Rabu, 12 November 2014

.

.


Plate kereta sampai JPJ diketawakan orang, kenapa?

Posted: 11 Nov 2014 07:16 PM PST

REAKSI                                                                                                             

Penguatkuasaan peraturan nombor pendaftaran (plate) kenderaan dan penggunaan cermin gelap dan larangan penggunaan lampu HID dan strobe light oleh Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) mulai 1 November lalu telah menimbulkan berbagai reaksi daripada penggunan. Dasarnya penguatkuasaan itu adalah untuk kebaikan penggunan jalan raya dan keselamatan umum. Tidak mungkin sesuatu peraturan atau penguatkuasaan ke atas peraturan sedia ada untuk keburukan. JPJ tidak berfikir secara mundur?
Bentuk plate di USA mungkin boleh dijadi inspirasi.

Demikian juga langkah JPJ menguatkuasa peraturan pemasangan plate, penggunaan cermin gelap dan larang pemasangan lampu terang yang merbahaya itu.

Keengganan mematuhi peraturan ini menyebabkan pemilik kenderaan degil boleh dikenakan denda dari RM500 hingga RM4,000 atau penjara seminggu sehingga 12 bulan.


Daripada tiga peraturan dan larangan itu, saya bersetuju larangan ke atas pemasangan cermin gelap yang melampaui kegelapan yang dibenarkan dan juga larangan pemasangan lampu terang HID itu kerana penggunaan cermin gelap dan HID dan strobe light itu boleh menganggu penggunan lain dan mendatangkan kesan negatif lain.

Bagaimana pun penguatkuasaan pemasangan plate yang mengikut spesifikasi diperkenakan JPJ boleh dipertikaikan. Saya tidak mahu memberi reaksi kepada kenyataan pandir daripada pihak JPJ yang beranggapan pemasangan plate yang tidak mengikut saiz dan ukuran ditetapkan konononya boleh mendatangkan kemalangan jalan raya. Penguatkuasaan menggunakan plate baru itu kononnya bagi mengurangkan kemalangan sehingga 5,000 kes setahun? MasyaAllah.

Bagi saya kekerapan berlaku kemalangan jalan raya bukan disebabkan nombor plate seperti mana yang ditanggapi, tetapi berlaku kemalangan terletak ke atas pemandu dan pengguna jalan raya yang lain. Justeru pernguatkuasaan terhadap pemasangan plate standard tidak menyumbangkan kepada jumlah kemalangan jalan raya.

Berhubung dengan pemasangan plate ini pihak JPJ telah mengenakan peraturan baru menurut Keadah 5, Kaedah-kaedah Kenderaan Motor (Pendaftaran dan Pelesenan 1959) dimana ia perlu mengikut saiz dan bentuk diyang ditetapkan, Alasan diberikan untuk memudahkan pengesanan nombor plate berkenaan.

Bayangkan ekoran penguatkuasaan ini berapa ratusan ribu wang digunakan untuk ganti palte baru atau pun membayar saman yang dikeluarkan oleh JPJ. Zaman meleset ini setiap sen duit yang dibelanjakan perlu direkod.

Sebenarnya penguatkuasaan peraturan ini molek untuk meseragamkan nombot plate kereta di negara ini. Hari ini kalau diperhatikan ada berbagai-bagai bentuk nombor plate kereta dipamerkan. Ada yang saiznya sebesar tahi mata walaupun kereta sebesar dua kali gajah mengandung kembar. Begitu juga dengan bentuk angka dan huruf dipilih.

Keadaan ini bukan sahaja dilihat huduh dan menyemakkan, tetapi nampak yang plate kereta di negara ini bermacam-macam "regis" (fesyen). Ia juga memberi gambaran sikap keakuan dikalangan pemilik kenderaan di negara ini serta suka berlagak. Justeru langkah JPJ itu patut dipuji dan disokong. Pemasangan plate ini juga bergantung kepada jenis kereta. Kalau kereta mewah dan mahal, bentuk platenya mahal. Manakala kereta murah selalunya nombor plate mereka seragam.

Di sini boleh difahamkan yang gian untuk melakukan kesalahan dan melanggar peraturan ialah mereka yang kaya ataupun berstatus. Kalau mereka ada gelaran Datuk, Tan Sri dan Tun, maka bentuk plate kereta mereka berbeza dengan orang biasa. Plate kereta juga menunjukkan status seseorang di negara ini. Hebat negara "tigatujuhkosong" ini.

Demikianlah bangsa yang baru hendak maju, mudah dipengaruh dengan gaya hidup dan budaya negara yang sudah lama tamadun, dan akan melakukan sesuatu melampau daripada negara yang sudah maju. Bangsa Melayu suka meniru dan menciplak, sayangnya apa yang mereka lakukan melebih-lebih pulak.

Berhubung pemasangan plate baru ini saya ada cadangan dan saranan kepada JPJ, kalau jabatan itu benar-benar ingin menseragamkan pemasangan nombor pendaftaran kenderaan (plate) di negara ini bagi memudahkan kerja mereka dan juga bagi mengurangkan kemalangan jalan raya seperti diyakini itu, cadangan ini praktikal.

JPJ boleh mengeluarkan sendiri plate kenderaan dan bukan diserahkan kepada tuan punya kereta menyediakannya. Apabila pemunya mendaftarkan kenderaan mereka di JPJ, JPJ terus keluarkan plate, tuan punya hanya memasangnya sahaja.

Apa yang berlaku di sesetengah negara dimana jabatan pengangkutan jalan mengeluarkan plate bukan diserahkan kepada pemilik kenderaan, ia boleh ditiru. Terserahlah apakah JPJ hendak mereka bentuk atau saiz yang macam mana, tetapi yang penting plate itu dikeluarkan sendiri oleh pihaknya. Di sinilah baru plate itu standard atau seragam.

Dengan mendafarkan nombor plate dan menyerahkan bentuk pemasangannya kepada tuan punya kereta ia tidak akan menseragamkan pemasangan plate berkenaan. Walaupun diadakan peraturan serta denda, hatta penjara, tetapi ia tidak menjamin plate itu seragam kerana citarasa manusia itu sendiri berbagai-bagai ragam. Perkara paling sukar dilakukan ialah meseragamkan jiwa dan hati manusia menerima satu peraturan.

Tetapi kalau plate itu disediakan oleh JPJ, semua orang akan patuh. Mereka wajib menggunakan plate yang disediakan itu sekiranya mereka ingin menggunakan kenderaan mereka. Pemasangan plate selain daripada apa yang ditetapkan oleh JPJ itu, kenderaan itu boleh disaman atau disita.

Apa yang dilakukan oleh pihak pengangkutan jalan atau jabatan yang bertanggungjawab dalam mendaftarkan kenderaan di negera-negera lain boleh ditiru dimana mereka menggunakan plate besi, alluminum dan sebagainya. Di plate ini dicatat tarikh luput road tax dan akan diganti setiap kali apabila pembaharuan road tax dibuat.

Penggunaan plate ini menyebabkan saiz dan huruf serta angka seragam kerana ia dibuat dalam acuan yang sama. Selain itu plate ini juga lebih mesra rakyat sebab ia tidak menggambarkan status tuan punya kenderaan berkenaan. Plate yang seragam menunjukkan rakyat negara ini "tamadun".

Pengeluaran plate kereta yang seragam dari bahan (material) yang sama juga boleh mengelakkan penggunaan dimanipulasikan oleh pembuat plate kereta yang boleh mengenakan harga yang berbeza-beza mengikut suka hati mereka.

Rasanya pengeluran plate kereta besi itu lebih praktikal dan logik daripada apa diamalkan sekarang ini oleh JPJ. Sekiranya kita ingin membuat perubahan dan pembaharuan buatlah yang logik dan tidak menyusahkan rakyat. Janganlah kita mengamalkan perbuatan tikus yang cuba membaiki labu. Selalu kita nampak berlaku kerja tikus yang hendak membaiki labu bila setiap kali berlaku pertukaran ketua dalam apa-apa jabatan atau pun kementerian. [wm.kl.11:06 am 12/11/14]

Pelestin dan Isreal di Yala

Posted: 11 Nov 2014 03:57 AM PST

CATATAN PERJALANAN                                                                              

Kelmarin saya ke Selatan Thailand memasuki wilayah Yala, Narathiwat dan Pettani. Memasuki wilayah yang pernah berdaulat dengan kekuasaan Islam di bawah kerajaan Melayu Petani. Di zaman kemegahan kerajaan Petani pada abad ke-17 dan 18, kampung kelahiran saya, Gual Nibong, Rantau Panjang termasuk dalam wilayah atau negara Petani. Jadi hubungan bumi kelahiran saya dengan bumi empat wilayah sangat mesra.

Pemandangan di kawasan "Pelestin" di Yala.
Gual Nibong yang kini berada dibawah mukim Gual Nering, termasuk Rantau Panjang dan sejumlah lebih 30 buah kampung lain, adalah mukim atau kampung dalam Petani sebelum termaterainya perjanjian Siam dengan British 1909. Sempadan Gual Nibong dengan Tanah Melayu (Kelantan) ialah Gual Periok, di mana Gual Periok merupakan mukim terletak dalam daerah Pasir Mas, Kelantan.



Disebabkan hubungan geografi itu sangat mesra, maka di Petani, khasnya di wilayah Yala dan Narathiwat, ramai sanak saudara saya di sana, baik dari belah ayah maupun ibu. Ayah kepada ibu saya Haji Salleh Awang berkerutunan Petani malahan bermukim di sana untuk beberapa dekad sebelum berhijrah ke Tok Uban, Kelantan kemudian bermukim di sana sehingga ke akhir hayat.

Kelmarin untuk kesekian kalinya saya ke sana. Menziarahi waris waras sempena bulan Muharam yang disebut juga bulan as-syura. Kebetulan saya mengadakan kenduri as-ayura dan arwah mengingati orang tua; datuk, ayah dan nenek dan lain-lain, saya mengundang sama waris waras dari Petani untuk sama-sama hadir bagi meraikan majlis berkenaan disamping mengeratkan tali silarurahim.

Jalan besar menuju ke "Isreal" Yala.
Empat wilayah, khasnya Yala pada masa ini dalam keadaan yang tidak begitu aman. Kejadian tembak curi dan pengemboman sering berlaku. Sudah ratusan jiwa yang hilang dan jutaan riinggat harta benda musnah angkara sengeketa yang tidak diketahui dengan jelas pihak mana yang bertanggungjawab, tetapi ditafsirkan ianya ada kena mengena dengan perjuangan untuk mendaulatkan semula negeri Petani.

Gerai makan pagi milik orang Islam di Yala.
Gara-gara itu bandar-bandar utama di empat wilayah seperti, Yala, Narathiwat dan juga Golok menjadi sunyi sepi. Bandar-bandar ini yang satu masa dulu sibuk ataupun geger dengan pelbagai hiburan malam, aktiviti maksiat kini menjadi seperti bandar yang seakan tidak ada nyawa. Waktu malam bandar-bandar ini seakan tidak ada penghuni lagi. Ada hikmahnya disebalik suasana yang tegang di empat wilayah itu kini khasnya di Yala, Golok dan Narathiwat.

Di Yala saya sempat menijau dan merasai kesunyian ini. Paling jelas selepas jam 6:00 petang semua gudang-gudang perniagaan milik bukan Islam sudah ditutup rapat. Yang ada hanya gerai-gedai jualan pelbagai barangan semacam pasar malam dan juga kedai-kedai makan Islam. Itu pun keadaanya tidak bermaya, persis pelita minyak di tenagh padang, cahayanya malap liuk meliuk tetapi tidak padam.  Pengembangan ekonomi di badar itu langsung tidak berlaku.

Yala juga dikenali sebagai bandar dakwah yang digerakkan oleh Jemaah Tabligh. Sebanyak 66.1% penduduknya beragama Islam. Di sini terletak markaz tabligh. Setiap tahun ratusan ribu anggota jemaah tabligh yang datang dari seantero dunia akan berhimpun di sini.

Masjid tabligh yang boleh memuat belasan ribu jemaah dalam satu-satu masa menjadi ikon gerakan dakwan di sini. Markaz tabligh inilah boleh dianggap penerus atau penghidup api Islam di wilayah Petani yang terkenal satu masa dahulu.

Pintu besar untuk masuk ke markaz Tabligh di Yala.
Keserlahan gerakan dakwah di sini jelas apabila penduduk Islamnya rata-rata berpakaian menutup aurat. Yang perempuan bukan sahaja menutup kepala tetapi ada yang memakai niqad. Sementara yang lelaki berserban dan berjambang serta berjanggut. Pergerakan dan sosialise umat Islam ini ternyata lebih bebas dan terbuka berbanding dengan masyarakat bukan Islam. Dari segi psikologisnya umat Islam lebih merasa aman dan menguasai bumi Yala.

Sudah acap kali saya melalui bandar ini dan bermalam di sini. Tetapi baru kali ini saya mengetahui yang Yala terbahagi kepada dua kawasan atau zon. Satu dikenali dengan bandar lama dan satu lagi dikenali dengan bandar baru. Bandar lama Yala agak tersisih dari segi urbanisasinya berbanding dengan bandar baru.

Di sini tidak ada bangunan dan juga hotel penginapan, seperti di bandar baru. Lebih menarik lagi bandar lama dikenali dengan Palestin manakala bandar baru dikenali dengan Isreal. Dinamakan Palestin kerana kapasiti penduduk di bandar lama ini adalah orang Islam sementara di bandar baru dikenali dengan Israel kerana ia sudah bercampur antara Islam dan bukan Islam.

Dua ikon atau mercu tanda di kawasan Palestin ini ialah terletaknya markaz Tablig yang disebut tadi dan juga kawasan sekolah (Jami') di era zaman Sheikh Daud al Fatani, iaini ulama besar Petani. Pusat pengajian dibangunkan Sheikh Daud bagaimana sudah lama terbiar tanpa dibangunkan sesuai gah nama pembangunnya. Kini ia dirawat ala kadar sahaja oleh penduduk Islam tanpa menerima apa-apa bantuan daripada pihak termasuk Bangkok.

Kedua kawasan ini (Palestin dan Israel) dipisahkan oleh jalan keretapi, di sebelah selatan kawasan Pelestin sementara di sebelah utara kawasan Israel. Cukup dulu letih. [wm.kl.7:54 pm 11/11/14]

Tiada ulasan: