Isnin, 1 Jun 2015

ZAKRI ALI

ZAKRI ALI


BONGKAR: Bagaimana Noh Omar miliki tanak seluas 30 ekar di Tanjong Karang suarakami 00:07 Blogger

Posted: 01 Jun 2015 10:30 PM PDT

Angkatan Muda Keadilan Selangor (AMK) mendesak Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar mengemukakan penjelasan kepada rakyat bagaimana beliau boleh memiliki tanah seluas 30 ekar di Tanjong Karang.

Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri mempersoalkan apakah keistimewaan beliau sebagai Menteri Pertanian dan Asas Tani sehingga melayakkan beliau untuk memiliki tanah berkenaan dengan jumlah bayaran premium sebanyak RM 9,760 pada tahun 1995.

"Apa yang kita ingin pertikaikan, bagaimana nama beliau boleh mendapat tanah tersebut dan atas dasar apa yang melayakkan beliau. Yang ini beliau kena jelaskan. 


 
Sehingga hari ini beliau tidak menjawab pendedahan yang dibuat oleh YB Ng Suee Lim dalam sidang Dun Selangor baru-baru ini," katanya ketika dihubungi TV Selangor.

Pada Sidang Dewan Negeri Selangor pada Julai 12, Suee Lim mendedahkan yang Noh membeli tanah itu pada 13 Jun 1995.

Hasil carian di laman web Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menunjukkan Noh memenangi kerusi Ahli Parlimen Tanjong Karang buat kali pertama pada April 1995.

Dokumen berkenaan mendakwa penglibatan Noh Omar terhadap projek kolam udang di Tanjong Karang disamping penemuan satu kaveat agar Noh terus menyewakan tanahnya seperti dipersetujui kedua-dua pihak.



Dakwanya lagi, dalam dokumen yang perolehinya itu menunjukkan adanya akuan bersumpah yang menunjukkan adanya kerjasama antara Noh dengan syarikat Pristine Agrofood Sdn Bhd yang melaksanakan projek penternakan udang itu.

Di dalam laporan portal Malaysiakini sebelum ini, Noh yang juga Menteri Pertanian, Industri dan Asas Tani berkata beliau menyewakan tanah seluas 30 ekar miliknya kepada syarikat itu dan tidak terlibat mengusahakan projek udang tersebut.

Pengarah Pristine Agrofood, Chu Bak Teck juga turut menafikan penglibatan Noh Omar dan menyatakan beliau hanya menyewakan tanahnya sahaja.

Pada 8 Ogos lalu kira-kira 150 petani dan nelayan mengadakan perhimpunan aman di hadapan pintu masuk projek kolam udang yang didakwa dimiliki Noh Omar di mana kewujudan kolam berkenaan menjejaskan sumber pendapatan mereka.

Azmizam dan AMK Selangor
turut mengucapkan terima kasih diatas pendedahan yang dibuat Suee Lim dan selain penghargaan tahniah kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang telah meluluskan dasar supaya semua wakil rakyat tidak boleh mendapat tanah selain rakyat yang memerlukan.

AKHIRNYA PENJENAYAH YANG PALING DIKEHENDAKI DISABAH YANG MERUPAKAN ADIK KEPADA NOH OMAR BERJAYA DITANGKAP POLIS

Posted: 01 Jun 2015 09:55 PM PDT

Panglima Harimau's photo.

 KOTA KINABALU: Selepas hampir sebulan diburu berkaitan kes cubaan bunuh, seorang suspek adik kepada bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor merangkap Ahli Parlimen Tanjung Karang Dato' Seri Noh Omar, Mohd Jusnaidi Omar atau lebih dikenali sebagai 'Mat Malaya' ditahan di sebuah homestay di Kundasang, dekat Ranau, malam tadi. 

Lelaki berusia 44 tahun itu ditahan bersama wanita berusia 24 tahun dan seorang bayi kira-kira jam 10.50 malam. 

Serbuan dijalankan sepasukan anggota Cawangan Jenayah Berat (D9) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah bersama JSJ Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ranau. 

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, berkata susulan penahan suspek polis merampas dua telefon bimbit untuk siasatan lanjut selain masih mengesan senjata api milik suspek.

Suspek yang beralamat di Shah Alam, Selangor, disyaki melepaskan tiga das tembakan menggunakan sepucuk pistol ketika bergelut dengan mangsa di bengkel tersebut dalam kejadian 2.30 petang hari Rabu 6hb Mei 2015 yang lalu. 

Semasa pergelutan itu, suspek mengeluarkan sepucuk pistol dari beg kecil dan mengacukan pistol tersebut kepada pengadu. Pengadu cuba menghalang, namun suspek sempat melepaskan tiga das tembakan dan satu daripadanya menembusi betis kanan pengadu.

Sebutir peluru turut dijumpai di luar bengkel berkenaan dipercayai digunakan suspek dalam kejadian itu. 

Pemeriksaan ke atas sebuah kereta ditinggalkan suspek di luar bengkel berkenaan membawa kepada penemuan topeng hitam, satu plastik mengandungi kristal lut sinar disyaki syabu dan alat penimbang elektronik dipercayai digunakan untuk menimbang syabu di dalam kenderaan tersebut. 

Suspek juga pernah dihadapkan ke Mahkamah Tinggi atas tuduhan mengedar 1,088 gram ganja dan 35 gram syabu di bawah Seksyen 39B(1)(c) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan 12(2) Akta yang sama di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Tanjung Aru, pada pukul 10 pagi, 20 Mei 2007 tetapi telah dilepas dan dibebaskan setelah dipanggil membela diri.

Skandal Scorpene: Wartawan Bongkar Pertemuan Najib Altantuya-Razak Baginda! - suarakami

Posted: 01 Jun 2015 09:45 PM PDT

 

Sesuatu keputusan yang dibuat di Paris bulan lepas bermakna bahawa salah satu episod yang paling sensasi di rantau ini akan timbul kembali dengan sepenuh hati.
 

Ia bermula belasan tahun yang lalu apabila Perdana Menteri Malaysia, Najib Altantuya memegang portfolio pertahanan dan mengarahkan dua kapal selam Scorpene dari pembuat kapal Perancis, DCNS, kira-kira AS $ 400 juta setiap satu.

 

Perjanjian itu telah ditaja oleh Razak Baginda, yang berkerja sebagai pengarah Institut Penyelidikan Strategik Malaysia, yang dibiayai oleh Najib Altantuya dan direka untuk melanjutkan kerjaya politiknya.

 

Demi kepentingan pendedahan sepenuhnya, biarlah saya mendedahkan bahawa saya bertemu Razak kerap semasa posting saya di Kuala Lumpur (KL) pada tahun 1990-an dan terus melihat dia setiap kali saya melawat Malaysia.

 

Apabila dia menjadi pointman untuk pembelian Scorpene, bagaimanapun, saya telah meninggalkan KL dan tidak bertemu dengannya sekali lagi sehingga kita bertemu di Venice, Itali, pada persidangan 2002 Asean-Eropah.

 

Razak menghadiri hanya untuk seketika sahaja dan apabila saya bertanya mengapa dia telah bergegas, beliau berkata beliau diperlukan di Paris bagi perjanjian pertahanan penting.

 

Kemudian, ia telah didedahkan di Parlimen Malaysia bahawa "komisen" bagi kontrak sub adalah 114 juta euro, atau kira-kira $ 160 juta pada masa itu.

 

Wang itu dibayar ke dalam akaun bank KL Perimekar, sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Razak sejurus sebelum kontrak telah ditandatangani dan yang tidak mempunyai rekod mengendalikan pemerolehan pertahanan. 

 

Ia adalah dikatakan bahawa $ 160 juta telah berpecah antara Razak, Najib Altantuya dan tokoh-tokoh lain dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, parti dominan dalam Barisan Nasional yang memerintah Malaysia.

 

Berdasarkan dakwaan ini, polis Perancis menyerbu pejabat DCNS dan merampas sebuah timbunan dokumen yang menunjukkan bayaran rasuah besar-besaran. 

 

Bulan lepas, selepas memeriksa dokumen, Hakim Roger Le Loire mengarahkan penyiasatan jenayah yang akan dilancarkan. 

 

Ia hampir pasti akan melibatkan sepina pemfailan untuk kedua-dua Razak dan Perdana Menteri Najib Altantuya untuk hadir di mahkamah.

 

Bagaimanapun, sebelum menimbangkan bahawa prospek dramatik, kita mesti ingat bahawa apabila merundingkan kontrak, sesuatu yang menakjubkan berlaku kepada Razak. 

 

Beliau jatuh cinta. 

Sekarang walaupun Razak, seorang yang berkeluarga dengan imej yang berprofil tinggi awam, sudah lama dicontohi reputasi philandering mentornya Najib Altantuya, ini urusan terkini adalah berbeza.

 

Dia jatuh cinta, garis dan batu ladung bagi wanita - model Mongolia yang menarik dan cantik bernama Altantuya "Tuya" Shaaribu. 

 

Sejurus selepas mengadakan pertemuan dengan beliau di Hong Kong, Razak membawanya ke Eropah pelancongan dengan Ferrari merah beliau, yang memenangi dan makan bersama di semua tempat terbaik dan akhirnya berakhir di Paris di mana mereka bertemu dengan Najib Altantuya.

 

Tuya yang berbilang bahasa, dan mati jatuh cantik, juga pintar dan cepat belajar mengenai rasuah besar bagi perjanjian sub dan sudah pasti dijangka potongan kacak untuk dirinya.

 

Tetapi tunduk kepada "sindrom tarikan maut", dia berpaut lumus Razak, dan dia, takut bahawa indiscretions beliau boleh menjatuhkan karier, cuba untuk menamatkan urusan.

 

Dia tidak akan ia, dan dalam keadaan terdesak, dia bercakap dengan Najib Altantuya dan polis telah dipanggil untuk memelihara anak itu.Dua agresif pegawai Cawangan Khas telah mengambil tugasan mereka secara literal dan menculik dia.

 

Kemudian mereka dirogol, ditembak di kepala dan meletupkan tubuhnya dengan bahan letupan C4 dari kementerian pertahanan Najib - dan langkah yang baik, dipadam masuk ke Malaysia dari rekod imigresen. 

 

Kesannya, dia terus hilang.

 

Tetapi terima kasih kepada tekanan berterusan daripada keluarga yang disambungkan dan Kedutaan Mongolia, jenayah itu akhirnya terbongkar dan mereka yang terlibat telah ditangkap - semua kecuali Najib, sudah tentu.

 

Selepas perbicaraan yang panjang, yang mendebarkan dan electrifying, kedua-dua polis telah dihukum mati dan Razak telah dibebaskan.

 

Sekarang, bagaimanapun, dengan pelancaran penyiasatan Hakim Le Loire di Paris, ternyata beliau tidak lama lagi mungkin kembali di mahkamah. 

 

PM Najib Altantuya mungkin tidak terlepas dengan begitu mudah sama ada, sejak isu itu akan dibangkitkan di parlimen minggu depan dan akan memberi kesan kepada pilihan raya umum akan datang. 

 

Jika ya, kematian mengerikan Tuya tidak akan menjadi sia-sia.

 

(Terjemahan dari berita Roger Mitton dari Regional Insider - The Phnom Penh Post)

Anak Jamaludin Jarjis Yang Berumur 25 Tahun Rembat Projek Bernilai RM280 Juta - suarakami

Posted: 01 Jun 2015 09:00 PM PDT

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mendapati, projek sistem baru kawalan trafik yang mengancam ruang udara negara diberi kepada keluarga menteri.

Menurutnya, dalam carian syarikat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), tertera nama Ikhwan Hafiz Jamaluddin iaitu ahli keluarga bekas Menteri sebagai Pengarah Tirai Variasi Sdn Bhd Advanced Air Traffic System (M) Sdn Bhd.

"…Saya tanya, dan ini belum dijawab oleh Kementerian (Pengangkutan)," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Naib Presiden KEADILAN itu turut mempersoal adakah menjadi norma Kerajaan Umno BN menganugerahkan satu daripada projek kerajaan kepada keluarga menteri.

"Apakah alasan Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) memberi kontrak sistem yang cukup penting ini secara rundingan tertutup?" soalnya lagi.

Beliau turut menunjukkan salinan dokumen dari SSM kepada media yang mempamerkan Ikhwan Hafiz Jamaluddin, 25, sebagai Pengarah Tirai Variasi Sdn Bhd.

Tirai Variasi adalah pemegang saham utama Advanced Air Traffic System (M) Sdn Bhd yang dianugerahkan kontrak bernilai RM280 juta itu.

Apabila ditanya wartawan mengenai kesahihan dakwaan tersebut, Izzah menjawab, kementerian patut menafikannya jika dakwaan itu tidak benar.

"Sekali lagi, saya persoalkan nama tersebut dan (saya) belum terima sebarang jawapan," katanya.

"Saya sudah hantar surat pertanyaan (kepada Kementerian Pertahanan dan DCA) sebelum ini, namun masih belum terima maklum balas dari mereka," jelas Izzah lagi.

Bagaimanapun, carian media mendapati Ikhwan adalah anak kepada Datuk Seri Jamaluddin Jarjis, bekas Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi.

BONGKAR: Penipuan Menantu PM membabitkan 63 juta - suarakami.

Posted: 01 Jun 2015 08:30 PM PDT


 
BERITA LENGKAP PENIPUAN OLEH MENANTU KESAYANGAN NAJIB DAN ROSMAH INI...

Kondo mewah ini sepatutnya dimiliki oleh Bolat Nazarbayev. Bolat Nazarbayev merupakan abang kepada Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev . Manakala Daniyar Nazarbaye Nazarbayev ini pula ialah bekas anak tiri kepada Bolat Nazarbayev. 

Daniyar Nazarbaye Nazarbayev telah melakukan penipuan terancang dengan merampas secara tidak sah pemilikan 3 buah apartment yang bernilai RM63 Juta milik bekas bapa tirinya.Daniyar Nazarbaye Nazarbayev dan ibu nya Maira Kesikbayev sedang didakwa di mahkamah Manhattan dalam kes penipuan tersebut.

Bolat telah berpisah dengan Maira pada tahun lepas selepas Bolat mendapati bekas isterinya dikehendaki oleh pihak polis kerana terlibat dalam kes peras ugut dan penculikan. 

Pada tahun 2001, Maira telah menukar nama akhir anaknya Daniyar dari Kesikbayev ke Nazarbayev dalam sijil kelahirannya dengan tujuan untuk memberikan status persepsi bahawa Daniyar adalah sebahagian dari keluarga berpengaruh dan ternama di Kazakhtan.

 

Daniyar kemudiannya menggunakan nama akhir yang baru dan telah melakukan penipuan dokumen kelayakan untuk memasuki Universiti Columbia.

Beliau telah melakukan penipuan dengan menggunakan dokumen kelayakan palsu,dalam dokumen palsu Daniyar itu menunjukkan bahawa beliau telah tamat belajar di sebuah sekolah tinggi di Kazakhtan.

Tetapi menurut keterangan Bolat bekas anak tirinya sebenarnya belajar di Switzerland tetapi tidak pernah menamatkan pelajarannya. 

Daniyar kemudiannya memperolehi ijazah dari University Columbia walaupun pihak pengajian dilaporkan telah menerima maklumat rasmi mengenai penipuan dokumen kemasukan oleh Daniyar ke universiti tersebut.

Ketika belajar di University Columbia, Daniyar telah menggunakan rupa parasnya untuk menawan hati anak Perdana Menteri Malaysia iaitu Nooryana Najwa Binti Mohd. Najib sehingga mengikat tali pertunangan.

Episod penipuan ini bermula pada tahun 2008 apabila Bolat telah meminta bantuan Daniyar untuk mencarikan sebuah apartment untuknya dan memberikan kuasa kepada Daniyar untuk menandatangani semua dokumen pembelian bagi pihaknya. 

Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya iaitu Daniyar telah menandatangani dokumen jual beli kondo mewah tersebut dan meletakkan nama ibunya keatas apartment mewah yang dibeli itu.

Selepas lapan bulan kondo mewah tersebut dibeli,Maira telah menjualkan semula kondo tersebut kepada anaknya sendiri iaitu Daniyar dengan harga USD1 sahaja.

BONGKAR: Kontrak bernilai RM30.8 juta dimiliki oleh anak Raja Nong Chik suarakami

Posted: 01 Jun 2015 08:00 PM PDT

 
Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin tidak menjawab persoalan berhubung kontrak RM30 juta diterima anaknya.

Raja Nong Chik yang tidak menafikan kontrak kepada Istijuara Sdn Bhd milik anak perempuannya, seperti dilapor portal Malaysiakini.

Nong Chik dalam jawapannya berkata projek bagi memasang dan menyelenggara kelengkapan latihan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bandar Penawar, Johor itu diberi pada 2006. Manakala kontrak tersebut pula dimeterai pada 2010.

Isu utama bukan tahun kontrak itu dimeterai, tetapi wujud konflik kepentingan atas sebab penganugerahan kontrak berkenaan.

"Malah, jawapan Raja Nong Chik menimbulkan banyak persoalan lain. Mengapa kontrak hanya dimeterai pada tahun 2010 sedangkan projek diberi pada tahun 2006?

"Bagaimana jika terdapat masalah dari segi mutu dan prestasi (ketika projek berjalan)?" isu sama dengan National Feedlot Corporation (NFC) yang menerima pinjaman mudah RM250juta sebelum kontrak rasmi dimeterai.

"Justeru kalau kerajaan Umno BN benar-benar telus dan mahu berubah, perkara ini mesti disiasat supaya nama beliau dapat dibersihkan," 

Kementerian Belia dan Sukan menganugerahkan kontrak bernilai RM30 juta kepada Istijuara Sdn Bhd bagi projek memasang dan menyelenggara kelengkapan latihan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bandar Penawar, Johor.

Turut dilampir salinan surat tawaran rasmi daripada Kementerian Belia dan Sukan kepada Istijuara bertarikh 24 Ogos 2010. Anak beliau, Raja Farhana Raja Nong Chik adalah salah seorang daripada dua pengarah syarikat itu

Anak Raja Nong Chik Diberi Kontrek Bernilai RM30.8 Juta Oleh Kem Belia Dan Sukan!

Ulama PAS gesa Nazri Aziz bertaubat hina hukum Allah suarakami

Posted: 01 Jun 2015 07:30 PM PDT

 
Dewan Ulama PAS menggesa agar menteri Umno, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bertaubat kerana menyifatkan orang yang membincangkan mengenai hudud sebagai golongan "bodoh".

Ketua penerangan badan itu, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali berkata kenyataan menteri pelancongan itu menjurus kepada "kekufuran" dan menunjukkan beliau seorang yang "bodoh".

"Kebodohan yang sebenar-benarnya ialah kenyataan (Nazri) bahawa orang yang berbicara tentang hudud adalah bodoh," katanya yang memetik satu ayat al-Quran.

Jelasnya, undang-undang hudud, qisas dan ta'zir merupapakan undang-undang yang ditetapkan sendiri oleh Allah.

"Tuhan yang mencipta (Nazri) dan memberi beliau nyawa, jasad, makan dan minum. Ia dibicarakan oleh Allah dalam al-Quran.

"Adakah Allah itu bodoh pada perkiraan Datuk Seri? Memperbodohkan hukum-hakam Allah adalah memperbodohkan Allah.

"Ia tindakan yang boleh membawa kepada kekufuran," katanya lagi yang turut menggesa agar para mufti dan penasihat agama membimbing Nazri dalam isu ini.

Nazri pada hari Isnin lalu dilapor berkata, hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara ini dan menyifatkan pihak yang membincangkannya sebagai "bodoh".

Rasuah: Taib Mahmud tak layak jadi Yang di-Pertua Negeri Sarawak - suarakami

Posted: 01 Jun 2015 07:00 PM PDT

 

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Sarawak membantah pelantikan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai Yang di-Pertua Negeri (TYT) Sarawak.
Timbalan Ketua AMK Sarawak, Zulhaidah Suboh, berkata Taib Mahmud tidak layak dilantik TYT Sarawak kerana berhadapan dengan ratusan laporan polis dan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM).
"SPRM tiada kertas siasatan dibuka berkenaan laporan yang telah dibuat oleh rakyat Sarawak melalui badan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan," katanya.
Beliau berkata, pendedahan demi pendedahan telah terbongkar termasuk oleh Bruno Maser Fund dan 16 NGO dari Malaysia, Australia, Jerman, Jepun, Switzerland dan United Kingdom berkaitan kepentingan keluarga Taib dalam 332 syarikat Malaysia dan 85 syarikat asing di 25 negara yangg dianggarkan bernilai berbillion ringgit.
Terkini pendedahan harta milik anak Taib, Datuk Seri Bekir Mahmud oleh akauntan Andrew Heng berkenaan angka nilai aset milik beliau yang dikemukan kepada Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur daripada RM1.334 bilion meningkat kepda RM1.395 bilion semasa perbicaraan kes tuntutan harta sepencarian bekas isteri, Shahnaz Majid.
"Pendedahan begini pasti ini tidak tercapai akal untuk rakyat di Sarawak bagaimana Bekir memperolehi kekayaan yang berada di luar jangkaan," kata Zulhaidah dipetik daripada FMT News.
Beliau berkata sewajarnya SPRM tidak perlu memandang kepada latar belakang dan pangkat individu yang disiasat
"Hingga kini Taib masih tetap bebas dan berkuasa. Seolah-olah Taib kebal SPRM dan sikap 'fear and favour', dan secara bebas, telus dan profesional tidak konsisten,Ianya hanya konsisten kepada rakyat biasa sahaja." katanya.

Gambar Rumah Mewah & Istana Kerabat Tan Sri Taib Mahmud (Kaya Giler Ni) - suarakami

Posted: 01 Jun 2015 06:30 PM PDT

 

Kali ini kita saksikan rumah-rumah besar milik kerabat Taib Mahmud & rakan-rakan terdekat Taib Mahmud yang  merupakan salah satu isu-isu yang tidak terjawab di Sarawak.
Orang yang kaya-raya tidak dilarang meminta untuk dipilih sebagai calon menteri. tetapi yang menjadi persoalan sekarang ini, tidak seorang pun yang harus dibenarkan menyalahgunakan kuasa politiknya untuk menjadi kaya. Ianya suatu bentuk rasuah boleh memusnahkan sesebuah negara
Jadi Berita Semasa, adakah dini rumah kerabat Taib Mahmud yang dimaksudkan itu? Oooh…bukan. Ini bukan, kerana ini hanya rumah rakyat Sarawak. Kalau nak lihat koleksi rumah mewah kerabat Taib Mahmud, sebentar sahaja lagi…

OPSSS bukan ni...Ni Rumah Rakyat Biasa Sarawak......Tgk Bawah ni.....Perbezaan 2 Darjat

Gambar Rumah James Jemut Masing

Istana James Jemut Masing Sarawak
Rumah James Jemut Masing
James Jemut Masing merupakan Menteri Pembangunan Tanah Sarawak. Beliau merupakan Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS). PRS merupakan parti komponen Barisan Nasional dan James Jemut Masing Adun kawasan Balleh.
James Jemut Masing sekeluarga kini tinggal di rumah di atas sebidang harta seluas dua ekar bertentangan dengan Jalan Ong Tiang Sui. Hebat….hebat. Dengan pendapatan sekitar RM8,000 sebulan membolehkannya yang juga merupakan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Sarawak mampu membina dan mendiami kediaman sedemikian yang bernilai RM2 juta? Ya….mungkin inilah yang dikatakan usaha tangga kejayaan.

Gambar Rumah Kerabat Taib Mahmud


Rumah Arip Bin Mahmud


Arip Bin Mahmud merupakan pengarah dan pemegang utama saham syarikat hartanah yang berpangkalan di California, Sakti International Corporation. Antara adik-beradik yang paling dipercayai & merupakan rakan kongsi utama.

Rumah Mohd Tufail Bin Mahmud


Tufail merupakan pemegang saham utama yang mengawal dan memilki KUmpulan Sanyan yang merupakan salah satu syarikat yang terbesar di Sarawak bernilai USD400 juta yang aktif dalam perniagaan kayu. Beribu pejabat di Wisma Syanyan, Sibu di bangunan yang tertinggi Sarawak.

Kadang-kadang kami terfikir sendirian, SPRM sedar atau tidak tidak pelbagai laporan yang keluar mengenai Ketua Menteri Sarawak ini, Tan Sri Taib Mahmud dan kerabat keluarganya yang sering diusahakan kalangan rakyat Sarawak sendiri dan juga melalui laporan berita Sarawak Report selama ini?

Bukan kami minta untuk mengatakan kalangan mereka-mereka ini bersalah atau tidak, kerana yang menentukannya hanya mahkamah, tetapi siasatlah. Tetapi kalau siasatan pun seperti hidup segan mati tidak mahu, bagaimana? Terlalu jelas menampakkan perbezaan siasatan di antara ikan jerung dan ikan bilis
 
Ini yang rakyat perhatikan sebenarnya. Untuk pemimpin lain di Semenanjung Malaysia kami masih boleh "tahan" lagi, tetapi untuk apa yang berlaku di Sarawak sekarang. Kami sama sekali tidak boleh terima. Minta sekali lagi perhatian daripada pihak SPRM.
Apa kata anda terutamanya rakyat Sarawak?

KEMEWAHAN ANAK NAJIB RAZAK - suarakami

Posted: 01 Jun 2015 06:00 PM PDT

 

Ada beberapa org anak najib razak yg menjadi topik perbualan di internet.salah seorg dipercayai anak beliau bernama Ashman Najib,dan masih menuntut .foto dalam carian di beberapa blog mendedahkan gaya ashman yg mewah.

Beliau didaka memiliki sebuah kereta mewah jenama Bantley yang tidak selayaknya dinaiki seorg remaja yang masih blajar.

Anak kdua najib bersama isteri pertamanya tengku puteri zainah tengku eskandar,mohd nazifudin najib merupakan salah seorg ahli lembaga pengarah syarikat Harvest Court Industries Bhd pada Oktober 2011.

Beliau juga Pengerusi Sagajuta (sabah) Sdn Bhd, syarikat yang membangunkan 1 Borneo mall di Kota Kinabalu.mempunyai kepentingan sebanyak 13.83% selepas dilantik sbg ahli lembaga pengarah (BOD) Syarikat Harvest Court Industries Sdn Bhd.

Pertunangan anak sulung najib bersama rosmah mansor,Nooryana najwa dengan warga kazakkhtan,Daniar nazarbayev,17 jun 2011.menelan pmbelanjaan RM79,053.

Bil2 yang dikenal pasti sbg invois perbelanjaan jelas mengesahkan majlis itu ditanggung oleh kerajaan.sedangkan hanya majlis rasmi sahaja yang dibenar dari segi undang undang mengunakan wang negara.

PENEROKA FELDA MENDAPAT HUTANG BARU RM100 RIBU HINGGA RM150 RIBU.

Posted: 01 Jun 2015 05:30 PM PDT



#Siri 5:Pecat dan Siasat ISA SAMAD.




Malam ini bersama warga FELDA Keratong 4 parlimen Rompin. UPU ini PAS menang dalam PRK Rompin baru baru ini dan keseluruhan undi FELDA di Rompin meningkat mendadak.

Hari ini peneroka sangat terasa dengan beban hutang baru yang mereka terima daripada FELDA. Hutang ini melibatkan kos tanam semula ladang mereka yang bernilai sekitar RM100 ribu hingga RM150 ribu. 


Sedangkan ketika peneroka masuk FELDA, hutang mereka hanya sekitar RM30 ribu. Tun Razak berhasrat mengubah status ekonomi rakyat khususnya orang Melayu yang miskin. 

Apabila mereka selesai bayar hutang dengan FELDA, maka ladang 10 ekar dan tapak rumah suku ekar itu akan menjadi hak mereka.

Dengan ladang 10 ekar itu sudah cukup untuk mereka menyara hidup mereka, bahkan mempunyai pendapatan yang lebih daripada keperluan. Bukan lagi berpendapatan rendah. 


Jadi bayangannya ialah di Malaysia, di kawasan pedalaman ada 112 ribu rakyat Malaysia yang bergelar peneroka, taraf hidupnya berpendapatan sederhana tinggi disebabkan kejayaan mereka memiliki ladang sawit atau getah 10 ekar. 

Ini satu kejayaan besar Malaysia. Bahkan ia dinikmati 1.5 juta warga FELDA seluruhnya melibatkan isteri, anak anak peneroka, kakitangan dan anak kakitangan FELDA.

Tetapi malangnya hari ini mereka dibebankan dengan hutang baru. Apabila pokok sawit atau getah berusia 25 tahun dan ke atas. Ia perlu ditebang dan tanam semula. 


Peneroka diberi pilihan untuk menguruskan sendiri proses tanam semula tersebut atau diserahkan kepada FELDA untuk menguruskannya. 


Hasil kempen yang dilakukan, majoriti peneroka menyerahkan urusan tanam semula kepada FELDA dan diuruskan oleh sebuah anak syarikat FELDA bernama FELDA Tecno Plant. 

Kos tanam semula ini ditanggung FELDA daripada penebangan pokok sawit tua, tanam semula sawit baru, pembajaan,racun dan kesemua sekali.

Selama tempoh itu peneroka tidak ada hasil. Maka mereka dibayar wang sara hidup diantara RM1000 hingga RM1500 setiap bulan. Wang sara hidup ini dikira hutang dengan FELDA. Jika purata mereka terima RM1200 sebulan, maka setahun mereka berhutang RM14400. 


Jika 10 tahun, jumlahnya sudah RM144 Ribu. Itu belum masuk kos tanam semula. Maka tidak pelik peneroka berhutang kembali sekitar RM100 ribu hingga RM150 ribu. Malah boleh jadi lebih.

Persoalannya ialah:

1. FELDA sudah sediakan Tabung Tanam Semula yang dipotong daripada pendapatan peneroka sejak tahun 70-an, 80-an lagi. 


Jumlah tabung ini keseluruhannya dikatakan sebanyak sekitar RM700 juta. Itu jumlah simpanan sahaja, belum dicampur dengan keuntungan pelaburan wang tersebut yang boleh jadi sekali ganda daripada jumlah simpanan. Ke mana pergi duit ini? 

Walaupun difahamkan jumlah itu tidak mencukupi untuk kos tanam semula, setidaknya ia mampu menampung 50 peratus kos tanam semula tersebut.

2. Ladang sawit milik peneroka tersebut akan mengeluarkan buahnya atau disebut hasilnya selepas usia pokok sawit 3 tahun dan ke atas. Bermakna FELDA sudah mendapat pendapatan daripada ladang peneroka yang diuruskan. Ke mana pergi duit ini? 


Tidakkah ia mencukupi untuk membiayai kos sara hidup peneroka. Ketika harga sawit naik sekitar RM400 hingga RM700 satu tan sekitar tahun 2008-2011, peneroka yang menanam semula sendiri mendapat hasil sekitar RM6 ribu hingga RM10 ribu sebulan. 

Jumlah yang sangat besar melebihi kos sara hidup sekitar RM1500 sebulan. Kenapa hasil ini tidak boleh menampung kos sara hidup mereka? Ini sesuatu yang pelik.

3. FELDA menguruskan proses tanam semula ini sehingga bila? Sepatutnya selepas 3 hingga 5 tahun, pokok sawit sudah mengeluarkan hasil, ladang mesti diserahkan semula kepada peneroka untuk menguruskannya. Tetapi hari ini walaupun sudah lebih 10 tahun, ladang mereka masih dipegang FELDA. 


Bila hendak diserahkan? Selagi tidak diserahkan tiada ketelusan terhadap pendapatan sebenar peneroka hasil sawit mereka. Lebih malang mereka pula yang menanggung hutang. Ini betul betul penyelewengan di siang hari.

 

Mohd Nasaie Ismail
Keratong, Rompin.

Gali Lubang Tutup Lubang ?

Posted: 01 Jun 2015 05:00 PM PDT

Mafiaboss Melayu's photo. Menutup atau menyusun semula 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak akan mengurangkan beban dan tangunggungjawab Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selaku Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan serta Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, beliau tetap akan berdepan dengan siasatan.


"Alhamdulillah saya mendapat maklum daripada sumber-sumber tepi jalan yang rapat dengan anggota Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam (PAC) bahawa banyak maklumat sulit sudah didapati.


"Malangnya maklumat itu mungkin lebih buruk daripada yang kita ketahui selama ini. Besar kemungkinan lebih banyak bank dan institusi kewangan tempatan yang terdedah kepada krisis hutang 1MDB, termasuk institusi yang berkaitan eksport dan import. Dikhabarkan juga bahawa ada cek bernilai beratus juta dolar bertukar tanga," dakwa Datuk A Kadir Jasin di blognya, 

kadirjasin.blogspot.com.
 

Jelasnya, kebimbangan itu juga yang mendorong Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy yang dikatakan tergesa-gesa memberi taklimat kepada Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan BN, Shahrir Abdul Samad yang pernah jadi Pengerusi PAC, yang juga salah seorang penyokong kuat Najib.

Kadir yang memetik laporan akhbar The Star bahawa 1MDB akan ditutup menjelang awal tahun depan.


Katanya laporan berkenaan menimbulkan tanda tanya memandangkan terdapat rancangan supaya pelabur Abu Dhabi menyuntik kira-kira RM16.4 billion ke dalam 1MDB bagi membayar balik hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion.

Ulas Kadir, ia membabitkan International Petroleum Investment Company (IPIC) dan unit pelaburannya, Aabar Investments, dua syarikat Arab yang jadi "rakan kongsi" Jho Low dalam urus niaga dengan 1MDB," katanya.


"Jadi bukan tutuplah, tapi atur balik perniagaan supaya boleh terus berhutang untuk bayar hutang. Masih cerita gali lubang baru untuk timbus lubang lama," kata Kadir Jasin lagi.

Kes Cerai: Kakak Datuk Siti Nurhaliza, RM400 Juta??

Posted: 01 Jun 2015 04:15 PM PDT

 Tarik Perhatian MENJADI anak seni atau golongan VVIP di negara ini ada kalanya merimaskan kerana setiap langkah akan menjadi perhatian masyarakat.

Mungkin itulah yang dirasai oleh pemilik nama Siti Norsaida Tarudin atau lebih dikenali sebagai Saida apabila permasalahan rumah tangganya diketahui oleh seluruh rakyat Malaysia yang membaca akhbar atau melayari Internet.

Jika dahulu, langkahnya mungkin lebih bebas kerana dia hanyalah kakak kepada penyanyi popular, Datuk Siti Nurhaliza sehinggalah penyertaannya di dalam rancangan realiti, Akademi Fantasia.

Walaupun menjadi antara peserta terawal yang tersingkir, bakatnya dalam bidang nyanyian - walaupun sering dibandingkan dengan adik-adiknya, Siti dan Saerah - mula diasah.

Bagaimanapun, tahun ini menyaksikan perjalanan rumah tangganya yang dibina bersama seorang ahli perniagaan, Mohd Ghazali Yahya Zikri sejak 15 tahun lalu mendapat lebih 'perhatian' berbanding dengan bakat seninya.

Semuanya bermula apabila wanita yang sinonim dengan sifatnya yang pemalu itu memfailkan permohonan untuk bercerai secara baik di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur pada 6 Oktober 2010 atas alasan tiada lagi persafahaman antara mereka.

Setiap kali prosiding kes dijalankan, sudah pasti akan ada cerita-cerita baru yang akan kedengaran, seperti dakwaan bahawa permohonan tersebut difailkan kerana sikap Mohd Ghazali, 41, yang tidak menghormati arwah bapa Saida.

Saida, 35, pula menyifatkan sikap Mohd Ghazali yang mengongkong kerjayanya sebagai menyakitkan hati. 



Bagaimanapun, sudah pastilah prosiding yang baru berlangsung pada Rabu lalu paling panas, kerana Mohd Ghazali yang selama ini sangat mengawal kata-katanya, 'meluah' rasa kecewanya di mahkamah.

Menurut lelaki itu, dia sedih dan kecewa dengan perubahan sikap isteri yang dahulunya seorang yang lemah-lembut dan bertimbang rasa menjadi lupa akan tanggungjawab.

Dakwanya, Saida telah keluar dari rumah mereka di Alam Damai, Cheras, dan mengabaikan anak mereka, Siti Nurunnyssa, 14; Anas, 12; Khalid, 8, dan Siti Nurul Mashitah, 5 tahun.

Semuanya kerana menurut Mohd Ghazali, isterinya itu sedang sakit, iaitu 'sakit angau' dengan seorang lelaki yang didakwanya bernama Hafiz Che Man - yang didakwa Saida adalah rakan sekerjanya.

Lebih memeranjatkan apabila dia pernah berjumpa Saida dengan lelaki tersebut di dalam kereta di Balakong pada Jun tahun lalu dan apabila ditanya, Saida memberitahu rakannya itu mahu memulangkan telefon bimbit.

Mohd Ghazali yang merupakan bekas jurutera geologi seterusnya mendakwa, dia menemui khidmat pesanan ringkas (SMS) yang menggunakan kata-kata seperti 'sayang, rindu dan I Love You' pada telefon bimbit tersebut manakala bil pula menunjukkan mereka menghabiskan masa berjam-jam untuk berbual.

Lelaki tersebut yang nekad tidak mahu menceraikan Saida juga memaklumkan bahawa dia ingin membawa isterinya mengerjakan umrah - dan cadangan itu telah diutarakan sejak mula kes didengar.

Cadangan itu dipersetujui oleh Hakim Syarie Mohd Suhaily Rosdi yang menasihatkan agar rancangan ke Tanah Suci itu dilaksanakan walaupun wakil hakam kedua-dua pihak gagal mencari jalan penyelesaian dalam permasalahan mereka.

Beliau juga menetapkan agar Mohd Ghazali dan Saida dibawa ke hadapan wakil hakam yang dilantik oleh mahkamah, sekiranya wakil hakam pilihan mereka gagal mencapai matlamat yang ditetapkan pada 15 Jun depan.

Perceraian RM400 juta Minggu lalu juga menyaksikan terlerainya perkahwinan selama 19 tahun antara anak Ketua Menteri Sarawak, Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib Abdul Taib dengan Datin Seri Shahnaz A.

Majid. Seakan kebetulan, Shahnaz juga mempunyai seorang adik yang melibatkan diri dalam industri seni, iaitu ratu jazz, Datuk Sheila Majid.

Perceraian itu juga pada awalnya mendapat perhatian, ekoran dakwaan-dakwaan yang dinyatakan oleh Shahnaz, 48, apabila beliau memfailkan permohonan untuk bercerai secara fasakh.

Antaranya, Shahnaz mendakwa dirinya telah dikasari secara fizikal dan tidak menerima nafkah batin sejak 11 tahun lalu selain mendakwa suaminya gemar bersosial dan tidak berlaku adil selepas berkahwin dengan seorang wanita Rusia.

Bagaimanapun, sebelum kes fasakh sempat didengar, mahkamah dimaklumkan bahawa Mahmud Abu Bekir ada memfailkan permohonan untuk bercerai secara baik di mahkamah sama.

Atas persetujuan bersama, Mahmud Abu Bekir, 48, melafazkan cerai dengan talak satu terhadap Shahnaz pada Rabu di hadapan Ketua Hakim Syarie Wilayah-Wilayah Persekutuan, Datuk Muhamad Abdullah.

Apa yang lebih menarik ialah nilai yang terbabit dalam perceraian itu - RM400 juta - satu nilai yang amat jarang sekali didengar bukan sahaja dalam tahun ini, tetapi dalam dekad ini.

Shahnaz memfailkan permohonan untuk menuntut mutaah bernilai RM100 juta dan RM300 juta sebagai harta sepencarian - nilai yang dianggap berpatutan dengan status dan pendapatan Mahmud Abu Bekir.

RM100 juta itu didakwa sebagai satu jumlah yang munasabah dengan tempoh perkahwinan dan jumlah yang adil bagi beliau untuk memulakan kehidupan baru sesuai dengan status dan taraf yang pernah dilaluinya.

RM300 juta pula dituntut agar diisytiharkan sebagai harta sepencarian yang meliputi harta-harta termasuk rumah di mereta-rata tempat, tanah beratus-ratus hektar di Sarawak dan tanah di Bukit Tunku, di sini.

Selain itu, mereka juga didakwa mempunyai kereta Mercedez Benz, Lamborghini Murcielago, Ferrari Spider, Bentley New Continental GT, Maserati Quartoporte, Audi, dan Alphard serta simpanan-simpanan bank.

Harta tersebut juga melibatkan syarikat-syarikat dan saham-saham seperti Titanium Management Sdn Bhd, Sarawak Cable Berhad, Cahaya Mata Sarawak Berhad, Premium Haven, Log Dak Promotions, Dataran Aras, Celebrity Design dan Bella Magic.

Kes tersebut akan disebut pada 27 Jun depan untuk melihat sekiranya pasangan itu dapat mencapai persetujuan dalam permohonan tersebut atau jika tidak, kes itu akan dibicarakan. Isu perceraian bukanlah satu isu yang besar pada masa kini.

Setiap hari ada sahaja pasangan yang bercerai di setiap Mahkamah Rendah Syariah di sekitar negara. Bagaimanapun, status mereka ini selaku orang kebanyakkan menyebabkan perihal yang menyedihkan itu hanya dikongsi oleh keluarga dan teman rapat sahaja.

Sudah pastilah, tiada siapa yang berminat untuk membaca jika akhbar menyiarkan 'Joyah sah bercerai dengan Ahmad' kerana nasib Joyah tiada bezanya dengan wanita-wanita yang sama menunggu kes mereka dipanggil di mahkamah.

-mstar-



Jangan Perasan.. Mat Sabu Tak Sindir Hadi..

Posted: 01 Jun 2015 10:00 AM PDT

 

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub menyarankan orang ramai memahami keseluruhan ucapan Mohamad Sabu pada satu ceramah di Tumpat malam Jumaat lalu sebelum membuat kesimpulan, lapor Sinar Harian.

Beliau berkata, kelantangan ucapan timbalan presiden PAS itu mengenai kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang bukan sesuatu yang berbentuk sindiran atau memperlekehkan kredibiliti presiden parti itu.

Menurut Salahuddin, Mohamad atau lebih dikenali Mat Sabu, dalam ucapannya itu meletakkan satu konteks yang mana apabila PAS bersama dengan gabungan politik, barulah parti itu dapat memperluaskan wilayah dan pengaruhnya.

"Apabila buat satu kesimpulan mengenai isu yang dibawa seseorang dalam ceramah, kita harus baca keseluruhan ucapan. Kadang-kadang kita bercakap untuk memberitahu tentang satu gambaran atau senario politik yang besar, dengan memberi satu contoh beberapa individu.
"Mohamad bercakap tentang PAS boleh luaskan wilayah apabila kita berada dalam kesepakatan politik," katanya kepada Sinar Harian.

Mengulas lanjut perkara itu,Salahuddin berkata, PAS boleh menawan Kelantan apabila PAS bersama Angkatan Perpaduan Ummah pada era 80-an, begitu juga dengan Terengganu apabila bersama Barisan Alternatif.

"Kemudian, sekarang ini PAS boleh menang di Johor dan kita ada kerusi di Pantai Barat, apabila bersama atas nama Pakatan Rakyat (PR)," beliau dipetik berkata akhbar itu.

Pada masa sama, beliau turut menegaskan, ucapan Mat Sabu itu bukan satu sindiran sekiranya seseorang itu membaca atau melihat keseluruhan ucapan itu.

Sebelum ini dilaporkan, Mat Sabu mempertikaikan kegagalan Hadi menawan Terengganu, selain menyindir tindakan presiden PAS itu yang mahu keluar PR.

"Pidatonya (Hadi) begitu hebat. Ceramahnya, kuliahnya, Rusila, kereta parking berbatu, jadi macam pekan sehari bila Tok Guru Hadi beri kuliah. Tapi bila pilihan raya umum, (tetap) tak boleh ambil Terengganu (daripada Barisan Nasional).

"(Sehinggalah pada) tahun 1999 kita berpakat dengan PKR, dapatlah kita memerintah Terengganu. Ertinya kita ambil Terengganu pun melalui pakatan. Bagaimana nak kuasa? Kita kena berpakat," katanya pada ceramah isu semasa PAS di Tumpat, Kelantan Jumaat lalu.

Turut hadir pada ceramah itu ialah Ahmad Awang yang akan menentang Hadi bagi jawatan presiden pada pemilihan PAS nanti.

Hadi sebelum ini dilaporkan berkata, beliau akan membawa PAS keluar daripada PR jika DAP mencetuskan provokasi ke atas parti itu selepas tidak bersetuju dengan usaha parti Islam itu melaksanakan hudud di Kelantan.

- tmi

Jadikan Kuala Selangor, kuala memudikkan bukan menghimpun sampah...

Posted: 01 Jun 2015 08:30 AM PDT

 
BICARA MUKTAMAR 1                                                                                    

Pemilihan Kuala Selangor sebagai lokasi muktamar ke-61 mungkin tidak mempunyai apa-apa signifikan. Apabila mengenangkan Kuala Selangor kawasan perkampungan, (padi dan nelayan) berdekatan dengan lautan mungkin Pas ingin mengembalikan nostalgia kewujudan parti berkenaan yang lebih mesra dengan masyarakat luar bandar, petani, nelayan dan penoreh getah.

Mungkin juga mereka yang mencadangkan Kuala Selangor sebagai lokasi bermesyuarat, ingin mengamitkan aura perkampungan ke dalam jiwa orang Pas. Mahu mengingatkan bahawa Pas didokong oleh masyarakat petani dan nelayan. Mungkin juga membawa Pas ke Kuala Selangor untuk menjauhkan aroma bandar dan menghindarkan habuk kosmopolitan daripada menerjah ke sanubari Pas. Mungkin sudah ada pendapat bahawa iman orang Pas sudah tercemar oleh itu ia harus dijauhkan dari bandar dan pemodenan.

Selamanya biarlah orang Pas teringat dan mengenang kepada kusam dan masam selut sawah agar orang Pas tidak menanggalkan baju tradisinya. Begitukah?

Walaupun ia tidak dibuat kerana ada apa-apa mesej besar, apa lagi tidak bermaksud ada apa-apa signifikan, namun apabila dilihat kepada kehangatan muktamar kali ini ia semacam membawa signifikan tertentu pula kenapa muktamar diheret jauh dari kesibukan ibu kota. Apakah Kuala Selangor bakal mencatat sejarah tersendiri kepada Pas?  Atau apakah Kuala Selangor menjadi kuala untuk menghanyutkan apa-apa kekemelutan dalam Pas kini?

Apakah aura dan senario yang berlaku di Batu Pahat, muktamar ke-60 lalu akan bersambung di Kuala Selangor? Khabarnya suasana muktamar di Batu Pahat tahun lepas ada sedikit kekecohan atau kejadian yang menjatuhkan maruah parti agama itu. Apakah ia akan disambung di Kuala Selangor?  Kalau di Batu Pahat ada sesetengah pemimpin "dipukul", di Kuala Selangor mereka akan "dikuburkan." Begitukah?

Apapun dalam coretan ini saya tidak mahu berfikir jauh di luar kotak dan memberi terjemahan tidak sihat. Tetapi, tidak dapat lari, pemilihan Kuala Selangor mesti ada motif dan tujuannya. Kebarangkalian yang nyata adalah untuk menyemarakkan Pas di kawasan luar bandar, khasnya di Kuala Selangor sendiri, Tanjung Karang atau pun Sabak Bernam dan juga Selayang. Usaha itu baik dan ia seakan Pas bersiap sedia untuk berdagang semula di bumi Selangor.

Apakah pemilihan Kuala Selangor itu sebagai isyarat Pas akan bertanding bersendirian di Selangor dalam pilihan raya akan datang?  Bahawa semua kerusi baik parlimen dan DUN dalam kawasan-kawasan itu, bahkan di seluruh Selangor Pas akan berhadapan dengan lawannya secara mendada?

Muktamar Panas
 
Muktamar kali ini panas apabila berlaku perlawanan disemua jawatan. Kehangatannya sudah dirasai apabila kempen-kempen untuk calon tertentu atau secara mazhab berlangsung sejak lebih setahun lalu. Disatu pihak nampaknya sejak awal lagi memobilisasi perwakilan menerusi program-program khusus. Walaupun muktamar sebelum ini menyaksikan perlawanan dan perebutan jawatan, tetapi ia tidak se"kubra" hari ini.

Kali ini semua jawatan penting berlaku perlawanan, dimana seolah-olah satu penyusunan sebegitu rupa dilakukan untuk mencapai sesuatu hajat yang tersirat. Betapa tidak dari jawatan presiden, membawa kepada timbalan presiden, naib-naib presiden dan juga ketua-ketua dewan pemuda dan muslimat berlaku perlawanan. Hatta pemeriksa kira-kira juga dihatuk supaya berlawan. Kecuali dewan ulama yang bebas daripada berlaku bertanding. Dewan ulama masih dapat menjaga keutuhan dan keharmonian sebagai dewan dianggotai para ustaz dan ulama.

Jawatan presiden, kali terakhir berlaku perlawanan ialah pada akhir tahun 50-an, antara Prof Zulkefli Mohamad yang mencabar Dr Burhanuddin Helmi. Selepas itu ia tidak dipertandingkan. Walaupun tahun 1982, berlaku kejadian luar biasa dalam muktamar Pas dimana memperlihatkan Yang Dipertuanya, Mohd Asri Muda melepaskan jawatan apabila berlaku desakan dan maki hamun kepadanya.

Mohd Asri mengambil sikap mengalah dengan menyerahkan kedudukannya kepada muktamar apabila beliau mengemukakan surat perletakan jawatan. Asri dilihat bermaruah berbuat demikian apabila sudah ada segelintir suara yang membenci dan mencemuhnya. Asri ketika itu masih ada penyokong dan dia boleh berlawan, tetapi seorang yang ada maruah dan wisdom yang tinggi sebagai seorang pemimpin beliau keluar sebelum dihalau oleh perwakilan gila dan tolol.

Pengunduran Mohd Asri tahun 1982, menyelamatkan Pas daripada berantakan. Mungkin kalau beliau tidak berundur, pada muktamar pemilihan berikutnya, atau pada tahun itu, beliau akan ditentang dan penentangan itu mewujudkan penentangan secara berkumpulan. Musibah yang menimpa Pas kian parah.

Asir bekas YDP Pas yang gentlemen.
Pengunduran Asri selepas menyedari ada gerakan untuk menjatuhkannya, dan laungan daripada si tolol yang ekstrem, adalah satu pengorbanan besar dilakukan bekas Yang diPertua Pas itu. 
 
Tetapi hakikat dan sejarah ini jarang dilihat oleh kebanyakan orang Pas termasuk pemimpin tertingginya khasnya yang meneruskan kepimpinan Pas selepas itu. Keghairahan para pemudanya ketika itu dengan semangat revolusi Iran telah meranap dan memutuskan tali persaudaran agama dan parti. Akhirnya Asri mengambil tindakan menguzlahkan diri dari Pas dan menubuh parti baru.
Sesuatu yang ironis apabila seorang yang dianggap pengasas Pas, berjasa besar membawa kemajuan kepada Pas, beliau berakhir dengan menyerahkan diri kepada Umno. Tidak ada sesiapa dapat mengatasi takdir, dan demikian takdir dalam politik yang menimpa Asri. Apa yang menimpa Asri itu tidak pelik, kerana hari ini pun ada orang yang sebelum ini tajam dengan Umno tetapi sudah seakan kepatahan kuku.

Selepas pada itu tidak ada perlawanan untuk jawatan Presiden. Sebaliknya perlawanan tetap berlaku untuk jawatan-jawatan timbalan presiden dan naib-naib presiden serta ketua-ketua dewan muslimat dan pemuda. Perebutan jawatan timbalan presiden ialah apabila berlaku kekosongan jawatan timbalan presiden apabila Abdul Hadi Awang dianjak secara automatik menjadi presiden selepas Fadzil Mohd Noor meninggal pada 2002. Bermula pada itu jawatan itu menjadi rebutan berturut selama tiga kali pemilihan.

Kenapa Hadi dilawan?
Sebelum saya lanjutkan ulasan ini, ingin saya bertanya kepada presiden Pas, Abdul Hadi Awang apakah keadaan hari ini tidak meletakkan beliau dalam suasana seperti dihadapi Asri kira-kira 33 tahun lalu? Apakah Abdul Hadi berasa dia masih selesa dan mendapat sokongan padu dari segenap ahli Pas dalam dewan (perwakilan) dan di luar? 
 
Rasanya tidak begitu? Sebab kalau dia berasakan keadaan hari ini seperti Asri, dia akan berundur secara terhormat, menerusi helah-helah yang lebih lunak atas maslahat untuk mendamaikan parti.
Kecaman dihadapi Abdul Hadi kini lebih buruk daripada apa yang berlaku kepada Asri. Lihat dan perhatilah apa yang berlaku dalam medan media baru. Bermacam-macam gelaran, anologi, sindiran diacukan kepadanya. Bukan itu sahaja, rakan semaufakat Pas juga memerli dan memperkecil-kecil Hadi. 

Apa lagi kalau beliau dapat membaca perlawanan itu bakal memecahkan Pas, beliau khususnya dan juga Ahmad perlu mengelak perebutan jawatan nombor satu itu.

Ada cadangan sebelum ini untuk menaikkan darjatnya menjadi Mursyidul Am. Usaha itu secara teknikal bagi menyelamatkan Pas dan menjaga air muka Abdul Hadi. Tetapi ia tidak menjadi. Seeloknya pelarian secara diplomasi itu diterima oleh Abdul Hadi, sesuai dengan keadaan umur dan keupayaan badan dan ilmunya. Apakah beliau mahu terus jawatan itu dan sedia bertarung dengan sesiapa saja, ia menjadikan tanda tanya. Apakah ia dibuat atas kehendaknya sendiri ataupun beliau bergerak bagaikan wayang? Maksudnya atas nasihat orang lain?

Umum tahu perebutan jawatan presiden kini, atau yang menentang Abdul Hadi bukan mereka yang berpendidikan sekular. Tetapi ia ditentang oleh seorang ulama dalam Pas sendiri, bernama Ahmad Awang. Beliau bekas Naib Presiden Pas dan pernah memegang jawatan Ketua Penerangan. 
 
Jasa dan pengorbanan untuk Pas terutamanya menyelamatkan persepakatan Pas dengan Pakatan Rakyat sangatlah besar. Beliau juga pernah menjadi ahli majlis syura ulama dan juga menjadi perwakilan ke persidangan ulama sedunia persis Hadi juga. Ertinya darjat dan ketinggian ilmu beliau lebih kurang sama penuh dengan Abdul Hadi.
Penentangan Ahmad Awang inilah menjadikan perebutan jawatan presiden kini menarik dan seolah-olah ada singnifikan tersendiri. Ia bukan bertarung kerana ingin mengalahkan antara satu sama lain tetapi ingin mempertahan atau menyelamat sesuatu keadaan. Ahmad ingin mengislahkan Pas, manakala Abdul Hadi ingin mengekalkan status quo Pas yang tidak disetujui oleh Ahmad.

Kenapa dan sebab musabab Ahmad melawan Abdul Hadi sudah dijelaskan dalam penerangannya. Seawal beliau menyatakan kesediaan untuk menentang Abdul Hadi sudah disebut secara tuntas. Gara-gara kesediaan dan keberanian beliau itu bagi saya satu pengorbanan Ahmad tanpa dipedulikan dia akan dikecam oleh para pendokong Abdul Hadi yang meletakkan Abdul Hadi sebagai maha guru yang maksum dan ada kehebatan tersendiri.

Ahmad tidak akan sedia mengambil risiko dimana beliau akan dikecam, memang dia dikecam pun, kalau bukan kerana ada hujah dan dalil kuat baginya. Tetapi apa dilakukan adalah atas satu keyakinan untuk kebaikan parti. Sukar untuk berhujah mengenai hal ini kerana ianya akan dibantah. 
 
Politik itu adalah persepsi dan penuh dengan helah dan tipu muslihat. Tetapi mereka yang ikhlas, jujur dan jendelanya senantiasa terbuka, mengetahui hal ini. Lebih-lebih lagi mereka yang fasih dalam politik memahami kenapa Ahmad sanggup menentang Abdul Hadi.

Demikian permilihan dan muktamar kali ini panas. Persoalannya kini apakah ahli-ahli Pas dapat mengawal perasaan dan menjadikan muktamar itu sebagai satu tanggungjawab, budaya rutin Pas untuk berbincang mengenai hala tuju dan masa depan Pas seperti sebelum ini. Terus terang saya nyatakan, secara peribadi saya bimbang dengan kesudahan muktamar di Kuala Selangor itu.

Apa lagi kehangatan perebutan bukan sahaja pada kerusi presiden, tetapi di kerusi timbalan presiden juga. Mohamad Sabu ditentang oleh Tuan Ibrahim Tuan Man. Hujah atau alasan kenapa Tuan Ibrahim menentang Mohamad tidak dapat difahami. Alasan digunakan tidak melayakkan dia berbuat demikian. Melainkan penentangan itu sebagai untuk menserasikan kepimpinan Pas. Tidak lebih dari itu.

Keserasian sememang perlu dicari dalam apa jua pertubuhan. Tanpa keserasian presiden tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan oleh ahli. Apa yang menjadi pertanyaan, siapakah antara Abdul Hadi dan Mohamad yang tidak cuba memesrakan diri, berkerja untuk parti? Kalau ianya datang dari Abdul Hadi, untuk apa Tuan Ibrahim menentang Mohamad?

Justeru, penentangan Tuan Ibrahim itu adalah satu persepakatan yang kononnya secara ghaib tetapi dapat disuluh oleh semua orang akan apakah maksud dan tujuannya. Persepakatan inilah, yang memanaskan pertandingan kali ini. 
 
Apabila ia dilawan secara beregu, maka risiko perpecahannya besar. Tetapi nasib baik dalam hal ini Mohamad tidak menunjukkan dia beregu dengan Ahmad Awang. 
 
Jadi pertandingan Mohamad sebagai mempertahankan kedudukannya dilakukan secara solo. Atas kebijaksanaan Mohamad itu menyebabkan Tuan Ibrahim nampak nakal dalam soal ini.
Kereguan juga kelihatan dalam perebutan jawatan naib-naib presiden. Kedudukan Husam Musa dan Salahuddin Ayub sama dengan kedudukan Mohamad Sabu. Mereka mempertahankan kedudukan yang disandang sejak dua tahun lalu. Dalam konteks ini kehadiran Idris Ahmad, Mahfuz Omar, mungkin boleh dimaafkan kerana mereka (Mahfuz) kalah dan tidak bertanding dalam jawatan itu pada tahun lalu. Tetapi kehadiran Mohd Amar Nik Abdullah dan seorang lagi (lupa nama), boleh dianggap sengaja diaturkan.

Lebih-lebih lagi Mohd Amar, kenapa kali ini beliau lari untuk merebut jawatan naib presiden. Kenapa dia tidak mencuba sekali lagi untuk merebut jawatan timbalan presiden. Pengubahan ini disuluh bahawa ada persepakatan dan agenda tersendiri.

Begitu juga kalau dilihat kepada perebutan jawatan ketua Dewan Pemuda. Nik Muhammad Abduh Nik Abdul Aziz, yang telah pun meninggalkan dunia kepemudaan tiba-tiba berjolor masuk kembali. Apakah alasan untuk beliau mencari jawatan itu. 
 
Apakah untuk memantapkan dewan pemuda dan mengembalikan kegemilangannya dizaman Salahuddin? Begitukah. Sedikit meragukan apabila melihat kepada body language dan juga sikap pasif politik ahli parlimen Pasir Mas ini ketika berada di dewan, tidak cukup "umppp" untuk beliau mencabar Suhaizan melainkan kerana ada agenda tertentu. 
Hal yang sama juga berlaku dalam dewan Muslimat. Kedudukan Siti Zailah Yusuf dicabar oleh Noridah Salleh. Untuk apa dan apa alasan untuk Noridah mencabar Zailah. 
 
Kalau dilihat daripada gerak kerja dan kerajinan Zailah dan menjalankan kegiatan parti, ia tidak terlawan bukan sahaja oleh Noridah tetapi ketua pemuda dan naib-naib presiden juga tidak terlawan. Dimana ada keramaian parti disitu ada Zailah.  Jadi apa sebenarnya motif maka kedudukan beliau dicabar?
Disinilah menampakkan bahawa cabaran-cabaran itu, jawatan ketua pemuda, ketua muslimat, ataupun percubaan Mohd Amar dan seorang lagi (lupa nama) untuk merebut jawatan, kerana ada agenda yang disusun. 
 
Mereka berlawan bukan bertolak daripada ketidak-upayaan penyandang jawatan itu, tetapi kerana motif lain yang disembunyikan tetapi sudah "terbahar".
Jadi memerhati situasi inilah yang membimbangkan ramai orang, terutamanya golongan cerdik pandai yang baru berjinak dengan Pas mengenai kesan kepada mukatamr Pas kali ke-61 ini. Ia bukan sembarang muktamar dan ia bukan sembarang perebutan jawatan. 
 
Perebutan jawatan bukan sebagai tradisi dalam memantapkan psrti lagi, tetapi ia semacam satu tindakan untuk saling mengnyahkan antara satu sama lain, agar tidak ada dalam bingkai kekuasaan parti.
Maksud dan motif inilah yang mencemaskan. Sekiranya maksud asal itu terbawa-bawa dan menjadi niat dalam pertandingan nanti, maka jelas yang menang akan jadi arang dan yang kalah akan jadi abu. 
 
Sangat diharapkan kepada lebih 1000 perwakilan akan membuat pilihan dengan waras ataupun membendung apa yang dibimbangi ini tidak menjelma jadi kenyataan.
Kuala Selangor yang menjadi lokasi muktamar itu biarkan menjadi kuala memudikan segala sampah dalam Pas, bukan kuala yang menghimpunkan barangan buangan. Perwakilan semua kena ingat bahtera bernama Pas itu akan belajar menempuh samdura PRU ke-14 dua atau tiga tahun lagi. 
 
Untuk merentasi lautan itu bahtera Pas memerlukan seorang kapten yang konsisten dengan pembantu-pembantu yang bukan sahaja setia, tetapi cekap membaca deruan ombak dan pintasan gelombang bagi mengelakkan bahtera Pas itu karam tenggemlam. 

Selamat bermuktamar. [wm.kl.4:14 pm 01/06/15]


Saintis Temui Bukti Laut Merah Dibelah Nabi Musa A.S

Posted: 01 Jun 2015 07:45 AM PDT

Saintis Temui Bukti Laut Merah Dibelah Nabi Musa A.S

 

Saintis Temui Bukti Laut Merah Dibelah Nabi Musa A.S - Di antara peristiwa yang berlaku pada 10 Muharam ialah selamatnya Nabi Musa dan Bani Israel dari Firaun dan tenggelamnya Firaun dan bala tenteranya dalam Laut Merah.Ayat 50 surah al-Baqarah menceritakan hal ini dan hadis Nabi menerangkannya.

Saintis Barat mengemukakan teori angin bertiup yang membelah Laut Merah untuk Nabi Musa . Mereka mengkaji tetapi mereka tidak beriman sepenuhnya dengan ajaran Musa itu sendiri. Di antara ajarannya ialah apabila tiba Nabi akhir zaman-Ahmad/Muhammad, maka berimanlah dengannya tetapi itu tidak berlaku. Saintis Barat hanya menjadi seperti Yahudi yang berpuasa pada 10 Muharram meraikan Nabi Musa tetapi menolak ajaran Taurat lain.



Apa beza dengan umat Islam yang berpuasa sunat pada hari Asyura atau membuat bubur asyura malah mempertandingkannya seperti di Kemaman tetapi menolak ajaran al-Quran selain puasa?

Imam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Nabi SAW tiba di Madinah. Baginda mendapati Yahudi berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bertanya; 'Hari apa yang kamu puasa ini?'

Jawab Yahudi: 'Hari ini hari mulia. Allah menyelamatkan padanya Musa dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari Aasyura sebagai tanda syukur. Lalu kami berpuasa padanya.' Sabda Nabi SAW : 'Kami lebih berhak dan utama dengan Musa daripada kamu.' Nabi berpuasa dan memerintahkan para Sahabat berpuasa juga. At-Tirmizi berkata:

Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Baginda bersabda: 'Puasalah hari ke 9 dan 10, serta jangan sama dengan Yahudi'. Hadis ini menjadi hujjah bagi Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishak. (Tafsir al-Munir j1 ms 163)

Hadis tentang Yahudi di atas ada perbahasannya seperti yang disebut oleh Imam Nawawi dalam syarah hadisnya. Yang penting ialah berpuasa sunat atau membuat bubur asyura dalam keadaan sedar dengan apa yang dibuat dan menghayati Islam secara syumul, bukan hanya buburnya. Demikian juga mukjizat Nabi Musa as yang mendahului bukti saintifik. Kita membenarkan mukjizatnya walaupun tiada bukti saintifik.

Saintis-saintis di AS membuktikan kebenaran kisah Nabi Musa membelah laut seperti yang diceritakan dalam kitab suci al-Quran dan Injil, lapor sebuah akhbar.

Saintis Temui Bukti Laut Merah Dibelah Nabi Musa A.S

Satu kajian oleh sepasukan penyelidik yang diketuai saintis Carl Drews dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Nasional di sini, mendapati fenomena itu tidak bercanggah dengan hukum fizik.

Kitab al-Quran menceritakan bahawa Nabi Musa membelah laut dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah semasa baginda dan kaum Bani Israel terperangkap di antara pasukan tentera Firaun yang sedang mara dan laut di hadapan mereka.

Kumpulan saintis itu yang mengkaji beberapa peta kuno Delta Sungai Nil mendapati laut terbelah itu merujuk kepada sebuah lagun yang kini dikenali sebagai Tasik Tanis di selatan Laut Mediterranean dekat Laut Merah dan satu cawangan Sungai Nil.

Kini, dengan menggunakan simulasi komputer, saintis-saintis itu menunjukkan bahawa laut berkenaan terbelah dua melalui proses tiupan angin kencang yang dikenali sebagai angin timur bertiup selaju 100.8 kilometer sejam (km/j) selama 12 jam menyebabkan aliran air sungai dan lagun itu berpusing balik lalu membentuk seperti dinding air.

Satu model lautan komputer kemudian digunakan sebagai simulasi bagi melihat kesan angin yang bertiup semalamam ke atas air sedalam beberapa meter itu.

Selama empat jam, tiupan angin tersebut menghasilkan jambatan darat sepanjang 3.2 kilometer (km) dan selebar 4.8km.

Sejurus selepas angin timur reda, air lagun dan sungai itu kembali mengalir ke tempat asal seperti ombak tsunami.

Hasil kajian saintis berkenaan disiarkan di internet oleh Jurnal Public Library of Science ONE.

Fitnah - Mat Sabu Saman Utusan

Posted: 01 Jun 2015 07:00 AM PDT

 

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap agensi berita nasional dan dua akhbar utama yang menyiarkan laporan mendakwa beliau menyindir Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Mohamad berkata ucapannya dalam ceramahnya di Tumpat Jumaat lalu  "diputar belit" sehingga mencetuskan "keresahan ahli, memburukan imej beliau dan menjadi ketidakharmonian dalam parti."

Sinar Harian dan Utusan Malaysia menyiarkan laporan tersebut di muka depan semalam.

"Oleh itu saya akan berbincang dengan peguam. Kalau ada kes,  tindakan undang-undang akan diambil.

"Tulisan (laporan) itu berniat jahat terhadap saya dan terhadap parti saya," katanya ketika ditemuiMalaysiakini di Kuala Lumpur petang ini.

Kelmarin Bernama melaporkan krisis dua pucuk pimpinan utama PAS dilihat semakin meruncing menjelang pemilihan parti itu awal Jun ini, dengan Mohamad semakin lantang mengkritik kepimpinan Abdul Hadi.

Menurut laporan itu, beliau lebih dikenali Mat Sabu mempertikaikan kegagalan Hadi menawan Terengganu, selain menyindir Hadi yang mahu keluardaripada pakatan pembangkang.

Mengulas lanjut, beliau mencabar ketiga-tiga media itu mengeluarkan atau menyiarkan transkrip penuh ucapan yang didakwa menyindir Abdul Hadi.

"Ucapan saya tu orang dah dengar dah. Bukan benda baru. Saya berucap di konvensyen di Perak, (perkara) ini juga," katanya.

Pada masa yang sama, beliau memuji kehebatan, ketokohan serta akhlak pemimpin PAS termasuk bekas Presiden PAS Allahyarham Datuk Fadzil Nor dan bekas Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat sehingga berjaya memukau kehadiran rakyat menerusi kuliah dan ceramah.

Kalau nak sindir, sindir semua

Bagaimanapun, katanya, apabila tiba beberapa pilihan raya umum sebelum ini, kedua-dua mereka gagal menguasai Kedah dan Kelantan sehingga PAS membentuk dan bekerjasama politik.

Menurutnya lagi,  Nik Aziz berjaya menguasai Kelantan selepas berpakat secara politik dengan Semangat 46 dan menang pilihan raya umum 1990 selepas Umno berpecah.

Katanya, dalam pilihanraya umum pada 1978, 1982 dan 1986 PAS gagal menguasai Kelantan.

Begitu juga, kata Mohamad, di Kedah PAS berjaya menguasai negeri melalui Datuk Seri Azizan Abdul Razak selepas mengadakan persefahaman politik pada 2008 ditambah pula dengan pengundi bukan Islam sedia mengundi PAS.

Sebelum itu, katanya, PAS hanya berjaya menguasai tiga kerusi DUN pada pilihan raya umum 1986.

"Kalau saya nak menyindir, saya sindir (termasuk) Datuk Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Aziz (sama). Itulah baru sindiran.

"Ertinya saya nak tekankan berbelas kali dalam ucapan saya, iaitu PAS tidak boleh bersendirian untuk tawan negeri. Inilah pokok ucapan saya (di muktamar)," katanya.


Video Ummi Hafilda 'Tidak Klimaks' Tersebar Di Internet - suarakami 00:20 Blogger

Posted: 01 Jun 2015 06:15 AM PDT

 

Rakaman video yang dipercayai perbualan Ummi Hafilda berkaitan duit upah ceramah berjumlah RM2500 yang dituntut semula oleh pihak penganjur kerana beliau telah gagal hadir untuk memberikan ceramah ini telah membuktikan,bahawa Umi Hafilda merangkap 'Ketua Wanita Umno Cawangan Lorong Haji Taib' adalah pelacur politik murahan yang bekerja dengan Umno sebagai sumber kewangan untuk menyara hidupnya. 


Rupa-rupanya ceramah-ceramah berunsur fitnah dan maki hamun oleh Ummi Hafilda selama ini telah dibayar dengan upah oleh Umno.Seperti yang telah kita ketahui kandungan ceramah beliau selama ini hanyalah berupa fitnah dan pembohongan semata-mata demi untuk mencari makan.Tanpa menghiraukan dosa dan pahala Umi Hafilda terus rakus membaham rezeki haram sumbangan Umno ini.

Kita juga tidak pernah lupa dengan pengakuan berani mati oleh bekas teman lelaki Ummi Hafilda "Saya Pernah Melakukan Seks Dengan Ummi"- Baginda (Kenyataan ini diberikan oleh Norazman Abdullah @ Baginda anak Minda dalam mahkamah ketika sesi perbicaraan kes Fitnah Liwat 1 sekitar tahun 2003 yang lalu.)" 

"Siapakah  Umi Hafilda??

PENGAKUAN BAPA KANDUNG UMMI HAFILDA 
(sebelum beliau kembali ke Rahmatullah)

UMMI HAFILDA ialah anak bongsu dari enam beradik, tiga laki-laki tiga perempuan. Lahir pada bulan Jun 1967 di Kampung Klang Gate.

Bersekolah lulus tingkatan lima pelajaran agama lebih dari mencukupi umur enam tahun sudah membaca Koran dengan baik dan sudah tahu bersembahyang. Boleh menulis dan membawa jawi dan dapat melancar pelajaran agama Fekah dan Hadith

Berhenti sekolah dia bekerja di dua buah bank sebagai kerani dan pegawai bank dalam masa empat tahun. Dia meletakkan jawatan itu dan menubuhkan sharikat sendiri. Hasil yang diperolehi dari pinjaman bank yang banyak dia telah menjelajah ke London, Australia, Tokyo dan …(tidak terang). Lain-lain tempat. Sebenarnya business belum diuruskan dengan baik. Dengan sikapnya yang angkuh, riak takbur dan memiliki kenderaan-kenderaan mewah seperti mercedes, Jeep, Isuzu, Van biasa, BMW. Tiga empat kereta dalam satu-satu masa.

Sepanjang masa dalam riwayat hidupnya belum pernah ada ada risik dari mana-mana pihak yang bersetuju meminang hingga sekarang masih seorang andartu.

Bila umurnya meningkat lebih 20 tahun tingkah lakunya yang agresif begitu menjadi-jadi. melawan, tidak pedulikan dengan nasihat, riak, takbur, pembohong, penipu.

25.8.98 kali terakhir dia keluar dari rumah ini. Kelang Gate Setapak KL.

1.9.98 jam 5.20 petang saya memangil kakaknya yang sulong dan memberi nasihat kepadanya bahawa dari tarikh tersebut saya lucutkan warisan zuriat Umi Hafilda dengan tidak mengaku anak dunia dan akhirat dan berwasiat dengan pesanan jangan lagi dia balik kerumah ini.

30.9.98 dia selitkan tiga surat layang dipintu gate besar dengan nama samaran jiran yang bersimpati.

6.10.98 dia suruh kakaknya mengemas semua kain bajunya yang berada dalam tiga bilik di rumah ini.

Kedatangan kakaknya dia menunggu bila saya tidak ada dirumah kerana berjumaat.

Hasil komplot Megat Junid sampai ketangan Khalis Jafri untuk dijadikan buku 50 Dalil sebelum sampai ke PM. Kerja-kerja fitnah ini dibiayai oleh Daim dan Tengku Adnan, Ziela isteri Megat Junit menjadi orang perantaraan.

Dalam hidupnya semasa dewasa ini hutang keliling pinggang. Pernah beberapa kali orang yang memberi hutang datang menyerang di rumah ini. Surat-surat bank dari seluruh KL menuntut hutang datang sepangjang masa pernah saya di tipu dengan lenyapnya kereta mercedes yang berharga $90,000 kerana melangsaikan hutang banknya.

Kekasarannya pernah beberapa kali ibunya mengeluarkan airmata. Dia sanggup menuding jari telunjuk kemuka ibunya dan disuruh 'shut up' Jaga sikit mulut. Semenjak tahun 1988 sudah tiga empat kali lari dari rumah berbulan-bulan lamanya keluar dari rumah.

Sifat fitnah menjadi-jadi walau pun dinasihati tetapi tidak diindahkan

Saya telah berkahwin dengan ibunya 42 tahun tetapi pada 20.2.1998 dalam masa beberapa minit sahaja tak tahulah apa yang difitnahkan kepada ibunya hingga membuat orang itu menyerang saya dengan keadaan luar biasa sehingga terpaksa saya melafazkan talak kepadanya. Kami bercerai sepuluh hari sebelum rujuk kembali.

Hasil kemuncak fitnahnya adalah dengan pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari Jawatan TPM dan dilucutkan keahlian UMNO yang menggemparkan dunia seluruhnya hingga kehari ini. Dialah bertanggungjawab penulis surat kepada PM pada 8.8.1997 memfitnah Anwar berzina dengan kakak iparnya hingga mendapat anak bernama Hafifah dan memfitnah abangnya mehmed Azmin setiausaha Anwar oang yang paling kaya dengan hasil rasuah serta perpakat dengan Azizan Abu Bakar memfitnah Anwar berhomosex dengan Azizan.

Surat-surat tersebut dengan 9.10.98 suruh abangnya Azwan buat laporan polis di Melawati dan menuduh dua abangnya Azman dan Azmin memecah masuk biliknya dan mengambil surat-surat penting dari bilik tersebut serta mendakwa abangnya Azman hendak membakar pakaiannya dan mendakwa Azmin hendak membunuhnya.

Dua orang pegawai polis Inspektor Ramlee dan DSP Ishak datang menyiasat kes tersebut serta seorang Juru gambar.

Kakitangan lapangan terbang campak bagasi

Posted: 01 Jun 2015 05:30 AM PDT

mas
Seorang penumpang sempat merakam video yang menunjukkan dua kakitangan Air Asia mencampakkan beg dan kotak barangan penumpang ke dalam lori pengutip bagasi.


PETALING JAYA: Seorang pengguna laman sosial Facebook, Wong Kee Hock berang apabila mendapati barangannya yang dilabel 'fragile' dalam bagasi didapati pecah.

Bagi menunjukkan sendiri cara kakitangan mengendalikan bagasi penumpang termasuk yang dilabel sebagai barangan mudah pecah, Kee Hock merakam dan memuat naik sebuah video dua kakitangan lapangan terbang yang bertindak mencampak beg dan kotak barangan penumpang ke dalam lori pengutip bagasi.

"Penerbangan saya AK 775 dari Kuching ke Singapura… Ini adalah cara kakitangan mencampakkan beg … Barangan saya sendiri telah pecah. Saya merakamnya kerana mahu satu dunia melihat."
"Simpan barangan yang 'mudah pecah' dengan anda, lebih baik."

Klip video berdurasi 1.39 minit itu telah ditonton oleh lebih 400,000 pengguna Facebook.

Fazura dikecam gara-gara berselfie dengan anjing

Posted: 01 Jun 2015 04:45 AM PDT

 

fazura-doggie
Gambar itu dipercayai diambil semasa dia menghadiri satu majlis kutipan dana untuk sebuah badan amal menjaga kebajikan haiwan, Furry Friends Farm.

PETALING JAYA: Gambar selebriti jelita, Fazura, berselfie bersama seekor anjing yang dimuat naik di laman sosial Instagram telah mengundang pelbagai reaksi peminatnya.

Ada peminat yang mencemuhnya tetapi ada juga yang mempertahankan tindakan Fazura kerana dia bergambar tanpa menyentuh haiwan itu.

Malah, Fazura sendiri mempertahankan tindakannya itu kerana selfie itu diambil semata-mata bagi menunjukkan dia menyayangi mahkluk ciptaan Allah SWT.

Gambar itu dipercayai diambil semasa Fazura menghadiri satu majlis kutipan dana untuk sebuah badan amal menjaga kebajikan haiwan, Furry Friends Farm.

"Saya berasa sangat gembira dan yakin dengan pegangan agama saya. Terlalu banyak kasih sayang saya terhadap kewujudan Allah SWT. Biar yang bodoh, kekal jahil," balas Fazura dalam Instagram kepada mereka yang mengutuk tindakan itu.

Fazura mempersoalkan adakah mereka yang mengutuk perbuatannya itu bena-benar mempraktis Islam dalam kehidupan seharian mereka.

Sehingga berita ini ditulis, gambar tersebut telah menerima 9,851 like di Instagram Fazura, 'missfazura'.

Tiga sebab Saiful tarik balik saman terhadap Anwar

Posted: 01 Jun 2015 04:00 AM PDT

 

saiful-bukhari

Saiful tegaskan penarikan saman RM50 juta itu tidak bermakna dia menarik balik segala kandungan di dalam laporan polis yang dibuat terhadap Anwar pada 2008.

PETALING JAYA: Mohd Saiful Bukhari Azlan mendedahkan tiga sebab mengapa dia menarik semula tuntutan saman RM50 juta terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Isnin.

Sebab pertama, katanya, proses perundangan kadang kala mengambil masa yang amat panjang untuk sampai ke peringkat Mahkamah tertinggi dan dia tidak berupaya membiayai kos guaman sehingga ke peringkat itu.

"Saya perlu bergadai harta dan masa untuk turun naik mahkamah. Cukuplah tujuh tahun saya melalui proses perundangan turun naik mahkamah untuk membukti kebenaran laporan polis yang saya buat pada tahun 2008. Saya mahu terus kehadapan," kata Saiful menerusi blognya mohsaifulbukhari.com.

Sebab kedua, Saiful berkata, dakwaan dia diliwat terbukti benar apabila kelima-lima Hakim Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari lalu mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan pada April 2014 yang mendapati bahawa Anwar bersalah meliwatnya dan dan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara.

Ketiga, Saiful menyatakan dia tidak mahu proses perbicaraan sivil jika berlaku, dieskploitasi untuk kepentingan pihak-pihak tertentu.

Bagaimanapun, katanya, penarikan saman RM50 juta itu tidak bermakna dia menarik balik segala kandungan di dalam laporan polis yang dibuat terhadap Anwar pada 2008.

DOA KAMI:

JIKA BENAR IANYA KONSPIRASI DAN SEMUA TUDUHAN ITU ADALAH FITNAH -  KAMI BERMOHON PADA MU YA ALLAH  -  TUNJUKKAN LAH KEBESARAN MU YA ALLAH -  LAKNATI LAH SAIFULU SELURUH KELUARGA NYA DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT -  AMIN YA RABBAL ALAMIN.

Kerana GST peniaga rela bunuh diri ??

Posted: 01 Jun 2015 03:15 AM PDT



Mafiaboss Melayu's photo.
Seorang lelaki di Johor Bahru ditemui mati tergantung dipercayai membunuh diri kerana berdepan masalah meyesuaikan perniagaannya dengan sistem cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Lim Tai Choon, 68, dilaporkan mengunci dirinya dalam kedai sebelum menggantung dirinya di situ.
Laporan akhbar China Press menyatakan, Lim sering merungut kepada keluarganya kerana tidak boleh menyesuaikan diri dengan amalan GST.

Lim juga dikatakan ketakutan jika ada pegawai penguatkuasa berkaitan menyerbu kedainya sejak GST dikenakan 1 April lalu.

Kelmarin, difahamkan Lim bertemu rakannya dan meminum arak dengan banyak.

Tidak lama kemudian, keluarga Lim gagal menghubunginya sebelum mereka menemui mayat lelaki terbabit tergantung pagi semalam.

Dia memulakan perniagaan runcit sejak tujuh tahun lalu dan kelihatan murung sejak dua bulan lepas.
Dia juga dikatakan sering merungut memberitahu pelanggan, kedainya akan ditutup.

Ia adalah kejadian bunuh diri kedua dilaporkan sejak GST dimulakan.

Pada 11 Mei lalu Malaysiakini menyiarkan laporan mengenai seorang peniaga yang meminum racun selepas kecewa kerana gagal melengkapkan kedainya dengan kemudahan komputer merekodkan transaksi GST di kedai berkenaan.

Bagaimanapun peniaga di Teluk Intan itu sempat diselamatkan.

Menurut seorang kenalan Lim, lelaki terbabit mendakwa masalah kesihatan isterinya mendorong dia membunuh diri.

Bagaimanapun, Lim dikatakan tidak berdepan masalah kewangan kerana tanggungan bulanannya hanya sewa kedai sebanyak RM300.

Berdasarkan nota terakhir ditinggalkan Lim, dia meminta supaya mayatnya dibakar dan abunya dibuang di laut.

Lim meninggalkan seorang isteri dan tiga anak.

(Kredit to: MKini)
 

Hanya pemimpin sampah sokong Najib – Zam FMT Reporters

Posted: 01 Jun 2015 02:30 AM PDT

Zainuddin_najib_600

Menteri Kabinet yang menyokong kepimpinan Najib adalah mereka yang sudah hilang integriti dan autoriti.

PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan tenggelam dalam timbunan sampah jika hanya 'pemimpin sampah' yang menyokong beliau.

Ini kerana, kata Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin, Menteri Kabinet yang menyokong kepimpinan Najib adalah mereka yang sudah hilang integriti dan autoriti.

Katanya,Menteri Kabinet itu juga daripada mereka yang menyeleweng dari parti asal atau dari parti yang sudah bankrap,orang yang tidak lagi diterima bukan sahaja oleh rakyat biasa tetapi dipandang serong oleh orang UMNO sendiri.

"Maka itu eloklah dari meletak jawatan yang akan memecahkan belahkan parti dan kerajaan maka seorang demi seorang Menteri Kabinet muncul di TV3 menyerang balas kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Jangan biarkan Najib kelihatan keseorangan dalam perjuangan mempertahankan diri walaupun beliau telah mendakwa di Perlis bahawa beliau tidak keseorangan," tulisnya di blog www.zamkata.blogspot.com.

Zam berkata, tindakan Najib mencabar anggota kabinetnya meletak jawatan jika tidak bersamanya adalah sesuatu yang mustahil.

Sebaliknya, Najib sepatutnya mencabar anggota kabinetnya supaya menyerang balas kritikan Dr Mahathir di stesen televisyen milik kerajaan dan di akhbar-akhbar arus perdana.

"Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin,Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yasin, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohd Shafie Afadal sepatutnya berbuat demikian. Dengan itu tidaklah Najib berada dalam krisis keyakinan diri yang amat runcing.


"Turut menjadi persoalan besar adalah mengapakah kenyataan Zahid yang popular dalam UMNO tidak jelas pendiriannya," katanya.

Saiful tarik balik saman RM50 juta terhadap Anwar FMT Reporters

Posted: 01 Jun 2015 01:45 AM PDT

 
court

Peguam Saiful, Zambri Idrus memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya mahu menarik balik saman fitnah tersebut tetapi tidak menyatakan sebab-sebab penarikan itu. 

PETALING JAYA: Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd. Saiful Bukhari Azlan membuat keputusan menarik balik saman fitnah berjumlah RM50 juta yang difailkan terhadap majikannya itu.

Perkara itu dimaklumkan Pesurahjaya Kehakiman Tinggi, Azizul Azmi Adnan selepas peguam Saiful, Zamri Idrus memaklumkan tentang niat anak guamnya itu pada Isnin.

Ketika prosiding sedang berlangsung, Zambri memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya mahu menarik balik saman fitnah tersebut.

"Tiada sebab diberikan bagi penarikan balik itu. Hakim kemudiannya membatalkan saman itu," kata Zambri lapor The Star Online.

Sebelum ini, Mohd Saiful dikatakan akan memberi keterangan pada 10 Ogos depan dalam samannya yang berjumlah RM50 juta terhadap Anwar berhubung insiden liwat tujuh tahun lepas.

Hishamuddin setuju letak jawatan tetapi bersyarat

Posted: 01 Jun 2015 01:00 AM PDT

 
hishammuddin-hussein1
Hishammudin memberi syarat 1MDB perlu menjalani proses rasionalisis dan mana-mana pihak yang melakukan salah laku perlu diambil tindakan secara telus.


PETALING JAYA: Menteri Pertahanan yang juga Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien bersetuju meletak jawatan daripada Menteri Kabinet.

Namun, Hishamuddin yang juga sepupu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau hanya akan meletak jawatan jika beberapa syarat dipenuhi.

Melalui Twitter, Hishammuddin menyatakan, syarat-syarat itu ialah syarikat pelaburan negara, 1MDB, mesti menjalani proses rasionalisasi dan mana-mana pihak yang bertanggungjawab ke atas sebarang salah laku mesti diambil tindakan.

Katanya, proses rasionalisasi 1MDB itu juga mesti dilakukan secara telus.

Hishammuddin memberi respon terhadap gesaan Najib supaya Menteri Kabinet yang tidak bersamanya dalam usaha memulihkan 1MDB supaya meletak jawatan.

Najib dikatakan membuat gesaan itu dalam Mesyuarat Kabinet pada Jumaat lalu seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia pada Isnin.

Akhbar itu memetik sumber sebagai berkata, tiada seorang pun Menteri Kabinet yang menyatakan pendirian untuk tidak bersama Najib.

Tiada ulasan: