Nuffnang

Pengikut

Kerabu Bersuara ®

sumber :-

Kerabu Bersuara ®


Kesan TTPA

Posted: 26 Jul 2015 02:52 AM PDT



Rakyat akan menjadi mangsa. Kerajaan akan lepas tangan nanti.

BERTEMU RASULULLAH SECARA JAGA (YAQAZAH)- SIAPA YANG BATIL DAN SESAT ? (Menjawab tuduhan Dr MAZA)

Posted: 25 Jul 2015 10:36 PM PDT

Uthman Daud


Ahlus Sunnah Wal Jama'ah merupakan manhaj sederhana yang tidak sama dengan fahaman yang ghulluw mudah menyesat-nyesatkan, mengkafir dan mensyirikkan saudara seIslam.

Bahkan apabila timbul suatu isu yang baharu berkaitan hukum hakam pastinya akan diperjelaskan setiap satunya dengan perincian yang jelas. Bukan terus jatuh hukum secara borong dan sembrono. Amat malang sekali dalam isu yaqazah yang ada sandaran daripada hadith sahih hukum batil dan sesat terus dijatuhkan memberikan implikasi yang besar :

1. Ia membawa kepada penafian hadith sahih yang menjadi sandaran kepada berlakunya perkara ini.

2. Ia membawa kepada penafian berlakunya karomah yang menjadi asas aqidah umat Islam.

3. Membawa kepada menyesatkan secara langsung ramai ulamak Ahlus Sunnah Wal Jama'ah yang mengiktiraf berlakunya yaqazah kepada para wali Allah.

Kekeliruan Tentang Bertemu Nabi SAW Secara Jaga

نحمد الله العظيم، ونصلّي ونسلّم على رسوله الكريم؛
Perkara khilaf seumpama ini, jika tidak disertai dengan nada 'keras', tidak perlu untuk diperpanjang-panjangkan lagi. Namun, jika sudah menggunakan nada 'keras' seperti; "membuka pintu kefasadan yang besar", "membawa kecelaruan dalam amalan agama", "memusnahkan rujukan penting umat Islam", "perlu dibendung kerana membawa kemusnahan kepada masyarakat Islam" dan "menjauhkan mereka dari ajaran Nabi s.a.w.", maka menurut hemat saya kekeliruan-kekeliruan seumpama ini wajar diperjelaskan. [*Saya tidak mahu menyebut siapa dan dari mana sumber kekeliruan ini kerana pada saya ia tidak perlu]

1. Kekeliruan: Seseorang tidak boleh bertemu secara sedar (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. kerana seseorang yang mati tidak lagi boleh bertemu dengan orang yang hidup secara sedar.

Jawapan: Benar, dalam hal keadaan biasa seseorang tidak boleh bertemu secara sedar atau jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. Tetapi, sebagai suatu karamah seseorang yang soleh boleh bertemu secara sedar atau jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. Hukumnya adalah harus dan mungkin, tidak mustahil.
Malah secara praktis ia memang berlaku kepada sebahagian wali-wali Allah Taala dan orang-orang yang soleh. Maka tidak harus bagi kita menuduh mereka berbohong atau berdusta dalam dakwaan berkenaan. Melainkan jika kita mempunyai bukti kukuh tentang pembohongan atau pendustaan tersebut.

Antara mereka ialah; Syeikh 'Abdul Qadir al-Jailani, Syeikh Abu al-Hasan al-Syazili, Imam Abu al-'Abbas al-Qurtubi, Syeikhul-Akbar Muhyiddin Ibn al-'Arabi, Syeikh Khalifah bin Musa, Syeikh Abu al-'Abbas al Mursi (w. 686H), Syeikh Abu 'Abdillah al-Qurasyi, Syeikh Kamaluddin al-Adfawi, Syeikh 'Ali al-Wafa'i, Syeikh 'Abd al-Rahim al-Qinawi, Syeikh Abu Madyan al-Maghribi, al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti, Syeikh 'Ali al-Khawwas, Syeikh Ibrahim al-Matbuli, Imam Abu al-'Abbas al-Qastallani, Syeikh Abu al-Su'ud ibn Abi al-'Asya'ir, Syeikh Ibrahim al-Dusuqi, Sayyid Nuruddin al-Iji, Syeikh Ahmad al-Zawawi, Syeikh Mahmud al-Kurdi, Syeikh Ahmad bin Thabit al-Maghribi, Imam al-Sya'rani, Syeikh Abu al-Mawahib al-Syazili, Syeikh Nuruddin al-Syuni, al-Habib 'Umar bin 'Abdul Rahman al-'Attas (penyusun Ratibul 'Attas), Sayyidi 'Abd al-'Aziz al-Dabbagh, Syeikh Muhammad bin Abi al-Hasan al-Bakri, Sayyidi Ahmad bin Idris, Syeikh Ahmad al-Tijani dan lain-lain.

Apa dalilnya ?

Antara dalilnya adalah zahir hadis berikut yang menunjukkan seseorang yang soleh boleh bertemu secara sedar atau jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w., tetapi dengan syarat mestilah pernah bertemu dahulu secara mimpi (ru'ya) dengan baginda s.a.w. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
« من رآني في المنام فسيراني في اليقظة، ولا يتمثل الشيطان بي»
"Sesiapa yang melihatku di dalam mimpi, maka dia akan melihatku secara yaqazah (di dalam keadaan jaga), kerana syaitan tidak boleh menyerupaiku". [Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad. Lafaznya dari al-Bukhari]

Siapakah Ulamak Yang Mengiktiraf Berlakunya YAQAZAH ?

Antara ulama yang mengatakan atau
mengiktiraf kemungkinan boleh bertemu secara sedar atau jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. ialah:

1. Imam Ibn Abi Jamrah al-Maliki dalam Bahjah al-Nufus. 2. Al-'Allamah Ahmad al-Nafrawi al-Maliki dalam Syarh Risalah Ibn Abi Zayd. 3. al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani dalam Fathul Bari Syarh Sahih al-Bukhari. 4. al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti dalam Tanwir al-Halak fi Imkan Ru'yah an-Nabi wa al-Malak. 5. Imam al-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim. 6. Imam al-Ghazali dalam al-Munqiz min al-Dhalal. 7. Imam Syihabuddin al-Qarafi, 8. Imam 'Afif al-Din al-Yafi'i al-Syafi'i dalam (روض الرياحين). 9. Al-'Allamah Ibn al-Haj al-Maliki dalam al-Madkhal. 10. Al-Qadhi Ibnu al-'Arabi al-Maliki dalam kitabnya (قانون التأويل). 11. Imam Ibn 'Ata'illah al-Sakandari (w. 709H) dalam kitab Lata'if al-Minan. 12. Al-Qadhi Syaraf al-Din al-Barizi dalam (توثيق عرى الإيمان). 13. Imam Tajuddin al-Subki. 14. Imam al-Qurtubi dalam (التذكرة في أحوال الموتى وأمور الآخرة). 15. Al-'Allamah Ibn Battal al-Maliki 16. Al-'Allamah Ibn al-Tin 17. Imam 'Izz al-Din ibn 'Abd al-Salam dalam al-Qawa'id al-Kubra. 18. Al-'Allamah Mulla 'Ali al-Qari dalam Syarh al-Syama'il. 19. Al-Qadhi Ibn al-Munayyir. 20. Imam Ibn Daqiq al-'Id. 21. Imam 'Abd al-Wahhab al-Sya'rani dalam beberapa kitabnya. 22. Imam Ibn Hajar al-Haytami al-Makki dalam al-Fatawa al-Hadithiyyah. 23. Al-'Allamah 'Abd al-Ra'uf al-Munawi dalam Faydh al-Qadir. 24. Syeikh 'Abdul Qadir bin 'Abdullah al-'Idrus (w. 1038H) dalam kitabnya al-Nurus Safir 'an Akhbaril Qarnil 'Asyir. 25. Imam Abu al-'Abbas al-Qurtubi dalam al-Mufhim. 26. Imam al-Qastallani dalam al-Mawahib al-Laduniyyah. 27. Imam al-Baqillani. 28. Al-'Allamah Sadruddin al-Qunawi dalam Syarh al-Arba'in. 29. Al-'Allamah Burhanuddin al-Biqa'i dalam al-Hawi. 30. Al-Qadhi 'Iyadh al-Maliki. 31. Al-'Allamah al-Maziri. 32. Al-'Allamah Nuruddin al-Iji. 33. Al-'Allamah 'Abd al-Ghani al-Nabulsi dalam Syarh Salawat al-Jaylani. 34. Syeikh Ahmad ibn 'Ajibah al-Hasani (w. 1224H) dalam al-Futuhat al-Ilahiyyah. 35. Al-'Allamah Syeikh Ibn 'Allan al-Siddiqi. 36. Al-'Allamah Najmuddin al-Ghazi dalam kitabnya al-Kawakib al-Sa'irah. 37. Imam Syah Waliy Allah al-Dihlawi dalam al-Durr al-Thamin. 38. Al-'Allamah al-Alusi dalam tafsir Ruh al-Ma'ani. 39. Sayyid 'Abdul Rahman al-'Idrus dalam kitab Syarh Salawat al-Badawi. 40. Syeikh 'Ali al-Ajhuri al-Maliki dalam al-Nur al-Wahhaj. 41. Syeikh Muhammad al-Khalili dalam al-Fatawa. 42. Syeikh 'Abdullah Sirajuddin al-Halabi dalam al-Solat 'ala al-Nabiy. 43. Al-'Allamah Syeikh Yusuf al-Nabhani dalam Sa'adah al-Darayn, Syawahidul Haq dan Jami' Karamatil Auliya'. 44. Syeikh Badi' al-Zaman Sa'id al-Nursi. 45. Syeikh Ibrahim al-Bajuri dalam Syarh al-Syama'il. 46. Syeikh Muhammad Hasanain Makhluf. 47. Syeikh Abu al-Qasim Muhammad al-Hafnawi dalam Ta'rif al-Khalaf. 48. Al-'Allamah Dr. 'Abdul Halim Mahmud, Syeikhul Azhar. 49. Al-'Allamah Sayyid 'Abdullah al-Siddiq al-Ghumari dalam kitabnya Fadha'ilun Nabi SAW. 50. Al-'Allamah Dr. Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki dalam al-Zakha'ir al-Muhammadiyyah. 51. Al-'Allamah Dr. Muhammad Sa'id Ramadan al-Buti. 52. Al-Allamah Dr. 'Ali Jum'ah, Mufti Mesir dalam al-Bayan. 53. Dr. 'Umar 'Abdullah Kamil, 54. Dr. Mahmud al-Zayn. 55. Datuk Seri Maharaja Awang Haji Ismail bin Umar Abdul Aziz, Mufti Brunei. Dan ramai lagi jika diperincikan secara detil.

2. Kekeliruan: Iktikad seperti ini membuka pintu kefasadan yang besar dan seterusnya membawa kecelaruan dalam amalan agama. Ini kerana, seseorang yang telah berjumpa Nabi s.a.w. seterusnya akan mendakwa ajaran-ajaran tambahan yang diberikan oleh baginda s.a.w. kepadanya.

Jawapan:
Belum ada orang mukmin soleh yang telah berjumpa Nabi s.a.w. mendakwa membawa ajaran-ajaran tambahan yang diberikan oleh baginda s.a.w. kepadanya, dalam erti kata, ajaran-ajaran tambahan yang tidak ada asalnya dalam al-Quran mahupun hadis. Kesemua yang dinyatakan sekiranya betul, hanyalah berbentuk petunjuk dan nasihat yang tidak lari dari ruang lingkup syarak, atau mempunyai asalnya daripada al-Quran dan hadis.

Kata al-'Allamah al-Muhaddith Syeikh Muhammad al-Hafiz al-Tijani (w.
1398H):

"Kami tidak beriktikad bahawa di sana - selepas Rasulullah SAW - terdapat suatu syariat baru dalam apa jua bentuk sekalipun. Dan apa yang dibawa oleh baginda SAW mustahil untuk dimansuh sebahagian daripadanya, atau ditambah sesuatu terhadapnya.

Sesiapa yang mendakwa sedemikian, maka dia adalah kafir terkeluar daripada agama Islam. Sesungguhnya kami, meskipun kami berpendapat harus seorang wali itu melihat Rasulullah SAW dalam keadaan jaga, tetapi kami menganggap hukumnya adalah sama seperti hukum mimpi tidur yang benar. Tidak dapat dipegang kecuali atas apa yang menepati syariatnya SAW. Penyaksian-penyaksian para wali itu bukanlah suatu hujah, tetapi yang menjadi hujah adalah syariat Muhammad SAW. Adapun penyaksian-penyaksian tersebut, hanyalah berita-berita gembira (busyra) yang terikat dengan syariat baginda yang mulia; apa yang diterima olehnya kami juga menerimanya dan apa yang tidak diterima olehnya, maka mazhab kami adalah bersangka baik padanya.

Maka kami hukumkannya seperti hukum mimpi yang tertakwil. Kita tidak ragu lagi bahawa kebanyakan mimpi itu perlu kepada takwil/tafsir. Namun, kami memilih bersangka baik kerana seorang mukmin yang bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Nabi Muhammad itu adalah utusan Allah SWT, dan ia sayang terhadap agamanya, serta patuh mengikutinya, kami menolak bahawa ia sengaja berdusta ke atas Rasulullah SAW. Keadaan berjaga dalam perkara ini adalah sama seperti keadaan tidur, sedang dia membaca sabdaan baginda SAW: "Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka hendaklah dia menempah tempat duduknya daripada api neraka". – tamat kata-kata Syeikh Muhammad al-Hafiz al-Tijani

3. Kekeliruan: Dengan itu, segala hadis yang telah dikumpul oleh para ulamak yang menjadi tonggak sandaran hukum dan panduan bagi umat Islam sepanjang zaman sudah tidak lagi diperlukan. Ini kerana sudah ada sumber hadis lain yang lebih dekat kepada baginda.

Jawapan: Kekeliruan ini hanya pendapat akal dan khayalan semata-mata yang tidak berpijak kepada realiti yang berlaku dalam dunia kerohanian ahli-ahli sufi yang hak. Tiada siapa dari kalangan wali-wali Allah Taala dan orang-orang soleh ini mengatakan segala hadis yang telah dikumpul oleh para ulama yang menjadi tonggak sandaran hukum dan panduan bagi umat Islam sepanjang zaman sudah tidak lagi diperlukan kerana sudah ada sumber hadis lain yang lebih dekat kepada baginda. Pada saya, kekeliruan kerana berkhayal ini disebabkan kerana tidak cukup menelaah, membaca dan memahami.

4. Kekeliruan: Setelah situasi ini wujud maka banyaklah amalan-amalan yang boleh ditambah dan diwujudkan berdasarkan arahan langsung daripada Rasulullah kepada guru atau orang yang mencapai darjat menemui Rasul s.a.w.

Jawapan:

Sudah ratusan tahun isu bertemu secara sedar (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. ini dibincangkan oleh para ulama. Namun, hakikatnya tiada langsung akidah baru atau hukum-hakam baru yang didakwa oleh orang-orang soleh dan wali-wali Allah Taala yang pernah bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Kebanyakannya jika betul adalah berkaitan zikir, doa dan selawat. Dan kesemua itu pula tidak terkeluar dari dalil-dalil dan perintah-perintah syarak yang umum mengenainya. Bahkan menurut ramai ulama, masalah-masalah yang khusus berkaitan zikir dan doa ini pintu perbahasannya adalah lebih luas, tidak sepertimana amalan-amalan ibadah lain, selamamana ia tidak melanggar batas-batas syarak. Jika benar ada penerimaan sesuatu secara yaqazah, maka hukumnya adalah seumpama hukum apa yang diperolehi daripada kasyaf, ilham dan mimpi yang benar. Mesti ditimbang dengan neraca syarak.

Cuba perhatikan kata-kata Syeikh Muhammad al-Hafiz al-Tijani tadi: "Meskipun kami berpendapat harus seorang wali itu melihat Rasulullah SAW dalam keadaan jaga, tetapi kami menganggap hukumnya adalah sama seperti hukum mimpi tidur yang benar. Tidak dapat dipegang kecuali atas apa yang menepati syariatnya SAW".

5. Kekeliruan: Hadis adalah tonggak kedua agama Islam, apabila tonggak ini telah berjaya dicerobohi, maka panduan umat Islam akan menjadi goyah dan berkecamuk. Percaya bahawa seseorang boleh menerima taklimat terus dari Nabi s.a.w akan memusnahkan salah satu rujukan penting umat Islam yang diberitahu sendiri oleh Rasulullah s.a.w iaitu, kitabullah dan sunahnya.

Jawapan:

Percaya bahawa seorang wali atau orang soleh boleh menerima taklimat terus dari Nabi s.a.w tidak akan memusnahkan institusi hadis yang sudah sedia ada. Jika benar mereka bertemu secara sedar (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w., maka adalah amat MUSTAHIL baginda s.a.w. akan menyuruh kepada perkara-perkara yang akan memansuhkan atau merosakkan syariatnya sendiri. Tidak dapat diterima dek akal bahawa Nabi s.a.w. akan mengkucar-kacirkan syariat yang telah dibangunkan dengan titik peluh dan darah dagingnya sendiri. Apa yang dikhayalkan itu tidak akan berlaku selama-lamanya kerana para wali atau orang-orang soleh tersebut adalah golongan yang amat takut kepada Allah SWT, sangat cinta kepada baginda Nabi s.a.w., terlalu sayang dengan syariat baginda s.a.w., dan begitu kasih kepada umat baginda s.a.w. Apakah dapat diterima akal, mereka ini berusaha untuk merosakkan syariat baginda s.a.w.dan menyesatkan umatnya??

Seolah-olah mereka tidak pernah dengar hadis baginda Nabi s.a.w.: "Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka hendaklah dia menempah tempat duduknya daripada api neraka". Jangan terlalu berprasangka buruk kepada ahli-ahli sufi seolah-olah mereka semua orang yang bodoh, tidak mengerti syariat dan akan menerima secara membuta tuli siapa saja yang mendakwa bertemu dengan Nabi s.a.w., walaupun dari orang yang jahil. Jika ada ahli sufi yang menyeleweng, maka sandarkan kesalahan itu kepadanya sahaja, bukan kepada semua golongan ahli sufi.

6. Kekeliruan: Para ulamak silam antaranya Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud Ahmad dan ramai lagi, berjuang hingga berjaya menjadikan sumber rujukan Islam kedua ini terpelihara dari dicampur adukkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Jika ada orang yang mengaku menerima taklimat dari baginda tetapi tidak disandarkan kepada sumber yang telah dikumpulkan oleh ulamak silam maka dakwaan itu dianggap salah dan pembohongan.

Jawapan:

Rangkap akhir di atas dapat difahami sebaliknya begini; Jika ada orang yang mengaku menerima taklimat dari baginda dan disandarkan kepada sumber yang telah dikumpulkan oleh ulamak silam maka dakwaan itu dianggap benar. Alhamdulillah, ada sedikit kemuafakatan. Cubalah belek contohnya, kitab al-Durr al-Thamin fi Mubasysyarat al-Nabi al-Amin SAW susunan Imam al-Mujaddid Syah Wali Allah al-Dihlawi yang menghimpunkan 40 peristiwa bertemu Rasulullah s.a.w. secara mimpi dan jaga. Perhati dan fahamkan, apakah ada yang tidak bersandarkan kepada syariat baginda s.a.w.?

7. Kekeliruan: Sebarang ajaran sufi yang percaya dengan asas ini perlu dibendung kerana akan membawa kemusnahan kepada masyarakat Islam dan menjauhkan mereka dari ajaran Nabi s.a.w yang walaupun dari sudut penampilan mereka mengajak kepada ibadat dan berbuat baik.

Jawapan:

Menurut pengetahuan saya setakat ini, tidak ada satu pun tariqat sufi muktabar di dunia pada hari ini yang menolak keharusan bertemu secara sedar/jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. Apakah seluruh tariqat-tariqat sufi ini dengan puluhan juta pemgamalnya perlu dibendung dan dibanteras...? Apakah kemusnahan benar-benar berlaku kepada masyarakat Islam dan mereka telah jauh dari ajaran Nabi s.a.w. disebabkan seluruh tariqat sufi di dunia pada hari ini menyatakan – sesudah sekian lama - seorang soleh harus bertemu secara sedar/jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w. ??

Tidak ada orang waras yang mengatakan demikian. Bahkan ramai dari kalangan alim ulama tariqat-tariqat sufi ini adalah pemelihara-pemilhara sunnah baginda s.a.w. baik sunnah yang zahir mahupun sunnah yang batin. Berapa banyak rahmat dan manfaat rohani yang tersebar di seluruh dunia sama ada kita sedari ataupun tidak, disebabkan usaha-usaha mereka. Memang seluruh tariqat sufi di dunia pada hari ini menyatakan harus bertemu secara sedar/jaga (yaqazah) dengan Rasulullah s.a.w., namun realitinya perkara tersebut tidak selalu berlaku pun kerana ia adalah suatu karamah yang dianugerahkan oleh Allah kepada hamba-hamba-Nya yang dikehendaki sahaja.

Bahkan dalam tempoh 100 tahun, barangkali hanya beberapa orang sahaja yang boleh dibilang dengan jari mendakwa demikian, atau dikatakan mengalaminya. Jika peribadi dan latar belakangnya bertunjangkan syariat, maka baru boleh diterima dakwaan itu. Jika sebaliknya, maka dakwaan tersebut adalah wajib ditolak. Perlu juga dilihat bagaimana cara mereka dapat mencapai peringkat kerohanian yang tinggi itu; Apakah zikirnya 100,000 setiap hari, atau selawatnya 50,000 setiap hari, atau tahajjudnya 500 rakaat setiap hari? Atau apakah hanya sekadar berjanggut, berjubah dan berserban besar saja, tetapi amalannya 'kosong'??

Kata al-'Allamah Ibn Al-Haj dalam kitab al-Madkhal (3/194):

"Sebahagian orang mendakwa melihat Nabi s.a.w. secara yaqazah, sedangkan ia merupakan satu perbahasan yang sempit (sukar) untuk diperbahaskan. Amat sedikitlah dari kalangan mereka yang mengalaminya, kecuali terhadap mereka yang amat mulia di zaman ini. Walau bagaimanapun, kami tidak mengingkari sesiapa yang mengaku pernah mengalaminya, dari kalangan orang-orang yang mulia yang dipelihara oleh Allah s.w.t. zahir dan batin mereka." Wallahu a'lam.
Oleh : Ustaz Mohd Khafidz bin Soroni (Jabatan Hadith KUIS)
p/s : Lebih daripada 50 ulamak muktabar Ahlus Sunnah Wal Jama'ah menerima adanya berlaku Yaqazah. Tetapi Mufti ini dengan mudahnya menolak yaqazah dan menyatakan BATIL serta SESAT. Penjelasan yang telah diberikan di atas amat jelas cerah serta mematikan hujjah mereka yang menolak dan menyesatkan karomah yang berlaku dengan qudrah dan iradah Allah.
Peringatan : Perhatikan dari mana kamu mengambil urusan agama kamu.

BUTIR TULISAN ANDA, SAMADA MENJADI PAHALA YANG MENGALIR ATAU DOSA YANG BERPANJANGAN DI AKHIRAT

Posted: 25 Jul 2015 08:05 PM PDT

Muhammad Mujahid Perak

BUTIR TULISAN ANDA, SAMADA MENJADI PAHALA YANG MENGALIR ATAU DOSA YANG BERPANJANGAN DI AKHIRAT

Oleh : Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil

Hari ini, artikel dibalas artikel, masing masing menulis, mengomen, mengkritik, dan sebagainya kononnya satu pembaharuan. Ada yang keluar pandangan ini, ada yang keluar pandangan itu. Ada yang senaraikan kitab berjelar jelar untuk menampakkan kehebatannya dalam menelaah kitab mungkin, tapi tak semua begitu.

Takpalah, asalkan niat itu betul iaitu untuk menyelesaikan kefahaman ummat. Jangan sampai tulisan anda bertujuan untuk tunjuk "kealiman" anda, atau kehebatan anda mengkaji fakta, atau nak nampakkan "keprogresifan" anda. Bimbang tulisan anda tidak menyelesaikan masalah umat, tapi menambahkan kekeliruan masyarakat.

Butiran tulisan anda pasti akan menjadi perhitungan di akhirat kelak, termasuk tulisan ini.

DR MUJAHID DAN DR HARON DIN

Posted: 25 Jul 2015 07:41 PM PDT

Alang Ibn Shukrimun

DR MUJAHID DAN DR HARON DIN
Saya menganggap kenyataan Dr Mujahid terhadap Mursyidul Am PAS sebagai suatu perkara yang serius. Beliau telah mempertikaikan kenyataan TG Haron Din yang menyifatkan wang hasil dari jawatan sebagai wakil rakyat sebagai haram apabila keluar PAS sebagai tidak berhati-hati.
Beliau menyatakan, TGHD berpendapat demikian kerana sikap sesetengah pemimpin yang bertindak menyokong Pakatan Rakyat. Kenyataan ini bersifat tuduhan jahat untuk menggambarkan Mursyidul Am sebagai anti Pakatan Rakyat. Sedangkan isu sebenarnya adalah pengkhianatan terhadap PAS dan para pengundi yang mengundinya atas tiket PAS.
Sebenarnya merekalah yang mengkhianati Pakatan Rakyat. Ini kerana konsensus PR sewaktu PRU13 dulu adalah menyetujui perjuangan asas setiap parti komponen terutama PAS yang memperjuangkan syariat Islam. Oleh itu undi yang diperolehi dari rakyat waktu itu berdasarkan asas yang dipersetujui ini.

Namun mutakhir ini berlaku sebaliknya apabila DAP jelas mencabul persetujuan lama PR dengan menentang kembali perjuangan PAS. Maka PAS bertindak mempertahankan perjanjian asal yang menjadi punca mandat rakyat diberikan kepada komponen PR di beberapa kerusi dalam PRU lepas. Mereka pula mendakwa mempertahankan hubungan antara parti PR sahaja sedangkan PR sudah lari jauh dari tawaran asal kepada rakyat.

Dr Mujahid juga perlu ingat, beliau juga bertanding atas tiket PAS, bukan Pakatan Rakyat. Pengundi memangkah di atas lambang bulan yang tertera di kertas. Ini yang zahir. Adapun undi atas faktor PR adalah perkara yang tidak jelas dan tidak boleh dijadikan sandaran hukum.

Dr Mujahid pernah mengangkat baiah untuk taat setia kepada parti dan tidak mengkhianati parti. Inilah faktor yang membuat PAS bersetuju memberikan jawatan calon kepadanya. Dalam baiah juga, secara jelas setiap calon menyatakan bahawa harta yang diperoleh dari jawatan itu akan menjadi haram sekiranya mengkhianati parti.

Sekiranya Dr Mujahid mahu mengkhianati baiah, maka segala hak yang PAS berikan perlu dipulangkan kembali. Jika tidak, ia sama hukumnya dengan mereka yang menipu dan merampas hak orang lain. Haram hukumnya dan segala hasil dari perbuatan itu adalah tidak halal baginya.

Amat pelik apabila ada agamawan kalangan mereka cuba menghalalkan jawatan mereka dengan menyatakan baiah terbatal kerana dipaksa. Bagaimanakah rupa paksaan yang mereka nyatakan itu? Adakah Tok Guru Nik Aziz sebagai Mursyidul Am waktu itu meletakkan pisau di tengkuk mereka semasa baiah? Adakah mereka akan dibunuh kalau tidak berbaiah?

Mereka diberi pilihan sebebasnya. Seandainya mereka tidak mahu berbaiah, mereka boleh saja melepaskan diri dari menjadi calon PAS. Tiada sesiapa memaksa mereka. Tetapi demi jawatan itu, mereka tetap rela melafaz dan menandatangani baiah tersebut tanpa sebarang ancaman. Ini menunjukkan mereka redha dan setuju dengan apa yang diakui.

Ataupun, adakah kecintaan mereka terhadap jawatan tersebut membuatkan mereka tidak kisah berikrar apapun? Besar sangatkah jawatan itu sehingga tidak mempedulikan laknat dan halal haram yang mereka cuba bermain dengannya?
Nabi SAW berpesan kepada mereka yang mahu menerima jawatan:

Sesungguhnya ia adalah suatu amanah, dan akhirat nanti bakal menjadi suatu kekecewaan dan penyesalan, melainkan mereka yang mampu menunaikan segala haknya.

Dr Mujahid juga berhujah orang yang mengundinya atas dasar PAS mungkin hanya sekitar 4000 orang. Lupakah beliau bahawa walaupun yang bertukar haram itu sedikit, tetapi bila bercampur dengan perkara halal, ia akan mengharamkan semuanya sekali? Walaupun beliau memperoleh satu undi sahaja, tetapi sekiranya undi tersebut diperoleh atas dasar beliau mewakili parti Islam, ia tetap diperhitungkan Allah.

Saya hanya mampu menasihat. Saya cukup bimbang jika inilah sikap mereka terhadap parti, apakah pula sikap mereka terhadap negara sekiranya menjadi pemimpin Malaysia kelak? Apakah mereka juga sanggup menggadai kedaulatan negara hanya kerana menjaga hubungan dengan pihak-pihak luar yang jelas mahu mengambil kesempatan terhadap tanahair?
Mereka masih punya pilihan, antara terus kekal berjuang dalam PAS sekurangnya sehingga tamat tempoh sebagai wakil rakyat sekiranya tidak mahu menyusahkan rakyat menghadapi PRK, ataupun terus keluar dengan meletakkan jawatan demi maruah, harga diri dan takutkan Allah biarpun terpaksa menunggu sepenggal lagi untuk bertanding semula.

Kasihanilah jua anak dan isteri, yang terpaksa menelan rezeki haram, membesar dalam keadaan syubhah, yang bakal menyebabkan doa mereka tidak diendahkan oleh Allah SWT kelak.

(Alang Ibn Shukrimun)

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT