Rabu, 5 Februari 2014

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Anwar akan bertemu MB, bincang isu pemecatan 23 kakitangan kontrak PKNS

Posted: 05 Feb 2014 07:44 PM PST

DSC_9803KAJANG, 6 FEB: Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bertemu Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi meminta penjelasan berhubung pemecatan 23 kakitangan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
Katanya, pertemuan itu berkemungkinan akan diadakan malam ini bagi mendapatkan gambaran sebenar.
"Saya sudah minta Abdul Khalid bincang dan beri penjelasan kepada saya kerana tidak dapat maklumat teliti.
"Mungkin Abdul Khalid akan bawa malam ini," katanya kepada media selepas majlis Hi-Tea di Pusat Komuniti Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, di sini, semalam.
Media sebelum ini melaporkan 23 kakitangan perbadanan itu diberhentikan tanpa sebab dan tidak diberikan notis lebih awal.
Namun, PKNS dalam satu kenyataan memaklumkan tindakan itu dibuat terhadap pekerja berstatus kontrak bagi mengelakkan pertindihan tugas.
Read More / Baca Lagi >>

Hukuman Penjara: Rayuan terakhir Khir Toyo ditangguh, tarikh belum ditetapkan

Posted: 05 Feb 2014 07:42 PM PST

 
 Rayuan terakhir bekas menteri besar Selangor, Dr Mohd Khir Toyo, yang dijadual didengar hari ini di mahkamah tertinggi di negara ini, telah ditangguhkan kepada suatu tarikh yang belum ditetapkan.

Ketua komunikasi korporat Mahkamah Persekutuan Mohd Aizuddin Zolkeply berkata penangguhan itu disebabkan oleh sebab-sebab yang "tidak dapat dielakkan dengan pihak mahkamah".

Berikutan itu, katanya, tarikh untuk mendengar rayuan tersebut akan diputuskan kemudian.

Rayuan itu dijadualkan didengar hari ini selepas Khir didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada tahun 2011 bagi tuduhan rasuah yang berkaitan dengan pembelian dua lot tanah berharga dan sebuah rumah di Shah Alam, semasa menjadi penjawat awam.

Mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan hartanya dirampas. Bagaimanapun, ia membenar penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menanti rayuan.

Mahkamah Rayuan telah mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi itu tahun lepas.

Kerajaan pusat beku kenaikan tol kerana PRK Dun Kajang - DAP

Posted: 05 Feb 2014 07:27 PM PST

 Tindakan kerajaan membekukan kenaikan tol bagi 2014 semalam merupakan satu taktik oportunis dan sebagai usaha untuk memenangi hati pengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang yang akan berlangsung pada 23 Mac ini walaupun terpaksa membayar RM400 juta kepada syarikat konsesi, kata Lim Guan Eng.
Setiausaha agung DAP itu berkata, Barisan Nasional (BN) hanya berubah nada, namun tidak pada kata-katanya dalam hal pembekuan kenaikan kadar tol selama setahun walaupun pernah berjanji untuk mengurangkan kadar tol di antara bandar dalam manifesto mereka semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.
"Pengumuman yang dibuat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin bahawa Kabinet tidak akan mengenakan sebarang kenaikan tol pada 2014 adalah satu taktik oportunis yang jelas digunakan oleh BN untuk menyenangkan hati pengundi BN di Kajang pada 23 Mac 2014.
"Walaupun mereka berjanji dalam manifesto PRU13 untuk mengurangkan kadar tol antara bandar, kerajaan persekutuan BN mengumumkan akan terdapat banyak kenaikan kadar tol pada tahun ini.
"Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar malah memberitahu bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan kenaikan kadar tol boleh menggunakan jalan alternatif yang tidak bertol, meskipun tidak ada sebarang jalan alternatif untuk sesetengah laluan," katanya dalam satu kenyataan pagi ini.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: PAS Selangor sudah buka bilik gerakan

Posted: 05 Feb 2014 07:22 PM PST

KUALA LUMPUR: PAS Selangor telah membuka bilik gerakan pilihan raya bagi  mempersiapkan jentera pilihan raya kecil (PRK) Dun Kajang yang akan diadakan pada 23 Mac nanti.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad sekaligus telah melantik Jaafar Shamsuddin sebagai Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Selangor bagi Pilihan Raya Kecil Kawasan Dewan Negeri Kajang.

Sehubungan itu, bilik Gerakan Utama PAS Selangor beroperasi di Pejabat PAS Kawasan Hulu Langat, G20-1A, Jalan Prima Saujana 2/D, Seksyen 2, Taman Prima Saujana, 43000 Kajang.

"Petugas-petugas PAS dari dalam dan luar Selangor yang akan bertugas di Kajang bolehlah menghubungi Mohd Shariff Din, Setiausaha Jentera Pilihan Raya PAS Kawasan Dewan Negeri Kajang di 013 3883700 untuk penyelarasan," katanya dalam kenyataan ringkas di laman Facebooknya.
Read More / Baca Lagi >>

Presiden PAS lancar Kempen Jomturun esok

Posted: 05 Feb 2014 07:20 PM PST

KUALA LUMPUR: Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat dengan kerjasama PAS Wilayah Persekutuan akan mengadakan satu pelancaran roadshow kempen Jomturun peringkat pusat.

"Kempen ini dilancarkan bertujuan untuk menggerakkan kesedaran rakyat berkaitan kenaikan kos sarahidup yang semakin membebankan rakyat," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar kepada Harakahdaily.

Katanya, kempen yang digerakkan oleh PAS ini selari dengan agenda rakyat yang ingin melihat negara ini bebas dari korupsi yang menjadi punca utama kenaikan kos sara hidup.

Selain itu, ujarnya PAS juga menuntut supaya ditangguhkan perlaksanaan GST yang masih belum sesuai dilaksanakan dalam negara ini. PAS juga meminta supaya didedahkan perjanjian konsesi tol yang dilihat menyebelahi syarikat konsesi tol dan dalam masa yang sama terus menjerut leher rakyat.

Pelancaran roadshow itu, kata Mahfuz akan disempurnakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang turut disertai oleh timbalannya, Mohamad Sabu dan beliau sendiri.

Selain itu, jelasnya wakil-wakil dari Dewan Pemuda, Dewan Ulamak dan Dewan Muslimat Pusat juga akan turut hadir bagi menjayakan program besar itu.
Read More / Baca Lagi >>

Sampai bila KLIA2 terus ditangguh - Mahfuz

Posted: 05 Feb 2014 07:17 PM PST

KUALA LUMPUR: Kegagalan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) memperolehi Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC) akibat daripada 65 peratus daripada terminal utama tidak memenuhi piawaian keselamatan kebakaran adalah membuktikan kegagalan Datuk Seri Hishammuddin Hussein selaku Pemangku Menteri Pengangkutan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata Hishammuddin dilihat gagal memastikan KLIA2 yang telah tertangguh sebanyak lima kali sebelum ini memenuhi piawaian yang telah ditetapkan walaupun menyatakan KLIA2 akan dibuka pada Mei 2014.

Menurutnya, Hishammuddin seharusnya memberi penekanan khusus kepada Kontraktor utama UEMC - Bina Puri Joint Venture bagi memastikan projek tersebut tidak lagi tertangguh.

"65 peratus daripada terminal KLIA2 gagal memenuhi piawaian yang telah ditetapkan dan ini bermakna lebih separuh dari projek membabitkan keselamatan kebakaran perlu diperbaiki dan menyebabkan akan tertangguh untuk kali keenam.
Read More / Baca Lagi >>

Tol tidak naik untuk senangkan pengundi BN Kajang - LGE

Posted: 05 Feb 2014 07:16 PM PST

KUALA LUMPUR: Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Kabinet tidak akan mengenakan sebarang kenaikan tol dalam tahun 2014 adalah satu taktik oportunis yang jelas digunakan oleh BN untuk menyenangkan hati pengundi BN di Kajang pada 23 Mac depan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, Kerajaan Barisan Nasional hanya berubah nada, namun tidak pada kata-katanya dalam hal pembekuan kenaikan kadar tol selama setahun dan membuat bayaran RM400 juta kepada syarikat konsesi tol.

"Walaupun mereka berjanji dalam manifesto pilihanraya pada tahun 2013 untuk mengurangkan kadar tol antara bandar, Kerajaan Persekutuan BN telah mengumumkan bahawa akan terdapat banyak kenaikan kadar tol pada tahun ini," ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar pernah memberitahu bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan kenaikan kadar tol boleh menggunakan jalan alternatif yang tidak bertol, meskipun tidak ada sebarang jalan alternatif untuk sesetengah laluan.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan BN Kedah: Camry yang baru berusia tiga tahun dah ditukar Perdana? Kalau kerajaan PR mesti membazir.....

Posted: 05 Feb 2014 07:07 PM PST

Kalau tak silap pada bulan Ogos 2010 kerajaan negeri Kedah dibawah pimpinan PAS telah membelanjakan RM1.2 juta bagi pembelian lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner.

Pembelian kenderaan baru itu bagi menggantikan kereta lama, iaitu Proton Perdana V6 Eksekutif yang sudah tidak lagi ekonomik digunakan berikutan kerap rosak dan kos membaikinya agak tinggi.

Malah ada di antara kereta terbabit sudah berusia 10 tahun pada tahun itu dan patut dilupuskan, tetapi ia masih digunakan kerana tiada ganti.

Keputusan membeli kereta import itu berikutan peratusan susut nilai harganya lebih rendah, berbanding model Proton Perdana V6 Eksekutif, selain penyelenggaraannya lebih mudah dan murah.

Itu adalah antara alasan Kerajaan PAS/PR Kedah untuk menggantikan Perdana dengan Camry.


Ianya dijadikan isu oleh kebanyakkan media tunggangan UMNO kerana dua tahun sebelumnya iaitu pada tahun 2008, Menteri Besar Kedah ketika itu , Allahyarham Datuk Seri Azizan dilaporkan berkata, pihaknya bercadang mengekalkan penggunaan kereta Proton Perdana V6 Eksekutif sebagai kereta rasmi kerajaan negeri.

Tapi setelah UMNO/BN merampas kembali Kedah, Camry yang berusia tidak sampai empat tahun itu telah dijual  pula oleh Kerajaan UMNO/BN.

Alasannya selain lebih murah berbanding kereta jenama lain, kerajaan negeri juga bernasib baik kerana mendapat kereta Proton Perdana berkenaan dalam tempoh singkat.

Apa punya alasan entahlah...
Read More / Baca Lagi >>

Serampang Kajang: 'Anda boleh bersetuju untuk tidak bersetuju' - Rafizi

Posted: 05 Feb 2014 07:03 PM PST


Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata beliau berharap tidak perlu lagi menjelaskan isu di belakang 'Serampang Kajang'  PKR.

Menurut beliau pihak yang masih tidak yakin dengan kenyataan beliau boleh bersetuju untuk tidak bersetuju kerana semua jawapan dari beliau selaku perancang perkara itu sudah diberikan.

"Jika saya tak mampu yakinkan anda selepas seminggu dan forum yang panjang ini, saya gagal yakinkan anda.

"Apa-apa soalan yang anda tanya hanya untuk 'serang' saya, jadi kita biarkan hal itu. Anda sudah ada jawapannya, anda tidak yakin, biar kami buat apa yang patut dilakukan," katanya dalam forum 'Serampang Kajang' di Subang semalam.

Rafizi memberi respons kepada soalan pengerusi Islamic Rennaisance Front (IRF) Dr Farouk Musa dalam sesi soal jawab forum tersebut yang mendakwa beliau sering 'menukar' jawapan berkaitan rancangan meletakkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Selangor.
Read More / Baca Lagi >>

Pesan Datuk Ujang Bagong kepada calon PRK Dun Kajang

Posted: 05 Feb 2014 07:02 PM PST

Datuk Ujang BagongMukadimah

Nama Datuk Ujang Bagong bukan nama asing bagi orang Kajang.

Pada tahun-tahun 1990an, berita mengenai sosok yang berkarakter dan berimej unik itu sering mengisi dada akhbar  sama ada sebagai tokoh korporat ataupun sebagai aktivis masyarakat.

Umum juga mengenali Ujang sebagai seorang dermawan yang banyak menyumbang untuk masyarakat Kajang.

Namun beberapa tahun kebelakangan ini, Ujang @ Bujang Buyong @ Jislen Bagong tidak lagi diberi publisiti hingga ramai yang tertanya-tanya mengenai 'kehilangannya'. Ada juga yang menyangka beliau sudah meninggal dunia.

"Tidak! Saya masih ada...," katanya sambil tertawa ketika diajukan perkara itu.

Menurut Ujang, beliau bukan sengaja memencilkan diri tetapi agak terkesan dengan perubahan yang berlaku dalam hidupnya sejak isterinya, Datin Faridah Abdul Manan meninggal dunia sembilan tahun lalu.

"Sejak dia 'pergi' saya banyak mengisi masa untuknya, menziarahi pusaranya," katanya ketika ditemui di Masjid Jamek Pekan Kajang.

Menurut Ujang, sudah jadi rutin hariannya selepas menziarah pusara isteri di Tanah Perkuburan Sungai Kantan, beliau ke masjid itu sehingga Zohor.

Walaupun sudah lama tidak jadi berita, tidak banyak yang berubah pada diri tokoh masyarakat berusia 82 tahun itu. Seperti dahulu, di lehernya masih tergantung dua kalung manik daripada kayu kokka manakala kepalanya pula ditutupi kopiah berlilit tulisan jawi.

Bagi mereka yang tidak pernah melihatnya, mungkin akan terasa sedikit janggal namun bagi penduduk Kajang malah seluruh daerah Hulu Langat, Datuk Ujang Bagong bukan sahaja cukup dikenali malah amat dihormati.
Read More / Baca Lagi >>

Surat palsu: Speaker Perak teliti imej CCTV

Posted: 05 Feb 2014 06:42 PM PST

Surat palsu: Speaker Perak teliti imej CCTV  
Kesavan (tiga, kiri) bersama rakan-rakan pimpinan PKR Perak ketika membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh, semalam.
IPOH – Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, Datuk Seri SK Devamany memberi jaminan akan menjalankan siasatan berhubung penyerahan surat palsu peletakan jawatan Adun Hutan Melintang, S Kesavan.

Menurutnya, berdasarkan keterangan kerani pejabat, pihaknya dimaklumkan 'surat peletakan jawatan' Kesavan itu diserahkan individu tidak dikenali sekitar 2.30 petang kelmarin.

"Apa pun kita harap perkara ini tidak menjadi isu. Kita pun tak tahu apa niat dia (pemberi surat) itu.

"Kita akan teliti kamera litar tertutup (CCTV) seluruh bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Kemudian, biar polis siasat.

"Saya tidak dapat nak ulas lanjut, apa-apa pun biar polis mengenal pasti pihak bertanggung jawab dalam isu berkenaan," katanya pada sidang media, semalam.

Beliau berharap ia tidak diperbesar kerana dikhuatiri memberi kesan kepada amalan demokrasi di negeri ini.

"Isu seperti ini boleh  rosakkan hubungan kerjasama baik antara kerajaan negeri dengan PR ketika ini," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

'Konsensus nasional bukan 'bunga-bunga' k'jaan perpaduan' - Anwar

Posted: 05 Feb 2014 06:40 PM PST

Gesaan berterusan Pakatan Rakyat supaya diadakan dialog bi-partisan bagi membincangkan isu-isu nasional yang dihadapi negara bukan merupakan "bunga-bunga" kepada pembentukan sebuah kerajaan perpaduan, tegas Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jika tidak, katanya, beliau tidak akan pergi ke negeri Selangor -  merujuk kepada pilihan raya kecil DUN Kajang yang akan ditandinginya.

"Parameter (dialog itu) sangat jelas - jaminan perlembagaan dan memberi keyakinan kepada rakyat... berdasarkan kepada jaminan ini.

"(Ia akan membabitkan) isu-isu perkauman, agama, ekonomi, jenayah dan rasuah - tidak lebih dari itu ," katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Anwar, ini telah menjadi matlamat akhirnya sejak tawaran Pakatan kepada BN untuk konsensus nasional itu, pertama kali dibuat Ogos lalu.

Mengesahkan spekulasi yang tersebar, beliau menjelaskan bahawa Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution telah bertindak sebagai utusan untuk menyampaikan mesej dalam satu pertemuan peribadi dengan wakil BN yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Ya, menang ada pertemuan antara Saifuddin dan Zahid, tetapi hanya untuk menyuarakan (isu-isu) ini... kerana (BN) bertanya sama ada kita serius atau ini hanya gimik politik," kata Anwar.

Read More / Baca Lagi >>

Apa kata Dr Mahathir yang lawan Anwar di Kajang?

Posted: 05 Feb 2014 06:38 PM PST

Haji Subky Abdul Latif

Barisan Nasional (BN) sedang tercari-cari calon untuk menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.
Kebiasaannya, BN meletakkan MCA di situ dan MCA juga merasa ia patut diberi penghormatan lagi.
Bahkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri berpendapat, berilah kepada MCA.
Kebanyakan pandangan umum, MCA tidak akan menang. Katakanlah mendiang Tun Tan Siew Sin hidup semula untuk menentang Anwar di Kajang, dia pun boleh mati semula dengan keputusan PRK itu nanti.
Itulah pandangan kebanyakan orang termasuk Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, harapan bagi mengalahkan Anwar hanya dengan calon Melayu, tentunya daripada Umno.
Bahkan calon terbaik daripada Umno pun belum dijamin menang.
Calon yang terbaik bagi mengalahkan Anwar pada masa ini ialah Dr Mahathir sendiri.
Kalau Dr Mahathir dirasakan akan kalah juga, maka itu satu kemenangan moral bagi Anwar.
Dr Mahathir sendiri sudah mencadangkan supaya beri saja kepada MCA. Mungkin dia juga mahu mengelak daripada berlawan dengan Anwar di situ.
Maka dia mencadangkan MCA diberi lagi supaya tiada siapa akan mencalonkannya.
Tiada orang lain ada harapan mengalahkan Anwar, melainkan Dr Mahathir. Maka eloklah Dr Mahathir diberi cabaran bagi menghadapi gergasi PKR yang disokong oleh Pakatan Rakyat itu.
Dr Mahathir ada kelebihan berbanding dengan Anwar kerana isterinya, Tun Dr Hasmah adalah orang Selangor.
Kalau beliau dibesarkan dan pendidikan awalnya di Kuala Lumpur, tetapi sebelum Kuala Lumpur jadi Wilayah Persekutuan, asalnya sebahagian daripada Selangor.
Maka Kedah bagi Dr Mahathir tidak berbangkit kerana isterinya dekat dengan Selangor.
Anwar dan isterinya pula tiada kelebihan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi: Konflik Azmin-Khalid boleh selesai melalui pemilihan parti, bukan PRK

Posted: 05 Feb 2014 06:34 PM PST


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berucap di forum `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014.Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berucap di forum `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014.PKR dilihat terus mempertahankan tindakan meletakkan ketua umum mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang dengan menafikan pilihan raya kecil itu terpaksa diadakan untuk meredakan ketegangan di antara Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, berkata sekiranya PKR ingin menyelesaikan kemelut dalaman di antara Azmin dan Abdul Khalid ia boleh dilakukan dalam pemilihan PKR yang akan berlangsung pada April.
"Kalau hendak selesaikan kemelut dua pemimpin itu tidak perlu PRK kerana semasa pemilihan kita boleh biar mereka bertanding dan bergaduh sesama sendiri," katanya dalam forum bertajuk `Serampang Kajang' di Subang Jaya, malam tadi,
"Menuduh bahawa ini sebahagian daripada rancangan menyelesaikan konflik dalaman adalah tidak betul sama sekali, kita hendak tipu siapa?
"Semua orang tahu Azmin dan Abdul Khalid tidak pernah sebulu dalam mengeluarkan pandangan dari hari pertama lagi," katanya di hadapan kira-kira 300 hadirin.
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi: PRK lambat bagus untuk Pakatan

Posted: 05 Feb 2014 06:33 PM PST

Pengarah Strategi PKR dan perancang utama 'Serampang Kajang', Rafizi Ramli melihat tempoh yang panjang menjelang pilihan raya kecil (PRK) DUN  Kajang dapat memulih semula imej mereka di Kajang.

Beliau bagaimanapun mengaku pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam yang memerlukan 44 hari untuk membuat persediaan, boleh memberi pelbagai kesan tetapi mengambilnya secara positif.

"Saya fikir, (jika PRK lambat) itu lebih bagus untuk kita (PR) rakyat sudah tidak marah sangat,ada lebih banyak masa untuk dekati rakyat.

"Saya mengambil positif perkara ini," katanya selepas forum 'Serampang Kajang' di Subang semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Pakatan perlu jelaskan isu MB Selangor, kata Ambiga

Posted: 05 Feb 2014 06:33 PM PST


Ahli Panel dalam Forum Langkah Kajang semalam (dua dari kiri) Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenavasan, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Pua. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014. Ahli Panel dalam Forum Langkah Kajang semalam (dua dari kiri) Rafizi Ramli, Datuk Ambiga Sreenavasan, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Pua. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 Februari, 2014. Datuk Ambiga Sreenavasan berkata Pakatan Rakyat (PR) perlu menjelaskan kepada rakyat dan pengundi  adakah mereka berhasrat untuk melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai menteri besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selepas memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac akan datang.
Bekas pengerusi bersama Bersih 2.0 itu berkata dalam satu forum bertajuk "Serampang Kajang" di Subang Jaya malam tadi, PR perlu menjelaskan rancangan mereka jika memenangi kerusi tersebut kerana ramai yang mengadu kepadanya tidak suka misteri berhubung isu menteri besar Selangor itu.
"Berhubung isu MB, mungkin Anwar akan menjadi MB, mungkin tidak. Saya dapati isu ini tergantung dan perlu diberikan penjelasan," katanya.
Beliau berkata, ucapannya itu dilakukan atas kapisiti peribadi dan menegaskan adalah tidak adil sekiranya PR terus membiarkan rakyat dan pengundi berteka-teki mengenai perkara ini.
Anwar dinamakan sebagai calon PR di Kajang selepas peletakan jawatan secara mengejut bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan itu, Lee Chin Cheh.
Read More / Baca Lagi >>

Tempoh kempen PRK Kajang ‘khas’ untuk Anwar?

Posted: 05 Feb 2014 06:32 PM PST

DSC_5312KAJANG 6 FEB: Kempen 13 hari untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang berikutan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding, menimbulkan persoalan, malah kecurigaan.
Hal itu mendapat perhatian Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu yang memberi reaksi dalam ucapannya pada ceramah di Taman Kajang Baru, malam tadi.
Secara berseloroh, beliau 'memuji' Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memberi tempoh berkempen antara yang terpanjang dalam sejarah PRK yang sekian lama didesak pimpinan Pakatan Rakyat.

EMY_5936
"Apa bagus betul bagi masa lama kat Anwar. Inilah PRK yang panjang masanya diberikan. Sebulan setengah kat Anwar," katanya depan hampir 300 penduduk tempatan.
SPR semalam memaklumkan tarikh penamaan calon pada 11 Mac manakala pengundian awal pada 19 Mac dan pembuangan undi berlangsung 23 Mac.
Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk Bersih menuntut tempoh kempen sehingga 21 hari tetapi tidak diendah sebaliknya hanya memberi masa kempen sekitar tujuh hari sahaja.

E04E6106Keputusan itu secara tidak langsung menimbulkan kecurigaan apatah lagi penyertaan Anwar dalam PRK itu dibuat secara mengejut ketika parti pemerintah tidak bersedia.
Dalam ucapan sama, Anwar juga menyatakan keazaman untuk sedaya upaya membantu menyelesaikan masalah setempat antaranya kesesakan trafik dan kemudahan asas.

Beliau juga menyifatkan PRK itu sebagai peluang untuk rakyat mengegarkan isu nasional termasuk isu kenaikan pelbagai harga barang, kebelakangan ini.

ROS: Press Conference by YB Gobind Singh Deo

Posted: 05 Feb 2014 06:28 PM PST

PAS Kedah tidak gusar ugutan Mukhriz

Posted: 05 Feb 2014 06:27 PM PST

Pecat k'tangan PHSB: Syarikat kafir pun tak buat begini, kata Dr Alif

Posted: 05 Feb 2014 06:24 PM PST

Memang tiada Bangla Mengundi kerana Bangla sudah jadi Rakyat Malaysia!

Posted: 05 Feb 2014 06:21 PM PST

Mat Taib ketepikan kepentingan peribadi sokong Anwar di Kajang

Posted: 05 Feb 2014 04:09 PM PST

Sebab itu saya pesan kepada BN, jangan cuba jadikan PRK Kajang sebagai tempat menyerang isu peribadi. 

PETALING JAYA: Biarpun Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah mengenakan Tan Sri Muhammad Muhd Taib tetapi bekas Menteri Besar Selangor itu tetap menyeru pengundi PRK Kajang menghukum BN pada 23 Mac ini.
Menurut beliau, PRK Kajang adalah peluang kepada rakyat Malaysia untuk menghukum Barisan Nasional (BN) yang gagal menunaikan janji pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu.
Ketika beliau menjadi menteri besar, beliau ditangkap di Australia membawa masuk wang tunai sebanyak RM2.5 juta yang dikatakan dilapor oleh para pegawai Anwar kepada Imigresen Australia.
Muhammad yang merupakan dari pasukan wawasan selain dari Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang diketuai Anwar telah menyingkirkan Ghafar Baba dalam pertandingan Umno pada tahun 1993.
Sejak penangkapan beliau, beliau menyalahkan Anwar yang mahu menjatuhkannya dan apabila keluar dari Umno, beliau menyertai PAS dan bukannya PKR milik Anwar Ibrahim.
Memetik laporan Keadilan Daily, bekas Menteri Besar Selangor itu berkata, pengundi Kajang mewakili sentimen seluruh rakyat Malaysia yang berang terhadap kenaikan harga barang dan perkhidmatan ekoran kegagalan pengurusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: Logik ke jawapan SPR atau lawak jenaka?

Posted: 05 Feb 2014 04:05 PM PST

KUALA LUMPUR: Logik ke jawapan SPR atau ia satu lagi lawak jenaka dalam negara berhubung tarikh penamaan calon dan pengundian bagi Pilihan raya Kecil (PRK) Dun Kajang.

Demikian pertanyaan yang dilontarkan penulis Shahbudin Husin menerusi blognya semalam ekoran SPR mengumumkan tarikh pembuangan undi bagi PRK Dun Kajang pada 23 Mac depan, manakala tarikh penamaan calon pula 11 Mac.

"Luar biasanya tarikh yang diumumkan ini ialah kerana SPR dimaklumkan secara rasmi mengenai kekosongan kerusi Dun Kajang pada 27 Januari dan hampir dua bulan dari tarikh itu iaitu 23 Mac, baru ditetapkan sebagai hari pengundian," tulisnya.

Menurutnya, penamaan calon bagi pilihan raya umum di seluruh negara yang memerlukan SPR membuat lebih persediaan dan latihan, boleh diadakan 17 hari selepas Parlimen dibubarkan tetapi hanya untuk satu Dun Kajang, SPR memerlukan 44 hari membuat persiapan.

"Pelbagai spekulasi dan cakap-cakap kedengaran mengenai tindakan SPR menetapkan tarikh pilihanraya kecil Dun Kajang yang begitu lewat daripada kebiasaannya," tulisnya lagi.

Tarikh PRK DUN Kajang beri lebih masa kepada PR, kata Hattai

Posted: 05 Feb 2014 04:01 PM PST

Amaran keras Macai Umno kepada Kit Siang dlm isu khutbah Jumaat Jakim

Posted: 05 Feb 2014 04:00 PM PST

Tiada ulasan: