Sabtu, 17 Januari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pembinaan semula Kuala Krai harus mewujudkan peluang pekerjaan bagi penduduk tempatan

Posted: 16 Jan 2015 06:07 PM PST

Syabas kepada DAP Johor diatas usaha gigih mereka dalam membantu puleh mangsa banjir di Kelantan.

 Menurut Pengerusi DAP Johor dan Ahli Parlimen KluangLiew Chin Tong, kempen "Sumbangan Pembiayaan Khemah Secara Berkelompok Untuk Mangsa Banjir" yang dilancarkan pada 11 Januari lalu telah mendapat sambutan hangat daripada kalangan orang ramai.



  Mereka telah dapat mengumpul 159 buah khemah dan telah dihantar ke Kuala Krai bersama dengan lima tan sumbangan lain.

 Menariknya ialah cadangan mereka ini supaya pembinaan semula kemusnahan banjir di Kelantan dapat memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. 

 Ini mengingatkan saya kepada berita yg pernah saya baca mengenai usaha seumpama itu yang telah dilakukan oleh sekumpulan Sukarelawan penganut Budha dari Taiwan.

 Kumpulan tersebut telah mengupah RM100.00 sehari kepada penduduk tempatan yang membantu usaha-usaha murni mereka itu.Saya tak sempat untuk mengesan semula berita tersebut untuk saya jadikan rujukan di entri ini. Kalau korang terjumpa, tolong berikan linknya di ruangan komen nanti.
Berikut adalah catatan di Fbook Liew Chin Tong   : 



Sudah hampir empat minggu sejak banjir di Kuala Krai pada 22 Disember 2014 tetapi keadaan tempatan adalah hampir tidak berubah dan semakin membimbangkan. Usaha-usaha pembersihan adalah frustratingly perlahan.

 Saya melawat Kuala Krai untuk kali ketiga pada 14 Januari 2015 dengan pasukan DAP Johor untuk menghantar bantuan kepada mangsa banjir. Setiausaha DAP Johor dan ADUN untuk Penggaram Gan Peck Cheng, Setiausaha DAPSY Kebangsaan dan ADUN untuk Mengkibol Tan Hong Pin, Ketua DAPSY Johor dan ADUN untuk Tangkak Ee Chin Li, Pengarah Dasar DAP Johor dan ADUN untuk Senai Wong Shu Qi dan ahli jawatankuasa negeri DAP Johor George Poh antara pasukan.


 Kami bertemu Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Hatta Ramli dan bekas Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifli Ahmad di Kampung Pahi dan menyertai usaha mereka dalam menyediakan khemah untuk mangsa. Kami juga diedarkan khemah kepada mangsa-mangsa di Manjor dan Karangan.
 Saya juga menggesa Naib Presiden PAS Dato Husam Musa di kediamannya di Kota Bharu dan berbincang dengan beliau pada pasca banjir membina semula usaha, dengan kehadiran Naib Presiden PAS Salahuddin Ayob lain.

 Secara berasingan Saya juga menyeru bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan Wan Abdul Rahim dan Ketua Pemuda PAS Kota Bharu Dr Rosli Allani.



 Pertama, saya ingin mengulangi panggilan kami untuk Kerajaan Persekutuan mengisytiharkan darurat di kawasan-kawasan yang paling teruk dilanda banjir dan menggunakan tenaga Angkatan Bersenjata dan semua aset untuk membersihkan sekali dan untuk serta-merta mencegah wabak penyakit.

 Saya melihat dengan mata saya sendiri di Manjor kereta Kementerian Kesihatan dengan pembesar suara bergerak di sekitar untuk menasihati penduduk menggunakan air bersih dan menggunakan tandas. Tetapi ironinya ialah bahawa tidak ada bekalan air dan elektrik, dan penduduk yang mandi di dalam sungai.


 Kementerian Kesihatan dan mana-mana kementerian lain perlu tidak hanya memberi nasihat melalui pembesar suara dan berfikir bahawa tindakan yang tidak seberapa itu mencukupi. Kementerian Kesihatan telah mengakui secara terbuka risiko wabak penyakit tetapi sangat sedikit telah dilakukan untuk mendapatkan perkara yang dilakukan di Ground Zero. Persekutuan perlu mengadakan usaha bersepadu untuk menangani keadaan sebenar.


 Kedua, pembinaan semula Kuala Krai dan seterusnya tidak boleh menjadi cara untuk kontraktor kroni untuk menipu kerajaan Persekutuan untuk kontrak. Kerajaan-kerajaan di semua peringkat, dan juga NGO, harus memberi penekanan kepada mewujudkan pekerjaan sementara kepada penduduk tempatan dalam usaha membina semula.


 Kerencatan ekonomi akibat banjir ini perlu diiktiraf sebagai usaha sosio-ekonomi utama dan penyelesaian tidak harus dihadkan kepada bantuan RM500 oleh kerajaan Persekutuan atau mana-mana bentuk bantuan kewangan.


 Sebaliknya, penduduk tempatan perlu diambil untuk bekerja dengan gaji yang baik setiap hari di dalam masyarakat mereka untuk mempercepatkan pembersihan dan pembinaan semula usaha, dan dalam proses itu, membina semula kerancakan ekonomi masyarakat setempat.

 Sesuatu yang serius perlu dilakukan dengan cepat untuk melindungi kesihatan awam, dan kerja sementara perlu diwujudkan untuk menjaga bergerak ekonomi tempatan.

Liew Chin Tong  
Pengerusi Johor DAP dan Ahli Parlimen Kluang 
6 Januari 2015 SUMBER

Tiada ulasan: