Isnin, 4 Mei 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Debat - Ahmad Awang setuju. Bagaimana Hj Hadi?

Posted: 04 May 2015 10:46 AM PDT

Bakal calon presiden, Ahmad Awang, bersetuju dengan cadangan ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Mohamed Hanipa Maidin agar PAS menganjurkan debat terbuka antara calon presiden dan timbalan presiden bagi pemilihan parti dalam muktamar yang akan berlangsung bulan depan.

 Ahmad berkata, cadangan tersebut merupakan cara yang efektif, bersifat demokrasi dan dapat mengelakkan salah faham sesama pemimpin parti.

 "Cadangan itu memang baguslah. Macam di Amerika, diadakan debat, tetapi masing-masing menyatakan dia punya perancangan dan wawasan mereka.

 "Memang itu antara satu cara yang elok sekarang ini. Di Malaysia ini belum ada budaya atau amalan seperti ini. Jadi, elok diperkenalkan. 

 "Ia bersifat demokrasi. Supaya tidaklah nanti orang ini mengata orang ini, orang ini mengutuk orang ini. Jadi perwakilan boleh pilih dan orang ramai boleh menilainya," katanya kepada The Malaysian Insider.

 Bekas naib presiden itu turut menyatakan kesediaannya berdebat sekiranya disahkan menjadi calon presiden parti itu.

 "Saya akan bersedia (debat) kalau sah dicalonkan. Nak memperlihatkan kedua-dua calon. Tapi bukan tujuan untuk tunjukkan perbalahan," kata Ahmad. Baca lagi di sini

Apamacam penyandang jawatan presiden, Hj Hadi ada beranikah? 

Ahli-ahli patut diberi peluang untuk menilai tahap pencapaian, disiplin kerja, sikap pertanggungjawaban, amanah dan keupayaan calon-calon presiden.

 Menurut Hanipa, melalui debat, para perwakilan yang mengundi boleh menilai keupayaan setiap calon termasuklah kemampuan menguasai dengan baik isu-isu negara dan antarabangsa dan keupayaan untuk meyakinkan rakyat pelbagai agama dan kaum di negara ini untuk menerima parti Islam itu bersama-sama Pakatan Rakyat (PR) untuk menerajui Malaysia.

Kita juga mahu kepastian mengenai halatuju parti yang akan dibawa. Kita mahu Nakhoda yang mampu mengemudi bahtera dengan baik dan mampu mengawal disiplin anak-anak kapal. 

Kita tunggu respon dari Hj Hadi. Kalau setuju cakap setuju. Kalau menolak pun janganlah hanya dengan diam sahaja. Cakaplah  sesuatu mengenainya kenapa menolak. Kalau Hj Hadi setuju , pastinya akan ada yang sanggup membantu dan menguruskannya. 

 Haji Asmuni tak perlulah nak suruh pula Hanipa .... Sepatutnya pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS yang mencadangkannya supaya pemilihan lebih telus dan dalam suasana mahabbah.

Perkara ini akan menjadikan PAS mengorak langkah lebih maju dan menjadi contoh kepada parti-parti lain di Malaysia. 

Alasan-alasan yg dikemukakan oleh UAA diatas itu perlu diambil kira dan direalisasikan untuk kebaikan bersama. Debat bukan bererti tuduh menuduh atau menyerang antara satu sama lain. Tetapi menjelaskan wawasan dan visi sebagaimana membentangkan manifesto masing-masing.

 Apakah jika Asmuni menjadi penganjur debat terbuka antara calon Presiden dan Timbalan president beliau akan dilihat tidak neutral?

Olamak sebenar tidak pandai berbohong .....

Posted: 03 May 2015 11:09 PM PDT

Di dalam kitab Shahihain (Shahih Bukhari dan Muslim), Rasulullah SAW bersabda: "Tanda orang munafik ada tiga, salah satunya adalah jika berbicara dia dusta."

Sabda Rasulullah SAW: "Tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar, dan jika dipercaya (diberi amanat) dia berkhianat." (HR. Bukhari Muslim)

Cer dengar apa yang pernah seorang yg bertaraf Olamak Donia bercakap mengenai Unity Government yg pernah dia lontarkan selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat pada 2008 dulu....Korang nilailah sendiri.....

Hj Hadi sedang bawa kita ke lubang ular yang sama....

Posted: 03 May 2015 05:39 PM PDT


 Sejak dulu lagi aku dan beberapa bloggers saperti  Greenboc , Tulang Besi dan lain-lain dedahkan yang Presiden PAS, Hj Hadi ni memang dah tak boleh pakai kerana hala tuju PAS yang cuba dibawanya adalah membawa masuk kedalam lubang ular yg sama untuk dipatuk sekali lagi!

Kenyataan Hj Hadi di Singapura kali ini jelas menunjukan sikapnya yang amat tergila-gilakan mahu bersama dengan Umno.

Tapi ada yang tuduh bahawa gabungan Umno-PAS itu mengarut. Memanglah mengarut kalau bergabung dengan bermaksud PAS dibubar lalu diserap masuk kedalam Umno. Bukan begitu maksudnya...

Tapi adalah dengan bekerjasama sebagaimana orang Seberang Takir ni terangkan ..... 



Anak almarhum Ust Fadzil Mohd Nor, mantan Presiden PAS, Faiz Fadzil menulis difesbooknya:

Belum habis bincang isu UG yg didakwa diilhamkn oleh tg pres..dilaporkan pula bahawa ketua penerangan dewan ulama pas (us khairudin at-takiri) pula menyarankn agar pas sabah berdamai dgn umno kerana byk manfaat blh diperolehi..

 Oh us: lupakh yg us berijtihad yg gst tu haram sdgkn gst tu ciptaan umno..lets walk the talk..jgn lps ni ada pula org kata boleh makan hasil duit no ekor asalkan jgn main no ekor..

 Nak tanya us la: apa faedah damai & kerjasama dgn umno..sy tak tahu sbb arwah us fadzil noor tak pesan pula perkara ni..yg dia sebut umno ni tak boleh percaya adala..

 Oh us: sy pilih utk kerjasama dgn pkr & dap kerna mereka berkongsi prinsip yg disarankn islam: keadilan, bersih rasuah & penyelewengan, good governance & berkebajikan..rasanya tak ada semua tu kat umno..

 Takkan kerna isu hudud, gelap terus mata kita melihat kemungkaran & kezaliman di hadapan mata..jadi sy pegang pd konsep ikhtiyar akhaff addhararain..

  Mengenai kenyataan Hj Hadi di Singapura pula, Faiz Fadzil melalui status difesbooknya menulis berikut =>


Membaca laporan akhbar singapore dlm interview dgn pres pas tuan guru abdul hadi awang..ak tidak terkejut bilamana beliau mengatakan kerajaan perpaduan (ug) perlu dibentuk segera bagi mengembalikan kestabilan politik..

oh mr pres: ketidakstabilan politik wujud bila party pemerintah mula lemah..pengundi cina/india sudah berpihak kpd dap..pengundi melayu pula kepada pkr & pas..ketiga-tiga party mendapat manfaat pakatan ini apabila rakyat semua kaum mengundi mana-mana party pakatan..

oh mr pres: jika terbentuk ug..bila pula suara rakyat yg dizalimi, ditindas & ditekan blh didengar..sedar tak yg rakyat mula bangkit skrg hasil usaha perjuangan pas..

dulu pas berjuang dgn rakyat bg menentang umno..skrg pas tidak kesorgn lg..pas bersama pkr dap n rakyat menuju putrajaya bagi menggantikan umno bn..

oh mr pres: lupakan la hajat ug..balikla kpd rakyat..pas adalah hero rakyat..bersama pakatan kita kembalikn kestabilan politik, keadilan undang undang, perpaduan kaum & social & kemajuan ekonomi.. 

 laporan akhbar singapore: Menyelamatkn kestabilan politik negara bermaksud menyelamatkan kestabilan politik umno yg semakin lemah dek asakan pakatan & rakyat..

kestabilan politik umno bermaksud najip terus bertakhta..sdgkn 1malaysia sedar pentadbiran najib zalim dgn gst & seleweng duit rakyat dgn 1mdb..

jika najib step down ia adalah kejayaan rakyat..umno bn akn jd semakin lemah kerna party akan berpecah..

 najib tiada pilihan lalu melambung isu hudud..pemimpin pas keliru lalu menyambutnya sdgkn ia tidak boleh dilaksanakn dek kekangan undang-undang & lack of facilities & funds..

takkn pas harapkn pentadbiran najib utk laksana hudud sdgkn najib diam seribu bahasa, malahan najib tak akan menggadaikn bn's political survival di borneo setelah bn umum tolak hudud..

 Duhai MSU PAS: ana ada locus sbg ajk pas n utk kemuka isu ini kpd anta utk klrkn fatwa: antara isu hudud yg ditipu najib & isu ekonomi yg menzalimi rakyat; mana take priority (awlawiyat)? Fatwamu ana damba sblm rakyat memfatwakn anta..

Tiada ulasan: