Sabtu, 8 Ogos 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Mural besar mengubah kejiranan Mexico yang miskin

Posted: 08 Aug 2015 09:41 AM PDT


Pachuca, Mexico, 8 Ogos 2015 (AFP) - Palmitas, kejiranan batu yang di bandar Mexico Pachuca, pernah mempunyai reputasi sebagai medan pertempuran di mana kumpulan-kumpulan berperang berebut kawasan.

 Tetapi baru-baru ini pertumpahan darah di jalan-jalan sempit, kediaman setinggan di lereng bukit telah berkurangan secara mendadak dan ia mendapat perhatian dan dialu-alukan.

 Sekumpulan pelukis tempatan dipanggil German Crew telah melukis satu mural gergasi di seluruh rumah di bandar itu, dibantu oleh penduduk untuk mengubah dinding lama mereka ke dalam bentuk karya seni yang bertenaga.

Dilihat dari jauh, seluruh kejiranan kini membentuk, pelangi berwarna gelombang terang yang telah membawa kebanggaan yang baru bagi penduduk dan membuka wawasan baru kepada belia tempatan.

 Dilihat dengan lebih dekat, mural gergasi mengandungi masih lebih mini mural yang berinteraksi main-main dengan reka bentuk keseluruhan.

 Kumpulan pelukis itu mengecat semula kira-kira 20,000 meter persegi (215,000 kaki persegi) dinding kelabu daripada 200 buah rumah untuk mewujudkan mural terbesar di Mexico.

 Projek ini telah dilancarkan pada tahun 2012 dengan matlamat untuk menggunakan seni untuk membaiki sosial kejiranan tempatan dan mengurangkan jenayah.

 Dibiayai oleh kerajaan Mexico, menelan kos $ 310,000 dan mengupah 20 pelukis tempatan.

"Kami terpaksa meyakinkan penduduk untuk membenarkan kami mengecat semula rumah-rumah mereka," kata Ana Estefania Garcia, ketua perancangan bandar untuk Pachuca.

 " Langkah pertama kejiranan telah dicat puti semula, seolah-olah berkata, 'Kami bermula dari awal.' Itu adalah satu kejutan bagi mereka. "

 Pihak perbandaran membersihkan jalan-jalan di kejiranan, kereta-kereta rosak yang terbiar dan berkarat dikeluarkan dan dipasang lampu jalan baru dan lapan kamera keselamatan.

 Karya seni yang luas kemudian dicat di muka bangunan baru ini, dilancarkan semula mural tradisi  Mexico, membawa kepada kemasyhuran dunia oleh artis-artis seperti Diego Rivera (1886-1957).
 
Pegawai bandar raya memuji bahawa projek dengan kadar penurunan dramatik jenayah.

 "Jenayah telah turun sebanyak 35 peratus sejak projek itu dilancarkan pada tahun 2012," kata Garcia.

 "Ahli-ahli geng yang bersaingan bekerja bersama-sama dalam projek ini. Mereka dapat mengenali antara satu sama lain."

 Kumpulan-kumpulan masih wujud, tetapi hari ini mereka "makan, mengecat dan bergaul," katanya.

 "Mereka bukan kawan yang terbaik, tetapi mereka tahu bahawa mereka boleh bekerja bersama-sama untuk menjaga komuniti mereka."

 Pandangan itu disuarakan oleh Roberto Robles, seorang pelukis grafiti berusia 36 tahun dan ahli German Crew.

"Seni telah membuat perbezaan yang besar. Warna mengubah mood rakyat. Gray menenggelamkan mereka dalam kebosanan," katanya. 

 "Salah seorang budak lelaki memberitahu saya, oleh kerana rumahnya dicat, dia teransang untuk pergi ke sekolah kerana dia lebih bahagia."

 German Crew  kini bekerja pada lukisan individu yang lebih terperinci di dinding menceritakan kisah kawasan kejiranan dan penduduknya.sumber

Zahid Hamidi bawa ribut ke Tanah Merah Kelantan ?

Posted: 08 Aug 2015 08:29 AM PDT

Majlis sambutan Aidilfitri UMNO Bahagian Tanah Merah hari ini yang di rasmikan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi telah ditangguhkan selama sejam selepas hujan lebat dan ribut melanda jajahan ini bermula pukul 3.30 petang tadi. 

 Turut hadir Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan timbalannya Datuk Ahmad Jazlan Yaakub serta Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Ab Aziz. 

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan memberi penjelasan terperinci berhubung isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan dana politik sebanyak RM2.6 bilion kepada anggota UMNO dalam masa terdekat. 

 Naib Presiden UMNO itu berkata langkah itu bagi memastikan setiap anggota parti tidak terpengaruh dengan berita-berita yang tidak betul yang disalurkan melalui sosial media. Baca lagi di sini

PAS Pusat akan menyertai Himpunan Bersih 4.0

Posted: 08 Aug 2015 02:39 AM PDT

KUALA LUMPUR: PAS Pusat memutuskan akan menyokong dan menyertai Himpunan Bersih 4.0 yang akan diadakan hujung bulan ini.

 Perkara itu dimaklumkan oleh Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Ibrahim kepada media sebaik sahaja selesai Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat di Kuizm hari ini.Menurut beliau, PAS konsistan dalam menuntut pilihan raya yang bersih dan adil sebagaimana yang dituntut oleh rakyat negara ini.

Justeru, katanya PAS Pusat juga memutuskan Naib Presiden PAS Idris Ahmad dan Timbalan Pesuruhjaya 1 Wilayah Kamaruzaman Mohamad sebagai mewakili parti di dalam jawatankuasa Bersih 4.0.

"Atas prinsip pilihan raya adil dan bersih PAS akan menyertai Bersih 4.0 nanti,"tegasnya.

 Himpunan Bersih 4.0 dijangka akan diadakan pada 28 dan 30 Ogos ini. – HARAKAHDAILY 8/82015 

Tiada ulasan: