Sabtu, 31 Januari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Razak Baginda : Kami semua mangsa permainan politik

Posted: 31 Jan 2015 05:17 AM PST

PETALING JAYA: "Kami semua mangsa permainan politik," kata bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda mengenai insiden pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu dan isu pembelian kapal selam buatan Perancis.

 Beliau menjelaskan, Altantuya tidak mempunyai kaitan dengan pembelian kapal selam Scorpene seperti yang didakwa dan dipercayai oleh orang ramai, dan menambah, dakwaan adanya wang komisen AS$500,000 adalah tidak benar.

 Menurut beliau, Altantuya hanya meminta wang sebanyak AS$5,000 dan RM8,000 dan menyifatkan dakwaan wang komisen AS$500,000 sebagai "sesuatu yang baru".

 Katanya, wanita Mongolia itu bukan penterjemah kerana dia tidak tahu langsung berbahasa Perancis dan "seluruh episod bahawa dia seorang penterjemah adalah lawak."

 "Kami semua jatuh ke dalamnya (permainan politik). Ia adalah naratif sejak mula – pembunuhan, Najib (Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak), Razak (Abdul Razak Baginda) dan urusan jual beli kapal selam," jelasnya dalam temuramah dengan portal berita The Malaysian Insider.

 Beliau menambah, "Naratif ini disuapkan kepada rakyat Malaysia sejak hari pertama dan setiap orang seperti sekawan kerbau, mengikut."

 Mengenai dakwaan Altantuya seorang penterjemah, Razak menjelaskan, orang Perancis adalah sofistikated dan boleh berbahasa Inggeris dengan sangat baik.

 Sehubungan itu beliau bertanya kenapa tidak ada pihak yang mahu mempersoalkan keperluan untuk mendapat seorang penterjemah bahasa Perancis keturunan Mongolia.

 "Fikirkan ini. Jika saya mahukan seorang penterjemah, saya akan dapatkan penterjemah Perancis atau penterjemah British-Perancis. Kenapa perlu saya mahukan seorang Mongolia?

 "Adakah dia pernah datang ke Perancis serta tinggal dan belajar bahasa Perancis? Tetapi semua orang percaya dia penterjemah bahasa Perancis dan dia dibayar. Tidak ada orang mempersoalkannya," ujarnya. Beliau mengakui kedatangan Altantuya menemuinya dengan tujuan memeras ugut atas perkara yang bersifat peribadi dan hubungan mereka.

 Katanya, pada peringkat awal beliau membayar wanita Mongolia itu sejumlah wang tetapi bertindak tidak mahu tunduk pada tekanan peras ugut sehingga menyebabkan Altantuya marah terhadapnya. ~ sumber 


sama sekali tidak logic - Americk




 Selepas satu temu bual dengan Razak Baginda yang disiarkan dalam Malaysian Insider (rencana di atas), Peguam Americk Singh mengemukakan  satu siri soalan kepada Razak Baginda, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan  dan berkata : 

" Apa yang Razak Baginda sedang cuba untuk membuat kita percaya sama sekali tidak logik"

Beliau mempersoalkan mengapa Razak Baginda muncul dan cuba untuk melindungi Najib. 

"Dia  mengatakan Najib adalah mangsa yang tidak bersalah, bahawa Najib telah diperlakukan secara tidak adil, bahawa ini adalah semua lagak ngeri politik dan yang tidak ada hubungan antara Najib dan  kematian 
Altantuya " & ...; walaupun tidak ada yang menuduh Najib sebagai terlibat, kata Americk.

 Peguam itu berkata bahawa Razak Baginda masih belum secara khusus menafikan bahawa beliau telah memberitahu Bala tentang penglibatan Najib dengan Altantuya, sebagaimana yg 
telah dinyatakan Bala .

Americk bertanya mengapa Razak Baginda telah mengelak dari menyebut apa-apa mengenai "Najib, Rosmah, Nazim Razak, Deepak dan pelbagai personaliti lain" yang terlibat dalam memastikan penyiasat persendirian P Balasubramaniam dan keluarganya dipindahkan dari Malaysia selepas Bala membuat akuan bersumpahnya. 

"Ini benar-benar tidak memberi sebarang kredibiliti kepada penegasan Razak Baginda bahawa Najib adalah mangsa yang tidak bersalah daripada helah politik."

 Americk telah mewakili mendiang P Balasubramaniam , yang telah diupah oleh Razak berkaitan dengan dakwaan gangguan oleh Altantuya. Bala kemudian membuat suatu akuan berkanun tentang penglibatan beliau dalam kes itu, menceritakan peristiwa-peristiwa secara terperinci, tetapi terpaksa pergi sebagai 'membuang diri' di India selama enam tahun. Beliau kembali Mac 2013 tetapi meninggal dunia akibat serangan jantung beberapa minggu kemudian.

Americk bertanya sama ada Razak Baginda telah cuba untuk melindungi Najib Razak, sama ada Razak "mengetahui lebih lanjut mengenai 
keseluruhan urusan kotor  ini daripada dia membiarkan" dan mempersoalkan bagaimana dua anggota polis dan seorang pembantu Najib, Musa Safri, turut terlibat.

 Mengapa kedua-dua anggota polis 
Sirul dan Azilah disabitkan membunuh Altantuya apabila mereka tidak tahu siapa dia, dan tanpa alasan yang jelas dan tiada provokasi? 

 Adakah Razak memberitahu Bala mengenai kononnya hubungan Altantuya dengan Najib, sebagai mana yang  telah dinyatakan Bala?

 Adakah Razak maksudkan Azilah apabila beliau berkata "lengahkan dia (Altantuya) sehingga orang saya datang" dalam SMS kepada Bala apabila Altantuya hadir di luar rumah Razak. Azilah hadir 15 minit kemudian dengan Sirul dan seorang lagi pegawai polis, Koperal Rohaniza.


 "Ketiga-tiga ini memandu Altantuya pergi dan dia tidak pernah dilihat lagi," kata Americk.

Apa hubungan Razak dengan Musa Safri, seorang pembantu kepada Najib Razak? " 
Mengapa Razak Baginda memanggil Musa Safri dan memintanya supaya bercakap dengan Bala pada telefon bimbitnya? 

Bagaimana dan kenapa Musa Safri terlibat dalam semua ini? Siapa yang mencadangkan Razak Baginda berhubung dengan sama ada   Azilah atau Musa Safri?" Kata Americk.

 Mengapa Sirul dan Azilah menjadi tetamu jemputan di rumah Razak Baginda  
pada Hari Raya  tahun 2006?

 Mengapa tidak Razak Baginda menyampaikan kenyataan kepada Asst Supt Tonny, polis Brickfields, seperti yang dijanjikan, mengenai dakwaan diganggu oleh sepupu Altantuya?

 "Beliau berkata beliau akan muat turun pada pemacu ibu jari untuk diserahkan kepada ASP Tonny. Dia tidak pernah berbuat demikian. Mengapa?" Mengapa Razak Baginda telah pergi ke Hong Kong bersendirian, satu minggu selepas pembunuhan Altantuya?

 Akhir sekali, Americk bertanya samaada Razak bersedia untuk menyaman beliau kerana mengatakan bahawa Bala sentiasa merasakan Razak tidak bersalah dengan pembunuhan itu. Peguam itu menambah: "Ini adalah sesuatu yang saya tidak dapat membuktikan. sumber

 
Sharky Foo : Semuanya bermula dengan hubungan kayu tiga anda dengan wanita itu semasa anda masih mempunyai isteri yang sah dan seorang anak perempuan, bukan?

 Ia menjadi lebih buruk apabila anda cuba untuk melepaskan diri dari ugutan pemerasan yang berikutnya, bukan? Dan "ugutan" adalah pada diri anda dan juga individu yang sedang mengimpikan  untuk jadi PM, bukan?

Akan sentiasa ada soalan selagi kebenaran tentang pembunuhan itu tidak didedahkan sepenuhnya. Kita semua telah mendengar apa yang Razak telah katakan dan kami semua tidak sabar-sabar menunggu pendedahan Sirul Azhar.

 Rupa-rupanya Razak melindungi Najib dan mendakwa bahawa Najib tiada kaitan dengan pembunuhan itu. Tetapi Azila dan Sirul adalah kedua-dua pengawal peribadi peribadi Najib dan bagaimana Najib terlepas daripada syak wasangka? 

  Untuk membuat perkara yang paling teruk, Musa Safri yang juga secara tidak langsung terlibat dengan kes itu adalah seorang pembantu kepada Najib. 

 Kemudian adanya C4 ini digunakan untuk melupuskan mayat mangsa kepada kecaian yang hanya boleh diperolehi daripada Jabatan Pertahanan di mana Najib ketika itu Menteri Pertahanan.

 Setiap soalan seolah-olah menunjuk ke satu lokasi tunggal dan perlukah kita penyiasat saperti Sherlock Home untuk memberitahu kita apa yang sedang berlaku?

 Tiada siapa yang menuduh Najib dan Najib mungkin tidak bersalah tetapi satu-satunya manusia yang boleh membersihkan namanya adalah yang pada masa ini berada di Australia. Harap beliau akan bercakap dan bercakap tidak lama lagi dan kita semua mahu tahu KEBENARAN!

MASALAH DALAMAN PAS PUNCA HARAKAH JATUH..!!

Posted: 30 Jan 2015 10:54 PM PST

Bekas Pengarang Harakah, Datuk Tarmizi Md Jam mendakwa punca sebenar kejatuhan jualan akhbar Harakah adalah disebabkan masalah dalaman parti yang terlalu banyak.

 "Masalah merudum penjualan akhbar Harakah bukan disebabkan akhbar tersebut tidak laku tetapi puncanya adalah disebabkan segelintir pemimpin PAS yang terlalu banyak krisis sehingga gagal menyelesaikanya," katanya pada program 'Harakah dalam bahaya' dan pendedahan mengapa Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali mesti berundur.

 Menurut beliau, dakwaan penjualan Harakah yang merupakan lidah rasmi parti merudum berpunca daripada kegagalan Ketua Pengaranganya, Ahmad Lutfi Othman seperti yang didakwa Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan pihak majikan "adalah tidak benar sama sekali malah kami dijadikan kambing hitam."

 Sebaliknya Tarnizi mendakwa, punca sebenar masalah ialah ramai anak muda yang menolak PAS serta sikap permusuhan parti dengan PKR dan DAP.

 "Kalau menguruskan Harakah berdasarkan pada Islam tidak ada masalah, kita selamat, tetapi apa yang berlaku sekarang walaupaun berada dalam organisasi Islam kami rasa tidak selamat.

 "Malah ada pemimpin PAS yang ingin berbaik dengan UMNO cuba memburukkan Harakah, ini bukti bahawa mereka busuk hati dan menjadi penyebab jatuhnya jualan Harakah ," katanya.

 Pada masa sama Tarmizi menjelaskan, apabila berlakukan krisis antara PAS dengan rakan komponan dalam Pakatan Rakyat (PR) yang lain menyebab wartawan Harakah berada dalam tekanan dan dilanda dilemma untuk membuat laporan.

 "Kami dalam editorial berada dalam dilemma untuk menyiarkan berita apa. Sebagai contoh kalau nak siarkan berita Presiden PAS bantah pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT), sedangkan kita tidak berpisah dengan PR dan bersama dalam misi memperkukuhkan PR.

 "Apa kita nak lapor dalam Harakah, kalau salah lapor akan bertentangan dengan dasar PR," ujarnya. Sehubungan itu, beliau menggesa supaya pihak pengurusan Harakah lebih profesional dan membuat setiap keputusan berdasarkan perjuangan Islam seperti yang diperjuangkan parti dengan menjaga kebajikan pekerja, bukannya bertindak sesuka hati.

 Tarmizi juga mendesak Mustafa mengundurkan diri sebagai Pengerusi Harakah agar akhbar tersebut terus maju ke hadapan demi memperkukuhkan PAS serta menguatkan lagi perjuangan PR. ~ sumber

Tiada ulasan: