Khamis, 9 Januari 2014

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Hong Leong nafikan apa sebenarnya ni?

Posted: 09 Jan 2014 06:44 AM PST

Hong Leong Bank Berhad hari ini menafikan dakwaan ia tidak membenarkan sesetengah anggota Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (Nube) beragama Islam menunaikan solat di surau cawangannya di Kelantan dan Kuantan.

Dalam kenyataan akhbarnya, bank itu secara tegas berkata ia sentiasa menghormati semua amalan agama dan menyokong kebebasan beragama.

"Anggota Nube berkenaan bukan staf cawangan tertentu itu dan oleh demikian mereka tidak boleh memasuki kawasan keselamatan di mana terletaknya surau dan bilik kebal utama.

"Ini adalah dasar keselamatan standard mana-mana institusi kewangan di mana tiada siapa, kecuali staf cawangan berkenaan, dibenarkan memasuki kawasan keselamatan," kata kenyataan itu.

Bank itu menegaskan bahawa semua pekerja beragama Islam dibenarkan menunaikan solat, tanpa sebarang prejudis atau gangguan. - Bernama

Itu penafian pihak Hong Leong.. tapi aku tak faham apa benda yang dinafikannya itu.. baca apa dakwaan Timbalan Presiden Kesatuan Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE)ini..

KUALA LUMPUR 9 Jan - Timbalan Presiden Kesatuan Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE), Abdul Jamil Jalaludeen hari ini menggesa campur tangan agensi kerajaan yang berkaitan dalam menyelesaikan isu penafian hak pekerja islam di Hong Leong Bank.
Abdul Jamil menegaskan bahawa sekiranya perkara seperti ini tidak diselesaikan dengan kadar segera, tidak mustahil jika ianya turut menjadi ikutan pihak perbankan lain yang ada di negara ini.
"Para pekerja bank (Hong Leong) tidak dibenarkan menggunakan surau bermula 2 November, dan ini adalah salah satu penafian hak. Jika perkara ini dibiarkan, semua bank akan melakukan perkara yang sama selepas ini, dan ia sangat merisaukan memandangkan ia berlaku di Malaysia.
"Apa yang kita mahu adalah campur tangan dari pihak-pihak berkenaan untuk menyelesaikan perkara ini," katanya dalam satu sidang media anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang diadakan di Villa Puteri di sini hari ini.
Abdul Jamil turut menambah, setakat ini dua laporan telah dibuat kepada Jabatan Agama Islam di Kuantan dan Kelantan, di samping satu laporan polis di Kuantan supaya isu-isu seperti ini diberi perhatian serius oleh pihak berkenaan.
"Kita harap isu-isu kepenggunaan seperti ini akan diberi perhatian yang serius kerana ia melibatkan agama islam.
"Kita tidak boleh benarkan seorang CEO Singapura (Hong Leong) untuk terus menindas dan menidakkan hak untuk beribadat rakyat Malaysia yang beragama Islam, dan ada sesetengahnya telah dipecat," ujarnya.
Katanya, perkara ini sedang diusahakan oleh NUBE dan telah dibawa kepada perhatian SUHAKAM, Kementerian Sumber Manusia, penghantaran memorandum kepada pimpinan negara dan juga Pemuda UMNO.
Abdul Jamil juga menafikan bahawa isu yang cuba dipertahankan ini berupa suatu unsur provokasi, di mana NUBE hanya memperjuangkan hak-hak pekerja bank terutamanya yang telah dipecat dan bukan salah satu badan atau pertubuhan politik.
"Jumlah keseluruhan kakitangan yang dipecat berjumlah 27 orang, 25 orang daripadanya adalah pekerja islam, yang membawa kepada 90peratus lebih.
"Apabila isu ini diadukan, pihak bank akan menafikannya namun kami ada bukti dan fakta hanya perlu datang dan bersemuka dengan kami dan kami telah bawakan isu ini kepada pihak JAKIM," ujarnya.
Terdahulu, kes ini mendapat perhatian apabila di laman Facebook NUBE, melaporkan, bank yang dimaksudkan adalah Hong Leong Bank telah bertindak biadap dan menafikan hak orang Islam untuk menunaikan solat di premis mereka ~ RakyatNews

Cuba korang baca apa dakwaan pekerjanya di ( SINI ) ada kena mengena tak dengan penafian ni?
 

Pegawai Khas Menteri mana ditahan SPRM ni?

Posted: 09 Jan 2014 02:32 AM PST


Tiga individu termasuk seorang pegawai khas menteri ditahan reman hari ini bagi membantu siasatan berhubung dakwaan permintaan dan pemberian wang suapan berkaitan pemberian tender.

Majistret Nur Dahlia Azmi mengeluarkan perintah tahanan reman selama empat hari terhadap pegawai khas itu dan seorang ahli perniagaan manakala seorang wanita berjawatan setiausaha ditahan reman selama tiga hari, bermula hari ini.

Mereka yang berusia antara 31 dan 48 tahun itu ditahan reman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 16(a)(B) dan Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009. 

SPRM mengemukakan permohonon tahanan reman itu mengikut Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah. - Bernama

Turun Harga Kereta: Manifesto BN terbukti hanya menipu rakyat..

Posted: 08 Jan 2014 08:09 PM PST


Antara yang terkandung dalam manifesto BN 'Menepati Janji, Membawa Harapan' menjelang PRU13 lalu ialah menurunkan kos sara hidup rakyat dengan menurunkan harga kereta antara 20 hingga 30 peratus.

Agenda yang diciplak dari Pakatan Rakyat itu dipertahankan oleh macai sebagai idea bernas oleh Presiden UMNO, Najib Tun Razak.

Biarpun sebelum itu, agenda Pakatan Rakyat itu telah dikutuk oleh ramai macai dan pemimpin UMNO dengan alasan kononnya ia hanya janji manis Pakatan Rakyat.

Malah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin menyifatkan janji pakatan pembangkang untuk menurunkan harga kereta sekiranya mereka mendapat mandat selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang adalah janji populis yang dibuat secara spontan untuk memancing undi..

Seperti biasa, bila Najib mengumumkan BN akan menurunkan harga kereta selepas PRU13, macai-macai yang pada awalnya mengutuk agenda Pakatan Rakyat itu, bertepuk tangan memuji langkah Najib itu..

Najib ketika melancarkan manifesto Barisan Nasional di Stadium Putra Bukit Jalil menjelaskan antara intipati manisfesto ialah Barisan Nasional berjanji untuk menyemak semula Dasar Automotif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat antara 20 hingga 30 peratus serta meningkatkan daya saing kereta nasional.

Malang buat rakyat Malaysia.. janji kini tinggal janji.. harga kereta yang kononnya akan diturunkan secara berperingkat langsung tidak akan diturunkan malah jangan bermimpi kata Penganalisis daripada firma penyelidikan Frost & Sullivan (F&S), Kavan Mukhtyar.


KUALA LUMPUR 8 Jan. - Pembeli tidak perlu mengimpikan penurunan harga kereta melalui pengumuman Dasar Automotif Negara (DAN) pada pertengahan bulan ini, sebaliknya dasar itu lebih menumpukan kepada usaha meningkatkan pelaburan dalam industri automotif tempatan.

Penganalisis daripada firma penyelidikan Frost & Sullivan (F&S), Kavan Mukhtyar berkata, sebaliknya dasar itu akan lebih menyentuh kepada usaha menarik pelaburan pelbagai jenama kereta asing ke Malaysia, terutama sekali insentif cukai terhadap kenderaan jenis cekap tenaga (EEV).

Beliau berkata, DAN mungkin membabitkan pengenalan dasar baharu seperti had tempoh jangka hayat kereta dan penghapusan permit import (AP), namun tidak percaya kedua-dua dasar itu akan dilaksanakan dalam tempoh lima tahun akan datang.

Menurutnya, liputan yang meluas terhadap DAN sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada jualan kereta tempatan, kerana pembeli mengharapkan dasar itu dapat menjadikan harga kereta tempatan menurun.

"Harga akan menurun, tetapi secara berperingkat terutama membabitkan model yang dipasang secara tempatan (CKD)," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar mengenai jangkaan industri automotif Malaysia 2014, di sini hari ini.

Kavan berkata, Malaysia tidak ketinggalan dalam usaha menarik pelaburan automotif asing berbanding Indonesia dan Thailand.

"Terdapat pelbagai lagi jenama kereta asing mewah yang masih belum meneroka pasaran Asia Tenggara secara besar-besaran.

"Oleh itu, saya percaya DAN amat penting bagi memastikan Malaysia mampu menarik pelabur asing," ujarnya.

Dalam pada itu, Kavan berkata, jualan kenderaan baru (TIV) bagi 2014 dijangka mencecah 675,000 unit, disumbang oleh persekitaran ekonomi negara yang baik serta pengenalan beberapa model baharu.

"TIV mungkin sedikit terjejas pada awal 2014 kerana pembeli mahu menunggu keputusan DAN. Tetapi bermula suku kedua, kadar jualan kembali pulih seperti biasa," kata beliau lagi.

Sementera itu katanya, bagi mengukuhkan kehadiran Proton dalam arena permotoran global, jenama nasional itu perlu menetapkan jumlah pengeluaran keretanya meliputi semua model sebanyak 300,000 unit setahun bagi mencapai skala pengeluaran yang ekonomi.

"Jumlah itu termasuklah untuk tujuan eksport. Barangkali, Proton boleh memulakan usahakan untuk melesenkan jenama mereka di pelbagai negara supaya dikenali di peringkat antarabangsa," katanya lagi.

Ketika ini, Proton mengeluarkan 150,000 unit kereta setahun ~ Utusan

Demo dihadapan Hong Leong Bank.. kemana menghilang 'Pejuang Kalimah'?

Posted: 08 Jan 2014 05:58 PM PST


Sewaktu aku melewati Jalan Perak yang menempatkan Wisma Hong Leong Bank dan sesiapa sahaja yang melalui kawasan itu akan melihat setiap hari akan adanya piket-piket dan bantahan oleh kakitangan Bank tersebut.

Bantahan demi bantahan dan tiada tindakkan dari pihak pengurusan,dan itulah selalu terjadi di Malaysia tercinta ini,walaupun Pemimpin-pemimpin kita terutamanya Pemimpin UMNO menyatakan kita sebuah negara Islam contoh.


Kalo korang pegi lalu situ, mmg akan nmpk setiap hari tanpa henti staf bank sana buat piket bantahan. Aku cuba mendapatkan sedikit maklumat,dan amat memeranjatkan bagi kita sebagai Rakyat sebuah Negara Islam Contoh kononnya apabila pihak Pengurusan Hong Leong bertindak biadap.


Seolah-olah Tiada lagi kebebasan beragama di negara ini,malah hak rakyat majority (Islam) dengan sengaja diabaikan apabila mereka dengan sengaja menutup bilik / ruang solat di pejabat mereka.

Bukan itu sahaja isunya, selain daripada itu Pihak pengurusan juga

1. Pihak Pengurusan mengarahkan staf Melayu / Islam bersolat Surau lain (di luar Wisma Hong Leong)

2. Dengan masa yang terhad staf Melayu / Islam ini terpaksa mencari Surau di luar dengan masa terhad. dan tidak boleh dipersoalkan .

Jika dipersoalkan bekenaan dengan masa terhad tersebut, staff tersebut akan diherdik kerana mencuri waktu bekerja dengan alasan menunaikan solat Zohor & Asar.

Ini realiti yg tepaksa diharungi staf Melayu / Islam di Hong Leong. betapa Biadapnya Pengurusan Hong Leong Bank setelah Polisi Kerajaan UMNO/BN melaksanakan tranformasi daripada EON BANK kepada Hong Leong Bank .

Bayangkan jika 100 tahun lagi UMNO menerajui negara ini,apa akan jadi kepada Umat ISLAM!

Antara tindakkan kita utk membantu saudara seagama dengan kita ialah,Cuba-cubalah memboikot dan jangan memberi peluang kedua kwpada bank Hong Leong untuk terus menindas dan menzalimi umat Islam di bumi kita sendiri..

~ Otai Reformasi 

LAporan sebelum ini sila baca di SINI

Tiada ulasan: