Isnin, 9 November 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


‘MEMANG ADA PLOT UNTUK JATUHKAN NAJIB’

Posted: 09 Nov 2015 09:03 PM PST

BUMIPUTERA JADI PENCURI? JANGAN HINA WARGA MISKIN! – AMK

Posted: 09 Nov 2015 09:01 PM PST

‘Hadi penasihat Terengganu, Pas keliru’ – Mujahid Yusof

Posted: 09 Nov 2015 08:27 AM PST



'Hadi penasihat Terengganu, Pas keliru' - Mujahid Yusof

'Hadi penasihat Terengganu, Pas keliru' – Mujahid Yusof


Parti Amanah Negara (AMANAH) membidas PAS yang didakwa cuba mengelirukan ahli akar umbi parti dengan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersedia menjadi penasihat kepada kerajaan negeri Terengganu.
"Bagaimana boleh anda jadi penasihat kepada musuh?" soal Naib Presiden AMANAH Datuk Mujahid Yusof Rawa.
Katanya, ahli parti sentiasa diberitahu bahawa PAS sebagai sebuah parti politik perlu memenangi kerusi bagi merebut Putrajaya.
"Ini adalah sesuatu yang sangat asas.
"Ahli-ahli PAS sentiasa diberitahu bahawa parti perlu melaksanakan pembaharuan yang lebih efektif di negara ini dan bukannya menjadi penasihat kepada BN atau Umno," kata Mujahid kepada Malaysiakini.
Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata demikian bagi mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman pada 6 November lalu yang berkata beliau sedang mempertimbangkan untuk melantik Hadi sebagai penasihat kerajaan negeri BN.

Hadi berkata PAS bersedia untuk bekerjasama dengan Umno dalam isu-isu pentadbiran dan sedia menasihatkan Umno serta tidak menumbangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ahmad Razif berkata, PAS telah menunjukkan kesediaan untuk membuka pintunya untuk mula bekerjasama dengan BN dan Umno.
Mujahid berkata pendirian terbaru ini membuktikan bahawa PAS sangat keliru dengan perjuangannya, tetapi ini diburukkan lagi dengan pihak yang cuba mengelirukan akar umbi pula.

Soalnya, mengapa PAS mahu menjadi sebuah parti politik tetapi kini mahu memainkan peranan sebagai penasihat kepada BN dan Umno.

"Anda (PAS) juga boleh menjadi sebuah NGO (badan bukan kerajaan) yang hanya memberikan nasihat; jadi tiada keperluan bercakap mengenai kerusi atau memenangi pilihan raya," kata Mujahid.

"Jangan perbodohkan ahli dengan berkata PAS adalah sebuah parti politik tetapi pada keesokan harinya, berkata yang penting bukan kerusi tetapi PAS boleh berperanan sebagai penasihat," katanya lagi.


Pelancaran Pakatan Harapan Kelantan

Posted: 09 Nov 2015 07:21 AM PST


Undi tolak bajet: Mahfuz sanggah kenyataan Timbalan Presiden PAS

Posted: 09 Nov 2015 12:27 AM PST

Siapa tak faham boleh baca benda ni...

Sumber: Cenangau



Malaysiakini melaporkan

MP PAS Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar menolak tanggapan kononnya jika Bajet 2016 ditolak akan menyebabkan kakitangan kerajaan tidak akan menerima gaji bulanan mereka.

Beliau berkata bajet "anti rakyat" wajar ditolak bagi membolehkan belanjawan baru "pro rakyat dan negara" dibentang semula bagi melancarkan pengurusan kewangan negara supaya tidak membebani hidup rakyat.

"Salah faham kononnya jika Bajet 2016 ditolak akan menyebabkan negara tidak boleh berbelanja dan kakitangan kerajaan tidak mendapat gaji adalah suatu yang salah. Menolak bajet perlu dilihat bahawa suatu bajet yang lebih baik diperlukan. - Mkini.
Juga dilaporkan:

Mengukuhkan hujahnya, Mahfuz mengemukakan bukti bahawa bajet tahun 2000 dibentang dua kali, kali pertama pada 29 Oktober 1999 oleh Menteri Kewangan ketika itu Tun Daim Zainuddin.

Bagaimanapun, Mahfuz berkata belum pun sempat Dewan Rakyat dan Dewan Negara meluluskannya bajet tersebut, Parlimen dibubarkan pada 11 November 1999.

"Selepas PRU ke-10, Mesyuarat Pertama Parlimen ke-10 berlangsung pada 20-23 Disember 1999 selama 4 hari.

"Selepas upacara angkat sumpah, suatu peruntukan perbelanjaan untuk 2 bulan pertama tahun 2000 dibentang, dibahas dan diluluskan.

"Bajet baru tahun 2000 hanya dibentangkan pada 25 Februari 2000," katanya.

Sehubungan itu, Mahfuz berkata tiada masalah untuk pengurusan negara yang berjalan lancar dengan kakitangan kerajaan terus mendapat gaji bulanan seperti biasa sekiranya Bajet 2016 ditolak. - Ibid.
Rupanya memang dah ada kes sebelum ni yang menafikan "government shutdown" disebabkan bajet gagal diluluskan.

Jadinya macam yang aku tulis sebelum ni, takdak sebab untuk PAS takut untuk undi tak sokong Bajet 2016.

Cuma agak memalukan kut bila Timbalan Presuden PAS pun tak sedar benda ni dan takdak pulak dari kalangan pimpinan PAS pusat yang betulkan statement Ust Tuan Ibrahim tu.

Nasib baik la ada Ahli Parlimen PAS spesis "mempelam harumanis" macam Hj Mahfuz yang tau cerita dan berani membetulkan statement Timbalan Presiden PAS tu.

Hj Mahfuz jugakdilaporkan berkata:

"Menolak Bajet 2016 sama dengan Bajet 2000 yang tidak diluluskan kerana parlimen dibubar. Yang membezakan keduanya ialah menolak Bajet 2016 bererti menolak kepimpinan Najib dan anggota kabinet yang ada," katanya. - Ibid.

Maknanya, takdak alasan dah kut untuk PAS tak sokong undi tolak bajet tu.

Tambahan pulak, walaupun sebelum ni Hj Hadi buat ketetapan PAS takkan sokong usul undi tak percaya terhadap Najib tapi PAS dah pun buat u-turn bab tu bila Hj Mustafa Ali, pemimpen veteran PAS yang juga Pengarah Pilihanraya PAS pusat buat kenyataan yang Ahli Parlimen PAS akan sokong undi tak percaya ke atas Najib sebagai PM yang akan dibawa oleh Ketua Pembangkang Dr. Wan Azizah.



Tiada ulasan: