Rabu, 5 Mac 2014

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Anak Saudara Timbalan Menteri Orang Pertama Terjun Dari Jambatan Kedua Pulau Pinang..

Posted: 05 Mar 2014 05:58 AM PST


Baharu sahaja dibuka untuk orang ramai iaitu pada Ahad lalu, Jambatan Kedua Pulau Pinang mencatatkan tragedi apabila seorang lelaki bertindak terjun dari jambatan itu pada Rabu.

Lelaki berkenaan yang berusia 26 tahun, dipercayai anak saudara kepada timbalan menteri.

Dia dikatakan telah melompat dari jambatan Batu Kawan kira-kira pukul 2.40 petang.

Bagaimanapun dia diselamatkan oleh nelayan sejauh kira-kira 500 meter dari KM13.9 jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, tempat di mana dia dipercayai terjun.

Polis marin tiba tidak lama kemudian dan membawanya ke pangkalan di Batu Uban.

Beliau kini menjalani rawatan di unit rawatan rapi Hospital Pulau Pinang.

Ketua Polis Daerah Barat Daya Supt Lai Fah Hin berkata, suspek itu kini dalam keadaan stabil dan kertas siasatan dibuka di bawah Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh diri.

Mereka yang menghadapi tekanan emosi di Pulau Pinang boleh menghubungi Befrienders di 04-281 5161/1108; Ipoh 05-547 7933/7955; dan Lembah Klang 03-7956 8144/8145.

Pada 6 Jun 2013, tiga orang disahkan cedera akibat runtuhan tanjakan konkrit dan besi penyambung susur keluar jambatan berkenaan di kawasan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu.

Jambatan berkenaan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu lalu dan dibuka untuk orang ramai sehari kemudian tanpa dikenakan tol selama sebulan.

Kerajaan juga bersetuju menamakan jambatan itu sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah ~ mStar

 
Anak sedara siapalah ni???

Bila dah tak suka tu.. Penjelasan pun depa kata pertelingkahan..

Posted: 05 Mar 2014 02:52 AM PST


Seseorang yang merupakan pemimpin kanan PKR Permatang Pauh telah menghubungi aku meminta aku memantau laman Facebook seorang YB dan ambil tindakan yang sepatutnya..

Menurut beliau aduan yang diterimanya mengatakan telah berlaku pertelingkahan  antara YB tersebut dengan seseorang yang juga merupakan Ahli PKR Permatang Pauh dalam laman Facebook.

Perkara ini tidak sewajarnya berlaku apatah lagi bilamana yang bertelingkah itu adalah ahli PKR sesama sendiri.

Oleh kerana yang mengeluarkan arahan itu berada atas dari aku dalam hiraki PKR Cabang Permatang Pauh, maka aku dengan malasnya menjenguk ke laman Facebook YB Hajjah Dr. Norlela Ariffin , ADUN Penanti..

Lama juga aku mencari namun tak pula aku jumpa apa yang dimaksudkkan oleh pemimpin kanan yang mengeluarkan arahan itu..

Untuk kepastian aku menghubungi semula pemimpin yang mengeluarkan arahan itu dan dari apa yang dinyatakannya berikut adalah apa yang YB Norlela tulis dalam status Facebook miliknya.

Beliau memberikan penjelasan tentang kekeliruan beberapa pihak yang telah menganggap Pusat Khidmat di Guar Perahu adalah miliknya, sedangkan itu adalah milik Ahli Parlimen Permatang Pauh, DS Anwar Ibrahim..

Ini apa yang ditulisnya itu...

NOTIS PEMBERITAHUAN kpd warga Penanti: 
1. Pusat khidmat Adun Penanti saya di 2075 tingkat bawah, Jln Tanah Liat, 14000 BM .. *bukan* di pusat khidmat di trafik light simpang Guar Perahu. 
Saya ada 4 pegawai seranta yg merupakan graduan yg professional insyaallah:

Norly
Tira
Syazwani
Khairul nadzmi
Tel: 045383871 / 045382871
Hotline 0102322871
norlela.ariffin@gmail.com
adunpenanti@gmail.com
FB Norlela Ariffin / Adun Penanti .  
2. Borang ibu emas di edarkan kpd setiap JKKK sebab Pejabat Masyarakat Penyayang wajibkan JKKK utk cop sahkan yg pemohon adalah Surirumah yg tak ada pendapatan tetap.  
3. Pusat khidmat saya *tidak* pernah kenakan syarat yg pemohon kena isi borang keahlian parti politik jika nak mohon apa2 skim bantuan dan hadiah dari kjaan negeri

Mana ada dia menyerang sesiapa dalam notisnya itu?.. Kenapa pula ada pihak yang nak marah?..

Mungkin ada yang dah terasa bila membaca tulisnya apa awal kenyataannya yang dah dipadam tu yang menjelaskan sebab notis ini dikeluarkannya..

Tak sempat nak print screen tadi, antara tulisnya menjelaskan kenapa notis ini dikeluarkan ialah kerana ada individu yang telah menyerahkan kepadanya bukti rakaman video/audio yang menunjukkan betapa sombongnya petugas atau kerani di Pusat Khidmat yang disangka miliknya itu..

Cuba baca komen-komen ini.. tak adalah pulak YB Norlela menghentam sesiapapun..



Bagi aku berdasarkan komen-komen di atas ini adalah satu perkembangan yang menarik.. menariklah sebab dulu masa diperkenalkan ramai juga yang mejuihkan bibir...

Mungkin pihak yang mengadu kepada pemimpin kanan PKR Permatang Pauh tu dah terasa dengan komen yang ini kot..


Ha..ha.. ha.. komen tu jelas kena atas batang hidung seseorang...

Itulah... bila dah tak suka  tu.. orang berikan penjelasan pun depa kata pertelingkahan...

Semoga apa yang sampai ketelinga Anwar Ibrahim bukannya fitnah lagi tentang YB ini...

Kalimah Allah: NGO Islam cuba rempuh pintu mahkamah (Video Inside)

Posted: 04 Mar 2014 10:30 PM PST


Mahkamah Persekutuan menangguhkan keputusan permohonan gereja Katolik untuk mendapatkan kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan melarang penggunaan kalimah Allah dalam penerbitannya sebelum ini yang memutuskan Kementerian Dalam Negeri mempunyai hak mengharamkan penggunaan perkataan itu dalam Herald.

Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria menangguhkan keputusan itu selepas mendengar hujah kedua-dua pihak.

Sementara itu di luar mahkamah, kira-kira 1,500 peserta perhimpunan yang kebanyakannya terdiri daripada badan bukan kerajaan (NGO) Melayu dan Islam hari ini cuba merempuh masuk ke Istana Kehakiman kira-kira jam 11.15 pagi tadi.


Gerakan yang dicetuskan oleh Presiden Perkasa, Ibrahim Ali itu kini mula berkumpul di hadapan perkarangan mahkamah namun cuba dikawal oleh polis.

Setakat ini peserta perhimpunan melempar mikrofon dan botol air mineral ke arah pintu kaca di mana tempat wartawan dan orang awam sedang menunggu.


Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata orang ramai meluru ke arah pintu cermin utama Istana Kehakiman sebaik sahaja mendapat tahu peguam gereja Katolik mempersoalkan mengapa penggunaan Allah oleh penganut Kristian dijadikan isu selepas 14 tahun Herald menggunakannya, sebelum pengharaman oleh Kementerian Dalam Negeri pada 2009.

"Penyokong (kami) mendapat tahu ini antara hujah peguam gereja Katolik, jadi mereka kecewa," katanya.

Sambil mengatakan tidak ada arahan untuk mereka berbuat begitu, Ibrahim bagaimanapun mempertikaikan mengapa penyokong gereja dibenarkan masuk ke dalam mahkamah sedangkan penyokong NGO Islam tidak boleh.

"Ahli Comango semuanya di dalam sedang menikmati teh, mengapa mereka dibenarkan masuk," katanya, merujuk kepada pertubuhan hak asasi yang baru-baru ini dituduh menyokong murtad.

"Mereka ini bukan badan berdaftar pun, tidak seperti kami," katanya.

Beratus penyokong Perkasa dan beberapa pertubuhan Islam lain yang membantah penggunaan kalimah Allah oleh gereja Katolik berhimpun di perkarangan Mahkamah Persekutuan pagi ini.

Mahkamah Persekutuan hari ini menangguhkan keputusan permohonan gereja Katolik untuk mendapatkan kebenaran merayu, lima bulan selepas Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa menteri dalam negeri mempunyai budi bicara melarang penggunaan kalimah Allah di dalam Herald.

Mengenai penangguhan tersebut, Ibrahim berkata, ia boleh diterima kerana perkara tersebut merupakan sesuatu yangs serius dan perlu dipertimbangkan hakim.

"Kami percaya apa-apa keputusan yang dibuat adalah bijak, maka biarlah mereka mengambil masa.

"Kami orang Islam, kami tahu bersabar," katanya.

Ibrahim berkata, umat Islam bertolak ansur untuk sekian lama dan menerima semua kaum di Malaysia.

"Sekarang mereka naik kepala kami," katanya.

Ketika ditanya sama ada penganut Kristian dan Islam boleh hidup bersama secara aman, selepas insiden serangan bom molotov ke atas gereja, Ibrahim berkata:"Kamu bercakap mengenai bom tapi bukan daging babi yang dilempar di masjid.

"Sudah tentu kami bantah serangan ke atas gereja, tetapi janganlah melihatnya daripada satu sudut sahaja," katanya merujuk kejadian sekeping daging dipercayai khinzir yang dilempar di masjid Cherok Tok Kun, Pulau Pinang, bulan lalu.

Semanatara itu, Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Abdul Rahman Mat Dali, berkata biarpun beliau menghormati penangguhan untuk memberi masa kepada hakim, umat Islam mungkin tidak berpuas hati kerana kes ini akan berpanjangan.

"Apa yang membimbangkan ialah sesetengah penganut Krisian mahu terus guna perkataan (Allah) biar apa pun keputusan mahkamah," katanya, sambil menambah perjuangan gereja untuk menggunakan nama Allah adalah salah satu usaha mubaligh Kristian mengembangkan agama mereka.

"Kami sangat bertoleransi dan memberikan mereka banyak kebebasan, tetapi mereka semakin tamak dan mahukan lebih banyak," katanya ~ The Malaysian Insider

Penceramah UMNO tuduh Mat Sabu pembekal pemuas nafsu dalam muktamar PAS.. (Video Inside)

Posted: 04 Mar 2014 07:31 PM PST


Biarpun Pilihanraya di Kajang hanyalah satu pilihanraya kecil bukannya satu Pilihanraya Umum dan yang bertanding di situ adalah calon dari PKR, DS Anwar Ibrahim namun serangan dari pihak Barisan Nasional tidak mengenal batas..

Mereka menyerang seolah-olah Anwar Ibrahim sedang bertanding untuk merampas kerusi Perdana Menteri..

Apa atau siapa sahaja yang difikirkan oleh mereka punya pertalian persahabatan dengan DS Anwar Ibrahim habis dihentam mereka..

Tak kiralah samada mereka itu dari PKR sendiri mahupun mana-mana parti yang berada dalam Pakatan Rakyat baik PAS mahupun DAP.

Dalam satu ceramah yang telah diadakan pada 2 Mac 2014 lalu di Taman Melati, Kajang seorang penceramah dari BN, Ustaz Datuk Shamsul Najmi Shamsuddin telah mendakwa Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu adalah pembekal pemuas nafsu dalam muktamar PAS..

Berikut adalah catatan dari sebuah Blog otai yang membekalkan info dari Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat yang dikenali dengan nama Minaq Jinggo ..

Nota ringkas :

1. Normah wanita yang ditangkap khalwat dengan Mat Sabu pada 31/1/1995 di Hotel Perdana, Kota Baru mengaku telah bertaubat nasuha. Ketika ditangkap beliau langsung tidak rasa bersalah kerana yakin beliau berjuang kerana Allah.

2. Normah mendakwa Mat Sabu dan Mahfuz Omar telah menyakinkan beliau bahawa .."perempuan solehah, mana-mana perempuan baik yang melepaskan keletihan mana-mana pemimpin Islam yang berjuang Fisabilillah maka dia mendapat pahala Fisabilillah dari Allah SWT"

3. Malah suami yang mengzinkan perbuatan isteri tersebut juga mendapat pahala Fisabilillah.

4. Fahaman bahaya ini telah menular di dalam PAS sebagaimana Normah mendakwa Mat Sabu telah menggunakan wanita-wanita pelayan nafsu untuk melayan nafsu serakah perwakilan yang menghadiri Muktamar PAS pada tahun 2011 sebagai habuan untuk mendapatkan undi menjadi Timbalan Presiden PAS, menewaskan Ust Nasharudin Mat Isa.

Dan ini adalah video ucapan penceramah itu...



... Berat punya tuduhan ni.. saman dia Bang Mat jangan bagi muka..

Inilah yang terjadi bila RM dijadikan kiblat, fitnah dilontar tanpa mempedulikan dosa..

Tiada ulasan: