Rabu, 8 Julai 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Umno perlu selamatkan parti atau Najib ?

Posted: 08 Jul 2015 09:05 AM PDT

Pemimpin Umno perlu membuat keputusan sama ada untuk menyelamatkan Datuk Seri Najib Razak atau untuk menyelamatkan parti mereka walaupun mereka mesti korbankan Perdana Menteri, bekas Menteri Tan Sri Zainuddin Maidin.

Menulis dalam blognya , Zam berkata :

Najib berada dalam keadaan dilema; jika berundur mengesahkan tuduhan dan jika tidak berundur maka sudah jelas kepadanya keadaan tidak lagi memihak padanya.Apa juga yang dilakukannya tidak lagi akan dapat memulihkan imejnya.

 Jika kehendak rakyat dan Allah berlaku maka inilah pertama kali seorang Perdana Menteri Malaysia yang berbangsa Melayu dan berugama Islam jatuh secara yang paling tidak terhormat.Tentunya sekaligus melibatkan maruah UMNO.

 UMNO telahpun kehilangan kepercayaan dari orang Cina dan kepercayaan dari orang Melayu sedang terhakis dengan parahnya.Najib sebagai pemimpin besar mereka berada dalam keadaan cedera parah.Skandal kewangan yang berlaku menyebabkan mereka membuat konklusi mudah untuk menolak " sahlah cerita selama ini UMNO parti rasuah." 

 Tembok kukuh dan megah yang dibina sejak lebih 60 tahun lalu sedang runtuh dengan pantasnya diruntuhkan oleh kuasa besar media Barat.

 Tindakan Najib mengambil tindakan Mahakamah tidak lagi boleh menyelamat dan membersihkan dirinya. Ia sekadarkan dapat memanjangkan kuasanya buat sementara dalam keadaan tidak diyakini rakyat; ketidakstabilan politik dan kekerohan ekonomi.

 Sekarang hanya terserah kepada para pemimpin UMNO untuk memutuskan samaada untuk membiarkan keadaan ini terus berlaku sehingga berlaku keadaan yang lebih buruk dan lebih memalukan.

 Mereka mesti membuat pilihan yang bijak dan keputusan tegas berani samaada untuk menyelamatkan Najib atau untuk menyelamatkan UMNO sekalipun terpaksa mengorbankan Najib. Jika UMNO disukong oleh orang-orang menjiwai perasaan rakyat maka mereka akan dapat membuat keputusan yang tepat dalam keadaan yang runcing.

 Orang Melayu tiada lagi tempat kuat untuk bergantung, Pas juga sedang runtuh, UMNO berada pada taraf moral yang cukup rendah. Apakah ini yang dilihat oleh media asing sebagai suatu peluang untuk meruntuhkan kuasa Melayu dan Islam yang telah bertakhta di negara ini sejak lebih 60 tahun lalu.

Nafas terakhir UMNO sekarang berada di tangan pemimpin-pemimpin UMNO sendiri sebelum rakyat mencabutnya. ~ sumber

Harapan Baru bergerak dari Perlis selepas raya

Posted: 08 Jul 2015 08:11 AM PDT


Kumpulan progresif dalam PAS - yang kini digelar Gerakan Harapan Baru - bersama rakan dalam DAP dan PKR akan mengadakan perhimpunan besar-besaran di Perlis pada hari raya ketiga untuk memulakan momentum ke arah entiti pembangkang baru.

 Perhimpunan tersebut dijangka menampilkan bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu dan pemimpin progresif lain yang tewas dalam pemilihan muktamar parti itu di Selangor awal Jun lalu.

 Hampir semua pemimpin progresif - kecuali Mazlan Aliman - gagal mendapat tempat dalam Jawatankuasa Pusat PAS serta sayap parti itu.

 Secara keseluruhan PAS kini dikuasai oleh kumpulan konservatif.

 Mohamad berkata, mereka mahu memulakan gerakan gabungan baru bermula di utara semenanjung selepas Pakatan Rakyat dianggap terbukur dengan terputusnya hubungan antara PAS dan DAP.

 Beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, berkata perhimpunan itu adalah yang pertama daripada siri yang dirancang bermula selepas Aidilfitri nanti.

 "Janji untuk membentuk gabungan baru adalah realiti, bukan angan-angan," katanya ketika ditemui selepas menghadiri perbicaraan di Butterworth, Pulau Pinang hari ini.

 Menurut Mohamad, mereka akan mengadakan jelajah ke setiap negeri untuk menjelaskan kepada rakyat mengapa gabungan ini penting dan perlu.

"Kita juga akan jelaskan bagaimana bentuk gabungan itu nanti," katanya di sini

Musuh kami ialah Umno/BN dan mereka yang mahu beri nyawa kepada Umno/BN.

Posted: 08 Jul 2015 03:58 AM PDT

Naib Presiden PAS Idris Ahmad menasihati kumpulan progresif yang masih ada dalam parti itu supaya melihat kembali dasar ketika mereka menandatangani borang keahlian sebelum memutuskan untuk menubuhkan parti baru.

 Dalam temu bual dengan Malaysiakini, Idris berkata, kumpulan progresif PAS yang kini dikenali sebagai Gerakan Harapan Baru turut dinasihati agar tidak keluar daripada parti itu dan menubuhkan parti lain atas dasar persahabatan.

 "Macamana pun kita (perlu) berjuang (ber)sama PAS la, kita duduk dalam PAS ini untuk apa?

 "Apa tujuan masuk PAS? Yakin tujuan semua masuk PAS gitu, tak perlu tubuh parti baru (atas dasar) sebagai kawan dan sahabat," katanya di sini

Hello Mat Derih! Mungkin hang terlupa kut tentang apa yang presideng hang duk hamput dengan macam-macam kata nista yang Allah dan NabiNya tak pernah hajak pun...

Kita pun masih ingat apa PJ hang cakap dulu....duk hambat ahli keluar parti, mana hang pi masa tu MatDerih?? 



Sebab itulah ramai yang perlekehkan ko Mat Derih bila ko tanpa ada rasa sedikit malu pun mempelawa kami untuk bersahabat semula...sila hormati jalan pilihan kami. Kita memang tidak memusuhi kamu. Musuh kami ialah Umno/BN dan mereka yang mahu beri nyawa kepada Umno/BN.

Misai Merah : Sungguh la ustaz oii kita2 ni macam gamat ja kerat2..potong2...baling dalam laut bercantum jua.Masa bertanding hari tu kira macam main bola ja..kena siku kena lutut sikit2 tu besa la.. Habis game pakat salam. 

Ahmad Dhuha Sobri : Sudahlah menang atas tiket CAI.Masih mahu cakap soal persahabatan!? Tatkala kalian mengkhianati kawan2 menyembelih semahunya.Itukah persahabatan! Dahulu bukan main, siap dengan memberi amaran katanya tidak akan teragak agak! Hah....sekarang apa lagi agakan kalian?!Masa nak menang tak ingat pula persahabatan dan ukhuwwah... Niat menghalalkan segala cara...Nak menghalau tikus monyet, babi segala bagai... Sudahlah wahai sang HIPOKRIT AGAMA!!!

Muhammad Rahmat : Sekarang baru nak rasa bersahabat berukhuwah rapatkan saf semula Dulu canang habis-habisan sahabat munafik haraki parasit label bagai fitnah halal simbah asid..sebab status mrk ustaz / ulama yg maksum.. Sampai la tak bersihkan nama sahabat yg dituduh begitu rupa Jika ini adalah jln yg terbaik.. MOVE FORWARD GHB G18 

Saddam Jebon Tingkap : Catatan santai Kihkihkih.. Sudah kecut ka lebai ??? Demi prsahabatan atau jwtn MP Bukit Gantang ??? Kihkihkih.. Dimna kamu swktu saudara2 kamu dicerca, dimaki, dihina, dihalau, diherdik, dikutuk dn dikeji oleh kumpulan2 kamu ktka itu.. Dimna ??? Apbla keranda dibwa barulah hendak bercucuran airmata.. Sekian.

Kameel Abuya : Dah SENTAPPP letewww... Kahkahkah...!!!!!

Yong Intan Noor :  Sahabat apa yang hangpa dah terajang, lepas tu tambah dengan guna siku dan lutut?

Bapa saya dibunuh kerana melaporkan rasuah ! kata anak pengasas AmBank

Posted: 08 Jul 2015 12:00 AM PDT

Hussain Ahmad Najadi – dibunuh kejam pd 29 Julai  2013
Pembunuhan kejam pengasas kumpulan Perbankan Arab Malaysia Hussain Ahmad Najadi (gambar) pada tahun 2013 tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) , Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, hari ini.

"Kita tahu motif di sebalik pembunuhan itu. Pembunuh itu telah ditangkap dan dihukum mati. Ia tiada kaitan dengan 1MDB," kata Khalid. Baca lagi di sini.

Itu kata Ketua Polis Negara, tapi anak mangsa pembunuhan kejam itu berkata :

Bapa saya dibunuh kerana melaporkan rasuah di AmBank!

Pascal Najadi anak kepada pengasas AmBank Hussain Ahmad Najadi yang dibunuh kejam itu menyatakan rasa kesal dan terkilannya terhadap PDRM yang menurutnya gagal menyiasat kes pembunuhan bapanya itu dengan wajar dan berkesan.

Beliau percaya bapanya telah dibunuh kerana mendedahkan kebimbangannya tentang rasuah di bank yang telah diuruskan ayahnya.

Pascal Najadi, yang kini tinggal di Moscow, bercakap secara langsung kepada Sarawak Report petang ini mengesahkan keyakinannya sendiri bahawa ini adalah motif pembunuhan itu.

 "Ini adalah satu pembunuhan terancang, bukan pembunuhan biasa. Kisah mengenai kuil itu tidak munasabah. Dia tiada kaitan dengan kuil tersebut. Mengapa anda akan membunuh seseorang hanya kerana satu pertelagahan kecil? "Tambah Najadi, merujuk kepada pertikaian yang diapungkan pada masa itu sebagai sebab untuk kematian bapanya.

Menurutnya, ayahnya telah bercakap tentangnya dipertemuan dengannya kali terakhir, empat hari sebelum dia meninggal dunia dan bahawa Hussain menyatakan mengenai isu tersebut telah merisaukannya:

Beliau juga berkata bahawa mereka [orang yang berkuasa] telah kehilangan plot dalam erti kata bahawa mereka secara melulu dan membelakangkan rakyat mereka sendiri meraih berbilion-bilion ringgit daripada pembinaan, minyak dan gas untuk pertahanan & pengangkutan. Beliau menegaskan bahawa adalah tidak siuman bahawa mereka tidak memikirkan tentang generasi yang akan datang untuk satu saat, semata-mata tidak.

"Ayah saya seorang yang jujur, tidak rasuah. Beliau, ibu saya dan saya adalah sama. Jika kita melihat aktiviti jenayah kita mungkin akan melaporkannya dengan segera kepada saluran atas ke bawah saluran yang betul dan sesuai. "

Walau bagaimanapun, Pascal Najadi mengatakan bahawa dia tidak pernah diberitahu mengenai bapanya membuat laporan polis. Beliau percaya bahawa akan menjadi lebih berkemungkinan bahawa beliau akan melaporkan kebimbangan kepada pegawai tertinggi:

"Itu bukan gayanya, kerana itu merupakan untuk meneka sesuatu yang apabila anda tidak mempunyai maklumat atau pengetahuan mengenainya untuk membuat laporan Polis ... Saya percaya bahawa dia akan pergi kepada pengawal selia kanan untuk melaporkan terus mengenai penemuannya melibatkan sejumlah besar dirompak".

Najadi juga mengatakan bapanya baru-baru ini telah bercakap tentang bagaimana beliau telah menolak tawaran untuk terlibat dalam amalan rasuah yang dikemukakan kepadanya oleh wakil-wakil dari UMNO:

"Dia memberitahu saya dengan bangga bahawa dia tidak melayan satu tawaran secara tidak langsung. Mereka tawarkan Ayah saya untuk flip (sebagai go antara) bahagian tanah KLCC yang sangat besar .

Ayah saya memberitahu mereka bahawa dia tidak akan melakukan apa-apa yang flop flip rasuah dan lain-lain.

 Dia sangat lantang anda tahu. Bahawa mungkin adalah musuh terbesar beliau,  untuk bercakap benar... sentiasa

Mengapa tiada siasatan?

 Pascal Najadi mengesaki plot cuba 'menutup'  kerana kegagalan polis Malaysia untuk memburu penyerang atau untuk menyiasat apa yang berlaku.

Yang sangat dikesalkannya adalah kegagalan PDRM untuk memberitahu keluarga atau untuk menyoalnya tentang apa bukti  yang mungkin dia punyai berkaitan urusan bapanya.

 Beliau hanya menerima satu panggilan daripada seorang pegawai polis junior yang lancar bercakap bahasa Inggeris; memaklumkan mengenai kematian bapanya itu. Selepas itu keluarganya tidak dihubungi selanjutnya, katanya.

 Pembunuh dalam kes itu akhirnya ditangkap dan dia telah menamakan lelaki yang telah mengupahnya RM20,000 untuk menembak. Walau bagaimanapun, Najadi mengatakan tidak ada bukti Polis Malaysia membuat apa-apa usaha untuk menangkap lelaki yang mengupah itu, yang dikesan di Australia dan dipercayai ada kaitan dengan orang penting dalam kerajaan.

 "Malaysia tidak pernah memburunya dan kesnya telah digugurkan. Saya tidak mempunyai penjelasan bagi pembunuhan ini kecuali rasuah di bank dan dalang nya telah dilepaskan melarikan diri melalui Sydney. Malaysia tidak menyusuli melalui Interpol. Beliau seorang rakyat Malaysia, menaiki penerbangan ke Sydney walaupun dia adalah seorang suspek serta-merta. Australia mengesan dalang ini ke Shanghai, tetapi Malaysia tidak pernah memburunya " ~ sumber

Benarkah Hj Hadi dan Haron tak pertahan Njib?

Posted: 07 Jul 2015 06:00 PM PDT

Presiden PAS dan mursyidul amnya tidak mengeluarkan kenyataan mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak berkaitan laporan Wall Street Journal, kata Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan.

 Beliau berkata, kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan jelas mengatakan bahawa "Najib bukan malaikat" sementara Datuk Dr Haron Din pula meminta agar dakwaan terhadap Najib itu disiasat.

 "Abdul Hadi kata Najib bukan malaikat. Ini bermakna (Hadi membayangkan) dakwaan itu mungkin benar. ~ sumber


Pandailah ko nak temberang kat orang ramai. Orang politik ni cakap berbelit-belit. Tapi bukan semua orang mudah kena belit.

Siapa yang pernah dakwa Najib tu baik macam malaikat? Ada banyak skandal yang dikaitkan dengan Najib termasuklah kes pembunuhan wanita Monggolia.

 Memang tidak masuk akal kalau ada yang kata Najib macam malaikat! Kenyataan bahawa Najib bukan malaikat sebenarnya tidak perlu nak diwarwarkan.

Namun kenyataan Harun Din yang menyatakan 'Tidal masuk akal' itu seolah-olah telah menjadikan Najib itu sebagai malaikat yang tidak masuk akal boleh buat kerja mungkar? Inilah cakap belit-belit! Boleh pusing sana, pusing sini!

   Sebab itu Najib berasa seronok benar dan berterima kasih kepada Haron Din di sini.

Dua orang agamawan ini saling sahut bersahutan membuat kenyataan untuk membela Najib. Haron Din kata perlu disiasat dulu ... Memanglah sekarang ni dalam proses siasatan. Banyak bukti-bukti yang didedahkan kepada umum dan Najib tidak dapat menyangkal dengan penafian yang menyakinkan orang ramai.

Hj Hadi buat kenyataan yang sangat ganjil. Dia minta supaya di kemukakan sekurang-kurangnya empat orang saksi yang boleh dipercayai untuk menyokong dakwaan rasuah tersebut...

Sehinggakan bekas naib presiden PAS Datuk Nakhaie Ahmad menyindir  dua orang ni yang kuat mahu ber UG dengan Umno dengan berkata : 

"Hanya PAS yang boleh selamatkan Umno sekarang melalui kerajaan perpaduan (UG)"

Dan dia secara sinis menempelak Hj Hadi dan Haron Din dengan berkata :

"Saya sudah keluar Umno ......" 

Mungkin kata-kata ini bertujuan untuk mengingatkan mereka yang suatu ketika dulu mereka pernah menghinanya kerana lompat menyertai Umno.Tapi sekarang mereka pula yang nampak terhegeh-hegeh nak bersama Umno kerana "boleh sama-sama kongsi ghanimah".

SUA ni cuba nak cover dua orang itu saja. Dia tak berani nak buat kenyataan sendiri sebagaimana kenyataan media yang berikut: 

PM Najib tidak menafikan no akaun AmBank yang dilaporkan WSJ adalah miliknya dan wang RM2.6 bilion dimasukan ke akaun tersebut seperti yang dilaporkan WSJ. 
 1. Sesaorang yang dituduh melakukan perbuatan yang salah sedangkan ia tidak melakukannya, itu bermakna tuduhan tersebut dianggap sebagai fitnah, sewajarnya sesaorang yang difitnah tampil melakukan pembelaan awal pada dirinya dengan menafikan tuduhan tersebut. 
 2. Tersangat pelik apa yang berlaku keatas Datuk Seri Najib Perdana Menteri Malaysia.PM dituduh oleh Wall Street Journal(WSJ) telah menerima sejumlah wang sebanyak RM2.6 Bilion kedalam akaun milik peribadinya di AmBank dari 3 syarikat yang dikatakan mempunyai hubungkait dengan 1MDB menjelang pilihanraya umum yang ke13. 
 3. PM Najib tidak menafikan tuduhan tersebut dari segi fakta dan angka yang telah dilaporkan WSJ. PM hanya menyatakan bahawa beliau tidak akan samun wang rakyat, katanya lagi kalau betul beliau nak songlap duit negara takkan saya hendak masukkan duit tersebut keakaun dalam negara. 
 4. Persoalannya beliau hingga kini tidak menafikan akaun yang didedahkan oleh WSJ dengan tertera nombor akaunnya didalam AmBank adalah akaun peribadi miliknya. PM Najib juga tidak menafikan wang sejumlah RM2.6 Bilion telah dimasukan kedalam akaun yang didakwa milik peribadi beliau di AmBank. Beliau tidak menafikan 3 syarikat yang disebut olih laporan WSJ yang memasuk wang yang keseluruhan jumlahnya RM2.6 Bilion kedalam akaun peribadi miliknya. 
 5.PM Najib hanya menyatakan yang membawa maksud itu bukan wang negara.jadi kalau bukan duit negara duit sapa?. Kenapa Najib tidak nafi fakta dan angka dalam laporan WSJ. Kenapa mengalih isu ini dengan soal tak logik beliau nak buat perkara seperti ini. Kes NFC adalah bukti perkara yang tak logik tapi berlaku. Wang sejumlah RM250 juta yang sepatutnya untuk ternakan lembu akhir berpindah kepada pembelian kondo dan sebagainya. Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan perkara yang tak logik tetapi berlaku, seperti sekeru yang murah diperolehi dengan harga yang tinggi.  
6. Kes laporan WSJ keatas Datuk Seri Najib dikatakan setengah pihak tidak lojik tetapi kenapa PM Najib tidak menafikan. Ini bermakna fakta dan angka yang dilaporkan WSJ betul, cuma duitnya bukan duit negara kerana kalau nak ambil duit negara kata Najib mesti dimasukkan keakaun peribadinya luar negara. Rakyat bertanya duit tersebut dari sumber mana. Banyak tu...! Tolong lah jawab wahai Datuk Seri Perdana Menteri. 
Dato'Mahfuz Omar

Ahli Parlimen Pokok Sena.

7 July 2015.

Tiada ulasan: