Selasa, 28 Januari 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Anwar Menggantikan Khalid

Posted: 27 Jan 2014 06:17 PM PST

  Datuk Seri Anwar Ibrahim kelihatan berada di landasan 
untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai 
MB Selangor dgn perletakan jawatan secara tiba-tiba 
 ADUN Kajang Lee Chin Cheh (tengah).
 
PETALING JAYA: Walaupun penafian awal mereka, pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim nampaknya sudah bersedia untuk mengambil alih dari Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor berikutan perletakan jawatan secara tiba-tiba Kajang Dewan Undangan Lee Chin Cheh.

 Speaker Selangor Hannah Yeoh mengesahkan semalam bahawa Lee, yang berasal dari PKR, telah meletakkan jawatan kerusi negerinya. Lee menyerahkan surat pada pukul 3 petang selepas bertemu Anwar dua jam lebih awal - membuka jalan untuk pilihan raya kecil di Kajang.

 Peletakan jawatan Lee dipercayai berkaitan dengan memuncaknya spekulasi bahawa Anwar merancang untuk mengetuai kerajaan Selangor.

 Khalid dijangka mengumumkan keputusannya untuk meletak jawatannya esok selepas pertemuan mingguan dengan Sultan Selangor. Walau bagaimanapun, dia mungkin akan kekal sebagai Menteri Besar sehingga selepas pilihan raya.

 Sumber yang tinggi dalam PKR berkata Khalid bersetuju untuk memberi laluan  kepada Anwar semasa pertemuan empat mata mereka pada hari Ahad.

 Khalid nampaknya bersetuju untuk pergi selepas diberitahu bahawa pemimpin PAS dan DAP telah bersetuju dengan permintaan PKR untuk perubahan dalam jawatan tertinggi di negeri ini. "Parti itu amat tegas bahawa Khalid perlu pergi dan pengumuman mesti dibuat pada minggu ini - sebelum Tahun Baru Cina," kata sumber berkenaan.

 Khalid dipercayai telah menetapkan satu syarat yang tegas, yang penggantinya bukan saingan ketatnya, Azmin Ali, timbalan presiden dan pengerusi PKR Selangor.

 Delegasi PAS terdiri dari empat pemimpin pusat, bertemu Anwar di rumahnya di Segambut pada malam Ahad untuk membincangkan perkara itu.

 Difahamkan bahawa Anwar mahu secara peribadi menjelaskan perkembangan terkini kepada PAS, yang juga meletakkan tuntutan untuk jawatan Menteri Besar selepas pilihan raya umum. PAS merasakan bahawa ia juga berhak untuk menerajui kerajaan Selangor kerana parti itu dan DAP telah memenangi 15 kerusi manakala PKR hanya 14.

 PAS Selangor mengadakan mesyuarat tergempar petang lepas untuk membincangkan perkara itu.

 Perkembangan ini berlaku di peringkat tertinggi PKR dan ramai   pegawai-pegawai tertinggi parti tidak tahu apa-apa. Malahn pembantu kepada Menteri Besar sendiri tidak sedar apa yang telah berlaku.

 Perisriwa roda giliran dramatik ini telah dimulakan tidak lama selepas kemelut PKNS dimana Khalid yang dilihat sebagai 'tangan tersembunyi' di sebalik keputusan untuk menamatkan kontrek Azmin sebagai ahli lembaga Perbadanan Pembangunan Selangor.

 Khalid terselamat dalam banyak percubaan untuk menjatuhkan beliau, tetapi ia kini seolah-olah nasib baiknya telah berakhir baginya yang dikenali sebagai "kucing dengan sembilan nyawa".

 PKR dikatakan tidak berpuas hati dengan cara dia mengendalikan beberapa isu-isu panas yang lain seperti rampasan kitab Injil oleh Jais dan atas pertelingkahan bukan Islam terhadap istilah "Allah". Kenaikan gaji yang besar untuk wakil rakyat Selangor juga menjadi kontroversi.

 Jika ini benar akan berlaku, ianya akan menjadi yang kedua  pilihan raya kecil terpaksa kedua yang melibatkan Anwar . Pada tahun 2008, isteri dan presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi membolehkan suaminya untuk kembali sebagai seorang Ahli Parlimen.

 Terdapat soalan sama ada Anwar, yang dilahirkan di Pulau Pinang, akan layak untuk jawatan tertinggi itu. Walau bagaimanapun, undang-undang Selangor hanya menentukan bahawa Menteri Besar perlu menjadi seorang Muslim dan seorang Melayu. 

 Gambar dan alih bahasa dari SINI

Tiada ulasan: