Sabtu, 14 Mac 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bukti baru Saman sivil RM100 juta Altantuya

Posted: 14 Mar 2015 09:00 AM PDT

Najib dan Rosmah semakin tidak karuan. Isu 1MDB semakin menghantuinya ditambah pula dengan isu wanita Mongolia yang mati dengan penuh misteri walaupun dua yang dituduh menyebabkab kematiannya itu telah didapati bersalah dan dihukum mati.

SHAH ALAM - Saman sivil RM100 juta yang difailkan oleh keluarga Altantuya Shaariibuu berkaitan dengan kematian wanita Mongolia itu mungkin akan dipinda berdasarkan bukti baru yang terkandung dalam rekod rayuan Mahkamah Persekutuan.

 Peguam Ramkarpal Singh, yang mewakili bapa Altantuya Shaariibuu Setev dan tiga ahli keluarga, berkata pengurusan kes saman itu ditetapkan pada 23 April oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam Timbalan Pendaftar Asyida Abd Rahim @ Ibrahim hari ini.

 Beliau berkata dokumen-dokumen yang berkaitan dan rekod rayuan atas sabitan dan hukuman mati ke atas bekas anggota Unit Tindakan Khas, Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar kerana membunuh Altantuya telah diterima daripada Mahkamah Persekutuan minggu lalu.

"Kami telah menerima banyak rekod mengenai kes itu dan memerlukan masa untuk menyelidik sebelum kemungkinan pernyataan tuntutan dalam saman itu dipinda," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

 Pada 4 Jun 2007, Setev dan ibu Altantuya, ibunya Altantsetseg Sanjaa, dan dua anak lelakinya, Mungunshagai Bayarjargal dan Altanshagai Munkhtulga bernama Azilah, Sirul Azhar, penganalisis politik Abdul Razak Abdullah Baginda dan kerajaan sebagai defendan dalam saman itu.

 Dalam saman itu, keluarga Altantuya menuntut RM100 juta sebagai ganti rugi.

 Abdul Razak didakwa bersubahat dengan Azilah dan Sirul Azhar dalam pembunuhan Altantuya berusia 28 tahun pada tahun 2006.

 Beliau telah dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi pada Oktober 2008 tanpa dipanggil membela diri manakala Azilah dan Sirul Azhar telah disabitkan atas kesalahan itu pada tahun 2009.

 Pada 23 Ogos 2013, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan oleh Azilah dan Sirul Azhar dengan membebaskan mereka.

 Walau bagaimanapun, pada 13 Januari 2015, Mahkamah Persekutuan mengenepikan Azilah dan Sirul Azhar pembebasan dan mereka dihukum  mati selepas membenarkan rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan pasangan itu.

 Dalam pernyataan tuntutan, keluarga Altantuya mendakwa kematiannya telah menyebabkan mereka kejutan mental dan trauma psikologi, yang melayakkan mereka untuk diberi pampasan dengan ganti rugi teladan dan ganti rugi teruk.

 Mereka mendakwa Altantuya telah ditembak mati dan mayatnya diletupkan dengan C-4 bahan letupan oleh Azilah dan Sirul Azhar, yang anggota polis dalam Pasukan Unit Khas, dan jenazah beliau telah kemudiannya didapati di kawasan hutan di Puncak Alam, Shah Alam, pada Nov 7, 2006.

 Mereka mendakwa bahawa Azilah dan Sirul Azhar telah bertindak tanpa mengikut perlembagaan dan menyalahgunakan amanah yang diberikan kepada mereka sebagai pegawai Polis Diraja Malaysia dan pegawai kerajaan Malaysia.

 Keluarga itu mendakwa akibat daripada tindakan Azilah, Sirul Azhar dan Abdul Razak, mereka telah mengalami kerugian dan kerosakan, terutamanya dua anak lelaki Altantuya yang telah kehilangan kasih ibu mereka dan pencari nafkah tunggal.

 Saman sivil yang difailkan lebih daripada enam tahun yang lalu, telah ditangguhkan oleh Mahkamah Tinggi mahu prosiding jenayah berkaitan kes itu diselesaikan dahulu. - Http://www.therakyatpost.com/ 

Seorang lagi menawarkan diri lawan Mohamad Sabu

Posted: 14 Mar 2015 06:00 AM PDT

KOTA BHARU - Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bakal mempertimbangkan bertanding jawatan Timbalan Presiden Pas jika dicalonkan.

Namun begitu, menurutnya, ia terpulang kpd perwakilan untuk menentukannya memandangkan setakat ini Pas Kawasan Kota Bharu sahaja yang sudah adakan mesyuarat, minggu lalu.

 "Setakat ini tidak ada lagi (pencalonan), terlalu awal untuk mengulas perkara ini," katanya kepada media di JKR10, di sini semalam.

 Terdahulu, beliau menghadiri Mesyuarat Pas Pusat yang turut dihadiri Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Timbalan Mursyidul Am, Datuk Ahmad Yakob; Setiausaha Agung, Mustafa Ali dan kepimpinan pusat serta negeri parti Islam itu.

 Mengulas dakwaan Pengerusi Biro Undang Undang DAP, Gobind Singh Deo bahawa draf pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II dikemukakan ketika mesyuarat PR adalah baharu secara keseluruhannya, Mohd Amar, yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan, menafikannya.

 Beliau sebaliknya menjelaskan, pemimpin DAP itu mungkin melihat perkara tersebut dari sudut format pindaan yang dilakukan terhadap beberapa klausa terutama mengenai penguatkuasaan undang-undang Islam tersebut kepada orang bukan Islam.

 "Beliau melihat dari sudut format, format rang undang-undang itu memang kelihatan seperti baharu tetapi sebenarnya itu adalah pindaan kepada undang-undang diluluskan pada 1993.

 "Cuma format berbeza dengan pindaan biasa dan kita pun telah bincangkan dengan penasihat undang-undang sendiri, ia tidak menjadi masalah, aspek isunya sangat teknikal," katanya.

 Beliau turut ditanya mengenai kesediaan Pas untuk menangguhkan pelaksanaan enakmen tersebut sebagaimana dicadangkan parti komponen PR, namun katanya, tiada perkara yang menyebabkan pembentangan tersebut perlu ditangguhkan.

 "Pindaan yang besar hanya tiga dan yang lain itu taktikal sahaja, pada kita (Pas), inilah (pindaan baharu) yang lebih baik, yang asal mungkin ada kepayahan sedikit, maka kali ini kita mempermudah. Alhamdulillah, (pindaan) sudah sedia untuk dibentangkan 18 Mac nanti," katanya di sini

Tuan Ibrahim sependapat dan menyokong kumpulan pemuda yang 'Kencing Berjemaah'

Posted: 14 Mar 2015 01:11 AM PDT

 Malam tadi di Majlis Mengimbau almarhuam Tuan Guru Nik Aziz, selain menceritakan perihal pengalamannya selama berdampingan dengan tokoh tersebut, Dato' Wan Rahim turut menjelaskan kenapa beliau menamakan Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai calon Presiden PAS.

 Menurut Wan Rahim, dakwaan sesetengah pihak bahawa tujuan pencalonan tersebut adalah semata-mata untuk melagakan dua tokoh tersebut adalah meleset jauh sekali. 

Beliau berharap, katanya bahawa dengan pencalonan TITM itu maka akan ada beberapa kawasan lain akan turut sama mencalonkan TITM ke jawatan tersebut.


Perlantikan adalah amanah dari muktamar, setelah tempohnya 
tamat, diserahkan semula kepada ahli untuk dinilai prestasi mereka 
selama ini. Samada perlu dikekalkan atau diganti dengan yang lain
biarlah muktamar yg menentukannya. Inilah kelaziman yg diamalkan
di setiap cawangan dan kawasan. Kenapa tidak diperingkat Pusat?
 Dengan yang demikian berkemungkinan besar Tuan Guru Presiden akan berasa lunak dan merelakan dirinya menarik diri dan memberikan laluan mudah kepada TITM memandangkan beliau merupakan anak didik kepada Tuan Guru sendiri.

 Jika itu berlaku, beliau yakin tidak akan ada pencalonan lain untuk mencabar kedudukan Hj Hadi  dan ini akan dapat mengelakan terjadinya pertembungan.

 Tuan Ibrahim telah menolak pencalonan tersebut tetapi menawarkan diri untuk mencabar jawatan Timbalan Presiden yang kini disandang oleh Mohamad Sabu.

 Rentetan itu, Wan Rahim turut mempersoalkan kelaku TITM kerana menolak kehendak akar umbi dari Kawasan Kota Baru tetapi sebaliknya menawarkan diri untuk merebut jawatan Timbalan Presiden yang sedang disandang Mat Sabu, walaupun belum ada mana-mana kawasan yang mencalonkannya untuk jawatan tersebut.

  Justeru, ramai yang beranggapan bahawa TITM adalah sependapat dan menyokong  kumpulan pemuda yang 'Kencing Berjemaah' yang menganggap Mat Sabu sudah tidak layak dan berkemampuan untuk memikul jawatannya itu.

 Ramai yang melihat akan ada pencalonan lain yang bakal mencabar kedudukan Tuan Guru Presiden kerana merasakan presiden perlu ditukar.

Audit 1MDB saja tidak cukup, polis kena siasat, kata Dr Mahathir

Posted: 13 Mar 2015 10:17 PM PDT

Siasatan forensik polis perlu dilakukan terhadap 1Malaysia
Development Berhad, bukan sekadar audit biasa saja,
kata bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad.
Siasatan forensik polis perlu dilakukan terhadap mereka yang terlibat dalam tuduhan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kerana audit biasa saja tidak mencukupi, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

 Bekas perdana menteri itu berkata audit yang ingin dilakukan ketua audit negara itu tidak mencukupi kerana tidak dapat membongkar apa yang berlaku dalam syarikat pelaburan strategik itu.

 "Yang diperlukan bukan audit biasa buku akaun. Yang diperlukan ialah siasatan forensik polis akan tuduhan yang dibuat terhadap beberapa orang yang terlibat dengan pengurusan wang 1MDB," katanya menerusi kiriman terbaru di blognya www.chedet.cc hari ini.

 Beliau berkata jika ini tidak dilakukan segera, sokongan kepada Barisan Nasional (BN) akan bertambah rendah.

"Besar kemungkinan BN akan kalah pada 2018, walaupun ketua-ketua Umno sokong dan terima dengan puas hati penerangan yang dibuat. Ingatlah undi orang Umno saja tidak cukup untuk menang pilihan raya," katanya.

 Dr Mahathir berkata melantik ketua audit negara menyemak akaun 1MDB tidak akan memberi banyak jawapan kepada persoalan yang diajukan rakyat. 


 "Ulasan semua tuduhan adalah fitnah tidak mencukupi. Mereka yang mendakwa ada penyelewengan dalam pengurusan 1MDB berani membuat kenyataan terhadap kerajaan dan individu tertentu walaupun terdedah kepada tindakan saman malu.

 "1MDB bukan buat hutang biasa seperti kerajaan yang biasanya berjumlah hanya ratusan juta saja. 1MDB sudah hutang berbilion ringgit. Walaupun 1MDB bukan kerajaan tetapi ia badan yang ditubuhkan dan dimiliki oleh kerajaan sepenuhnya dengan modal sebanyak RM1 juta.

 "Oleh itu kerajaan tidak boleh dakwa ini masalah syarikat dan bukan masalah kerajaan," katanya.- baca lagi di sini

Dialog Isu Semasa PAS dibatalkan - Ikuti apa kata penaja......

Posted: 13 Mar 2015 03:27 PM PDT

Siri 1 : Dialog Isu-Isu Semasa PAS

 1. Dukacita dimaklumkan bahawa program yang dijadualkan berlangsung pada malam ini, Jumaat 13 Mac 2015 tidak dapat diteruskan sebagaimana dirancang oleh sebab campurtangan pimpinan atasan.

 2. Penganjuran program sebegini seharusnya diraikan dalam dunia langit terbuka hari ini bagi membuktikan kemampuan PAS menguruskan konflik dalaman secara tertib dan rasional. Ia seharusnya dilihat sebagai satu pembuktian bahawa walaupun wujud perbezaan pendapat dalam kalangan pimpinan PAS, namun ia berlangsung dalam penuh harmoni.

 3. Penganjuran program ini bukanlah bagi memberi ruang kempen kepada mana-mana pihak. Pihak kami sedaya upaya cuba bagi mewujudkan barisan panelis yang seimbang dan mewakili jalur pemikiran yang dominan di dalam PAS. Namun begitu, sikap sesetengah pimpinan yang lebih selesa berpencak silat dengan bayang-bayang sendiri di media sosial berbanding hadir ke forum terbuka cukup mengecewakan. Pertukaran tempat dan tarikh program ini sedikit sebanyak berpunca dari kesukaran mendapatkan panelis yang mampu dilihat sebagai mewakili jalur pemikiran dominan di dalam PAS.

 4. Penganjuran program sebegini wajar dilihat sebagai wadah terbaik dan bukan sekadar alternatif dalam menyatukan kepelbagaian jalur pemikiran di dalam PAS. Memberikan platform kepada pimpinan untuk bertukar pandangan jelas lebih baik berbanding kewujudan pelbagai akaun palsu seperti El-Haraki dan Tok Usin Ceroi di laman sosial yang bukan sahaja gagal menonjolkan akhlak siyasah Islam, malahan sanggup mengamalkan gaya politik Machiavelli dalam mencapai matlamat mereka untuk menjatuhkan pimpinan yang berbeza pandangan. Dakwaaan tentang keterlibatan pimpinan PAS kawasan tertentu dalam merancang kewujudan akaun sebegini seharusnya diambil serius oleh pimpinan tertinggi PAS.

 5. Walau bagaimanapun, kami tetap komited dalam meneruskan agenda pencerahan sebegini pada masa akan datang. Kami percaya apa yang berlaku tidak akan berterusan jika ada pihak yang sedia memberikan lebih banyak telinga daripada mulut.

 6. Kita jumpa di Siri 2 : Dialog Isu-Isu Semasa PAS pada masa akan datang!

 Junaidi bin Mohamad
 Jurucakap AJK Penganjuran Dialog Isu-Isu Semasa PAS

Tiada ulasan: