Isnin, 20 Oktober 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Dr Tareq Mohammaed Al- Suwaeidan : Ulama Haraki Dunia sebenar ; Professional pun dia !

Posted: 20 Oct 2014 09:00 AM PDT

Dr Tareq Mohammed Al-Suwaidān (bahasa Arab: طارق محمد السويدان; lahir November 15, 1953) adalah seorang usahawan Kuwait, penulis dan penceramah, dan seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin dari Kuwait .

 Beliau terkenal di Timur Tengah dan dalam masyarakat Islam di seluruh dunia untuk pengurusan/latihan strategik perancangan, ceramah motivasi dan rancangan televisyen dan penampilan.

 Menurut majalah Forbes (bahasa Arab edisi: Forbes Saudi), Al-Suwaidān menduduki tahap kedua dalam pendapatan bersih tahunan antara penceramah Islam di dunia Islam dengan keuntungan bersih yang dianggarkan sebanyak $ 1 juta pada tahun 2007. [1]

 Al-Suwaidān telah dilatih dalam ilmu-ilmu klasik Islam di masa mudanya dan tinggal dan belajar di Amerika Syarikat, setelah menerima BS dalam kejuruteraan petroleum dan gas asli dari Penn State University dan Ijazah Sarjana Sains dan Ph.D. Kejuruteraan petroleum dari Universiti Tulsa. [2]

 Al-Suwaidān adalah personaliti TV, dengan TV menunjukkan ranking antara yang tertinggi di peringkat pada Timur Tengah saluran TV satelit seperti MBC, Abu Dhabi TV, Orbit, Dream, Iqra dan Al-Resalah TV. [3] [4] [5 ]

 Kira-kira 10 juta penonton menonton rancangannya setiap hari di MBC setiap tahun di bulan Ramadhan [6]

 Al-Suwaidān merupakan bekas Pengurus Besar Al-Resalah Satelit TV, gagasan dari pengusaha Saudi Putera Al-Waleed bin Talal. [7]

 Pada bulan Ogos 2013, Putera Talal memecat Suwaidān kerana pengakuannya sebagai pemimpin Ikhwanul Muslimin di Kuwait . Putera Talal menulis di akaun Twitter-nya bahawa dia memecat Tarek Al-Suwaidān "kerana dia mengakui ia menganggotai gerakan Ikhwan itu." [8] 

 Al-Suwaidān adalah seorang pengurus, kepimpinan dan perunding perancangan strategik di Timur Tengah dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Inovasi Teluk. [9] Ia sering dirujuk oleh organisasi sektor kerajaan dan swasta serantau yang mantap. [10] Beliau juga merupakan Pengerusi yang AWARE (Peguambela bagi Barat-Arab Perhubungan & Exchange) pusat di Kuwait. [11]

Al-Suwaidān mempunyai dua rangkaian sosial rasmi di Facebook [2] dan Twitter [3]. Dan dia mempunyai hampir empat juta pengikut di laman beliau di Twitter dan lebih dari lima juta pengikut di Facebook. Maklumat seterusnya di sini

Dana awam disalah guna lantik peguam Umno dalam kes liwat, kata Mat Zain

Posted: 20 Oct 2014 04:00 AM PDT

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK 
Published: 20 October 2014 


 Perlantikan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai 
timbalan pendakwa raya adalah tidak sah, kata bekas 
ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur 
Datuk Mat Zain Ibrahim. 

Datuk Mat Zain Ibrahim hari ini menggesa Kabinet memandang serius dakwaan salah guna dana awam bagi membayar Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang menurutnya dilantik secara "tidak sah" sebagai timbalan pendakwa raya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim minggu depan.

 Melalui surat yang dikirim kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini, bekas ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur itu berkata, pelantikan Shafee menyalahi undang-undang kerana beliau sedang disiasat kerana dituduh memberi bukti palsu dalam satu afidavit.

 "Persetujuan untuk membayar khidmat Shafee, seberapa banyak manapun seperti yang dipersetujui, ialah dalam bidang kuasa menteri kewangan sahaja, serta wajib menggunakan wang awam.

 "Mulai tarikh pelantikan itu, menteri kewangan dan peguam negara sama-sama bertanggungjawab ke atas segala perbuatan dan salah laku Shafee dalam rayuan kes Liwat II itu," katanya dalam surat itu.

 Mat Zain berkata Jabatan Peguam Negara sudah mengeluarkan arahan menyiasat Shafee pada 3 Januari selepas beliau membuat tiga laporan polis terhadap peguam Umno itu tahun lepas berhubung afidavit berkenaan.

 Katanya, arahan untuk menyiasat itu disembunyikan daripada pihak yang terlibat dalam kes perbicaraan liwat Anwar pada 6 dan 7 Mac, dan peguam negara dengan sengaja membiarkan Shafee mengetuai pasukan pendakwaan pada masa itu.

 Katanya, siasatan sepatutnya boleh selesai dalam masa kurang lima bulan, tetapi hingga hari ini masih tiada hasil yang didedahkan.

 "Jelas tindakan menyembunyikan arahan menyiasat daripada pengetahuan pihak terlibat dan mahkamah (rayuan) disengajakan dan dengan niat menipu, ia mencemarkan proses penghakiman.

 "Percubaan Shafee berikrar atas kenyataan yang tidak benar atau palsu dalam afidavitnya dan menggunakannya di dalam prosiding mahkamah ialah suatu perbuatan yang tidak jujur, lebih-lebih lagi apabila beliau menerima bayaran daripada wang awam.9 "Dengan demikian, Shafee boleh dikatakan mengekalkan pelantikan beliau sebagai peguam bagi pihak pendakwaraya menerusi cara yang menyalahi undang-undang," katanya.

 Mat Zain berkata kerajaan enggan mendedahkan bayaran kepada Shafee dengan alasan "menghormati etika hubungan profesionalisme dan kerahsiaan antara majikan dan pekerja".

 "Ini menimbulkan persoalan mengapan kerajaan bersungguh-sungguh hendak menyembunyikan sebarang maklumat melibatkan Shafee.

 "Bukan sahaja mereka merahsiakan amaun wang awam yang dibayar kepada beliau, bahkan arahan siasatan yang dikeluarkan Pejabat Peguam Negara pada 3 Januari juga dipendamkan," katanya.

 Mat Zain berkata beliau hanya dapat tahu mengenai arahan siasatan terhadap afidavit Shafee itu pada 19 Mei apabila polis mahu mengambil kenyatannya.

 Anwar memfailkan permohonan bagi menggugurkan Shafee pada 6 Disember tahun lalu berdasarkan akuan bersumpah (SD) Mat Zain yang didedahkan beberapa hari sebelum itu. – 20 Oktober, 2014. SUMBER

Azmin: Apa nasihat AG? Saya nak tahu

Posted: 20 Oct 2014 01:00 AM PDT

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali meminta Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Datuk Seri Dr Maximus Ongkili memberi penjelasan berhubung nasihat yang diberikan oleh Peguam Negara sehingga menyebabkan dokumen perjanjian air tidak boleh didedahkan.

 Azmin berkata, beliau sebelum ini telah meneliti dokumen tersebut dan mendapati tiada perkara yang boleh menjejaskan keselamatan negara sehingga menyebabkan Peguam Negara menghalang dokumen itu daripada didedahkan kepada umum.

 "Perlu beri penjelasan kenapa (dokumen) ini ditolak kerana perjanjian itu tidak melibatkan isu keselamatan. Hanya kontrak perniagaan antara dua pihak. Kenapa perlu disembunyikan.

 "Jika terma itu melindungi kepentingan rakyat, maka tak ada sebab kerajaan pusat bersungguh-sungguh menghalang daripada dokumen ini didedahkan.

 "Apa nasihat dia (Peguam Negara)? Saya nak tahu. mesti ada justifikasi kenapa dokumen itu dihalang," katanya.

 Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan-jabatan kerajaan di Shah Alam.

 Azmin yang juga ADUN Bukit Antarabangsa berkata beliau sehingga kini belum menerima surat rasmi daripada kementerian itu berhubung penolakan untuk mendedahkan dokumen perjanjian air tersebut.

 Beliau menjelaskan dokumen itu perlu didedahkan kepada umum bukan bertujuan untuk membatalkan perjanjian berkenaan sebaliknya hanya untuk kepentingan rakyat.

 "Sampai sekarang saya belum terima surat rasmi daripada kementerian dan menteri. Lebih adil jika saya teliti dulu jika kerajaan persekutuan tolak permintaan kerajaan negeri untuk dedahkan perjanjian tersebut maka saya akan teliti dulu surat tersebut.

 "(Saya) bukan nak batalkan (perjanjian) tapi mesti ada ketelusan kalau tidak akan membebankan rakyat," katanya.9 

 Pada Sabtu lalu, Maximus berkata kandungan perjanjian air antara Putrajaya dan kerajaan Selangor belum boleh didedahkan kepada umum selepas mendapatkan khidmat nasihat yang diberikan Pejabat Peguam Negara. SUMBER

Ini ropa Syaitan Manusia.....

Posted: 19 Oct 2014 10:00 PM PDT


Sungguh mengerikan - ada manusia yang minat menyerupai syaitan dengan tanduk tertanam di dahi dan di lengannya.

Tapi ini tidak ada kostum Halloween atau  trik make-up yang pintar, ia adalah satu cara hidup bagi Caim Mortis kelahiran Colombia. 

 Berusia 42 tahun itu, telah menghabiskan 11 tahun mengubahsuai tubuhnya termasuk memiliki bola mata ditatu sepenuhnya hitam, implan kulit seperti tanduk dimasukkan ke dahi dan lengan dan menusuk tanduk.



Hasil daripada baik pulih badan keluarga Caim taat Katolik telah mengancam menolak beliau lalu beliau berpindah dari Colombia ke Mexico di mana orang lebih menerimanya. 


Caim berkata: "Apabila manusia pertama kali melihat saya reaksi normal mereka akan terkejut atau kagum.

"Perkara pertama yang ditanya kepada saya adalah "Adakah ia sakit?" Atau "  Siapa yang melakukan semua ini kepada kamu?"



"Salah satu motivasi utama bagi pengubahsuaian tubuh saya sendiri telah menjadi unik dan berbeza dibandingkan dengan orang lain di dunia.

 "Budaya pengubahsuaian tubuh telah wujud berkurun-kurun lamanya, ia bukan sekadar fesyen atau trend sementara walaupun orang-orang menganggapnya." 

Seperti Caim, banyak orang ingin menonjol dari orang ramai, dan ia membantu mereka dalam pekerjaan sebagai seorang artis tatu dan pelukis badan.



Beliau sedang bersedia untuk memulakan kerjaya barunya sebagai seorang DJ Halloween ini dengan lain DJ, Gisella, yang akan memainkan bahagian daripada "Angel" kepada syaitan di atas pentas. 

Caim berkata: "Saya terlibat lama dalam muzik, terutama gaya Latin, Tarian Muzik elektronik dan adunan dunia dan saya sudah berlatih sebagai seorang DJ untuk beberapa bulan.

Tiada ulasan: