Selasa, 9 September 2014

.

.


Jangan prejudis kepada PasMa

Posted: 08 Sep 2014 08:26 PM PDT

ULSAN PERISTIWA                                                                                         

Kehangatan dan sambutan membanggakan terhadap forum "Pas Campur Umno: Ke mana halatuju", anjuran Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) memberi gambaran satu gelombang atau kebangkitan baru dalam dunia politik negara ini akan berlaku. Walaupun jumlah kehadiran malam tadi sekitar 1,000 orang, tetapi ia sudah mencukupi untuk memberi isyarat penting kepada Pas terutamanya mereka yang cuba menjatuhkan Pas dari landasan yang sedang bergerak kini, Pakatan Rakyat.

Ahli panel, Mujahid, Aziz Bari dan Phahrolrazi terlindung.
Kalau forum itu tidak diriuhkan dengan pembatalan dan sabotaj pihak tertentu, saya yakin jumlah yang hadirnya lebih ramai. Begitu juga kalau lokasi forum itu diadakan ditempat lebih kondusif dan lebih luas, pasti jumlahnya melebhi 1,000 orang.

Satu gambaran yang tampak mereka yang hadir terdiri dari pelbagai kaum, peringkat usia dan juga latar belakang. Minat orang ramai itu juga memberi petanda kemunculan PasMa itu dinanti-nanti dan ditunggu-tunggu.
Bukan sahaja golongan profesional liberal (prolib), tetapi ada anak-anak muda berkopiah ala-ala ustaz Juzu Amma pun hadir. Apakah mereka merupakan spy mana-mana pihak untuk meninjau forum tersebut, atau pun apa? Beberapa orang anak muda yang datang bersalam dengan saya menjelaskan mereka hadir atas fungsi dan tanggungjawab mereka sebagai penerus kerjasama politik yang ada. Ertinya mereka bukan spy yang dihantar.

Sebahagian yang hadir.
PasMa sebagai penganjur perlu berpuas hati. Walaupun persatuan itu ditubuhkan tidak sampai sebulan tetapi sambutan dan bicara terhadapnya sudah meluas. Dimana-mana orang bertanya mengenai PasMa. Masing-masing bertanyakan untuk menyertainya dan ada yang menawarkan diri untuk menjadi aktivis PasMa. Pertanyaan paling poular ialah apakah ia menjadi alternatif kepada Pas yang akan terus berdakapan dengan Pakatan Rakyat.

Forum malam tadi menjelaskan kedudukan dan maksud penubuhan PasMa itu sendiri. Bekas Exco kanan Kerajaan Kedah Phahrolrazi Mohd Zawawi selaku presiden hadir memberi penjelasan mengenai PasMa mengenai tujuan dan matlamat penubuhannya. Jelas hasratnyta baik sekali. Menurutnya PasMa bukan pesaing kepada Pas, tetapi satu Ngo yang akan mempertahankan Pakatan Rakyat. Dalam erti kata lain PasMa menjadi benteng kepada kerjasama (tahalul syiasi) Pas dengan PKR dan DAP yang berjalan sekarang ini.

Tujuan mengatakan PasMa bakal menjadi sebuah badan siasah yang menentang Pas adalah tidak benar dan lahir dari ilusi daripada orang yang sedang dikejar bayang-bayangan kelemahan sendiri. Mereka yang tidak ada keupayaan memimpin serta tandus idea bagaimana hendak mengembangkan Pas akan diserang oleh rasa takut itu. Mereka berilusi begitu juga sebenar mereka yang sakit.

Penjelasan Phahrolrazi itu diperkuatkan lagi dengan ketegasan oleh Ahli jawatankuasa Pas Pusat, Dr Mujahid Yusuf, yang mengatakan bahawa Pas sama sekali tidak mempunyai niat untuk bersama Umno. Pegangan Pas itu menurut Mujahid berdasarkan kepada keputusan dan persetujuan dibuat dalam mesyuarat Pas. Ini katanya termasuklah juga mengenai soal jawatan MB Selangor.

Tegas Mujahid kalau pun Adun Pas dipilih sebagai MB menggantikan Khalid Ibrahim, Pas akan tolak kerana itulah keputusan Jawatankuasa Pas. Jadi katanya tidak timbul untuk Pas bekerjasama dengan Umno dan kalau usaha ke arah itu diadakan ia akan ditentang. Penjelasan Mujahid itu sangat mujarab dan menjerat ke dalam hati hadirin.

Kemunculan PasMa secara mendadak itu adalah untuk memperkuatkan Pas di atas landasan sekarang ini atas keyakinan pencapaian terbaik Pas waktu ini adalah hasil kerajsama politik dengan PKR dan DAP. Hakikat ini jarang disedari mereka yang meragui dengan keberkesanan Pakatan Rakyat apa lagi yang mempunyai agenda lain.

Selain Phahrorazi dan Mujahid, forum malam tadi juga memampilkan Dr Abdul Aziz Bari. Aziz yang mulanya tidak disenaraikan sebagai panelis turun menggantikan Husam Musa yang beriya-iya untuk menjadi ahli panel tetapi tidak muncul-muncul tanpa sebab yang jelas tetapi mudah untuk ditebak akan sebab musababnya. Menjadi fiil Husam akan menngecualikan diri dalam keadaan-keadaan kritikal dan memerlukan penanggungjawab yang jelas.  Seorang lagi ahli panel dicadangkan Ahmad Awang juga tidak hadir. Mungkin beliau tidur awal malam tadi, maklumkan sudah berusia. Letih.

Aziz banyak memperkatakan mengenai pergolakan di Selangor termasuk berhubung kuasa sultan dalam menentukan MB Selangor. Walaupun forum berkenaan bukan maksud hendak membangkitkan apa yang berlaku di Selangor kini, tetapi hadirin tidak dapat mengelakkan daripada mengungkit dan menarik isu Selangor itu.

Di sini menjadikan forum semalam ditangan Aziz agar tersasul sedikit, seolah-olah ia forum untuk mencari jawaban apakah proses perlantikan MB Selangor yang tertangguh kini akibat ulah Pas itu. Namun apa-apa isu mengenai Selangor masih relevan dan menarik minat umum.

Berbalik kepada tujuan forum tadi dan kewujudan PasMa, ia tidak sepatutnya dicurigai dan disangsikan. Apa lagi diprejudiskan sebagai mengancam Pas. Mereka yang mendominasi PasMa adalah orang-orang suci Pas. Saya tidak fikir mereka bergerak untuk menghancurkan Pas, kerana Pas adalah anak atau ibubapa mereka yang sejati. Hanya orang gila sahaja bertindak demikian. Saya yakin pemain dalam PasMa bukan keturunan jahiliah.

Apa dijelaskan itu bahawa PasMa menjadi satu mekanisme untuk mengekalkan Pas dalam Pakatan Rakyat, tidak lebih daripada itu. Hasrat ini menyebabkan kebimbangan disuarakan Naib Presiden Pas Tuan Ibrahim Tuan Man tidak berbangkit. Tanggapan ia adalah sebahagian projek untuk "melanggar" Abdul Hadi Awang adalah tidak benar dan kalau itulah motifnya PasMa akan ditolak oleh segenap ahli Pas.

Justeru Tuan Ibrahim sendiri tidak perlu takut dengan PasMa atau pun cuba memberi gambaran yang PasMa itu berniat tidak baik kepada Pas. Sebaliknya dalam pengamatan saya mereka yang tidak suka kepada PasMa adalah mereka yang berhasrat untuk menyatukan Pas dengan Umno. Bagi mereka kewujudan PasMa dilihat menjadi penghalang kepada usaha busuk mereka. Dan begitu juga mereka yang memberi sokongan dan teruja dengan kewujudan PasMa kerana mendokong Pas agar terus kekal dalam Pakatan Rakyat.

Bagi mereka yang menerima tahalul syiasi sudah pasti akan bersama PasMa untuk mempertahankan kekuatan yang ada kini. Selepas ini sesiapa dalam Pas mempersoal dan meragui PasMa adalah mereka yang jelas mahukan Pas keluar dari Pakatan Rakyat dan ironisnya lagi mahu "beroman" dengan Umno dalam temaram politik hari ini (pinjam istilah Aziz Bari).

Begitu juga dengan Abdul Hadi Awang tidak perlu menerima jaruman oleh mana-mana pihak dengan mengatakan PasMa akan menjadi sebuah parti baru untuk menggantikan Pas. Tidak ada keperluan untuk PasMa atau sesiapa buat begitu. Bukan soal parti serpihan biasanya akan mati, tetapi tidak ada sebab qati'e bagi PasMa bertindak demikian.

Saya juga yakin mereka yang mengagaskan PasMa atau pun mereka yang tidak setuju dengan tindak tanduk dan sikap tidak profesional sebagai presiden sedia untuk melawan Pas dengan menubuhkan satu fraksi baru. Seperti saya katakan sebelum ini mereka yang berada dalam Pas tidak perlu keluar Pas walaupun dihalau sekalipun. Sindiran atau ejekan bukan perlu dilayan sehinggakan merasa rendah diri kemudian angkat punggung meninggalkan Pas.

Pas adalah hak semua orang Pas tidak kira mereka dari negeri mana, bangsa apa ataupun apa latar belakang pendidikan mereka. Pas bukan hak golongan merasakan ndir mereka ustaz dan ahli syurga. Pas juga adalah hak orang biasa, pendengar ceramah dan golongan profesional. Sebagai hak bersama sesiapa pun layak menerima Pas sebagai pesaka atau wadah penerus perjuangan.

Sekiranya ada mana-mana golongan yang cuba hendak dinyahkan daripada Pas kerana apa-apa sebab, maka golongan itu tidak perlu kesal atau kecewa sehingga hendak keluar Pas dan menubuhkan wadah baru. Mereka harus cekap dan berani untuk mempertahankan diri mereka agar Pas menjadi milik mereka bersama juga. Sekiranya selepas perjuangan itu nanti takdir mengalahkan, maka tidak ada jalan lain melainkan kena membahagi duakan Pas.

Jangan pula ada mana-mana pihak cuba mengarakkan api dengan apa yang berlaku malam tadi. Jangan jadikan kejayaan forum malam tadi sebagai pemulaan sedang bergerakkan sebagai usaha hendak menjadikan PasMa sebagai sebuah parti politik. Baik di pihak PasMa atau mereka yang mencurigai kewujudannya perlu berfikiran bersih. Kena positif kepada PasMa sebagai benteng menguatkan Pas dan Pakatan Rakyat.

Kalau di dalam Pas ada geng itu dan ini atas alasan mempertahankan identiti Pas sebagai sebuah parti agama, maka peranan PasMa juga begitu, sebagai benteng mempertahankan kuasa politik Pas. Seeloknya geng-geng yang ada dalam Pas itu bergabung dengan PasMa bagi menjadi kelestarian Pas dan menjadikan Pas sebagai sebuah wadah yang hebat, disegan dan menjadi alternatif kepada Umno.

Sesuatu itu akan menjadi baik kalau kita berfikir positif terhadapnya, sebaliknya ia akan menjadi buruk kalau kita melihatnya secara negatif dan penuh kecurigaan. [wm.kl.10:51 am 09/09/14]

Azizah ucap terima kasih kepada Hadi dan tidak lupa budi Pas

Posted: 08 Sep 2014 04:07 AM PDT

KENYATAAN                                                                                                    

Dr Wan Azizah cukuplah memalukannya.
Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail menyatakan sedikit terguris hati dengan kenyataan Presiden Pas Abdul Hadi Awang yang membuat komen tentangnya tidak layak menjadi MB Selangor disebabkan kurang berkebolehan sepertinya.

Azizah dalam memberi reaksi kepada komen Abdul Hadi itu mengakui akan kelemahan dirinya dan akan berusaha untuk memperbaiki.

"Saya sedikit terguris dengan serangan peribadi yang dibuat terhadap saya walaupun saya menghormati pendapat Dato' Seri Abdul Hadi Awang mengenai kebolehan dan kemampuan saya.

"Walau bagaimana pun tidak timbul kemarahan dan saya menerimanya sebagai teguran agar boleh diperbaiki diri InsyaAllah," demikian kata Azizah dalam kenyataan yang diemailkan ke blog ini.

Beliau juga tetap mengenang budi baik pemimpin Pas yang banyak membantu dirinya dan keluarga terutamanya semasa suaminya Anwar Ibrahim dipenjara.

Kenyataan lima perenggan itu cukup rengkas tetapi padat sungguh mengharukan. Kita harap apa yang berlaku sama ada dipihak PKR dan teguran Abdul Hadi itu akan tambah mematangkan lagi politik presiden PKR itu.

Berikut adalah kenyataan penuh Dr Wan Azizah:

KENYATAAN MEDIA

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam reformasi.

Saya mendoakan kesejahteraan dan keselamatan seluruh rakyat Malaysia. Sebuah masyarakat yang melalui kemajuan dan kematangan akan terus berhadapan pelbagai ujian dan beberapa perkembangan politik yang berlaku akhir-akhir ini adalah sebahagian dari proses itu.

Saya sedikit terguris dengan serangan peribadi yang dibuat terhadap saya walaupun saya menghormati pendapat Dato' Seri Abdul Hadi Awang mengenai kebolehan dan kemampuan saya.

Walau bagaimana pun, tidak timbul kemarahan dan saya menerimanya sebagai teguran agar boleh memperbaiki diri InsyaAllah.

Oleh itu, saya menasihati semua supaya tiada lagi sebarang kenyataan balas dibuat berhubung kenyataan Dato' Seri Abdul Hadi Awang itu. Fokus kita sewajarnya bersatu membela rakyat dari pelbagai tindakan Umno/Barisan Nasional yang menekan rakyat.

Saya mengucapkan terima kasih kepada Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan keluarga atas jasa beliau dan bantuan kepada saya sejak tahun 1999 lagi. Saya juga tidak akan lupa budi baik pimpinan dan anggota PAS yang lain yang banyak membantu saya dan keluarga.

Saya mendoakan Dato' Seri Abdul Hadi Awang dipanjangkan umur dan seluruh perjuangan kita dibantu Allah SWT dan diberikan kemenangan.

DATUK SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden KEADILAN
8 September 2014 [wm.kl.7:04 pm 08/09/14]

PKR dan DAP tidak belajar daripada P Ramlee

Posted: 08 Sep 2014 03:40 AM PDT

SENJAHAN PETANG                                                                                      

Kenyataan dikeluarkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor Mohamad Banir Munir hari ini membolehkan mereka yang mengharapkan Pakatan Rakyat Selangor ranap tersenyum puas sendirian sambil mengelus-eluskan dada dengan penuh kelegaan. Kenyataan Banir Munir itu sangat dinanti-nantikan oleh mereka yang mahu melihat kerajaan Selangor "berkucar wak yah".

Atas kebijaksanaan Raja boleh dijadikan kuda.
Umpama buaya yang menanti bangkai hanyut, musuh Pakatan Rakyat menyambut baik kenyataan yang negatif buat Pakatan Rakyat, khasnya PKR dan DAP oleh Mohamad Banir itu.

Hari ini pejabat Sultan Selangor telah mengeluarkan satu kenyataan yang pedih terhadap PKR dan DAP, berhubung dengan tindakan kedua-dua parti berkenaan yang menghantar hanya satu nama sahaja untuk diangkat menjadi MB menggantikan Khalid Ibrahim.


Sultan telah mengutuskan surat meminta kedua-dua parti itu termasuk Pas menghantar lebih daripada satu nama, bagaimana kedua-dua parti itu engkar dan tidak sedia mematuhi kehendak sultan. Keenggan itulah maka parti itu dianggap engkar dan derhaka.
Dengan berpegang kepada keputusan awal yang dicapai dalam mesyuarat Majlis Presiden kedua-dua parti itu menghantar hanya satu nama sahaja, yakni Dr Wan Azizah Wan Ismail. Berbeza dengan Pas yang menghantar dua senarai nama, dimana dalam kedua-dua senarai itu tidak sama sekali memasukkan nama Wan Azizah walaupun dalam mesyuarat Jawatankuasa 17 Ogos telah memutuskan nama Wan Azizah disenaraikan sebagai pengganti Khalid.

Pas bukan sahaja dilihat tidak jujur dan akur kepada keputusan mesyuarat eksekutifnya sendiri, tetapi belot apabila turut menamakan dua orang Exconya sebagai pengganti Khalid. Dari sudut semangat setiakawan, tindakan Pas itu dilihat tidak jujur, tetapi dari segi muslihat politik ia satu tindakan licik dan bijak. Pas benar-benar bermian politik.

Awal-awal lagi saya telah membayangkan permainan Pas itu, tetapi waktu itu ramai yang tidak mahu mengiyakannya dan menganggap Pas sebagai pandir yang lurus dan dungun.

Hari ini apabila Sultan Selangor menyifatkan tindakan DAP dan PKR itu sebagai engkar titah baginda dan ia boleh dianggap derhaka, orang menyuluh yang Pas bukan sahabat yang baik dan jujur. Pas cuba melepaskan dirinya daripada berdepan dengan masalah. Dalam hal ini Pas bukan sahabat yang rela sehidup semati, tetapi lebih bersifat selfish atau dalam istilah kasar sanggup "mencolekkan" kapur di dahi semasa berada di Calcutta.

Tetapi dari sudut lain tindakan Pas itu walaupun selfish, tetapi ia bijak. Pas pandai mengambil hati sultan dan mengawal keadaan agar parti itu tidak dimurkai oleh sultan sebaliknya dikasihi sultan. Mungkin Pas sudah belajar dengan Najib Razak, mengenali kuasa dan budibicara yang ada kepada sultan dalam proses memilih MB Selangor. Najib dilaporkan ketika mengulas mengenai kemelut di Selangor menyifatkan yang PKR tidak tahu kuasa sultan. Atau pun Pas sudah serit dengan apa yang berlaku di Perak pada tahun 2009 sehingga kerajaan Pakatan Rakyat berketuakan Pas sebagai MB jatuh terjelapak makan tanah dua cupak.

Pas tidak berpegang kepada pandangan atau nasihat pakar perlembagaan yang melihat secara lateral bahawa kuasa melantik MB itu terletak kepada parti yang mendapat majoriti. Sebagai parti (Pas) yang mempunyai semangat Melayu dan menghormati sultan, Pas pandai menjaga hati sultan. Sekali lagi Pas menjaga kepentingannya tanpa mempedulikan nasib kawan lain. Apakah tindakan Pas ini hendak dicap sebagai tidak bersikap setiakawan, jahat atau pun menikam dari belakang? Ia subjektif. Semua orang harus sedar Pas berada dalam lingkaran politik sekular, bukan Islam.

Tidak dinafikan tindakan DAP dan PKR itu akan disuluh sebagai biadap. Bagi kaum atau individu meletakkan sultan di tempat tertinggi, maka sultan dilihat berkuasa ke atas apa sahaja. Setiap titah perintahnya wajib dipatuhi. Konvensyen atau perlembagaan yang digubal yang menghadkan kuasa raja dan sultan itu tidak akan terlaksana kerana bangsa Melayu akan lebih tunduk kepada adat resam. Kadang-kadang soal adat dan resam diletakkan di atas undang-undang agama.

Pas memahami akan kelemahan bangsa Melayu ini. Sejarah dan amalan ini yang menggerunkan Pas. Perhati sahaja kepada penghormatan yang diberikan kepada raja yang berbunyi Duli Yang Maha Mulia yang mana menimbulkan percanggahan dari segi kewajarannya.

Untuk menekan dan mempermainkan sultan bukan tidak boleh. Ia boleh dilakukan, tetapi dengan penuh berhikmah. Sultan juga ada kelemahan dan kecacatan kerana mereka bukan maksum, tetapi kelemahannya boleh ditegur dengan penuh taktikal. Sultan boleh ditukar sebagai tidak sultan kalau kena cara dan gayanya.

Dalam soal ini PKR dan DAP tidak belajar dengan Seniman Agung P Ramlee. Kalau DAP jahil mengenai hal ini tidak kisah sangat kerana mereka kebanyakkannya Cina, dan kalau ada Melayu dalam parti itu masih mentah. Tetapi yang musykilnya ialah PKR, sebuah parti yang mengikut Saifuddin Nasution Ismail ditunjangi oleh Melayu.

Cuba tengok apa yang P Ramlee lakukan ke atas sultan dalam filem Musang Berjanggut dan Nujum Pak Belalang. P Ramlee boleh mainkan sultan dengan mudah dan selamba sahaja tanpa sultan terasa hati kepada tindakannya. P Ramlee perkenakan sultan dalam jenaka halus sehinggakan sultan tidak merasai mereka diperbodohkan.

Misalnya dalam filem Nujum Pak Belalang, P Ramlee mendenda sultan agar merangkak dalam gua untuk mendapat semula mahkota dan puterinya yang dicolek oleh perompak. Manakala dalam filem Musang Berjanggut pula macam mana P Ramlee menjadikan raja sebagai kuda yang ditunggang oleh Puspawangi (Saadiah).

Apa yang dilakukan P Ramlee adalah untuk menyindir tingkah laku sultan sekaligus merendahkan martabat sultan yang rakus, bernafsu serta tidak profesional. Atas bijaksana caranya bertindak menegur sultan, memperbetulkan kesalahan sultan atau untuk meletakkan sultan sebagai hamba Allah, P Ramlee lakukan segala perbuatan itu. Sultan tidak murka kepada P Ramlee sebaliknya diangkat menjadi panglima. Nah, di sinilah kebijaksanaan P Ramlee dalam berdepan dengan sultan yang harus dihadam oleh pemimpin Melayu dalam PKR dan juga DAP.

Sepatutnya PKR terutama Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution dan Mohd Rafizi Ramli mengambil iktibar dan belajar daripada P Ramlee. Selepas itu mereka mengajar dan memberi tahu pula kepada Lim Guan Eng. Saya percaya kalau mereka berhikmah dan bijak berdepan dengan sultan kerumitan yang sedang dihadapi kini, yang telah meletakkan PKR di tubir kehancuran tidak akan berlaku.

PKR dan DAP juga tidak akan dianggap sebagai derhaka. Dalam permainan ini Pas boleh dipuji, tetapi dari sudut setiakawan Pas patut dikecam dan dianggap sebagai kawan yang curang. Jika Pas seekor monyet yang kini berada di atas pokok, dia hanya memberi kulit kepada PKR dan DAP sementara dia memakan pisang sambil menyimpan dalam mulut, sehingga kembung pipi sebesar bola golf.

Ingatan kepada Pas, pisang yang dikemeng dalam mulut itu jangan terlalu lama kerana ia akan basi. Ia juga tidak dibenarkan melompat kegembiraan terlalu tinggi sangat nanti pisang "terkebak" keluar dari mulut. Auhhhhhh.. [wm.kl.5:46 pm 08/09/14]

Tiada ulasan: