Jumaat, 2 Januari 2015

Komentar Kini

Komentar Kini


Besarkah RM 500 juta?

Posted: 02 Jan 2015 06:21 PM PST



Oleh kerana manusia itu beragam, maka ada yang mengatakan besar bantuan banjir yang lulus dan diputuskan oleh perdana menteri itu.

Lima puluh juta ringgit bantuam  banjir yang di putuskan timbalan menteri kewangan sebelum ini dikatakan kecil dan tidak bermakna.

Mengapa tidak? Kerana jumlah rakyat di enam buah negeri yang dipindahkan dipusat pemindahan banjir seramai dua ratus ribu orang lebih.

Bayangkan jika diberi bantuan sebanyak RM 500 satu kepala, ini belum dicampur kos baikpulih bangunan bangunan dan jalan jalan yang rosak yang lebih besar kosnya.

Maka lima puluh juta ringgit itu terlalu kecil. Apakah RM 500 juta itu besar? Sudah pasti besar. Tetapi ada yang mengatakan jumlah itu pun kecil.

Ia jadi kecil apabila kita bandingkan wang yang dibelanjakan untuk perdana menteri dan timbalan perdana selama 11 bulan tahun 2014.

Ada rakyat jelata yang tahu dan ramai yang tidak tahu angka sebenar kos  untuk dua pemimpin utama kerajaan BN.

Penulis berani mengatakan 70 peratus rakyat jelata satu Malaysia ini tidak tahu belanja besar yang dihabiskan untuk dua orang pemimpin utama Negara. walaupun ia didedah secara meluas oleh media ssosial.

Kos tersebut tidak termasuk elaun 24 yang dituntut. Ia hanya kos penggunaan kapal terbang untuk kemana sahaja mereka pergi.

Sebab itu angka RM 500 juta yang diperuntukan atas nama bantuan banjir 2014 kecil berbanding kos RM 806 juta untuk dua orang pemimpin utama ini.

Ini bukan kahbar angin, ia adalah jawapan soalan berkenaan kos yang dikeluarkan oleh kerajaan terhadap dua orang pemimpin utama kerajaan BN yang motonya rakyat didahulukan.

Dan ia dikeluarkan oleh parlimen yang tidak boleh dinafikan.

Yang peliknya kenyataan sebelum ini kos sebenar mereka berdua RM 1 juta satu penerbangan. Mengapa boleh menelan belanja sebanyak  RM806 juta 11 bulan .

Seratus kali penerbangan jawapannya baru RM 100 juta. Bukan RM806 juta. Bayangkan RM 806 juta. Aneh kan.

Penulis pada  mulanya tak percaya dengan laporan itu, masakan kahbar angin, sedangkan  ia dikeluarkan oleh parlimen satu Malaysia.

Sebab itu ada yang mengatakan bantuan banjir yang di putusakan perdana menteri itu kecil berbanding dengan kos yang telah dihabiskan untuk dua orang pemimpin utama Negara.

Dimana logiknya rakyat di dahulukan.


   

Tiada ulasan: