Khamis, 30 Januari 2014

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


KENAPA TUGAS PM DIAMBIL ALIH OLEH BINI! APA FUNGSI TPM..??

Posted: 30 Jan 2014 07:59 PM PST



Ini Di Negeri Banglasia

Posted: 30 Jan 2014 07:26 PM PST

Razali si Deliveri & Wee Kiat dalam Drama Tahun Baru Cina

Posted: 30 Jan 2014 06:58 PM PST


Gong Xi Fa Cai jambatan keutuhan antara kaum

Posted: 30 Jan 2014 06:55 PM PST

Bertemakan tahun kuda, bagi masyarakat Cina, tahun ini pasti mendatangkan rezeki yang lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.

Oleh Mohd Aliff Idzwan Abdullah
Sambutan Tahun Baharu Cina yang akan disambut hari ini amatlah dinanti-nantikan oleh seluruh masyarakat Cina di Malaysia.
Tidak kurang juga kaum lain seperti Melayu, India, dan kaum-kaum Bumiputera yang turut bersama-sama merayakan perayaan ini.
Bertemakan tahun kuda, bagi masyarakat Cina, tahun ini pasti mendatangkan rezeki yang lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.
Menurut laporan "Feng Shui" oleh Astro Awani, tahun kuda diramal membawa banyak cabaran khususnya dalam aspek kewangan dan juga tahun ini banyak membawa peluang untuk berjaya.
Bukan sahaja masyarakat Cina yang mempercayai ramalan ini, malahan masyarakat lain juga menjadikan ramalan ini sebagai batu loncatan untuk terus berjaya dalam kehidupan.
Masyarakat pelbagai kaum di Malaysia seharusnya mengambil peluang perayaan ini sebagai jambatan untuk mengeratkan hubungan dengan masyarakat Cina.
Semangat kunjung-mengunjung yang telah diamalkan oleh masyarakat di negara ini sejak dulu lagi sememangnya menjadi asas perhubungan diantara etnik.
Melalui perayaan tahun baharu Cina, kita dapat mempelajari budaya masyarakat Cina di Malaysia disamping menghormati agama dan kepercayaan mereka.
Sebagai contoh, tarian singa yang sinonim ditarikan oleh remaja-remaja Cina, sekarang ia telah mula dikembangkan dan ditarikan oleh remaja-remaja Melayu dan India.
Read More / Baca Lagi >>

Noh Omar dicabar anjur debat kalimah Allah dalam masa 10 hari

Posted: 30 Jan 2014 06:54 PM PST

SHAH ALAM, 31 JAN: Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar diberi masa selama sepuluh hari untuk mengatur semula sesi debat berhubung isu kalimah Allah yang sepatutnya berlangsung di Kompleks Karangkraf, di sini, pada 27 Januari lalu.
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, berkata cabaran itu dikemukakan berikutan kesungguhan Noh yang kononnya bersedia untuk 'menyekolahkan' beliau berhubung isu berkenaan.
Beliau turut mencadangkan supaya sesi debat itu disiarkan secara langsung di kaca televisyen supaya rakyat boleh menilai hujah yang akan dikemukakan.
"Kita buat satu debat antara saya dengan dia serta moderator. Ia perlu dibuat secara langsung supaya rakyat dapat tengok siapa yang hebat atau siapa pandai bercakap.
"Kalau nak tunjuk kehebatan, datang seorang tidak perlu bawa rakan atau penyokong. Saya bersedia untuk disekolahkan oleh Noh Omar tetapi harap dia akan sekolahkan saya secara pasca ijazah bukan tahap darjah enam," katanya dalam sidang media di pejabatnya, di sini, semalam.
Khalid berkata, jika Noh gagal memberi sebarang respon dalam tempoh ditetapkan, beliau bersedia menjadi tuan rumah untuk menganjurkan debat berkenaan pada waktu dan tarikh yang sesuai.
Terdahulu, Akhbar Sinar Harian bertindak membatalkan debat isu kalimah Allah antara dua tokoh politik terkemuka itu selepas menerima tekanan daripada pelbagai pihak.
Tindakan itu menimbulkan rasa tidak puas hati Noh sehingga mendorongnya mengadakan bantahan di hadapan Kompleks Karangkraf bagi menuntut penjelasan daripada pihak editorial.
Read More / Baca Lagi >>

Pembaziran...!!!!

Posted: 30 Jan 2014 06:52 PM PST





Chinese art groups reignite the past glory of Petaling Street

Posted: 30 Jan 2014 06:32 PM PST

'Anak Beruk' - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 30 Jan 2014 06:27 PM PST

Kezaliman SYIAH IRAQ Terhadap ASWJ - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 30 Jan 2014 06:25 PM PST

Solat Ghaib Untuk Jenazah Yang Jauh - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 30 Jan 2014 06:23 PM PST

Adakah Malaysia Menyokong Tindakan Kerajaan Mesir & Syria? - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 30 Jan 2014 06:23 PM PST

Sweden: Aishah reaction

Posted: 30 Jan 2014 06:22 PM PST

PSM: Penjelasan kurang menyakinkan punca rakyat marah

Posted: 30 Jan 2014 06:21 PM PST

Hishamuddin Rais: Saya sokong Anwar bertanding di Kajang

Posted: 30 Jan 2014 06:17 PM PST

Rafizi: Maafkan kami, keputusan di tangan rakyat

Posted: 30 Jan 2014 05:23 PM PST

PRK Dun Kajang Membazir Kata Najib, Kos Berjuta Sewa Jet Tidak Membazir?

Posted: 30 Jan 2014 05:19 PM PST

Pilihan Raya Kecil Kajang satu pembaziran, kata PM

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata, Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang yang akan datang adalah pembaziran wang awam yang disebabkan oleh Pakatan Rakyat.

"Bagi menyelesaikan perebutan kuasa dalam PKR, Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil keputusan untuk membawa beban pilihan raya kecil di Kajang.

"Anwar membebankan rakyat dan masyarakat Kajang. Saya dimaklumkan bahawa penduduk Kajang tidak berpuas hati dengan apa yang berlaku setakat ini," katanya.

Bercakap kepada wartawan di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya hari ini, Najib bagaimanapun enggan mendedahkan calon Barisan Nasional yang akan bertanding di Kajang.

"Saya tidak mahu bercakap mengenai siapa yang bakal menjadi calon BN sehingga saya tahu bila tarikh penamaan calon," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: Zahid sokong BN ubah formula pilih calon...!!

Posted: 30 Jan 2014 05:16 PM PST

Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyokong cadangan supaya Barisan Nasional (BN) mengubah formula memilih calonnya bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Beliau berkata kepimpinan BN perlu mengubah kaedah pemilihan calon itu untuk membolehkan BN menawan semula kawasan itu kerana ia mempunyai lebih 40 peratus pengundi Melayu.
  
Beliau mengulas cadangan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar supaya pemilihan calon tidak dilakukan mengikut formula lama walaupun DUN Kajang merupakan kerusi tradisi MCA.
  
BN harus melihat cadangan itu dari aspek mendapatkan kemenangan selain menimbang faktor PKR menamakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calonnya bagi kerusi itu, kata Ahmad Zahid kepada pemberita pada Kempen Ops Selamat Jalan Raya di Plaza Tol Sungai Besi di sini, hari ini.
  
Read More / Baca Lagi >>

Peranan Anwar bantu menteri besar, tetapi pilihan kekal terbuka, kata Rafizi

Posted: 30 Jan 2014 05:12 PM PST


Peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah untuk membantu kerajaan negeri Selangor, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli. Gambar fail.Peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah untuk membantu kerajaan negeri Selangor, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli. Gambar fail.Jika beliau menang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, peranan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kerajaan negeri Selangor ialah untuk membantu dan bukan menggantikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kata Rafizi Ramli.
Pengarah Strategi PKR yang merangkap arkitek utama 'langkah Kajang' penuh kontroversi itu berkata, Anwar akan memberikan Abdul Khalid perisai politik untuk mempertahankan kerajaan negeri daripada apa yang PKR percaya peningkatan serangan politik daripada ekstremis Umno.
"Anwar boleh jadi MB (menteri besar), Khalid boleh jadi penasihat, Anwar boleh jadi MB, Khalid jadi exco, Khalid boleh jadi MB, Anwar jadi exco. Pilih atur itu ada banyak.
"Tetapi gabungan pakar politik dan pengurusan dalam kerajaan Pakatan pada masa ini amat diperlukan untuk berdepan dengan perkembangan politik akan datang," katanya dalam temubual bersama The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

PKR cabar maruah PAS, dakwa Utusan Malaysia@Umno

Posted: 30 Jan 2014 05:11 PM PST

Akhbar Umno Utusan Malaysia hari ini berkata PKR sekali lagi mencabar maruah PAS apabila tidak mengadakan perbincangan dengan parti Islam itu susulan peletakan jawatan Lim Chin Cheh sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang.
Wartawannya, Zulkiflee Bakar dalam tulisannya memetik kenyataan beberapa pemimpin pertengahan PAS yang mengkritik tindakan PKR itu.
"Apa yang tidak boleh diterima oleh PAS ialah tindakan itu dilakukan tanpa berbincang dengan parti tersebut dan dibuat atas tujuan politik semata-mata demi memberi laluan kepada PKR menggantikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim," lapor Utusan.
PAS akan mengadakan mesyurat Isnin ini bagi menentukan sikapnya terhadap apa yang berlaku di Selangor.
Akhbar itu memetik kenyataan beberapa pemimpin PAS termasuk Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nasrudin Hassan; Ketua Penerangan PAS Terengganu, Mohd Nor Hamzah dan Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Perak, Norazli Musa.
Mereka mengkritik dan memberikan amaran kepada PKR termasuk mengugut PAS akan memboikot pilihan raya kecil tersebut.
"Apa yang menjadi persoalan ialah sejauh mana PAS akan bertegas kali ini supaya maruah mereka sebagai sebuah parti Islam tidak terus diperkotak-katikkan dan dipandang remeh oleh PKR," kata Utusan.
Sebelum ini PAS berbesar hati menyerahkan kerusi menteri besar Selangor kepada PKR walaupun dalam Pilihan Raya Umum ke-13, rakyat Selangor dengan jelas memberi sokongan padu kepada PAS menerusi kemenangan 15 kerusi, berbanding hanya 8 kerusi pada 2008.
PKR pula berkurangan satu kerusi berbanding 2008 kerana memperolehi 14 kerusi pada pilihan raya umum tahun lalu.
Utusan Malaysia juga mengungkit ungkapan "PKR seperti biasa tidak pernah menghormati PAS yang bersedia menerima pelbagai kecaman kerana mengadakan tahaluf siyasi dengan parti tersebut dan DAP."
Read More / Baca Lagi >>

Melayu tidak termakan provokasi perkauman lagi, kata bekas menteri

Posted: 30 Jan 2014 05:04 PM PST


Orang Melayu kini tidak lagi terpengaruh dengan provokasi perkauman, kata Tan Sri Zainuddin Maidin. Gambar fail.Orang Melayu kini tidak lagi terpengaruh dengan provokasi perkauman, kata Tan Sri Zainuddin Maidin. Gambar fail.Bekas menteri Kabinet Umno, Tan Sri Zainuddin Maidin menyokong penubuhan rekonsiliasi nasional kerana masyarakat Melayu tidak lagi terpengaruh dengan provokasi perkauman.
Zainuddin berkata, keadaan sekarang berbeza ketika berlaku insiden pergaduhan kaum 13 Mei 1969, di mana kaum Melayu menerima hasutan berbentuk perkauman.
"Kita tidak sedar bahawa orang Melayu semakin matang dan sudah tidak mudah lagi diracuni atau dipermainkan perasaan mereka oleh golongan perkauman Melayu," kata veteran Umno itu kepada The Malaysian Insider.
Zainuddin yang juga dikenali sebagai Zam berkata, rakyat Malaysia juga tidak lagi memikirkan untuk bergaduh sesama sendiri sebaliknya mahu berkongsi kemakmuran.
"Keadaan sudah tidak seperti 13 Mei dan sekarang lebih stabil, rakyat dapat berkongsi kekayaan negara, jadi rakyat makin memikirkan soal untuk hidup dan membina kepentingan diri masing-masing serta kemakmuran.
Read More / Baca Lagi >>

Sweden: Anak pasangan Azizul & Shalwati dapat keluarga angkat Islam

Posted: 30 Jan 2014 04:53 PM PST

Analisis Awani: Pelan Penyatuan Nasional

Posted: 30 Jan 2014 08:59 AM PST

Malaysia Kita: Bapa tetak & sembellih anak

Posted: 30 Jan 2014 08:39 AM PST


  • Budak perempuan 7 tahun mati dikelar bapaSeorang lelaki mengelar hingga mati anak perempuannya yang berusia tujuh tahun dan mencederakan dua lagi anak perempuannya di rumah mereka di Seksyen 4 Bandar Baru Bangi di Kuala Lumpur, petang tadi. Kelihatan anggota polis menahan suspek yang juga bapa kepada mangsa terbabit untuk siasatan lanjut. - Foto Bernama

BANGI - Seorang lelaki mengelar hingga mati anak perempuannya yang berusia tujuh tahun dan mencederakan dua lagi anak perempuannya di rumah mereka di Seksyen 4 Bandar Baru Bangi di sini, petang tadi.
  
Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Abd Rahim Jaafar berkata dalam kejadian 4.15 petang itu, lelaki berkenaan mencederakan anak-anak perempuannya yang berusia 10 dan 12 tahun di tengkuk dan tangan hingga menyebabkan seorang daripadanya putus jari.
  
"Polis masih lagi mencari jari itu di dalam rumah suspek," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.
   
Beliau berkata seorang lagi anak perempuannya yang berumur 15 tahun dan anak lelakinya yang berusia 17 tahun dapat menyelamatkan diri daripada bapa mereka, yang bersenjatakan sebilah parang dalam kejadian itu.
  
Menurutnya anak perempuannya berusia 15 tahun itu, yang baru pulang dari sekolah menengah agama, terkejut apabila melihat bapanya sedang berdiri dengan memegang sebilah parang di dalam rumah teres dua tingkat itu.
  
"Budak perempuan itu melihat ada kesan darah di ruang tamu dan mendapati adik-adiknya cedera. Dia terus menjerit dan memanggil abangnya yang berada di tingkat atas.
    
Read More / Baca Lagi >>

Sembang Politik Bersama Dato' Dr Agus Yusoff & Dr Abu Hassan Hasbullah FULL | 13 Okt 2013

Posted: 30 Jan 2014 07:17 AM PST

Pemakai TATU Mati Selepas BERTAUBAT - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 30 Jan 2014 07:10 AM PST

Tiada ulasan: