Khamis, 22 Mei 2014

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


MyWatch dakwa anak CPO beli kereta mewah

Posted: 22 May 2014 04:12 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Hampir setahun selepas ditembak, pengerusi NGO pemantau jenayah MyWatch R Sri Sanjeevan hari ini tampil dengan dakwaan rasuah dalam pasukan polis.

Ahli PKR itu mempersoal kekayaan luar biasa anak lelaki seorang ketua polis negeri.

Dakwanya, penganggur berusia 30 tahun itu membeli dua kereta mewah tahun lalu – Jaguar dan Audi A5 – yang kedua-duanya bernilai RM1.1 juta.

Akaun banknya juga, dakwa Sanjeevan, mempunyai transaksi bernilai RM500,000 dalam tempoh enam bulan sehingg April lalu.

"Kebetulannya di sini ialah dia mempunyai kaitan dengan syarikat senjata api. Syarikat senjata apa itu pula di negeri yang sama dengan di mana bapanya menjadi ketua polis," katanya kepada pemberita di sebuah restoren di Kuala Lumpur.

Malaysiakini tidak menyiarkan nama ketua polis negeri tersebut sementara menunggu komen rasminya.

Kit Siang: ISMA, wanita bukan gula-gula

Posted: 22 May 2014 04:10 AM PDT

MALAYSIAKINI



 
 
 
DAP menyifatkan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) bertindak biadap terhadap wanita apabila tergamak mengumpamakan calon DAP di Teluk Intan, Dyana Sofya seperti 'gula-gula murahan'.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang berkata, kenyataan Naib Presiden ISMA, Abdul Rahman Mat Dali itu juga menunjukkan NGO tersebut tidak menghormati wanita.

"Daripada kenyataan mereka sangat jelas mereka tak hormat wanita.

"Mereka anggap wanita sebagai gula-gula dan alat dan saya kesal dengan sikap itu," katanya.

Tambahnya lagi, kenyataan itu juga secara langsung menampilkan sisi pelampau kejantinaan pertubuhan itu.

"Ini sikap pelampau lelaki dan ia adalah satu kenyataan cauvinis.

"Ini menunjukkan mereka tidak matang dan tak layak untuk menyuarakan masalah rakyat.

"Saya harap mereka boleh belajar untuk bertanggungjawab," katanya.

Beliau turut membidas kenyataan anggota MT Umno, Datuk Seri Puad Zarkashi yang mendakwa DAP meletakkan calon Melayu di Teluk Intan untuk mengambil hati pengundi Melayu selepas menolak pelaksanaan hudud.

"Tahun 1969 lagi kita dah letak calon (Melayu).

"Ini tunjukkan dia tak faham. Masa dia timbalan menteri pendidikan, dialah menteri paling tak berpendidikan," katanya.

Beliau ditemui selepas pelancaran pusat operasi DAP Kampung Baru Batu 12 dan sesi ramah mesra bersama pengundi di situ.
 

Ibrahim Ali: Bila DAP 'jual', Umno wajib 'beli'

Posted: 22 May 2014 04:04 AM PDT

MALAYSIAKINI



 


Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali memuji Pemuda Umno Pulau Pinang kerana "berani bertindak balas" terhadap kenyataan ADUN DAP RSN Rayer yang menggelarkan pemimpin parti itu celaka.

Ibrahim, bekas exco pemuda Umno lebih 30 tahun lepas, berkata sejak dulu pergerakan itu tidak pernah memulakan provokasi terhadap mana-mana pihak.

"Tapi bila ada pihak 'menjual', maka Pemuda Umno wajib 'membeli nya'.

"Jika kita dimalukan atau dihina dulu,wajib kita kena malukan mereka juga," katanya.

Semalam, sekumpulan orang berhimpun di depan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang bagi menyatakan bantahan kepada Rayer.

Sebahagian mereka memasuki dewan persidangan secara marah-marah. Polis setakat ini menahan 12 orang bagi dirakamkan kenyataannya.

Ketua Menteri Lim Guan Eng pula hari ini membentangkan usul tergempar mengutuk insiden yang mencemarkan kemuliaan dewan itu.

Dalam kenyataannya hari ini, Ibrahim menyalahkan DAP yang menurutnya "menghina, memfitnah dan bertindak luar batasan" tanpa rasa bersalah.

"Bila ada pihak bertindak balas, mereka tuduh macam-macam dan menjerit mcm orang gila. Gentlemen la," katanya.

"Kepala dalam pasir, punggung tertonggeng di luar. Sesiapa yang nampak punggung tertonggeng di luar, sepak saja. Tahniah Pemuda Umno Penang. PERKASA love you."

Mei dan angka 17 bertuah untuk DAP di Teluk Intan

Posted: 22 May 2014 03:48 AM PDT



Oleh Tan Jooi Long


Peristiwa ini berlaku pada 17 Mei 1997 - 17 tahun yang lalu - DAP merampas kerusi Parlimen Teluk Intan daripada BN buat pertama kalinya dalam tempoh 28 tahun.Kemenangan yang diperolehi dalam pilihan raya kecil berikutan kematian penyandang Ahli Parlimen Parti Gerakan. 

Sebelum itu, DAP telah memenangi kemenangan pertamanya hanya di Teluk Intan (Teluk Anson kemudian) pada bulan Mei 1969 apabila ia menewaskan Menteri Kesihatan MCA Dr Ng Kam Poh daripada pilihan raya umum.

Secara kebetulan atau tidak, tarikh itu sama dengan pemilihan dan penamaan calon DAP berlangsung Sabtu lalu untuk pilihan raya kecil Teluk Intan. Kekosongan kerusi tersebut disebabkan oleh kematian wakil rakyat akibat barah kanser dalam otak.

Mendiang Seah Leong Peng yang juga Ahli Parlimen dan ahli DAP itu telah dipilih rakyat dalam pilihanraya umum Mei lalu. Pengundian bagi pilihan raya kecil ini adalah 31 Mei Sabtu depan.

DAP menyertai pilihan raya kecil dengan tenang. Dengan 42% majoriti asas pengundi kaum Cina, 38% Melayu dan 19% India, Teluk Intan adalah di tengah kawasan Parlimen dianggarkan begitu mudah untuk menewaskan BN.

Ia adalah pertandingan antara segar dan lapuk. 27 tahun berbanding 53 tahun. Antara baru dan veteran.

Ia adalah Dyana Sofya Mohd Daud berbanding Datuk Mah Siew Keong.

Setiausaha politik kepada Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mempertahankan kerusi yang disandang oleh parti itu untuk tempoh enam tahun yang lalu.

Pencabar beliau adalah Presiden Gerakan yang merupakan ahli Parlimen bagi dua penggal dari 1999 sehingga beliau telah disingkir keluar oleh DAP pada 2008.

Dengan Mah cuba buat kali ketiga dalam masa enam tahun untuk memenangi kembali kerusinya yang lama, ia adalah pertempuran antara lama dan baru dalam lebih ways daripada satu-satu.

Pengarah kempen Teluk Intan DAP Tony Pua mengakui bahawa membariskan orang Melayu di kawasan majoriti Cina tengah-tengah kontroversi hudud boleh menyerang semula calon.

Walaupun satu permainan dan percubaan menukar penuh dengan risiko, ia adalah sesuatu yang mesti diambil untuk mengejar cita-cita DAP di Malaysia, katanya.

Dyana Sofya sendiri berkata, Malaysia perlu beralih dari dasar-dasar yang berasaskan kaum kepada satu agenda berasaskan keperluan.

Orang Melayu masih akan mendapat kerana orang Melayu adalah majoriti yang memerlukan ia juga, katanya, menambah: "Saya yakin bahawa saya akan jatuh pada sebelah kanan sejarah."

Pencalonan beliau adalah bertujuan untuk membantu DAP yang menumpahkan imej berasaskan Cina untuk menawan hati dan minda pengundi Melayu.

Akan Pencalonan beliau memberikan paku terakhir kepada keranda Gerakan dan di akhirnya cita-cita Kementerian Presidennya yang lawan dia? Anda yakin!

Pencalonan Dyana Sofya telah menyebabkan keresahan dan pemimpin-pemimpin BN berasa marah. UMNO cybertroopers juga telah mula menyerang beliau sebelum diumumkan.

Cara lain boleh anda menjelaskan Wanita Umno Ketua Datuk Seri Shahrizat Jalil dan Umno pelekap mulut Utusan Malaysia membuat serangan peribadi terhadap beliau?

Dyana Sofya, menurut Shahrizat, ini hanya kosmetik dan boneka. Graduan muda undang-undang dari UiTM ini hanya "sandiwara" oleh DAP untuk menafikan "imej chauvinistic".

Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai, langkah DAP ini bukan kognitivisme kepada "topeng masalah dalaman mereka".

Utusan meramalkan bahawa pengalaman Dyana Sofya dengan DAP akan berakhir dengan beliau meninggalkan parti itu dengan rasa kesal dan perasaan tidak bernilai seperti ramai pemimpin Melayu yang lebih banyak sebelum beliau.

Seharian juga sangat mendakwa bahawa Blogger BN telah terperangkap dengan DAP ke dalam memulakan kempen memburuk-burukkan terhadap Dyana Sofya dalam penerbitan palsu gambar-gambar penipuan beliau yang ternyata bahawa seorang pelakon Filipina.

Penyokong BN tidak menerima media sosial sebagai salah satu strategi telah terperangkap ke dalam menyebarkan gambar palsu Dyana Sofya, ia berkata.

Adakah ini "perjuangan baik" dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas mengumumkan Presiden Gerakan sebagai calon BN?

Di pihaknya, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengejek Mah. "Dia mempunyai sokongan yang baik. Beliau juga mempunyai sokongan daripada Raja Bomoh,"katanya, merujuk kepada kehadiran Raja Bomoh Sedunia yang terkenal semasa penamaan Mah.

Apa yang telah Dyana Sofya katakan?

Mengulas mengenai kritikan Shahrizat bahawa beliau tidak akan ke mana-mana sekiranya bukan kerana Umno, beliau menjawab: "Saya akan menjadi ahli Parlimen termuda di Parlimen jika saya menang, prospek yang mustahil sekiranya saya menyertai Umno."

Kepada semua pengkritik-pengkritik saya: "Saya ingin memberi Katy Perry. Anda akan mendengar saya "roar!"

Dan "roar" atau ngauman beliau akan kedengaran pada 31 Mei sebagai pengundi 60,349 undi untuk memberikan jalan kepada beliau dari Teluk Intan ke Parlimen.

Tan Jooi Long meletakkan jawatannya sebagai pengarang di Bernama untuk menguruskan operasi portal berita A.S di atas talian di Asia-Pasifik. Dia kerap "berkicau" di laman Twitter.
  http://bm.theantdaily.com

Ahli Pemuda Umno ancam bakar HQ DAP

Posted: 22 May 2014 03:36 AM PDT

MALAYSIAKINI



 

GALERI FOTO

 

Kira-kira 50 ahli Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mengadakan bantahan di luar ibupejabat DAP di Kuala Lumpur dan mengancam untuk membakar bangunan itu.

Bagaimanapun, mereka telah dihalang oleh anggota polis yang berada di tempat kejadian.

Mereka juga membawa kain rentang, yang antara lain berbunyi, RSN Rayer "anak haram" dan "tolol".

Satu lagi kain rentang berbunyi, 'Jangan biar celaka bertukar menjadi malapetaka. Adun DAP biadap'.

Bantahan itu juga menyaksikan sebuah papan tanda besar DAP dirobohkan.

Kemarahan itu juga dinyatakan dalam memorandum yang dibawa mereka atas nama Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Mohd Razlan Muhammad Rafii.

Memorandum itu antaranya mendesak DAP mengenakan tindakan disiplin kepada Rayer dan jika tidak, ia menggambarkan DAP bersetuju dan bersekongkol dengan kenyataannya itu.

Ia juga, memetik memorandum itu, bermaksud DAP sebuah parti yang mengamalkan amalan rasis dan cauvanis.

DUN Pulau Pinang lulus usul tergempar kumpulan lelaki cetus kekecohan

Posted: 22 May 2014 03:30 AM PDT

THE MALAYSIAN INSIDER


Polis menenangkan sekumpulan lelaki yang berkumpul di depan bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, hari ini, susulan kekecohan serbuan ahli Umno di dewan itu semalam. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 22 Mei, 2014.Polis menenangkan sekumpulan lelaki yang berkumpul di depan bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, hari ini, susulan kekecohan serbuan ahli Umno di dewan itu semalam. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain.



























Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang hari ini meluluskan usul tergempar dengan lima ketetapan berhubung tindakan sekumpulan lelaki menceroboh dan mencetuskan kekecohan di DUN, semalam.

Usul itu dicadang dan dibentangkan Ketua Menteri, Lim Guan Eng pada persidangan DUN.

Ketetapan itu antara lain mengulangi kecaman ke atas tindakan sekumpulan perusuh dan samseng yang mengaku ahli Umno dan menyuarakan kekesalan kejadian itu adalah satu serangan jahat terhadap sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan.

Usul itu juga mengarahkan Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi dan pasukan keselamatan untuk mengambil alih tugas keselamatan di luar dan dalam perkarangan serta menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menyediakan laporan berhubung kejadian itu.

Jawatankuasa khas itu akan dipengerusikan Speaker Datuk Law Choo Kiang dan dianggotai timbalan speaker Maktar Shapee; Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Padang Kota, Chow Kon Yeow dan Adun Permatang Pasir, Datuk Mohd Salleh Man.

Lim (DAP-Air Putih) ketika membentangkan usul itu berkata, ia tidak seharusnya berlaku dan tidak pernah terjadi dalam institusi negara yang mengamalkan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan.

"Kita rasa sangat kesal keselamatan sedia ada dalam Dewan Undangan Negeri dibolosi dengan begitu mudah.

"Saya amat kesal apabila kumpulan perusuh dan samseng ini nampaknya direstui daripada Adun pembangkang. Kita harus memandang perkara ini dengan serius," katanya yang menyifatkan kejadian sebagai satu titik hitam dalam sejarah.

Semalam, sekumpulan 100 lelaki yang mengaku sebagai ahli Umno dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) merempuh pagar utama DUN Pulau Pinang untuk mencari Adun Seri Delima, R S N Rayer yang mengatakan "Umno celaka" ketika persidangan dewan, pada Selasa.

Rayer mengeluarkan perkataan itu ketika membahaskan ucapan perasmian Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas dengan mendakwa beberapa pemimpin Umno di negeri ini cuba menghasut rakyat melalui satu demonstrasi dengan mengapi-apikan tragedi 13 Mei 1969.

Usul tergempar itu diluluskan sebulat suara 27 wakil rakyat penyokong kerajaan yang menghadiri persidangan itu, manakala sembilan Adun Barisan Nasional tidak menyokong usul itu. – Bernama,

Rampkarpal umum manifesto tiga hari sebelum mengundi

Posted: 22 May 2014 03:24 AM PDT

THE MALAYSIAN INSIDER

 
Tiga hari sebelum hari pengundian pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor, calon DAP Ramkarpal Singh Deo (gambar) hari ini melancarkan manifestonya.

Bagaimanapun, penjelasan mengenai manifesto enam perkara itu dilakukan oleh Anggota Parlimen Tanjong Ng Wei Aik.

Ramkarpal anak lelaki ketiga mendiang Karpal Singh, berkata selepas 10 hari berkempen, beliau mengenal pasti enam isu utama yang membentuk manifestonya itu.

"Pada masa ini kita ada tiga anggota dewan undangan negeri daripada DAP dan jika saya dipilih, saya beri jaminan kami akan bekerjasama untuk memastikan semua ini dilaksana," katanya kepada pemberita selepas melancarkan manifestonya di George Town.

Manifesto itu meliputi penambahbaikan sistem trafik, membina kawasan rekreasi untuk orang awam, menaik taraf pasar basah, pendidikan, perumahan dan program pembangunan; serta alam sekitar.

Bagaimanapun ketika ditanya mengenai pelaksanaan penambahbaikan sistem trafik, Ramkarpal tidak menjawab, sebaliknya Ng yang juga ketua komunikasi jawatankuasa PRK DAP, berkata beliau akan memberi penjelasan kepada wartawan kemudian.

DAP juga mengumumkan parti itu akan mengadakan ceramah mega terakhir esok dan antara pemimpin yang dijangka berucap ialah Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan pemangku Pengerusi DAP Kebangsaan Tan Kok Wai serta Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

Kerusi Parlimen Gelugor kosong susulan kematian Karpal Singh yang maut dalam nahas jalan raya pada 17 April.

Ramkarpal dicabar tiga lagi calon iaitu Naib Presiden Parti Cinta Malaysia Datuk Huan Cheng Guan dan dua calon Bebas -- Abu Backer Sidek Mohammad Zan dan Mohamed Nabi Bux Mohd Nabi Abdul Sathar. –  Bernama,

Isu ‘Umno celaka’ selesai, wakil BN mohon maaf ahlinya ceroboh dewan

Posted: 22 May 2014 03:22 AM PDT

Oleh Looi Sue-Chern


Tindakan Ketua Pembangkangkan DUN Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid mohon maaf atas tindakan pencerobohan semalam menyelesaikan kekecohan berkaitan isu 'celaka Umno'. Gambar fail.Tindakan Ketua Pembangkangkan DUN Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid mohon maaf atas tindakan pencerobohan semalam menyelesaikan kekecohan berkaitan isu 'celaka Umno'. Gambar fail.





























Walaupun bermula dengan kekecohan, akhirnya isu dakwaan 'Umno celaka' selesai apabila ketua pembangkang memohon maaf berhubung insiden rempuhan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang oleh sekumpulan penyokong Umno.

Awalnya Barisan Nasional (BN) menuntut Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP Seri Delima, R S N Rayer membuat permohonan maaf kerana mengeluarkan kenyataan "celaka Umno" dalam ucapannya di Dewan, manakala Pakatan Rakyat (PR) mahu BN turut membuat permohonan maaf kerana ahlinya merempuh dewan.

Selepas perdebatan yang begitu panjang, Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid membuat permohonan maaf atas tindakan sekumpulan individu yang merempuh masuk ke DUN semalam sekali gus mencetuskan kekecohan.

"Tindakan itu salah dan melanggar peraturan. Kami bersedia memohon maaf.

"Untuk menyelesaikan masalah ini, kita mengakui banyak kesilapan yang berlaku oleh penceroboh. Itu jelas dari mula lagi.

"Tetapi ia juga salah apabila menggunakan perkataan kasar, lalu kami meminta Rayer memohon maaf," katanya.

Muhammad Farid Saad ( BN- Pulau Betong) juga menyokong tindakannya, dan berkata penunjuk perasaan membuat permohonan maaf semalam.

Beliau berkata, permohonan maaf itu dibuat apabila tiga wakil daripada rusuhan bertemu Speaker Datuk Law Choo Kiang, ahli exco dan beberapa wakil BN secara tertutup.

Ketua Menteri Lim Guan Eng (DAP- Air Putih ) kemudian berkata, jika Jahara boleh meminta maaf, tidak ada masalah bagi penyokong BN juga menyokong usul tergempar untuk mengutuk protes dan pencerobohan di perhimpunan itu .

Lim bagaimanapun tidak akan melayan gesaan mengarahkan Rayer memohon maaf untuk kenyataannya, yang dilaporkan mencetuskan protes semalam.

Sebelum itu, Lim ketika penggulungan ucapan usul itu berkata, Umno menghidap penyakit yang perlu diubati.

Beliau berkata, Umno menjadikan orang Melayu tidak menyokong parti dan "ketuanan Melayu" sebagai pengkhianat.

Tindakan itu katanya dimanifestasikan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan apabila calon mereka Dyana Sofya Mohd Daud diganggu secara lisan oleh samseng.

"Di sini, ketua pembangkang memberitahu kita mempertimbangkan punca tetapi bolehkah nyatakan sebab utama bagi orang melakukan jenayah atau kesalahan," katanya menolak justifikasi wakil BN yang menuntut permohonan maaf Rayer.

Lim turut mencabar Jahara untuk memberi jaminan kejadian semalam tidak akan berulang, tetapi Jahara berkata tiada jaminan yang boleh diberikan walaupun semua 10 wakil BN di dalam dewan juga tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan peserta demonstrasi.

"Umno tidak mempunyai kawalan terhadap pengikutnya.

"Jika mana-mana ahli DAP melakukan sesuatu seperti ini, saya (sebagai setiausaha agung parti ) akan meminta maaf atas apa yang mereka lakukan dengan segera," katanya.

Semalam, sidang DUN kecoh apabila sekumpulan individu menyerbu masuk ke dalam dewan untuk bertemu Rayer.

Kira-kira 10 individu melepasi sekatan keselamatan dan meluru ke dalam Dewan mencari Rayer.
Mereka kemudiannya dikeluarkan 10 minit kemudian.

Apabila Dewan meluluskan usul itu, 27 wakil PR menyokongnya manakala 9 wakil BN yang hadir membantah usul itu.

Jahara dan Datuk Mahmud Zakaria (BN -Sungai Acheh ) berkata, mereka tidak bersetuju selagi Rayer tidak membuat permohonan maaf manakala Farid menggelarnya usul berat sebelah.

Jahara ketika ditemui pemberita berkata, mereka kecewa PR tidak akan mengakui kesilapan tetapi hanya memberi tumpuan kepada kesilapan orang lain.

"Ia tidak adil dan mereka tidak melakukan apa yang mereka katakan," katanya.

Farid berkata, semuanya bermula daripada Rayer dan apa yang diperkatakan turut didokumentasikan.

Shariful Azhar Othman (BN- Bertam) berkata, terdapat niat yang jelas melanggar peraturan di Dewan tetapi tumpuan hanya kepada BN.

"Yang Dipertua Dewan tidak diberitahu untuk meminta maaf tetapi kita diberitahu untuk meminta maaf atas tindakan orang di luar dewan," katanya.

Keluarga penumpang MH370 persoal laporan awal Putrajaya, tuntut laporan menyeluruh

Posted: 21 May 2014 05:06 PM PDT

THE MALAYSIAN INSIDER


Ahli keluarga penumpang MH370 desak Putrajaya menjawab semua persoalan mereka dan beri penjelasan terhadap percanggahan fakta yang ada. Gambar fail The Malaysian Insider.Ahli keluarga penumpang MH370 desak Putrajaya menjawab semua persoalan mereka dan beri penjelasan terhadap percanggahan fakta yang ada. Gambar fail The Malaysian Insider.



























Ahli keluarga penumpang pesawat MH370 yang masih hilang mengeluarkan analisis 18 halaman terhadap laporan awal Putrajaya terhadap misteri itu dengan berkata mereka mahu jawapan bagi percanggahan fakta dalam laporan pertama.

Analisis mereka merangkumi soalan pelbagai isu daripada kedudukan terakhir yang diketahui bagi Malaysia Airlines Boeing 777- 200ER yang membawa 239 orang itu apabila ia hilang pada 8 Mac kepada penangguhan operasi mencari dan menyelamat bagi pesawat yang masih belum dijumpai itu.

Laporan itu diemelkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, oleh rakan sejawatannya dari Australia Tony Abbot , menteri-menteri kanan kerajaan, pegawai-pegawai dan organisasi antarabangsa termasuk pihak berkuasa penerbangan awam dan agensi penyiasatan.

"Tujuan analisis ini adalah untuk mengetengahkan percanggahan fakta atau butiran dalam laporan itu sendiri, dan untuk mengumpulkan persoalan utama orang ramai yang sepatutnya dijawab tetapi sehingga kini belum terjawab, " kata ahli keluarga penumpang MH370.

Putrajaya mengeluarkan laporan awal lima muka pada 1 Mei, secara ringkas memperincikan komunikasi antara juruterbang pesawat dan pusat  kawalan trafik udara selain daripada butir maklum balas selepas ia hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing.

Laporan menyeluruh

"Kami meminta Laporan Interim yang komprehensif dikeluarkan secepat mungkin memperincikan semua fakta diketahui, termasuk banyak perkara yang kami sebut satu persatu dalam analisis.

"Kami percaya menghapuskan maklumat dan andaian yang salah adalah sama pentingnya dengan mengesahkan maklumat dan andaian yang betul," kata mereka.

Waris keluarga itu berkata, mereka juga mahukan "ketelusan dan pendedahan sepenuhnya dengan niat yang baik dalam semua aspek MH370 untuk membolehkan analisis bebas dan diguna pakai apabila pelbagai organisasi dan negara yang terlibat dalam penyiasatan dan pencarian  yang berkaitan dengan MH370 untuk membolehkan semakan bebas dan pengawasan dibuat."

Mereka juga berharap untuk mendapat akses kepada individu dan organisasi "yang mungkin bernilai kepada penyiasatan itu, dan/atau kepada keluarga yang terlibat, untuk tujuan mencari kebenaran".

"Kita tidak boleh membenarkan ia pergi tanpa  diselesaikan. 8 juta orang yang terbang setiap hari berhak mendapat jawapan.

"Penumpang dan anak kapal berhak mengetahui apa yang ditemui," kata mereka dalam e-mel itu, sambil menambah analisis disusun dengan input pelbagai pakar daripada pelbagai bidang dan enjin carian Google.

Hubungan terakhir MH370

Antara soalan yang dibangkitkan dalam analisa itu termasuk kekeliruan tentang bila titik terakhir perhubungan dengan pesawat MH370.

"Terdapat beberapa kekeliruan titik terakhir perhubungan. Antara laporan itu sendiri dan peta yang disediakan dalam lampiran, ada tiga masa yang berlainan diberikan: 01:06:43, 01:07:49 dan 01:07:55. Yang mana satu?," mereka bertanya.

Mereka berkata, laporan itu tidak menyertakan anggaran masa ketibaan (ETA) setiap waypoint yang dijangka daripada penerbangan harian, juga tidak menunjukkan sama ada ETA sebenar pada IGARI dan BITOD titik laluan mengikut jangkaan, atau dikemaskini dan diluluskan oleh pusat kawalan trafik udara  Kuala Lumpur (KL-ATCC) atau pusat kawalan trafik udara Ho Chi Minh (HCM-ATCC).

"Adakah apa-apa ETA diserahkan kepada HCM-ATCC, dan adakah semakan kepada ETA diberikan kerana laporan itu menunjukkan pesawat itu diluluskan terus ke IGARI?

"Ia adalah sangat penting untuk menjelaskan perkara ini kerana ia  akan menunjukkan sama ada HCM-ATCC akan menjangkakan MH370 untuk menghubungi mereka pada 01:21 MYT," kata mereka dalam laporan analisis.

Keluarga berkata, menurut kajian mereka, apa-apa perubahan pada masa ETA melepasi tiga minit, ia mesti dilaporkan.

"Apakah ia berlaku? Jika kesilapan masa diberikan (contohnya 01:33:00 MYT ), maka HCM- ATCC tidak akan memberi perhatian kepada IGARI sehinggalah kemudiannya.

"Ini juga akan membuktikan yang HCM-ATCC mengikuti Standard Prosedur Operasi. Tetapi, maklumat ini tidak ada dalam laporan awal," kata mereka.

Pusingan balik di udara?

Para ahli keluarga dalam analisis mereka juga berkata laporan awal gagal untuk menyatakan apa-apa mengenai di mana dan bila  sepatutnya "pusingan balik".

"Dengan andaian pusingan balik berlaku, apa laluan pesawat itu sebenarnya? Berapa lama ia berada dalam wilayah Malaysia daripada segi jarak dan masa?

"Tidak ada maklumat dalam laporan sebelum ini MH370 menukar pada atau sekitar titik "pusingan balik".  Pada satu ketika ia dilaporkan MH370 meningkatkan ketinggian kepada lebih 40,000 kaki, dan juga ia jatuh kepada hanya 5,000 kaki," kata mereka.

Mereka berkata, "1 jam dan 16 minit selepas pesawat itu terputus hubungan dengan radar, OPS MAS masih berterusan untuk memeberikan maklumat yang salah kepada KL & HCM-ATCC, sehingga ke tahap memberikan koordinat, yang membuatkannya semacam maklumat yang sangat boleh dipercayai".

"Dari mana koordinat ini datang? Jika dari sistem, siapa pengeluarnya dan apa model dan versi sistem itu?," kata mereka.

Masih dalam ruang udara Malaysia

Mereka berkata, banyak rasa ingin tahu tentang kapten, yang namanya disunting, dan menyimpulkan pesawat itu masih dalam ruang udara Malaysia.

"Pada 5.20, terdapat komen pesawat tidak pernah meninggalkan ruang udara Malaysia. Kenyataan ini memerlukan siasatan yang meluas tentang mengapa individu ini menyatakan ini.

"Siapa, atau agensi mana kapten ini berasal? Mengapa dia berfikir pesawat itu tidak pernah meninggalkan ruang udara Malaysia atau berdasarkan maklumat mana dia membuat penilaian ini," kata mereka dan meminta Jabatan Penerbangan Awam (DCA) menyediakan salinan semua buku log.

Mereka juga menunjukkan beberapa kejanggalan dalam laporan itu, termasuk tidak menyebut tentang penayangan semula radar awam DCA di Kota Baru dan Langkawi yang di bawah laluan penerbangan pesawat jika ia membuat pusingan balik.

Tindakan TUDM

Keluarga juga mempersoalkan peranan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam beberapa perkara.

"Apakah bukti yang menyebabkan mereka menilai ini adalah pesawat yang "friendly"? Apakah bukti yang menunjukkan ia adalah pesawat MH370?

"Siapa yang membuat keputusan tidak menghantar  jet pejuang untuk memintas?," soal mereka,  merujuk kepada kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein tiada jet pejuang dihantar untuk memintasnya dengan alasan ia dianggap "friendly".

"Adakah ia satu pengabaian tugas oleh tentera udara atau adakah ia satu percubaan yang sengaja untuk membolehkan pesawat itu terbang ke lokasi lain yang rahsia," kata ahli keluarga itu.

Mereka berkata, berdasarkan peta, laluan kapal itu akan melintasi Pangkalan Tentera Udara Malaysia di Gong Kedak dan kemudian terus ke arah Pangkalan Butterworth.

Kegagalan penyiasatan

Mereka berkata, laporan Putrajaya gagal untuk menunjukkan siasatan lain yang dimulakan kerana tidak ada maklumat disediakan.

"Tidak ada dinyatakan usaha dibuat untuk menyiasat penumpang, anak kapal dan pekerja lain yang berkaitan.

"Antaranya persatuan keluarga, kebanyakan kami tidak pernah dihubungi tentang orang yang kami sayangi atau diri kami sendiri. Bagaimana semua penumpang ini disahkan bersih?," soal mereka.

Hishammuddin dalam rakaman temubual dengan stesen televisyen Perbadanan Penyiaran Australia (ABC) berkata, kerajaan akan mendedahkan semua butiran dalam siasatan. Putrajaya menubuhkan empat jawatankuasa untuk meneliti pelbagai aspek membabitkan pesawat hilang itu tetapi tidak mengumumkan apa-apa maklumat sehingga kini.

Buku baru Zunar dedah konspirasi terhadap Anwar

Posted: 21 May 2014 04:58 PM PDT

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR: Kartunis Zunar tampil dengan buku kartun baru berbentuk pendedahan yang menyorot konspirasi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak dari kali pertama di era Mahathir hinggalah ke era Najib.

Buku cover utk websiteDengan judul "Komplot Penjarakan Anwar – Najib jatuh hukum, hakim ikut skrip", dia mengkartunkan dan mengkritik keras tingkah laku tokoh-tokoh politik, hakim-hakim, tukang sumpah, polis dan Peguam Negara.

"Semua mereka melakonkan sebuah skrip besar memfitnah serta menzalimi Anwar semata-mata untuk memenuhi nafsu serakah tuan-tuan politik untuk terus mengekalkan kuasa. Tuduhan liwat adalah adegan utama lakonan jijik mereka," kata Zunar kepada Keadilan Daily.

"Semua espisod yang disampaikan dalam buku ini ini bukan kerana sosok Anwar sebagai individu.

P26"Anwar adalah simbol mangsa kezaliman dan fitnah penguasa.
Tetapi dalam melaksanakan skrip konspirasi, penguasa telah mengeheret institusi kehakiman, kepolisian, Peguam Negara, institusi agama dan lain-lain sehingga semua institusi di Malaysia telah hancur.

Kesannya akan menimpa semua kita. Kerana itu isu dalam buku ini adalah isu rakyat," kata kartunis itu lagi.

Menurut kartunis kontroversi itu lagi, buku ini diterbit bukan atas tujuan untuk mendapat keuntungan, sebaliknya atas tanggungjawab sebagai manusia untuk menyampaikan kebenaran memandangkan media kartun adalah cara berkesan.

Pelancaran 23 Mei

"Bakat melukis yang dianugerah Tuhan kepada saya bukanlah kelebihan, tetapi adalah sebuah tanggungjawab. Kerana itu saya harus menggunakan karya-karya saya untuk menyampaikan fakta kepada orang ramai terutama yang cuba disembunyikan oleh kerajaan seperti dalam kes Anwar.

"Kerana itu, buku ini hanya dijual dengan harga RM10 dengan tujuan agar ramai mampu memiliki dan menyebarnya," tegas beliau.

P30Buku setebal 52 muka surat ini diterbitkan dalam dua versi – Bahasa Malaysia dan Inggeris.

Pelancarannya akan dilakukan oleh YB Nurul Izzah, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Datuk A Samad Said pada 23 Mei ini, di Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur. Sila klik di sini untuk maklumat lengkap.

Buku ini tidak akan dijual di kedai kerana tekanan pihak berkuasa, namun pembelian secara online boleh dibuat di sini untuk BM dan di sini untuk Inggeris.

Pembelian dan maklumat juga boleh dibuat melalui nombor telefon: 03 9221 1045.

Ceramah Perdana Anwar di Teluk Intan, Isnin 26 Mei

Posted: 21 May 2014 04:55 PM PDT

KEADILAN DAILY

 

TI



KUALA LUMPUR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menggegarkan kempen Pakatan Rakyat di Teluk Intan pada 26 Mei ini untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen itu.

Beliau akan menyampaikan ceramah perdana pertama di Bilik Gerakan KEADILAN di Bandar Baru, Pasir Bedamar pada jam 8 malam.

Seterusnya untuk ceramah kedua, beliau akan berceramah di DUN Changkat Jering bertempat di Perkarangan Rumah Kedai, nombor 11, Taman Desa Aman, Jalan Maharajalela, Teluk Intan, pada jam 9 malam.

PRK Teluk Intan pada 31 Mei ini menyaksikan pertembungan dua penjuru antara calon DAP, Dyana Sofya Mohd Daud menentang calon BN, Datuk Mah Siew Keong.

PRK itu diadakan berikutan kematian penyandang kerusi Parlimen itu, Seah Leong Peng, 48, dari DAP akibat kanser pada 1 Mei lalu.

AMK lancar Bilik Gerakan PRK Teluk Intan malam ini, 21 Mei

Posted: 21 May 2014 04:52 PM PDT

AMK TI

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR: Angkatan Muda KEADILAN (AMK) akan melancarkan Bilik Gerakan Utama PRK P76 Teluk Intan pada 8.30 malam ini.

Bertempat di Bilik Gerakan AMK Jalan Mak Intan, Kg Terengganu, mereka turut melancarkan program Pentas Anak Muda.

Program akan disusuli dengan ceramah oleh Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin, Raja Iskandar, Wong Kah Woh, Zafril Eusoff, pimpinan AMK Pusat dan calon Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud, mewakili Pakatan Rakyat.

Surendran: Tempoh serah notis soalan Parlimen tak masuk akal

Posted: 21 May 2014 04:49 PM PDT

Oleh Azuan Ab Rahman


KUALA LUMPUR : Arahan baru supaya notis pertanyaan Ahli Parlimen (MP) dihantar kepada Menteri kira-kira sebulan sebelum sesi Parlimen berlangsung tidak masuk akal.

Mengikut Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran, Parlimen mengarahkan semua anggota menghantar notis pertanyaan tidak lewat daripada tarikh 19 Mei ini, sedangkan sidang hanya akan berlangsung mulai 9 Jun.

N_Surendran"Arahan tersebut menyebabkan MP tepaksa menunggu hampir sebulan sebelum dapat bertanyakan soalan yang dikemukakan.

"Tempoh pemberian notis yang terlalu lama itu hanya membuatkan soalan yang mahu ditanyakan basi dan sia-sia.

"Malah lebih dibimbangi, MP berkemungkinan tidak dapat bertanyakan soalan berhubung kepentingan awam kerana terikat dengan arahan berhubung penyerahan notis soalan tersebut," kata Surendran dalam kenyataan hari ini.

Naib Presiden KEADILAN itu turut menyelar kerajaan kerana tidak mahu bekerjasama terhadap tuntutan MP Pakatan Rakyat yang berulang kali menuntut supaya tempoh penyerahan notis soalan dipendekkan.

Menurutnya, House of Commons di England hanya menetapkan tiga hari bagi urusan penyerahan notis, malah beberapa negara Komanwel seperti Australia dan Kanada membenarkan MP bertanyakan soalan tanpa sebarang notis.

Katanya, tindakan itu merupakan sandiwara dan penghinaan terhadap sistem Parlimen yang berfungsi untuk menyemak setiap tindak tanduk kerajaan.

"Tindakan kerajaan ini jelas bertujuan untuk menghalang MP Pakatan menyemak dan meneliti tindakan yang dibuat kerajaan," ujar beliau.

Sehubungan itu, Surendran menegaskan beliau tidak akan mengemukakan soalan-soalan kepada menteri kecuali pembaharuan terhadap perkara itu dilakukan.

Bagaimanapun, katanya, beliau sedaya upaya akan membawa perkara berhubung kepentingan awam pada sesi Parlimen akan datang.

Guna sekolah untuk kempen pilihan raya, BN berat sebelah

Posted: 21 May 2014 04:47 PM PDT

Oleh Amirul Azhan


KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) ternyata berat sebelah apabila menggunakan sekolah sebagai pusat kempen parti itu pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan.

Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar Mohd Akin meminta penjelasan Kementerian Pendidikan yang diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin berkenaan penyalahgunaan sekolah oleh BN.

Sebelum ini Kementerian Pendidikan dengan tegas mengeluarkan arahan agar sekolah tidak dibenarkan sama sekali untuk dijadikan medan berpolitik.

Shamsul Iskandar 01"Menteri Pendidikan jawab, mengapa BN boleh mengadakan ceramah dan kempen PRK di sekolah?

"Sedangkan kerajaan sendiri berpendirian bahawa tidak boleh mempolitikkan premis awam dan perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku kerana bercanggah serta melampau," tegas Shamsul.

Semalam, Pemuda PAS membuat laporan polis berhubung tindakan BN yang menyalahgunakan premis awam di Sekolah Kebangsaan Kampung Selabak bagi tujuan berkempen dalam PRK Teluk Intan.

Perkara ini menyalahi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, Seksyen 24 b (7) yang melarang penggunaan premis awam untuk kempen pilihan raya.

Dalam ceramah kempen BN malam tadi, Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan dilaporkan berkata, tiada salahnya sekolah digunakan sebagai lokasi berkempen bagi jentera pilihan raya BN kerana ia juga merupakan aset kerajaan.

"Ini kenyataan dangkal kerana tidak tahu membezakan antara kerajaan dan parti, di mana kerajaan sendiri didokong oleh rakyat dan bukannya parti," kata Shamsul.

Dalam pada itu, Shamsul turut memaklumkan baru-baru ini beliau sendiri dihalang untuk masuk ke kawasan sebuah sekolah di Melaka untuk meraikan sambutan Hari Guru.

"BN guna sekolah tak apa, tapi Pakatan tak boleh. Ini tindakan 'double standard' dan kena hentikan," katanya.

Sementara itu, Senator KEADILAN, Dr Syed Husin Ali turut sama menempelak penyalahgunaan kuasa oleh Umno ini.

"Sekolah bukan aset Umno tapi aset kerajaan, bererti aset rakyat juga. Jadi bukan Umno saja boleh guna sekolah untuk kempen. Patut Pakatan pun boleh," katanya di twitter.

Pengarah Pilihanraya DAP PRK Teluk Intan, Tony Pua pula meminta agar DAP juga dibenarkan menggunakan kemudahan sedemikian jika tiada peraturan yang menghalang.

"Kami juga tidak mempunyai tempat untuk berceramah di Kampung Selabak. Kalau mereka boleh gunakan sekolah, kami juga sepatutnya diberikan tempat sama.

"Keadilan dan kesaksamaan harus diberikan kepada kedua-dua belah pihak," katanya dipetik.

KJ: Menceroboh Dewan salah tapi demo wajar

Posted: 21 May 2014 04:33 PM PDT

MALAYSIAKINI


 


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata tindakan kumpulan - yang membantah kenyataan ADUN Seri Delima mengenai  Umno - menceroboh Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang hari ini adalah "salah".

Bagaimanapun, katanya, protes terhadap kenyataan ADUN DAP itu yang mengatakan "Umno celaka" adalah wajar.

Katanya, mereka jelas marah dengan kenyataan tersebut dan oleh itu, sebab mereka mengadakan demonstrasi itu adalah wajar.

Khairy berkata demikian sebelum melakukan tinjauan mesra dengan calon BN di Teluk Intan, Datuk  Mah Siew Keong petang ini.

Katanya, beliau menyokong mereka mengadakan protes di luar bangunan, tetapi menegaskan bahawa tindakan menceroboh Dewan Undangan Negeri memang salah.

Beliau mengulas tindakan 10 orang peserta protes itu, termasuk Naib Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Jasmin Nordin, yang  menceroboh ke dalam Dewan tersebut petang tadi.

Pemuda bermotosikal ganggu calon DAP

Posted: 21 May 2014 04:15 PM PDT

MALAYSIAKINI



Sekumpulan kecil pemuda yang bermotosikal mengganggu calon DAP bagi pilihan raya kecil Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud semasa dia menemui pengundi di pasar di Padang Tembak petang tadi.

Menurut Dyana, remaja tersebut cuba mendekatinya dan
pemimpin DAP, Lim Kit Siang yang menemaninya dalam tinjauan mesra tersebut.

Bagaimanapun, anggota keselamatan DAP, bertindak menyekat mereka.

Anggota polis juga meminta kumpulan pemuda itu supaya beredar dari situ.

Sementara itu, Kit Siang berkata dua orang lelaki meminta Dyana dan rakan-rakannya supaya "keluar" dari kampung tersebut.

Bagaimanapun, katanya, Dyana dan orang ramai di situ tidak menghiraukan mereka sehinggalah polis sampai.

Kit Siang berkata, mereka membuat beberapa gerakan yang mengancam pada masa itu.

Beliau memberitahu Malaysiajkini bahawa insiden buruk itu tidak sepatutnya berlaku.

Antara beruang panda, berwang dan pandai

Posted: 21 May 2014 04:10 PM PDT




Oleh MOHD NOR HAMZAH

Selamat datang diucapkan kepada Fuwa dan Fengyi pasangan beruang panda yang baru tiba hari ini ke Malaysia dari negara China. Semoga selesa tinggal di Malaysia bagi menghabiskan percutian selama 10 tahun atas perjanjian pinjaman antara Malaysia dan China sebagai lambang keutuhan persahabatan selama 40 tahun. Begitulah yang dilaporkan.

Bagi kehadiran dua ekor Fuwa dan Fengyi ini secara disedari atau tidak oleh seluruh rakyat Malaysia, keduanya jelas akan membaham duit rakyat sebanyak puluhan juta ringgit. Manakan tidak, dalam laporan dinyatakan bahawa rumah bagi pasangan panda ini sahaja menelan RM25 juta dan di atas tanah seluas 1.6 hektar (empat ekar)! Di mana dengan keluasan ini, kita boleh membina 40 buah bagi rumah semi-D atau sebanyak 60 buah rumah kos rendah!

Itu belum lagi dikira kos perjanjian yang menelan RM3 juta setahun selama 10 tahun yang mesti dibayar oleh Zoo Negara kepada China seperti mana dipersetujui dalam Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Panda Gergasi yang ditandatangani antara Malaysia dan Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China pada 15 Jun 2012. Tambahan kos lain ialah kos penjagaan yang dijangka menelan belanja kira-kira 1.5 juta setahun.

Sekiranya panda tersebut melahirkan anak, maka Zoo Negara sekali lagi mesti membayar sebanyak RM2 juta kepada China dan setelah dua tahun, anak tersebut mestilah diserahkan kembali kepada China.

Keseluruhan bagi 10 tahun kos pembiayaan panda ini ialah sebanyak RM70 juta jika mereka mandul. RM72 juta jika beranak dan jika sekiranya tanah itu bernilai RM250,000 seekar, maka jumlah keseluruhan pasangan panda itu dan seekor anaknya ialah RM73 juta. Satu jumlah yang sangat besar bagi perjanjian membawa binatang tinggal, makan dan beseronok-seronok di "rumah" kita. Sekiranya diberikan kepada Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) jumlah wang sebanyak itu, berkemungkinanan rakyat Kuala Terengganu terselamat daripada kenaikan cukai pintu. Sejumlah RM15 juta ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) manakala bakinya oleh kerajaan. Dan perlu diingat semua kos ini anda semua yang bayarkan. Bagaimana caranya? Caranya ialah dengan GST, tarif elektrik, harga petrol dan lain-lain lagi. Faham?

Saya juga bukan pakar binatang, tetapi sepanjang puluhan tahun saya tinggal di Malaysia, saya tidak pernah tahu yang Malaysia mempunyai panda yang tinggal secara semula jadi di habitatnya di Malaysia ini.

Jadi untuk apakah penyelidikan yang hendak dijalankan? Kenapakah tidak sahaja dibiarkan pakar-pakar binatang dari China yang menguruskan panda-panda itu? Dan sememangnya di situlah tempat mereka.

Fikirkan kembali kenyataan dari World Wildlife Fund (WWF) yang mencadangkan agar peruntukan sebesar itu lebih bagus disalurkan kepada usaha-usaha menyelamatkan binatang-binatang yang diancam kepupusan di Malaysia ini sendiri seperti harimau, badak Sumatera, penyu dan lain-lain lagi. Adakah akan kita mendapat peribahasa baru "Panda di China disusukan..."?

Saya juga tidak mengetahui sangat apakah maksud kedatangan beruang panda yang dibawa itu jika ingin saya kaitkan kepada kemiskinan dan kesempitan hidup rakyat serta masalah gejala sosial, atau akan membantu mendekatkan masyarakat yang semakin jauh daripada agama. Apakah ini mungkin cara penyelesaian terbaru bagi mengurangkan semua masalah negara tadi oleh kerajaan, saya tidak tahu? Tapi yang pasti hal ini tidak pernah dilakukan orang, dan ianya tiada dinyatakan dalam tujuan pinjaman panda ini.

Sedarkah anda semua, kehadiran beruang panda ini akan menjadikan sekumpulan manusia berwang kerana mereka cukup pandai dalam mencari peluang menambahkan wang mereka.

Apa yang terjadi, nasib yang menimpa rakyat, tidak diendahkan. Buktinya dengan kenaikan harga petrol, harga barang-barang dapur, tarif elektrik dan lain-lain lagi selepas PRU.

Sepatutnyalah rakyat bangun menyatakan sikap dengan pembaziran, penyelewengan, penipuan dan pemerasan ini. Ditambah dengan masalah kehidupan, gejala sosialnya, tekanan kerja, hambatan material dan pertambahan kejadian jenayah. Semestinya kita bersama-sama menghentikannya.

Kepada penyokong-penyokong Umno-BN, saya nasihatkan agar menjadilah pandai sebagaimana panda ini. Kerana walaupun panda ini tidak menyokong Umno-BN tapi mereka adalah beruang yang berwang dan ada nilai dirinya sehinggakan puluhan juta ringgit dikhaskan untuk mereka sebagaimana nasib gajah di Kenyir sedikit masa dahulu yang makannya sahaja mencecah ribuan ringgit sebulan, jauh lebih baik daripada penyokong Umno yang saban masa tidak cukup wang dan mudah dipermainkan oleh pimpinan mereka dengan gula-gula BR1M, KR1M, TR1M dan tetap merayu ihsan kepada pimpinan mereka. Wallahua'lam.

(*)   Penulis ialah Ketua Penerangan PAS Negeri Terengganu

Tiada ulasan: