Sabtu, 26 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Laporan tragedi Mina : Arab Saudi diragui

Posted: 25 Sep 2015 06:32 PM PDT

TEHRAN, 25 September (MNA) - Ahli Parlimen Iran menggesa Iran supaya menghantar segera sebuah jawatankuasa untuk menyiasat insiden haji, mendakwa laporan pihak Arab Saudi tidak boleh dipercayai.

Ketua Parlimen Keselamatan Negara dan Suruhanjaya Dasar Luar Iran, Alaeddin Boroujerdi mendakwa laporan kejadian oleh Arab Saudi tidak boleh dipercayai dan menggesa Kementerian Luar Iran supaya menghantar satu jawatankuasa untuk menyiasat peristiwa musibah semasa ibadah haji tahun ini.

 Beliau menyatakan perkara itu lewat Khamis semasa program TV mengenai kejadian itu dan merujuk kepada laporan oleh pegawai-pegawai Organisasi Haji dan Pilgrimage Iran yang dilarang mengakses kepada pusat perubatan merawat mangsa Iran di Arab Saudi.

 Kami tidak mempercayai mereka kerana mereka tidak membenarkan pegawai negara-negara Islam klain untuk melawat pusat perubatan yang bertanggungjawab menjaga mangsa jemaah di Mina, kata Boroujerdi.

 Beliau berkata adalah menjadi hak Iran untuk mengetahui apa yang telah berlaku kepada rakyatnya di Arab Saudi melalui penghantaran ejen keselamatan, kakitangan perubatan, dan diplomat.

 Ahli Parlimen kanan itu juga juga bersetuju dengan Pemimpin Iran bahawa kerajaan Arab Saudi perlu mengambil tanggungjawab untuk kejadian itu. ~ sumber

Komen al-Husseyn :

Apa cerita Jamil Khir dan Pengerusi TH, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim ? Jamil Khir hanya sibuk hantar gambar sendiri di twitter ....

Tiada ulasan: