Sabtu, 5 April 2014

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Umno buat surau, menari pun buat juga - Mat Taib

Posted: 05 Apr 2014 07:32 AM PDT

NAZRI ABDULLAH 






MUAR: Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib hari ini turut hadir memeriahkan Karnival 60 Tahun PAS Johor yang berlangsung di Parit Tarom di sini.

Dalam ceramah 'warming up' petang tadi, tokoh Umno itu turut berkongsi rahsia kenapa beliau bertindak keluar dari parti yang dia begelumang sekian lama, dan menyertai PAS.

Bekas Naib Presiden Umno itu berkata, beliau nekad meninggalkan Umno selepas menyedari bahawa hidup ini bukan hanya bermatlamatkan dunia semata-mata tetapi akan menuju ke alam akhirat.

"Kita nak selamat dunia akhirat. Nabi Muhammad SAW pesan kalau nak selamat kena ikut al-Quran dan Sunnah.

"Zaman Umno, memang buat surau, pergi haji, umrah sembahyang terawih, tapi rohnya tidak ada.

"Yang betul buat jugak, yang tak betul pun buat jugak, menari pun buat jugak," kata beliau yang lebih popular dengan gelaran Mat Taib.

Menurut Timbalan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat itu lagi, sistem pemerintahan negara ini kian rosak dengan pemimpinnya pula tidak berminat untuk membetulkan keadaan seperti diajar agama.

"Khatib di masjid tadi sebut tugas kita 'amar makruf nahi mungkar' (mengajak kepada kebaikan, mencegah kemungkaran).

"Keluar masjid buka TV, tengok makruf banyak ke atau mungkar banyak," soal beliau sambil menekankan bahawa pemimpin sekarang harus ditukar.

Turut serta pada ceramah itu Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu serta Pesuruhjaya PAS Johor Aminolhuda Hassan.

Malam ini, ketiga-tiga mereka akan sekali lagi berceramah sempena majlis perasmian Karnival 60 Tahun PAS Johor itu.

Terjah hati orang Umno melalui ICT

Posted: 05 Apr 2014 07:27 AM PDT

MUHAMMAD FAEEZ AZAHAR 


IPOH: Era teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ketika ini perlu diambil kesempatan untuk menarik sokongan masyarakat kepada PAS.

Pengerusi Lajnah Teknologi Maklumat PAS Pusat, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, PAS perlu memperalatkan teknologi baru yang sedang menguasai dunia ini untuk menerjah hati masyarakat khususnya orang Umno.

Menurutnya, PAS perlu terkehadapan dalam penguasaan ICT dan mengurusnya secara sistematik dan strategik agar ia benar-benar berkesaan untuk taut hati golongan sasaran.

"PAS perlu peralatkan ICT untuk menerjah hati sasaran kita iaitu orang Umno, ini adalah satu lagi platform yang perlu PAS gunakan bagi mencapai sasaran parti.

"Penglibatan dan penguasaan dalam bidang ICT ini juga akan lebih memberangsangkan PAS," katanya ketika merasmikan Retreat Lajnah Teknologi Maklumat PAS Perak di Hotel Seri Malaysia dekat sini hari ini.

Mohammad Nizar menjelaskan, semua kelompok sama ada muslimat, pemuda mahupun ulama perlu celik dan mempertingkatkan kemahiran dalam bidang tersebut.

PAS katanya boleh menggunakan IT untuk mendekatkan parti dengan semua lapisan masyarakat terutama golongan muda yang sangat dekat dengan teknologi baru ini.

Retreat tersebut telah dikendalikan oleh Jabatan IT PAS Pusat yang diketui oleh Pengarahnya, Suhaimi Embong dan Setiausaha, Ahmad Jamalie Sefihi.

Ianya bertujuan untuk membincangkan dan mengenalpasti hala tuju lajnah tersebut bagi sesi 2013 hingga 2015 dalam usaha memenangi Pilihan Raya Umum ke- 14 (PRU14) kelak.

Mangsa Culik Sedang Ditahan Di Pulau Selatan Filipina - Esscom

Posted: 05 Apr 2014 07:21 AM PDT


MSTAR ONLINE





SEMPORNA: Dua wanita asing yang diculik oleh kumpulan lelaki bersenjata Abu Sayyaf dari resort Singgahmata di sini sedang ditahan di sebuah pulau di selatan Filipina dan masih hidup serta berada dalam keadaan baik.

Ketua Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) Datuk Mohammad Mentek berkata berdasarkan risikan, kedua-dua mereka, seorang warga China, Gao Huayun, 29, dan seorang pekerja resort Filipina Marcy Darawan berada dalam keadaan 'baik'.

Esscom, katanya, telah mengenal pasti lokasi di mana kedua-dua tebusan ditahan serta identiti penculik.

Salah seorang penculik dipercayai turut terlibat dalam penculikan seorang wanita Taiwan pada 15 November di Pulau Pom Pom.

"Mereka yang selebihnya dipercayai mempunyai kaitan dengan penculikan di pulau Sipadan (21 orang) pada tahun 2000," katanya dalam satu kenyataan di sini, Jumaat.

"Kami percaya kumpulan 'culik untuk tebusan' ini aktif dan agresif di selatan Filipina," kata Mohammad sambil menambah masyarakat tempatan Filipina berkemungkinan telah menyediakan maklumat kepada kumpulan lelaki bersenjata terbabit.

Mohammad berkata, 15 pekerja asing di resort telah ditahan kerana tidak mempunyai dokumen yang sah.

Katanya, Jabatan Imigresen telah diarahkan untuk menjalankan siasatan penuh dan mengambil tindakan termasuk mengenakan tindakan terhadap pengendali resort kerana mengambil pekerja warga asing tanpa dokumen sah.

"Kita tidak boleh berkompromi lagi. Kami telah memberi nasihat dan peringatan yang mencukupi untuk semua pengendali di kawasan itu namun begitu ramai yang enggan mematuhinya," katanya.

Mohammad berkata sebelum kejadian pada Rabu, pasukan keselamatan telah berjaya menggagalkan percubaan lima bot yang mahu masuk ke dalam Semporna pada 26 Mac.

"Kehadiran tentera kita di kawasan itu berjaya menghalang empat daripada bot daripada memasuki perairan Semporna," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak menjelaskan jika bot yang kelima itu yang digunakan dalam kejadian di resort Singgahmata.

Tiada Krew MH370 Yang Dibersihkan - Hishammuddin

Posted: 05 Apr 2014 07:19 AM PDT

Hishammuddin (tiga, kanan) menjawab pertanyaan media pada sidang media mengenai perkembangan terkini pesawat MH370 di PWTC pada Sabtu. - fotoBERNAMA


Oleh: BERNAMA 


KUALA LUMPUR: Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pada Sabtu menjelaskan penyiasatan ke atas anak kapal pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 masih lagi berjalan dan tiada siapa yang telah dibersihkan.

"Saya tidak fikir sesiapapun telah dibersihkan daripada sebarang penyiasatan. Sepanjang senarai yang ditunjukkan, ia termasuk juga anak-anak kapal. Empat kemungkinan Ketua Polis Negara (KPN) ingatkan kami, siasatan ke atas keganasan, rampasan, psikologi atau peribadi. Itu, saya tahu masih berjalan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan media berkaitan siasatan anak kapal MH370 pada sidang media mengenai pencarian MH370 di sini, Sabtu.

Rabu lepas KPN Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis telah membersihkan kesemua penumpang MH370 daripada siasatan rampasan, sabotaj, psikologi dan masalah peribadi tetapi masih menyiasat anak-anak kapal termasuk juruterbang dan pembantu juruterbang.

Dalam perkembangan berkaitan, Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata beliau tiada masalah dalam mendapatkan maklumat tentera dan data radar dari negara-negara Asean terutamanya yang terlibat dalam operasi menyelamat yang kini telah masuk hari ke-29.

Pesawat itu yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 12.41 tengah malam 8 Mac lepas hilang daripada skrin radar kira-kira sejam kemudian semasa melintasi Laut China Selatan.

Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.

Usaha mencari yang disertai oleh pelbagai negara pada mulanya dilakukan di Laut China Selatan, tetapi setelah didapati pesawat itu melencong daripada haluannya, dan terbang sepanjang dua koridor - koridor utara yang menjangkau dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke utara Thailand dan di koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.

Berikutan kaedah menganalisis data satelit yang tidak pernah digunakan sebelum ini, syarikat satelit komunikasi British Inmarsat dan Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom merumuskan penerbangan MH370 terbang sepanjang koridor selatan and kedudukan terakhirnya adalah di tengah-tengah Lautan Hindi,
 barat Perth, Australia.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac lepas, 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200 itu bahawa penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi."

Papagomo Meroyan, Kini Ada Pilihan Untuknya, Ke Penjara Atau Ke Hospital Bahagia

Posted: 05 Apr 2014 06:57 AM PDT

KELAB GREENBOC

Perang Twitter Papagomo dan Latheefa Koya


PETALING JAYA: Blogger kontroversi Papagomo dan Ahli Majlis Tertinggi PKR Latheefa Koya kini 'bercakaran' di Twitter sejak awal petang ini.

Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris, yang kini berdepan dengan tindakan undang-undang daripada Penasihat Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memulakan 'perang' Twitter itu apabila mengkritik Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli yang juga merupakan Ahli Parlimen Pandan.

"Cukup memalukan kita mempunyai wakil rakyat seperti @rafiziramli . Amat kasihan rakyat Pandan," kata Papagomo yang menulis menggunakan tweet handle @Sir_Azri dalam satu tweet kepada pengarah strategi PKR itu.

Latheefa kemudiannya mengusik Papagomo dengan bertanya kepadanya kembali mengapa dia berkata demikian.

"knp? sbb awak kena kantoi! RT @Sir_Azri: Cukup memalukan kita mempunyai wakil rakyat seperti @rafiziramli . Amat kasihan rakyat Pandan." tulis Latheefa pula yang menggunakan tweet handle @LatheefaKoya.

Papagomo kemudiannya bertanyakan kepada Latheefa adakah dia cuba menyembunyikan sesuatu dan mendakwa Latheefa telah menyekat akaun Twitternya.

"@LatheefaKoya block saya kerana apa? Takut dengan kebenaran? Usah berjuang jika takut nak berlawan dengan rakyat marhain," dakwa Papagomo yang dibalas kembali oleh Latheefa dengan menulis "haha kamu ni penipu RT @Sir_Azri: block saya kerana apa? Takut dengan kebenaran? Usah berjuang jika takut nak berlawan dengan rakyat marhain."

Papagomo kemudiannya dilihat 'menyerang' Latheefa dengan menyoal "Kamu @LatheefaKoya kenapa tak jadi wakil rakyat? Rekod kamu tak bersih ke?," soalnya.

Ketika artikel ini ditulis, Latheefa masih belum membalas tweet tersebut.

Namun, Papagomo tidak berhenti di situ sahaja dan mengalihkan 'serangannya' kepada Anwar pula.

"Pihak pembangkang mahu saya masuk ke dalam penjara? Harap dapat duduk satu lokap dengan @anwaribrahim," tulisnya, dipercayai merujuk kepada hukuman penjara lima tahun yang disabitkan oleh Mahkamah Rayuan kepada Anwar.

Terdahulu, Rafizi mendakwa Papagomo ataupun Wan Muhammad Azri telah berbohong dengan mahkamah apabila menafikan dia pernah menaiki kapal selam Scorpene.

Menurut Rafizi, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishamuddin Hussein, dalam jawapan kepada soalan lisannya di parlimen mengesahkan Wan Muhammad Azri pernah menaiki kapal selam Scorpene pada 9 Disember 2011.

"Jawapan Menteri Pertahanan kepada saya mengesahkan bahawa Wan Muhammad Azri Wan Deris adalah Papagomo kerana umum mengetahui bahawa Papagomo berada di dalam kapal selam Scorpene," ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Rafizi, Papagomo telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 193 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan memberi keterangan palsu kepada mahkamah dan boleh dijatuhkan hukuman penjara 7 tahun.

Ekoran itu, Rafizi dan Naib Presiden PKR N Surendran akan membuat satu laporan polis terhadap Papagomo pada Selasa hadapan. -FMT

ULASAN GB

Papagomo meroyan, dah jadi seperti orang gila apabila dikantoikan oleh Menteri Pertahanan bahawa beliau adalah Wan Muhammad Azri yang berada di kapal selam Scorpene.

Ini menyebabkan Papagomo bakal menghadapi saman kerana berbohong di mahkamah apabila beliau pernah menafikan bahawa beliau pernah menaiki kapalselam Scorpene.

Kesalahan itu menyebabkan papagomo berhadapan hukuman penjara 7 tahun jika disabitkan kesalahan.

Itu sebab Papagomo menjadi semakin gila sekarang apa tah lagi sebelum ini Mahkamah Rayuan memerintahkan papagomo membayar RM300,000 kepada seorang ahli perniagaan. Di dalam satu kes berasingan pada bulan Februari lalu Mahkamah Tinggi memerintahkan beliau membayar RM850,000 kepada Datuk Seri Anwar.

Selepas kena saman, kena pula ancaman hukuman penjara dan kini meracau tak tentu hala menyerang Rafizi dan latheefa Koya.

Hanya ada satu jalan untuk Papagomo melepaskan diri hukuman penjara, iaitu mengisytiharkan dirinya "gila". "Orang gila" tidak terkena hukuman, tetapi Papagomo perlu dimasukkan ke Hospital Bahagia dan berdiam di sana...

Demikianlah ending Papagomo yang selama ini dipuji dan dipuja oleh pemimpin-pemimpin, macai-macai dan ahli-ahli UMNO terhadap kerja-kerja fitnahnya.

Dan itulah selayaknya hukuman yang diterima olehnya di dunia, di "akhirat", ada ceritanya namun itu urusan Allah s.w.t. jua.

[KES CULIK] Bekas KM Sabah Tawar RM500 Sesiapa Dapat Tampar Zahid Hamidi

Posted: 05 Apr 2014 06:54 AM PDT

KELAB GREENBOC

Pencabulan keselamatan : Yong menawarkan RM500 untuk tampar Zahid


KOTA KINABALU : Bekas Ketua Menteri Sabah Yong Teck Lee menawarkan RM500 kepada sesiapa yang dapat menampar Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi semasa dia datang melawat Sabah sekali lagi kerana telah secara serius (kementeriannya) gagal menjaga keselamatan pantai timur Sabah.

Tahun lepas Yong juga telah menawarkan RM500 kepada sesiapa sahaja yang dapat menampar Zahid kerana Zahid mendakwa tiga pemimpin pembangkang menjadi dalang dalam serangan Sulu di Kampung Tanduo di Lahad Datu. Zahid, yang ketika itu Menteri Pertahanan telah membuat tuduhan-tuduhan ini pada malam pengundian awal oleh pasukan keselamatan dan ahli keluarga mereka. Beliau berkata beliau akan mendedahkan nama-nama tersebut selepas pilihan raya umum tetapi Zahid lansung tidak berbuat demikian.

Sambil menyifatkan politik Zahid sebagai sakit, Yong berkata semalam : "Saya kini menawarkan RM500 lagi untuk tamparan ke atas Menteri Dalam Negeri itu. Kali ini kerana pencabulan terhadap keselamatan (semalam )".

Yong melahirkan kekecewaan beliau terhadap penculikan terkini seorang pelancong wanita dari China dan seorang pekerja Filipina oleh sekumpulan lelaki bertopeng yang bersenjata.

Kejadian itu berlaku pada jam 10.30 malam pada malam Rabu. Wanita itu sedang bercakap di telefon bimbitnya di serambi Singahmata Reef Resort di Semporna tidak jauh dari pulau Bum-Bum yang dihuni kebanyakaannya oleh kaum Bajau dan Sulus.

Yong berkata: "Saya juga hari ini menawarkan RM1, 000 kepada mana-mana Ahli Parlimen BN yang sanggup membawa usul ke parlimen bagi memotong gaji Menteri Dalam Negeri (Ahmad Zahid Hamidi) , Menteri Pertahanan (Hishamuddin Hussein) dan Ahli Parlimen Semporna (Shafe Apdal) untuk menunjukkan kemarahan rakyat Sabah terhadap kegagalan yang berulang-ulang pihak kerajaan persekutuan di dalam memenuhi tangungjawab perlembagaan bagi melindungi Sabah dan rakyatnya."

Beliau mengingatkan bahawa keselamatan merupakan satu janji yang dibuat kepada Sabah untuk menyertai Malaysia pada tahun 1963. Yong juga meramalkan bahawa beberapa pegawai persekutuan akan sekali lagi memberi alasan pantai yang panjang, kekurangan sumber dan kekurangan kerjasama daripada rakyat.

"Seperti yang saya telah berkali-kali beritahu, satu-satunya kekurangan adalah tiadanya pegawai tertinggi yang dipertanggungjawabkan apabila berlaku satu-satu kesalahan. Perkara yang paing baik untuk dilakukan sekarang terhadap pegawai tertinggi Polis dan Tentera di Sabah, termasuk pengarah Esscom, adalah meminta (mereka) dipindahkan keluar dari Sabah," katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa selepas pencabulan keselamatan terakhir di Pom Pom November lalu, polis telah mengumumkan bahawa dua lelaki yang dipercayai ada kaitan dengan pembunuhan-penculikan ditangkap.

"Tetapi selepas itu lansung tiada apa lagi yang didengari mengenai kedua-dua lelaki sejak itu. Pencabulan peraturan keselamatan mendatang kerugian yang sukar diperbaiki terhadap ekonomi Sabah disamping merosakkan imej Sabah yang akan mengambil masa lama untuk pulih semula," kata Yong. -FMT/Terjemahan bebas oleh GB



Bekas KM Sabah: Tampar Zahid dapat RM500

Insiden penculikan terkini melibatkan warga asing di Sabah mendorong bekas ketua menteri negeri itu menawarkan ganjaran wang untuk sesiapa yang dapat menampar Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi.
Ini ekoran kenyataan timbalannya Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar supaya pusat peranginan di pulau terpencil ditutup ekoran faktor keselamatan.
Datuk Yong Teck Lee menjanjikan RM500 kepada sesiapa yang dapat menampar menteri itu ekoran kegagalan keselamatan, yang menyebabkan warganegara China dan Filipina dijadikan tebusan lelaki bersenjata dalam insiden terbaru.
Selain itu, presiden Parti Maju Sabah (SAPP) juga menawarkan ganjaran RM1,000 kepada mana-mana anggota Parlimen untuk mengusulkan pemotongan gaji menteri dalam negeri, menteri pertahanan dan menteri pembangunan luar bandar.
"Ini untuk tunjukkan kemarahan rakyat Sabah berhubung kegagalan berterusan kerajaan persekutuan menunaikan tanggungjawab perlembagaan untuk melindungi Sabah dan rakyatnya," katanya.
Wan Junaidi mengeluarkan cadangan penutupan resort terpencil ekoran tiada sesiapa dapat menjamin keselamatan tempat itu ekoran kedudukannya.
"Polis dan tentera tidak boleh berada di sana setiap masa," beliau dipetik sebagai berkata oleh The Star.
-mk


Pelancong China diculik lelaki bersenjata di Sabah

Seorang pelancong China dan seorang pekerja sebuah pusat peranginan telah diculik di Sabah oleh kumpulan lelaki bersenjata.

Menurut laporan West China Metropolis Daily, ia berlaku di Singamata Reef Resort malam tadi.

Akhbar tersebut memetik pengurus hotel tersebut yang hanya dikenali sebagai Vicky sebagai berkata lima hingga enam orang bersenjata menyerbu pusat peranginan itu pada kira-kira jam 10.30 malam dan lari dengan menaiki bot sejurus kemudian.

Pelancong wanita China itu dikenali sebagai Gao Huayun yang berusia dalam 20-an dari Shanghai manakala pekerja wanita hotel tersebut adalah dari Filipina.

Pagi hari ini, akhbar tersebut melaporkan semua 61 tetamu, 59 daripadanya warga Cina, memutuskan untuk keluar dari pusat peranginan tersebut.

Foto-foto di talian menunjukkkan para pelancong berkumpul di sebuah bilik makan, dan foto lelaki beruniform dengan rifel dan memakai jaket kalis peluru, kemungkinan anggota pasukan keselamatan Malaysia.

Dilaporkan polis tiba di tempat kejadian pada kira-kira pukul 11 ​​malam, selepas wanita itu dilarikan dengan bot.

Seorang wartawan dari West China Metropolis Daily yang bercuti di Semporna, merupakan orang pertama yang memecahkan berita tersebut, yang kemudiannya tersebar luas selepas dipetik oleh akhbar-akhbar Ckina yang lain.

Sebuah gambar nota beliau juga telah dimuat-naik.

Menurut wartawan tersebut, pelancong berkenaan mendakwa kumpulan lelaki bersenjata itu turut melepaskan beberapa das tembakan.

Agensi berita rasmi Xinhua berkata pegawai kedutaan China di Malaysia telah menemui Pesuruhjaya Polis Sabah dan menteri pelancongan negeri itu, dan menggesa mereka mengesahkannya dan menyiasat kejadian itu dengan segera.

Para pegawai kedutaan itu dalam perjalanan ke pulau peranginan itu yang terletak di sebelah tenggara Sabah, tambah Xinhua.

EssCom sahkan kejadian itu

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib dijangka ke Semporna berhubung perkara itu dan mengadakan sidang akhbar di Kota Kinabalu pada pukul 4 petang ini.

Seorang pekerja di Singamata Reef Resort, yang dihubungi Reuters, mengesahkan penculikan itu berlaku, tetapi enggan bercakap lanjut.

Wartawan yang berpejabat di Kota Kinabalu mendakwa bahawa polis masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai kejadian itu.

Bagaimanapun, laporan Bernama menyatakan EssCom telah mengesahkan kejadian itu.

Ketua Pengarah (Kawasan Keselamatan Khas) Pantai Timur Sabah EssCom, Datuk Mohammad Mentek berkata penculikan itu berlaku pada kira-kira jam 10.30 malam.

Beliau berkata, pihaknya menyerahkan kepada polis untuk menjalankan siasatan lanjut dan untuk memberikan laporan penuh.

Insiden terbaru datang itu berlaku ketika ketegangan tercetus di China berhubung pengendalian Malaysia terhadap krisis kehilangan MH370.

Kerajaan telah membelanjatakan berjuta-juta ringgit untuk meningkatkan keselamatan di sepanjang pantai timur Sabah ekoran serangan berdarah oleh puak Sulu di Lahad Datu awal tahun lepas.

Pada November tahun lepas, seorang pelancong Taiwan ditembak mati dan isterinya diculik oleh sekumpulan lelaki bersenjata di Semporna.

Dia kemudian diselamatkan oleh pasukan keselamatan Filipina di selatan pulau Sulu.
-mk

ULASAN GB

Maka berjalanlah hukum kebenaran dan ekadilan.... menteri yang celupar mulutnya itu dah nak kena tempeleng... apabila dia melawat Sabah nanti.

Kedua, macam kebetulan pula, beliau ialah Naib Presiden UMNO manakala tawaran yang sama juga diberikan kepada dua orang lagi yang juga Naib Presiden UMNO iaitu Hishamuddin dan Shapie Apdal....

Ketiga, berjuta wang rakyat dibelanjakan untuk EssCom demi mengawal keselamatan Pantai Timur Sabah namun sia-sia, kes penculikan masih berlaku juga! Something wrong somewhere(?) Apa taknya bekas KM Sabah itu mengamuk...

Kabinet arah ESSCOM tingkat kesiapsiagaan

Posted: 05 Apr 2014 06:49 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Kabinet mengarahkan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) meningkatkan tahap kesiapsiagaan, pengawasan dan perisikan ekoran masih berlaku kejadian jenayah di perairan Sabah.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan memandang serius berulangnya kejadian jenayah dengan terbaru insiden penculikan dua wanita termasuk seorang warga China di sebuah resort di Pulau Singgahmata, Semporna, Rabu lepas.
  
"Kita pandang berat tentang isu yang telah berulang kali berlaku apa lagi selepas Esscom ditubuhkan, ia masih terus berlaku.
  
"Kita sedar kawasan ini bukan mudah untuk dikawal kerana pantainya luas dan berhampiran pulau-pulau di bawah jagaan Filipina," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Pendidikan Islam Sepanjang Hayat di Kolej Komuniti Ledang di Ledang hari ini.
  
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian penculikan di Sabah walaupun dengan kewujudan Esscom.
  
Muhyiddin berkata Esscom akan dipanggil memberikan taklimat khusus pada mesyuarat Kabinet akan datang berhubung keupayaannya menghadapi ancaman jenayah.
  
"Mesyuarat jemaah menteri semalam memutuskan kita teliti struktur perintah yang ada di Esscom kerana di situ ada agensi seperti tentera, polis dan penjawat awam.
  
"Di samping itu apa aset atau alatan ketenteraan seperti bot dan helikopter, ini kita akan teliti, jadi kita panggil Esscom beri taklimat," katanya.
  
Dalam pada itu, Muhyiddin berkata Esscom diminta memberi maklumat kepada masyarakat khususnya pengusaha resort dan pelancong mengenai langkah berjaga-jaga yang perlu diambil ketika berada di kawasan berkenaan.

Sementara itu, beliau berkata tindakan mengesan mangsa masih diteruskan pihak berkuasa.
  
Katanya beliau berharap mangsa yang terlibat berada dalam keadaan selamat dan dibebaskan penjenayah.- Bernama

PAS Kedah imbau protes 1974 bantu petani miskin

Posted: 05 Apr 2014 06:47 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Pada tahun 1974, pekan Baling di Kedah dikejutkan oleh demonstrasi besar-besaran oleh Barisan Tindakan Kesatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia bagi menuntut hak-hak petani.

Mereka membantah harga getah yang rendah, yang mereka dakwa, menyebabkan ramai penoreh getah hidup dalam kelaparan hingga ke tahap kebuluran.

Hari ini, PAS Kedah berharap orang ramai dari seluruh negara akan menghadiri himpunan peringatan kejadian itu di Padang Awam Kupang di Baling mulai jam 3 petang hingga tengah malam.

Ketua Pembangkang PAS Kedah, Datuk Amiruddin Hamzah memberi jaminan bahawa tidak akan ada berlaku sebarang masalah di himpunan tersebut, yang akan menyaksikan beberapa pemimpin kontroversi berucap kepada orang ramai.

Mereka termasuk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ,
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Mohamad Sabu, Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Mahfuz Omar, pemimpin pelajar dan yang lainnya yang menyertai dalam protes tahun 1974 itu.

Menurut Amiruddin, himpunan itu bertujuan untuk mengetengahkan rungutan penoreh getah, yang didakwanya telah diabaikan oleh kerajaan negeri dan persekutuan.

"Keadaan ini semakin teruk bagi mereka terutama dengan kenaikan harga barangan keperluan asas termasuk makanan dan harga minyak," katanya kepada Malaysiakini.

Katanya, sebelum ini mereka dapat menjual satu kilogram getah untuk 25 sen, yang kira-kira sama dengan harga gula ketika itu.

"Hari ini, harga gula ialah RM2.50 sekilogram, manakala getah hanya RM2.40," katanya sambil menambah harga getah telah menurun sejak Januari tahun ini, yang ketika itu RM3 sekilogram.

Adalah menarik untuk mendengar ucapan Anwar malam ini kerana penglibatannya dalam protes di Baling itu telah melancarkan kerjayanya dalam politik, semasa beliau ketika itu memimpin Angkaan Belia Islam Malaysia.

Berikutan protes itu, Anwar ditahan di bawah Akta Keselamatan
Dalam Negeri tetapi kemudiannya menyertai Umno, di bawah kepimpinan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Anwar cepat naik dalam hirarki parti sehingga menjadi timbalan perdana menteri sebelum dipecat daripada jawatan itu dan dihukum penjara enam tahun bagi tuduhan kes liwat pada tahun 1998 - tahun lahirnya gerakan politik reformasi.

Majalah AirAsia dilanda ribut Twitter

Posted: 05 Apr 2014 06:45 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


AirAsia menjadi sasaran warga siber berhubung sekeping gambar yang beredar di talian malam tadi berkaitan sebuah artikel di majalah dalam penerbangan syarikat tambang murah itu - travel 3Sixty - yang disifatkan 'tidak sensitif' ekoran tragedi MH370.

Gambar tersebut dikatakan menunjukkan halaman 125 majalah itu, dan ia merupakan sebahagian daripada artikel Tiga muka surat yang menggambarkan insiden-insiden lalu di mana juruterbang mendarat di lapangan terbang yang salah dan soal teknikal yang terbabit dalam menangani isu ini, termasuk mempertingkatkan latihan untuk juruterbang.

Petikan itu berbunyi: "Training and Preparation - Pilot training in AirAsia is continuous and very thorough.

"Rest assured that your captain is well prepared to ensure your plane will never get lost. Have a safe flight!"

(Terjemahan: "Latihan dan Penyediaan - latihan untuk juruterbang di AirAsia berterusan dan sangat teliti. Yakinlah bahawa kapten anda cukup bersedia untuk memastikan pesawat anda tidak akan hilang. Selamat terbang!")

Ini datang tidak sampai sebulan bulan sejak kehilangan MH370, di mana pesawat penerbangan ke Beijing itu secara misteri hilang pada 8 Mac dan kini dipercayai penerbangannya berakhir di Lautan Hindi.

Yang awal membangkitkan isu itu ialah pengguna Twitter di bawah nama @Shamilf. [Baca berita penuh]

Sementara, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes (kanan) kemudiannya menjawab di Twitter bahawa majalah tersebut telah dicetak sebelum kehilangan MH370 dan artikel berkenaan telah ditarik balik selepas dimaklumkan mengenai perkara itu.

"Sekali lagi, mohon maaf. Ia merupakan masa yang sukar bagi semua dalam industri ini." tulis Tony dalam tweet.

Sementara itu, Pengerusi Eksekutif AirAsia dan juga penerbit majalah itu Datuk Kamarudin Meranun juga memohon maaf.

Beliau menjelaskan bahawa penulis artikel ini Lim Khoy Hing adalah seorang juruterbang yang telah bersara dari MAS dan AirAsia, dan menulis ruangan bulanan dalam majalah itu dan juga dalam buku-buku berkaitan dengan bidang penerbangan.

Katanya, sebagai penyumbang bulanan, kapten Lim menyediakan semua artikel berbulan lebih awal sebelum majalah itu dicetak.

Menyifatkannya sebagai tidak sengaja dan dikesali, Kamaruddin berkata edisi semasa itu memuatkan satu artikel yang membincangkan tentang GPS (sistem kedudukan global) dan radar, yang telah dicetak sebulan sebelum tarikh terbitan.

Beliau berkata, pihaknya telah menangi isu tersebut dan telah menambahbaik proses kelulusan editorial untuk memastikan ia tidak berulang lagi pada masa depan, dan memastikan semua kandungan majalah itu "selaras dengan nilai-nilai jenama kami".

Katanya tindakan tatatertib juga akan diambil terhadap kumpulan editorialnya.

Menurutnya, majalah edisi tersebut telah dikeluarkan serta-merta dari semua pesawat AirAsia.

Kamaruddin juga menegaskan bahawa ingatan dan doa mereka sentiasa bersama dengan keluarga dan rakan-rakan penumpang MH370.

PAS gesa MP bukan Islam sokong hudud

Posted: 05 Apr 2014 06:38 AM PDT

MALAYSIAKINI


MP PAS dari Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menggesa anggota Parlimen bukan beragama Islam agar menyokong undang-undang hudud untuk Kelantan sekiranya ia dibentangkan di Parlimen.

Menurut Khairuddin, anggota Parlimen bukan Islam wajar membawa hasrat pengundi beragama Islam yang menyokong mereka dan sedar bahawa melaksanakan undang-undang jenayah Islam adalah satu kewajipan.

Menurutnya lagi, MP bukan beragama Islam juga tidak perlu gusar kerana undang-undang itu hanya dikenakan ke atas mereka yang beragama Islam.

"Kita juga mengharapkan sokongan ahli-ahli Parlimen bukan Islam yang membawa mandat pengundi-pengundi Islam atas kesedaran bahawa undang-undang jenayah Islam adalah satu kewajipan beragama bagi Muslim dan hanya dikenakan kepada orang Islam," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau juga menggesa agar MP dari BN membentangkan usul bagi meminda Perlembagaan itu di Parlimen.

Jelas beliau ini kerana hal berkaitan jenayah yang akan tertakluk di bawah hudud sekiranya ia dilaksanakan, buat masa ini adalah di dalam bidang kuasa kerajaan Persekutuan.

"PAS menyedari bahawa pelaksanaan undang-undang yang telah dikanunkan terbatas dan terhalang oleh Jadual 9 Perlembagaan yang meletakkan kuasa perundangan jenayah adalah di bawah kuasa kerajaan Persekutuan dan bukannya kuasa kerajaan negeri.

"Maka menjadi kewajipan bagi ahli Parlimen Islam di Malaysia berusaha dengan apa sahaja kaedah dan cara di Parlimen yang membolehkan pelaksanaan undang-undang tersebut di peringkat negeri.

"Kita menyambut baik kenyataan menteri di jabatan perdana menteri di Parlimen baru-baru ini yang menegaskan bahawa kerajaan pusat tidak ada halangan untuk mana-mana negeri melaksanakan undang-undang jenayah islam.

"Kenyataan itu perlu disusuli dengan tindakan oleh kerajaan pusat untuk membawa sebarang pindaan perlembagaan ke Parlimen atas nama kerajaan yang berkuasa yang membolehkan ia dilaksanakan di peringkat negeri," katanya lagi.

MP Ketereh dari BN, Tan Sri Annuar Musa sebelum ini menyatakan kesediaannya untuk menyokong usul hudud Kelantan dengan syarat sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat tidak membantah cadangan itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, juga telah menyatakan kesediaannya untuk menyokong usul tersebut.

Waris penumpang ada 2 tahun untuk fail saman

Posted: 05 Apr 2014 06:33 AM PDT

MALAYSIAKINI

 


MH370 Beberapa waris penumpang MH370 boleh layak menuntut berjuta-juta dolar sebagai pampasan bagi kehilangan orang yang tersayang, manakala yang lainnya mungkin tidak dapat apa-apa, kata peguam penerbangan.

Jumlah pampasan yang boleh diberikan kepada setiap keluarga akan berbeza-beza, bergantung kepada bidangkuasa yang mereka pilih untuk mengambil tindakan undang-undang, dan beberapa pilihan yang terdapat di bawah Konvensyen Montreal, kata peguam penerbangan Australia, Joseph Wheeler.

Pihak keluarga boleh memilih untuk memfailkan tindakan undang-undang mereka berkaitan kemalangan MH370 di Malaysia, sebagai negara syarikat penerbangan tersebut dan menjadi tempat utama perniagaannya; di China, sebagai destinasi penerbangan; atau di negara tempat tinggal tetap penumpang, tanpa mengira kewarganegaraan mereka.

Jumlahnya boleh menjadi setinggi mana kerugian yang dibuktikan
oleh setiap keluarga, kata Wheeler (kiri).

"Jika mereka memfailkan tuntutan mereka di mahkamah Malaysia, dan mereka berjaya membuktikan tahap kehilangan sokongan dari orang yang tersayang kepada keluarga mereka, maka apa sahaja ianya, boleh dituntut.

"Berapa banyak pendapatan mereka, berapa banyak pendapatan yang mungkin mereka dapat pada masa depan, dan berapa banyak ahli keluarga mereka bergantung kepada sokongan daripada penumpang, semuanya dipertimbangkan," katanya dalam temubual dengan Malaysiakini pada hari Khamis.

Keluarga penumpang Indonesia dan Russia layak menerima pampasan yang kurang kerana negara mereka tidak menandatangani Konvensyen Montreal, dan sebaliknya di bawah Konvensyen Warsaw yang sudah lama.

"Daripada apa yang kita faham, pampasan untuk mereka boleh dihadkan kepada kira-kira AS$8,000 (kira-kira RM26,000).

"Terdapat satu cara untuk menambah jumlahnya. Malaysia Airlines telah bersetuju dengan perjanjian antara pesawat pembawa... yang meletakkan had pampasan, walaupun ia masih lebih rendah daripada had dalam Konvensyen Montreal.

"Jadi, ia membantu keluarga terbabit dengan adanya perjanjian
antara pesawat pembawa itu, tetapi ia bukanlah banyak sangat. Ia bukan sebaik dalam Konvensyen Montreal," kata Wheeler.

Keluarga Pouria Nourmohammadi, 18, dan Delavar Seyed Mohammad Reza, 29 - dua penumpang rakyat Iran yang menaiki MH370 dengan menggunakan pasport curi, mungkin tidak akan mendapat apa-apa.

Konvensyen Montreal tidak menyediakan pampasan bagi kecederaan atau kematian penumpang gelap seperti kedua-duanya, kerana mereka menaiki pesawat itu secara haram.

Internet dibanjiri teori konspirasi tentang MH370

Posted: 05 Apr 2014 06:30 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


MH370 Selepas hampir sebulan berlalu, dengan maklumat yang tidak banyak, pelbagai teori konspirasi telah muncul untuk mengisi kekosongan maklumat itu dalam usaha untuk menjelaskan misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.

Malah terdapat sebuah lamanweb di ensiklopedia dalam talian Wikipedia yang menyenaraikan teori-teori tersebut.

"Bagaimana boleh pangkalan tentera paling canggih di dunia tidak dapat mengesan sebuah pesawat komersial?" soal beberapa pengguna Twitter.
                      
Antara teori tersebut, yang nampaknya paling popular dan terus berkisar ialah yang dikaitkan dengan Diego Garcia, sebuah pangkalan bersama Amerika Syarikat dan United Kingdom di tengah-tengah Lautan Hindi.

Sepertimana dengan mana-mana teori konspirasi, butir-butir dan motivasinya dikatakan berbeza-beza, tetapi ia mendakwa MH370 dirampas - sama ada melalui kaedah kawalan jauh atau oleh unit pasukan khas - dan kemudian diterbangkan ke Diego Garcia di mana kru dan penumpangnya menjadi tahanan.

Malaysiakini telah memantau Twitter berkenaan MH370 sejak tiga
minggu lalu dan mendapati kebanyakannya menyebut Diego Garcia (kanan), khususnya di kalangan tweet yang telah dikongsi oleh beberapa pengguna lain.

Kisah Diego Garcia berterusan walaupun muncul teori-teori lain tentang apa yang berlaku kepada pesawat Boeing 777-200ER yang turut diperkatakan dalam wacana awam.

Sehingga semalam, terdapat 1,000 hingga 2,000 tweet setiap jam tentang MH370 bergantung kepada masanya, manakala tweet yang menyebut tentang Diego Garcia ialah sekitar 50 tweet sejam.

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pegawai Rumah Putih telah menolak teori tentang Diego Garcia itu.

Pangkalan tentera itu terletak lebih 4,000 kilometer dari tempat di mana analisis satelit menyarankan sebagai lokasi terakhir MH370.

Pada ketika ini, analisis satelit itu merupakan sumber yang paling konkrit untuk menentukan lokasi pesawat itu.

Kapal China kesan ping, belum disah berkaitan MH370

Posted: 05 Apr 2014 06:22 AM PDT

MALAYSIAKINI

 


Xinhua dan CCTV melaporkan bahawa kapal China Haixun 01 telah mengesan isyarat sekali sesaat pada frekuensi 37.5 kilohertz, yang konsisten dengan 'pinger' kotak hitam.

Ia dikesan pada 25 darjah latitud selatan dan 101 darjah longitud timur - kawasan di Lautan Hindi di luar Australia.

Bagaimanapun, laporan itu mengingatkan bahawa kaitan antara isyarat itu dengan dan MH370 masih belum disahkan.

Sementara itu, Bernama melaporkan Operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 memasuki hari ke-29 membabitkan 10 pesawat tentera, tiga jet awam dan 11 kapal dikerah menjejaki pesawat yang hilang itu.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) dalam kenyataan hari ini berkata operasi itu turut membabitkan kapal pertahanan Australia ADV Ocean Shield dan kapal hidrografi Tentera Laut Diraja British HMS Echo yang meneruskan pencarian di bawah permukaan air.
  
"Operasi pencarian hari ini meliputi kawasan seluas 217,000 kilometer persegi, yang terletak kira-kira 1,700km di barat laut Perth, Australia," katanya.
  
Menurut kenyataan itu, pencarian hari ini memberi tumpuan kepada tiga kawasan dalam sekitar yang sama dan keadaan cuaca hari ini cerah dan hujan diramal berlaku di kawasan pencarian.

Menurutnya, Biro Keselamatan Pengangkutan Australia akan terus memberi tumpuan di kawasan tempat pesawat itu berakhir mengikut analisis teknikal membabitkan pelbagai aspek yang pertama kali dilakukan berdasarkan komunikasi satelit dan prestasi pesawat, yang disalurkan pasukan penyiasat nahas udara antarabangsa terdiri daripada penganalisis dari Malaysia, Amerika Syarikat, United Kingdom, China dan Australia.
  
JACC dilancarkan pada 1 April lepas di Perth, Australia bagi menyelaraskan pencarian pesawat MAS MH370 di selatan Lautan Hindi.
  
Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada imbasan radar semasa berada di kawasan Laut China Selatan kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac.
  
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi hari sama.
  
Pasukan pelbagai negara pada mulanya mencari pesawat itu di kawasan Laut China Selatan dan kemudiannya, selepas pesawat itu dikesan melencong daripada laluan, di sepanjang dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga utara Thailand dan koridor selatan dari Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi.
  
Susulan hasil analisis terhadap data satelit, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) merumuskan Penerbangan MH370 terbang di sepanjang koridor selatan dan kedudukan terakhirnya di tengah Lautan Hindi, barat Perth.
  
Pada 24 Mac, iaitu 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200ER itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi".

Mana pergi satelit, radar AS?

Posted: 05 Apr 2014 06:15 AM PDT


Mana pergi satelit, radar AS? Amerika mempunyai sistem radar tercanggih di dunia.


SHAH ALAM – Sejak kehilangan pesawat MAS MH370 8 Mac lalu, beberapa negara telah mendedahkan penemuan satelit mereka yang menunjukkan objek berpotensi dikaitkan dengan  pesawat berkenaan.

Negara-negara tersebut ialah Australia, Perancis, Thailand, Japan dan tidak ketinggalan United Kingdom melalui satelit Inmarsat.

Namun, agak menghairankan apabila negara yang mempunyai rangkaian satelit tercanggih di dunia iaitu Amerika Syarikat (AS) langsung tidak berkongsi penemuan satelit mereka.

Seperti diketahui juga, AS merupakan negara yang paling mendahului dalam bidang penguasaan teknologi, termasuklah peralatan dan pesawat canggih yang pastinya mempunyai keupayaan untuk mengesan di mana sesebuah pesawat berada.

Sebagai contoh, AS memiliki dan melancarkan satelit reconnaissance (pemantauan) paling banyak dengan kemampuan yang boleh menjangkau luas seluruh pelosok dunia.

Pernah digunakan sewaktu perang di Iraq dan Afghanistan, satelit yang sering kali dirujuk sebagai satelit perisikan ini bukan saja berfungsi mengambil gambar.

Malah, ia juga digunakan sebagai pengendali peluru berpandu nuklear dan membantu sistem komunikasi antara markas tentera dengan sistem keselamatan yang tidak mudah ditembusi.

Dalam kes membabitkan pesawat komersial, satelit dengan teknologi infra-red ini pernah mengesan letupan TWA Flight 800 pada 1996 di Lautan Atlantik.

Bukan saja satelit, AS juga memiliki kecanggihan radar yang boleh mengesan sebarang isyarat atau objek walaupun ianya bersaiz kecil.

Perkara itu turut diakui pakar kejuruteraan penerbangan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Rizal Effendy Mohd Nasir yang dalam satu laporan Sinar Harian berkata, radar ketenteraan milik AS di Diego Garcia mampu menjejaki pesawat MH370 sekiranya lokasi penerbangan terakhir adalah di Lautan Hindi.

Menurutnya, radar jenis Active Electronically Scanned Array (AESA) yang digunakan di pangkalan ketenteraan itu boleh mengesan pesawat atau kapal yang berada ribuan meter di atas udara mahupun laut berserta jenis, kelajuan dan sebagainya.

Katanya, setiap kapal dan pesawat yang terdapat di pangkalan ketenteraan terbabit juga dilengkapi dengan radar pertahanan udara yang mampu mengesan objek beribu-ribu kilometer jauhnya termasuk apa yang terkandung di dasar Lautan Hindi.

Tidak cukup itu, USS 7th Fleet Navy yang dihantar dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370 turut dilengkapi radar paling canggih.

Dengan kepakaran dan kecanggihan aset dimiliki AS ini, sememangnya menimbulkan persoalan besar mengapa MH370 masih tidak dapat dikesan oleh negara berkenaan.

Untuk menganggap kehebatan teknologi AS sebagai cerita yang direka-reka mungkin agak mustahil. Atau mungkin juga kita boleh menganggap AS tidak mendedahkan segala maklumat kepada umum kerana diklasifikasikan sebagai rahsia 'besar'.

Namun, apa yang lebih dikhuatiri ialah AS sebenarnya mempunyai agenda tertentu di sebalik 'persembunyian' teknologinya yang tidak diketahui oleh Malaysia.

Tiada ulasan: