Rabu, 19 Februari 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Please lah Polis, ple...ase....

Posted: 19 Feb 2014 02:59 AM PST

 
Nampaknya amaran keras yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Negara tidak digeruni langsung oleh mereka yang masih terus melakukan provokasi untuk menimbulkan ketegangan kaum dan agama .

 Insiden terbaru menyimbah cat merah di tangga ke pusat perkhidmatan Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok dan mencampakan bangkai ayam di situ membuktikan betapa mereka terus mempersendakan amaran Ketua Polis tersebut ….Tontoni Video klipnya di sini

Ceritanya di sini

  Rakyat tidak mahu melihat amaran Ketua Polis tersebut hanyalah cakap-cakap kosong. Rakyat mahu lihat polis benar-benar melaksanakan apa yang dicakap dan bertindak segera dan tegas terhadap individu dan kumpulan yang jelas telah melakukan provokasi dan menimbulkan ketegangan kaum dan agama.

 Sehingga kini, polis tidak melakukan apa-apa tangkapan terhadap individu dan kumpulan yang mengadakan demo sembelih ayam dan menawarkan samseng upahan sejumlah wang untuk menampar Teresa Kok.



  
  Apakah mengungkit tragedi 13 Mei 1969 seperti yang samseng Melayu paparkan ini tidak cukup provokatif? Main campak daging babi ke dalam masjid ni kerja siapa? Takkanlah polis kita ni bengap sangat?

Sampai bila polis akan membiarkan kerja-kerja provokasi begini diteruskan berlaku tanpa halangan?

Ketua Polis Negara di anggap sudah melampau ....

Posted: 18 Feb 2014 07:07 PM PST

  Amaran Ketua polis Negara, Khalid Abu Bakar mengugut rakyat untuk menggunakan undang-undang paling keras untuk menghukum mereka yang menghina ajaran Islam mengundang reaksi dari kumpulan bantuan guaman, Lawyers for Liberty (LFL).Boleh rujuk di sini

  Eric Paulsen, pengasas bersama kumpulan bantuan guaman, Lawyers for Liberty (LFL) menyifatkan penggunaan undang-undang anti-keganasan untuk mengekang ketegangan kaum dan agama akan menjadi satu "tindakan melampau" dan juga "menyalahi undang-undang", kerana boleh menafikan seseorang daripada mendapat perbicaraan yang adil .

 "Orang yang dituduh tidak dibenarkan ikat jamin selain menghadapi "sangat keras" hukuman yang tidak padan dengan jenayah yang dilakukan," katanya.

   Beliau berkata undang-undang yang sedia ada di negara ini adalah mencukupi untuk kegunaan polis, memetik sebagai contoh Seksyen 295 untuk 298A Kanun Keseksaan, kesalahan mengenai agama, Seksyen 503-505 undang-undang yang sama bagi ucapan perkauman dan provokatif, dan Seksyen 436 untuk kesalahan firebombing.

  Katanya, kebebasan bersuara perlu diseimbangkan dengan keperluan untuk ketenteraman awam, tetapi pihak berkuasa "seolah-olah mempunyai pandangan terpilih mengenai siapa yang patut didakwa".

 Paulsen mendesak pihak polis bertindak keatas individu dan kumpulan yang telah jelas melakukan perbuatan menyebabkan ketegangan kaum dan agama.

 Beliau menyenaraikan contoh-contoh kumpulan Ngo hak Melayu, Perkasa dan kumpulan-kumpulan Ngo Islam yang lain yang membangkitkan tragedi rusuhan kaum 13 Mei 1969 semasa berdemo haram baru-baru ini terhadap Ahli Parlimen DAP Teresa Kok.

 "Kami menggesa pihak berkuasa untuk menumpukan perhatian kepada kepolisan sebenar dan pencegahan jenayah daripada menggunakan sumber-sumber berharga untuk blog polis dan Facebook dan Twitter," katanya.Baca sepenuhnya di sini

Tiada ulasan: