Rabu, 22 Julai 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


PKR perlu utamakan Pakatan 2.0, bukan Pas‎

Posted: 22 Jul 2015 09:00 AM PDT

SHAH ALAM – Kerjasama politik PKR dengan Pas dijangka tidak akan berkekalan sekiranya Pakatan 2.0 ditubuhkan selepas Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) meluluskan pendaftaran Harapan Baru sebagai parti politik baharu tidak lama lagi.‎

Presiden Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma), Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi menegaskan PKR perlu memberi keutamaan kepada rakan komponen dalam Pakatan 2.0 terlebih dahulu sebagai sebuah gabungan bagi menghadapi PRU14.

 "Kalau sudah wujud satu Pakatan baharu, dia (PKR) kena bantu parti komponen yang kita persetujui, keutamaan mesti diberi kepada parti komponen dulu.

 "Bermakna ia (PKR) akan kena hadapi satu pihak saja (PR 2.0), (Pas) tak boleh ambil satu komponen (untuk bekerjasama), mesti ada satu persetujuan untuk bantu-membantu dalam gabungan terlebih dahulu," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

 Dalam pada itu, Phahrolrazi juga berkata, pertembungan Pas dengan calon Harapan Haru tidak dapat dielakkan pada pilihan raya akan datang khususnya di kerusi yang pernah dimenangi pemimpin progresif Pas atau G18 pada PRU13 lalu.

 "Pertembungan itu mungkin berlaku, Pas bukan sahaja kena hadapi Harapan Baru bahkan gabungan baru dalam Pakatan 2.0.

 "Kita akan pergi sebagai satu gabungan seperti BN, pada masa itu Pas pergi (bertanding) sebagai sebuah parti sahaja berbanding Harapan Baru dalam gabungan," ujarnya

 Dalam pada itu, beliau meletakkan keyakinan tinggi bahawa harsat G18 untuk menubuhkan parti Islam baharu itu akan menjadi realiti.

 "Setakat yang saya turut serta dalam setiap perbincangan itu, Insya-ALLAH akan menjadi realiti, setakat ini komitmen mereka begitu tinggi.

 "Sambutan akar umbi mahukan parti politik baharu, asasnya untuk membina semula gabungan PR baharu yang telah terbubar," jelasnya. Ditanya tentang hala tuju Ahli Parlimen dan Adun Pas yang menyertai Harapan Baru, beliau berkata perkara itu akan dibawa ke dalam mesyuarat entiti itu minggu ini.

 "Saya akan cadangkan dalam mesyuarat supaya mereka ini membuat perbincangan khusus, mungkin sesetengahnya tak bersedia ke depan, kita nak tengok apa dia halangan-halangan untuk mereka ke hadapan dari sekarang.

 "Saya mahu bawa dalam perbincangan itu supaya dapat selaraskan pendirian Ahli Parlimen dan Adun yang ingin menyertai parti baharu ini. ~ sinarharian

Tony Pua, Rafizi Ramli dan Tong Kooi Ong bakal dipenjara sehingga 20 tahun?

Posted: 22 Jul 2015 07:00 AM PDT

Akibat kelantangan mereka membawa isu 1MDB sejak beberapa tahun yang lepas, Tony Pua, Rafizi Ramli dan Tong Kooi Ong bakal berdepan dengan tuduhan jenayah Kanun Keseksaan yang membawa hukum penjara sehingga 20 tahun.

Rafizi Ramli melalui blognya menyatakan : 

Saya baru dimaklumkan bahawa Saudara Tony Pua telah dihalang dari meninggalkan negara atas penglibatan beliau mendedahkan kes 1MDB. Ekoran itu, saya telah menyemak status saya di laman web Jabatan Imigresen Malaysia dan mendapati status senarai hitam saya adalah sama seperti status Saudara Tony Pua .... 

Limkitsiang melalui blognya menulis:

Pihak polis telah mengatakan bahawa Ahli Parlimen DAP PJ Utara Tony Pua, Ahli Parlimen PKR Pandan Rafizi Ramli dan pemilik Edge Media Group Tong Kooi Ong sedang disiasat di bawah Seksyen 124 Kanun Keseksaan.

 Sumber kanan polis telah mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa mereka bertiga sedang disiasat untuk aktiviti yang didakwa menjejaskan demokrasi berparlimen.

 Pua, Rafizi dan Tong sedang berdepan dengan tuduhan jenayah yang boleh menghantar mereka ke penjara sehingga 20 tahun.

 Kesalahan-kesalahan dalam "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen" adalah kesalahan baru dalam Seksyen 124B untuk 124N yang diperkenalkan oleh Akta Kanun Keseksaan (Pindaan) 2012 yang telah diluluskan oleh Parlimen pada tahun 2012, diberikan Perkenan Diraja pada 18 Jun 2012 dan diwartakan pada 22 Jun 2012.

 Peruntukan utama ialah:

 Seksyen 124B: "Barang siapa dengan apa-apa cara, secara langsung atau tidak langsung, melakukan aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh sampai dua puluh tahun."

 Seksyen 124C: "Sesiapa yang cuba untuk melakukan sesuatu aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen atau melakukan apa-apa perbuatan persediaan dengannya hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh sampai lima belas tahun."

 Seksyen 124D (1): "Barang siapa dengan apa-apa cara, secara langsung atau tidak langsung, mencetak, menerbitkan, menjual, mengeluarkan, mengedar atau menerbitkan semula apa-apa dokumen atau penerbitan memudaratkan demokrasi berparlimen hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh sampai lima belas tahun . 

 Seksyen 124E (1): " Mana-mana orang yang, tanpa alasan yang sah, ada dalam milikannya apa-apa dokumen atau penerbitan memudaratkan demokrasi berparlimen atau sesuatu cabutan daripadanya, hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh sampai sepuluh tahun"

 Jika mana-mana Ahli Parlimen telah bertanya sama ada pendedahan skandal 1MDB atau apa-apa skandal lain yang melibatkan Menteri-Menteri atau Perdana Menteri, boleh didakwa di bawah Kanun Keseksaan baru atas  kesalahan "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen", atau dia akan dianggap sebagai gila atau betul-betul kekurangan keupayaan mental.

 Kini, nampaknya kegilaan telah menjadi normal dalam kalangan tertentu dalam kerajaan.

 Semalam, saya telah berkata: "Suatu kegelapan berlabuh di Malaysia."

Saya tidak menyangka kegelapan berlabuh dengan begitu cepat.

 Saya ingin bertanya kepada Datuk Seri Najib Razak: Encik Perdana Menteri, apa yang anda nak jadikan Malaysia ini? 

Kenapa anda mahukan pejuang ditukar menjadi penjenayah?

Bagaimana Jho Low & PetroSaudi merancang untuk mencuri wang daripada rakyat Malaysia menerusi 1MDB

Posted: 22 Jul 2015 04:53 AM PDT

Mengapa kita katakan pelaburan AS $ 1830000000 1 Malaysia Development Bhd ke dalam Petro Saudi International antara 2009 dan 2011 adalah satu skim untuk menipu Malaysia

 Perkara Utama:

 1. Perjanjian usahasama telah ditandatangani pada 28 Sept, 2009. Terma termasuk 1MDB menyumbang US $ 1.0 bilion tunai bagi pegangan 40% dalam JV Co dipanggil 1MDB PetroSaudi Ltd. PetroSaudi Holdings Cayman akan memasukkan aset bernilai AS $ 2.7 bilion. JV Co akan bernilai US $ 2.5 bilion dengan pegangan 60% PetroSaudi Holdings diperolehi daripada aset yang ia akan menyuntik ke dalam JV Co

 2. Penilaian aset yang PetroSaudi Holdings akan masukkan itu dilakukan oleh seorang Edward Morse yang telah diupah oleh PetroSaudi dan kerja-kerja yang telah dilakukan dalam masa beberapa hari. Surat pelantikan beliau dikeluarkan pada 20 Sept, 2009 dan laporannya dikemukakan  pada 29 Sept, 2009 - sehari selepas JV telah ditandatangani. Beliau menilaikan aset Turkmenistan pada AS $ 3.5 bilion dan aset Argentina pada AS $ 108 juta.

 3. PetroSaudi Holdings tidak pernah memiliki aset Turkmenistan yang hendak disuntik ke dalam JV Co. Aset-aset tersebut dimiliki oleh Buried Hill Energy (Cyprus) Co Limited.PetroSaudi Holdings hanya dalam rundingan untuk membeli aset daripada  Buried Hill. Mereka menandatangani perjanjian rundingan pada 4 Julai 2009 dan ini akhirnya ditamatkan pada Nov 23, 2009.

4. 1MDB tidak mengupah penilai bebas sendiri untuk melakukan penilaian. Pengurusan 1MDB tidak mematuhi keputusan lembaga pengarah sendiri untuk melakukan penilaian bebas.

5. PetroSaudi Holdings melakukan PENIPUAN dengan menjual aset yang tidak dimilikinya ke dalam JV Co

 6. Peguam untuk 1MDB, Wong & Partners, serta lembaga pengarah 1MDB tidak diberikan laporan penilaian oleh Edward Morse sehingga selepas September 30, 2009 - dua hari selepas perjanjian JV telah ditandatangani.

 7. Apabila wang deposit sebanyak AS $7.1 juta yang dibayar kepada Buried Hill dikembalikan selepas rundingan dibatalkan, wang tunai itu tidak dikembalikan kepada JV Co tetapi kepada PetroSaudi Holdings. Wang deposit ini sepatutnya dikembalikan kepada JV Co kerana ia merupakan sebahagian daripada aset yang dijual oleh PetroSaudi Holdings kepada JV Co

8. Terdapat juga PENIPUAN dalam pinjaman palsu AS $700 juta daripada PetroSaudi Holdings kepada JV Co. Berikut adalah bukti penipuan:

 a) Tidak ada wang tunai yang bersamaan dengannya dalam JV Co atau mana-mana subsidiarinya pada atau selepas 25 SEPTEMBER 2009 (tarikh perjanjian pinjaman ditandatangani). Tetapi surat tuntutan untuk membayar pinjaman bertarikh 29 september 2009 dari PetroSaudi Holdings dihantar ke JV CO.

 b) Daripada US$1 billion tunai 1MDB dikirimkan untuk JV, AS $ 700 juta telah dibayar terus dari 1MDB kepada Good Star Limited yang sepatutnya kepada PetroSaudi Holdings, pemberi pinjaman.

 c) Skim penipuan AS $ 700 juta daripada 1MDB telah dibincangkan sebagai "pembayaran lebih" dalam pertukaran e-mel pelbagai dan lampiran antara Jho Low dan rakan-rakannya Seet Li Lin, Tiffany Heah, dengan eksekutif PetroSaudi Patrick Mahony dan Tarek Obaid antara 11 September 2009 dan menandatangani usaha sama itu pada 28 Sept, 2009.

 d) Timothy Buckland (dari firma undang-undang UK White & Case yang mewakili PetroSaudi Holdings) memasukkan dalam e-mel kepada Charlie Sparrow daripada PetroSaudi Holdings dan disalin ke Mahony bahawa surat tuntutan untuk pembayaran balik daripada AS $ 700 juta pinjaman tidak diperlukan tetapi hanya "perlu bagi dokumen untuk anda mengesahkan bayaran terdahulu".

 e) Lembaga Pengarah 1MDB tidak diberitahu tentang perkara "pinjaman"  ini sebelum pemeteraian usaha sama pada 28 Sept, 2009.

 9. Kiriman wang AS $ 700 juta daripada 1MDB untuk Good Star di akaun banknya di RBS Coutts (Zurich) yang diluluskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB ketika itu, Sharol Halmi , tanpa persetujuan lembaga pengarah 1MDB yang telah meluluskan pembayaran keseluruhan AS $ 1 billion terus ke akaun bank daripada JV Co di JP Morgan Suisse (SA). Dua pengarah 1MDB Mohd Bakke Salleh dan Azlan Zainol meletak jawatan kerana bayaran AS $ 700 juta ini kepada Good Star.

 10. Pemindahan AS $ 700 juta ini adalah juga pelanggaran kelulusan yang diberikan oleh Bank Negara Malaysia untuk 1MDB membayar AS $ 1 bilion untuk JV. BNM telah meluluskan pembayaran ke akaun Bersama JV di JP Morgan Suisse (SA) dan tidak kepada orang lain. ~ The Edge Financial Daily

Nota: JV (Joint Venture / Usahasama)

Khalil patut gembira dan raikan hajat bapanya yg sudah tercapai

Posted: 21 Jul 2015 09:00 PM PDT

Like father, like  son setan! Nampaknya begitulah ..... Bapaknya yg begitu gemar menggunakan perkataan Barua , Broker , Nyamuk etc, kini menjadi ikutan terbaik bagi anak mencontohi kelakunya itu:

Timbalan Ketua Pemuda PAS Mohd Khalil Abdul Hadi menyifatkan tindakan  ahli parti menubuhkan Gerakan Harapan Baru (GHB) sebagai satu pengkhianatan kepada parti.

 Katanya, langkah itu hanya mencetuskan konflik dan memberi kekuatan baharu kepada Barisan Nasional (BN), lapor Sinar Harian hari ini.

Khalil patut gembira kerana hajat bapaknya tercapai sudah 
"Krisis yang timbul boleh diurus dengan baik sekiranya kita kukuh bersatu dan memberikan kepercayaan penuh di bawah kepimpinan sedia ada.

 "Sebaliknya, mereka cenderung membawa agenda tersendiri. Ini dilihat sebagai satu pengkhianatan kepada PAS.

 "Malah, sebahagian penggerak utama GHB, masih lagi ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri mewakili PAS. Apakah pendirian mereka terhadap status tersebut?" beliau dipetik berkata akhbar itu.~ Baca lagi DI SINI

Hairan dengan sikap kalangan konservatif yg telah berjaya menyingkirkan segala macam parasit dan nyamuk dari kelambu mereka, tapi masih tidak boleh tidur dgn aman dan tenang. Sepatutnya setiap mereka bergembira dan meraikan kejayaan mereka itu.

Tapi kenapa mereka masih terus meracau dan meroyan tak tentu pasal? Apa lagi yang mereka mahu?? Tolonglah ubati penyakit mereka ini. Takut-takut dah tersampuk pelesit mana pula!

Ipoh Mali jawab Nik Abduh

Posted: 21 Jul 2015 06:00 PM PDT

Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz mengingatkan wakil rakyat PAS bahawa mereka tidak boleh melanggar bai'ah (sumpah janji setia) jika berhasrat mahu meninggalkan atau keluar parti.

 Katanya, calon atau wakil rakyat tersebut "menerima amanah" daripada parti sebagai wakil rakyat dengan janji setia memegang amanah bersama PAS.

 "Bai'ah ini tidak boleh dilanggar. Mereka telah mengambil daripada PAS, bukan memberi kepada PAS.

 "Jika mahu langgar, hantar balik apa yang mereka ambil daripada PAS. Selepas itu, urusan mereka adalah dengan Allah," tulis beliau dalam Facebooknya hari ini.

 Kenyataan Nik Abduh itu dibuat di kala rancangan kumpulan progresif dalam PAS - sebahagian mereka menjadi wakil rakyat - yang tekad mahu menubuhkan parti baru selepas disingkirkan pada muktamar bulan lalu.

 Sehubungan itu, Nik Abduh mencabar wakil rakyat parti itu yang mahu melanggar sumpah itu supaya mencari fatwa yang membenarkan pelanggaran bai'ah itu dilakukan.

 "Carilah fatwa dari serata dunia untuk membenarkan perlanggaran bai'ah oleh wakil rakyat PAS dan laksanakan jika berani.. No hal," katanya yang juga anak lelaki Datuk Nik Aziz Nik Mat. Baca lagi di sini

Komen pembaca:

Ipoh Mali : Bai'ah Talaq Bini.Talaq 3 pun dah Tak Islamik.Macam Mana nak Kata Parti Islam? Takda Salahnya Depa Gerak Kan Satu Wadah Baru, Pertama : 

Mereka Hanya Memperjuangkan Perjuangan Asal PAS di atas Wadah baru Setelah hala tuju PAS hari ini Tersasar.

Ke 2- Semua Pimpinan G18 Masih Bersama Gabungan Pakatn Rakyat , dan Mereka Bertanding dulu pun atas Tiket Pakatan Rakyat walaupun memakai Logo PAS.

Jadi, takda pun Pengkhiantan disitu.

 Kalau Nik Abduh tak reti Cari Dalil.. Meh aku bagi kan Dalil:

 وَإِذَا حَلَفْتَ عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَكَفِّرْ عَنْ يَمِينِكَ وَأْتِ الَّذِي هُوَ خَيْرٌ
 Apabila kamu bersumpah dengan sesuatu sumpah, lalu kamu melihat sesuatu lain yang lebih baik dari apa yang telah kamu sumpah, maka bayarlah kafarat dari sumpah kamu (yang awal itu) dan ambillah yang lebih baik itu.(Riwayat Bukhari)

Mujaheed Abdullah : Itu kata kamu wahai Beduh, kita baiah dengan Pas yg dahulu sekarang Pas dah jadi macam umno dah.

Hashim Mohd : Sudah la Abduh cakap pon macam sakit hati sja.Yg tngal dlm pas sekarang hanya ulama palsu.61th. apa sumbangan pas selain hudud2.Cakap pasal eknomi sistem perbankan kamu taw ke.Hal agma fatwa boleh la 

 Zoro Wan: beduh pun mangkuk ayun..cakap sombong. biasanya sombong ilmu sikit. cakap baiah tapi tipu pada ahli pas. kita islam hanya berbaiah pada imam mahdi sahaja. selamat mengkaji wahai beduh

Mahathir Razak :  Hala tuju pas Sekarang ni yg langgar bai'ah, berani nak suruh owang keluar Dan letak jawatan, Nik Abduh ni beduh tul. 

Semenyih Cab: Apa yg bangang n bonggok NIK abduh jln nya mudah jika pas yg dulu yes tetapi pas sekarang sendiri melanggar perjanjian PR,kebanyakan menang di kawasan bukan melayu, mereka mengundi atas dasar pas kerjasama dap, pkr, psm,tidak adil pas suruh mereka letak jwtan dan adakan prk,sya cabar seluruh wakil rakyat pas letak jawatan buat pilihan raya semula sebab kamu menipu pengundi keluar dari gabungan dap,kamu pun makan duit haram....

Abu Qusyairi : Nnti keluar lg pesanan ayahanda.. yg semua org lain tak tau, hanya nik abduh saja yg terima pesanan ayahanda.. 

 Harun Hashim : Betullah dia ni asyik tumpang pengaruh bapa saja..haha

Liew Nyin Tet : Orang mengundi calon Pas bukan semuanya kerana mereka dr parti Pas tetapi dsbbkn mereka wakil Pakatan Rakyat .

Doni Donat : Kamu singkirkan mereka, kamu tolak mereka, kamu kutuk mereka, sekarang kamu nak hukum mereka. Apakah jenis manusia kamu ini yg berpayung dibawah panji Islam???? Betulkah tindakan kamu? Patutkah tindakan kamu? Mereka telah berbakti berkempen sana sini membantu PAS menang, habis madu sepah kamu buang..........ini manusia tak berguna.... 

 Mohd Izwan : Sedara, Bai'ah hanya kepada Allah dan Rasul. Bukan kepada parti atau organisasi. Jgn perguna Bai'ah utk parti. Sahabat dahulu ber Bai'ah demi Allah dan Rasul untuk menegakkan syiar Islam menentang musuh2 Islam. Jgn spin.  PAS bkn Islam dan Islam bkn PAS. Perbetulkan.......

Aliteh Abdullah : Wahai Abduh, sedarlah bahawa janganlah gunakan agama untuk melindungi diri tindakanpas yang bercelaru dalam politik. Bila perjuangan parti tidak selari dengan perkembangan zaman tidak wajar disokong. Cakap tidak serupa bikin. 

 Mkt Bkr : .....dan bagaimana pula kedudukan kamu sekira nya pengundi yang melantik kamu dulu tidak lagi menaruh keparcayaan kepada kamu beranikah kamu bubarkannya dan dapatkan sokongan yang baharu

Ahmad Basir : Pas yg dahulu bukan yg sekarang,mengutuk, melebel semasa kempen dulu menyebabkab Pas tidak berakhlak dan dipandang rendah 

Maimon Nalan : Nik Abduh memang hebat dan sebab itu lah Pas jadi saperti apa yang ada hari ini......syabas Nik tunggu PRU 14 kat kelantan saja lah nampaknya.

Rfm Rfm: Pas parti Islam? Tengok Presideng Pas cakap putar belit, lepas tu cerita pasal Bai'h. Sudah lah masa anda sudah berlalu 

 Hasdi Jaafar : Klu pemimpin yg mengubah hala tuju pas...buat fitnah Untuk menang jawatan...mcmana?

Mohamad Ali Hassan : Nik Abduh rasa dia cerdik. Ada ramai yang lain yang lebih cerdik. 

 Shah Rosli : Ketua pemuda yg paling bahlol aka tolol ug

Tiada ulasan: