Khamis, 19 Februari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Penjelasan Rundingan Uniti Government di London

Posted: 19 Feb 2015 08:04 AM PST

Saya merujuk kepada sebuah artikel yang ditulis oleh Raja Petra Kamaruddin (RPK) yang berkaitan dengan mesyuarat diatur antara Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang kononnya berlaku di London. Nama saya dikaitkan juga sebagai salah satu peserta dalam mesyuarat ini.

 Saya boleh mengesahkan bahawa pertemuan itu dijadual diadakan di Landmark London Hotel. Walau bagaimanapun, perlu ditekankan bahawa mesyuarat itu telah disusun dengan pengetahuan terlebih dahulu oleh semua pihak yang berkaitan. Tidak ada unsur-unsur "perangkap" atau "kejutan" untuk mesyuarat yang dipanggil di antara mereka. Biarlah saya ceritakan beberapa kesilapan fakta yang ditulis oleh RPK dan beberapa pihak lain;

 1. Pertemuan London itu telah diatur tanpa sebarang niat jahat dan berniat buruk. Sebelum mesyuarat London ini saya dihubungi Zahid yang berkaitan dengan isu Palestin mendesak atas kapasitinya sebagai Penasihat kepada The Kebudayaan Palestin Malaysia (PCOM) di mana diri saya dan Datuk Saifuddin Nasution dari PKR adalah ahli dalam lembaga pengarah PCOM. Zahid memberitahu saya bahawa dia kini di UK menghadiri kursus pendek. Kerana ia adalah satu perkara yang mendesak, saya dengan sewajarnya memaklumkan kepada beliau bahawa saya akan ke London dengan Hadi dan setiausaha politiknya, Dr Ahmad Samsuri, untuk menghadiri mesyuarat dan pertemuan pelajar-pelajar yang telah dijadualkan beberapa bulan lebih awal.

 2. Saya dihubungi Dr Samsuri mengenai kemungkinan menemui Zahid sementara kita berada di London untuk menyelesaikan satu perkara yang sangat penting yang berkaitan dengan perjuangan rakyat Palestin. Jawapan pantas diberikan kepada saya oleh Dr Samsuri ialah Hadi, yang juga adalah ahli Lembaga Pengarah Al-Quds Foundation Bab Malaysia, telah bersetuju untuk menemui Zahid di London untuk membincangkan perkara-perkara berkaitan isu Palestin yang mendesak. Jadi, ia adalah sama sekali tidak benar untuk menganggap bahawa "Tujuan mesyuarat ini tidak dinyatakan".

 3. Tiada apa-apa yang pelik mengenai kerajaan perpaduan Selangor 'telah dibincangkan antara kami. Satu set tarikh, masa dan tempat di The Landmark London Hotel telah diatur tanpa sebarang masalah. Pada tarikh itu, saya telah menunggu Hadi dan Dr Samsuri di lobi hotel. Apabila mereka tiba, saya dimaklumkan oleh Dr Samsuri bahawa Hadi tidak sihat dan tidak dapat hadir mesyuarat itu. Oleh itu, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali telah ditugaskan untuk mewakili Hadi. Tidak ada "unsur kejutan" seperti yang didakwa oleh RPK kerana mereka mendapat maklumat bahawa saya akan menunggu mereka di lobi hotel dan Zahid akan berada di situ.

 4. Saya akan menjadi lebih gembira jika saya mempunyai perkara rahsia untuk dimaklumkan kepada orang ramai mengenai butiran mesyuarat yang berlaku antara saya, Mustafa, Dr Samsuri, Zahid, dan Saifuddin PKR. Zahid kecewa apabila Dr Samsuri memberitahunya bahawa Hadi tidak dapat hadir mesyuarat itu, lantaran Zahid telah datang dari luar London dan tidak dimaklumkan terlebih awal mengenai ketiadaan Hadi. 

 5. Walau bagaimanapun, setakat yang saya dapat katakan, tidak ada apa-apa rundingan mengenai " Unity" yang berlaku semasa pertemuan di antara kami. Ia adalah pendek, kasual, dan tiada apa yang jahat. Tidak ada perancangan sebelum makan tengahari di hotel seperti yang didakwa oleh RPK.

 6. Untuk mengulangi, tidak ada apa-apa rundingan "kerajaan perpaduan Selangor" diletakkan dalam agenda dari awal-awal lagi oleh semua pihak. Jika mesyuarat yang dicadangkan itu semuanya mengenai apa yang dipanggil "kerajaan perpaduan", ia adalah lebih sesuai untuk Hadi sebagai Presiden PAS, berurusan secara langsung dengan Perdana Menteri Najib dan bukan melalui individu pihak ketiga seperti Hamidi atau Saifuddin. Hadi tidak perlu berlepas ke London hanya untuk menemui Zahid untuk merundingkan "Kerajaan Perpaduan" sebagai yang disalah lapor. Malah, saya percaya bahawa Hadi sendiri mempunyai akses mudah untuk bertemu Najib pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat.

 7. Mesyuarat London tidak ada siapa yang diskrukan! Ia tiada kaitan dengan perbincangan "kerajaan perpaduan" negeri Selangor. Agenda utama ialah mengenai ummah, dan isu Palestin, teras yang PAS, Umno, PKR atau mana-mana pihak lain boleh duduk, berbincang bersama-sama, dan mencapai persetujuan.

 8. Biar saya tegaskan yang saya bersama-sama dengan Hadi telah bertemu Najib atas sifatnya sebagai Perdana Menteri Malaysia beberapa kali untuk beberapa tahun kebelakangan ini. Ia tiada kaitan dengan apa yang dipanggil rundingan "kerajaan perpaduan" yang saya anggap sebagai isu remeh yang telah banyak dipolitikkan oleh banyak pihak, berbanding dengan isu-isu ummah, masa depan Palestin dan Masjid Al Aqsa di Jerusalem.

9 Saya berharap dengan mengeluarkan kenyataan ini, kita boleh menjawab segala tulisan amatur oleh RPK atau mana-mana pihak lain yang di buat tanpa asas dan bahasa tidak karuan berkaitan dengan apa yang dipanggil rundingan "kerajaan perpaduan"  di London. - 19 Februari 2015.

 * Dr Syed Azman Syed Ahmad adalah ketua hal ehwal luar negeri PAS.SUMBER

Siapa yang mengarut : Najib atau Sirul Azhar ??

Posted: 18 Feb 2015 10:19 PM PST

  Tanpa memberikan hujah yang boleh menyakinkan orang ramai, Najib Razak sekadar menuduh bekas komando polis Sirul Azhar Omar sebagai mengarut apabila mendakwa beliau bertindak mengikut arahan ketika membunuh model Mongolia Altantuya Shaariibuu.

 Semalam, Sirul dilaporkan berkata, pegawai kanannya ketika itu, timbalan penguasa Musa Safri, sepatutnya dipanggil memberi keterangan dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya itu.

  Ketika kejadian, Musa merupakan pembantu peribadi Najib yang ketika itu timbalan perdana menteri.

 "Dia sepatutnya dipanggil menjadi saksi oleh pihak pendakwa," Sirul dipetik berkata oleh Malaysiakini dalam satu laporan eksklusif.

 "Saya menerima arahan. Orang-orang penting dengan motif tertentu masih bebas," katanya dalam satu wawancara dengan portal berita itu.

 Najib yang sebelum ini turut dikaitkan dengan mangsa kes bunuh itu, enggan mengulas lanjut ketika ditanya oleh wartawan.

 "Mengarut semua tu, mengarut," kata Najib sambil menggelengkan kepala.

 Najib menghadiri rumah terbuka Tahun Baharu Cina di Wisma MCA hari ini. Bagi masyarakat Cina, tahun ini merupakan Tahun Kambing.Korang tentu akan turut tersenyum melihat telatah Najib yang menafikan dakwaan Sirul itu sambil menggeleng-gelengkan kepalanya sebagaimana kelaku kambing!  ~ di sini

Gambar Anwar yang diviralkan oleh macai-macai Umno

Posted: 18 Feb 2015 04:49 PM PST


 Gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim memegang telefon bimbit telah menjadi viral di media sosial.

Gambar itu katanya,  diambil ketika beliau menghadiri pendengaran saman fitnahnya terhadap Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman di Mahkamah Tinggi jalan Duta, pada 17 Februari.

 Berikutan penyebaran gambar itu, sesetengah pihak telah menimbulkan soalan mengenai kehadiran Anwar di mahkamah tanpa gari, berpakaian awam dan memegang sebuah telefon bimbit.

 Timbalan Pengarah Jabatan Penjara (Dasar Penjara) Supri Hashim berkata gambar itu diambil ketika dia menghadiri perbicaraan di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya pada 10 Februari, dan bukannya pada 17 Februari. Anwar ketika itu adalah seorang yang bebas dan masih tidak di bawah kawalan pihak berkuasa penjara.

 Beliau juga berkata bahawa adalah tidak perlu bagi banduan digari apabila mereka dibawa untuk menghadiri perbicaraan mahkamah.

 "Prosedur ini dilaksanakan ke atas semua tahanan dan bukan hanya Anwar. Prosedur yang sama digunakan apabila Anwar dibawa ke mahkamah.

 "Gari digunakan ke atas banduan dengan risiko kemungkinan melepaskan diri, yang berpotensi untuk mencederakan diri sendiri atau orang lain," katanya. - sumber

Anwar memakai kemeja putih dan berseluar hitam diiringi beberapa pegawai penjara serta anggota polis, ketika menghadiri  mahkamah pada pada 17 Februari.

Tiada ulasan: