Khamis, 13 Mac 2014

Biaqpila

Biaqpila


IMEJ KAPALTERBANG DITEMUI PADA GOOGLE MAPS

Posted: 13 Mar 2014 10:45 AM PDT


SILA GUNA GOOGLE MAPS SATELLITE VIEW DAN ZOOM PULAU DI SELATAN VIETNAM TERSEBUT,




JIKA ANDA KE GOOGLE MAPS DAN MENCARI (SEARCH) 
KOORDINAT  8°41'42.5"N 106°35'25.5"E  ANDA AKAN MENDAPATI IMEJ KAPALTERBANG PADA LOKASI KOORDINAT TERSEBUT.
IMEJ INI DAPAT DILIHAT JIKA ANDA MENGGUNAKAN SATELLITE VIEW. 
LOKASINYA ADALAH DI SEBUAH PULAU DI VIETNAM.
MOHON PENCERAHAN BRO....

SET BERSALIN MURAH (NONA ROGUY, SALINDAH DAN SENDAYU TINGGI)

KOD TANGO BERMAKSUD RAMPASAN PESAWAT

Posted: 13 Mar 2014 10:07 AM PDT



SHAH ALAM - Seseorang juruterbang hanya akan mengaktifkan kod rahsia 'tango' atau 'charlie' apabila berlaku kecemasan seperti rampasan pesawat di udara.

Ia disahkan juruterbang berpengalaman mengenai isyarat tango yang didakwa diaktifkan oleh juruterbang Kapten Zaharie Shah setelah pesawat MH370 hilang dari radar menara kawalan selepas 40 minit di udara.

"Setiap juruterbang akan diingatkan mengenai isyarat-isyarat ini. Ia hanya boleh diaktifkan jika rampasan dan tidak pernah menjadi mainan mana-mana juruterbang sebelum ini. Ini etika kami sebagai juruterbang," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, pengaktifan kod tersebut untuk memberitahu Pusat Kawalan Trafik Udara Nasional (NATCC) bahawa pesawat yang dikendalikan dalam masalah dan unit kawalan akan mengambil tindakan selanjutnya.

"Kita mempunyai kod rahsia masing-masing, tetapi tango atau charlie adalah sebagai pengenalan jika berlakunya rampasan," katanya.

Ditanya sama ada isyarat itu dikeluarkan menerusi komunikasi juruterbang dengan menara kawalan atau menerusi butang khas, beliau enggan mendedahkan mekanisme itu kerana maklumat itu sulit.

Katanya, NATCC akan memantau dan beritahu pihak keselamatan selain menghubungi juruterbang untuk arahan seterusnya.

"Hanya dua perkataan itu digunakan sebagai isyarat. Ini perkara serius. Jika benar juruterbang telah mengaktifkan isyarat itu, pasti bukan main-main.

"Dua perkataan itu dikhaskan untuk kes-kes rampasan. Isyarat sama juga digunakan pusat kawalan yang akan menghubungi juruterbang jika berlaku kes seumpama itu," katanya.

Berkaitan kes kehilangan pesawat MH370 yang masuk hari kelima semalam, pelbagai spekulasi ditimbulkan termasuk Kapten Zaharie, juruterbang pesawat itu dikatakan menghidupkan isyarat tango bagi memaklumkan menara kawalan bahawa penerbangannya dalam situasi cemas.

Ia diperkuatkan lagi dengan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengenai empat aspek tumpuan pihak berkuasa mengenai kehilangan pesawat itu, iaitu rampasan, sabotaj, masalah psikologi dan peribadi.
Polis juga tidak menolak kemungkinan berlakunya rampasan ke atas pesawat itu membabitkan perancangan rapi dan berkumpulan.

SH


SET BERSALIN MURAH (NONA ROGUY, SALINDAH DAN SENDAYU TINGGI)

IMEJ SEAKAN PESAWAT DIKESAN MELALUI LAMAN TOMNOD

Posted: 12 Mar 2014 10:49 PM PDT

KUALA LUMPUR: Pengurus Teknologi Maklumat asal Amerika Syarikat, Mike Seberger mendakwa telah dapat mengesan imej pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang melalui penelitian beliau terhadap gambar-gambar satelit beresolusi tinggi, lapor Daily Mirror, semalam.  
Sebagai salah seorang yang terkesan dengan kehilangan misteri penerbangan MH370 itu, beliau cuba menjejaki kapal terbang yang hilang itu  dengan melayari internet.
Mike yakin telah berjaya mengesan kapal terbang yang hilang melalui gambar satelit beresolusi tinggi yang diambil dari permukaan laut di lokasi di mana kapal terbang itu dilaporkan hilang.  
Imej yang dikesan itu menunjukkan sebuah objek berbentuk kapal terbang terlindung oleh awan putih di satu lokasi di Teluk Siam, di kawasan Laut China Selatan.
Sebanyak 42 buah kapal laut dan 39 kapal terbang daripada 12 buah negara menyertai usaha mencari dan menyelamat kapal terbang boeing 777-200ER yang hilang dengan 239 penumpang.
Setelah 5 hari, usaha mencari dan menyelamat belum lagi membuah hasil.
Jika apa yang dijumpai Mike adalah tepat, ia satu kejayaan awal dalam merungkai misteri  yang menakjubkan pakar dunia penerbangan.
Mike Seberger, 47, berasal dari Chicago, Amerika Syarikat, mengesan objek misteri ini setelah melayari laman sesawang Tomnod, satu laman sesawang yang memuat naik imej-imej satelit yang diambil dari kawasan  meliputi keluasan 1,000 batu persegi pada hari kapal terbang MAS itu dilaporkan hilang.   
Berita lanjut layari www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-manager-3235818#ixzz2vnHJBHAP

HD

KATA-KATA TERAKHIR DARI KOKPIT PESAWAT MH370

Posted: 12 Mar 2014 06:00 PM PDT



KUALA LUMPUR: "Alright, goodnight" atau "baiklah, selamat malam."

Ini adalah ungkapan terakhir yang didengari daripada pesawat MH370 yang hilang.

Perkara ini disahkan oleh Duta Malaysia ke China, Datuk Iskandar Sarudin yang menyampaikan berita ini kepada ahli keluarga penumpang warganegara China yang hilang bersama pesawat MH370 sejak Sabtu lepas.

Para pegawai Jabatan Penerbangan Awam (DCA) yang turut bersama semasa perjumpaan tersebut ungkapan itu adalah respon kepada para pengawal kawalan trafik udara Malaysia selepas mereka memaklumkan bahagian kokpit bahawa pesawat sedang memasuki ruang udara Vietnam dan para pengawal kawalan trafik udara Ho Chi Minh akan mengambil alih.

Menurut laporan The Straits Times, lebih 400 ahli keluarga rakyat China telah meminta untuk berjumpa dengan kerajaan Malaysia supaya mereka dapat memberi jawapan kepada persoalan mereka.

Namun, selepas perjumpaan di Hotel Metropark Lido itu berakhir, timbul lebih banyak persoalan daripada jawapan, lapor portal berita Singapura itu.

Pegawai DCA juga memaklumkan kepada keluarga penumpang rakyat China tersebut bahawa tiada sebab mengapa juruterbang pesawat tersebut harus disangsikan kecekapannya kerana beliau berpengalaman dan telah lulus semua pemeriksaan MAS yang digunapakai untuk semua juruterbang.

Ia sebagai reaksi kepada laporan bahawa salah seorang juruterbang tersebut telah membenarkan penumpang untuk memasuki kokpit.

Pegawai DCA juga turut ditanya jika radar tentera telah mengesan MH370 dan apakah informasi yang diberikan oleh pihak tentera kepada pihak berkuasa.

Apabila pegawai DCA hanya menjawab "ini bukannya masa untuk mendedahkannya," sebahagian dari mereka melemparkan cacian dan menjerit.

Ada juga yang meluahkan rasa kecewa dan menuntut Iskandar meminta maaf kepada mereka.

Sehingga kini, nasib pesawat itu, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dari 14 negara termasuk Malaysia, masih tidak lagi diketahui.

Pesawat MH370 yang sepatutnya mendarat di Beijing pukul 6.30 pagi Sabtu dilaporkan hilang dari radar kira-kira pukul 1.40 pagi Sabtu.


astroawani


SET BERSALIN MURAH (NONA ROGUY, SALINDAH DAN SENDAYU TINGGI)

Tiada ulasan: