Ahad, 27 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Mesir memusnahkan 13 lagi terowong Gaza

Posted: 27 Jul 2014 11:27 AM PDT

Tentera Mesir menggunakan jentolak untuk memusnahkan 
terowong di sempadan dengan Mesir dan Semenanjung Gaza. 
Mesir telah memusnahkan 13 lagi terowong antara negara itu dan Semenanjung Gaza, yang telah berada di bawah sekatan Israel sejak tujuh tahun lalu.

 Tentera Mesir berkata pada hari Ahad bahawa ia telah memusnahkan terowong di Semenanjung Sinai, tetapi tidak mengatakan bila dirobohkan. 

Terowong adalah satu-satunya talian hayat untuk rakyat Palestin hidup di bawah pengepungan Israel dan Mesir setakat ini meletakan sisa 1,639 daripada mereka. 

 Sejak penyingkiran bekas Mesir Presiden Mohamed Morsi Julai lalu, tentera Mesir telah melancarkan kempen untuk memusnahkan terowong, menghalang rakyat Gaza daripada membawa masuk kebanyakan barangan asas mereka seperti bahan binaan, makanan, dan bahan api ke Gaza, yang telah terkena serangan udara Israel sejak 8 Julai.

 Beribu-ribu tentera Israel melancarkan serangan darat ke dalam jalur yang padat dengan penduduk pada 17 Julai.

 Lebih 1,000 rakyat Palestin telah terbunuh setakat ini dalam keganasan Israel dan sekurang-kurangnya 6,000 orang lain cedera dalam serangan.

 Israel berkata 43 tentera Israel terbunuh dalam peperangan, tetapi sumber-sumber Hamas meletakkan angka korban pada kira-kira 90.

Gaza dikepung oleh rejim Israel sejak Jun 2007, keadaan yang telah menyebabkan kemerosotan dalam taraf hidup, tahap tidak pernah berlaku sebelumnya; pengangguran, dan kemiskinan tanpa kesudahan.

 Rejim apartheid Israel menafikan kira-kira 1.7 juta penduduk di Gaza hak-hak asasi mereka seperti kebebasan pergerakan, pekerjaan yang membayar gaji yang betul, dan penjagaan kesihatan yang mencukupi dan pendidikan.

Kenyataan Tuan Guru Nik Aziz itu adalah bohong si dajal

Posted: 27 Jul 2014 06:35 AM PDT


Pihak admin facebook Nik Abdul Aziz Nik Mat cuba menutup bangkai gajah dengan daun pisang sehelai? Admin tersebut bertujuan untuk bekap Haji Hadi yang jelas telah Mengkhianati Pakatan Rakyat dan AJK PAS Pusat dengan memperalatkan facebook tersebut.

Berikut adalah kenyataan yang kononnya dari Tuan Guru Haji Nik Aziz Nik Mat melalui facebooknya :


 Saya tidak pasti siapa sebenarnya admin facebook Tuan Guru itu. Tetapi saya berasa amat sangsi untuk mempercayai bahawa kenyataan itu adalah dari buah tutur  Tuan Guru sediri.

Ada sahabat blogger yang mendakwa bahawa itu adalah kenyataan Nik Abduh!, anak Tuan Guru sendiri. Allahu a'lam.

 Terlebih dahulu saya menjemput kalian untuk menghalusi tiap butir ayat yang tertulis berikut yang kononnya adalah kenyataan TGNA :
PAS : Bahtera Yang Ada Nakhodanya
 Saya pada mulanya tidak berhasrat untuk mengulas isu Menteri Besar Selangor memandangkan kita sekarang sedang berada di 10 akhir Ramadhan yang entah sempat atau tidak kita bersua dengan Ramadhan di tahun hadapan. Sewajarnya tempoh terbaik di bulan yang terbaik ini digunakan dengan sepenuh tumpuan untuk kita menggandakan amal ibadat agar dikurniakan ganjaran yang terbaik oleh Allah SWT.
 Bagaimanapun, saya ditanya bertubi-tubi terutama oleh pihak media sejak dua hari lepas khususnya apabila keluar kenyataan Dato Seri Tuan Guru Presiden PAS yang mempertahankan Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar Selangor. Ramadhan yang sepatutnya digunakan untuk masing-masing menumpukan perhatian kepada ibadah menjadi masa untuk kita berpolemik. Seolah-olah kenyataan Tuan Guru Presiden itu tidak memadai, maka saya terus diasak untuk mengeluarkan pula kenyataan. (Seterusnya kalian boleh ikuti di sini)
Saya ingin mengajak kalian meneliti dengan cermat perenggan kedua kenyataan diatas :
 ....saya ditanya bertubi-tubi terutama oleh pihak media sejak dua hari lepas khususnya apabila keluar kenyataan Dato Seri Tuan Guru Presiden PAS yang mempertahankan Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar Selangor........ maka saya terus diasak untuk mengeluarkan pula kenyataan. 
Kalaulah benar TGNA telah ditanya bertubi-tubi oleh pihak media  sehingga di asak untuk mengeluarkan kenyataan sebagaimana yang didakwa itu, soalan saya ialah : 

1) Kenapa Tuan Guru Nik Aziz tidak membuat kenyataan itu melalui sidang media     bersama pihak media yang mendesaknya untuk buat kenyataan? 

2) Bukankah membuat kenyataan melalui sidang media bersama pihak yang             bertanya bertubi-tubi itu   merupakan respon yang sewajarnya?

3) Perlukah Tuan Guru  melayan pertanyaan 'bertubi-tubi' itu hanya melalui               facebook?

4) Apakah soalan-soalan yang dikatakan bertubi-tubi itu?

Kepada admin facebook TGNA, sorilah brother, aku tidak sebangang itu untuk mempercayai temberang kamu itu. Aku akan percaya hanya apabila TGNA cakap sendiri dalam sidang akhbar dan menjawap soalan-soalan yang pasti panas yang akan dikemukakan oleh pihak media.

Apa yang kamu tulis semata-mata mahu menyokong pendirian Hadi itu adalah tidak ubah sama sepertimana sokongan puak-puak Umno terhadap Khalid di sini

Tiada ulasan: