Ahad, 25 Mei 2014

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Malaysia gagal merangkul gelaran Piala Thomas

Posted: 25 May 2014 09:06 AM PDT



Syafique Shuib

KUALA LUMPUR: Jepun mencipta sejarah dengan merangkul gelaran Piala Thomas pertama mereka apabila perlawanan penentuan menyaksikan Takuma Ueda menewaskan Liew Daren dalam straight set 21-12, 18-21, 21-17.

Ini adalah aksi pertama Jepun di dalam pusingan akhir yang sebelum ini pernah ke peringkat separuh akhir untuk dua kali iaitu pada tahun 2010 dan 2012.

Perlawanan akhir bermula pada jam 5.30 petang waktu Malaysia menyaksikan aksi hebat Datuk Lee Chong Wei yang berjaya menewaskan Kenichi Tago 21-12, 21-16 pada perlawanan perseorangan pertama. Namun, Jepun memberi persaingan yang sengit dimana beregu Tan Boon Heong dan Hoon Thien How tewas di tangan Kenichi Hayakawa dan Hiroyuki Endo 21-12, 17-21, 19-21.

Chong Wei Feng turut tewas kepada Kento Momota dalam straight set 15-21, 17-21.

Pada perlawanan beregu kedua, Goh V Shem-Tan Wee Kiong berjaya menyamakan kedudukan dengan menewaskan Keigo Sonoda dan Takeshi Kamura dalam tiga set 19-21, 21-17, 21-12

Pada peringkat separuh akhir, Malaysia menewaskan Indonesia 3-0. Jepun pula menewaskan China yang pernah menjuarai lima edisi Piala Thomas sebelum ini.

Kali terakhir Malaysia mara ke peringkat akhir adalah pada tahun 2002 di Guangzhou, China tetapi tewas kepada Indonesia 2-3.

Malaysia pernah memenangi Piala Thomas sebanyak lima kali iaitu pada tahun 1949, 1952, 1955, 1967 dan 1992.

Ram Karpal Sah MP Baru

Posted: 25 May 2014 05:51 AM PDT



Tahniah dari kami buat YB Ram. Jangan hampakan harapan rakyat.

Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah Presiden FAM yang baru

Posted: 25 May 2014 01:22 AM PDT

PRESIDEN BARU: Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)

KUALA LUMPUR: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang baharu.

Beliau dilaporkan mendapat 27 undi sekaligus mengalahkan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang mendapat 12 undi dalam persaingan dua penjuru itu.

Pada pusingan pertama pemilihan, Tengku Abdullah meraih 24 undi manakala Tunku Ismail meraih 15 undi namun pemilihan terpaksa diadakan semula kerana keputusan itu tidak mencapai majoriti dua pertiga m engikut Artikel 39.2 bagi pemilihan jawatan Presiden FAM.

Pemilihan ini berlangsung ekoran Presiden Persatuan FAM Sultan Ahmad Shah menarik diri daripada mempertahankan jawatan presiden pada Kongres Tahunan Ke-50 untuk memberi ruang kepada kepimpinan baharu.

Sultan Ahmad Shah menjadi Presiden FAM sejak tahun 1984.

Ada Lagi Ummat Islam Makan Coklat Cadbury?

Posted: 24 May 2014 10:11 PM PDT



Ada lagi yang macam tak percaya dan masih nak makan coklat tu.

Kerasnya hati mereka ni. Semoga allah lembutkan hati kita semua.

Kalau boleh mereka nak tengok gambar babi baru berhenti nak makan.

Ulasan Seminar Kanun Jenayah Syariah (II) 1993

Posted: 24 May 2014 04:11 PM PDT



Asri Ed-Diwanie

Seminar kanun jenayah syariah (II) 1993 di Putik tadi dibawah anjuran Dewan Ulamak PAS Pusat antara lain meresolusikan perkara penting berikut:

1.Kanun jenayah syariah ini adalah tuntutan Allah yang bukan agenda politik parti. Ianya sudah termaktub lama dalam perlembagaan Allah. Hanya orang yang beriman sahaja yang akan laksana. Perlu disanggah sebarang idea bahawa hudud adalah perkara politik PAS.

2.Kelantan sudah lama bersedia dan telah mengkondusifkan suasana walaupun tidak sepenuhnya namun perundangan Allah wajib ditegakkan. Pertumbuhan ekonomi dan semua rakyat kena faham dahulu hudud bukan KPI sebenar bahkan tidak perlusama sekali dijadikan sebagai asbab terbantut hudud.

3.Sebarang bentuk kekeliruan fikrah dalam memahami hudud wajib dielakkan. Oleh itu hanya penerangan yang harmoni dan bersifat dakwah sahaja perlu diselaraskan adapun yang berbentuk mencari khilaf dan melambatkan pelaksanaan hudud mesti ditolak. Isu sekarang adalah laksanakan dahulu dan bukan perbincangan bagaimana ingin jalankan hukuman.

4.Usaha yang berlipatganda perlu dipertingkat bagi menjayakan pelaksanaan hudud pada tahun 2015 dan jika jawatankuasa teknikal kebangsaan tidak mahu bertanggungjawab serta melambatkan usaha ini maka tanpa teragak agak Kelantan teruskan usaha ini bersendirian.

5.Dialog dan penerangan kepada orang bukan islam secara harmoni juga perlu diatur secara hikmah dan aspek penekanan penting ialah bagaimana islam dapat menyelesaikan kes jenayah melalui kiasan dan permisalan yang mudah difahami.

6.Perlu diperbanyakkan ijtihad jamaie dan diselaraskan pandangan para ulamak dalam taqnin hudud mengikut kesesuaian zaman khususnya dalam penetapan hukum agar masyarakat tidak mengalami kejutan dan salah faham.

Tiada ulasan: