Isnin, 22 September 2014

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


KIAMAT

Posted: 22 Sep 2014 08:26 AM PDT

Posted: 22 Sep 2014 08:21 AM PDT

Wan Azizah terima Azmin dilantik MB Selangor

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menerima pelantikan Mohamed Azmin Ali dengan hati terbuka. Gambar fail The Malaysian Insider.Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menerima pelantikan Mohamed Azmin Ali dengan hati terbuka. Gambar fail The Malaysian Insider.Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata beliau menerima secara terbuka pelantikan timbalannya Mohamed Azmin Ali sebagai menteri besar Selangor yang baharu selepas pengumuman rasmi hari ini.
Azmin, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa hari ini disahkan menjadi MB Selangor berkuatkuasa esok selepas menerima surat pelantikan hari ini, sekali gus menamatkan spekulasi mengenai jawatan penting di negeri terkaya tersebut.
"Saya menerima dengan hati yang terbuka keputusan yang dibuat Tuanku Sultan Selangor yang memperkenankan Azmin, timbalan presiden PKR, sebagai menteri besar Selangor yang baharu," kata Dr Wan Azizah dalam satu kenyataan.
Beliau sebelum itu menghadiri satu mesyuarat tergempar di ibu pejabat PKR petang tadi yang turut dihadiri Azmin dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada 29 Adun PKR dan DAP, serta 2 Adun PAS yang menyokongnya sebelum ini sebagai calon MB baharu.
"Saya menghargai kesepakatan 29 Adun ini yang meletakkan kepentingan menjaga mandat rakyat mengatasi kepentingan peribadi mereka," katanya.
Dr Wan Azizah berkata, beliau sebelum ini sudah membuat keputusan menarik diri daripada pencalonan sebagai menteri besar Selangor yang baharu dan keputusan muktamad tersebut diputuskan dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat (MPP) hari ini.
Menurutnya, MPP juga sebulat suara menyokong Azmin sebagai menteri besar Selangor.
"Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang bermesyuarat pada hari ini juga sebulat suara bersetuju dengan cadangan itu," katanya.
Walaupun kesal dengan layanan yang diberikan istana, Dr Wan Azizah berkata keputusan tersebut perlu diterima demi kepentingan rakyat Selangor.
"Saya mengambil keputusan ini demi kepentingan rakyat atas kesedaran krisis ini perlu diselesaikan secepat mungkin," katanya.
Dr Wan Azizah juga menggesa supaya usaha membela rakyat perlu kembali menjadi tumpuan utama di Selangor.
Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Selangor akan diadakan pada pagi esok di Istana Alam Shah, Klang.
Spekulasi sebelum ini mengatakan Azmin akan dilantik sebagai MB Selangor yang baru, namun tiada pengesahan daripada pihak istana hingga surat pelantikan didedahkan hari ini.
PKR sebelum ini mencalonkan Dr Wan Azizah sebagai calon MB tunggal, bagaimanapun mendapat tentangan daripada rakan PR, PAS dan Sultan juga enggan menerima cadangan tersebut. – 22 September, 2014.

Azmin Ali dilantik sebagai MB Selangor baharu

Posted: 22 Sep 2014 08:17 AM PDT

Azmin Ali dilantik sebagai MB Selangor baharu


SHAH ALAM 22 SEPT: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali dilantik sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu berkuatkuasa 23 September 2014.
Azmin Ali MBPelantikan itu mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa menerima surat pelantikan yang ditandatangani Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, petang tadi.
Menurut surat itu, majlis angkat sumpah akan diadakan di Istana Alam Shah, Klang pada pukul 10.30 pagi esok.
"Sukacita dimaklumkan bahawa Sultan Selangor telah berkenan melantik YB (Yang Berhormat) tuan untuk menjawat jawatan Menteri Besar Selangor berkuat kuasa 23 September (Selasa).
"Sehubungan itu, YB diminta hadir ke istiadat angkat sumpah jawatan dan ikrar aku janji serta pengurniaan surat cara pelantikan Yang Amat Berhormat Menteri Besar Selangor,"
"Kerjasama pihak YB dalam menyempurnakan perkara Sultan Selangor amat dihargai dan diucapkan terima kasih," jelas surat berkenaan.
Pelantikan Azmin sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu sekaligus menamatkan spekulasi pengganti Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tiada ulasan: