Ahad, 15 Februari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Draf pindaan itu wajar didedah kepada umum

Posted: 15 Feb 2015 10:22 AM PST

Sehingga kini, JKPP masih lagi tertanya-tanya mana dia??

DRAF UNDANG-UNDANG HUDUD sepatutnya bukan sekadar dibentang kepada pimpinan PAS Pusat dan pimpinan PR, bahkan ia sepatutnya dipamerkan kepada umum sebelum diluluskan.

Mengapa? Sudah tentu alasannya kerana draf itu bersumberkan al-Quran dan sunnah.

 Jika al-Quran dan sunnah sendiri didedah kepada umum, maka wajar benar undang-undang yang bersumberkan kedua-duanya juga didedah kepada umum.

 Mengapa undang-undang lain tidak diminta untuk didedah sebelum dibawa ke parlimen?

Sindiran berapi untuk  Nik Amar dan Mat Yaakob, MB Kelantan

 Kerana undang-undang lain tidak setaraf undang-undang yg bersumberkan al-Quran dan sunnah.

 Undang-undang lain tidak mendedahkan Islam dan umat Islam kepada fitnah seperti undang-undang hudud.-Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

Seksyen 377C lebih serius daripada 377B, kata AG

Posted: 15 Feb 2015 05:13 AM PST


Berikut adalah komen-komen pilihan dari pelanggan Malaysiakini. Hanya pelanggan yang membayar boleh mencatat ulasan. Komen-komen ini disusun untuk menggambarkan pandangan mereka mengenai perkara-perkara yg mempunyai kepentingan awam. Admin tidak berhasrat untuk mewakili pandangan ini sebagai fakta.

Kim Quek: Peguam Negara (AG) Abdul Gani Patail sengaja salah tafsir terhadap Seksyen 377B untuk menutup kelalaian tanggungjawab beliau mengenakan juga caj terhadap Mohd Saiful Bukhari Azlan dengan liwat mesti dikutuk.

 Izinkan saya memetik Seksyen 377B Kanun Keseksaan: 

 "Sesiapa yang secara sukarela melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii hendaklah dihukum…"

 Adakah ia tidak jelas bahawa seksyen ini direka untuk menghukum khususnya mereka yang telah melakukan perbuatan itu secara sukarela? 

 Sejak Saiful berkeras bahawa dia diliwat tanpa persetujuannya, yang pada dasarnya bermakna bahawa dia telah dirogol, mengapa tidak Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim didakwa di bawah Seksyen 377C yang dimaksudkan untuk kes-kes tersebut? 

 Gani mendakwa bahawa dia mempunyai budi bicara untuk mengenakan Anwar sama ada di bawah Seksyen 377B atau 377C, tetapi yang benar adalah bahawa dia tidak mempunyai. 

 Beliau hanya mempunyai budi bicara di bawah Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan untuk sama ada mendakwa atau tidak untuk mendakwa bagi suatu kesalahan, tetapi dia pasti tidak mempunyai budi bicara untuk mengenakan tuduhan kepada pesalah di bawah undang-undang yang salah. 

 Sebenarnya, AG mempunyai tiga pilihan pada permulaan kes itu: 

a) Caj kedua-dua Anwar dan Saiful di bawah Seksyen 377B. 
b) Caj Anwar di bawah Seksyen 377C. 
c) Tidak untuk mengenakan Anwar. 

 Dan di kemuktamadan kes sekarang, Peguam Negara dibiarkan dengan hanya satu pilihan, dan itu adalah: caj Saiful di bawah Seksyen 377B. 

 Itu adalah terikat untuk berbuat demikian, seperti yang Anwar telah disabitkan di bawah Seksyen 377B oleh Mahkamah Persekutuan, bermakna liwat telah dilakukan oleh kedua-dua pihak - secara sukarela. 

 Gerard Lourdesamy: Mahkamah Persekutuan berkata seksyen 377A Kanun Keseksaan tidak memerlukan kebenaran. Ia tidak berkata dengan atau tanpa kebenaran. Jika tidak, mengapa Seksyen 377C kanun itu wujud? 

 Seksyen 377C adalah relevan kerana Saiful mendakwa beliau telah dipaksa untuk mengambil bahagian dalam perbuatan liwat dengan Anwar dan bahawa dia tidak melakukannya secara sukarela. Jadi mengapa tidak Seksyen 377C digunakan? 

 Jika anda membaca nota-nota keterangan tersebut, tidak ada secebis bukti bahawa Anwar menggunakan kekerasan, ugutan atau ancaman untuk meliwat Saiful. Yang dikatakan jemputan pada hari yang berkenaan itu: 

"Bolehkah saya f *** anda hari ini?" hanya jemputan bahawa Saiful boleh menolaknya dengan sopan dan meninggalkan bilik itu kerana ia tidak dikunci. 

Jika ia takut kepada Anwar, mengapa membenarkan dirinya dirogol lapan atau sembilan kali sebelum tarikh insiden yang dikatakan itu? 

 Bacaan objektif dan tidak berat sebelah bukti yang menunjukkan bahawa Saiful adalah rakan sejenayah dan tanpa bukti kebenaran sabitan itu adalah tidak selamat dan tidak memuaskan. Bukti DNA tidak membantu jika seks itu secara rela. 

 ConstitutionIsSupreme: Abdul Gani, pada pandangan saya anda memilih untuk mengenakan Anwar di bawah Seksyen 337B dan 337C tidak hanya kerana anda tahu anda mempunyai alasan sifar untuk mengenakan Anwar di bawah Seksyen 337C kerana tidak ada bukti (yang diwujudkan atau sebenar) untuk membantu Saiful memberi gambaran bahawa dia adalah rakan yang tidak bersedia dalam tuduhan liwat ini. Tempoh. 

 Opah: Oleh itu, jika kita ditangkap kerana kesalahan lalu lintas, ia adalah okay untuk merasuah pegawai polis? Dan bahawa hanya pihak polis akan didakwa rasuah dan kami akan pergi begitu sahaja percuma?

 Jika fakta yang kita semua perlu membawa wang RM50 dengan kami ketika memandu, memberi kepada pegawai-pegawai polis apabila kita ditahan oleh mereka, dan kemudian memberitahu dunia bahawa kita menyogok mereka. Kita ada seorang Peguam Negara yang cemerlang di sini. 

 MingXiang: Terima kasih AG Gani Patail. Jadi ia adalah dari kebaikan hati mereka bahawa pihak pendakwaan memilih untuk mengenakan Anwar di bawah kesalahan yang kurang serius. Juga, para hakim penyayang tidak menambahkan hukuman penjara. Betapa baiknya mereka. 

 Anwar dan keluarganya akan selama-lamanya terhutang budi kepada penghakiman penyayang dan pendakwaan bertimbang rasa.Mereka semua akan pasti diberi ganjaran di akhirat kelak. 

 Pputeh: Sama seperti dalam kes Altantuya Shaariibuu, 'motif' tidak penting untuk mensabitkan di sini. Rakan kongsi bersetuju tidak dikenakan dakwaan.

Dia membawa KY Jelly bersamanya. Ia memerlukan dua tangan untuk bertepuk dan sebagainya dalam kes ini kedua-dua patut dikenakan. Di sini terdapat persepsi orang ramai terhadap ketidakadilan kepada Anwar. 

 Anonymous # 44199885: Semua yang perlu dilayan sama adil di sisi undang-undang - itulah prinsip utama yang mendasari Perlembagaan kita. Presiden Majlis Peguam berkata perbuatan itu adalah secara rela. Jika perbuatan liwat adalah secara rela, maka kedua-dua peserta dikenakan hukuman. Bukan sahaja yang ternama seperti dalam kes ini. Amalan sedemikian jelas merujuk ketidakadilan. 

 Liwat sebagai jenayah yang berakar umbi dalam pemikiran dan ajaran moral Alkitab dan diwujudkan untuk menguatkuasakan moral. Rawatan keras kesalahan tersebut tidak lagi dianggap sebagai satu amalan yang boleh diterima di mana perbuatan itu secara rela. 

 Lagi jika perbuatan itu secara rela dan tidak ada kemudaratan atau kecederaan kepada orang ramai, hukuman lima tahun adalah pada pandangan saya adalah keras. 

 Hukuman lebih ringan, contohnya denda atau mengikat untuk tingkah laku yang baik, akan mencukupi untuk menyampaikan kehinaan awam dengan sesuatu perbuatan yang tidak bermoral; bukan hukuman penjara panjang yang perlu bagi kesalahan serius yang memudaratkan kesejahteraan awam.

 Kaunseling akan menjadi pilihan yang lebih baik, lebih sesuai dan berkesan.

 Longyan Ren: Nampaknya Seksyen 377B di mana "dengan atau tanpa persetujuan" tidak merupakan ramuan sangat mudah digunakan untuk memerangkap homoseksual / biseksual pasangan anda. Sayang sekali, Anwar masuk ke dalam perangkap itu.

 Katakan saya telah melakukan persetubuhan dengan suami saya selama ini, dan kemudian satu hari, saya bertengkar hebat dengannya dan ingin sangat dia dimasukan ke dalam penjara. Saya melaporkan pihak polis (atau mungkin PM) itu. 

 Dan dia akan didakwa di bawah Seksyen 377B dan disabitkan kesalahan dan dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun. Akhir cerita. 

 Maplesyrup: AG, kita benar-benar memahami apa yang anda katakan. Anda tidak boleh membuktikan 377C supaya anda mengambil jalan mudah dan menganiaya Anwar dengan 377B. Bagi saya, tindakan ini membuktikan dan mengesahkan kepada semua bahawa ini adalah penganiayaan politik. 

Gen2indian: maafkanlah kesalahan yang bodoh, Tuan-tuan, tetapi beberapa perkara yang perlu dikatakan. Saya 58 dan saya mendapati ia semakin sukar untuk berhubungan seks dengan isteri saya 30 tahun. 

Anwar, yang berusia 10 tahun lebih tua, boleh melakukan hubungan seks dubur, secara paksa, dengan Saiful? Saya merasa lucu dan mustahil dari segi fizikal dan saya tidak mengalami sakit tulang belakang.  

Letak jawan akibat tuduhan melulu PJ Razman Zakaria

Posted: 15 Feb 2015 02:45 AM PST

Gara-gara politik kucar lanar UG, Jabatan Pilihanraya Negeri Perak sekarang dikatakan menjadi kelam kabut!

WhatsApp Hj Razman memburukkan Salman Salleh, Safarizal dan Asmuni dengan membuat tuduhan melulu kononnya mereka ini mahu menjatuhkan Razman sebagai PJ dan juga tidak suka sebab dia mempertahankan ulama.

Sebagai tanda protes,  Salman Salleh yang telah menjawat Setiausaha JPN Perak selama 9 tahun, khabarnya  telah meletakan jawatan.

Kalangan UG nampaknya sedang menumpukan kepada kepimpinan jentera pilihanraya PAS di semua peringkat.

 Tidak hairan kenapa tuntutan kumpulan UG begitu kuat mendesak supaya Dr Hatta, Pengarah Jabatan Pilihanraya Pas Pusat meletakan jawatannya. Ini adalah merupakan komplot kumpulan UG yang sedang menumpukan serangan mereka kepada kepimpinan jentera pilihanraya PAS.

Ada yang mendakwa objektif sebenar usaha mereka ini adalah untuk menjayakan agenda persempadanan semula kawasan pilihanraya. Allahu a'lam.

YDP PAS Kuala Krai pertahankan Dr Hatta

Posted: 14 Feb 2015 08:38 PM PST

Berikut adalah kenyataan akhbar beliau bertarikh 15/2/2015 :

 photo ustlatiff0.jpgAwalnya saya kurang berminat untuk terlibat dalam isu yang melibatkan Saudara Dr Hatta Ramli. Bagi saya, ia adalah lebih kepada salah faham.

 Tetapi di saat kita masih bersedih dengan kehilangan Tok Guru kesayangan kita, kita dikejutkan dengan insiden pembakaran kereta Saudara Dr Hatta Ramli yang berlaku sehari selepas pemergian Tok Guru. Saya berasakan perlu mencatatkan sesuatu.

 Saudara Dr Hatta adalah seorang pejuang yang tahan uji yang telah berkorban untuk parti sehingga akhirnya beliau dianugerahkan kepada kami di Kuala Krai sebagai Ahli Parlimen selama dua penggal berturut-turut 2008 & 2013.

 Pengundi Kuala Krai memberi undi kepada beliau kerana beliau mewakili Pas walaupun warga Kuala Krai tidak mengenali beliau.

 Semenjak beliau di Kuala Krai, tidak pernah pun beliau menyatakan dalam majlis terbuka atau majlis tertutup untuk berkempen supaya Pas Kuala Krai dapat mendokong perjuangan beliau untuk menjatuhkan Tuan Guru Presiden.

 Jika dikira perwakilan, Kuala Krai antara yang paling ramai berbanding kawasan-kawasan lain dari Kelantan, sepatutnya Kuala Krai dulu beliau pengaruhi.

 Saya juga tidak tahu apa cerita sebenar berkaitan "group Whatsapp Hawaii Five O" yang disebut-sebut sehingga berlaku tindakan yang kurang enak di Pejabat Agung Pas minggu lepas oleh sebahagian anggota jemaah Islam terbesar di Malaysia ini. 

 Saya tidak menganggap diri saya sebagai ulamak tetapi yang pasti saya adalah pencinta ulamak yang juga berlatarbelakangkan agama sejak dari kecil. Terasa cukup malu dengan insiden tersebut yang dipimpin oleh golongan yang mungkin sama latarbelakang mereka dengan saya.

 Acap kali sewaktu berucap khususnya dalam program-program tarbiah saya menekankan bahawa tarbiah bukan hanya menghabiskan teks usrah, tamrin, mukhayyam dan lain-lain lagi, tetapi yang lebih penting pelaksanaan kepada manhaj tarbawi tersebut dalam diri kita sebagai abna'ul harakah khususnya yang melibatkan akhlak apatah lagi sesama kita. 

 Janganlah kita menjadi pemusnah kepada parti kita dengan sebab akhlak yang kita tunjukkan.9 Memetik pujangga Arab :

 إنما الأمم الأخلاق ما بقيت وإذا ذهبت أخلاقهم ذهبوا 
 "Sesuatu ummah itu akan kekal selama mereka berakhlak, apabila tiada lagi akhlak disaat itu mereka akan hancur". 

 Parti kita ada Jawatankuasa Disiplin yang boleh diajukan sebarang aduan salah laku ahli termasuk juga pimpinan untuk disiasat dan diambil tindakan apabila terbukti bersalah. Adakah ada mana-mana ahli atau Pas Kawasan yang telah mengemukan aduan mereka kepada Jawatankuasa Disiplin Parti? Gunalah saluran sedia ada dengan bukti-bukti yang cukup untuk sama-sama kita bersihkan jemaah kita daripada unsur yang boleh merosakkan.

 Disaat kami di Kuala Krai berkalut memulihkan keadaan mangsa yang terlibat banjir supaya dapat dipulihkan sesegera mungkin.

 Alangkah manisnya jika sahabat-sahabat semua turut serta bertungkus lumus membantu mengurangkan bebanan yang kami terima ini.

 Saudara Dr Hatta sendiri, walaupun gelombang pertama beliau berada di Makkah menunaikan umrah tetapi semenjak gelombang kedua berlaku pada 24 Disember 2014 sehinggalah ke saat ini, beliau antara tonggak yang sangat bekerja keras menyalurkan bantuan termasuk menyediakan tempat tinggal sementara kepada sebahagian besar mangsa yang rumah mereka rosak yang berjumlah lebih 1,600 buah rumah.

 Disaat yang sepatutnya semua ahli pas bersama beliau bahu-membahu meringankan bebanan yang berat ini, tiba-tiba beliau dibalas dengan ujian yang seberat itu.

 Bagi insiden cubaan membakar kereta beliau pula saya tidak pasti apa motif sebenar? Adakah untuk menakut-nakutkan Saudara Dr Hatta? Atau ada yang mengambil kesempatan menangguk di air keruh?9 Saya penuh yakin Saudara Dr Hatta Ramli tidak akan berganjak walaupun diugut sehebat mana sekalipun.

Apa pun motifnya bagi saya tindakan tersebut adalah tindakan yang tidak bertamadun yang boleh merosakkan iklim politik negara kita.

 Saya selaku YDP Pas Kuala Krai mendesak pihak berkuasa menyiasat dan mengambil tindakan segera terhadap insiden yang berlaku itu.

 Buat Saudara Dr Hatta Ramli, saya yakin beliau tidak mudah mengalah dengan insiden ini, dan saya berharap beliau akan teruskan perjuangan beliau dengan lebih cekal lagi. Sesungguhnya Allah akan sentiasa bersama orang yang benar dan sabar.

 Sekian.

Abdul Latiff Abdul Rahman,
YDP Pas Kuala Krai, 
Pondok Sungai Durian.

Guan Eng seru rakan Pakatan hormati semangat kesepakatan

Posted: 14 Feb 2015 06:30 PM PST

Susulan kematian Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan hukuman penjara atas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, DAP menggesa ketiga-tiga parti di dalam Pakatan Rakyat (PR) memelihara permuafakatan di antara mereka dan menghormati prinsip kesepakatan.

 Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata sumbangan kedua-dua pemimpin ke arah pembentukan PR mesti dikenang oleh pemimpin dan anggota ketiga-tiga PAS, PKR dan DAP.

 "Kita mesti meneruskan usaha mereka mengekalkan PR berasaskan prinsip konsensus terhadap nilai yang disepakati bersama dan mengorbankan sebarang tindakan yang gagal mendapatkan kesepakatan ketiga-tiga parti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 Kenyataan itu dibuat ketika Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam menegaskan PAS akan meneruskan cadangan meminda Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 bagi melaksanakan hudud di Kelantan, sebagai menyambung warisan Nik Aziz.

 Presiden PAS itu menulis di laman Facebook beliau mengatakan melaksanakan Enakmen Syariah itu dalam perundangan negeri merupakan amanah yang ditinggalkan bekas menteri besar Kelantan itu.

 Dengan ketiadaan kedua pemimpin itu, terdapat kebimbangan bagaimana gabungan pembangkang itu akan kekal bertahan dengan PAS dan DAP yang sering berbalah khususnya mengenai pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) dan isu hudud.

 Kenyataan Hadi dilihat menolak cadangan DAP supaya pelaksanaan pilihan raya PBT dan hukum hudud ditangguhkan sehingga 2023.

 Veteran DAP Lim Kit Siang membuat usul itu di Alor Setar pada Khamis, bertujuan menyelamatkan PR menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dan bagi mengelak perpecahan dalam PR.

 "Saya cadangkan apa-apa isu yang kita tidak boleh persetujui bersama, diketepikan untuk tempoh 8 tahun.

 "Sama ada ia dibangkitkan oleh PAS, DAP mahupun PKR, kalau masing-masing tidak setuju maka ia perlu ditangguhkan," katanya.

 Sementara itu, dalam kenyataan hari ini, Guan Eng berkata Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP akan terus menyokong Anwar.

 "DAP menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Anwar dalam mendepani hukuman lima tahun penjara, yang merupakan angkara konspirasi politik untuk mengakhiri kerjaya politiknya dan menghalang perubahan aman ke arah demokrasi yang berfungsi melalui jalan yang diperuntukkan Perlembagaan daripada pemerintahan kuku besi Barisan Nasional.

 "DAP menggesa rakyat Malaysia untuk mengubah rasa hiba dan titis air mata mereka akibat pemenjaraan Anwar, menjadi kekuatan untuk menambah lagi usaha ke arah kebebasan, keadilan, kebenaran dan demokrasi.

 "Marilah kita menjadikan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sebagai serangan sulung kempen yang bukan sahaja demi membebaskan Anwar tetapi juga membebaskan Malaysia," kata Guan Eng.

 Beliau juga menyampaikan salam takziah DAP kepada keluarga Nik Aziz, PAS dan ahlinya kerana kehilangan pemimpin yang disegani ramai itu.

 "Almarhum Tok Guru tokoh yang disegani semua rakyat Malaysia, disayangi umat Islam dan amat dihormati warga bukan-Islam atas integriti peribadinya, keberanian dan gaya hidup rendah diri serta sifat manusiawi yang begitu mendalam dan menghormati keharmonian pelbagai agama.

 "Tok Guru pastinya akan dirindui atas iman dan taqwa terhadap Islam, keazaman yang utuh ketika berhadapan dengan kekuatan BN dan Umno; kepercayaannya terhadap masa depan PR dan iltizamnya memperkukuhkan PR demi berjuang melawan salahguna kuasa dan korupsi oleh BN yang berleluasa."

 Nik Aziz meninggal dunia pada Khamis malam di Kota Baru pada usia 84 tahun akibat kanser prostat.

 Guan Eng berkata, DAP juga dengan tegas mengecam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, ketua pasukan pendakwa dalam perbicaraan kes liwat Anwar dan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali, di atas serangan tercela dan keji terhadap Anwar dan Nik Aziz, di saat kedua-dua tidak lagi boleh menjawab dan mempertahankan diri.

 Demikian merupakan resolusi yang diluluskan sebulat suara oleh CEC DAP dalam mesyuarat malam Jumaat. – 14 Februari, 2015. ~ SUMBER

Tiada ulasan: