Selasa, 10 Februari 2015

Roslan SMS Corner

Roslan SMS Corner


Sepang Move ..... (10/2/15)

Posted: 09 Feb 2015 09:22 PM PST

Dari tidak ada seorang pun yang tahu. Tiba-tiba beberapa media alternatif melaporkan yang kononnya ahli Parlimen Sepang yang juga AJK PAS Pusat, Hanipa Maidin "dibelasah" semasa Mesyuarat JK PAS Pusat.

Beberapa sumber dalaman parti (ada pula yang bekerja bocorkan apa sahaja) kononnya memberitahu Hanipa dibelasah oleh seorang pemimpin PAS yang lain. Beliau kemudiannya keluar dari mesyuarat dan dikejar pula oleh pemimpin yang lain sehinggalah dileraikan.
Belasah, atau tumbuk, atau tampar atau cuit belakang, hanya mereka yang hadir tahu (selain sumber dalaman yang kerjanya memang membocorkan apa sahaja dari Pejabat Agung PAS).

Kenapa Hanipa?
Apa masalahnya Hanipa?

Dalam Muktamar PAS yang lalu di Batu Pahat beliau menjadi pemimpin PAS Pusat yang pertama di "boo" semasa menyampaikan ucapan, terakhir begitu mungkin dizaman penyingkiran Allahyarham Datuk Asri dulu.

Kalau kita lihat sidang Parlimen, Hanipa lah yang paling ringan mulut, dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat PAS. Terkadang keceluparannya diakui tidak mencerminkan akhlak dan peribadi seorang ahli Parlimen Parti Islam.
Ternyata akhlak dan gelagat Hanipa ini sering mencetus masalah. Seorang peguam dan kini seorang ahli Parlimen, namun itu seharusnya tidak meletakkan beliau sebagai seorang yang serba tahu dan wajar diberi hormat mutlak.

Pepatah Inggeris menyebut "Respect is earned not given" atau penghormatan itu bukannya diberi tetapi perlu diusaha untuk didapati.
Orang-ramai tidak semata-mata menghormati seorang yang berilmu atau alim tetapi penghormatan diberikan kepada seorang yang berilmu atau alim dan mengamalkan pula ilmunya itu dengan sentiasa mengormati yang lain.

Rupanya masalah beliau tidak berakhir di situ.
Di kawasan yang diwakilinya iaitu di Sepang, sekarang meniti ungkapan "Sepang Move"

Iaitu "Langkah Sepang" bagi menjamin yang rakyat Sepang dan PAS sendiri nanti diwakili oleh seorang wakil rakyat yang benar-benar berakhlak Islam, membawa orang kepada memahami dan menerima Islam, dan yang paling penting beradab, berkeperibadian mulia dan pandai menghormati semua.
Saya difahamkan ahli-ahli PAS di Sepang sudah mula bosan dengan Hanipa. Sumbangan dan tenaga mereka tidak pernah dihormati. Malah mereka dituduh tidak bijak dan sempit pemikiran.

Mesyuarat Agung cawangan-cawangan PAS di Sepang difahamkan dibekukan Hanipa dari merasmikannya. Malah PAS Sepang akan mengundang Ustaz Datuk Nik Amar, Timbalan MB Kelantan untuk merasmikan mesyuarat agung mereka bukan lagi Hanipa seperti tahun lepas.
Jika demikianlah nasib orang-orang Sepang, khasnya jentera parti di Sepang, maka sesuai sangatlah sesuatu dilakukan bagi memastikan selepas ini cuma calon yang paling berkualiti dan menepati ciri-ciri pemimpin Islam diturunkan mewakili PAS di kawasan Parlimen Sepang.

"Sepang Move" penting bagi menyelamatkan nasib dan masa depan perjuangan Islam dan PAS di Sepang, di Selangor malah seluruh Malaysia. "Sepang Move" wajar digerakkan mulai sekarang.

 

 

Tiada ulasan: