Rabu, 15 Oktober 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Adios Amigo Tamrin

Posted: 15 Oct 2014 06:01 AM PDT

Mohd Tamrin Abdul Ghafar (kanan) dilihat bersama Naib 
Presiden PKR Tian Chua dan aktivis Haris Ibrahim ketika 
ditangkap di bawah Akta Hasutan, tahun lepas.
- The Malaysian Insider, 15 Oktober, 2014. 

Saya sedih dan terharu diatas keputusan Tamrin Ghafar meninggalkan PAS. Saya rasa ramai yang merasakan apa yang saya rasakan. Terima kasih kepada Tamrin kerana pernah membantu Dun Sungai Rapat pada PRU 13 lalu.

Beliau berada selama satu minggu di Ipoh membantu berkempen.Banyak cerita-cerita yang menarik ketika berbual-bual dengan beliau...  

Saya percaya tindakan beliau ini adalah sebagai tanda protes terhadap kekalutan yang sedang berlaku dalam PAS.Semoga Tamrin akan terus menyumbangkan baktinya walaupun berada diluar PAS. Adios Tamrin!

Ikutilah berita seterusnya :

 Anak bekas timbalan perdana menteri Mohd Tamrin Abdul Ghafar hari ini menghantar surat kepada setiausaha agung PAS menarik diri dari menjadi ahli parti Islam itu.

 Tamrin berkata beliau tidak lagi menganggotai PAS berkuatkuasa hari ini.

 "Adalah diharapkan pihak Yang Berbahagia Datuk dapat mengemaskinikan rekod keahlian saya berkaitan keputusan ini," kata Tamrin yang juga bekas Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) itu.

 Ibu pejabat PAS mengesahkan penerimaan surat bertajuk "Menarik diri sebagai ahli PAS" daripada Tamrin itu.

 Dua tahun lepas, pada 11 Ogos 2012, Tamrin menyerahkan borang keahlian sebagai ahli PAS kepada presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada majlis peringatan Badar Al Kubra di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad, Gombak.

 Tamrin merupakan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Ayer Molek dan pernah menjadi Ahli Parlimen Batu Berendam.

 Menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 tahun lalu, beliau turut sama dilihat membantu kempen PAS dan Pakatan Rakyat (PR).

 Tamrin dilaporkan mula tidak senang dengan PAS sejak kemelut pelantikan menteri besar Selangor yang menyaksikan pertembungan antara parti itu dengan rakannya dalam PR.

 Beliau pernah memberitahu The Malaysian Insider sebelum ini, walaupun sekiranya beliau keluar dari PAS, dia tidak akan sekali-kali kembali kepada parti asalnya, Umno.

 "Bagi saya Umno sudah mati," kata Tamrin, anak kepada Tun Abdul Ghafar Baba.

 Langkah seterusnya bagi Tamrin ialah menyertai Gerakan Anti Perkauman (GAP), sebuah badan yang akan memperjuangkan Malaysia yang harmoni dan mengutamakan perpaduan antara kaum.

 GAP merupakan idea beliau yang dicetuskannya pada satu pertemuan sempena memperingati tarikh 13 Mei di Dewan Perhimpunan Cina Selangor tahun lepas.

 Gerakan itu akan dilancarkan di Petaling Jaya malam ini. – 15 Oktober, 2014.-  SUMBER

Adik Hishamuddin terima kontrak label arak RM77 juta

Posted: 15 Oct 2014 03:05 AM PDT

Memang beruntung dapat abang seorang menteri kanan.Abang saudara pula PM! Abang saudara sorang lagi tu pula,CEO CIMB! Korang jeleskan kat aku?

Adik Hishamudin dan sepupu PM Najib 

DAP mempertikaikan penganugerahan kontrak bernilai RM77 juta yang didakwa diberi secara rundingan terus kepada saudara Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

 MP Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendakwa kontrak label keselamatan arak itu dianugerahkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia kepada sebuah syarikat.

Dakwanya, saudara Hishammuddin itu mempunyai 68 peratus saham dalam syarikat itu.

 Beliau mengajukan dua soalan untuk dijawab kerajaan mengenai dakwaannya itu.

 "Apa sebabnya kerajaan menawarkan kontrak untuk mencetak label keselamatan ini secara rundingan terus kepada syarikat ini?

 "Soalan kedua, adakah penggunaan label keselamatan ini berkesan untuk mencegah penyeludupan arak?" tanya Tony.

 Menurutnya, syarikat sama sebelum ini mendapat kontrak untuk mencetak label keselamatan kotak rokok pada harga yang mahal iaitu 11 sen bagi setiap kotak.

 "Adakah syarikat ini sahaja yang mampu mencetak label keselamatan di negara ini pada harga atau kos yang paling rendah?" tanya beliau.

 Menurut Tony, penggunaan label keselamatan pada kotak rokok dan arak tidak mampu mencegah aktiviti penyeludupan.SUMBER 

Komen al-Husseyn: Label keselamatan ini hanyalah topeng untuk menghalalkan penjualan arak dan rokok.Umpama tanda Halal Jakim pada item-lain dipasaran... Saya syorkan Jakim ambil aleh label keselamatan ini digantikan dengan label : Haram bagi orang Islam menjual, membeli dan menghisap atau meminumnya. 

Buat kilang arak atau tanam tembakau, itu ok! tak mengapa....??

Bukan Islam Boleh Minum Arak : Haji Hadi seiya sekata dengan Khalid Samad

Posted: 14 Oct 2014 05:33 PM PDT

Kalau diteliti dan dibandingkan kenyataan Hj Hadi di sini dan kenyataan Khalid Samad di sini, tidak ada perbezaannya. Tapi kenapa Khalid Samad dikeroyok oleh dubuk-dubuk UG dan GU? Mereka tuduh Khalid sebagai Islam Liberal ?

 Cuma ada sedikit perbezaan pandangan yang ketara oleh Hj Hadi mengenai adat SATI yg telah pun dimansuhkan, tapi bukan oleh Islam.

 Khalid Samad ada menceritakan sedikit mengenainya dan saya ada memberi sedikit pandangan mengenainya.

Tidak selesa dengan amalan orang bukan Islam tidak bermakna orang Islam boleh melarang mereka mengamalkan budaya mereka, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

 Menjawab soalan berkaitan kontroversi pesta arak Oktoberfest, Abdul Hadi berkata sekalipun pengambilan arak dibenarkan kepada bukan Islam, tetapi ia tetap dilarang bagi orang Islam.

KENYATAAN YB KHALID SAMAD

Mengikut syariat Islam, yang sememangnya direka Allah untuk masyarakat manusia yang bersifat majmuk, orang bukan Islam boleh hidup dengan aman di bawah pemerintahan Islam. Hak mereka tidak akan dicerobohi termasuk agama mereka. Mereka tidak akan dipaksa memeluk agama Islam dan mereka dibenarkan mengikut ajaran agama mereka dengan aman damai.

 Apa yang dibenarkan oleh agama mereka untuk dimakan minum, mereka akan terus dibenarkan makan dan minum. Maka mereka dibenarkan makan makanan yang haram bagi ummat Islam seperti daging khinzir, daging binatang yang tidak disembelih atas nama Allah dan sebagainya. 

Begitu juga dengan minuman mereka. Apa yang haram bagi ummat Islam tetapi halal mengikut agama mereka, mereka tidak akan dihalang meminumnya. Termasuklah beer dan wine yang merupakan minuman arak yang memabukkan.

 Kebebasan sebegini yang dijamin syariat Islam terhadap orang bukan Islam di bawah pemerintahannya adalah di antara bukti kebenaran dan keagungan Islam. Ianya juga merupakan bukti bahawa Islam mampu memerintah Negara yang bersifat majmuk.

 'Ketuanan Islam', 'Islam agama persekutuan' dan sebagainya bukan merupakan alasan untuk ummat Islam untuk menyimpang dari syariat sehingga prinsip hormat kepada hak bukan Islam menjadi kabur. Ianya bukan alasan untuk menekan bukan Islam sehingga memaksa mereka mengikut kehendak orang Islam. Itu merupkan Islam chauvanis seperti yang diperjuangkan ISMA.

   KENYATAAN TGHA

  "Kita tak ganggu orang bukan Islam dalam perkara yang diizin agama (mereka), selain bercanggah, yang langgar fitrah manusia. Seperti upacara bakar isteri yang kematian suami.

"Islam tak benarkan korbankan wanita bila suami mati. Ada dalam adat-adat biasa, walau tak selesa, perkara dibenar oleh agama dia, sama-sama dia. Tapi ada kawalan, jaga sensitiviti," katanya dalam satu sesi soal jawab di Gombak semalam.

KENYATAAN YB KHALID SAMAD

Pada masa yang sama, di dalam kawasan yang diperintah ummat Islam, mereka telah melihat berlakunya amalan 'suttee' iaitu amalan di mana janda dibakar hidup-hidup bersama jenazah suaminya apabila suaminya meninggal. 

Dia mengisahkan satu peristiwa dua orang Islam yang berkuda sedang melihat seorang janda dibawa untuk dibakar bersama jenazah suaminya. Ahli keluarga wanita malang itu menangis kesedihan. Wanita itu pun kelihatan keliru dan sedih. 


Maka salah seorang dari orang Islam tersebut bertanya kepada rakannya, "tidakkah sepatutnya kita halang amalan ini?" 


Rakannya jawab, "ianya ajaran agama mereka. Kita tidak boleh campur." (Kecuali sekiranya janda itu memeluk agama Islam). 


Maka jawab yang pertama tadi, "Alhamdulillah syukur kita kepada Allah yang telah menentu untuk kita agama Islam yang adil dan benar yang penuh dengan rahmat".


 Mengikut alim ini, melalui dasar tidak campur tangan dalam urusan agama lain, maka kebenaran Islam terserlah. Akhirnya amalan 'suttee' ini dikurangkan di kalangan masyarakat Hindu kerana terdapat wanita Hindu yang tidak ingin melakukannya. Sebahagian masyarakat Hindu memeluk Islam dan ada juga yang mengugut untuk memeluk agama Islam sekiranya terus dipaksa melakukannya.

(Penjelasan tambahan al-Husseyn : 1) Mayat penganut Hindu dibakar adalah bercanggah dengan amalan Islam yg mensyariatkan penganutnya supaya menghormati mayat dgn beberapa tatacara tertentu. Namun Islam tidak boleh melarang adat ini atau adat agama lain yang membakar mayat mereka.

2) Adat isteri yang wajib mati bersama suami ini tak wujud lagi sekarang di India. Pada 1987 seorang isteri yang kematian suami telah dibakar hidup-hidup di sebuah kampung di Rajashtan, India, yang masih berpegang kepada adat 'sehidup semati' ini. Ia menimbulkan kemarahan aktivis-aktivis wanita India yang meminta Kerajaan mengharamkan adat kuno itu. Akhirnya kerajaan negeri Rajasthan mewujudkan undang-undang yang membawa hukuman berat kepada sesiapa yang masih berpegang kepada adat sati.)


KENYATAAN TGHA

 Abdul Hadi yang juga naib ketua kesatuan ulama sedunia menjawab soalan berkaitan sejauh manakah sikap toleransi amalan masyarakat bukan Islam yang bercanggah amalan orang Islam seperti Oktoberfest.

 Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata dalam pemerintahan Islam memberi hak kebebasan agama, berbudaya dan berbahasa sekaligus tidak boleh menghalang sesuatu perkara yang diizinkan oleh Islam.

 Boleh berfoya-foya?

 Memberi contoh pendekatan kerajaan PAS di Kelantan dan Terengganu bahawa lesen menjual arak diberikan kepada bukan Islam tetapi dengan syarat ia dijual kepada bukan Islam sahaja.

 "Ini contoh dia. (Orang Islam) tak boleh ganggu perkara yang diizin oleh agama dia (bukan Islam). Kita tak tahu berfoya-foya (dalam) agama dia benar ke? Agama dia pun tak benar kot. Ke tak ada agama.

 "Kena ditapis, sejauh mana agama dia benarkan. Atau dia tak ada agama? Atau dia komunis? Komunis tak ada agama.


"Perkara yang diizin dalam agama dia, maka kawalan mesti dibuat supaya tidak sentuh sensitiviti penganut Islam dan agama lain yang tak setuju perkara yang sama," katanya.

Ketika zaman kemuncak kegemilangan Islam di pelbagai pelosok dunia, MP Marang itu berkata, orang Islam boleh memerintah dengan aman tanpa berlaku pertembungan agama dan budaya. SUMBER

     KENYATAAN YB KHALID SAMAD

Kebebasan sebegini yang dijamin syariat Islam terhadap orang bukan Islam di bawah pemerintahannya adalah di antara bukti kebenaran dan keagungan Islam. Ianya juga merupakan bukti bahawa Islam mampu memerintah Negara yang bersifat majmuk.

 'Ketuanan Islam', 'Islam agama persekutuan' dan sebagainya bukan merupakan alasan untuk ummat Islam untuk menyimpang dari syariat sehingga prinsip hormat kepada hak bukan Islam menjadi kabur. Ianya bukan alasan untuk menekan bukan Islam sehingga memaksa mereka mengikut kehendak orang Islam. Itu merupkan Islam chauvanis seperti yang diperjuangkan ISMA. 

Hujjah sensitiviti dan sebagainya adalah persoalan yang boleh ditangani dalam keadaan hak bukan Islam terus dijamin. Ianya ditangani dengan dikenakan syarat tertentu ke atas penganjurnya seperti tidak dibenarkan orang Islam bersama, tidak diiklankan di kawasan dan akhbar kebiasaan orang Islam, dianjurkan di kawasan majoriti orang bukan Islam dan sebagainya.

 Namun ianya tidak boleh dihadiri orang Islam dan dari sudut perlaksanaannya dan cara ianya diurus, pihak PBT perlu memantau dan mengawal. Ini telah juga saya sebutkan dalam interview berkenaan.

Pendirian Islam yang sebegini menjadikan Islam mampu memerintah dunia yang bersifat majmuk.

Nota : Kenyataan YB Kahali diatas boleh di rujuk di sini. Tang mana salahnya kenyataan Khalid Samad hingga dicemuh dan dicerca?

Tiada ulasan: