Khamis, 8 Januari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Memang tak pecat, tapi tekan supaya suruh berhenti....

Posted: 08 Jan 2015 04:08 AM PST

Sebelum korang terpedaya dengan permainan songlap Mustafa Ali kepala Bapak UG tu, telusuri laporan-laporan berita sebelumnya:

1) Pada 6 Januari lepas, Malaysiakini telah melaporkan:

"Atas faktor kesihatan, beliau dinasihatkan berhenti dan ditawar 'pencen illat' dengan bayaran separuh gaji oleh PERKESO (Pertubuhan Keselamatan Sosial).

"Bagaimanapun beliau menolak tawaran itu dan merayu agar terus diberikan kerja itu,"  Baca lagi di sini

2) Tidak mungkin Lutfi sendiri keliru bila mana pada hari yang sama, beliau dilaporkan membuat kenyataan :



Bahawa beliau hanya dimaklumkan melalui sepucuk surat bahawa keputusan itu dibuat ahli lembaga pengarah "atas faktor kesihatan".



"Saya terkejut sebab Harakah tidak pernah pun tanya khabar saya dan minta rekod perubatan saya, tiba-tiba suruh saya ambil ," katanya di sini  



 Heran sunggoh, bila dah kecuh dan ramai yang marah-marah sampaikan bekas pengurus Harakah gesa Mustapa Ali berundur , satelah dua hari berlalu, tiba-tiba keluar pula berita ini :


Harakah belum pecat Ketua Pengarang, cuma berbincang - Sumber

KUALA LUMPUR: Lembaga Pengarah Harakah belum menamatkan khidmat Ketua Pengarangnya, Ahmad Lutfi Othman seperti yang digembar-gemburkan setengah pihak.

 Sumber dalaman Harakah memberitahu Astro AWANI, pihak lembaga pengarah lidah rasmi PAS itu cuma berbincang dengan Ahmad Lutfi mengenai kedudukannya di akhbar tersebut.

 Kata sumber tersebut, Lembaga Pengarah Harakah tidak bertindak zalim seperti mana yang digambarkan oleh pihak-pihak tertentu.

 "Lembaga Pengarah Harakah berpandangan ada kewajaran untuk Ahmad Lutfi tidak meneruskan tugasnya kerana masalah kesihatan yang dihadapinya.

 "Ahmad Lutfi sudah agak lama tidak hadir ke pejabat dan ini menganggu banyak urusan hingga ada kakitangan yang merungut.

 "Tugas ketua pengarang bukan hanya ketika hari deadline tapi melibatkan juga pengurusan selain tugas-tugas lain.

 "Mereka (Lembaga Pengarah Harakah) akan memastikan pendapatan bulanan Ahmad Lutfi tetap terjaga dengan sebahagiannya ditanggung oleh Perkeso dan sebahagian lagi oleh Harakah.

 "Ahmad Lutfi akan terus diminta menulis di Harakah dan akan dibayar bukan mengikut artikel seperti penulis lain tetapi gaji bulanan sebagai penulis," kata sumber tersebut.

 Sumber tersebut juga menjelaskan, keputusan menamatkan khidmat seorang lagi pengarang Harakah, Roslan Hamid dibuat atas faktor Harakah mahu mengecilkan operasinya. Katanya, Harakah juga tidak memecat Tarmizi Md Jam, sebaliknya Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Batu itu telah tamat kontrak beberapa bulan lalu.

 "Tarmizi tidak disambung kontrak bukan dipecat seperti yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu dan dengan jawatan sebagai NYDP Kawasan Batu ada berlaku conflict of interest.

 "Harus difahami ini adalah business decision bukan ada kena mengena dengan campur tangan politik," katanya. ~ Sumber #SolidaritiBersamaLutfi 

SEJARAH PEMBELOTAN DUA SETIAUSAHA AGUNG PARTI

Posted: 08 Jan 2015 02:48 AM PST

Loi Tack ialah Setiausaha Agung PKM sebelum Chin Peng. Waktu itu rakyat bersatu padu untuk menuntut kemerdekaan. Gandingan mantap pelbagai aliran parti dan pertubuhan bergerak cergas kearah laungan Merdeka..!! Tiada halangan apa-apa lagi kerana pada 1945 British sudah pun kalah begitu juga Jepun. Ketika itu berlaku kekosongan pemerintahan.

 Kisahnya menarik. Loi Tack rupa-rupanya agen British yang sengaja melengah-lengahkan kemerdekaan tanahair dan ia mula dikesan khianat apabila Mesyuarat Khas PKM di dalam hutan Batu Caves telah diserang tentera British.

Siapa yang tahu dan membocorkan maklumat tentang mesyuarat rahsia itu jika bukannya Loi Tack. Ahli yang terbabit hanya Setiausaha Agung sahaja yang boleh pecah lubang maklumat dalaman parti.

 Loi Tack juga telah memperdaya Tentera Pembebasan Malaya (Peta) pimpinan Ibrahim Yaakob yang bergerak dari Singapura ke Kuala Lumpur untuk mengistiharkan kemerdekaan tetapi Loi Tack mengarahkan mereka berhenti di Muar dan beliau memaklumkan kepada British akan pengumuman kemerdekaan dan meminta Peta yg didominasi orang Melayu itu dibubarkan.

Pada perkiraan Ibrahim Yaakob ketika waktu kosong itu, Loi Tack mahu PKM istiharkan kemerdekaan. Rupa-rupanya Loi Tack ini belot dan menjadi agen kepada British. Beliau ialah talibarut British. Lalu kumpulan Ibrahim Yaakob dan lain-lain diserang dan ditangkap. Ibrahim lari ke Indonesia.

Akhirnya British masuk balik ke Malaya dan menjajah buat kali kedua. 1948 British mengistiharkan darurat serta mengharamkan sebarang parti politik. Loi Tack akhirnya mati dibunuh di Thailand setelah khianatnya terdedah.

 Apa agaknya kaitan kisah Loi Tack, Setiausaha Agung PKM tahun 1945 itu dengan Setiausaha Agung PAS dewasa ini, Mustapa Ali yang memang salah seorang pemimpin PAS yg terlibat dengan UG. 

Malah sejak dia menjadi Setiausaha Agunglah bermula idea UG dan hari ini kumpulan UG menguasai PAS Pusat, Pas Terengganu dan Wilayah Persekutuan serta Majlis Syura Ulama. 

Setiausaha Agung Pas juga belot. Berkerjasama dengan Umno untuk melengahkan kemenangan Pas dan Pakatan Rakyat. Begitu juga dengan Presiden PAS.

1. Menimbulkan permusuhan di dalam PR. 
2. Perjumpaan bersama Umno di dalam kelam sebanyak 4 kali sebelum di dedahkan oleh Pak Lah Badawi( PM pada ketika itu). 
3. Mengatur pertemuan dengan Umno di Istana. 
4. 2008 mengarahkan panggilan telefon kepada Ust Ahmad Awang Pesuruhjaya Pas Perak ketika itu supaya membentuk kerajaan Perpaduan bersama Umno di Perak. 
5. 2008 Mengarahkan Hassan Ali supaya berbincang dengan Khir Toyo supaya dapat membentuk kerajaan Perpaduan bersama Umno di Selangor. 
6. Menafikan/Menggagalkan penghijrahan Ahli Parlimen BN kedalam PR (Kronologi16 September). 
7. Cubaan melantik Tengku Razaleigh sebagai Perdana Menteri. 
8. 2014 Cubaan membentuk kerajaan Perpaduan dengan Umno di Selangor bersama Tan Sri Khalid Ibrahim. 
9. Menyerang Muktamar dengan kata nista "Barua dan Broker" kepada ahli serta pimpinan parti yang telah mengagalkan plan beliau.

Banyak lagi episod pembelotan Setiausaha Agung PAS dan Presiden Pas. 

Memberi Wala kepada Presiden Pas dan Setiausaha Agung bermakna pembelotan kepada Jemaah kerana menjadi talibarut Umno di dalam Pas.

Selagi ada pembelot di dalam Pas yang menjadi pemimpin tertinggi parti, percayalah..!! Umno dan Barisan Nasional tidak akan dapat ditewaskan.#SolidaritiBersamaLutfi ~ Rakyat Bangkit

Penyelewengan balak di Kelantan : Sila dedahkan dokumen tersebut jika benar

Posted: 07 Jan 2015 11:17 PM PST

Balak bergelimpangan di Kelantan

Saya amat bersetuju dengan saranan Hj Mohamad Sabu bahawa PAS tidak akan membela mana-mana pemimpin partinya yang menyeleweng dan terlibat dalam skandal balak di Kelantan dan meminta dakwaan tersebut dibuktikan terlebih dahulu. Baca laporan ucapannya di sini

Pihak NGO yang membuat dakwaan tersebut perlulah mendedahkan terlebih dahulu kepada awam bagi menyakinkan pihak yg bertanggung jawab untuk diambil tindakan seterusnya.

Kalaulah benar NGO berkenaan mempunyai dokumen sahih untuk menyokong dakwaannya, sila dedahkan segera supaya rakyat akan bersama-sama bangkit dan menyokong tuntutan NGO tersebut. Kalau setakad menyalak bukit, banyak anjing boleh buat....
Dokumen berhubung kekayaan pemimpin tertentu PAS di Kelantan daripada hasil pembalakan didedahkan oleh Presiden NGO Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP), Ramesh Rao.

Menurut Rao, semua dokumen berkenaan akan diserahkan apabila kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menyiasat skandal balak di Kelantan yang dikatakan sebagai punca bencana banjir di negeri tersebut.

Tiada ulasan: