Rabu, 16 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kehancuran di Israel oleh Roket Pejuang Palestin

Posted: 16 Jul 2014 09:00 AM PDT


KOMPAS.com — Militan Palestina di Jalur Gaza telah memukul bagian selatan dan tengah Israel menggunakan sekitar 715 roket sejak pertempuran yang dimulai pada 8 Juli, kata juru bicara militer Israel kepada AFP.


 Serangan ratusan roket tersebut, ada sekitar 160 buah telah dicegat. Juga, untuk pertama kalinya selama operasi Israel, sebuah roket yang ditembakkan dari dataran tinggi Golan, Suriah, menghantam sektor yang diduduki Israel tetapi mendarat di tanah kosong dan tidak menimbulkan korban.


 Sebaliknya, badan PBB untuk Palestina (UNRWA), Selasa (15/7/2014), mengatakan, kehancuran akibat serangan udara Israel ke Jalur Gaza sangat besar dengan hampir 500 rumah rata dengan tanah.


 "Tingkat korban jiwa dan kehancuran di Jalur Gaza sangat besar," kata juru bicara UNRWA Sami Mshasha. "Berdasarkan data terbaru kami, 174 orang tewas dan lebih dari 1.100 orang terluka. Angka ini akan bertambah setiap jam."


 Menurut Sami, sebagian besar korban tewas adalah perempuan dan anak-anak. Itulah yang paling memprihatinkan UNRWA. Selain itu, data UNRWA menunjukkan 560 rumah rata dengan tanah sementara ribuan bangunan lainnya mengalami kerusakan dengan level yang beragam. AFP

Iran tidak pernah mengaku hantar senjata kepada Hamas. Tetapi realitinya....

Posted: 16 Jul 2014 05:19 AM PDT

Beberapa peluru mortar dan rocket dipamerkan setelah dirampas dari
kapal kargo the Klos-C yang berjaya dipintas oleh Israel di pelabuhan 
tentera di Lautan Merah, Eilat, selatan Israel, Isnin,10 March 2014.
Hari ini Israel mendedahkan kepada media senjata Iran yang diseludup melalui sebuah kapal yang dipintas minggu lepas. Penemuan itu meningkatkan kes Iran tidak boleh dipercayai.

JERUSALEM - Israel hari ini untuk mendedahkan barang rampasan yang terdapat pada kapal kargo Klos-C, yang ia mendakwa telah menjalankan penghantaran besar senjata Iran yang dibekalkan untuk kumpulan pjuang di Semenanjung Gaza 

 Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu , Menteri Pertahanan Moshe Yaalon, dan Pasukan Pertahanan Israel (IDF) Ketua Turus Leftenan Jeneral Benny Gantz semua secara peribadi membuat kenyataan kepada pemberita asing di Eilat , Laut Merah, pelabuhan di mana Israel telah menahan kapal tersebut.

 Berikut adalah senjata utama yang Israel dedahkan dari penghantaran itu:

 Roket M-302 : IDF melaporkan penemuan 40 roket M-302 buatan Syria yang mula-mula dibangunkan pada tahun 1990an. Mereka kini datang dalam lima variasi yang berbeza dikenali sebagai A, B, C, D, dan E, dengan E menawarkan keupayaan yang paling besar dari segi pelbagai dan muatan, Ynet saluran berita Israel melaporkan minggu lepas . Semasa konflik utama yang terakhir Hizbullah dengan Israel, ia digunakan terutamanya A dan B versi roket, yang mempunyai pelbagai 56 hingga 72 batu.

 Tetapi M-302 roket yang Israel dapati pada kapal Klos-C mempunyai pelbagai yang lebih besar - 55 hingga 100 batu - yang akan dengan ketara meningkatkan keupayaan kumpulan pejuang Gaza, meletakkan hampir semua pusat-pusat penduduk utama Israel dalam liputan, termasuk Jerusalem, Tel Aviv, dan Haifa, dan juga lapangan terbang utama di negara ini. 

Peluru mortar: IDF juga mendapati 181 120-mm peluru mortar, serupa dengan mortar berat yang kumpulan pejuang Gaza telah lancarkan  melepasi sempadan Gaza ke selatan Israel selama lebih bertahun-tahun. Mortar ini adalah penting tetapi tidak begitu banyak kuantiti yang dijumpai.

 Peluru: Terakhir tiga senjata yang dikenal pasti oleh IDF adalah 400,000 peluru berkaliber 7.62 mm. Peluru tersebut sering digunakan dalam Kalashnikovs, senjata biasa bagi anggota polis Hamas di Gaza. Kalashnikovs, sebagai alternatif yang dikenali sebagai AK-47, juga digunakan oleh kumpulan pejuang yang melancarkan serangan rentas sempadan Israel dari Sinai pada Ogos 2011.

 Tentera laut Israel memintas kapal itu minggu lepas di Laut Merah , sambil menambah mempunyai berat untuk korus panggilan dari pemimpin Yahudi dan Israel di tahunan Amerika-Israel Jawatankuasa Hal Ehwal Awam (AIPAC) persidangan di Washington untuk bersaing tekanan ke atas Iran sehingga ia bersih program nuklearnya.

 Pada hari yang sama IDF memintas kapal itu, ia mengeluarkan video dalam Bahasa Inggeris menggambarkan jalan yang senjata 'dari kemudahan pengeluaran di Syria ke Laut Merah. Telah penghantaran tidak disita, ia mendakwa, senjata-senjata akan telah dipunggah di Sudan dan dibawa darat melalui Mesir ke Gaza.

Peranan Iran dalam membekalkan senjata kepada kumpulan-kumpulan pejuang di sempadan Israel tidak menghalang Washington daripada meneruskan rundingan dengan Iran, terhadap protes dari Israel bahawa senyuman Presiden Iran Hassan Rouhani dan Menteri Luar Mohammad Javad Zarif tidak boleh dipercayai.


Benarkah senyuman Presiden Iran Hassan Rouhani dan 
Menteri Luar Mohammad Javad Zarif tidak boleh dipercayai?
 "Dunia perlu menyedarkan dari negeri ilusi dan mencegah Iran daripada memperoleh keupayaan untuk mencipta senjata nuklear," kata Encik Netanyahu pada sidang akhbar itu. "Keputusan itu masyarakat antarabangsa untuk mengabaikan kapal senjata yang disita itu berat sebelah, berbahaya, dan tidak boleh diterima."

 Netanyahu menegaskan pada sidang media hari ini bahawa Eilat penemuan senjata-senjata ini perlu diambil lebih serius oleh masyarakat antarabangsa.

 "Saya mendengar hanya kutukan terpencil dan lemah Iran daripada masyarakat antarabangsa mengenai penghantaran maut ini," katanya. "Sebaliknya, kita saksi kepada senyuman dan berjabat salam dengan wakil-wakil Barat dengan wakil-wakil Iran di Tehran pada masa yang sangat bahawa peluru berpandu sedang dipunggah di Eilat ."

 Walaupun tuntutan Israel tentang Klos-C telah bertemu dengan beberapa keraguan, tentera Israel telah diketahui memintas lain senjata Iran yang dibekalkan penghantaran ke Gaza sebelum ini, termasuk Victoria pada Mac 2011, yang Francop pada November 2009, dan Karine A dalam 2002. Namun, terdapat beberapa soalan yang tidak dijawab, termasuk cara M-302 roket akan diseludup ke Gaza, memandangkan Mesir tindakan keras baru-baru ini di terowong penyeludupan.SUMBER

Tak malukah Malaysia mengaku sebagai negara Islam, tapi bisu bila Islam diserang

Posted: 15 Jul 2014 11:01 PM PDT

PM Turki kecam keganasan Israel di Gaza

PM Turki, Erdoğan menuduh Israel melakukan "serangan atrositi yang sistematik dan keganasan " terhadap rakyat Palestin sejak tahun 1948. 

"Keganasan yang Israel telah lakukan di Gaza sejak minggu lepas tidak ada apa-apa penjelasan. Israel terus mengganas. Beralih daripada keganasan individu, ia kini yang melakukan keganasan negeri," katanya, bercakap dalam ucapan mingguan kepada kumpulan parlimennya pada 15 Julai.

 Perdana Menteri Turki itu , yang sedang mempertahankan jawatan presiden, adalah terkenal dengan kritikan yang tajam terhadap Israel, terutamanya sejak 2010 apabila komando Israel membunuh 10 rakyat Turki di atas kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza di bawah pengepungan Israel. 

Walaupun beliau mengalu-alukan Mesir sebagai broker gencatan senjata antara Hamas dan Israel dan menyatakan harapannya untuk perjanjian, Erdogan teringat bahawa gencatan senjata yang serupa yang telah juga dicapai pada 2012. "Ia seolah-olah bahawa darah kanak-kanak Palestin yang tidak berdosa sekali lagi digunakan dalam politik kotor di Timur Tengah," katanya. 

 " Salah satu perkara yang paling menyakitkan mengenai serangan di Gaza ini adalah hakikat bahawa majoriti umat manusia itu masih senyap melihat kekejaman ini. Malangnya, kanak-kanak Palestin dibunuih dengan bom tidak memberikan sebarang makna kepada manusia, "kata Erdogan. "Umat manusia tidak peduli apa yang berlaku di Palestin. Mereka tidak melihat, mendengar atau merasakan apa yang mereka alami. "

 'Minda Hitler' 

 Beliau juga mendakwa Turki adalah "satu-satunya negara di dunia" berdiri menentang Israel. "Tiada negara di dunia, selain dari Turki, boleh berdiri terhadap serangan Israel yang menyalahi undang-undang antara bangsa dan menggesa ia berhenti. Saya masih ingat, sekali lagi, bahawa orang-orang yang melakukan kezaliman lambat laun akan menerima balasannya, "kata Erdogan. 

"Sejarah telah mengajar satu pengajaran kepada kita. Tidak ada kekejaman yang abadi. Kekejaman perlu membayar harga kekejaman lambat laun. Kekejaman sistematik, percubaan pembunuhan beramai-ramai dan yang telah berterusan sejak 1948 tidak akan terbiar begitu sahaja tanpa dibayar. Lambat laun ini semua akan dibayar. Tangisan kanak-kanak tidak akan ditinggalkan tidak terjawab. " 

 Erdogan juga dirujuk kepada ahli Knesset wanita yang dilaporkan berkata bahawa "semua rakyat Palestin adalah musuh-musuh kita,"  menggambarkan mentaliti ini sebagai tidak berbeza dengan yang Adolf Hitler. "Saya bertanya, demi Allah, apa bezanya mentaliti ini dari mentaliti Hitler," tanya beliau. 

 'Keadilan Global mati di Gaza' 

 "Dunia tidak peduli apabila perkauman, fasisme, diskriminasi digunakan terhadap wanita Palestin. Saya menyeru kepada Eropah dan Barat: Mengapa kamu senyap? Berapa lama anda akan terus menyokong kekejaman ini?

 Saya menyeru kepada dunia Islam: Kecuali bagi beberapa negara, berapa lama anda akan kekal tidak responsif manakala saudara-saudara kamu dibunuh berleluasa? Bukan sahaja kanak-kanak yang mati di Palestin tetapi begitu juga keadilan global, perasaan hati global. Tidak kira apa yang mereka katakan; kami akan terus menunjukkan realiti yang menyakitkan kepada dunia. Tidak kira yang akan marah, di dalam atau di luar, kami akan terus menyebelahi mereka yang tertindas, "kata Erdogan. 


Sejak perjanjian gencatan senjata ini berkuat kuasa, Hamas telah 
melancarkan 123 roket ke Israel, satu membunuh seorang awam - 
kematian Israel yang pertama dalam pertempuran.
Beliau juga menggesa rakyat Israel mencabar pentadbiran mereka ke atas operasi Gaza. "Mereka berkata Hamas juga mengebom.' Ya ia mengebom, tetapi berapa ramai orang Israel terbunuh? Tiada kemalangan jiwa. Bagaimana ini boleh berlaku? Anda membunuh 200 dan kira-kira 1,000 orang tercedera. Anda sekali lagi memusnahkan Gaza akibat bom 400-tan. Rakyat Israel tidak akan berada dalam selamat dan kemakmuran jika mereka teruskan dasar-dasar ini, "katanya. 

 Perdana Menteri mengulangi bahawa hubungan Turki-Israel tidak akan normal jika Israel terus menerus "membunuh kanak-kanak yang tidak bersalah dan meneruskan operasi ke atas Gaza."

 "Satu gencatan senjata tidak mencukupi. Kami mahu mengangkat embargo tidak berperikemanusiaan di Gaza. Tidak Israel tidak juga rantau ini akan selamat kecuali Palestin diberikan [status] sebuah negara merdeka. Hei Amerika! Anda sentiasa bercakap dengan kami mengenai 'dua negeri Palestin: Israel dan Palestin.Tetapi apabila ia datang kepada pelaksanaan ..." 

 Erdogan turut membidas pihak pembangkang untuk "menyebelahi Israel," berhujah bahawa kedua-dua Republikan Parti Rakyat (CHP) dan Pergerakan Parti Nasionalis (MHP) "mengkhianati" perjuangan rakyat Palestin. 

 "Apabila kami mengkritik Tel Aviv, kami bukan terima reaksi dari Israel tetapi daripada CHP," kata beliau sambil menambah bahawa calon presiden sendi CHP-MHP itu, Ekmelettin Ihsanoglu, m,engikuti polisi yang sama. 

Tiada ulasan: