Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Khalid Ibrahim kata "over to you, Azmin !"

Posted: 26 Sep 2014 07:17 AM PDT


Sifat positifMulia, menimbulkan rasa hormat, berkarisma, bersemangat, baik hati, ramah, berkuasa, yakin, berwarna-warni, pemaaf, aktif, menyeronokkan, terus terang, ceria, spontan, suka berseronok, serba boleh, petah, suka bergaul, berdikari, mencintai kebebasan
Sifat negatifTidak berhati perut, mengerah, gopoh, cerewet, angkuh, dogmatik, bongkak, zalim, tidak bertoleransi, tamak, egotis, suka bercakap besar, panas baran, tidak mudah puas hati, ganas, agresif, cuai, tidak peka
Kalau ikut 'feng-shui' cina, yang diatas ada lah sifat-sifat yang ada pada seseorang yang lahir pada tahun naga. Tak kira lah kalau orang itu cina atau india atau orang melayu. Sifat yang diatas juga adalah sifat Azmin Ali yang baru dilantik jadi MB Selangor.

Kalau dilihat pada Azmin, gurkah-gurkah politik disini amat bersetuju dengan kenyataan ini kerana Azmin ni budak grad dari US dan dia dapat Master Degree masa umur dia 24 tahun.

Tetapi semua mata kini  sedang melihat Azmin, bukan nak tengok Azmin tentang perkara diatas tetapi nak tengok macam mana dia nak  'tackle' dua isu besar dalam Selangor- Bekalan Air dan projek lebuhraya KIDEX. 

Sebelum ini Azmin lah orang yang paling lantang mengkeritik Khalid Ibrahim berhubung dengan pengstrukturan bekalan air di Selangor. Soalan nya kini ialah apa dia boleh buat dengan dasar dan polisi yang dibawa semasa menentang pengstrukturan bekalan air ini hari itu? sebab Khalid dah pun 'sign' perjanjian pengstrukturan bekalan air dengan Air Selangor Sdn.Bhd., yang akan mengambil alih perkhidmatan operasi rawatan dan pembekalan air.

Dalam hal projek KIDEX, semua penduduk di tempat yang terlibat telah melancarkan pembantahan dengan "Say NO to KIDEX". Azmin yang sebelum dilantik jadi MB antara orang yang bersama-sama dengan penduduk terbabit menyokong "Say NO to KIDEX" dan berkata bahawa projek itu tidak menepati manifesto Pakatan Rakyat.

dollah yankee -
Selamat bertugas !




WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Benarkah atau benarkan PAS meninggalkan PR

Posted: 26 Sep 2014 08:32 AM PDT

OLEH: AMIRULMUKMININ








Seusai upacara angkat sumpah MB baharu Selangor sepatutnya parti-parti dalam Pakatan Rakyat mengalihkan tumpuan ke arah usaha untuk memperkukuh gabungan itu. Pepatah Melayu 'Buang yang keruh ambil yang jernih' wajar diutamakan dalam beberapa bulan mendatang.
Sekurang-kurangnya, jika pemimpin tertinggi Anwar Ibrahim, Guan Eng dan Hadi lambat berbaik-baik, pemimpin yang lebih rendah atau anak muda yang tidak terlibat dengan pertelagahan politik di Selangor sudah boleh memulakan sessi dialog membina dan memperbaharui persahabatan.

Namun perkara sebaliknya ditunjukkan Naib Ketua Pemuda PAS Mohd Khairil Nizam Khiruddin yang seolah-olah mahu meneruskan keangkuhan pemimpin unity government (UG) PAS seperti Zuhdi, Tantawi, Zaharudin dan lain-lain. Kenyataan Khairil yang disiar oleh Sinar Harian online hari ini amat menyinggung serta mengocakkan kembali suasana reda dan tenang politik Selangor.

"Sejauh mana kesabaran kita, saya yakin dan percaya, apabila tiba masanya untuk kami keluar daripada PR, kami akan keluar," katanya dipetik.

Situasi ini menimbulkan pertanyaan rakyat apakah PAS akhirnya akan meninggalkan gabungan itu. Persoalan sebelum muktamar lalu benarkah PAS akan meninggalkan Pakatan, selepas ini mungkin ditulis dengan perkataan: 'Benarkan PAS pergi!.'

Terdapat tanda-tanda puak UG dalam PAS mahu meneruskan projek mereka untuk membuktikan PAS adalah saudara kembar Hizbollah di Lubnan. Hizbollah walaupun parti berteraskan perjuangan Islam tetapi mendapat undi daripada puak sekular dan Kristian di sana.

PAS dengan 1 juta keahlian, bagi puak ulama, tidak lagi perlu bergabung dengan mana-mana parti untuk memerintah. Kelab penyokong Cina dan India cukup hebat dan mampu menangani pengundi bukan Islam.

Sekurang-kurangnya itulah visi pemimpin puak yang mendapat pendidikan di Mesir dan Jordan. Jangan terkejut sebahagian daripada mereka ini mempunyai garis fikiran ekstrem seperti ISIL di Iraq dan Syiria.

Namun, untuk survive dalam situasi politik Malaysia, ahli PAS wajib mengambil jalan perjuangan Mursyidul Am Nik Aziz Nik Mat yang sederhana dan praktikal. Bukannya mengikut jalan perjuangan ekstrem puak dari Mesir dan Jordan ini.

Nik Aziz juga mengaji di Mesir tetapi beliau sering bertolak ansur dan faham erti persahabatan bersama rakan-rakan politik. Nik Aziz memerhati terlebih dulu perkembangan politik tanah air, realiti dan risiko sebelum memikir bagaimanakah PAS akan bertindak dengan sebaik-baiknya.

Manakala pemikir dari Timur Tengah yang mengelilingi Hadi tidak mengambil pendekatan sedemikian. Mereka tanpa merujuk banyak perkara terus sahaja memutuskan sesuatu isu dengan pandangan agama yang sempit. Kemudian cuba memaksa keputusan yang tidak praktikal itu dengan mencari seberapa banyak hujah agama bagi mensucikannya.

Islam tidak pernah mengajar kaedah penyelesaian sedemikian. Pertentangan pendapat dibenar selagi tidak merugikan jemaah. Begitu juga strategi perkongsian kuasa seperti mana dalam Pakatan. Semuanya berpandukan realiti sekeliling.

Sekiranya ahli dan pemimpin PAS berada dalam perjuangan yang mementingkan hukum praktikal dan realiti maka apa yang berlaku di Selangor tentunya menggembirakan mereka.

Tetapi jika mereka mengambil jalan keras dan menganggap diri mereka sahaja yang betul maka tindakan meninggalkan Pakatan adalah yang terbaik buat PAS.

Malah pemimpin Pakatan pun tidak berminat sekiranya PAS duduk dalam gabungan dan berkhidmat sepenuh masa mencipta huru-hara agar PR gagal menjadi pesaing yang ampuh kepada BN dalam PRU 14.

Rakyat sudah cukup menderita dengan kenaikan harga barang, GST, minyak dan pelbagai lagi. Kini pemimpin PAS pula menambah derita rakyat dengan kerenah mereka.

Inikah parti yang akan menggantikan Hezbollah? Jika PAS di Lubnan pun belum tentu mereka boleh menggantikan Hezbollah dengan perjuangan lebih mengutamakan bangsa berbanding Islam  sebagaimana ditunjukkan dalam perbahasan muktamar lalu.

Perpecahan PAS punca utama kekalahan Pengkalan Kubur

Posted: 26 Sep 2014 08:30 AM PDT

OLEH : AMIRULMUKMININ








PAS menafikan perpecahan dalaman sebagai punca utama kekalahan parti itu dalam pilihan raya kecil Pengkalan Kubor. Bagaimanapun, bersetuju faktor utama tidak kembalinya pengundi anak perantau telah menjejaskan peluang parti itu untuk menundukkan Umno.
Kelemahan  itu sewajarnya menyedarkan PAS mengenai realiti perjuangan. Anak perantau tidak merantau dan bekerja di Terengganu yang mana PAS muncul sebagai kuasa terhebat dan tidak memerlukan Pakatan Rakyat sebagai rakan politik.

Sebaliknya anak rantau berada di kota-kota besar seperti Kuala Lumpur, Shah Alam, Johor Baharu dan Pulau Pinang. Kota-kota ini jelas perjuangan Pakatan jauh mengatasi perjuangan walak sempit PAS. Apabila PAS mengakui anak rantau tidak kembali maka mereka harus sedar sikap berdolak-dalik Presiden Hadi Awang dan kepimpinan ulama dalam kemelut politik Selangor sebagai penyumbang terbesar kehilangan sokongan anak perantau terhadap parti agama itu.

Mungkin pemimpin PAS Pantai Timur apabila turun ke bawah, para pengikut PAS masih lagi berbisik mereka akan walak walau apa pun terjadi. Walaupun Hadi mencaci pemimpin Pakatan, ia tidak menjadi masalah kepada golongan tersebut.

Tetapi sekiranya pemimpin PAS bertanya penyokong mereka di Pantai Barat maka telinga mereka akan panas dengan kritikan pedas, kepimpinan ulama telah merosakkan kepercayaan rakyat terhadap Pakatan yang diharap akan mengganti BN. Maka sudah tentu anak perantau yang lebih terdedah dengan pemikiran politik Pantai Barat tidak bersetuju dengan pemimpin PAS Pantai Timur dan membiarkan mereka bersendirian melawan BN seandainya benar PAS hebat.

Kekalahan di Pengkalan Kubor juga merupakan langkah 'terjun jurang' kepada puak UG. Calon PAS yang bertanding ialah Wan Rosdi Wan Ibrahim, seorang penyelaras DUN dan dikatakan disenangi oleh pengundi di kawasan tersebut melalui perkhidmatannya. Tetapi mengapakah beliau kalah lebih teruk berbanding calon PKR sebelum ini?

Ketika PKR bertanding, calon mereka hanya kalah dengan 1700 undi majoriti tetapi calon PAS kalah 2,600 undi. Sebelum pilihan raya Menteri Besar Ahmad Yaakob, Timbalan MB Nik Amar, Hadi, Tuan Ibrahim dan lain-lain semuanya meramalkan Rosdi akan menang atau sekurang-kurangnya merapatkan jurang majoriti PAS.

Ada dua perkara yang jelas daripada kekalahan PAS ini. Pertama, selepas pemimpin UG PAS mencaci PKR, rakyat Kelantan sendiri melihat PAS tidak ada masa depan lewat ancaman untuk keluar Pakatan berulang-kali.

Bagi mereka, tanpa Pakatan PAS akan kembali ke zaman lama yang tidak terbuka. Tiada lagi ciri-ciri moderat, dinamik, akauntabiliti dan sebagainya. Pemerintahan PAS akan kembali ke era ala kadar dan tanpa perancangan masa depan yang baik.

Oleh ketana itu, penyokong PAS lebih mudah mengundi BN yang mampu memberi pembangunan dan membelanjakan kewangan yang banyak kepada rakyat. Strategi BN ini hanya mampu dilawan oleh Pakatan. Dengan imej kepimpinan Anwar Ibrahim dan rakan-rakan beliau dalam DAP maka harapan rakyat lebih menyerlah untuk menyaksikan BN digantikan oleh sekumpulan pentadbir yang lebih baik.

Kedua, kekalahan PAS juga adalah kerana kurangnya perancangan pembangunan oleh kepimpinan ulama Kelantan. Memang Nik Aziz juga seorang ulama, tetapi beliau lebih proaktif dan progresif. Beliau tidak bermasalah untuk bekerjasama dengan Husam Musa dalam merancang pembangunan Kelantan. Hasilnya adalah Bandar Baru Tunjung, pembinaan stadium baru dan pelbagai prasarana yang menaikkan imej Kota Bharu.

Pentadbiran Ahmad Yaakob dilihat hanya mengikut pelan bercita-cita tinggi Husam tanpa melakukan sesuatu yang baru. Bagi rakyat, petanda kelemahan PAS sudah tiba. Dan sepertimana diakui oleh Ketua Dewan Pemuda PAS, bahawa tanpa pengundi anak rantau maka Kelantan mungkin jatuh ke tangan BN.

Pengajaran yang perlu diambil dari peristiwa Pengkalan Kubur ialah pengaruh PAS di Kelantan telah sampai ke penghujung. Strategi yang mereka amalkan tidak sesuai. Apatah lagi Kelantan telah masuk ke dalam perangkap Umno dan berkerjasama ingin meluluskan undang-undang Hudud di peringkat persekutuan.

Apabila Umno juga inginkan Hudud maka dosa mengundi Umno telah lupus. Fatwa yang terpakai di kalangan penyokong PAS, Umno adalah sekular dan berdosa mengundi mereka lenyap apabila Umno juga inginkan undang-undang Islam. Jadi dengan itu lebih baik rakyat Kelantan mengundi Umno yang mewah serba serbi berbanding kerajaan PAS yang hanya mengharap peruntukan Persekutuan tanpa berusaha sendiri mencari sumber kewangan.

PAS hanya akan selamat apabila mereka berjuang bersama Pakatan. Tetapi dengan perangani Ahmad Yaakob dan Nik Amar yang setuju parti itu menghentam Anwar, Azizah dalam krisis Selangor, tiada rakyat Kelantan percaya PAS akan bekerjasama baik dengan Pakatan selepas ini.

PAS perlu sedar sekelilingnya telah jauh berubah. Mereka juga perlu berubah dan tidak mengutamakan ijtihad ulama untuk menang. Hadi telah luput tarikh. Dia kalah mentadbir Terengganu. Faktor Hadi mempertahankan Azizan Razak juga punca kekalahan di Kedah.

Tetapi jika PAS hanya inginkan gerakan agama dan tidak mahu memperbaiki diri dalam pemerintahan maka lebih baik ia bertukar menjadi gerakan tabligh. Sekurang-kurangnya rakyat tidak perlu membantah jika tidak selesa dengan perjuangan sebuah pertubuhan dakwah.

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


MAT ANGKUH

Posted: 26 Sep 2014 07:00 PM PDT






FACE BOOK





Bang... lain kali jangang syok sendiri... tak baik...
 







-----------

SATU BERITA PELIK

Posted: 26 Sep 2014 06:00 AM PDT



KAH KAH KAH
KULUM BIA
BILA NAK KAHWIN

Anak muda hanya tentang pimpinan 

atasan, bukan Umno, kata Mahathir 

Wartawan veteran  A Kadir Jasin mendedahkan hari ini, bekas perdana menteri Mahathir Mohamad berkata tidak semua anak muda menentang Umno dan Barisan Nasional (BN).

Sebaliknya, mereka menentang pimpinan atasan Umno, BN dan kerajaan, kata bekas Ketua Pengarang New Straits Times itu dalam blognya.

Katanya, perkara itu dinyatakan sendiri oleh  Mahathir selepas pertemuan pada 19 September baru-baru ini dengan dua blogger, salah seorangnya bekas menteri.

"Beliau berkata bukan semua anak muda Melayu menentang Umno dan bukan semua anak muda bukan Melayu menentang BN.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/anak-muda-hanya-tentang-pimpinan-atasan-bukan-parti-kata-dr-mahathir#sthash.RsZkM1O5.dpuf

KAH KAH KAH

woit
pemimpin atasan yang mana?
anak muda tak suka
pemimpin yang takut bini
siapakah pemimpin itu?

KAH KAH KAH

---------------

PECAT PRESIDENG

Posted: 26 Sep 2014 01:00 AM PDT





PECAT PRESIDENG
PAS masih parasan yg mereka bagus kerana amal ibadat mereka dan parti paling survival walaupun lemah. Kapla vutoh la nak berjuang secara gerila (baca:gelila). Kesian Unit Amal, diperkudaka Presideng atas nama agama.

Sudahlah BN buat rakyat jadi paria yg x buleh mengubah apa2. Kini PAS pukimak ni masih tak sedar2 diri kerana Allah! Punyala meleis PAS ni malas berpikir, malas membaca, malas mengkaji, asyik syok dgn kepala butuh sendiri. Pecat saja Presideng HAMPAS ni. UG sudah jadi PUKIMAK. Jika masih bertahaluf pokimak gini..PR akan terus rugi. on SALUT ANAK MUDA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/26/14

--------

BERITA PELIK TETAPI BENAR

Posted: 25 Sep 2014 10:50 PM PDT




'Najib lebih teruk dari Pak Lah, tapi tiada tindakan dari Umno'
1:18PM Sep 26
Kadir Jasin bertanya: Najib masih jadi PM selepas prestasi buruk pada 
PRU13kerana Umno adalah lemah?

Najib  Razak menunjukkan prestasi yang lebih teruk daripada pendahulunya,  Abdullah Ahmad Badawi dalam pilihan raya umum 2013, tetapi tiada tindakan diambil kerana Umno lemah.

Dalam membuat analisis tersebut, wartawan veteran,  A Kadir Jasin mendakwa telah bertemu  Mahathir Mohamad awal bulan ini di mana bekas perdana menteri itu mengesahkan beliau menghantar surat kepada Najib mengkritik kepimpinan Umno, tetapi telah diminta menariknya balik melalui seorang perantara.



KAH KAH KAH


woit
ada yang lebih terok
dari pak lah

ya ampoon
ya maulana

woit 
mat mongol gi amerika
buat apa di amerika?

ya ampoon
ya maulana
i have nothing 
to say my lord

KAH KAH KAH



----------

SALUT ANAK MUDA

Posted: 25 Sep 2014 10:32 PM PDT



KOMENTAR

hebat anak muda
salut!

Dua hari berturut-turut PAS terima berita malang kerana anak muda

PAS menerima nasib malang dua hari berturut-turut; semalam di negeri terkuatnya Kelantan, apabila kalah di Pengkalan Kubor, hari ini di Selangor apabila kuota ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerinya (exco) kurang dari empat kepada tiga.

Kedua-duanya disifatkan berpunca daripada anak muda.

Bagi penganalisis politik Dr Mohammad Agus Yusoff dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), kekalahan PAS di Pengkalan Kubor adalah kerana anak muda yang sudah muak dengan politik PAS dan Pakatan Rakyat (PR).

Kehilangan satu kerusi exco di Selangor juga diletakkan atas kesilapan anak muda, iaitu Pemuda PAS.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dua-hari-berturut-turut-pas-terima-berita-malang-kerana-anak-muda#sthash.KfmKdocF.dpuf

KAH KAH KAH

woit
i have nothing
to say my lord

KAH KAH KAH

-----------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT