Khamis, 31 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Penduduk Gaza terbiar tanpa elektrik selepas Israel musnahkan loji kuasa

Posted: 31 Jul 2014 07:40 AM PDT


Beribu-ribu penduduk di Semenanjung Gaza yang dikepung kini terbiar tanpa elektrik selepas Israel memusnahkan satu-satunya loji janakuasa diwilayah miskin ini.

 Peranggkaan terkini menunjukkan 1.8 juta orang di daerah pantai Palestin yang dikepung adalah bergelut dengan kekurangan bekalan elektrik dan bekalan air yang serius di tengah-tengah musim panas terik.

 Beberapa imej dan rakaman dari dalam kedai di Bandar Gaza menunjukkan produk susu yang rosak.


 Krisis ini berikut serangan Israel loji janakuasa wilayah hanya sehari sebelum Israel mengebom tangki minyak di bandar, mencetuskan kebakaran besar yang berlarutan selama berjam-jam pada hari Selasa.

 Sumber berkata sebelum serangan itu, penduduk Gaza terpaksa menghadkan bekalan elektrik selama beberapa jam sehari kerana kepungan Israel yang berterusan.

 Kekurangan elektrik juga telah menjejaskan bekalan air, kerana pam air beroperasi dengan kuasa elektrik. Dengan serangan Israel berterusan  tanda-tanda kawasan pantai menuju bencana epik perkadaran .

 Penduduk dan saksi berkata kebakaran besar masih mengamuk berhampiran kilang. Kenderaan Jabatan Bomba dilaporkan tidak dapat mencapai kawasan itu. Kerosakan kepada loji kuasa yang lebih teruk kerosakan berat untuk infrastruktur di Gaza yang dikenakan dalam tempoh 23 hari dari serangan maut Israel terhadap sekerat pantai.


Sejak 8 Julai, pesawat perang Israel telah menggegarkan pelbagai tempat di Semenanjung Gaza, merobohkan rumah-rumah dan keluarga tertimbus di bawah runtuhan. Tentera Israel juga memulakan serangan darat terhadap Palestin yang miskin pada 17 Julai.

 Sekurang-kurangnya 1,300 penduduk Palestin terbunuh setakat ini dalam serangan Israel, dan hampir 6,500 yang lain cedera.

 Israel telah menolak desakan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk gencatan senjata baru-baru ini , yang gerakan Palestin Hamas telah menandatanganinya.SUMBER

Komen dari hamba Allah bernama Karim :

Terdapat kekurangan makanan dan perubatan bagi penduduk Gaza. Sekarang Israel telah memusnahkan loji kuasa yang satu ini sahaja dan ini dilakukan bertujuan untuk mewujudkan kekurangan  pam elektrik  air berjalan.

 Israel lakukan kekejaman ini kerana mereka mendapat lampu hijau dari sekutu mereka, Amerika Syarikat yang menyelaraskan semua tindakan ketenteraan. 

Hakikat bahawa dunia Islam dan negara-negara lain tidak bersatu dalam tindak balas mereka menjadikan perkara lebih buruk lagi.

 Satu pendirian kolektif yang bersatu dan tindak balas amat diperlukan untuk berhadapan dengan pencerobohan Israel dan pembunuhan beramai-ramai.

 Mesir mesti membuka sempadannya untuk biarkan bekalan air, makanan dan perubatan mendapat laluan.

 Negara-negara di dunia terutama dunia Islam perlu bersatu untuk berhadapan dengan Zionisme dan perekanya. Masa berharga hilang dalam kelewatan.

 Sila bertindak sekarang untuk membantu Gaza. "Response Kolektif" adalah penting saat ini. Bersatu, menyelaras dan menghadapi pencerobohan kejam ini dan keganasan tidak bertamadun dari Israel dan sekutunya. HELP GAZA. Penjara terbesar di dunia pada masa ini adalah GAZA.

Pejuang Hamas mendapat latihan di Malaysia?

Posted: 30 Jul 2014 11:04 PM PDT

Perkhidmatan Keselamatan Bet Shin mendedahkan bahawa pejuang Hamas menerima latihan di Malaysia dan Gaza untuk menyusup masuk ke Israel melalui udara untuk menculik dan membunuh orang Israel.

 Pada awal pagi 21 Julai, tentera IDF menangkap seorang komander Hamas di sel Khan Yunis, selatan Gaza. Apabila disoal oleh ISA (Israel Security Agency - juga dikenali sebagai Perkhidmatan Keselamatan Shin Bet), komander sel mendedahkan bahawa dia telah dihantar oleh kepimpinan Hamas ke Malaysia untuk latihan paragliding. Rancangan itu adalah untuk terjun ke dalam Israel untuk menculik dan  membunuh orang awam.

 Tawanan itu juga mendedahkan Hamas merancang untuk menyerang hendap tentera Israel dengan peluru berpandu anti-kereta kebal dan juga menunjukkan sarang sniper pejuang pada peta Gaza. Lokasi: tingkat sepuluh bangunan Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin di Khan Yunis.

 Latihan untuk menjadi pengganas



 Selepas direkrut ke dalam sayap tentera Hamas pada tahun 2007, pejuang menjalani latihan pertempuran biasa. Setiap lima bulan beliau akan menghadiri kursus ulang kaji yang melibatkan latihan dengan senapang automatik Kalashnikov, Soviet buatan PKC mesingan dan bom tangan buatan tempatan.

Pada tahun 2010, tawanan itu diseranaikan ke dalam satu pasukan khas dihantar ke Malaysia untuk latihan payung terjun, dalam persediaan untuk serangan penculikan rentas sempadan di Israel. Dia dan sepuluh pejuang lain dari seluruh Gaza menghabiskan seminggu menerima latihan di Malaysia.

 Selepas pulang ke Gaza, sel telah diberi latihan senjata tambahan. Mereka telah diberi amaran untuk mengekalkan kerahsiaan, dan tidak mendedahkan butir-butir latihan Malaysia mereka kepada sesiapa.

 Menyediakan serangan

 Pada tahun 2014, empat tahun selepas dihantar ke Malaysia, skuad komando Hamas telah dipanggil untuk latihan lanjut payung terjun. Kali ini latihan itu berlaku di dalam Semenanjung Gaza. Menurut banduan itu, skuad tidak diberitahu mengenai di mana serangan penculikan itu akan berlaku.

 Tawanan itu memberitahu penyiasat kira-kira satu kem latihan Hamas yang berlaku pada bulan Jun tahun ini. Latihan yang terlibat dengan latihan pistol, Kalashnikovs, M-16, RPGs, mesingan dan latihan perobohan. Pejuang yang menghadiri kem itu telah dilatih dalam pelbagai kaedah untuk menculik tentera dan bagaimana untuk beroperasi di dalam rangkaian terowong Hamas yang luas . Tawanan itu bertujuan untuk menghadiri kursus itu selepas Ramadan (akhir Julai). Akhirnya, beliau telah ditangkap oleh tentera IDF yang beroperasi di Gaza semasa Operasi Perlindungan Edge.

 Butir-butir siasatan ISA mendedahkan usaha yang besar dan sumber-sumber yang Hamas laburkan dalam mengukuhkan keupayaan ketenteraan termasuk pembinaan dan latihan tentera komando bersedia untuk menyerang dan menculik askar dan orang awam Israel.

 Hamas pergi ke panjang yang luar biasa untuk melancarkan serangan terhadap Israel. Itulah sebabnya IDF tidak akan berehat dari misi untuk menghapuskan infrastruktur organisasi pejuang dan menjamin keselamatan bagi orang Israel. SUMBER

Tiada ulasan: