Rabu, 26 November 2014

.

.


Khairy bermuka dua tampang - Nik Nazmi

Posted: 26 Nov 2014 01:18 AM PST

KENYATAAN                                                                                                   

Nik Nazmi Nik Ahmad
Ketua Angakatan Muda Keadilan Malaysia, Nik Nazmi Nik Ahmad mengkritik Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin sebagai bermuak dua "tampang" apabila di khalayak umum menampil sikap liberal tetapi di dalam perhimpunan agung Umno mengikut rentak perkauman.

Kata Nik Nazmi, Khairy juga membelakangkan masa apabila terus mempertahankan Akta Hasutan dan cuba membangkitkan sentimen perkauman menerusi soal Kedudukan Istimewa Bumiputera.

Nik Nazmi berkata demikian dalam kenyataan akhbar yang turut diemailkan kepada blog ini. Berikut adalah kenyataan penuh Nik Nazmi.

UCAPAN DASAR KHAIRY TERUS MEMBELAKANGI MASA

Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin, di dalam ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung UMNO menyuarakan partinya sudah 'membelakangi masa' dengan mengenepikan pimpinan muda berbanding Pakatan Rakyat.

Pun begitu, nampaknya, Khairy sendiri membelakangi masa apabila beliau terus mempertahankan Akta Hasutan dan cuba membangkitkan sentimen perkauman menerusi soal Kedudukan Istimewa Bumiputera.

Khairy berkata undang-undang kolonial Akta Hasutan adalah perlu untuk mengelakkan negara hancur apabila isu-isu sensitif dimainkan. Namun selama ini kita lihat pimpinan UMNO sendiri dan kumpulan-kumpulan ekstrem yang didokong UMNO memainkan isu-isu sensitif, tiada kekecohan berlaku meskipun hampir keseluruhannya tidak didakwa bawah Akta Hasutan.

Sebaliknya, pemimpin Pakatan, aktivis masyarakat, mahasiswa, ahli akademik dan agamawan menjadi mangsa. Malang sekali Khairy sendiri mendapat pendidikan terbaik di Universiti Oxford, tetapi nampaknya tidak dapat menerima keterbukaan di kalangan ahli akademik di Malaysia.

Sudah wujud peruntukan di bawah Kanun Keseksaan bagi memastikan sebarang pengucapan yang boleh mendatangkan kacau-bilau diambil tindakan. Ini sepatutnya alternatif kepada undang-undang lapuk seperti Akta Hasutan.

Khairy juga mencabar golongan bukan Melayu agar tidak mencabar Kedudukan Istimewa Bumiputera. Beliau berkata perkara-perkara dalam Perlembagaan seperti hak pendidikan vernakular tidak dipersoalkan oleh masyarakat Melayu. Namun pemimpin-pemimpin UMNO sendiri sebelum ini ada mempersoalkannya.

Hakikatnya, majoriti besar rakyat Malaysia tanpa mengira kaum tidak mempersoalkan muafakat Perlembagaan. Yang dipersoalkan adalah rasuah yang berleluasa dan kesenjangan ekonomi yang semakin melebar, yang membebankan semua rakyat Malaysia termasuk golongan Bumiputera.
Statistik menakutkan ini didedahkan oleh laporan Institut Penyelidikan Khazanah baru-baru ini. Hakikatnya, UMNO lah yang menerajui kerajaan selama ini. Tidak wajar untuk Khairy menuding jari pada kaum-kaum lain, sebaliknya beliau perlu melihat dimanakah kegagalan dasar-dasar kerajaan selama 57 tahun mereka mentadbir negara.

Soalnya, adakah ini wajah sebenar Khairy? Jika di khalayak umum, beliau menampilkan imej liberal tetapi di dalam perhimpunan UMNO beliau mengikut rentak perkauman.

NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN MALAYSIA
26 November 2014 [wm.kl.5:17 pm 26/11/14]

Fahami maksud Muhyiddin, Pas bukan lagi musuh Umno

Posted: 25 Nov 2014 04:32 PM PST

MINDA PAGI                                                                                                     

Spekulasi bahawa Pas sedang menjalini hubungan dengan Umno sehingga memungkinkan wujud kerjasama politik tidak dapat disusuk selindungkan lagi. Perkara ini telah disahkan sendiri oleh Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin secara simbolik tetapi gampang untuk difahami.

Myhyiddin Yassin
Semasa berucap merasmi persidangan serentak Pemuda, Wanita dan Puteri Umno malam tadi, Muhyiddin mengakui musuh Umno kini bukan lagi Pas tetapi liberalisme.

"Kalau dahulu kita cuma berhadapan dengan asakan Pas yang membuktikan siapa lebih Islam," katanya. Bagaimana pun menurutnya dalam realiti hari ini semakin ramai pihak yang cuba membuktikan siapa lebih liberal, bukan siapa lebih Islam.



Walaupun Muhyiddin tidak menjelaskan siapakah atau parti mana yang memperjuangkan liberalisme tetapi ia jelas ditundingkan kepada Pakatan Rakyat tanpa Pas iaitu DAP dan PKR.

Apa yang boleh difahami dengan pernyataan Muhyiddin itu, Umno tidak lagi takut dengan Pas yang menjadi saingannya selama ini tetapi apa yang digerumi ialah Pakatan Rakatan (tanpa Pas) yang cuba membawa konsep liberalisme dalam beberapa aspek kehidupan yang boleh menjejaskan Melayu dan agama Islam.

Mungkin Pas bagi Umno dan Muhyiddin sudah boleh dijinakkan dan tiada masalah lagi untuk diheret duduk bersama.

Pengakuan Muhyiddin itu membenarkan kebimbangan sesetengah orang dalam parti agama itu yang Umno kini sedang giat memasang jerat untuk menjerut leher Pas atas nama agama dan bangsa.

Perubahan dalam Pas sehinggakan Muhyiddin Yassin tidak perlu takut kepada Pas itu menunjukkan Pas menerima konsep Islam dibawa oleh Umno selama ini. Umno tidak mudah untuk akur kepada Pas berhubung kepercasyaan dan komitmennya kepada Islam, sebaliknya boleh berlaku kepada Pas.

Kewujudan kerjasama Umno - Pas sekurang-kurangnya peringkat asas dan permulaannya tertunjuk dengan apa yang berlaku di Kelantan. Penubuhan jawatankuasa teknikal mengenai Hukum Hudud memberi petanda wujud persefahaman Islam antara kedua buah parti. Bertolak dari itu, kelembutan Pas menerima konsep "wassatiyah" Umno membolehkan Muhyddin dan Umno tidak lagi menganggap Pas sebagai musuh. Pas kini sudah membuka pintu bilik utama rumahnya.

Selain daripada itu kekerapan beberapa pemimpin Pas berjumpa dengan pemimpin Umno baik secara rasmi atau tidak menjadikan hubungan mereka rapat. Bagaimana pun apa yang menjadikan pemimpin terpancing dan terpesona dengan Umno apabila Umno menjadikan soal bangsa dan agama sebagai umpan. Hubungan Muhyiddin dengan pemimpinan kanan Pas berlangsung sejak lama dulu, beliau juga diketahui ikut meraikan sebuah majlis pemimpin Pas.

Umno menerusi beberapa buah Ngo dan instrument tertentu telah menuba pemikiran sesetengah pemimpin Pas kononnya kedudukan Melayu kini terancam yang mana dengan keadaan itu menyebabkan agama Islam yang menjadi pegangan dan perjuangan Pas juga akan tercabar.

Tubaan itu mudah diterima oleh sesetengah pemimpin Pas yang kini berkedudukan seperti wakil rakyat dan sebagainya dengan harapan kalau berlaku kerjasama politik antara Pas dengan Umno mereka akan kekal dengan apa yang ada bahkan mungkin mendapat ganjaran lebih daripada sekarang.

Menterjemah segala inilah maka ada kebenarannya kalau Ngo bernama PasMa diwujudkan untuk menjadi benteng dan wadah bagai mempertahankan Pas agar tidak terjerut dalam jerat bingkas dipasang Umno. [wm.kl.8:19 am 26/11/14]

Tiada ulasan: