Rabu, 2 April 2014

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Bekas editor Japan Times dedahkan peranan Israel dan Soros dalam kehilangan MH370..

Posted: 02 Apr 2014 07:36 AM PDT


Artikel ini ditulis oleh Yoichi Shimatsu, bekas editor kumpulan Japan Times di Tokyo yang juga merupakan seorang penulis sains berpangkalan di Hong Kong..

Dalam spekulasinya ini beliau mendedahkan apa kaitan Israel dan Soros dalam kehilangan MH370..


... Ia bukan semata-mata satu kebetulan, apabila rahsia mengenai peranan Mossad dalam rampasan MH370 sudah mula meletup, apabila kedutaan dan konsulat Israel tiba-tiba ditutup disebabkan oleh kononnya "satu mogok oleh kakitangan diplomatik".

Alibi ini diwujudkan bertujuan untuk menghalang agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang di seluruh Asia dan dunia Barat untuk menyoal ejen perisikan Israel dan tenteranya mengenai keberadaan dan nasib beratus-ratus penumpang MH370.

Kor diplomatik negara Yahudi itu seperti menyembunyikan kepalanya ke dalam cangkerang kura-kura, mungkin kerana terkena hentakan kuat daripada seorang wartawan penyiasatan, Christopher Bolly, yang sebelum ini telah mendedahkan tentang penglibatan tangan Israel di belakang serangan 11 September.

Berdasarkan laporan saksi dari rangkaian pemerhati kapal terbang di Eropah dan Israel, Bollyn juga tekah melaporkan bahawa wujud model pengeluaran yang serupa dengan Malaysia Airlines Boeing 777 sekarang tersimpan di dalam bengkel lapangan terbang Tel Aviv.

Syarikat Boeing yang berpangkalan di Seattle sentiasa memasang pesawat secara berpasangan sebagai satu amalan standardnya, tetapi persoalannya ialah bagaimana sebuah jet telah disewabeli oleh syarikat Penerbangan Malaysia manakala sebuah lagi yang hampir sama diserahkan secara rahsia kepada kerajaan Israel tanpa sebarang pesanan-belian daripada syarikat penerbangan El Al yang dikendalikan oleh negara tersebut.

Bollyn telah membongkar fakta bahawa kedua-dua jet itu telah dihantar ke sebuah syarikat pihak ketiga, yang pengurus atasannya mempunyai hubungan akrab yang cukup lama dengan George Soros.

Dari garis masa peristiwa, ia adalah jelas bahawa pemindahan pesawat dan rampasan pesawat berikutnya adalah sebahagian daripada satu strategi yang lebih besar, bertujuan untuk :

Pertama, satu serangan dengan bendera palsu (false-flag) yang dirancang melibatkan pembunuhan beberapa orang rakyat Amerika (di atas pesawat) dan yang akan dipersalahkan nanti ialah kedua-dua rakyat Iran yang turut berada di dalam pesawat MH370 tersebut, bagi meminta Rumah Putih meluluskan ketetapan supaya serangan udara terhadap kemudahan nuklear dan pertahan udara Iran dapat dilakukan

Kedua, kecurian terang-terangan terhadap teknologi utama yang berkaitan dengan mikrocip Kinesis Freehold Semiconductor, pengawalmikro paling kecil di dunia, untuk digunakan dalam sistem persenjataan yang akan memastikan tentera Israel sentiasa unggul selama beberapa dekad akan datang.

Umpan dan Pementik

Mengapa Israel perlu melakukan serangan 'False Flag' dengan merampas pesawat-kembar Malaysia, sedangkan satu pesawat sudah memadai untuk muslihat ini? Pesawat yang masih baik di Tel Aviv akan dipasang semula dengan pemasangan secara rahsia, avionik terkini (elektronik penerbangan, peluru DU dan bahan letupan bersuhu tinggi), namun bukti rekaan yang berasal dari Malaysia amat diperlukan bagi menyempurnakan muslihat ini.

Oleh itu, tag logam dan bahagian-bahagian lain yang dikenalpasti perlu dikeluarkan daripada MH370, bersama-sama pembalut tempat duduknya, pakaian seragam anak kapalnya dan mayat kedua-dua rakyat Iran, yang dibekukan di rumah mayat. Penipuan ini akan menjadi lengkap apabila jenama pesawat Malaysia digantikan dengan pelekat El Al.

Itu adalah separuh dari artikel yang telah diterjemahkan oleh GreenBoc di ( SINI )

Berikut adalah artikel asal..

Role Of Israel & Soros Exposed By MH370 Twin Jet In Tel Aviv


By Yoichi Shimatsu
Exclusive to Rense.com
3-27-14

BANGKOK - It is by no mere coincidence, when telltale evidence of a Mossad role in the MH370 hijack was starting to snowball, that Israel's embassies and consulates were suddenly shut down due to a "strike by diplomatic staff". This fork-tongued alibi was obviously meant to prevent law enforcement agencies across Asia and the Western world from questioning Israeli intelligence agents and military attaches about the whereabouts and fate of the hundreds of passengers.

The Jewish state's diplomatic corps has retreated further into a tortoise shell, perhaps because of the hammer blow from investigative journalist Christopher Bollyn, who previously exposed Israel's hand behind the 911 attacks. Based on eyewitness reports from a network of plane watchers in Europe and in Israel, Bollyn reports that an identical production model of the Malaysian Airlines Boeing 777 is being kept out of regular service inside a hangar at Tel Aviv Airport.

Seattle-based Boeing assembles aircraft in pairs as its standard practice, but the question is how one jet was leased by Malaysia's national carrier while the matching plane was secretly turned over to the Israeli government without a purchase order from state-run El Al airlines.

Bollyn uncovered the fact that the two jets were delivered to a third-party company, whose top manager has a longtime connection with the George Soros. From the timeline of events, it is obvious that the plane transfers and subsequent electronic hijacking were part of a larger strategy, which was aimed at:

first, a planned alse-flag attack involving mass murder of American citizens to be blamed on the two Iranians aboard MH370, in order to prompt the White House to order air strikes against Iran's nuclear facilities and air defenses; and

second, the blatant theft of key technology related to Freehold Semiconductor's Kinesis microchip, the world's tiniest microcontroller, for use in miniature weapons systems that will ensure Israeli military supremacy for decades to come.

Bait and Swtich

Why do the Israeli false flaggers need to hijack the Malaysian sister-plane, when just one plane will suffice for the ruse? The mint-condition jet in Tel Aviv would be refitted with Stealth cloaking, state-of-air avionics (aviation electronics, DU-tipped munitions and high-temperature explosives, but fake evidence of Malaysian origins are needed to complete the ruse. Therefore, identifying metal tags and other identifying parts have to be removed from MH370, along with seat covers, crew uniforms and the bodies of the two Iranians, to be frozen in a morgue. The deception would, be complete with the transfer of the stripped Malaysian jet to El Al.

The cover story for TIME and the New York Times would fly as easily as a captured jetliner, running something like "The Iranian hijackers overcame the crew and flew the jet into a military airfield in Iran. Then the Revolutionary Guards loaded the plane with gasoline drums for a suicide mission against innocent civilians and our congressmen in Washington DC. We mourn the loss of the Capitol and the White House in the intense blaze that destroyed half of our beloved capital, but we face the future with courage and will deliver justice against that terrorist state. The last of the Axis of Evil will share the fate of its erstwhile partners. Now, from the Superdome, let's hear Lady Gaga sing the Star-Spangled Banner." Those are fighting words that can snap average Americans out of their antiwar malaise. Yes, propaganda is made for consumption by fools.

Going Boeing: We Know Why We're Here

Boeing's motto is precision perfect when it comes to MH370. No other aircraft manufacturer (think of McDonnel Douglas, for example, or long-gone Hughes) is closer to the US intelligence services. More than a business corporation, Boeing is a state unto itself, with a vast network of facilities around Seattle and at every major airport around the globe. Less visible are its connections with obscure airlines operating in remote islands, where it is routine to find amputated limbs of human-sacrifice victims floating into Puget Sound. The company provides for all of its powerful customers needs, desires and wildest fantasies, as expressed in its older slogan: Forever New Frontiers.

One of those frontiers is remote piloting of civilian aircraft, based on drone warfare technology, which Boeing developed from prototypes designed in Israel. The pair of 777s for Malaysia and Israel are new editions, and therefore rigged to fly by wireless.

Boeing delivered the twin jets to a middleman in October 2013, who delivered one to Malaysian Airlines in November. The timing coincides with the appointment of Joanne Magruire, a veteran Lockheed Martin Space Division executive, to the board of directors of Freescale Semiconductors, whose Kuala Lumpur staffers involved in the design of the Kinesis KL02 microchip were aboard MH370. The plan went like clockwork.

Who is Abdol Moabery?

The twin Boeing jets were sold to GA Telesis, an aircraft leasing and servicing company, based in Fort Lauderdale, Florida. The owner of GAT is Abdol Moabery, the son of Iranian immigrants in the posh Woodlawn Hills suburb of Los Angeles.

Before and after September 2001, Moabery was executive manager of Skywatch, a company that supplied monitoring devices for the rooftops of office towers. The electronic device can spot as many as 300 flying objects in one sweep and single out the one flying toward the targeted property. Handy indeed to welcome your boss on the helipad in Manhattan and also to direct his pilot toward the right building.

One of the partners in Skywatch was New York City Mayor Rudolf Guiliani, who claimed his interest was solely in its potential application to monitor US borders against illegal immigrants. One immigrant who slipped past the Skywatch net was Mohamad Atta. Despite or perhaps because of Skywatch, the two jetliners flew into the Towers like Robin Hood's arrows.

Six months after 911, Moabery left Skywatch to start up GA Telesis in Florida, a state then governed by fellow Republican Jeb Bush and where 911 suspects had extensive flight training.

Prior his term at Skywatch, Moabery served in the US Navy and then worked in executive positions for two Soros-owned aviation companies, Aviation Systems International and C-S Aviation. C-S stands for Chatterjee-Soros. Purnenda Chatterjee is a former Stanford Research Institute and McKinsey partner, whose Chatterjee Group funneled investment funds into West Bengal on behalf of his mentor Soros. In 2011, investors in North Carolina filed charges against Soros and his protege for fraud and embezzlement, an won the initial case by arguing that Soros concealed his ownership of the bankrupt company. Soros is not the Midas he pretends to be, often escaping out the back door leaving behind angry investors.

Moabery takes an interest in homeless children as founder of the charity called Kids in Distress.

Lord of the Skies and Depths

The Boeing corporate vice-president for Southeast Asia is Ralph "Skip" Boyce, the former US ambassador to Jakarta and Bangkok. The prize job came as reward for his past services to Boeing, black operations and the pedophile network. After his retirement from government service, Skip didn't break his stride:

-Boyce had just sold dozens of Boeing civilian aircraft to a new airline controlled by the Indonesian military just before the "accidental" crash of a demonstration model of a lower-cost Sukhoi Super 100 passenger plane for inexplicable reasons into a mountain after takeoff from the joint U.S.-Indonesian Halim Air Force Base.

Some background on the business-savvy man from Boeing:

- Boyce was on duty during the Bali bombing. Then editor of Jakarta Post Robert Finnegan, a retired Marine and founder of the 5th Estate news site, found evidence of high explosives and nuclear materials at the bomb site, which pointed to a US intelligence role in the killing of Australians undercover agents and Indonesian civilians. The ambassador in response arranged his removal from his editorship.

- Ambassador "Boyz" was the de facto dean of American envoys in Southeast Asia when anti-pedophile activist Sean Parlaman jumped off his apartment balcony in Pattaya, Thailand, according to local police on the pedophile payroll. His protection of high-ranking pedophiles in the State Department and Congress coincided with the discovery of the skeletons of 500 Indonesian boys inside a cave in Bali and intimidation of a Cambodian orphanage as a recruiting ground for sex slaves whose average age was 10 years old.

Boeing is certainly out there on the frontiers.

Dolphins at Diego Garcia

Instead of flying to Iran immediately, MH370 presumably landed at the gateway to the Persian Gulf, Diego Garcia, the presumption being based on eyewitness accounts in nearly Maldives of a low-flying plane on descent toward that destination.

On the surface and from satellite images, Diego Garcia seems a barren atoll. That's because most of the US Navy and Air Force bases are underground inside vast bunkers installed a decade ago. The island, part of the British-owned Chagos archipelago south of India, later made headlines as the storage site for hundreds of bunker-buster JDAM bombs for a joint Israel-US airstrike against Iran's nuclear facilities and air defenses.

The Israeli military and intelligence presence on Diego Garcia is so massive that long-distance phone operators offer a special discount card for calls to Israel. The Israeli Navy's nuclear-missile capable Dolphin submarines refuel and are serviced at Diego Garcia, saving the time and expense of going to Elat on the Red Sea.

An IDF Dolphin sub from Diego Garcia sank the South Korean frigate Choenan. The Dolphin crew, panicked by the unscheduled voyage, fired a smart torpedo at the frigate. On the following two days, South Korean naval divers rescued several Caucasians, including two drowning victims, from a sunken submarine. That Dolphin submarine, based at an underwater base south of Inchon, was later replaced with an IDF order for a new sub from HDW Germany. Cannon fire from the Choenan's sister ship had hit the Dolphin after it sank the Choenan, following delivered nuclear-weapons material to the North Korean military.

Israel is neck-deep in intrigue across Asia, including nuclear deals with North Korea and Japan. As mentioned earlier in this series on MH370, Israeli-linked agents including Google and Facebook have monitored email servers across Southeast Asia and hacked into computers of Palestinian supporters.

The role of Israeli intelligence assets inside Muslim-dominated Malaysia is a long-running issue that involves strings of stay-behind agents left by the British colonial authority. These underground networks are descended from two strands of Jewish administrators and merchants in colonial Malaya. First are those who have origins in the Ottoman empire and migrated under Britain's favorable policy toward the Donmeh Jews (hidden Jews inside the Islamic community across the Arab realm, Turkey and Iran) during the Ataturk period. Second are Baghdadi Jews involved in the opium trade. More recent recruits are ordinary bureaucrats and military officers who are in need of a handful of shekels to pay their gambling debts.

The spotting of increasing amounts of flotsam and jetsam off the Australian coast are meant to throw public attention off track. In actual flotation situations, there would be less debris with each passing day, as seats become waterlogged and life jackets deflate. Obviously, submarines from Diego Garcia are jettisoning pieces of aircraft through their missile hatches with blasts of compressed air. Bodies can be frozen in morgues with life jackets to be partially opened before dispatching them out the torpedo tubes.

Soros Gets More Than a Pound

The Malaysian jetliner, and its hidden sibling in Tel Aviv, are the instruments that should have guaranteed Zionist supremacy over the global economic and political order throughout this century. Instead, their grandiose design is collapsing under its own fabrications and delusions, as Israeli envoys scurry into the shadows like rats under spotlights. The FBI and Interpol have a monumental task ahead. Crush Israeli terrorist apparatus and hunt down their cells until world civilization is safe again.

"Thieves, murderers and liars" are mere words that can hardly describe the crafty criminality of the Israeli spy chiefs. But what about their paymaster, what does Soros get out of the deal? For one thing, the Mossad turns over the Kinesis microchip technology as thanks for his patriotism. Chips aside, what Soros really, really wants is the satisfaction of payback against Malaysia. Few things are more important than money, and that short list includes revenge.

The Hungarian Jew tycoon, who bought US citizenship after defrauding the Bank of England, has a die-hard grudge against Malaysia. During his cunning attempt to wreck the currencies of Southeast Asian, with the hidden agenda of buying assets and property on the cheap, Soros was slammed down by Malaysia's then Prime Minister Muhammad Mahathir, who imposed a currency board to stop capital flight. That was back in 2008. (The Zionist-influenced Western media and Wall Street bankers quickly denounced Mahathir as "anti-semitic", forgetting out of their dismal cultural ignorance that an Asian Muslim cannot be such since fellow believers across the Arab world are more Semitic than European Jews.)

If revenge is a dish best served cold, Soros has ice in his veins and waited till his dying days to gouge out a pound of flesh from Malaysia's body politick.

At the risk of sounding as soft as Lady Portia with her aristocratic Venetian accent, let me suggest that the world community is to be governed with compassion for the poor and genuine democracy, and not by a top-down global order imposed with violence and greed from a self-appointed religious minority. So as the noose tightens on that little rogue state that would be king of our planet, let us mourn the victims of Flight 370 as much as we grieved over those who died inside the World Trade Center. Such bloodthirsty evil should never be allowed to strike again.

Yoichi Shimatsu, former editor with the Japan Times group in Tokyo, is a Hong Kong-based science writer.

~ Rense.com

Takkan tunggu masuk Astro baru nak bayar Lukisan Pak Samad ni kot??

Posted: 02 Apr 2014 02:44 AM PDT


Dalam pelancaran novel Samad Sungai Mengalir Lesu di ibu negara malam tadi, seorang pengulas membangkitkan soal pembelian lukisan bernilai "belasan ribu ringgit" yang didakwa gagal dibayar kerajaan negeri.

Penulis terkenal Uthaya Sankar SB juga membangkitkan dakwaan Samad "dipulaukan" BN setelah bergiat dalam dunia aktivisme tetapi dalam masa sama didakwa "dipinggirkan" Pakatan Rakyat. 

Sambil menegaskan beliau sayangkan Pakatan dan "menyampah" dengan BN, Pak Samad dalam penjelasannya bagaimanapun tidak menyalahkan kerajaan negeri kerana rundingan dibuat dengan seorang exco, yang tidak dinamakannya.

Pak Samad juga menjelaskan dua lukisan, yang kemudian dihadiahkan kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim itu bernilai RM8,000 setiap satu.

"Saya katakan kepada exco itu kalau mahu lukisan saya perlulah dibayar kerana itu sumber rezeki saya. 

"Jadi dia tanya saya berapa harga lukisan itu? Saya katakan harga sekeping lukisan saya biarpun tidak cantik RM8,000," Pak Samad dipetik sebagai berkata oleh Astro Awani dalam laporannya jam 8.00 pagi tadi.. di SINI

Bagaimanapun.. jam 4.00 petang ini, Malaysiakini melaporkan Kerajaan Selangor akan bayar lukisan itu..

Kerajaan Selangor akan menjelaskan bayaran untuk dua buah lukisan sasterawan negara Datuk A Samad Said yang didakwa tidak dibayar seorang exco kerajaan negeri. 
Exco Kerajaan Selangor, Rodziah Ismail berkata, apa yang berlaku adalah ekoran salah faham kerana beliau yang ketika itu memegang portfolio kebudayaan negeri, tidak mengetahui yang lukisan tersebut perlu dibayar berasingan. 
Rodziah berkata dua lukisan tersebut telahpun diserahkan kepada jabatan Muzium Negeri di bawah pengurusan Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selanngor (Padat). 
"Mesyuarat exco negeri hari ini telahpun meluluskan pembayaran penuh kepada Pak Samad secepat mungkin selepas ini," katanya ketika ditemui selepas mesyuarat Exco negeri di Shah Alam hari ini lapor Malaysiakini

Takkan nak tunggu sampai dijadikan bahan berita oleh Astro baru nak bayar kot??

Pakar dedahkan enam punca kehilangan MH370..

Posted: 02 Apr 2014 12:04 AM PDT


Selepas lebih tiga minggu, kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 terus membingungkan penyiasat, dan panel pakar yang bermesyuarat semalam masih tidak dapat jawapan pasti walaupun membayangkan enam kemungkinan menjelaskan apa yang berlaku dalam pesawat itu, lapor Sky News. 

Dalam satu majlis anjuran Royal Aeronautical Society (RAeS), pakar terdiri daripada juruterbang, syarikat penerbangan, pengilang dan pengawal selia bertemu di London dan mengemukakan analisis berdasarkan teori berikut - hilang tekanan rendah dalam kabin, asap toksik, kebakaran, rampasan, juruterbang membunuh diri atau kegagalan simulator.

1. Tekanan rendah dalam pesawat tetapi masih meneruskan penerbangan

Apabila berlaku tekanan rendah, pesawat akan terbang secara automatik sehingga kehabisan minyak.

Perkara ini menjelaskan perubahan awal dalam altitud dan laluan pesawat serta terputus komunikasi. Bagaimanapun ia tidak menjelaskan mengapa Sistem Komunikasi dan Laporan Pesawat (ACARS) serta transponder dalam pesawat tersebut dipadamkan, lapor Sky News.

Untuk memadamkan kedua-dua isyarat ini, hanya seseorang yang mahir dalam penerbangan sahaja tahu mematikannya.

Kesan ke atas penumpang akan berbeza-beza bergantung kepada ketinggian. Jika pesawat itu di atas 35,000 kaki, ia akan mengambil masa kira-kira seminit sebelum semua orang tidak sedarkan diri.

Topeng oksigen sepatutnya turun secara automatik yang boleh bertahan selama 15 minit.

Anak kapal boleh menggunakan topeng oksigen paling lama, bergantung sama ada mereka menggunakan oksigen tulen atau oksigen campuran.

KESIMPULAN: Ia mungkin.

2. Pesawat itu tercemar dengan asap toksik

Juruterbang sepatutnya mampu menghantar panggilan kecemasan dan, sekali lagi, ia tidak menjelaskan mengapa ACARS dan transponder dimatikan, lapor Sky News.

KESIMPULAN: Sukar berlaku.

3. Berlaku kebakaran papan litar yang menyebabkan kerosakan sistem komunikasi

Ia mungkin menjelaskan kekurangan komunikasi dengan pesawat, tetapi tidak mungkin pesawat masih terus terbang semasa api terus membakar, lapor Sky News.

Sistem komunikasi pesawat boleh juga dimatikan jika kuasa gagal berfungsi atau disebabkan oleh sabotaj.

Terlanggar burung boleh berlaku, tetapi tidak mungkin menyebabkan kerosakan sedemikian teruk.

KESIMPULAN: Sukar berlaku.

4. Pesawat dirampas

Pesawat itu tidak diterbangkan ke destinasi lain, mahupun digunakan sebagai senjata untuk serangan pengganas berani mati.

Jika berpunca daripada rampasan berseorangan, tidak ada seorang atau motif dijumpai dan jika ia dilakukan oleh mana-mana kumpulan, sehingga kini tiada kumpulan mengaku bertanggungjawab, lapor Sky News.

KESIMPULAN: Ia mungkin.

5. Pesawat sengaja dilencongkan oleh juruterbang atau pembantunya

Punca ini belum dikenal pasti. Jika ia percubaan membunuh diri mengapa pesawat terus terbang untuk tempoh yang lama?

Satu persoalan lagi,mengapa tidak ada panggilan telefon atau teks daripada penumpang atau anak kapal, memandangkan Peta bergerak IFE menunjukkan pesawat terkeluar daripada landasan.

Satu penjelasan lagi, sistem IFE juga mungkin dipadamkan, lapor Sky News.

Kedua, penumpang tertidur atau tidak sedar perkara buruk berlaku sehingga terlambat untuk melakukan sesuatu.

Penjelasan ketiga, penumpang dan anak kapal mengalami hipoksia sehingga lali, ia mungkin disebabkan tekanan rendah dalam kabin.

KESIMPULAN: Ia mungkin.

6. Kegagalan secara serentak

Seorang pakar teknikal menegaskan bagi setiap senario yang kemungkinan berlaku, terdapat sekurang-kurangnya satu kenyataan bercanggah, lapor Sky News.

"Jika ia adalah hipoksia, siapa yang lencongkan pesawat?" soal beliau.

"Jika ia terbakar, mengapa ia terus terbang? Jika ia berpunca daripada juruterbang, mengapa anak kapal tidak campur tangan?"

Beliau mencadangkan, mungkin lebih daripada satu senario berlaku pada masa yang sama - seperti api pendawaian dan tekanan rendah.

KESIMPULAN KESELURUHAN: Sehingga lebih banyak bukti ditemui, tiada apa yang boleh dibuktikan.

~ The Malaysian Insider

Bekas Pegawai Kawalan Trafik Udara dedahkan keupayaan sebenar radar negara...

Posted: 01 Apr 2014 08:30 PM PDT


KEHILANGAN pesawat MAS, MH370 yang memasuki hari kelapan pencariannya, menimbulkan pelbagai spekulasi daripada pelbagai pihak.

Kes pesawat hilang daripada radar kawalan dikatakan mustahil berlaku ketika sistem teknologi canggih digunakan kini.

Susulan insiden itu, Sinar Harian mengadakan temu bual bersama bekas Pegawai Kawalan Trafik Udara (ATC) Jabatan Penerbangan Awam (DCA), REMLI MOHAMAD, 62, dengan Timbalan Pengarang Berita, Farush Khan, wartawan, Noor Ainul Yakin Mohamad Ishak, jurufoto, Rosli Talib dan juruvideo Sinar Online, Fauzi Mohamed.

Pusat kawalan terus hubungi pesawat jika tiga minit hilang daripada radar. Sepanjang tempoh bertugas, pernahkah alami situasi seperti kes MH370 yang hilang daripada radar?

Saya mula bertugas pada 1971 sehingga 2010, dekat 40 tahun. Pernah menggunakan primary radar dan secondary radar. Kejadian seperti ini tidak pernah berlaku. Tetapi pesawat kecil memang biasa berlaku hilang daripada radar tetapi tidak lama selepas itu ditemui semula.

Kebiasaannya apabila pesawat hilang daripada radar, pengawal trafik akan kumpul maklumat untuk dapatkan kepastian, di mana pesawat dikesan kali terakhir daripada radar. Bila dah dapat kita akan salurkan maklumat kepada pihak berwajib dalam kes ini, polis yang lebih tepat untuk kes di daratan. Unit lain jika di hutan, Jabatan Orang Asli. Kalau di perairan Jabatan Maritim dan yang berkaitan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Setiap pegawai ATC adakah pantau satu pesawat sahaja?

Setiap pegawai yang bertugas hari itu, akan kawal unit masing-masing. Seperti ruang udara Semenanjung dibahagi kepada beberapa sektor, ke selatan contohnya menuju Singapura satu unit, ke utara seperti ke Penang satu unit, jika nak ke India arah ke barat satu sektor.

Ketika saya bertugas ada lima sektor. Jadi masing-masing jaga lalu lintas dan pesawat yang melalui laluan tersebut. Ketika saya bertugas dahulu tidak ramai ATC, tak sampai seribu tetapi sekarang mungkin lebih.

Ketika itu bertugas bahagian mana?

Masa saya di pusat kawalan, bertugas sebagai penyelia dan pernah juga ditugaskan sebagai penguasa pusat kawalan trafik udara.

Sampai mana tugas ATC jika pesawat telah terbang?

Setiap pesawat di bawah kawalan akan dipantau sehingga sempadan negara, ke utara akan dipantau hingga sempadan Bangkok. Jika ke Sabah Sarawak di sempadan Pahang kemudian diserahkan kepada unit pusat kawalan negara tersebut untuk ambil alih seperti Singapura, Vietnam dan Thailand.

Kita pantau dalam kawasan kita, bila dah sampai kawasan mereka akan serah pada mereka. Semuanya ada laluan tertentu ditetapkan oleh Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICEO).

Berapakah jarak radar secondary boleh kesan?

Boleh kesan 200,000 hingga 250,000 ribu kaki atas udara.

Apakah beza sistem radar sekarang dan dahulu?

Sekarang menggunakan secondary radar iaitu lebih mudah untuk dipantau kerana segala maklumat mengenai pesawat telah dimasukkan dalam sistem, jadi bila terbang akan diberi satu kod khas, untuk diaktifkan.

Lepas itu, baru keluar di skrin radar yang mana ada tiga garisan akan muncul untuk memastikan maklumat pesawat dari segi kelajuan, ketinggian dan arah tuju.

Jika sistem primary radar, hanya terlihat plot pesawat di radar tetapi tidak ada maklumat lengkap tentang pesawat.

Jadi untuk mengetahui maklumat lanjut pesawat itu, ATC perlu bertanya kepada juruterbang untuk kenal pasti.

Jika di laluan sama, arahkan untuk membelok sedikit agar dapat dikenal pasti pesawat tersebut. Tugas ini wajib ketika gunakan primary radar untuk kenal pasti betul-betul tentang pesawat, tidak boleh agak-agak.

Secondary radar lebih mudah diuruskan kerana telah mempunyai segala maklumat. Justeru kerja mudah bagi ATC menjalankan tugas mereka.

Jika berlaku kecemasan apa prosedur yang dilakukan?

Pengawal kena ambil maklum dan ambil tindakan bersesuaian dengan apa diajar oleh syarikat yang manual ketika latihan. Ada standard prosedur.

Jika kes sekarang, iaitu MH370 bila kapal terbang sampai sempadan, kita akan serah pada unit kawalan seterusnya, bagi data mengenai pesawat tersebut akan masuki ruang udara mereka. Kita akan beri kod transponder yang digunakan untuk radar pusat kawalan sebelah sana kenal pasti.

Jika tiga minit tiada bacaan di radar, pihak penerima wajib berusaha memanggil pesawat tersebut. Jika tetap tiada jawapan mesti ada perkara telah berlaku. Justeru ATC akan ambil tindakan sepatutnya dalam usaha mencari punca-punca tidak menjawab panggilan. Kita perlu anggap sesuatu terjadi.

Kenapa tempoh keluarkan kenyataan lewat diberitahu setelah pesawat hilang daripada radar?

Itu ikut prosedur biasa, perlu sahkan kehilangan setelah waktu sepatutnya pesawat tiba ke destinasi.

Dalam tempoh tersebut, telah ada tindakan pencarian dengan pusat kawalan lain. Hubungi pusat kawalan berdekatan dengan laluan ke destinasi serta meminta tolong pesawat berdekatan untuk cuba menghubungi pesawat yang hilang.

Jika masih tiada balasan perlu hubungi banyak kali. Tunggu juga masa sepatutnya sampai destinasi, jika masih juga tidak ada balasan barulah dilaporkan hilang secara rasmi.

Pandangan terhadap usaha pihak berkuasa dalam kes MH370?

Apa dibuat oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA) adalah betul. Apabila tidak dapat dihubungi buat tindakan serta merta dengan usaha minta bantuan jejaki pesawat dengan bantuan Vietnam serta negara terdekat.

Dan usaha menentukan kawasan pencarian, tindakan diambil wajar dan tidak tunggu lama.

Apa yang berlaku pada pesawat ini sebenarnya?

Andaian saya mungkin pesawat terputus hubungan disebabkan masalah teknikal pada pesawat. Tetapi mustahil berlaku kerana pesawat itu adalah pesawat terbaik dan canggih. Apa pun kita kena berdoa untuk temui pesawat kembali.

Pernahkah terdengar kejadian lebih misteri daripada kes MH370 ini?

Seingat saya tidak pernah jumpa kejadian seperti ini. Cuma pernah dengar di luar negara.

~ Sinar Harian

Hishamuddin kecewa Boeing dan Rolls-Royce tak tolong dia.... (Video Inside)

Posted: 01 Apr 2014 05:30 PM PDT


Ekoran ketegangan yang terpaksa dihadapi dalam misi pencarian Malaysia Airlines MH370, Datuk Seri Hishammuddin Hussein meluahkan kekecewaan terhadap agensi-agensi antarabangsa dan pengilang Boeing 777-200ER apabila gagal menjelaskan misteri kehilangan pesawat itu.

Pemangku menteri pengangkutan itu berkata dalam satu temubual dengan stesen television China, CCTV, kritikan tidak adil dilontarkan kepada MAS mengenai cara berkomunikasi dengan ahli keluarga penumpang dan anak kapal.

"MAS sentiasa akan melakukan tugas terbaik dalam berinteraksi bersama keluarga.

"Namun meletakkan MAS di kandang saksi masih tidak mencukupi, kita juga perlu sentiasa ingat apakah peranan dan tanggungjawab Rolls-Royce, Boeing dan semua agensi pakar. Apakah pandangan mereka?" katanya dalam temubual bersama CCTV semalam.


Pada 8 Mac, pesawat MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ke Beijing terputus hubungan dengan pengawal trafik udara sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Pencarian pesawat itu masuk hari ke-23.

Hishammuddin juga turut mempersoalkan tindakan syarikat penerbangan itu menghantar kiriman pesanan ringkas (SMS) dalam bahasa Inggeris minggu lalu menyatakan tiada penumpang yang terselamat.

"Amat senang untuk kita menyalahkan orang. Saya tidak mempertahankan MAS. Mereka perlu menjawab mengenai SMS itu dan bagaimana mereka berhubung dengan ahli keluarga.

"Tapi pada masa sama, saya mahu melihat agensi antarabangsa turut tampil, kerana kita membayar jutaan ringgit membeli kapal terbang dan kepakaran mereka. Kini teknologi tersebut dipersoalkan seluruh dunia," katanya.

Boeing dan Rolls-Royce – syarikat yang membekalkan enjin bagi pesawat itu – dilihat tidak membuat sebarang kenyataan rasmi mengenai kehilangan MH370 itu biarpun difahamkan kedua-dua agensi itu bekerjasama dengan siasatan keselamatan udara Amerika Syarikat.

Minggu lepas, Wall Street Journal melaporkan pihak Amerika Syarikat berkata Boeing menyatakan kekesalan apabila kerajaan Malaysia mengambil masa tiga jam untuk melaporkan kepada wakil syarikat mengenai kehilangan pesawat itu. Tempoh tersebut jauh lebih panjang daripada biasa.

Pasukan Boeing dikatakan "agak kecewa dan tidak mempercayai proses", menurut seseorang yang biasa dengan pandangan syarikat itu.

Hishammuddin juga berkata Malaysia masih mencari motif jenayah yang mungkin berkaitan dengan kehilangan pesawat seperti pengganas, rampasan oleh anak kapal atau masalah psikologi.

Beliau berkata dalam kenyataan hari ini bahawa pasukan siasatan antarabangsa dan Malaysia masih berpegang pada perjanjian bahawa pergerakan MH370 konsisten dengan tindakan yang disengajakan oleh seseorang dalam pesawat.

"Sehingga saat pesawat itu hilang dari radar tentera, pergerakan MH370 adalah konsisten dengan tindakan yang disengajakan oleh seseorang dalam kapal terbang itu," katanya lapor The Malaysian Insider

Tiada ulasan: