Rabu, 21 Oktober 2015

.

.


Usul gantung Kit Siang ditarik balik

Posted: 21 Oct 2015 01:40 AM PDT

DARI PARLIMEN

Pendekar Amin diserang?
Setelah dipertikaikan oleh pihak pembangkang akhirnya usul untuk menggantungkan Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang ditarik baik.

Speaker Pendikar Amin Mulia mengarahkan menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said menarik balik usul berkenaan.

Sebaik Azalina bangun menarik balik usul itu, anggota pembangkang bersorak kemenangan sambil berterima kasih. Penarikan balikan usul itu menunjukkan pihak kerajaan kalah.

Sebelum usul itu ditarik balik, sidang parlimen riuh randah dan kecuh hampir setengah jam, apabila hampir semua anggota pembangkang Pakatan Harapan bangkit mempertikaikan notis usul untuk menggantung Kit Siang itu.

Buat seketika timbalan speaker Ronald Kiandee, tergaman dengan serangan bertubi-tubi oleh wakil pembangkang. Wakil pembangkang tidak puas hati dengan notis usul itu dikemukakan sebelum Kit Siang yang diberi peluang untuk menarik balik tuduhan yang didakwa ke atasnya. Semalam speaker berjanji dan memberi peluang kepada Kit Siang agar menarik balik kata-kata kesatnya ke atas speaker.

Sehinggalah sidang dipengerusi oleh Pendikar Amin, wakil pembangkang terus mempertikaikan tindakan notis usul berkenaan termasuk menuduh menteri Azalina Othman Said yang membuat notis usul itu dianggap sebagai telah mencabuli kuasa speaker.

Pendika Amir yang menyedari tindakan Azalina itu melangar prosuder dan persetujuan yang dicapai sebelum ini memperbetulkan bahawa usul yang diedarkan itu hanya notis yang boleh ditarik, dan bukan usul. Sambil meramas (keronyok) notis usul itu Pendikar Amin berkata usul berkenaan bukan usul tetapi hanya notis. "Iya notis semata-mata bukan usul," katanya.

Pembangkang melihat notis usul itu dibuat kerana ingin melihat Kit Siang akan dinyahkan dari parlimen. [wm.kl.4:40 pm 21/10/15]

Parlimen akan bergelegak lagi petang ini

Posted: 21 Oct 2015 12:38 AM PDT

DARI PARLIMEN

Sidang parlimen petang ini mungkin akan panas dan riuh randah lagi apabila usul untuk menggantungkan ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang dikemukakan untuk dibahas. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said dilaporkan akan membawa usul tersebut petang ini.

Menurut Azalina usul itu sudah pun ditandatangani dan anggota dewan sudah pun dikerah agar berada dalam dewan petang ini.

Usul penggantungan Kit Siang itu dibuat apabila ahli parlimen Gelang Patah itu tidak sedia untuk akur kepada desakan Speaker, Pendikar Amin Mulia yang meminta Kit Siang memohon maaf kepadanya.

Semalam speaker telah membuat rulling (arahan) supaya Kit Siang memohon maaf kepadanya kerana Kit Siang dikatakan telah memfitnah dan menghina speaker kononya telah mensebotaj agar penyiasatan skandal 1MDB tidak diteruskan apabila beranggapan jawatankuasa kira-kira terpilih parlimen tidak berfungsi lagi apabila beberapa ahlinya termasuk pengerusi dilantik menjadi menteri.

Apa yang menarik petang ini siapakah yang akan mempengerusi mesyuarat atau sidang parlimen ketika usul itu dibentangkan kelak. Apakah Pendikar Amin Mulia sendiri mempengerusikannya atau pun diserahkan kepada timbalannya.

Sekiranya Pendikar Amin sendiri mempengarusikan maka jelas parlimen Malaysia sudah menjadi perlimen beruk.

Perbahasan usul untuk menggantungkan Penasihat DAP ini pasti mendapat perhatian anggota dewan khasnya dari pembangkang khasnya pakatan Harapan Baru. Pas juga mungkin tidak terkecuali akan turut menentang usul berkenaan.

Bagi pembangkang mereka mengira usul itu sengaja dibentangkan bertujuan untuk menganggu agenda pembangkang yang paling utama dalam sidang ini yakitu untuk meluluskan usul undi tidak percaya kepada perdana menteri, Najib Razak.

Sekiranya usul menggantungkan Kit Siang dilulus sudah parti satu undi yang diharapkan untuk menyokong usul undi tidak percaya kepada Najib akan terjejas. Apakah perbahasan usul untuk menggantungkan Kit Siang petang nanti menyebabkan beberapa anggota lain akan direhatkan atau pun turut sama dinyahkan dari sidang parlimen? [wm.kl.3:33 pm 21/10/15]

Tiada ulasan: