Jumaat, 30 Januari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Mat Sabu: Kenyataan Mustafa bersifat peribadi. Apa beza dengan Hj Hadi?

Posted: 30 Jan 2015 06:18 AM PST


  Kenyataan yang dikeluarkan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali terhadap Ketua Menteri Lim Guan Eng berhubung isu pilihan raya kerajaan tempatan Pulau Pinang adalah pendapat peribadi dan tidak mewakili parti, kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

 Beliau berkata sehubungan itu, kenyataan yang dikeluarkan Mustafa itu tidak menjejaskan hubungan antara PAS dan DAP dalam pakatan rakyat.

 "Perhubungan kami (PAS-DAP) baik dan PAS masih dalam pakatan. Kenyataan Mustafa itu adalah bersifat peribadi dan bukan pendirian parti kerana kami tidak mengadakan mesyuarat berhubung perkara itu," katanya di sini 

 Tapi bagaimana pula dengan kenyataan Hj Hadi berhubung isu pilihan raya kerajaan tempatan Pulau Pinang ? 

  Bukankah itu juga merupakan 'Pendapat peribadi dan tidak mewakili parti' kan? kan? Benarkah kenyataan Hj Hadi itu tidak menjejaskan Pakatan Rakyat?

 Mustafa Ali sekadar nak mengipas Hj Hadi hingga melabel Lim Guang Eng sebagai mulut celupar dan ajak berdebat dengannya.

 Aku lebih suka bila Ketua PAS Kawasan Batu, Ishak Surin berkata :

 "Kalau pilihan raya tempatan boleh timbul kacau-bilau, mengapakah pilihan raya Negeri dan Persekutuan tak ada kacau?"

Dalam satu sidang media di sini,  Ishak berkata, beliau melihat bahawa sentimen yang cuba dibangkitkan oleh Hj Hadi itu juga tidak lagi dapat dikesan pada masa ini. 

 "Mana mungkin pilihan raya tempatan boleh menimbulkan soal perkauman?

Sementra itu, Setiausaha DAP Selangor Lau Weng San membidas kenyataan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dengan menegaskan pelaksanaan pilihan raya tempatan adalah sebahagian manifesto Pakatan Rakyat Selangor.

"Walaupun cadangan ini tidak disebut dengan nyata dalam manifesto Pakatan Rakyat pusat, tetapi perkara ini termaktub dalam manifesto Pakatan Rakyat Selangor yang dilancarkan pada tahun 2013," katanya di sini 

Mustafa Ali berambuslah demi kemajuan akhbar Harakah

Posted: 30 Jan 2015 03:30 AM PST

 

 Dalam satu forum pendedahan bertajuk Harakah Dalam Bahaya, di Gombak, bekas Pengerusi dan salah seorang pengasas lidah rasmi PAS, Harakah, Ishak Surin yang merupakan Yang Dipertua PAS kawasan Batu telah mendedahkan beberapa kepincangan yang telah dilakukan oleh Setiausaha Agong PAS, Mustafa Ali.

 "Sudah terlalu banyak pembaziran yang dilakukan Setiausaha Agong PAS itu." jelasnya.

 Menurutnya lagi, jika wang tersebut dikendalikan dengan cara betul, sudah banyak projek-projek yang boleh dilaksanakan untuk parti PAS, malangnya perkara tersebut tidak berlaku.

 Harakah sudah setaraf dengan media rasmi kerajaan iaitu Radio Televisyen Malaysia (RTM), malah PAS sendiri juga pasti mampu untuk memiliki akademi wartawannya sendiri. 

 Mustafa telah menggunakan wang hasil jualan akhbar Harakah untuk kepentingan dirinya dan keselesaan dirinya sendiri dengan mengubahsuai biliknya menjadi bilik yang sangat mewah, dedah Ishak.

 Ishak turut kesal apabila mendapat tahu kebajikan kakitangan akhbar Harakah tidak dijaga sebaiknya.

 "Gaji kakitangan Harakah tidak dicarum ke dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Bagaimana perkara ini boleh berlaku, kerana kita sering bercakap soal Islam, tetapi adakah ini gambaran sebuah parti yang membawa perjuangan Islam?

 "Saya kini dalam usaha untuk menubuhkan satu kesatuan sekerja dalam kalangan kakitangan pekerja akhbar Harakah," ujarnya lagi.

 Ishak secara lantang menyuarakan dan mendesak agar Mustafa meletakkan jawatan sebagai orang nombor satu di dalam akhbar Harakah serta mengembalikan semula pentadbiran Harakah kepada pentadbiran asal.

 Sebelum ini, pihak pengurusan Harakah telah meminta ketua pengarangnya Ahmad Lutfi Othman meletakkan jawatan serta menamatkan kontrak dua pengarang kanannya iaitu Tarmizi Md Jam dan Roslan Hamid. SUMBER

Sudah tersungkur ditimpa balak pula.....

Posted: 30 Jan 2015 12:00 AM PST

Penempatan setinggan kampung kerinting/nerang 3 beradik, 1 km dari bandar g musang yg sudah berusia lebih 70 thn dgn rumah sekitar 100 keluarga.






 Penduduk yg masih berduka dgn musibah banjir, dilanda pula dgn notis dari Pejabat Tanah Gua Musang supaya berpindah dlm tempoh 90 hari, jika gagal berbuat demikian mereka diugut utk dihukum penjara dan denda serta merampas hartabenda yg masih berbaki atau tidak dihanyutkan banjir.....~
Che Ibrahim Mohamed

Mohammad Nizar minta dibicarakan

Posted: 29 Jan 2015 07:58 PM PST

  Menyatakan sesuatu kepada peguam Hatim Musa
  
  IPOH 30 JAN : Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, pagi ini, atas pertuduhan memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, dua tahun lalu.

 Bersama Loyar Mohd Fitri Asmuni dan Amran Harun

 Salah seorang peguam Nizar, Fitri Asmuni ketika ditemui berkata, Mohammad Nizar didakwa melakukan kesalahan itu dalam ucapan kepada orang ramai antara jam 9.00 malam hingga 12 tengah malam di Taman Desa Pakatan pada 23 April 2012. 

Bersama isteri dan pimpinan Pakatan Rakyat Perak

Beliau didakwa mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali,  jika sabit kesalahan, jelasnya lagi.

 Nizar tidak mengaku salah dan minta dibicarakan. Hakim Norhayati binti Mat telah menetapkan jaminan sebanyak RM2,000 dengan seorang penjamin dan perbicaraan ditetapkan pada 06 Mac ini.


Antara beberapa pimpinan PAS Perak yang bersolidariti dengan Mantan MB PR Perak
Kelihatan dari kiri, Adun Sg Rapat Radzi Zainon, Pengarah DACS Perak, Salman Salleh , 
Adun Selinsing, Husin bin Din , Adun Gunung Semanggol, Ust Zawawi Abu Hasan dan 
YDP PAS Gopeng, Hj Rahim Mat Ariff.

 Sebelum ini, pada 13 Januari lalu, atas pertuduhan yang sama, Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh, Madihah Harullah telah melepaskannya tanpa membebaskannya  apabila pertuduhan terhadap Adun Changkat Jering itu dilakukan tidak mengikut peruntukan Seksyen 131 Kanun Prosedur Jenayah, di mana aduan mestilah dibuat oleh 'orang yang terkilan' atau pendakwa raya.

Pembunuhan Altantuya : Masih banyak persoalan tanpa jawapan ....

Posted: 29 Jan 2015 03:45 PM PST

KOMEN : Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar adalah bersalah membunuh penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu.

 Penghukuman mereka ke tali gantung menawarkan beberapa langkah keadilan kepada Altantuya dan keluarganya, walaupun ini adalah keputusan  mahkamah tertinggi di negara ini, bahawa luka yang telah ditimpa kan keatas 'roh' negara ini tidak pernah sembuh.

 Orang ramai masih menuntut jawapan kepada banyak soalan yang tidak dijawab. Tidak ada penutupan kepada pembunuhan kejam dan tidak masuk akal ini sehingga mereka tahu kenapa dia dibunuh di tempat pertama.

Orang ramai masih menuntut jawapan kepada banyak persoalan yang tidak dijawab. Tidak ada penutupan kepada pembunuhan kejam dan tidak masuk akal ini sehingga mereka tahu persoalan utama : Kenapa dia dibunuh? 

Lelaki dan wanita biasa ingin tahu jika Altantuya dibunuh oleh Azilah dan Sirul (kanan) di bawah arahan orang lain. Mereka mahu tahu jika tawaran RM100,000 kepada Sirul (akan menurut pengakuan Sirul sendiri) adalah benar, dan yang membuat tawaran itu.

 Mereka juga mahu tahu apa arahan yang diberikan kepada dua komando; perkataan yang tepat yang digunakan untuk "membantu Razak", sebagai hakim yang meletakkannya. Mereka mahu tahu mengapa terdapat perubahan kepada pendakwa dan hakim Mahkamah Tinggi mendengar kes itu.

Rakyat Malaysia juga ingin tahu jika Perdana Menteri mereka Najib Abdul  Razak mengenali Altantuya walaupun banyak publisiti pengisytiharan dalam masjid bahawa dia tidak mengenalinya. Mereka mahu tahu mengapa penyiasat persendirian P Balasubramaniam (atau PI Bala) dan keluarganya telah diminta untuk meninggalkan negara ini.

Keputusan yang boleh dipersoalkan dari Hakim Mahkamah Persekutuan.

 Hakim Mahkamah Persekutuan Sahlan Halim Omar dilaporkan berkata bekas pembantu-de-kem Perdana Menteri Najib DSP Musa Safri tidak pernah mengarahkan Azilah tentang bagaimana untuk membantu Razak Baginda, bahawa Azilah telah disuruh semata-mata untuk bertemu dengan Razak.

 Bagaimanakah hakim tahu ini pasti? Azilah boleh berkata ini tetapi Musa tidak pernah dipanggil sebagai saksi. Adakah hakim yang mempunyai akses kepada kenyataan polis Musa, atau beberapa keterangan lain yang dikemukakan di Mahkamah Tinggi?

 Ia seolah-olah kepada saya, mahkamah menerima bahawa Musa adalah orang yang memberi arahan kepada Azilah, tetapi entah bagaimana datang ke kesimpulan bahawa arahan itu adalah yang mesra dan tidak berbahaya; sesuatu seperti itu, "Lakukan apa yang anda boleh untuk membantu Razak".

Itu yang mengganggu saya. Altantuya berada di sini untuk meminta wang daripada Razak (kiri), yang mendakwa itu yang dijanjikannya. Dia tidak melancarkan perang terhadap negara ini. Dia tidak membawa komando dari Mongolia untuk membunuh seseorang jika tuntutan beliau tidak dipenuhi.

 Razak dan / atau Musa Safri mudah boleh meminta rakan untuk menjadi pengantara dan melihat Altantuya bagi pihak mereka. Walaupun mereka mahukan seorang lelaki berpakaian seragam, seseorang dari Balai Polis Cheras - membantu mungkin oleh pegawai imigresen - akan memadai.

 Apa yang mereka perlu lakukan, jika tuntutan Altantuya adalah remeh, adalah untuk memujuk beliau meninggalkan negara ini secara aman. Saya ingin tahu apa yang ada dalam hatinya apabila Musa mengambil keputusan untuk memperkenalkan  Azila dan Sirul kepada Razak.

Jadi, apakah arahan DSP Musa?

 Apabila anda bertanya kepada orang yang tugasnya adalah untuk menghapuskan dan memusnahkan untuk "membantu" anda, dan mereka mempunyai akses kepada bahan letupan C4, anda tidak boleh mengharapkan mereka untuk melakukan rundingan damai dan sopan. Anda mengharapkan mereka melakukan apa yang mereka telah dilatih untuk melakukan: menerima arahan, tidak perlu bertanya dan membunuh jika perlu.

Ramai orang ingin tahu apakah arahan tepat Musa yang sebenarnya. Adakah Musa (kiri), misalnya, memberikan apa-apa jenis caveat untuk mengatakan tidak bahaya datang kepada Altantuya?

 Ada yang gembira dengan penjelasan daripada Peguam Negara (AG) kenapa dia tidak memilih untuk memanggil Musa memberi keterangan dalam perbicaraan itu - dan jelas hakim adalah dalam hak-hak mereka untuk menghukum pembunuh tanpa sebarang motif dikenali.

 Tetapi, dalam dunia sebenar, apa-apa seperti itu tidak pernah berlaku. Dalam dunia sebenar, pendakwa yang mahu cerita penuh dibentangkan, hanya orang gila membunuh tanpa sebab. Semua orang mempunyai motif untuk melakukan sesuatu.

Sebab itu perlu ada penutupan untuk kes ini. Negara kita selama-lamanya akan dilihat sebagai tidak berhati perut dengan kehidupan manusia, tanpa menghiraukan kebenaran, sehingga misteri pembunuhan Altantuya diselesaikan.

 Saya percaya ada perkara yang kita tidak tahu tentang pembunuhan itu, dan kelakuan polis dan Peguam Negara mengenai perkara itu amat mengecewakan.

 Keadilan adalah lebih daripada mematuhi surat undang-undang. Ia lebih daripada sekadar satu keputusan mahkamah, bagi mahkamah hanya boleh berbuat demikian lebih berasaskan kepada bahan-bahan yang AG dan polis kemukakan.

 Keadilan, dalam kes ini, memerlukan negara mempunyai satu penyiasatan bebas untuk menentukan mengapa kes berlaku peristiwa seperti yang berlaku dan untuk menentukan sama ada peranan yang dimainkan oleh pihak polis dan Peguam Negara adalah tulus.

Walaupun kita tidak boleh terlalu bergantung kepada siasatan suruhanjaya diraja  untuk menentukan kebenaran hari ini, kita mungkin boleh mendapatkan keadilan jika kita boleh mendapatkan lelaki yg cukup berani dan berintegriti untuk menjalankan siasatan. Setakat ini kita telah menemui dua lelaki yang bersalah. Mungkin ada lebih jika kebenaran dibenarkan muncul akhirnya.

 Saya boleh menjadi suara tunggal dalam mencari tahu lebih lanjut mengenai kes pembunuhan Altantuya, tetapi untuk sistem kerajaan untuk beroperasi dengan baik, kita perlu mempunyai keyakinan yang cukup untuk mengemukakan soalan dan mendapatkan jawapan apabila kita berada dalam keraguan.

 Kita perlu mempertahankan keadilan dan hak. Saya berharap pemimpin pembangkang parlimen (yang telah luar biasa senyap mengenai perkara ini) akan bersedia untuk menyokong cadangan saya untuk siasatan penuh.

 Kita perlu memastikan bahawa kita tidak tertinggalkan petunjuk penting di belakang, dan menghapuskan semua keraguan bahawa pihak-pihak berkepentingan dalam sistem keadilan kita mungkin kurang jujur dalam berurusan dengan pembunuhan Altantuya itu.

 ZAID IBRAHIM merupakan peguam Malaysia yang kini menjadi ahli politik yang terkenal dan merupakan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang bertanggungjawab bagi hal ehwal undang-undang dan reformasi kehakiman.MK

Tiada ulasan: