Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Zain Saidin & Che Ta bernikah 11.12.13

Posted: 30 Oct 2013 10:24 PM PDT




    Zain dan Rozita akan mengadakan sidang media khas bagi mengumumkan tarikh pernikahan mereka pada bulan hadapan.
    PETALING JAYA: Pelakon Zain Saidin menolak desas-desus kononnya dia dan aktres Rozita Che Wan bakal bernikah pada 11 Disember depan mengambil angka 11.12.13.
    Zain, 29, berkata, dia dan Rozita akan mengadakan sebuah sidang media khas bagi mengumumkan tarikh pernikahan mereka pada pertengahan bulan hadapan selepas dia kembali dari Amerika Syarikat kerana menjalani penggambaran.
    "Saya tidak pernah memberitahu kepada sesiapa untuk bernikah pada tarikh tersebut dan itu hanyalah andaian daripada pihak lain dan bukannya datang dari mulut saya atau pun Rozita.
    "Bagaimanapun persoalan itu akan terjawab pada satu sidang media khas untuk mengumumkan perkara itu sekembalinya saya daripada Amerika Syarikat pada pertengahan bulan hadapan," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini pada Khamis.
    Akhbar melaporkan pasangan itu dipercayai memilih tarikh tersebut kerana ia mempunyai turutan angka yang menarik dan sumber turut mengesahkan mengenai perkara berkenaan.
    Dalam pada itu, Zain tidak menafikan tarikh berkenaan istimewa dan menjadi pilihan banyak pasangan pengantin untuk melangsungkan perkahwinan.
    Gambar majlis merisik Zain dan Rozita yang diadakan di Carcosa Seri Negara pada 29 September lalu. Foto Ihsan AnnasEaskey Photography.
    "Ia adalah tarikh popular dan saya agak bimbang sekiranya kami memilih tarikh itu ia akan bertembung dengan banyak majlis lain yang mungkin akan menimbulkan masalah.
    "Apa-apa pun masih belum ada keputusan muktamad mengenai tarikh kahwin kami dan ia akan dijelaskan pada sidang media itu nanti," ujarnya.
    Pada 29 September lalu, keluarga Zain merisik Rozita dalam satu majlis tertutup di Carcosa Seri Negara di Kuala Lumpur.
    Sementara itu, mengulas mengenai kekasihnya mengadakan sesi bergambar pra-perkahwinan di London baru-baru ini, Zain berkata, dia tidak dapat menyertai Rozita kerana sedang menjalani penggambaran Fear Factor di Cape Town, Afrika Selatan.
    "Rozita ke sana bersama ahli keluarga yang lain dan dia ke sana bukan semata-mata untuk mengambil gambar pra-perkahwinan tetapi menguruskan beberapa perkara lain," katanya.
    Dalam perkembangan lain, Zain berkata, dia bakal berangkat ke Amerika pada Jumaat (esok) untuk menjalani penggambaran telefilem Oh! My English.

    Umno layan rakyat macam roti canai - Bob Lokman

    Posted: 30 Oct 2013 08:05 PM PDT


    Umno layan rakyat macam ROTI CANAI - Bob Lokman
    JERAI - Bekas pelakon dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman mengingatkan seluruh pengundi Dun Sungai Limau agar mengambil iktibar apa yang telah berlaku selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.
    Tampil di pentas ceramah PAS di Padang Lumat, Batu 16 di sini malam tadi, Bob atau nama sebenarnya Muhammad Hakim Lokman, melontar persoalan adakah rakyat di negara ini tidak serik diperlakukan seperti "roti canai" oleh Umno BN.
    "Mula-mula dia uli tepung penuh kelembutan, campur majerin, jadikan kecil-kecil sebesar penumbuk, sapu minyak, tutup dengan tuala good morning, perap dan simpan tempat sejuk.
    "Tapi bila nak makan, dia cengkam satu-satu, hempas atas meja, lenyek-lenyek, tarik-tarik, kemudian bakar atas tempat panas," katanya.
    Menurut beliau, itulah cara Umno melayan rakyat selama ini dengan membelai penuh kasih sayang ketika kempen, namun selepas pilihan raya, rakyat dijadikan mangsa.
    Beliau memberi contoh janji BN sebelum PRU13 lalu yang berjanji tidak akan menaikkan harga petrol dan barangan lain, namun selepas pilihan raya, petrol dan terbaru harga gula naik serta merta.
    Itu belum lagi dengan perlaksanaan cukai GST, yang sebelum ini dicanang tidak akan dilaksanakan, namun selepas pilihan raya semuanya berubah.
    "Waktu kempen PRU13 lalu saya dah kata jangan undi BN nanti minyak naik, gula naik, tapi ramai tak nak dengar.
    "Jadi sekarang saya nak kata apa lagi. Cukup la, jangan sebab dapat kain sarung, helmet, kita lupa apa yang dah mereka buat.
    "Jangan la kita jadi macam roti canai," katanya.
    Turut berceramah sepentas dengan beliau malam tadi termasuk Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat Aiman Atirah Al-Jundi, serta Timbalan Pesuruhjaya II PAS Terengganu Muhyidin Abdul Rashid.
    Semalam adalah malam kedua Bob Lokman hadir membantu kempen PAS di Sungai Limau di sini.
    Pada 2011 lalu, Bob mengumumkan menyertai PAS dan telah menyerahkan borang keahliannya kepada mantan Menteri Besar Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan Razak yang juga bekas Adun Sungai Limau dalan satu majlis di negeri ini.

    Harakahdaily

    Potong zakar kerana tiada teman wanita

    Posted: 30 Oct 2013 07:10 PM PDT

    Kerana terlampau tertekan selepas gagal mendapat teman wanita, seorang lelaki berusia 26 tahun, mengambil jalan singkat dengan memotong kemaluannya.


    Namun selepas berbuat demikian, Yang Hu, memutuskan untuk menyambungnya semula dan telah menaiki basikal untuk rawatan di hospital.

    Malang menimpanya apabila doktor memberitahu bahawa `nyawanya' itu tidak dapat disambung kerana kemaluannya itu tertinggal di rumah.

    Bagaikan pak pandir, Yang Hu kemudiannya menaiki basikal untuk pulang ke rumah bagi mengambil cebisan kemaluannya itu.

    Apabila Yang Hu tiba di hospital, doktor pula memberitahu bahawa mereka tidak dapat menyambungnya semula kerana dia kehilangan banyak darah untuk tempoh yang panjang.

    Betapa kecewanya Yang apabila mendapati kelakiannya itu tidak dapat disambung semula.

    Menurut rakan-rakannya, dia mengalami tekanan selepas gagal menemui teman wanita, meskipun sudah sekian lama bekerja di kilang membuat pakaian di Jiaxing.

    Kekecewaannya itu semakin buruk hingga menyebabkan dia memutuskan untuk memotong kemaluannya pada pukul 9 malam, dua hari lalu iaitu selepas pulang dari kerja.

    Dalam pada itu rakan-rakannya mengecam doktor di hospital terbabit kerana tidak menyediakan ambulan kepada Yang. Jika tidak sudah tentu kelakian Yang dapat diselamatkan.

    Padi Jantan [Blogger Umno] diarah bayar RM130 Ribu pada bekas SU ustaz Azizan

    Posted: 30 Oct 2013 08:57 AM PDT

    Sobbri Sudin (gambar), pengendali blog Padi jantan diarahkan mahkamah supaya membayar RM130 000 kepada bekas SU Menteri Besar, Tan Sri Azizan Abdul Razak, Muhammad Sanusi Md Nor kerana menfitnah.

    Dia diarah membayar gantirugi am sebanyak RM100,000 dan kos sebanyak RM30,000 dalam tempoh sebulan. 

    Mahkamah mengambil kira kedudukan plaintif sebagai bekas SU MB serta penglibatan dalam parti politik sebagai Timbalan Ketua Pemuda Pas dan Ketua Penerangan Pas Kedah, selain fitnah yang dibuat melalui internet, keluarga plaintif yang menanggung kesannya, kata Pesuruhjaya Kehakiman, Abu Bakar Katar dipetik Sinar Harian.


    Muhammad Sanusi yang ketika itu SU Politik Azizan memfailkan saman fitnah pada 27 Febuari berhubung laporan blog pada 22 Julai 2012, kerana mengaitkan dirinya dengan rasuah bernilai RM1.3juta, selain didakwa berada dalam lokap SPRM Kedah.

    Dakwaan itu bersifat fitnah kerana ketika itu, beliau hadir pada program MB menyampaikan sumbangan Ramadan di Masjid Alor Semela, Jalan Datuk Kumbar. 

    dollah yankee

    0
    sumber :-

    dollah yankee


    'Gencok' sakan la.. pemimpin BN/umno!

    Posted: 30 Oct 2013 07:23 PM PDT



    Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang dibentangkan baru-baru ini (dan yang sebelum-sebelum ini) amat jelas menunjukkan terdapat beberapa 'JERUNG' yang membuat keputusan yang merugikan wang rakyat dan membelakangkan kerajaan.

    Lalu Ketua SPRM Abu Kassim pun kalut lah nak tunjuk kat rakyat kata dia buat kerja bila dia kata nak cadangkan satu pindaan undang-undang baru (seksyen 23 SPRM) yang boleh mendakwa 'JERUNG' jerung ini. Gurkah-gurkah politik di'port' pun hari-hari dok monitor perkembangan ini dan hari-hari pun dok tunggu Abu Kassim. Tapi hampeh!!! Apa pun tarak!!! Abu Kassim pun ghaib entah ke mana.

    Setahu gurkah-gurkah ini, susulan laporan dari audit itu, sebanyak 15 kertas siasatan telah pun dibuka olih Abu Kassim, tapi sampai hari ini apa 'bala yellow' (maap,hanya orang penang saja yang tau perkataan ini) pun tak dak dengar.

    Lalu seorang dari gurkah-gurkah ini pun membuat panggilan kepada sahabat setia mereka di SPRM sebelah Citi Bank bertujuan untuk korek..korek..korek.. tentang perkembangan 15 kertas siasatan yang dibuka. "Sabaq lah geng, kertas siasatan ni baru 2 minggu depa buka. Depa pun tengah dok tengok-tengok,nanti kalu apa2 aku helo lah hangpa", itu jawapan yang diterima.

    OK, fair enough ...

    Apa kah undang-undang yang ada sebelum ini tak cukup untuk tangkap 'JERUNG'jerung ini? Atau apakah 'JERUNG' jerung ini tertakluk kepada buku undang-undang B,manakala ikan-ikan 'BILIS' pula didalam buku undang-undang A? (Kan Malaysia kita ada 2 buku undang-undang? Kah..Kah..Kah..)

    "Woitt..sapa kata Malaysia ada 2 buku undang-undang?, 2? 3 daaa..!!". 
    "Aikk? tambah lagi 1 pulak? yang khas untuk yang berkaitan dengan RASUAH. 
    Lagi banyak lah Abu Kassim kena telan 'panadol'". Kah..Kah..Kah..

    Tak percaya? Nah..! 
    Knowingly, the Barisan Nasional is on a spree of passing bad laws under the pretext of safeguarding the security of the nation,they (BN) passed the amendments to the Prevention of Crime Act 1959,
    Now by introducing a new Section 203A to the Penal Code, they are going to punish those who expose corruption ...
    dollah yankee - mana dia tak penin..lain yang dia nak 'introduce',lain pula yang diluluskan..Kah..Kah..Kah.., semua orang kena tutup mulut 'for the sake of national security'..???..poodahhh!!!

    Tarak sekolah punya orang !!!

    Posted: 30 Oct 2013 01:00 AM PDT

    Ini kejadian pada bulan Jun lalu,bila penyambung seluar keluar jambatan Pulau Pinang telah runtuh dan membunuh seorang pengguna jalanraya dan telah mencederakan beberapa orang lagi.
    ... dan ini laluan yang sama ketika gurkah-gurkah politik di'port' melalui nya sebentar tadi ...

    Tak sampai pun empat bulan selepas kejadian pada bulan Jun lalu, gurkah-gurkah ini ingat kejadian hari itu juga telah memberi pengajaran kepada kontraktor untuk menambahbaikan tahap keselamatan kepada pengguna-pengguna jalan raya atau sekurang-kurangnya mereka ada sikap kesihan kepada kami dan lain-lain pengguna supaya jangan ada lagi pengguna yang boleh jadi janda atau boleh jadi balu atau pun ada yang 'mati katak'. Tapi hampeh !!! sebab ini lah Malaysia-ku ... "nak mati, mati lah!. apa nak buat?!".

    Lihat lah sendiri bagaimana forklift diatas sedang diguna unuk membuat kerja-kerja penghadang pada penyambungan semula penyambung susur keluar yang runtuh tempohari, sedangkan dibawahnya pula kenderaan-kenderaan sedang lalu lalang seperti biasa. Betapa  malang nya nasib kita dan nasib kami kalau lah berlaku sedikit kesilapan akibat kelalaian manusia yakni buruh-buruh yang terdiri dari pendatang asing dari pelbagai negara yang tak ambil pot atau tak tahu apa ke benda tentang 'safety'... 
    Lu orang sendiri fikir lah ...

    dollah yankee -
    Kalau ikut jadual pembinaan...hari ini kita dah boleh guna dan melalui jambatan ke-2 ini.







    RAKYAT MARHAEN

    0
    sumber :-

    RAKYAT MARHAEN


    Menteri: Kerajaan belum sedia ambil alih pembinaan rumah kos rendah

    Posted: 30 Oct 2013 08:24 PM PDT


    Cadangan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (Rehda) agar pembinaan rumah kos rendah diambil alih oleh agensi kerajaan dan pemaju hartanah negeri masih belum sedia diteliti kerajaan.
    Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan (gambar) berkata, kerajaan sememangnya mengambil tanggungjawab untuk membina lebih banyak rumah kos rendah akan tetapi berdepan dengan masalah kapasiti yang terhad.
    "Kami mengambil tanggungjawab tersebut namun dalam industri ini, kerajaan mempunyai kapasiti terhad. Saya faham dari mana datangnya cadangan itu. Namun seperti yang saya katakana, kita mencari formula terbaik dan dinamik.
    "Apabila rumah kos rendah tidak lagi menjadi keperluan maka kita akan memudahkan beberapa syarat. Rehda dan kerajaan mempunyai hubungan yang baik. Kami ada halatuju yang sama bagi memastikan industri perumahan berkembang dan mampu menyumbang kepada pembangunan negara.
    "Pihak kerajaan menghargai apa yang telah dilakukan oleh Rehda dengan membina banyak rumah kos rendah. Ia idea yang baik dan akan diteliti kemudian," katanya kepada The Malaysian Insider selepas menghadiri Jamuan Makan Malam Rehda 2013 di Bukit Kiara, Kuala Lumpur malam tadi.
    Timbalan Presiden Rehda Datuk Fateh Iskandar Mohamed Mansor semasa berucap di majlis tersebut mencadangkan agar pembinaan rumah kos rendah untuk golongan berpendapatan rendah dibangunkan oleh agensi di bawah kerajaan persekutuan serta pemaju hartanah negeri.
    Katanya, pandangan ini harus diteliti kerajaan supaya rakyat Malaysia dapat memiliki rumah idaman mereka.
    Read More / Baca Lagi >>

    Tido Lagi: Ni Kekurangan Gula Dalam Badan..???

    Posted: 30 Oct 2013 07:58 PM PDT

    PM Haji Najib didapati lena dan tidur disebabkan kepenatan ketika Forum Ekonomi  Islam Sedunia di London baru-baru ini. Gambar beliau tidur telah tersebar di media internet.
    Persoalan yang menjadi tanda tanya rakyat ialah adakah Najib kepenatan disebabkan kekurangan gula dalam badan?

    Adakah PM Haji Najib sedang mempraktikkan minum air tanpa gula seperti yang disarankannya?

    Kekurangan gula dalam badan juga boleh menyebabkan keletihan dan tidak bermaya.

    Gambar PM Najib tidur di forum ini mengingatkan kita akan Mantan PM, Pak Lah yang kerap gambarnya tidur dirakam oleh pihak media. Sebagai seorang ketua negara, perlakuan ini hadapan masyarakat antarabangsa sedikit sebanyak memburukkan imej di negara pada negara luar.

    Wong Chen : Tangani jenayah secara holistik

    Posted: 30 Oct 2013 07:48 PM PDT

    SHAH ALAM 31 OKT : Masalah jenayah harus ditangani secara holistik dan bukan hanya tertumpu kepada penguatkuasaan undang-undang semata-mata, tegas Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen.
    jenayah wong chenWong Chen berkata, aspek ekonomi juga harus diberi perhatian sama serius seperti penguatkuasaan undang-undang dalam mengekang kes jenayah di negara ini.
    "Andaikan seorang penjenayah melakukan rompakan bersenjata setiap hari, negara bakal menyaksikan 365 kes jenayah sepanjang tahun.
    "Bayangkan kalau 10 ribu penjenayah dengan komitmen yang sama. Jadi berapa banyak anggota polis diperlukan untuk tangani masalah ini?," katanya ketika dihubungi TVSelangor.
    Wong Chen berkata, beliau mengesa Kerajaan Pusat bersikap lebih prihatin dengan pengurusan pentadbiran yang lebih cekap dalam memberi suasana ekonomi yang lebih baik kepada rakyat terbanyak.
    Gesaannya itu diambil kira dari kehidupan rakyat yang semakin menekan ekoran desakan ekonomi yang saban hari semakin merunsingkan.
    Kata Wong Chen, penjenayah di negara ini seakan komited menjadikan jenayah sebagai satu kerjaya tetap sehingga sanggup menyeludup senjata api dari negara jiran.
    Read More / Baca Lagi >>

    Negara Malaysia impian saya

    Posted: 30 Oct 2013 07:43 PM PDT


    dr mazlyn


    Oleh Dr Mazlyn Mustapha

    NAMA saya Mazlyn binti Mustapha, saya adalah anak ketiga daripada lima adik-beradik perempuan. Arwah ayah saya adalah seorang jurutera aeronautik dan ibu saya seorang surirumah tangga yang bertungkus-lumus membesarkan kami lima beradik.
    Saya lahir, membesar dan tinggal di Petaling Jaya. Ini adalah kampung halaman saya. Saya sering memperkenalkan diri sebagai seorang doktor, kerjaya yang saya tumpukan selama hampir 20 tahun, selepas menduduki peperiksaan SPM di MRSM Taiping dan melanjutkan pelajaran di Dublin, Ireland dan menetap di sana selama 11 tahun termasuk pengajian ijazah, bekerja dan seterusnya menduduki peperiksaan post-graduate.
    Saya dan suami, yang juga seorang doktor, pulang ke tanah air pada 2007 untuk berkhidmat kepada rakyat Malaysia yang telah membiayai pengajian kami selama ini. Itulah matlamat kami sewaktu berdikari di perantauan.
    Kami berkhidmat di HUSM di mana suami berpeluang meneruskan pengajian dan akhirnya menjadi pakar pembedahan plastik dan rekonstruktif. Kami mempunyai tiga anak, dua lahir di Ireland dan yang bongsu, lahir di Kelantan.
    Read More / Baca Lagi >>

    Anak syarikat PKNP rugi: Kerajaan BN Perak didesak selamatkan wang rakyat

    Posted: 30 Oct 2013 07:40 PM PDT


    howard lee


    IPOH, 31 OKTOBER: Kerajaan Barisan Nasional (BN) Perak digesa bertindak terhadap beberapa syarikat kerajaan negeri berikutan prestasi buruk akibat ketidakcekapan dan keborosan agensi berkenaan di bawah pentadbiran BN seperti dalam laporan Ketua Audit Negara bagi Negeri Perak.
    Ia antara lain membabitkan kerugian anak syarikat milik penuh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNK), Perak Industrial Resources Sdn Bhd (PIRSB) sebanyak RM8.59 juta.
    Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Pasir Pinji, Howard Lee Chuan How, kegiatan utama PIRSB adalah membantu memajukan  sektor ekonomi negeri menerusi penggalakan pelaburan dan penerokaan bidang baru dengan memiliki sembilan anak syarikat.
    "Bagaimanapun, hanya lima anak syarikat yang aktif berniaga dalam tempoh pengauditan itu dijalankan," katanya.
    Beliau berkata, skop kajian yang dijalankan oleh unit yang ditubuhkan ini adalah berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara membabitkan penyata kewangan bagi tahun 2009 hingga 2011 yang meliputi aspek kewangan dan aktiviti utama syarikat dengan tumpuan terhadap prestasi kewangan pengurusan sehingga 2012.
    Read More / Baca Lagi >>

    BN belanja melampau, ekonomi dalam bahaya

    Posted: 30 Oct 2013 07:38 PM PDT


    nga kor ming


    KUALA LUMPUR, 30 OKTOBER: Kerajaan Barisan Nasional (BN) secara tidak langsung mendedahkan kepincangan pengurusan kewangan negara apabila mempamerkan beban tanggungan dan perbelanjaan melampau dalam Bajet 2014 yang diumumkan minggu lalu.
    Menjelaskan lanjut dalam empat poin utama, Ahli Parlimen DAP Taiping, Nga Kor Ming berkata bajet kali ini terpaksa membuat peruntukan besar dengan keadaan perolehan kerajaan yang tidak seimbang.
    "Pertama, bajet ini merupakan bejet defisit 17 tahun berturut-turut sejak 1998. Di bandingkan dengan jangkaan hasil kerajaan, jumlah defisit tahun depan berjumlah RM40.1 billion. Ini satu jumlah defisit yang besar dan jika termasuk bil perbekalan tambahan, jumlah defisit negara sebenar akan berjumlah lebih RM60 billion," kata beliau.
    Katanya, sejak Ahli Parlimen PKR Anwar Ibrahim "direhatkan di Sungai Buloh", Malaysia tidak pernah menikmati belanjawan lebihan sebaliknya sentiasa terbelenggu dalam keadaan defisit.
    "Kedua, bajet ini menonjolkan betapa teruknya hutang negara yang semakin menggunung. Ketika YB Pematang Pauh menjadi Menteri Kewangan, hutang negara kita berada di paras sekitar RM90 billion, dalam tempoh lapan tahun Pematang Pauh menjadi Menteri Kewangan, hutang negara bukan sahaja tidak meningkat sebaliknya berjaya dikurangkan ke paras RM80 billion.
    Read More / Baca Lagi >>

    Police arrest student protesters in Egypt

    Posted: 30 Oct 2013 07:35 PM PDT

    PAS bawa turun penceramah ‘heavyweight’ walaupun Sungai Limau kubu kuat

    Posted: 30 Oct 2013 07:31 PM PDT


    PAS tidak mengambil mudah Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau kali ini, apabila menurunkan penceramah 'heavyweight' iaitu bekas naib presiden Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib (gambar) dalam misi mempertahankan kubu kuat mereka itu.
    Muhammad ataupun dikenali 'Mat Tyson' sebelum ini banyak membantu PAS dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu, terutamanya dalam merampas kerusi-kerusi kubu kuat Umno di Selangor.
    Dalam ceramah pertama di Sungai Limau malam tadi, bekas Menteri Besar Selangor itu berkata, Umno sekarang jauh bezanya dengan dahulu, di mana parti tersebut lebih mendatangkan kemudaratan daripada kebaikan kepada negara.
    "Berbeza dengan Umno dan pentadbiran kerajaan yang diterajui perdana menteri terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman hinggalah Tun Hussein Onn. Sekarang saya lihat Umno lebih banyak bawa kemudaratan.
    "Keadaan sekarang tidak lagi selamat seperti dahulu, lihat sajalah jenayah yang berlaku setiap hari," kata Muhammad dalam ceramah berkelompok di Simpang 3 Luar, Sungai Limau.
    Muhammad dilihat berperanan penting dalam memancing penyokong tegar konservatif Umno khususnya di luar bandar.
    Semasa PRU13 lalu, Muhammad menjelajah ke seluruh pelosok kawasan pedalaman yang menjadi penempatan masyarakat Melayu di seluruh negara, berkempen atas tiket PAS.
    Sementara itu, Muhammad juga menyeru agar pengundi Sungai Limau memilih calon PAS, Mohd Azam Abd Samad sebagai isyarat menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dianggap sebagai punca kenaikan harga barang.
    Read More / Baca Lagi >>

    Muhyiddin Dah Pandai Melawak, Katanya Projek Pembangunan Bukan Untuk Beli Undi...

    Posted: 30 Oct 2013 07:29 PM PDT

    Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang kini lebih lapang dadanya berikutan permohonan maafnya telah diterima baik oleh keluarga Allahyarham Ustaz Azizan sedangkan isu keterlanjurannya mengaitkan bekas MB Kedah yang dipotong kakinya dengan pemansuhan subsidi gula menjadi percakapan ramai, dilihat semakin bersemangat meneruskan kempennya untuk memastikan kemenangan BN di Sungai Limau pada 4 November ini.

    Beliau bukan saja semakin kerap turun ke menemui pengundi, bahkan semakin rancak mencurahkan wang pembayar cukai rakyat atas nama UMNO dan BN bagi memastikan Pas tewas dalam pilihanraya kecil ini. Setelah pelbagai projek pembangunan dicurahkan sebelum ini, terbaru ini beliau memberi RM400 ribu untuk sebuah madrasah, RM3 untuk jeti nelayan dan kemudian lebih RM2 juta untuk sekolah-sekolah Cina.

    Namun kata Muhyiddin, semua projek pembangunan dan curahan peruntukan kewangan itu bukan bertujuan membeli sokongan daripada pengundi Sungai Limau, tetapi hanya kebetulan saja pilihanraya kecil sedang berlangsung.

    Katanya, bantuan kepada rakyat adalah program berterusan kerajaan, tidak kira sama ada berlangsung pilihanraya atau tidak.

    Hahahaha...ramai yang ketawa mendengar kenyataan Muhyiddin ini. Ada pula yang berkata, TPM yang selama ini dikenali dengan wajah serius dan jarang tersenyum, rupa-rupanya sudah pandai melawak sekarang ini. Lawaknya ialah beliau datang setiap hari ke Sungai Limau dan memberi projek serta pertuntukan di sana-sini tetapi tidak mahu undi.

    Maknanya dengan segala yang diberikannya ini, Muhyiddin tak kisah pun jika pengundi Melayu dan Cina terus menyokong Pas. Biarlah Pas menang dan BN kalah lagi untuk kali keenam berturut-turut. Sebabnya Muhyiddin tak mahu segala pemberiannya itu dibalas dengan undi.

    Biarlah juga Menteri Besar Kedah yang juga Pengerusi BN Kedah yang telah malu besar kerana kalah bertanding Naib Presiden UMNO dua minggu lalu sedangkan namanya begitu popular di kalangan ahli UMNO, sekali lagi ditimpa malu kerana ditolak oleh pengundi Sungai Limau pula.
    Read More / Baca Lagi >>

    Sg Limau: Calon BN pun berkopiah putih

    Posted: 30 Oct 2013 07:13 PM PDT


    JERAI: Latar belakang dan budaya masyarakat Islam di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Limau yang taat beragama mungkin mendorong calon BN dan para pemimpin Umno merubah corak pemakaian dan bahan kempen apabila mengenakan kopiah putih yang agak sinonim dengan PAS.

    Sepanduk dan papan iklan calon BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim yang dipasang di sekitar kawasan PRK Dun Sungai Limau sebahagiannya memaparkan foto beliau dengan kopiah atau ketayap putih.

    Imej Dr Ahmad dengan kopiah putih ini menghiasi sepanduk dan papan iklan bertemakan "Berani Hijrah" bagi menyaingi tema "Kekal" calon PAS, Ustaz Mohd Azam Abd Samat.Read More / Baca Lagi >>

    Sg Limau: Adakah ‘Kekal’ atau ‘Berani Hijrah’?

    Posted: 30 Oct 2013 07:10 PM PDT

    Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri N.20 Sungai Limau kini sudah pun memasuki ke fasa terakhir kempen yang masih berbaki beberapa hari sahaja lagi sebelum hari pengundian pada Isnin, 4 November 2013.

    Pengundi DUN Sungai Limau ini berjumlah seramai 27,222 orang dengan komposisi mengikut kaum iaitu 93 peratus ialah pengundi Melayu, 6.7 peratus pengundi Cina, 0.6 peratus pengundi India dan selebihnya kaum-kaum lain. DUN Sungai Limau ini terletak di bawah Parlimen Jerai yang telah berjaya ditawan oleh Barisan Nasional (BN) dalam Pilihanraya Umum (PRU) ke 13 yang lalu melalui calonnya, Datuk Seri Jamil Khir Baharom manakala dua lagi DUN iaitu Guar Chempedak dan Gurun juga dikuasai BN.

    Kerusi DUN Sungai Limau ini boleh dikategorikan sebagai kubu kuat PAS kerana penyandangnya sebelum ini, Almarhum Tan Sri Ustaz Azizan Abdul Razak telah berjaya mempertahankan kerusi tersebut semenjak tahun 1995 yang pada ketika itu dikenali dengan nama DUN Sala. Melihatkan majoriti yang dimenangi setiap kali pilihanraya tersebut, ia ada turun naiknya bermula pada PRU 1995 dengan majoriti hanya 196 undi, PRU 1999 dengan majoriti meningkat kepada 2621 undi, PRU 2004 dengan majoriti menurun kepada 1080 undi, PRU 2008 dengan majoriti 3212 undi dan yang terkini PRU 2013 dengan majoriti 2774 undi.

    Menyorot kembali keputusan PRU 13 yang lalu, daripada keseluruhan 57 saluran mengundi, PAS berjaya memenangi 39 saluran manakala BN menang di 18 saluran mengundi biasa dan undi pos. PAS berjaya menguasai 14 Pusat Daerah Mengundi manakala BN berjaya berkubu di 5 Pusat Daerah Mengundi iaitu Selengkoh, Sungai Daun, Sungai Kering, Dulang Kecil dan Dulang Besar. Hal ini dapat dilihat dengan pencapaian BN memenangi kesemua saluran di kelima-lima pusat daerah mengundi tersebut. BN turut memenangi dua saluran pengundi muda di Pusat Daerah Mengundi Simpang Tiga, dan empat saluran pengundi tua iaitu di Pusat Daerah Mengundi Sungai Limau, Kabu Sepuloh, Sedaka dan Padang Lumat.

    Read More / Baca Lagi >>

    Sg Limau: Umno layan rakyat macam roti canai - Bob Lokman

    Posted: 30 Oct 2013 07:09 PM PDT


    JERAI: Bekas pelakon dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman mengingatkan seluruh pengundi Dun Sungai Limau agar mengambil iktibar apa yang telah berlaku selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

    Tampil di pentas ceramah PAS di Padang Lumat, Batu 16 di sini malam tadi, Bob atau nama sebenarnya Muhammad Hakim Lokman, melontar persoalan adakah rakyat di negara ini tidak serik diperlakukan seperti "roti canai" oleh Umno BN.

    "Mula-mula dia uli tepung penuh kelembutan, campur majerin, jadikan kecil-kecil sebesar penumbuk, sapu minyak, tutup dengan tuala good morning, perap dan simpan tempat sejuk.

    "Tapi bila nak makan, dia cengkam satu-satu, hempas atas meja, lenyek-lenyek, tarik-tarik, kemudian bakar atas tempat panas," katanya.

    Menurut beliau, itulah cara Umno melayan rakyat selama ini dengan membelai penuh kasih sayang ketika kempen, namun selepas pilihan raya, rakyat dijadikan mangsa.

    Beliau memberi contoh janji BN sebelum PRU13 lalu yang berjanji tidak akan menaikkan harga petrol dan barangan lain, namun selepas pilihan raya, petrol dan terbaru harga gula naik serta merta.
    Read More / Baca Lagi >>

    Kuin: Tiga MB, tiga lokasi berubah

    Posted: 30 Oct 2013 07:07 PM PDT


    JERAI: Perancangan membina kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (Kuin) telah dibuat sejak zaman Tan Sri Sanusi Junid menjawat Menteri Besar tetapi lokasi pembinaannya berubah setiap kali Kedah mendapat MB baru.

    Hanya setelah teraju kerajaan negeri diambil alih oleh PAS pada 2008, hasrat penubuhan kampus tetap Kuin menjadi kenyataan.

    Ketika Sanusi Junid menjawat MB, kampus tetap Kuin dicadangkan di Yan tetapi diubah ke Jeneri, Sik di era pentadbiran MB Datuk Seri Syed Razak Syed Zain.

    Datuk Seri Mahdzir Khalid pula mengubah cadangan lokasi Kuin ke Suka Menanti apabila mengambil alih teraju negeri. Bagaimanapun masalah pengambilan balik tanah sawah penduduk mengakibatkan projek itu tertangguh.

    Hanya setelah Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri kampus tetap Kuin didirikan di Kuala Ketil.

    Pemilihan Kuala Ketil sebagai tapak kampus tegap Kuin dibuat atas beberapa faktor antaranya keluasan tanah milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK); matlamat pembangunan bandar baru, perancangan pembangunan masa depan, jaringan perhubungan, pembangunan sosial setempat dan kepadatan penduduk.

    Bagaimanapun perkembangan pesat Kuin dengan kampus baru bernilai RM330 juta itu terbantut apabila BN kembali berkuasa di Kedah.
    Read More / Baca Lagi >>

    Pemimpin Umno pertahan Perkasa, dakwa kumpulan bukan Melayu juga ekstrem

    Posted: 30 Oct 2013 07:06 PM PDT

    Ketika Pakatan Rakyat (PR) bersetuju pandangan sempit Perkasa bertentangan dengan usaha transformasi pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, pemimpin Umno berhujah wujud juga kumpulan bukan Melayu esktrem lain yang berjuang untuk komuniti mereka.

    Pembangkang menekankan keberadaan Perkasa di sisi pentadbiran Najib adalah satu langkah yang silap dan tidak seiring dengan transformasi dibawa beliau kerana mereka sering mencetuskan kontroversi dengan kritikan-kritikan menggugat perpaduan.

    Bekas menteri kabinet Datuk Zaid Ibrahim bersetuju dengan pandangan tersebut dan mengecam Perkasa serta menyifatkan kumpulan itu sebagai satu ancaman kepada keamanan dan kestabilan negara ini.

    "Kewujudannya memalukan negara, terutamanya orang Melayu," kata beliau dalam satu artikel dihantar kepada The Malaysian Insider semalam.
    Read More / Baca Lagi >>

    Mansuh subsidi hukuman berat kepada rakyat

    Posted: 30 Oct 2013 07:02 PM PDT

    Jom Shopping Deepavali anjuran DUN Gombak Setia 1
    GOMBAK 31 OKT : Tindakan kerajaan pusat memansuhkan subsidi barangan keperluan rakyat pada pembentangan Bajet 2014 adalah satu 'hukuman berat' kepada rakyat sedangkan pentadbiran kerajaan tidak mengamalkan cara berhemah berbelanja sehingga menyebabkan berbilion wang rakyat.

    Adun Gombak Setia, Hasbullah Ridzwan, berkata golongan berpendapatan rendah dan sederhana akan terus dihimpit dengan kekangan ekonomi hasil daripada tindakan pemansuhan subsidi itu.
    "Kita melihat ini sebagai satu bencana kepada rakyat apabila bajet baru-baru ini menarik beberapa subsidi barang keperluan rakyat seperti gula apatah lagi bila menjelang perayaan," kata beliau kepada TV Selangor.
    Hasbullah berkata, kerajaan pusat perlu mengamalkan konsep perbelanjaan berhemah dan mencari jalan mengatasi defisit negara.
    "Kerajaan perlu memikirkan langkah mencari alternatif lain untuk mengurangkan defisit dan kelemahan mereka dalam mentadbir.
    Read More / Baca Lagi >>

    PRK UIA: Pro-M menang 22 daripada 25 kerusi

    Posted: 30 Oct 2013 06:59 PM PDT


    GOMBAK: Wufi meneruskan momentum kemenangan Pro Mahasiswa di seluruh Malaysia apabila memenangi sebanyak 22 daripada 25 buah kerusi yang dipertandingkan pada Pilihan raya Kampus (PRK) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) 2013.

    "Walaupun kami berjaya mengekalkan kemenangan di dalam PRK kali ini, namun kami telah mendapat tamparan apabila berlaku kemerosotan undi di beberapa kuliah," kata Pengerusi Wufi, Muhd Najib.

    Walaupu begitu, ujar beliau pihaknya berjaya memenangi kerusi yang sengit di kuliah undang-undang.

    Sehubungan itu, pihaknya mengucapkan tahniah dan takziah kepada semua calon yang telah memenangi PRK kali ini.

    "Tidak lupa juga setinggi-tinggi ucapan terima kasih ditujukan kepada semua pihak, khususnya para pengundi dan tenaga jentera yang telah bertungkus lumus berkempen demi memberi kemenangan kepada calon-calon kami," ujarnya.
    Read More / Baca Lagi >>

    Bajet 2014: Cakap besar subsidi rakyat hilang juga

    Posted: 30 Oct 2013 06:57 PM PDT


    Kata Perdana Menteri semasa membentang Bajet 2014, tahun 2013 akan menyaksikan perkembangan ekonomi sebanyak 4.5 hingga 5 peratus. Manakala KDNK negara pada 2014 dijangka oleh Perdana Menteri sebanyak RM34,126 berbanding tahun 2009 hanya RM24,879.

    Ada beberapa fakta lagi dinyatakan oleh Perdana Menteri untuk menunjukkan betapa makmurnya negara di bawah seliaan Umno dan BN. Melihat kepada muqaddimah teks ucapan Bajet 2014 menyebabkan rakyat seperti saya bertanya.

    Apa rasionalnya segala subsidi dikurang atau dihapuskan? Apa rasional GST dilaksanakan? Dan apa pula rasionalnya rakyat digesa berjimat cermat?

    Apa guna cakap besar dalam bajet sedangkan subsidi ditarik juga. Kerajaan tidak pula mendedahkan berapa hutang negara dan hutang isi rumah yang ditanggung rakyat.

    Hanya dalam perenggan ke-18 sahaja Perdana Menteri mengakui negara turut menerima tempiasan pengucupan ekonomi walaupun kemudiannya bercakap besar kembali mengatakan ekonomi negara terus mapan.

    Kelihatannya kerajaan menjadi peka secara mendadak terhadap kesihatan rakyat walaupun tatkala berhadapan dengan rangkaian makanan segera yang juga memudaratkan, kerajaan menjadi lemah kerana mereka adalah syarikat gergasi yang boleh membaham kerajaan kita tambah-tambah menjelang termeterainya TTPA kelak.

    Lebih menarik janji Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan pengurangan subsidi gula berjumlah RM442 juta tahun ini akan dibelanjakan untuk bidang kesihatan kepada rakyat. Jadi beliau mulai menabur janji dengan melupakan tindakan rakyat yang mencatat dan menyimpan dokumen kenyataan media beliau.
    Read More / Baca Lagi >>

    Apa terjadi kepada Malaysia jika Dr Mahathir masih lagi PM?

    Posted: 30 Oct 2013 06:55 PM PDT

    Sedekad lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad telah meninggalkan pejabatnya sebagai Perdana Menteri dan juga Presiden Umno.
    Adakah Malaysia akan berubah jika beliau masih lagi memegang jawatan berkenaan?
    Walaupun mempunyai perbezaan pendapat, penganalisis politik tanah air bersetuju dengan satu perkara - Dr Mahathir tidak akan bertolak ansur dengan perkara melibatkan agama dan perkauman yang kini sedang berlaku di negara ini.
    Ini bermaksud beliau akan menjalankan pentadbiran dengan undang-undang yang lebih ketat demi kestabilan politik.
    Ia turut bermakna akta pencegahan seperti Akta Keselamatan Negara (ISA) yang memperuntukkan penahanan tanpa bicara dan Akta Ordinan Darurat (EO) tidak akan dimansuhkan.
    "Pentadbiran yang kuat dan berdisiplin membayangkan kerajaan Mahathir. Mengenali beliau, saya tidak rasa beliau akan berubah walaupun masih mentadbir," kata penganalisis politik UiTM Sabah Dr Arnold Puyok.
    Selain itu, Dr Mahathir juga tidak akan membiarkan skandal seperti Zon Bebas Cukai Pelabuhan Klang (PKFZ) dan juga skandal projek ternakan lembu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) bernilai RM250 juta.
    "Beliau menguruskan kerajaan yang tegang dan akan berupaya mencari jalan menyembunyikan skandal berkenaan sebelum ia terdedah kepada umum," kata penganalisis politik Khoo Kay Peng.
    Dalam sepuluh tahun kebelakangan ini, pelbagai kejadian berlaku.
    Selain PKFZ dan NFC, kekalahan majoriti dua pertiga kerajaan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum 2008 dan 2013, perhimpunan Bersih, gerakan Hindraf dan pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada pertuduhan liwat.
    Projek kesayangan Dr Mahathir seperti pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris yang mana beliau percaya akan mengembangkan ekonomi negara mungkin akan diteruskan namun ia bakal dilakukan dengan lebih telus.
    Beliau juga akan menghadapi rasa tidak senang orang ramai disebabkan perubahan landskap politik termasuk perkembangan internet, yang beliau janjikan untuk tidak ditapis.
    Read More / Baca Lagi >>

    Puan Sri Faekah: Saya sedia memaafkan Tan Sri Muhyiddin

    Posted: 30 Oct 2013 06:50 PM PDT

    Puan Sri Faekah Sheikh Hamzah 
    ALOR SETAR - Permohonan maaf Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada keluarga Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak diterima dengan hati terbuka oleh isteri Azizan, Puan Sri Faekah Sheikh Hamzah.
    "Saya sedia memaafkan dan percaya kemungkinan kenyataan itu disalah tafsir pihak tertentu dan disebarkan secara tidak betul," katanya, ketika dihubungi, semalam.

    Menurutnya, Muhyiddin beberapa kali mengunjungi Azizan ketika menerima  rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) dan Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Kedah dan beliau mengenali hati budi pemimpin nombor dua negara itu yang tidak pernah membuat kenyataan negatif terhadap Azizan.

    "Saya terima penjelasan yang dibuat Muhyiddin menerusi akhbar, dan kami sekeluarga tiada masalah untuk memaafkan jika benar berlaku keterlanjuran kata beliau ketika berkempen," katanya.
    Read More / Baca Lagi >>

    NAJIB 'HIDES' as irate British investors demand JUSTICE at World Islamic forum

    Posted: 30 Oct 2013 06:47 PM PDT

    LONDON/KUALA LUMPUR - It is ironical. While British Prime Minister David Cameron was busy lauding his Malaysian counterpart's 'fight' against extremism, thousands of miles away in the Southeast Asian nation, human rights activists were busy doing the opposite.
    NAJIB 'HIDES' as irate British investors demand JUSTICE at World Islamic forumIndeed, rights groups such as Suaram and Amnesty International had their work cut out in Kuala Lumpur, debriefing Malaysian citizens on what had transpired at the United Nations review on human rights where Malaysia's worsening racial discrimination and eroding democratic space had raised grave concern among member states.
    The startling, even surreal, display of political hypocrisy from Najib and Cameron was also underscored in London, where a group calling itself the British Victims of Investing in Malaysia had held a protest outside the Excel International Convention Centre, where Najib was participating in the World Islamic Economic Forum or WIEF.
    Najib is the patron of the Malaysian-mooted WIEF, while Cameron the guest of honor.
    "It was a well-attended and loud protest highlighting the suffering of British Investors who have invested in Malaysia. Many VIPs viewed the protest as their cars entered the event," the group, which calls itself the BVIM for short, had said on its Facebook.

    Surreal hypocrisy
    But despite the BVIM's best efforts, the Malaysian leader did not come out to meet them or send any messengers to speak with their representatives.
    "I won't comment on Cameron, who should know what to do to help his own citizens. It is a good opportunity for him to raise the issue with Najib rather just gush out meaningless praise when there is so much evidence to the contrary," Opposition Member of Parliament for Ampang Zuraida Kamaruddin told Malaysia Chronicle.
    "For Najib, as the leader of Malaysia, he should not hide but be open about this issue because it is a long outstanding case and has the support of many top people from both UK as well as Malaysia. These people are not frauds or troublemakers but investors who took the initiative to invest in our country. They deserve to be treated better and not be snubbed like this by our PM."
    The BVIM has the support of 15 British Members of Parliament and House of Lords member Nazir Ahmed.
    They were protesting the lack of action by the Malaysian authorities into their alleged embezzlement at the hands of a senior Umno politician Azim Zabidi.
    Umno is Najib's political party and he had previously met and promised the BVIM a fair probe into their case. But so far, little if any progress has been made.
    "It is ridiculous that after more than two years since we lodged a criminal case in Malaysia, that no charges have been made or people arrested. I will tell all my friends, colleagues and the people I meet never to invest in Malaysia," said Steve, a bank worker from London.
    Read More / Baca Lagi >>

    Rayuan Presiden Pas Kepada Pengundi Sungai Limau

    Posted: 30 Oct 2013 06:41 PM PDT

    Short ceasefire saves lives near Damascus

    Posted: 30 Oct 2013 06:39 PM PDT

    Egypt's prisons swamped with Morsi supporters

    Posted: 30 Oct 2013 06:38 PM PDT

    Sg Limau: Lensa Kempen Ustaz Azam - 30-10-2013

    Posted: 30 Oct 2013 08:07 AM PDT





















    Bila pilihan raya kampus UM, Upsi, UiTM?

    Posted: 30 Oct 2013 07:54 AM PDT

    Safwan Anang
    SHAH ALAM - Selepas semua universiti lain selesai mengadakan pilihan raya kampus, tiga universiti lagi masih ternanti-nanti tarikh pemilihan.

    Universiti tumpuan tersebut ialah Universiti Malaya (UM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

    Tidak diketahui sebabnya, wakil Pro-Mahasiswa, Safwan Anang yang juga Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mendakwa turut musykil terhadap perkara itu.

    "Ini yang kita musykil. Masalahnya apabila kita pergi ke Kementerian Pendidikan, mereka kata pihak kementerian cuma memberi tarikh cadangan, semua tertakluk kepada universiti masing-masing.

    "UM sepatutnya adakan pemilihan pada 23 Oktober lalu tetapi pihak pentadbiran kata tertakluk kepada perubahan.

    "Jadi, mereka ubahlah. Sampai sekarang tidak umum bila tarikh," dakwanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.
    Read More / Baca Lagi >>

    BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT