Khamis, 20 November 2014

ZAKRI ALI

ZAKRI ALI


Politik murni mendepani politik anak muda - Young Syefura Othman

Posted: 20 Nov 2014 12:00 AM PST

Khamis, 20 November 2014.

Politik murni mendepani politik anak muda Young Syefura Othman Kelompongan yang di tinggalkan generasi dahulu dan sekarang amatlah berbeza bila dilihat daripada kaca mata anak muda sekarang dan akan datang terhadap politik.

Hampir semua kita bersetuju, politik akan datang adalah sebuah dimensi baru. Anak muda pada hari ini melihat cara politik dahulu hanyalah sekadar entengan.

Politik yang penuh seteru dan kacau-bilau, porno, penipuan dan segala jenis yang merosakkan. Ini berlaku untuk sebuah kuasa.

Bagaimana kepentingan dan hak dinafikan secara sembrono. Ia dijadikan batu loncatan untuk mendapat kemewahan yang tak terjangkau kuasa minda. Saya suka menamakan politik akan datang dengan politik murni.

Bagaimana politik murni ini? Politik murni ialah politik yang hanya lahir dari jiwa yang murni. Jiwa yang melihat tanggungjawab yang diberikan dipikul dengan penuh dedikasi.

Persoalan-persoalan remeh dan melibatkan kepentingan rakyat terbanyak di selesaikan dengan kolektif tanpa mengira aliran dan warna parti.

Kita hanya berjaya memenangi pilihan raya hanya kerana kerja baik kita, tanggungjawab yang berterusan serta menganggap semua pihak termasuk musuh politik kita sebagai sama.

Kita tidak memenangi pilihan raya kerana kejahatan, kerana politik wang, kerana kelucahan yang melampau.

Anak muda juga sangat berharap, usaha mencapai negara maju dengan elemen-elemen yang amat perlu seperti kebersihan, jurang pendapatan yang tidak jauh,perwatakan budiman serta tidak dilupakan pengekalan hijau alam amat dititik beratkan.

Media antara perkara pokok yang sangat besar dalam mencapai target ini. Media haruslah dilihat lebih terbuka dan melaporkan kebenaran.

Tiada lagi kelebihan kepada pemerintah dan di masa yang sama pembangkang di pinggirkan. Perang terhadap rasuah hendaklah menjadi perkara utama. Sebagaimana perang terhadap najis dadah.

Mungkin denda yang perlu ialah sampai ke tahap hukuman mati. Ini bukan perkara yang harus dibiarkan kerana ternyata rasuah begitu membarah di negara ini.

Perlu juga saya menegaskan, ramai anak muda sekarang melihat suasana politik hari ini umpama melihat badut-badut sarkas di sebuah pesta.

Mereka mentertawakan dan menganggap politikus sekarang sepertinya mempunyai kesamaan. Ini adalah kesilapan. Politik kita sangat tidak murni dan memberansangkan.

Sedang di negara-negara maju anak muda berbangga menggalas tugasan politik dan bergerak dengan penuh keazaman. Saya percaya, kita mampu untuk pergi ke arah itu.

Saya juga berkeyakinan jika radar politik kita di arahkan dan diseleraskan kembali, ia mampu merubah masa depan kita.

Sekali lagi, saya tegaskan politik murni adalah ubat kepada segala penyakit ini dan anak muda akan kembali menjadi penggalasnya


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN
 

VIDEO - Bung Mokhtar Belasah ASTRO Dalam Parlimen

Posted: 19 Nov 2014 11:15 PM PST


Sultan Pahang Murka Dan Dukacita.......

Posted: 19 Nov 2014 10:30 PM PST



SULTAN, AMARAN,PALANIVEL ,SAMSENG DAN PENGUNDI Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menzahirkan kemurkaan dan rasa dukacita terhadap aktiviti penerokaan tanah secara haram untuk tujuan pertanian di daerah ini.

Baginda yang menyifatkan kegiatan itu sebagai penyakit yang melarat turut menitahkan supaya segala aktiviti penerokaan haram berkenaan dihentikan segera.

Sultan Ahmad Shah juga mengakui bahawa kegiatan berkenaan mempunyai kaitan dengan kumpulan samseng.

"Perkara ini telah lama berlaku, sejak zaman British lagi. Beta sudah penat dengan semua ini, beta tidak dapat menghentikan (kegiatan) kerana mereka menggaji kumpulan samseng. 



"Mereka (peneroka haram) melakukannya di dalam negeri beta, sudah tiba masanya kegiatan haram ini dihentikan serta-merta. Semua tertakluk kepada undang-undang, beta sebagai pemerintah juga tertakluk kepada undang-undang.

"Dalam hal ini, beta berharap kerajaan Pusat akan membantu kerajaan negeri mengatasi masalah ini kerana mereka mempunyai kelengkapan secukupnya menerusi agensi-agensi sedia ada," titah baginda.

Baginda bertitah demikian dalam sidang akhbar selepas berkenan mencemar duli melawat kawasan Lembah Bertam yang terjejas ekoran banjir kilat pada 5 November lalu di sini hari ini.

Yang turut mengiringi baginda, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob lapor Utusan Dalam masa yang sama Baginda juga mempersoalkan sikap lepas tangan Ahli Parlimen kawasan itu, Datuk Seri G. Palanivel dan memberikan amaran buat beliau yang juga kelihatan seperti pesanan buat semua pengundi di Parlimen Cameron Highlands..




CAMERON HIGHLANDS 19 Nov. – Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menzahirkan rasa terkilan terhadap Ahli Parlimen kawasan itu, Datuk Seri G. Palanivel yang dilihat seolah-olah bersikap 'lepas tangan' berhubung kejadian banjir yang melanda daerah itu.

Baginda bertitah, sejak kejadian banjir pertama yang berlaku tahun lalu, tiada tindakan drastik diambil oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar itu untuk mengatasi masalah tersebut.

"Apa yang telah beliau lakukan? Tiada apa. Rakyat kita menderita secara mental dan fizikal apabila bencana ini berlaku.

"Rakyat telah mengundi dan memilih beliau pada pilihan raya umum lalu, tetapi inikah yang diberikannya kepada rakyat?

"Beritahu beliau supaya buat sesuatu dengan segera. Saya serius mengenai perkara ini," titah baginda di sini hari ini.

Baginda bertitah demikian ketika berkenan mencemar duli melawat Lembah Bertam yang terjejas ekoran kejadian banjir kilat pada 5 November lalu.

Yang turut mengiringi baginda, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Sultan Ahmad Shah mengingatkan Palanivel, sekiranya masalah itu tidak diselesaikan segera, baginda serta rakyat tidak akan memilih beliau sebagai Ahli Parlimen lagi. "Beta rasa malu dengan kejadian ini.

Beritahu menteri kamu supaya memberi keutamaan kepada kawasan sendiri terlebih dahulu. "Jangan masa pilihan raya sahaja turun padang, lawat kawasan. Jaga tempat sendiri,

" titah baginda ~

Utusan Bagi aku.. titah baginda yang terakhir tu sangat sesuai ditujukan kepada semua Ahli Parlimen baik dari BN mahupun PR walau dimana mereka berada..

Pihak Pakatan Rakyat jangan suka sangat tapi ambil peluang dan tanggungjawab dari teguran Sultan Ahmad agar berkerja dengan betul apabila mentadbir. Dicatat oleh


PAS Cawangan Bukit Sentosa 2

Apa Tujuan Kerajaan BN Menaikkan Had Umur Keluar Caruman KWSP ?

Posted: 19 Nov 2014 09:45 PM PST

Kalo dah spesis perompak tu perompak jugaklah. Islam Wasapulah oleh Kera jaan Najib UBN menghalalkan duit KWSP kita semua digunakan bila-bila masa saja bila mereka perlukan tapi tidak pula kepada pencarumnya. Kenapa syorkan sampai umur 60 tshun saja dan tak sampai umur 100 tahun baru layak keluarkan semua carumannya? Kalo pencarum dapat keluarkan duit itu sebelum umur pencarum menjejak 50 atau 55 tahun pun mestilah pencarum itu mati atau kurang upaya dari segi fizikal atau sakit mental. Undang-undang Haramjadah apakah ini? Duit tu bukan duit pesaka bapak para pemimpin UBN. So kenapa peraturan yang dikenakan ke atas pencarumnya Udang-Udang 69. Tunggang terbalik jadinya.  Kera jaan sewenang-wenangnya pinjam duit tanpa keizinan pencarumnya. Para pemimpin Babi Negara tak pernah berhenti merompak dan menipu duit rakyat. Para pemimpin negara ini hidup berlagak kaya di atas titik peluh rakyatnya sendiri. Tiada halal haram bagi puak ini. Dah la begitu, orang ramai dipaksa menghormatinya. Perasan , penipu, perompak, pemboros, perampas, perasuah, penyangak dan pe pe pe....semua  itu cukup bagi sifat yang berdiri pada Kera jaan UBN. Rakyat 47% tak rasa apa ke atau memang mereka ini ditakdirkan bodoh bertingkat-tingkat sejak azali lagi?
Kalo dah spesis perompak tu perompak jugaklah. Islam Wasapulah oleh Kera jaan Najib UBN menghalalkan duit KWSP kita semua digunakan bila-bila masa saja bila mereka perlukan tapi tidak pula kepada pencarumnya. 

Kenapa syorkan sampai umur 60 tshun saja dan tak sampai umur 100 tahun baru layak keluarkan semua carumannya? 

Kalo pencarum dapat keluarkan duit itu sebelum umur pencarum menjejak 50 atau 55 tahun pun mestilah pencarum itu mati atau kurang upaya dari segi fizikal atau sakit mental. 

Undang-undang Haramjadah apakah ini? Duit tu bukan duit pesaka bapak para pemimpin UBN. So kenapa peraturan yang dikenakan ke atas pencarumnya Udang-Udang 69. Tunggang terbalik jadinya. 

Kera jaan sewenang-wenangnya pinjam duit tanpa keizinan pencarumnya. 

Para pemimpin Babi Negara tak pernah berhenti merompak dan menipu duit rakyat. 

Para pemimpin negara ini hidup berlagak kaya di atas titik peluh rakyatnya sendiri. 

Tiada halal haram bagi puak ini. Dah la begitu, orang ramai dipaksa menghormatinya. Perasan , penipu, perompak, pemboros, perampas, perasuah, penyangak dan pe pe pe....semua itu cukup bagi sifat yang berdiri pada Kera jaan UBN. 

Rakyat 47% tak rasa apa ke atau memang mereka ini ditakdirkan bodoh bertingkat-tingkat sejak azali lagi?

SETPOL MB: Awas penyebaran notis palsu bantuan pendidikan IMG-20141119-WA0035 notis

Posted: 19 Nov 2014 09:00 PM PST

 

SHAH ALAM, 20 NOV: Setiausaha Politik Dato' Menteri Besar, Shuhaimi Shafiei berkata, Pejabat Dato' Menteri Besar menafikan membuat pengumuman menawarkan Bantuan Kewangan Pelajaran Anak-Anak Selangor di beberapa institusi pendidikan tinggi di negeri itu.

Shuhaimi berkata, penyebaran itu sebagai satu cubaan untuk menimbulkan kekecohan terhadap pentadbiran Dato' Menteri Besar yang baru.

Katanya, walaupun Kerajaan Negeri mengambil perhatian berat dalam isu pendidikan, namun sebarang pengumuman akan dibuat melalui saluran betul dan dihebahkan dalam saluran media massa dan jabatan terbabit.

"Kerajaan Negeri bakal mengumumkan senarai bantuan kepada pelajar institusi pengajian tinggi dalam ucapan Belanjawan 2015 minggu hadapan," kata Shuhaimi dalam kenyataan media.

Suhaimi berkata, beliau berharap semua rakyat dapat mengambil maklum perkara berkenaan dan menunggu pembentangan belanjawan negeri, pada 24 November ini.

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN
Khamis, 20 November 2014 SETPOL MB: Awas penyebaran notis palsu bantuan pendidikan IMG-20141119-WA0035 notisSHAH ALAM, 20 NOV: Setiausaha Politik Dato' Menteri Besar, Shuhaimi Shafiei berkata, Pejabat Dato' Menteri Besar menafikan membuat pengumuman menawarkan Bantuan Kewangan Pelajaran Anak-Anak Selangor di beberapa institusi pendidikan tinggi di negeri itu. Shuhaimi berkata, penyebaran itu sebagai satu cubaan untuk menimbulkan kekecohan terhadap pentadbiran Dato' Menteri Besar yang baru. Katanya, walaupun Kerajaan Negeri mengambil perhatian berat dalam isu pendidikan, namun sebarang pengumuman akan dibuat melalui saluran betul dan dihebahkan dalam saluran media massa dan jabatan terbabit. "Kerajaan Negeri bakal mengumumkan senarai bantuan kepada pelajar institusi pengajian tinggi dalam ucapan Belanjawan 2015 minggu hadapan," kata Shuhaimi dalam kenyataan media. Suhaimi berkata, beliau berharap semua rakyat dapat mengambil maklum perkara berkenaan dan menunggu pembentangan belanjawan negeri, pada 24 November ini. Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Kenapalaa...Sekarang Ni Ramai Sangat Bapak Yang Jadi Binatang?

Posted: 19 Nov 2014 08:41 PM PST



 Polis Tahan Bapa Dipercayai Dera, Cabul Anak.

Gambar Hiasan 

KUALA LUMPUR: Seorang penganggur ditahan polis kerana dipercayai mendera dan mencabul anak perempuannya berusia sembilan tahun di Projek Perumahan Rakyat (PPR Sungai Besi) di sini, baru-baru ini. 

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, suspek berusia 41 ditahan selepas membuat laporan polis mengenai kehilangan anaknya sedangkan kanak-kanak tersebut menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur. 

"Lelaki itu mendakwa anaknya telah hilang dan kali terakhir dilihat pada Jumaat lepas kira-kira pukul 11.30 pagi bersama jirannya sebelum membuat laporan polis pada Ahad lepas. 

"Siasatan awal mendapati anaknya telah dihantar ke hospital itu Khamis lepas oleh jirannya selepas mengesyaki mangsa telah didera.

"Pemeriksaan perubatan mendapati wujud beberapa kecederaan antaranya kesan lebam di bahagian peha kiri selain tanda-tanda mangsa dicabul. 

Berikutan itu, laporan polis dibuat dan bapa kanak-kanak itu ditahan," katanya kepada pemberita, Rabu. 

Khairi berkata, suspek ditahan reman selama lima hari dan kes telah disiasat berdasarkan peruntukkan Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (penderaan ke atas kanak-kanak) dan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan (mencabul). - sumber 


Posted by mountdweller.

Wanita India Hina Melayu Secara Terbuka Di Facebook ??

Posted: 19 Nov 2014 06:30 PM PST

 

Ada seorang lelaki India berkongsikan sebuah gambar screenshot yang memaparkan kenyataan seorang wanita India yang menggunakan kata-kata kesat menghina bangsa melayu secara terbuka di Facebook.

Preety Sha Raj, memuat naik kenyataannya yang tidak diketahui di mana lokasi sebenar perbualan itu dengan kata-kata yang kurang enak dibaca.

"#Puki mak punya melayu makan lembu so otak pun sudah jadi lembu knp dia org cll panggil ambulance call panggil utk kenduri mesti dia org lari mari #puki mak punya melayu yg langsung tade otak. 



Kepala dia org ada hanya lembu punya otak. Klu u org tengok kat office pun kerja mcm lembu jalan #puki mak punya malas melayu"

Jika benar, amat sedih melihat kenyataan sebegini dimuat naik oleh warganegara Malaysia.

Mohon sebarkan dan PDRM siasat dan ambil tindakan tegas. Cukup-cukuplah dengan alasan Facebook digodam. - My Media Hub

Malaysian Must Know The Truth.

Wanita India Hina Melayu Secara Terbuka Di Facebook Ada seorang lelaki India berkongsikan sebuah gambar screenshot yang memaparkan kenyataan seorang wanita India yang menggunakan kata-kata kesat menghina bangsa melayu secara terbuka di Facebook. Preety Sha Raj, memuat naik kenyataannya yang tidak diketahui di mana lokasi sebenar perbualan itu dengan kata-kata yang kurang enak dibaca. "#Puki mak punya melayu makan lembu so otak pun sudah jadi lembu knp dia org cll panggil ambulance call panggil utk kenduri mesti dia org lari mari #puki mak punya melayu yg langsung tade otak. Kepala dia org ada hanya lembu punya otak. Klu u org tengok kat office pun kerja mcm lembu jalan #puki mak punya malas melayu" Jika benar, amat sedih melihat kenyataan sebegini dimuat naik oleh warganegara Malaysia. Mohon sebarkan dan PDRM siasat dan ambil tindakan tegas. Cukup-cukuplah dengan alasan Facebook digodam. - My Media Hub

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

TAK SENGAJA TURUNKAN HARGA MINYAK RON97 DEMI MENJAGA KEPENTINGAN GOLONGAN BERADA...

Posted: 19 Nov 2014 06:00 PM PST



Posted & copy by RAKYAT MARHAEN
TAK SENGAJA TURUNKAN HARGA MINYAK RON97 DEMI MENJAGA KEPENTINGAN GOLONGAN BERADA... Posted & copy by RAKYAT MARHAEN a

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Kenapalaa...Sekarang Ni Ramai Sangat Bapak Yang Jadi Binatang?

Posted: 19 Nov 2014 05:30 PM PST

 
Thursday, November 20, 2014   Kenapalaa...Sekarang Ni Ramai Sangat Bapak Yang Jadi Binatang?   Polis Tahan Bapa Dipercayai Dera, Cabul Anak    Gambar Hiasan   KUALA LUMPUR: Seorang penganggur ditahan polis kerana dipercayai mendera dan mencabul anak perempuannya berusia sembilan tahun di Projek Perumahan Rakyat (PPR Sungai Besi) di sini, baru-baru ini.   Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, suspek berusia 41 ditahan selepas membuat laporan polis mengenai kehilangan anaknya sedangkan kanak-kanak tersebut menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur.   "Lelaki itu mendakwa anaknya telah hilang dan kali terakhir dilihat pada Jumaat lepas kira-kira pukul 11.30 pagi bersama jirannya sebelum membuat laporan polis pada Ahad lepas.   "Siasatan awal mendapati anaknya telah dihantar ke hospital itu Khamis lepas oleh jirannya selepas mengesyaki mangsa telah didera.  "Pemeriksaan perubatan mendapati wujud beberapa kecederaan antaranya kesan lebam di bahagian peha kiri selain tanda-tanda mangsa dicabul.   Berikutan itu, laporan polis dibuat dan bapa kanak-kanak itu ditahan," katanya kepada pemberita, Rabu. Khairi berkata, suspek ditahan reman selama lima hari dan kes telah disiasat berdasarkan peruntukkan Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (penderaan ke atas kanak-kanak) dan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan (mencabul). - sumber   Posted by mountdweller. Polis Tahan Bapa Dipercayai Dera, Cabul Anak 

Gambar Hiasan 

KUALA LUMPUR: Seorang penganggur ditahan polis kerana dipercayai mendera dan mencabul anak perempuannya berusia sembilan tahun di Projek Perumahan Rakyat (PPR Sungai Besi) di sini, baru-baru ini. 

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, suspek berusia 41 ditahan selepas membuat laporan polis mengenai kehilangan anaknya sedangkan kanak-kanak tersebut menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur. 

"Lelaki itu mendakwa anaknya telah hilang dan kali terakhir dilihat pada Jumaat lepas kira-kira pukul 11.30 pagi bersama jirannya sebelum membuat laporan polis pada Ahad lepas. 

"Siasatan awal mendapati anaknya telah dihantar ke hospital itu Khamis lepas oleh jirannya selepas mengesyaki mangsa telah didera.

"Pemeriksaan perubatan mendapati wujud beberapa kecederaan antaranya kesan lebam di bahagian peha kiri selain tanda-tanda mangsa dicabul. 

Berikutan itu, laporan polis dibuat dan bapa kanak-kanak itu ditahan," katanya kepada pemberita, Rabu. 

Khairi berkata, suspek ditahan reman selama lima hari dan kes telah disiasat berdasarkan peruntukkan Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (penderaan ke atas kanak-kanak) dan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan (mencabul). - sumber 

 
Posted by mountdweller.
Thursday, November 20, 2014 Kenapalaa...Sekarang Ni Ramai Sangat Bapak Yang Jadi Binatang? Polis Tahan Bapa Dipercayai Dera, Cabul Anak Diterbitkan: Khamis, 20 November 2014 12:52 AM Gambar Hiasan KUALA LUMPUR: Seorang penganggur ditahan polis kerana dipercayai mendera dan mencabul anak perempuannya berusia sembilan tahun di Projek Perumahan Rakyat (PPR Sungai Besi) di sini, baru-baru ini. Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, suspek berusia 41 ditahan selepas membuat laporan polis mengenai kehilangan anaknya sedangkan kanak-kanak tersebut menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur. "Lelaki itu mendakwa anaknya telah hilang dan kali terakhir dilihat pada Jumaat lepas kira-kira pukul 11.30 pagi bersama jirannya sebelum membuat laporan polis pada Ahad lepas. "Siasatan awal mendapati anaknya telah dihantar ke hospital itu Khamis lepas oleh jirannya selepas mengesyaki mangsa telah didera. "Pemeriksaan perubatan mendapati wujud beberapa kecederaan antaranya kesan lebam di bahagian peha kiri selain tanda-tanda mangsa dicabul. Berikutan itu, laporan polis dibuat dan bapa kanak-kanak itu ditahan," katanya kepada pemberita, Rabu. Khairi berkata, suspek ditahan reman selama lima hari dan kes telah disiasat berdasarkan peruntukkan Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (penderaan ke atas kanak-kanak) dan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan (mencabul). - sumber Posted by mountdweller a

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Bekas Menteri luah perasaan ..'Jumpa PM lebih mudah dari jumpa pegawai kerajaan'

Posted: 19 Nov 2014 05:00 PM PST

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said hari ini mengingatkan pegawai kerajaan supaya menjalankan tanggungjawab mereka dengan sebaiknya dan tidak bersikap angkuh.
Azlina berkata, kadangkala pengawai kerajaan terlalu sukar untuk ditemui sehinggakan mengalahkan kesibukan perdana menteri.

"Kita sebagai ahli Parlimen susah sangat hendak berurusan dengan pegawai kerajaan.

"Bayangkan saya hendak berurusan dengan pengerusi sebuah agensi betapa susahnya, hendak jumpa PM lagi mudah untuk temui dia.

"Jadi satu sahaja ingatan saya, pegawai kerajaan jangan bersikap lebih sudu daripada kuah," katanya ketika sesi perbahasan di dalam Dewan Rakyat hari ini.

Oleh itu Azalina menyeru kepada menteri yang bertanggungjawab agar turun padang untuk menasihati mereka.

"Berilah nasihat kepada mereka," katanya lagi.



Pen Buruk Online

Sultan Pahang Mengamok Dalam Isu Cameron Highland ?

Posted: 19 Nov 2014 04:30 PM PST

Sultan Pahang 'akan bagi cukup-cukup' individu yang keluarkan surat kuning..

Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah menegaskan hari ini baginda tidak tahu menahu mengenai wujudnya surat kuning atau surat daripada istana untuk tujuan pembangunan atau pertanian di Cameron Highlands.

Ditanya mengenai perkara itu baginda bertitah, "Jika ada yang mengemukakan surat kuning terbabit guna nama istana, saya sendiri akan pukul dia, saya nasihatkan jangan percaya".

"Semak dahulu dengan kerajaan negeri, mereka jangan sewenang-wenangnya menggunakan nama orang lain, jika saya tahu siapa, saya akan bagi cukup-cukup," titah baginda.

Sultan Ahmad Shah bertitah dalam sidang akhbar selepas berkenan melawat kawasan banjir di Lembah Bertam di sini, hari ini.

Turut sama Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob dan pimpinan kerajaan negeri. Banjir lumpur dan tanah runtuh di Cameron Highlands baru-baru ini meragut lima nyawa.

Lima yang lain cedera. Beberapa penduduk dipindahkan. Penerokaan tanah haram dikatakan antara punca utama berlaku bencana itu.

Dalam pada itu, baginda menggesa peneroka tanah haram menghentikan serta merta aktiviti mereka terutama pertanian di Cameron Highlands.

Baginda bertitah kerajaan negeri memandang serius perkara tersebut dan tindakan undang-undang akan dikenakan terhadap mereka.

"The illegal farmers are responsible for doing this continously...for ages they are responsible (for) the problem - from time to time...they are to blame," (Peneroka haram bertanggungjawab, terus melakukan ini...untuk sekian lama mereka bertanggungjawab...mereka harus dipersalahkan), tegas baginda.

Sehubungan itu, baginda menyeru kerajaan persekutuan menggunakan segala kemudahan dan agensi-agensi yang sedia ada untuk membantu kerajaan negeri mengatasi masalah tersebut. - BERNAMA 


Anak Sungai Derhaka

Penyanyi kumpulan pop rock ditahan polis kerana positif dadah syabu

Posted: 19 Nov 2014 04:15 PM PST


Bekas penyanyi kumpulan Exist ditahan polis tengah hari tadi kerana memiliki dadah jenis syabu seberat 0.30 gram.

Penyanyi itu yang berusia 34 tahun ditahan berhampiran Kompleks Selayang Mall kira-kira pukul 1.30 tengah hari setelah pihak polis bertindak maklumat dadah.


Penyanyi yang berasal dari Alor Setar, Kedah itu kini ditahan di Ibu Pejabat Daerah Polis Gombak dan dikatakan akan dihadapkan ke mahkamah esok untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

Penyanyi itu menyertai Exist pada 1995, dan telah merakam sebanyak enam buah album bersama kumpulan tersebut.

Sealin itu dia turut  membintangi beberapa buah filem antaranya ialah filem Mami Jarum, Mami Jarum Junior, Mistik, Kuliah Cinta dan Tangkai Jering.

 

Lagi Bukti Benua Amerika Ditemui Pengembara Muslim -Prof. Fuat Sezgin - Posted by Ibnu Hasyim

Posted: 19 Nov 2014 03:30 PM PST


Prof. Fuat Sezgin dalam sebuah acara dialog (emedya.org)

AS: Sejarawan asal Turki, Prof. Fuat Sezgin, menyatakan bahawa orang-orang Islamlah yang pertama kali mencari benua Amerika sebelum pengembara asal Sepanyol, Christopher Columbus, sampai ke benua tersebut.

Bukti tentang itu, terang Sezgin, telah dituangkannya dalam buku-bukunya selepas penyelidikan dan kajian mengenai geografi negara-negara Islam selama kurang lebih 26 tahun terakhir.

Lebih lanjut Sezgin (yang menjadi profesor di Institut Ilmu Sejarah Arab dan Islam, Universiti Goethe Jerman) menyatakan bahawa kesimpulannya tentang fakta sejarah penemuan Amerika oleh pengembara muslim semakin mengukuh berdasarkan sejarah penulisan peta-peta geografi.

"Penyelidikan saya berjaya membuktikan kesalahan tuntutan yang menyebutkan orang Eropah sebagai penulis peta dunia pertama kalinya. Peta-peta zaman dahulu tersebut ternyata ditulis berdasarkan peta-peta kuno yang ditulis orang Islam. "

"Dan hal ini yang menguatkan kesimpulan saya bahawa Amerika ditemui oleh orang Islam, kemudian menuliskan petanda sebelum Christopher Columbus sampai ke benua tersebut," terang Sezgin.

"Pada awal-awal saya meneliti peta dan sejarah, saya seperti kebanyakan yang lain yang meyakini orang Eropah sebagai penulis peta dunia yang kita gunakan sekarang ini.  
Sebagai sejarawan peta dunia, saya sangat memberi perhatian dengan masalah panjang, lebar, dan masa waktu yang diperlukan untuk menulis peta, "ungkapnya.

"Pengembara asal Portugal Vasco Da Gama boleh sampai ke India menggunakan peta yang dibuat orang Islam. Sekembalinya dari India, dia mula membuat gambar peta benua Afrika dan Lautan Hindi. "

Menurutnya, kesalahan tuntutan pun bermula dari sini.

"Tidaklah mungkin seseorang boleh melukis peta dalam jangka masa dua atau tiga bulan, dan siapa yang mendakwa hal itu bermakna dirinya tidak paham dengan ilmu peta, kerana peta tersebut tidak mungkin dapat diselesaikan dalam kurun waktu 500 tahun (kerana keterbatasan alat bantu teknologi), kecuali hanyalah merupakan penyempurnaan dari peta-peta yang ditulis sebelum ini, "terang Prof. Sezgin.

Dalam hal ini, perdebatan sekitar siapa yang mencari benua Amerika dikemukakan selepas kenyataan Kevin Manzis, pakar marin Inggeris.  
Baru-baru ini pengembara China Muslim, Laksamana Cheng Ho, yang lebih dahulu mencari benua itu sebelum Columbus. (IH/islammemo)
Ibnu Hasyim

Masalah Bila Hanya Hadi Sahaja Paling Berkuasa Dalam Pas

Posted: 19 Nov 2014 08:00 AM PST

 
MP Puchong Gobind Singh Deo memulang paku buah keras kepada Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berhubung isu ketidakhadiran Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.
Gobind memberi amaran supaya Mohd Amar (bawah) lebih berhati-hati daripada menuduh DAP mahu mengeluarkan PAS keluar daripada Pakatan Rakyat.

Sedangkan, kata Gobind, parti itu hanya menggesa Hadi hadir dalam mesyuarat itu demi kebaikan gabungan tiga parti PKR-DAP-PAS itu.

"Beliau nampaknya tidak faham perkara mudah. Jika tidak ada pertemuan yang bermakna, kewujudan Pakatan Rakyat hanya sekadar khayalan. Ini bukan isu kecil. Ini isu yang cukup serius. Ia melibatkan (kerjasama) dalam Pakatan.

"Kami dalam DAP telah beberapa kali mengulangi bahawa sekiranya Pakatan mahu berfungsi untuk berjaya, mesti mempunyai usaha serius dari semua parti komponen yang terlibat.

"Jadi tidak salah meminta beliau (Hadi) hadir dalam mesyuarat, jika keputusan yang hendak diputuskan demi masa depan Pakatan," katanya dalam satu kenyataan.

Semalam Mohd Amar dilapor mengingatkan DAP supaya tidak mencampuri urusan dalaman PAS dan mengalu-alukan parti itu meninggalkan Pakatan jika tidak senang dengan parti Islam itu.

Tak hormat rakan Pakatan

Timbalan pesuruhjaya PAS Kelantan itu juga berkata DAP tidak perlu mencari jalan menggunakan "isu kecil" untuk menyingkirkan PAS dari gabungan parti pembangkang itu.

Berhubung kenyataan Hadi bahawa terpulang kepadanya untuk hadir ke mesyuarat itu ataupun tidak, Gobind menyifatkan sikap itu sebagai "langsung tidak hormat" kepada rakan komponen dan rakyat Malaysia.

Gobind (bawah) yang juga ketua Biro Undang-undang DAP berkata sikap tersebut berulang ketika kemelut menteri besar berlaku.

"(Rakyat) berharap bahawa pemimpin dalam Pakatan akan bersatu hati dan fikiran bersama-sama demi membina parti alternatif yang boleh memimpin negara ini menggantikan BN.

"Kami bukan menjatuhkan Hadi secara peribadi, tetapi daripada apa yang kami perhatikan sebelum ini, jelas PAS ditadbir oleh seorang lelaki, namanya Hadi.

"Beliau sahaja boleh mengatasi sesiapa saja dalam parti itu," katanya.

Anak lelaki kepada mendiang Karpal Singh itu turut menegaskan mesyuarat yang diadakan tidak bermakna jika individu utama tidak endah soal kehadiran dan semua perbincangan yang diputuskan tidak bermanfaat pada akhirnya.



 

VIDEO - Patutlah Faekah Hussin bermati-matian membela TS Khalid Ibrahim !!

Posted: 19 Nov 2014 01:47 PM PST


VIDEO - Bung : Astro menipu kerajaan dan rakyat Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar.

Posted: 19 Nov 2014 06:30 AM PST




(Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen BN-Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin mendakwa saluran televisyen berbayar, Astro telah menipu kerajaan dan rakyat dengan menyiarkan iklan. Sehubungan itu beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap stesen televisyen berbayar itu.

"Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar. (Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 Peringkat Jawatankuasa Kementerian Komunikasi dan Multimedia di Dewan Rakyat.

Memetik laporan BNBBC, Bung berkata, Astro mengutip iklan berbillion ringgit tetapi rakyat dan kerajaan ditipu dan menggesa, "Tutup sahaja Astro ini sebab tidak menguntungkan (rakyat dan kerajaan).


" Terdahulu, beliau mengecam tindakan syarikat tersebut menaikkan bayaran RM5 baru-baru ini namun mutu perkhidmatan masih tidak baik selain mengulang siar program sama dan lama.

Kecaman Bung Moktar terhadap Astro turut mengundang usikan daripada Timbalan Speaker Ismail Mohamad Said yang mengusik: "Kinabatangan (Bung Moktar) tak bimbang kalau ada pelakon yang tak dibenarkan masuk Astro."

Usikan itu merujuk kepada isteri Bung Moktar, Zizie Ezette merupakan pelakon dan terdapat dramanya turut disiarkan di stesyen tersebut.

Usikan Ismail itu menyebabkan ahli-ahli parlimen turut gelak tetapi turut dijawab sambil gelak oleh Bung Moktar, katanya "rezeki ada di mana-mana" Sementara itu, ketika menjawab persoalan berkaitan Astro, Timbalan Menteri Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata, iklan yang disiarkan hanya 10 minit untuk setiap sejam dan iklan merupakan satu yang universal bagi stesyen televisyen berbayar.


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN.

Rabu, 19 November 2014 Bung : Astro menipu kerajaan dan rakyat Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar. (Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen BN-Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin mendakwa saluran televisyen berbayar, Astro telah menipu kerajaan dan rakyat dengan menyiarkan iklan. Sehubungan itu beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap stesen televisyen berbayar itu. "Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar. (Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 Peringkat Jawatankuasa Kementerian Komunikasi dan Multimedia di Dewan Rakyat. Memetik laporan BNBBC, Bung berkata, Astro mengutip iklan berbillion ringgit tetapi rakyat dan kerajaan ditipu dan menggesa, "Tutup sahaja Astro ini sebab tidak menguntungkan (rakyat dan kerajaan)." Terdahulu, beliau mengecam tindakan syarikat tersebut menaikkan bayaran RM5 baru-baru ini namun mutu perkhidmatan masih tidak baik selain mengulang siar program sama dan lama. Kecaman Bung Moktar terhadap Astro turut mengundang usikan daripada Timbalan Speaker Ismail Mohamad Said yang mengusik: "Kinabatangan (Bung Moktar) tak bimbang kalau ada pelakon yang tak dibenarkan masuk Astro." Usikan itu merujuk kepada isteri Bung Moktar, Zizie Ezette merupakan pelakon dan terdapat dramanya turut disiarkan di stesyen tersebut. Usikan Ismail itu menyebabkan ahli-ahli parlimen turut gelak tetapi turut dijawab sambil gelak oleh Bung Moktar, katanya "rezeki ada di mana-mana" Sementara itu, ketika menjawab persoalan berkaitan Astro, Timbalan Menteri Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata, iklan yang disiarkan hanya 10 minit untuk setiap sejam dan iklan merupakan satu yang universal bagi stesyen televisyen berbayar. Posted & copy by RAKYAT MARHAEN at 11/19/2014 07:36:00 PTG E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Rabu, 19 November 2014 Bung : Astro menipu kerajaan dan rakyat Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar. (Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen BN-Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin mendakwa saluran televisyen berbayar, Astro telah menipu kerajaan dan rakyat dengan menyiarkan iklan. Sehubungan itu beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap stesen televisyen berbayar itu. "Berdasarkan perjanjian, Astro tidak boleh menyiarkan iklan sebab ianya TV berbayar. (Ini) kalah TV3 (banyak iklan), kita tak nampak mereka dibawa ke mahkamah," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 Peringkat Jawatankuasa Kementerian Komunikasi dan Multimedia di Dewan Rakyat. Memetik laporan BNBBC, Bung berkata, Astro mengutip iklan berbillion ringgit tetapi rakyat dan kerajaan ditipu dan menggesa, "Tutup sahaja Astro ini sebab tidak menguntungkan (rakyat dan kerajaan)." Terdahulu, beliau mengecam tindakan syarikat tersebut menaikkan bayaran RM5 baru-baru ini namun mutu perkhidmatan masih tidak baik selain mengulang siar program sama dan lama. Kecaman Bung Moktar terhadap Astro turut mengundang usikan daripada Timbalan Speaker Ismail Mohamad Said yang mengusik: "Kinabatangan (Bung Moktar) tak bimbang kalau ada pelakon yang tak dibenarkan masuk Astro." Usikan itu merujuk kepada isteri Bung Moktar, Zizie Ezette merupakan pelakon dan terdapat dramanya turut disiarkan di stesyen tersebut. Usikan Ismail itu menyebabkan ahli-ahli parlimen turut gelak tetapi turut dijawab sambil gelak oleh Bung Moktar, katanya "rezeki ada di mana-mana" Sementara itu, ketika menjawab persoalan berkaitan Astro, Timbalan Menteri Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata, iklan yang disiarkan hanya 10 minit untuk setiap sejam dan iklan merupakan satu yang universal bagi stesyen televisyen berbayar. Posted & copy by RAKYAT MARHAEN at 11/19/2014 07:36:00 PTG E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

" MB Tidak Mahu Terima Cenderamata Dalam Program Turun Padang "

Posted: 19 Nov 2014 06:00 AM PST

Kerajaan Negeri Selangor minggu lepas mengeluarkan notis kepada semua jabatan dan agensi berkaitan bagi melaksanakan arahan penguatkuasaan larangan pemberian cenderamata kepada Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali (gambar).

Surat pekeliling bertarikh 13 November itu dikeluarkan Setiausaha Kerajaan (SUK)  Negeri Datuk Mohammed Khusrin Munawi dan diedarkan kepada semua ketua jabatan/agensi, pegawai daerah, yang dipertua majlis perbandaran dan datuk bandar serta semua yang mengetuai pentadbiran negeri.

"Dimaklumkan yang menteri besar mengarahkan tiada sebarang pemberian cenderamata kepada beliau oleh jabatan/agensi kerajaan semasa program turun padang dilaksanakan.

"Sehubungan itu, bagi memastikan arahan tersebut dilaksanakan, maka jabatan/agensi kerajaan tidak dibenarkan memberi cenderamata kecuali yang berbentuk buku laporan atau seumpama dengannya," memetik daripada surat pekeliling SUK bilangan 4 tahun 2014.




Arahan itu dibuat ketika perbelanjaan kerajaan negeri menjadi tumpuan susulan bekas menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membayar RM2.6 juta pampasan atau "golden handshake" kepada beberapa pembantu beliau sebelum meletak jawatan pada September.

Dalam dokumen yang dilihat The Malaysian Insider, RM2.27 juta dibayar sebagai pampasan, berserta RM376,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan dikatakan dibayar kepada 8 pembantu Khalid.



Dokumen tersebut menunjukkan jumlah terbesar bayaran tersebut diberi kepada Faekah Husin, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat milik kerajaan negeri, Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI). Beliau didakwa menerima RM581,400 sebagai pampasan dan RM114,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan.

Setiausaha akhbar Khalid, Arfa'eza Abdul Aziz didakwa dibayar RM358,000 pampasan dan RM55,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan sementara setiausaha politiknya Mustapa Mohd Talib didakwa dibayar RM265,000.


Pada Ahad, Azmin mengakui terdapat elemen salah laku dalam isu itu dan mengatakan MBI akan membincangkan perkara tersebut minggu ini bagi langkah seterusnya.

Satu sumber memberitahu The Malaysian Insider, penyiasatan awal Jabatan Audit Kerajaan Negeri Selangor mendapati prosedur yang betul tidak diikuti dan bayaran tersebut dibuat dalam keadaan tergesa-gesa.

Jabatan tersebut masih lagi melihat aspek lain seperti terma pampasan dan sekiranya ahli lembaga pengarah MBI sedar bayaran yang begitu besar dilakukan.

Azmin dilihat ingin membawa perubahan dalam pentadbirannya sejak mengangkap sumpah pada 23 September.

Difahamkan, antara janjinya, beliau mahu menjadi pemimpin negeri yang lebih kerap turun padang bertemu rakyat daripada berada di pejabat dan mahu dilihat lebih kerap berpakaian biasa daripada memakai tali leher dan kot.

Awal bulan lepas, beliau melakukan terjahan ke pusat pelupusan sampah di Sungai Kertas dan menyerbu lori tanpa permit yang sesuka hati membuang sampah di sana.

Dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Beruntung hujung bulan lepas, Azmin sekali lagi melakukan terjahan ke kawasan itu bagi melihat sendiri apa yang berlaku dan mengumumkan peruntukan segera RM500,000.

Awal bulan ini pula, beliau mendedahkan nombor telefon bimbitnya di media sosial, menggesa rakyat Selangor memaklumkan kepadanya sekiranya melihat sampah yang belum dikutip.

Azmin juga mengakui program turun padang yang dilaksanakannya setiap minggu merupakan inspirasi daripada Presiden Indonesia Joko Widodo (Jokowi) yang mengangkat sumpah bulan lepas.

Katanya, beliau akan mengaplikasikan dalam corak pentadbirannya cara Jokowi ketika bertugas sebagai Gabenor Jakarta, di mana majoriti tugasnya bersama rakyat berbanding di pejabat.

"Saya kenal Bapak Jokowi dan pernah mengunjunginya tahun lalu, Jokowi kata kepada saya… Azmin, masa saya hanya 20% di pejabat, selebihnya di lapangan bersama rakyat.


"Ya, saya mahu tiru cara dia, kerana itu, saya komited untuk sentiasa bersama rakyat dan mendengar keluhan hati mereka," katanya pada satu pertemuan dengan penjawat awam daerah Sabak Bernam.




tikaqbuloh.blogspot.com

SALAH ATAU TIDAK, DSAI TETAP HEBAT

Posted: 19 Nov 2014 05:15 AM PST

Perbicaraan rayuan kes liwat DSAI di Mahkamah persetukuan yang dibenarkan cuma 2 hari tapi akhirnya menjangkau ke 1 minggu, apakah ianya memberi kesan kepada UMNO atau kesedihan kepada PR serta kepiliuan sebuan keluarga?

Peguam DSAI bekas Peguam Mahkamah Persekutuan Gopal Sri Ram, Ramkarpal Singh, Sangeet Kaur Deo dan N. Surendran.

Jom kita  bincangkan apakah implikasi dari perbicaraan ini, sama ada DSAI berehat di penjara atau sebaliknya?

TETAPI tanpa keputusan itu pun, kita boleh memperkatakan kepemimpinan dan masa depan Pakatan Rakyat dengan atau tanpa Anwar sebagai ketua.

Pertama sekali, sama ada Anwar bebas atau masuk penjara sekali lagi, hidup kita, seperti kata penulis kanan akhbar The Star, Joceline Tan, akan merasa kesannya.

Menulis dalam edisi Ahad, 26 Oktober, Tan menyimpulkan: "But lives will be impacted again whichever way the court decides next week."
Ada dua senario kepada situasi ini.

1. Kalau Anwar masuk penjara, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pakatan Rakyat (PR) akan kehilangan ketua yang karismatik, tetapi memperoleh simpati. Setelah bercakaran dan kacau-bilau akibat krisis Menteri Besar Selangor, PR memerlukan simpati dan persefahaman penyokongnya, dan

2. Kalau hukuman salah oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan diterbalikkan (overturned) oleh Mahkamah Persekutuan, Anwar akan muncul sebagai makhluk suci yang cuba difitnah oleh musuh-musuhnya. Kedudukan beliau di mata kepemimpinan dan penyokong PR akan bertambah kukuh.

Ramalan PR akan hancur musnah kalau Anwar dipenjarakan mungkin pramasa (premature). Sebaliknya simpati yang tercetus daripada pemenjaraan Anwar akan memberi peluang baru kepada PR untuk memperkukuh dan memperluaskan sokongan. Ia sudah pun sekian lama mempersembahkan liwat 2 sebagai persekongkolan (conspiracy) politik.

Generasi lama sudah semakin lupa dan tidak begitu peduli lagi dengan liwat 1 pada tahun 2000 manakala generasi muda yang kini memegang "trump card" kuasa politik, tidak tahu atau tidak percaya. Pada 8 Ogos 2000 beliau dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun atas tuduhan itu.

Akibat pemecatan Anwar daripada kerajaan dan Umno pada tahun 1998, BN hilang sokongan dalam PRU 1999 walaupun ia dipimpin oleh Tun Dr Mahathir yang karismatik dan lincah permainan politiknya. Dr Mahathir mengekalkan majoriti dua pertiga BN.

Ianya hanya Ramalan

Ramalan bahawa PR akan berpecah tanpa Anwar perlu berlapik. Ada dua bentuk pemangkin yang membuatkan PR berjaya sejak PRU 2008. Pertama, kemampuan Anwar mencari titik pertemuan di kalangan parti-parti yang berbeza ideologi, khususnya antara DAP dan PAS. Kedua, ia berjaya mengeksploitasi keterdedahan (vulnerability) BN.

Daripada aspek psikologi pula, PR berjaya menjitukan semangat penyokongnya dengan memberikan isyarat yang kuat bahawa mereka boleh mengalahkan BN dan pada masa yang sama mengambil kesempatan daripada kekecewaan penyokong BN terhadap parti mereka sendiri.

Satu lagi faktor yang memihak kepada PR adalah barisan kepemimpinan yang muda. Selain veteran seperti Anwar, Lim Kit Siang, Abdul Hadi Awang dan Nik Abdul Aziz Nik Mat, parti-parti PR, terutamanya PKR dan DAP digerakkan oleh generasi pelapis.

Gabungan kepemimpinan pelapis yang meluas dengan bilangan pemilih muda yang semakin meningkat boleh menjadi dorongan (impetus) kepada parti-parti PR untuk terus berpakat walaupun wujud perbezaan ideologi dan dasar yang ketara.

Mereka boleh memilih untuk berpecah dan kekal pembangkang atau bersatu dalam kepelbagaian dan membina di atas 52 peratus undi majoriti yang mereka peroleh pada PRU lalu.

Sebahagian kekuatan PR berpunca daripada kelemahan BN. Melainkan BN sudah pulih secukupnya daripada bencana Tsunami Cina PRU 2013, ia tidak mungkin boleh meraih apa-apa faedah daripada pemenjaraan Anwar.

Sebaliknya BN mungkin akan menderita beban tuduhan dan kebencian manakala Anwar akan terus "menerajui" PR dari "suite"nya di penjara. Dan seandainya dibuang kes maka jadilah beliau "makhluk suci" yang kalis fitnah.

Dapatan di atas adalah satu andaian penulis dan memberikan gambar bagaimana kesan jangka panjang dan pendek khusus kepada PR dan demokrasi di Malaysia


DIRECTER Gajah Menta

SYABAS DAN TAHNIAH KEPADA PIHAK POLIS !!

Posted: 19 Nov 2014 04:30 AM PST

Samseng Buli Jalan Raya Ini Ditangkap Dan Didakwa...!!

SYABAS DAN TAHNIAH KEPADA PIHAK POLIS !!  Samseng Buli Jalan Raya Ini Ditangkap Dan Didakwa...!!  Petaling Jaya: Seorang lelaki yang gambarnya tersebar di laman sosial mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini terhadap dua pertuduhan iaitu melakukan khianat dengan meludah dan membengkokkan pengelap cermin kereta serta membuat ugutan jenayah terhadap seorang pembantu peribadi, dua hari lalu.  Pengarah syarikat konsultan Khoo Kok Ann, 58, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Salamiah Salleh.  Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa melakukan khianat dengan membengkokkan pengelap cermin depan kereta dan meludah ke arah cermin hadapan kereta Perodua Kenari warna putih milik Alisa Thean Wei Yun, 45.  Dakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.  Manakala bagi pertuduhan kedua, dia didakwa melakukan ugutan jenayah bagi mendatangkan kegentaran terhadap mangsa yang sama dengan menghalang laluan perjalanan.  Dia didakwa melakukan perbuatan itu mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.   Posted by Jeebond BLM.

Petaling Jaya: Seorang lelaki yang gambarnya tersebar di laman sosial mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini terhadap dua pertuduhan iaitu melakukan khianat dengan meludah dan membengkokkan pengelap cermin kereta serta membuat ugutan jenayah terhadap seorang pembantu peribadi, dua hari lalu.

Pengarah syarikat konsultan Khoo Kok Ann, 58, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Salamiah Salleh.


Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa melakukan khianat dengan membengkokkan pengelap cermin depan kereta dan meludah ke arah cermin hadapan kereta Perodua Kenari warna putih milik Alisa Thean Wei Yun, 45.

Dakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Manakala bagi pertuduhan kedua, dia didakwa melakukan ugutan jenayah bagi mendatangkan kegentaran terhadap mangsa yang sama dengan menghalang laluan perjalanan.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Posted by Jeebond BLM.

Eh! Kapal Selam baru TLDM ke ni?.. Ohh bukan.. KD Perantau yang nak tenggelam rupanya..

Posted: 19 Nov 2014 03:45 AM PST

 

Ini bukanlah sebuah Kapal Selam yang terbaru milik Tentera Laut DiRaja Malaysia, tetapi ini adalah sebuah Kapal Hidrografi milik Tentera Laut Diraja Malaysia.

Kapal ini bukan sedang melakukan cubaan untuk menyelam tetapi ianya hampir tenggelam ketika menjalani selengaraan.. harap maklum!

Ni laporannya..

 

KD Perantau, kapal milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) hampir tenggelam ketika menjalani selenggaraan refit di Limbungan Boustead Naval Shipyard (BNS), Lumut, Perak malam tadi.

TLDM dalam kenyataannya hari ini berkata, kejadian itu berlaku kira-kira jam 11.17 malam tadi dan usaha menyelamatkan kapal terbabit sedang giat dilaksanakan oleh kontraktor Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNSSB) dengan bantuan TLDM.

"Tidak ada kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku," katanya TLDM dalam kenyataannya, hari ini. 

 

Kapal itu merupakan kapal hidrografi yang dibina di Limbungan Hong Leong- Lursen, Pulau Pinang dan ditauliahkan pada 12 Oktober 1998.

KD Perantau itu juga telah diserahkan kepada BNSSB untuk menjalani rutin kerja-kerja selenggaraan pasang pulih (refit) mulai 10 November lalu.

 

Kapal terbabit dijangka siap dan diserah kembali ke TLDM pada 10 Ogos tahun depan.

Dalam pada itu, hampir kesemua peralatan mudah alih seperti motor, pam dan peralatan pengukuran telah dikeluarkan dari kapal sebelum kejadian berlaku.

 

"Ia adalah sebagai prosedur apabila kapal menjalani refit," katanya kenyataan itu.

Sehubungan itu, sebuah Lembaga Siasatan akan ditubuhkan bagi mengenal pasti punca kejadian.


 

Laporan berita oleh SinarHarian.

Mengimbau 29 tahun tragedi Memali DR RIDUAN MOHAMAD NOR

Posted: 19 Nov 2014 03:00 AM PST

 
 



ORANG MUDA YANG LAHIR SELEPAS TAHUN 80AN MUNGKIN TIDAK MENGENALI DAN TIDAK MENGETAHUI SEJARAH MEMALI. 
 
APA YG KITA DENGAR PEMBUNUHAN YG DILAKUKAN TANPA PERIKEMANUSIAN KERANA PANGKAT DAN KUASA. 
 
KETAHUILAH, KAMU AKAN DIPERSOALKAN DI AKHIRAT KELAK.
 
Mahathir lah yang bertanggungjawab diatas peristiwa Memali 1985.... TIADA MAAF BAGI MU MAHATHIR..... Kamu pasti akan menerima azab dari Allah SWT sebelum kamu meninggal - Hanya masa yang akan menentukan..... Wallahuallam.


  | 19 November 2014.

URGENT APPEAL to SUPPORT ZUNAR

Posted: 19 Nov 2014 02:15 AM PST

Zunar derives much material for his creative craft by observing the Malaysian government. 

The only problem is that as soon as he finishes his cartoons, depicting the stupidity, folly, extravagance, greed or idiotic nature of our politicians, the government is incensed and wants him locked-up. 

Apparently, cartoonists are more dangerous than cold hearted crooks. 

A month after the Appeal Court lifted the ban on Zunar's books, "Perak Darul Kartun" and "1Funny Malaysia", the comical Cabinet of Najib Abdul Razak decided that it would appeal the decision to lift this ban. 

Soft targets like cartoonists are easy pickings when compared with organised criminal syndicates and thugs.

Zunar-origA few weeks ago, outside the court where Opposition leader Anwar Ibrahim's Sodomy 2 trial was being held, Zunar was arrested and told that he had criticised the judiciary. 

Apparently, the mop, which he wore on his head, which resembled a judge's wig, had mocked the judiciary and the nation's leaders.

Zunar's sales assistant and web-master were detained. The Bernama news agency wrongly reported the arrest of his wife, but quickly issued an apology, fearing a lawsuit from Zunar.

Zunar's cartoon books and cards were also seized. The demands to release his stock, have been met with silence… but there have been unconfirmed reports that uncontrollable laughter had been heard in the basement of the police station where it is believed that the cartoon books have been stored.

This is Zunar's second arrest in his cartooning career, and on Thursday 20th November 2014, he will be investigated under the Sedition Act for his cartooning activities. 

The arrest of a man, whose only weapon is his pen, coupled with the government appeal against the lifting of the ban on his books, must be a world record.

Please turn up at the police station to support Zunar. This will send a message to the authorities that bullying will not work.

Details are:

Time: 15:00 hrs

Place: Dang Wangi police station, Kuala Lumpur

Date: Thursday 20th November 2014

Angry judge of cartoon nation_orig 

If the government does decide to charge Zunar, the trial will be a comical event. Zunar will have to wear the white mop-head, to present this evidence to the court.

We all look forward to the reaction of the judges, with their white wigs, staring at Zunar, with his white mop-head wig.

Perhaps, if it came to trial, we should all wear a white mop on our heads to show solidarity with Zunar, and prove to the authorities how ludicrous they are. What are they going to do? Arrest all of us?

Rebuilding Malaysia.

Rakyat Awam Kena Belasah Dengan Pekerja TNB - Jatuh Sendiri Atau Kena Pukul?

Posted: 19 Nov 2014 01:44 AM PST

 

Tiada ulasan: