Ahad, 16 Mac 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Amat tidak boleh dipercayai : Zaharie sabotaj MH370 ?

Posted: 16 Mar 2014 06:37 AM PDT

Peter Chong (kiri) bersama rakan terbaik Kapten Zaharie Ahmad Shah,
 juruterbang pesawat Malaysia Airlines yang hilang
  Aku sendiri amat sangsi dan berasa sangat tidak percaya, apabila ada dakwaan kononnya Zaharie sendiri yang telah melakukan kerja khianat menyebabkan MH370 hilang... konon kerana balas denda sebab Anwar kena penjara, terlibat dengan gerakan militan Al-Qaedah....alahai... 

 Dan amat mengembirakan bila ada rakan-rakan rapatnya sendiri turut menafikan keterlibatannya itu.Ikuti laporan The Mirror seperti berikut :
 Malaysia Airlines berkata ia tidak percaya juruterbang Zaharie akan sabotaj kapal terbang dan rakan-rakannya adalah amat tidak boleh dipercayai.
Kemunculan gambar Zaharie memakai baju T dengan slogan 'Demokrasi sudah Mati' menambah kebimbangan kemungkinan dia telah merampas pesawat sebagai protes anti-kerajaan. 

 Zaharie merupakan penyokong kuat pemimpin pembangkang negara itu yang dipenjarakan untuk homoseksual hanya beberapa jam sebelum MH370 hilang.

 Tetapi seorang juruterbang Penerbangan Malaysia yang rapat dengan Zaharie berkata kepada Reuters, "Adakah salah untuk sesiapa sahaja untuk mempunyai pendapat mengenai politik?" 

 "Tolonglah, biarlah mereka mencari pesawat itu dahulu. Zaharie tidak membunuh diri, bukan fanatik politik."

 Penyiasat berkata mereka tidak menerima apa-apa wang tebusan atau permintaan lain. SUMBER

Raja Bomoh

Posted: 16 Mar 2014 04:25 AM PDT


Di musim pemilihan bahagian ramai yang bertanding pelbagai jawatan dalam parti menemui Raja Bomoh. Masing-masing mahu menang maka Raja Bomoh yang jadi tempat mengadu.

 "Datuk mahu tanding jawatan apa?" tanya Raja Bomoh kepada Datuk Awal

 "Ketua Bahagian," jawab Datuk Awal

 "Lawan siapa?" tanya Raja Bomoh

 "Datuk Baharom," jawab Datuk Awal yang kini adalah timbalan ketua bahagian.

 "Susah nak lawan Datuk Baharom ini Datuk. Pendinding dia kuat. Datuk Baharom bukan calang-calang orang tapi saya akan cuba sedaya upaya sahaja," kata Raja Bomoh.

 "Tok cubalah sampai saya menang. Nanti besar ganjarannya," kata Datuk Awal.

 "Ya. Datuk amal apa yang saya suruh buat ini.

 "Pada malam sebelum pertandingan Datuk kena tabur beras ini di empat penjuru dewan supaya penyokong-penyokong Datuk Baharom lari kepada Datuk pada pagi itu," kata Raja Bomoh lagi.

 "Baik Tok. Berapa pengerasnya?" soal Datuk Awal.

 "Macam biasa. RM1,001," kata Raja Bomoh sambil tersenyum.

 Datuk Awal pun menyerahkan sampul surat yang mengandungi wang sambil berkata,"Dalam sampul surat ini ada RM1,500. Pengeras RM1,001 manakala yang lebih itu saya sedekah kepada Tok.

"Terima kasih Datuk," kata Raja Bomoh.

 Datuk Awal pun kembali ke rumahnya. Sepanjang kempen itu Datuk Awal hairan ramai orang Datuk Baharom menyokognya. Pak Lah, ketua cawangan Batu 14 dahulu orang kuat Datuk Baharom. Kini setiap malam mengunjungi rumah Datuk Awal yang jadi markas utama jenteranya untuk menentang Datuk Baharom.

 Begitu juga Man Biawak yang dulu orang kanan Datuk Baharom. Nampaknya jentera Datuk Baharom lumpuh kerana ramai penyokongnya sudah berpaling tadah.

 "Apa ke jadah Pak Lah dan Man Biawak tu pergi sokong Datuk Awal?" tanya Datuk Baharom kepada Pak Samiun pemandu peribadinya.

 "Dengar khabar Datuk Awal pergi jumpa Raja Bomoh, Datuk," jawab Pak Samiun.

 "Raja Bomoh yang duduk di Kampung Tuan ke, Pak Miun?" soal Datuk Baharom.

 "Malam ini kita pergi ke rumahnya," kata Datuk Baharom lagi.9 Malam itu Datuk Baharom sampai di rumah Raja Bomoh. Kebetulan malam itu tiada orang di rumahnya.

 "Assalamuaikum Tok. Ini Datuk Baharom bos saya. Datuk ada hajat Tok," Pak Samiun perkenalkan Datuk Baharom kepada Raja Bomoh.

 "Mualaikumusalam. Oh inilah Datuk Baharom. Nama Datuk saya selalu dengar tapi ini kali pertama jumpa orangnya," kata Raja Bomoh.

 "Saya nak mempertahankan jawatan Ketua Bahagian Tok. Minta tolong Tok," kata Datuk Baharom.

 "Saya tahu. Kenapa Datuk datang lambat sangat. Saya boleh ikhtiar tapi mahal pengerasnya," jawab Raja Bomoh.

 "Tok jangan bimbang tentang bayaran. Saya sanggup beri tiga kali ganda daripada Datuk Awal," kata Datuk Baharom secara terus terang.

 "Kalau begitu saya cuba ikhtiar. Tapi ada pantangnya. Sehingga hari pertandingan Datuk tak boleh buat dosa besar seperti berjudi, berzina dan minum arak," ujar Raja Bomoh.

 Seperti biasa Raja Bomoh beri beberapa barang kepada Datuk Baharom untuk digunakan sepanjang kempen.

 Raja Bomoh tersenyum kerana Datuk Baharom hulur wang sebanyak RM4,500 tiga kali ganda yang diberi oleh Datuk Awal.

 Sebagai bomoh, dia terima kedatangan siapa sahaja untuk menemuinya. Dia tak boleh tolak kedatangan Datuk Baharom walaupun Datuk Awal lebih dahulu yang menemuinya.

 Pada pagi pertandingan Datuk Baharom tersenyum kerana Man Biawak datang menemuinya.

 "Saya minta maaf kerana tinggalkan Datuk sekejap. Saya rasa macam kena pukau dengan Datuk Awal. Tapi hari ini undi saya tetap kepada Datuk," kata Man Biawak.

 Petang itu sewaktu keputusan pertandingan diumumkan, Datuk Baharom menang dengan majoriti lima undi. Ternyata pertolongan Raja Bomoh berkesan. Datuk Awal terkejut mendengar berita kekalahannya.

 Malam itu dia tanya Pak Zuki, pemandunya macam mana dia boleh kalah sedangkan Raja Bomoh sudah menolongnya.

 "Raja Bomoh dah kena beli Datuk. Datuk Baharom bayar tiga kali ganda. Tu yang buat Datuk kalah," cerita Pak Zuki.

 "Celaka Raja Bomoh," marah Datuk Awal mendengar kata-kata pemandunya itu.

Pesawat MH370 : Ini semua salah Anwar - Penyiasat cuba kaitkan nama Anwar Ibrahim

Posted: 15 Mar 2014 08:15 PM PDT

 Nampaknya ungkapan popular "Ini semua salah Anwar" masih relevan bagi mereka untuk mengkitar semula buat sekian kalinya walaupun mereka sudah berjaya menghumban Anwar ke dalam penjara .... 

 Laporan terkini, penyiasat mula mahu membabitkan Anwar Ibrahim dengan kehilangan pesawat MH 370 yang hilang itu.Bangsat betul!

 Mereka kaitkan Kapten MMH340 itu sebagai penyokong kuat Anwar Ibrahim dan membuat spekulasi liar yang kononnya pilot tu tidak berpuas hati kerana Anwar di dapati bersalah dalam tuduhan meliwat dan dihukumi 5 tahun penjara .

 Rakyat dilarang buat spekulasi, tapi depa buat lebih dari yang sepatutnya tak mengapa? Ikuti laporan The Mirror berikut :
 Bapa tiga anak itu adalah penyokong kuat Anwar Ibrahim - dipenjara kerana kesalahan homoseksual beberapa jam sahaja sebelum penerbangan MH370 hilang.

Kebimbangan muncul malam ini bahawa juruterbang hilang Malaysia Airlines jet mungkin telah merampas sendiri pesawat itu sebagai protes anti-kerajaan. 

 Kapten Zaharie Ahmad Shah adalah seorang penyokong kuat pemimpin pembangkang negara itu yang dipenjarakan kerana homoseksual - haram di Malaysia – beberapa jam sahaja sebelum penerbangan MH370 hilang dengan 239 penumpang dan anak kapal di atas kapal, Sunday Mirror boleh dedahkan. 

 Dan maklumat baru, bahawa isteri juruterbang dan tiga anaknya berpindah keluar dari rumah keluarga hari sebelum kehilangan pesawat. 

 Maklumat tersebut didedahkan selepas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak semalam mengesahkan Boeing 777 jet sengaja dipesongkan daripada laluan biasa antara Kuala Lumpur dan Beijing.

 Penyiasat berkata pengesan kapal terbang, yang menghantar lokasinya kepada pengawal trafik udara, dimatikan selepas berlepas pada Jumaat lepas.

 Dan pesawat itu mampu untuk terbang selama tujuh jam selepas lenyap dari radar di Laut China Selatan. Polis menyerbu rumah juruterbang itu di pinggir bandar Kuala Lumpur pada hari Sabtu. 

 Mereka menghabiskan masa selama dua jam di kediaman berpagar dan membawa beg kecil dipercayai mengandungi bukti. 

Mereka juga mendapati bahawa juruterbang berpengalaman itu, yang telah bekerja untuk Malaysia Airlines sejak tahun 1981, telah membina sebuah simulator penerbangan Boeing 777 di dalam kediamannya itu. 

 Tetapi rakannya Peter Chong menegaskan Kapten Zaharie, 53, akan menjadi "orang yang terakhir" untuk merampas pesawat. 

 Katanya kepada Sunday Mirror:.. "Saya percaya lelaki itu sepenuh jiwa raga saya. Dia mencintai orang dan terlibat dalam sesuatu seperti itu akan menyakiti orang. Saya tidak akan percaya beliau terlibat dalam apa-apa cara sekalipun. Jika saya menaiki kapal terbang dan dibenarkan memilih juruterbang, saya akan memilih Kapten Zaharie." 

 Encik Chong menemuinya seminggu sebelum jet hilang. Beliau berkata kedua-dua bersetuju untuk bertemu minggu ini dan menyatakan bahawa juruterbang itu seperti kebiasaannya dirinya yang ceria. Tetapi sekarang dia telah menjadi tumpuan siasatan polis. 

 Di Twitter dan YouTube beliau telah menyokong kumpulan hak asasi manusia dan berkempen untuk kebebasan internet di Malaysia, yang mempunyai kawalan Kerajaan yang ketat. 

 Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang terkenalkerana mengajak aktivis ke jalanan dan Kapten Zaharie telah "suka" video oleh Ibrahim yang disiarkan di YouTube. 

Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman lima tahun penjara atas tuduhan seks gay pada 7 Mac, memprovokasi kemarahan di seluruh negara.

 Jet hilang pada awal pagi 8 Mac

  Pakar mengatakan ia berkemungkinan telah melintasi sehingga 14 buah negara dan mendarat dengan selamat di Kazakhstan atau terhempas ke dalam Lautan Hindi.

 Encik Chong, setiausaha politik kepada seorang Ahli Parlimen Malaysia, menyifatkan rakan beliau itu sebagai " orang yang sangat penyayang dan lebih mementingkan orang lain dari dirinya sendiri". 

 Beliau berkata juruterbang memasang kokpit 777 olok-olok di rumahnya hanya "untuk berkongsi kegembiraannya terbang dengan kawan-kawan".

 Kapten Zaharie mengirim gambar dirinya dengan simulator Boeing ke halaman Facebook beliau, juga gambar lain menunjukkan lagaknya bersama pisau pemotong daging dan memegang semangkuk daging cincang.

 Encik Chong kata Kapten Zaharie akan melakukan segalanya untuk memastikan 227 penumpang beliau adalah selamat sekiranya berlaku rampasan pesawat.

 Dia marah terhadap cadangan juruterbangitu boleh bertindak liar dan merampas pesawat itu sendiri. Encik Chong berkata: "Saya hanya tidak percaya sehingga ada bukti kukuh untuk membuktikan sebaliknya. Apa yang saya harap yang telah berlaku ialah ia telah dirampas (oleh penumpang), mendarat di suatu tempat dan rundingan sedang berlaku.." Baca lagi sumber lain di sini

 Penyiasat percaya seseorang yang mempunyai pengalaman terbang mengambil alih kawalan kokpit dan mengemudikan Penerbangan MH370 di luar laluan yang dirancang. 

 Seorang pegawai kerajaan Malaysia berkata teori rampasan kini "muktamad". 

 Trek Radar menunjukkan kapal terbang mendaki dan turun dalam corak yang luar biasa, yang sepatutnya memaklumkan pengawal trafik udara bahawa sesuatu yang salah. 

 MH370 terbang ke 45,000 kaki - hampir 2,000 kaki di atas apa yang Boeing sifatkan adalah ketinggian maksimum yang disyorkan - sebelum turun ke 23,000 kaki 

 Ia mengubah hala sekurang-kurangnya dua kali dari laluan yang dijadualkan – pertama, ia terbang ke barat kembali ke Malaysia dan kemudian ke utara ke barat ke salah satu daripada dua lorong udara yang digunakan oleh pesawat komersial. 

 Sebanyak 57 kapal, 48 pesawat dan 13 negara mengambil bahagian dalam carian udara dan laut. Sarat dengan bahan api maksimum, pesawat Boeing 777 boleh terbang untuk 7725 batu. 

 Tetapi pakar-pakar penerbangan berkata adalah tidak mungkin ia mempunyai bahan api sebanyak itu dalam tangki untuk laluan penerbangan yang dijadualkan.

 Jika MH370 terbang melalui ruang udara negara-negara lain ia tentu akan mencetuskan amaran pertahanan udara Negara-negara tersebut. 

 Editor Operasi penerbangan dan keselamatan Global, David Learmount berkata:
"Jika ia telah terbang ke utara, mengapa Negara-Negara yang dilintasi itu tidak berkata apa-apa?9 "Itu adalah perkara yang saya tidak boleh fahami lebih daripada yang lain. Mereka akan menghantar pesawat untuk menyiasat. Jika ia pergi selatan tiada apa-apa di sana sehingga anda tiba Antartika." 

 Boeing 777s memerlukan landasan sehingga sebatu panjangnya, menjadikan ia tidak mungkin mendarat dengan selamat di landasan Asia yang terpencil. 

 "Saya tidak boleh fikir lapangan terbang yang mana ia akan mendarat - dan apakah yang akan dilakukan terhadap penumpang?" kata Encik Learmount. 

 Pihak berkuasa Malaysia telah dikritik kerana tidak merahsiakan selama lapan hari mengenai kemungkinan rampasan.

 Encik Learmount berkata  "jumlah ketidakcekapan tidak boleh dimaafkan", dan menimbulkan lebih banyak penderitaan kepada keluarga yang terdesak untuk berita. 

 PM Razak Malaysia berkata semalam: 

"Kita boleh berkata dengan penuh kepastian bahawa system komunikasi pesawat menangani dan laporan telah digantung sebelum ia sampai di pantai timur Semenanjung Malaysia. 

 "Tidak lama selepas itu transponder pesawat dimatikan. 

 "Dari sudut ini dan seterusnya, radar utama Tentera Udara Diraja Malaysia menunjukkan pesawat dipercayai MH370 memang berpaling. Ia kemudian terbang arah barat kembali ke atas Semenanjung Malaysia sebelum membelok ke barat utara. 

 "Pergerakan-pergerakan ini adalah selaras dengan tindakan yang disengajakan oleh seseorang di atas kapal terbang." SUMBER 

Tiada ulasan: