Selasa, 22 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Sampai bila dunia Islam mahu terus berdiam diri?

Posted: 22 Jul 2014 10:43 AM PDT

Apache Israel  menembak peluru berpandu ke atas Semenanjung Gaza seperti yang 
dilihat dari sempadan Israel dengan Gaza, pada 19 Julai, 2014 (Foto: Jack Guez-AFP)
Sejak serangan Israel ke atas Gaza bermula pada 8 Julai, 625 rakyat Palestin telah mati syahid, 80 peratus daripada mereka adalah orang awam. Selepas pembunuhan ngeri beramai-ramai  al-Shujayeh , ramai warga di seluruh dunia yang bersimpati dan berarak membantah dalam perpaduan dengan rakyat yang dikepung di Gaza.

Beberapa perhimpunan membawa kepada pertempuran dengan kumpulan pelampau Zionis, seperti di Perancis, manakala yang lain telah dihalang oleh polis daripada sampai ke kedutaan dan konsulat Israel.


Penunjuk perasaan berdiri di depan benteng api berhampiran stesen metro udara Barbes-Rochechouart, di Paris, pada 19 Julai 2014, (atas) semasa demontrasi untuk mengutuk kempen ketenteraan Israel di Gaza dan menunjukkan sokongan kepada rakyat Palestin, bertempur dengan polis rusuhan Perancis. Selepas kejadian itu demonstrasi diharamkan oleh polis .

 Penunjuk perasaan membaling batu dan botol ke arah skuad anti-rusuhan yang menyekat laluan mereka, yang bertindak balas dengan gas pemedih mata. (Foto: Francois Guillot - AFP)


 
Seorang pendemo pro-Palestin dibawa pergi oleh polis di luar kedutaan Israel 
di London pada Julai, 2014 (Foto: Justin Tallis - AFP)
Penunjuk perasaan pro-Palestin memegang anak patung bayi terdiri sebagai mangsa 
yang berdarah semasa demonstrasi terhadap tindakan tentera Israel di jalur Gaza,
di Vienna 20 Julai, 2014 (Foto: Joel Klamar-AFP)

Gambar di atas merakamkan kesedihan saudara-mara dan rakan-rakan Palestin pembunuhan sembilan ahli keluarga Siam, sewaktu dalam serangan udara Israel yang memusnahkan rumah mereka, semasa pengebumian mereka pada 21 Julai, 2014 di sebuah masjid di Rafah di selatan Semenanjung Gaza. (Foto: Said Khatib-AFP)


Seorang lelaki Palestin berdiri di atas bangkai kereta kerana mencari barangannya yang musnah bersama runtuhan apartmennya berikutan serangan udara Israel di tengah Gaza City pada 22 Julai, 2014 (Foto: Mohammed Abed-AFP)

Pejuang Gaza hidup di setiap sudut Gaza, manakala  yang syahid terletak dalam runtuhan ibu mengajar anak-anak mereka makna rintangan dan kesabaran sementara menunggu kemenangan yang hampir.



Sementara itu, pembunuhan beramai-ramai oleh Israe berterusan dan  terus mensasarkan kanak-kanak, wanita, dan hospital di seluruh Semenanjung Gaza yang telah dilupakan oleh orang-orang Arab dan ditinggalkan oleh dunia. ~ alakbar.

Israel terus mengganas di Gaza

Posted: 22 Jul 2014 01:47 AM PDT

TERKINI LIVE:14 hari Operasi Perlindungan Edge, tol kematian IDF naik kepada 25; Serangan tembakan di Tebing Barat; Pertempuran di Baitulmuqaddis Timur; Mesir kaji perubahan dengan cadangan gencatan senjata; Pejuang Gaza menyusup selatan; Tol kematian Gaza naik kepada 508.oleh Haaretz | Jul 22, 2014 |. 03:54 | 79

Dua terowong pejuang menyusup ke selatan Israel melalui Semenanjung Gaza pada hari Isnin, sebagai Israel memulakan hari ke-14 Operasi Perlindungan Edge. Kecederaan dilaporkan di kalangan tentera Angkatan Pertahanan Israel. Jalan ditutup dan penduduk diarahkan untuk kekal dalam rumah sehingga hanya selepas 10 pagi. Sementara itu, Angkatan Pertahanan Israel mara ke Gaza dalam sekelip mata, dan pertempuran dilaporkan di beberapa kawasan. Dua tapak terowong jelas dikesan oleh IDF.

 Sesi tergempar Majlis Keselamatan PBB berakhir lewat Ahad menyatakan "kebimbangan serius" tentang peningkatan jumlah kematian orang awam dan mendesak untuk mengakhirkan segera kepada permusuhan.Sementara itu, Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry, akan tiba di Israel Isnin.

 Angkatan Pertahanan Israel mengeluarkan nama-nama enam daripada tiga belas askar yang terbunuh dalam pertempuran di Gaza pada malam Sabtu dan Ahad. Pada Isnin, IDF berkata tujuh lagi askar terbunuh, menjadikan angka kematian askar IDF kepada 25 sejak operasi darat bermula lewat minggu lepas.

 Sekurang-kurangnya 130 rakyat Palestin terbunuh sejak Israel memulakan serangan daratnya, menjadikan jumlah kematian di Gaza 508 sejak awal operasi 14 hari yang lalu, dengan 3,130 cedera.
11:55 PM Beberapa 18,000 orang yang menghadiri pengebumian askar Sean Carmeli di Haifa. (Haaretz)
11:07 PM Amaran roket di kawasan-kawasan Ashdod, Ashkelon. (Haaretz)
11:05 PM Polis menutup jalan 232 berhampiran sempadan Gaza, kerana kebimbangan terhadap insiden berkaitan keselamatan. Butiran untuk diikuti. (Haaretz)
10:54 PM Tujuh roket meletup di kawasan terbuka di Be'er Sheva; siren berbunyi (Haaretz)
10:45 PM Beratus-ratus penunjuk perasaan berhaluan kanan perhimpunan di Jaffa, melaungkan 'kematian kepada orang-orang Arab;' Pasukan polis sempadan kordon luar petak kejiranan Arab-Yahudi yang bercampur-campur. (Haaretz)
10:10 PM Satu roket meletup berhampiran Laluan 5 di tengah-tengah Israel, dua roket dipintas lebih Ashdod. Terdahulu, r siren ocket telah kedengaran di tengah Israel. (Gili Cohen)
09:03 PM IDF mengeluarkan nama-nama enam askar lain yang terbunuh dalam tempoh 24 jam: Leftenan Kolonel Dolev Keidar, 38, dari Modi'in; Sarjan Nadav Goldmacher, 23, dari Batu Sembilan Cheras; Pegawai Waran Baynesain Kasahun, 39, dari Netivot; 1 Leftenan Yuval Heiman, 21, dari Efrat - semua empat telah dibunuh oleh roket anti-kereta kebal dilepaskan oleh militan Gaza, melanggar ke dalam wilayah Israel berhampiran Nir Am.
 Staf Sarjan Tal Ifrach, 21, daripada Rishon Letzion, yang berkhidmat dalam Briged Golani, terbunuh dalam pertempuran di dalam Gaza oleh roket anti-kereta kebal, dalam kejadian yang sama di mana Staf Sarjan Yuval Dagan, yang namanya telah dikeluarkan sebelum ini, telah dibunuh. Staf Sarjan Jordan Ben Simon, 22, dari Ashkelon, juga dari Golani, terbunuh pada hari Ahad di Gaza oleh kebakaran friendly. 
 08:42 PM Probe dalam kejadian Sabtu ini, di mana tujuh briged Golani terbunuh apabila APC mereka dilanda RPG, mendedahkan mereka memukul selepas kenderaan perisai mereka terhenti. IDF berkata keputusan untuk menggunakan tentera dalam APC lama telah dibuat dengan kesedaran perlindungan yang kurang APC disediakan. (Gili Cohen) 
08:30 PM Kerajaan Turki mengumumkan tempoh tiga hari berkabung kebangsaan, bermula pada hari Selasa, bagi menunjukkan perpaduan dengan rakyat Palestin di Gaza. (AP)
07:45 PM Tujuh tentera dan pegawai terbunuh dalam tempoh 24 jam dalam pertempuran Gaza Israel, IDF Jurucakap melaporkan, meningkatkan jumlah kematian IDF Operasi Perlindungan Edge hingga 25.
Empat terbunuh dalam kejadian pagi di mana 10 lelaki bersenjata Palestin melanggar sempadan Israel berhampiran Nir Am. Tentera telah dibunuh oleh roket anti-kereta kebal dipecat pada mereka oleh lelaki bersenjata. Dua anggota tentera yang lain telah dibunuh oleh roket anti-kereta kebal dalam insiden berasingan di Semenanjung Gaza, semasa pertempuran dengan kumpulan bersenjata Palestin - salah seorang daripada mereka adalah Staf Sarjan Yuval Dagan, 22, dari Kfar Saba, dari Briged Golani. Seorang askar lagi terbunuh pada hari Sabtu oleh kebakaran di Gaza.
Jurucakap unit IDF itu juga menyatakan bahawa dalam tempoh 24 jam tiga askar cedera parah, lapan cedera sederhana, dan 19 askar lain yang dialami luka ringan dalam aktiviti tentera Israel di Gaza. (Gili Cohen)
07:26 PM Menteri Luar Israel, Lieberman berkata: "Kami akan berusaha untuk mencegah Al-Jazeera TV daripada beroperasi di Israel." (Barak Ravid)
07:08 PM RombonganPresiden Palestin Mahmoud Abbas di Qatar menyatakan bahawa pertemuannya dengan pemimpin Hamas Khaled Meshal adalah "baik dan penting. Abbas dan Meshal bersetuju bahawa mereka berminat untuk segera gencatan senjata dan penglibatan Mesir, walaupun tempahan mengenai Mesir inisiatif. pegawai kanan Fatah Azam al-Hamd telah dihantar ke Kaherah untuk menggalakkan usaha-usaha di sana. " (Jack Khoury) 
06:58 PM Iron Dome memintas roket di atas pusat Israel. Satu lagi dipintas roket di atas Yavneh. Sebelum itu, siren roket telah kedengaran di tengah Israel, termasuk di Bat Yam, Holon, Rishon Letzion, dan di sekitar lapangan terbang antarabangsa. (Gili Cohen)
06:27 PM pegawai kanan Hamas Ismail Haniyeh berkata: "permintaan orang kami adalah jelas - pemberhentian pencerobohan dan janji bahawa ia tidak akan disambung semula, menghapuskan sekatan dan membebaskan tahanan ditangkap semasa aktiviti IDF di Tebing Barat." (Jack Khoury)
06:18 PM Dalam ucapan di White House, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata, beliau mengarahkan Setiausaha Negara John Kerry untuk menolak untuk segera gencatan senjata. Obama berkata Amerika Syarikat adalah serius bimbang peningkatan jumlah korban awam Palestin, dan di atas kehilangan nyawa di pihak Israel. "Kita tidak mahu melihat mana-mana orang awam Palestin dibunuh," kata Obama. (Haaretz)
06:00 PM Mesir mungkin sanggup untuk meminda inisiatif gencatan senjata untuk menamatkan pertempuran di Gaza untuk menampung pergerakan militan Palestin Hamas, yang telah menolak terma, tiga pegawai Mesir memberitahu Reuters.
 "Mesir tidak kisah menambah beberapa syarat-syarat Hamas dengan syarat semua pihak yang terlibat meluluskan," kata seorang pegawai kanan Mesir. Perubahan pendirian Mesir dipercayai telah berlaku terhadap latar belakang pertemuan antara Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dan pemimpin Hamas Khaled Meshal di Doha, ibu negara Qatar. Menurut sumber-sumber Palestin, tawaran baru akan diguna pakai oleh rakyat Palestin, dan dibentangkan bagi pihak mereka ke Liga Arab, ketua PBB dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry. Pada peringkat ini ia masih tidak jelas apa persefahaman telah dicapai oleh rakyat Palestin dan Mesir, tetapi adalah dipercayai bahawa mereka termasuk pembukaan semula Rafah Crossing, yang akan dikendalikan oleh Pihak Berkuasa Palestin pengawal presiden dan polis. (Reuters, Jack Khoury)
5:43 PM Roket meletup di dalam masyarakat di Majlis Daerah Eshkol. Tiada kerosakan yang berlaku. Terdahulu, amaran roket telah terdengar di Ashkelon dan Majlis Serantau Hof Ashkelon.
 Keadaan gadis tiga bulan itu , cedera parah oleh letupan roket berhampiran Dimona beberapa hari yang lalu, telah bertambah baik. Beliau dimasukkan ke hospital di Pusat Perubatan Soroka, Bandar Penggaram, dan keadaannya masih serius, tetapi dia bernafas secara autonomi. (Shirly Seidler)
5:30 PM roket meletup  di Ashkelon tempat letak kereta, menyebabkan kerosakan kepada kenderaan dan bangunan berhampiran. Empat orang mengalami kejutan. Satu lagi roket meletup di kawasan terbuka di Majlis Daerah Yoav. Sebelum itu, siren roket telah terdengar di Ahskelon, Kiryat Malachi, dan di Batu Sembilan Tuvia, Yoav, Gderot dan Majlis Serantau Hof Ashkelon. (Shirly Seidler)
05:10 PM Komander IDF Southern Command, Maj.Gen. Sami Turgeman, berkata tentera Israel telah mendedahkan 14 terowong di Semenanjung Gaza sejak operasi bermula, dua daripada yang menyasarkan komuniti Israel berhampiran sempadan - Netiv Haasara dan Kerem Shalom.
Pegawai-pegawai tentera Israel menganggarkan bahawa Hamas telah menyediakan beratus-ratus beribu-ribu jam kerja menggali terowong, dan telah menaik taraf aktiviti bawah tanah dengan ketara sepanjang dekad yang lalu. Menurut IDF, manakala terowong Hamas mencapai hanya 10 meter di bawah tanah, kedalaman purata terowong dapati sekarang ini adalah 25 meter, dan diperkukuhkan dengan konkrit. Tentera Israel percaya beratus-ratus atau mungkin beribu-ribu penduduk Gaza yang terlibat dalam pembinaan terowong. (Gili Cohen)
05:00 PM Medecins Sans Frontieres (Doktor Tanpa Sempadan) menggesa Israel untuk menghentikan serangan di Semenanjung Gaza, berkata ia merumitkan usaha untuk menyediakan penjagaan. Dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman webnya hari Ahad, MSF berkata, "kebanyakan orang awam mati dan cedera di Gaza adalah pekerja perubatan yang juga di serang."
 Organisasi itu juga berkata ia telah menyaksikan dua paramedik yang telah mati dan dua orang lain yang cedera manakala cuba untuk menyelamatkan yang cedera dari Shujaiyeh. Di samping itu, MSF berkata, "kenderaan MSF dikenal pasti dengan jelas melarikan diri serangan udara 300 meter dari sini." Ia menambah bahawa pihak berkuasa Israel telah berjanji pergerakan selamat untuk organisasi dari sempadan lintasan Erez ke Gaza City "supaya sebuah pasukan pembedahan  boleh masuk. "
 Di samping itu, MSF dinamakan penyelaras bidang di Gaza, Nicolas Palarus dengan berkata, "tempat perlindungan Bangsa-Bangsa Bersatu kini penuh sesak dan kebersihan amat membimbangkan." (Haaretz)
03:45 PM Bom Israel mengenai tingkat tiga hospital Al-Aqsa di tengah Semenanjung Gaza, membunuh lima orang dan mencederakan 70, Kementerian Kesihatan Gaza berkata. Jurucakap kementerian itu berkata, tingkat tiga menempatkan unit rawatan intensif dan bilik operasi . Bom lain telah jatuh di sekitar hospital itu, beliau berkata, dengan pegawai menyeru Palang Merah untuk membantu memindahkan pesakit. Menurut laporan itu, kesemua mangsa adalah kakitangan perubatan dan pesakit.
Ia juga melaporkan bahawa ambulans telah dipanggil untuk memindahkan mangsa yang cedera ke Hospital Shifa di Gaza City, tetapi telah ditembak oleh tentera IDF, merosakkan dua kenderaan, kata jurucakap itu. IDF tidak membenarkan pasukan kecemasan untuk memindahkan yang cedera dengan penyelarasan sebelum melalui Palang Merah - satu proses yang mengambil masa yang lama. (Jack Khoury, Amira Hass)
03:27 PM IDF menembak tiga lelaki bersenjata di Semenanjung Gaza, membunuh dua.
Setakat ini, tentera Israel membongkar 45 terowong, di beberapa rumah di dalam dan di masjid-masjid, Unit Jurucakap IDF mengatakan. Sejak pencerobohan darat ke Gaza bermula, 160 militan terbunuh. (Gili Cohen) 
02:58 PM Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata operasi itu akan berkembang sehingga matlamatnya tercapai. "The IDF adalah memajukan di atas tanah mengikut perancangan, dan operasi tersebut akan terus berkembang sehingga matlamatnya tercapai - memulihkan tenang untuk warga Israel untuk masa yang lama," kata Netanyahu selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Pertahanan Moshe Ya'alon, Ketua Staf Benny Gantz dan komander IDF Southern Command, Mej. Jeneral Sami Turgeman.
 "Pencapaian berjuang di atas darat adalah jelas. Saya kagum dengan tindakan mensasarkan terowong, ia telah mendapat keputusan di luar jangkaan kami. Dengan nama bangsa Israel, saya katakan kepada semua tentera atas alasan bahawa kita bangga dengan keberanian mereka dan berdoa untuk keselamatan mereka. Kempen ketenteraan adalah urusan yang kompleks, dan ia mempunyai detik-detik yang sukar. Saya yakin bahawa bersama-sama, dengan usaha bersama, kita akan mencapai matlamat kita. " (Jonathan Lis)
02:42 PM Warga Palestin berusia 16 tahun dimasukkan ke Pusat Perubatan Barzilai di Ashkelon dalam keadaan sederhana.
02:42 PM Dua roket meletup di kawasan terbuka di Majlis Daerah Eshkol. (Shirly Seidler)
2:12 PM Roket meletup di dalam bandar di Sha'ar Majlis Henegev. (Shirly Seidler)
01:32 PM Menteri Luar  Avigdor Lieberman mengeluarkan Facebook panggilan kepada Israel untuk tidak membeli-belah di kedai-kedai Arab dalam permogokan umum lebih pertempuran Gaza. (Haaretz) Baca artikel penuh Penduduk Israel-Arab memberi respons bersemangat seruan Jawatankuasa Pemantauan Arab Tinggi untuk membuka mogok umum sebagai protes operasi di Semenanjung Gaza dan kematian orang awam Palestin. Beberapa agak besar penduduk di bandar-bandar utama Arab - termasuk Nazareth, Umm al Fahm dan Sakhnin - dan pelbagai komuniti yang lebih kecil menyahut seruan, terutamanya berbanding dengan sebelum ini jawatankuasa panggilan untuk mogok, yang biasanya diabaikan oleh orang ramai Israel-Arab menjadi satu pipi. 
Gambar merisaukan muncul dari Gaza - terutamanya mereka yang datang daripada Shujaiyeh - telah menggegarkan penduduk Israel-Arab, dan dalam menghadapi mereka tidak boleh acuh tak acuh, berkata jawatankuasa itu. Selain mogok, jawatankuasa itu akan mengadakan hari berkabung dan perarakan pada 05.00 PM di tengah Nazareth. (Jack Khoury)                                                                       01:31 PM Jurucakap UNRWA Chris Guinness berkata 85,000 penduduk Gaza telah melarikan diri ke pusat perlindungan di Gaza. (Gili Cohen)                                                                                                 01:18 PM Serangan roket bermula semula di Ashkelon dan Gaza bandar-bandar sempadan. (Haaretz)                                                     01:10 PM siren penggera bunyi roket di Ashdod dan Ashkelon. (Haaretz)                                                                                             12:53 PM PBB Majlis Hak Asasi Manusia untuk mengadakan sesi tergempar Gaza pada hari Rabu atas permintaan Mesir. Permintaan Mesir, yang dibuat bagi pihak Kumpulan Arab negara, disokong oleh minimum yang diperlukan 16 negara anggota forum 47 anggota, termasuk China, Rusia dan Arab Saudi, kata PBB. (Reuters)           02:48 PM Menteri Dalam Negeri Perancis Bernard Cazeneuve melawat bandar Sarcelles, berhampiran Paris, tapak ganas rusuhan pro-Palestin pada hari Ahad. "Apabila orang menyerang rumah ibadat atau membakar sebuah toko makanan hanya kerana pemilik Yahudi, mereka melakukan tindakan anti-Semitik," kata menteri itu. Cazeneuve menambah bahawa ada ruang untuk membincangkan pertempuran di Gaza, tetapi Perancis "tidak akan berdiri untuk serangan ke atas rumah-rumah ibadat atau perniagaan, hanya kerana mereka adalah orang-orang Yahudi. Tiada apa-apa boleh mewajarkan keganasan seperti ini." 
Perancis adalah dalam kegawatan pada hujung minggu selepas pihak berkuasa mengharamkan demonstrasi pro-Palestin. Demonstrasi anjuran "Yahudi Liga Pertahanan," yang berkaitan dengan pergerakan Kach yang jauh kanan, diharamkan juga. Presiden Perancis Francois Hollande dan Perdana Menteri Perancis Manuel Valls telah kedua-dua mengutuk "gelombang baru anti-Semitisme" yang menyatakan bahawa mereka mempunyai dasar toleransi sifar terhadap keganasan terhadap orang Yahudi. (Roni Bar)                                                                       12:36 PM  Setiausaha Agung Hezbollah, Hassan Nasrallah memberitahu ketua Hamas Khaled Meshal politik dan pemimpin Jihad Islam Ramadan Shalah dalam perbualan telefon yang beliau memuji ketahanan mereka terhadap Israel, sambil menambah bahawa organisasi beliau bersedia untuk membantu mereka dalam perjuangan mereka. (Jack Khoury)                                                                12:22 PM Hamas mendakwa ia telah menculik seorang askar Israel, dan telah membina beberapa halaman Facebook atas nama askar. Ron Prosor, Duta PBB Israel, telah menafikan laporan bahawa askar itu telah diculik. Pada salah satu muka surat Facebook, moderator mendakwa bahawa mereka bersedia untuk menjadi pengantara dengan Israel untuk kembalikan askar tersebut. (Haaretz)                                 11:46 AM Dua roket lebih besar dipintas  Tel Aviv (Gili Cohen)    11:42 AM  Bunyi siren Rocket di bandar-bandar pusat Israel termasuk Tel Aviv, Rishon Letzion, di bandar-bandar selatan Ashdod dan Ashkelon, dan di Beit Semes dan bukit-bukit barat Baitulmaqdis. (Haaretz)                                                                                              11:34 AM Roket  dipecat pada selatan dan tengah Israel (Haaretz)      11:00 AM Kementerian Kesihatan Gaza update angka kematian sejak operasi mula 508 dengan 3,150 cedera. 
Sewaktu pengkebumian keluarga  Abu Jama'e , mangsa serangan udara Israel yang memusnahkan rumah mereka di Khan Younis, 21 July,2014
Menurut sumber-sumber Palestin 10 orang terbunuh dan 25 cedera apabila sebuah IDF shell melanda rumah keluarga di utara-barat Rafah, menurut sumber Palestin Antara yang mati tujuh kanak-kanak dan dua wanita. Palestin juga mengatakan bahawa bilangan mati dalam serangan ke atas pekarangan keluarga Abu Jama'e di Khan Yunis meningkat kepada 25 (Jack Khoury) 
11:08 AM Bunyi siren amaran roket  di Nahal Oz dan Alumim di selatan Israel (Haaretz)
10:21 AM IDF mengeluarkan nama Master Sarjan Moshe Malko, 20 Yerusalem, terbunuh dalam pertempuran Ahad Gaza. Beliau akan dikebumikan di Gunung Herzl pada 8 PM (Gili Cohen)
10:16 AM kejadian Keselamatan di selatan Israel berakhir: Kebanyakan jalan raya di kawasan penyusupan dibuka semula kepada lalu lintas, kecuali Laluan 4 dari Yad Mordechai Junction untuk Nativ Ha'asarah. Penduduk dibenarkan meninggalkan rumah mereka. (Shirly Seidler) 
Dua interceptions dilaporkan di Sderot (Gili Cohen)
10:15 AM Masyarakat Arab Israel mengisytiharkan hari berkabung dan permogokan umum keatas pertempuran di Gaza (Jack Khoury)
10:06 AM  Tiga roket meletup di Majlis Daerah Sha'ar Hanegev, mortar shell di Eshkol. (Shirly Seidler). 
09:50 AM Nahas dilaporkan di kalangan tentera IDF semasa penyusupan pagi ini berhampiran Nir Am. (Gili Cohen)
09:18 AM  Menteri Pertahanan, Moshe Ya'alon memberitahu Luar Negeri dan Jawatankuasa Pertahanan Knesset pada hari Isnin bahawa operasi yang terdiri daripada beberapa matlamat, dengan tumpuan khusus kepada merobohkan terowong di Semenanjung Gaza. Lebih daripada 2,700 sasaran, termasuk roket pelancar, rumah pengganas dan terowong telah diserang setakat ini, katanya. Penubuhan pertahanan bersedia untuk meneruskan operasi selagi diperlukan dan akan mendapatkan tentera sandaran lagi seperti yang diperlukan sehingga tenang dipulihkan, katanya. 
09:07 AM Bunyi amaran Roket dalam Sha'ar Majlis Henegev. (Haaretz) 
08:46 AM Dua sel pejuang menyusup ke selatan Israel berhampiran Kibbutz Nir Am melalui terowong di utara Semenanjung Gaza. Tentera Udara Israel melepaskan tembakan ke atas sel pertama masa ini, ia telah dikenal pasti oleh pengawasan IDF, dan dikenal pasti hit. Sel kedua yang menyusup melepaskan sebuah peluru berpandu anti-kereta kebal pada kenderaan tentera. Tentera IDF menembak dan membunuh kira-kira 10 daripada pejuang. IDF adalah terus menyiasat kawasan itu. (Gili Cohen).
8:27 AM Roket meletup berhampiran sebuah rumah dalam Kibbutz di Majlis Daerah Sha'ar Hanegev. Kerosakan kecil, tidak ada kecederaan. (Shirly Seidler)
08:07 AM Penduduk Kibbutz Nir Am dan Kibbutz Erez diarahkan untuk kekal di rumah mereka kerana acara keselamatan di selatan.
Angkatan Pertahanan Israel mara beratus-ratus meter ke Gaza semalam, briged Golani menumpukan operasi mereka dalam Shujaiyeh. Seorang pegawai kanan berkata terdapat beberapa pertempuran semalaman dan dua tapak terowong berpotensi terletak. Menurut tentera, seorang pengebom bunuh diri menghampiri tentera dari unit Egoz dan segera dikenal pasti oleh tentera yang melepaskan tembakan dan membunuhnya. Tiada sebarang kemalangan jiwa di pihak Israel. (Gili Cohen)
07:59 AM Enam tentera yang cedera tiba di Pusat Perubatan Sheba di Tel Hashomer di tengah Israel. Salah seorang askar berada dalam keadaan kritikal, seseorang itu dalam keadaan yang adil dan yang lain berada dalam keadaan cahaya. (Ido Efrati)
07:56 AM Lima anggota yang cedera telah dipindahkan ke Pusat Perubatan Soroka di Batu Sembilan Cheras semalaman. Salah seorang askar dalam keadaan yang serius, dua berada dalam keadaan cahaya, dan dua telah dikeluarkan.
31 mangsa, termasuk 20 askar, sedang berada di dalam hospital. Lima adalah dalam unit rawatan rapi.
Salah seorang askar dalam unit rawatan rapi, yang sebelum ini cedera di leher dan muka, telah bertambah baik. (Shirly Seidler)
07:45 AM Jalan-jalan diIsrael berdekatan dengan sempadan utara Semenanjung Gaza ditutup untuk keselamatan. (Shirly Seidler) 
07:28 AM 72 rakyat Palestin terbunuh dalam peristiwa Ahad ini di Shujaiyeh, menurut Kementerian Kesihatan Palestin. Laporan itu menambah, angka kematian rakyat Palestin sejak permulaan operasi telah meningkat kepada 481, dan 3130 telah cedera.
IDF meletupkan sebuah bangunan empat tingkat yang dimiliki oleh sebuah keluarga di barat laut Rafah awal pagi ini.
Empat lagi mayat telah dikenal pasti di Khan Younis di bawah runtuhan rumah dirobohkan yang dipunyai oleh keluarga Abu Jama, menjadikan jumlah kematian di rumah itu hingga 13 (Jack Khoury)
07:11 AM 14 roket meletup di kawasan terbuka dalam sekelip mata; Iron Dome memintas dua roket di atas Bi'er Sheba. (Gili Cohen)
6:49 AM Majlis Keselamatan PBB menyatakan kebimbangan semakin serius di Gaza dan panggilan untuk mengakhiri segera permusuhan.
6:44 AM Angka mangsa terkini yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan Gaza: 476 mati dan 3,130 cedera.
06:00 AM Misi Israel untuk mencari dan memusnahkan terowong di Gaza harus lebih dalam dua atau tiga hari, kata Menteri Pertahanan Moshe Ya'alon.
5:38 AM "Tidak ada askar diculik Israel dan khabar angin mereka adalah tidak benar," duta  Israel PBB Ron Prosor memberitahu pemberita di New York. Prosor merujuk kepada dakwaan Hamas telah menculik seorang askar. 
03:38 AM Bunyi Sirens  di Sderot. 
03:36 AM mesyuarat Majlis Keselamatan PBB mengenai krisis Gaza bermula di New  York.
02:27 AM Sirens  berbunyi di Sderot dan majlis serantau Shaar Hanegev.
01:30 AM Presiden Palestin Mahmoud Abbas yang dimaksudkan untuk bertemu di waktu yang akan datang dengan kepala Hamas Khaled Meshal politik, menurut Osama Khamdan, ketua Hamas yang berpangkalan di Doha hubungan asing. Beliau berkata kedua-dua akan memberi tumpuan kepada mencapai kedudukan yang selaras dengan syarat-syarat untuk gencatan senjata. (Jack Khoury)
01:28 AM Setiausaha Negara US, John Kerry akan meninggalkan Washington awal pagi Isnin perjalanan ke Kaherah dan Baitulmuqaddis dalam usaha untuk broker gencatan senjata. Dalam satu kenyataan petang Ahad, jurucakap jabatan negeri Jen Psaki berkata Amerika Syarikat dan rakan-rakan antarabangsanya adalah "amat bimbang mengenai risiko peningkatan lanjut, dan kehilangan kehidupan yang lebih yang tidak bersalah."
00:57 AM Sirens berbunyi di Kiryat Gat, Ashkelon, majlis serantau Bnei Shimon dan rantau Beer Sheva.
12:41 AM Bangsa-Bangsa Bersatu akan mengadakan sesi tergempar keadaan Gaza pada malam Ahad, Reuters melaporkan.
00:02 AM Tiga roket meletup di kawasan terbuka di Sderot. Tiada injusries atau kerosakan dilaporkan. (Shirley Seidler)
11:54 AM Angkatan Pertahanan Israel telah mengeluarkan nama-nama lima daripada tentera Briged Golani dibunuh pada hari Khamis. Mereka ialah: Utama Tsafrir Bar-Atau, 32, dari Holon, Kapten Zvika Kaplan, 28, dari Meirav, Sarjan Oz Mendelovich, 21, dari Atzmon, Sarjan Nissim Sean Carmeli, 21, dari Raanana dan Sarjan Gilad Yaakobi, 21, dari Kiryat Ono.
11:23 AM Sayap bersenjata Hamas 'mengatakan ia telah menangkap seorang askar Israel semasa pertempuran di Jalur Gaza. Bercakap pada stesen televisyen Hamas, jurucakap Abu Ubaida berkata "kami telah menangkap tentera Zionis dan penjajahan itu tidak mengakui. 
Sumber IDF berkata tuntutan Hamas tersebut berbunyi meragukan dan peluang bahawa Hamas memegang seorang askar IDF adalah tipis (Amos Harel.)

Tiada ulasan: