Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Sinar Ramadan - Ramadan Wajib diRai

Posted: 10 Jul 2013 03:12 AM PDT

Posted: 09 Jul 2013 11:54 PM PDT

test

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


TAZKIRAH RAMADAN - Kisah Duit Syiling dan Batu

Posted: 10 Jul 2013 06:03 PM PDT

Wang syiling itu jatuh di hadapan seorang lelaki yg sedang asyik membancuh simen. Melihat logam kecil itu,tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama,tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.
Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya. Lelaki itu menoleh ke kiri, kanan dan di sekelilingnya. Tiada siapa yg berdekatan dengannya. Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya.Tidak lama kemudian, lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya. Pun sama, dia mengambil dan menyimpannya."Rezeki aku!" kata lelaki itu dalam hati.
Lelaki itu tidak sedar, logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya daripada aras lapan bangunan separuh siap yg mereka bina itu. Sebenarnya, ketuanya mahu memanggilnya. Ada pesanan yg mahu disampaikan ketuanya itu.

Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan, cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah.Namun, jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut. Dek kerana itulah, ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan,dapatlah dia menyampaikan pesananya kepada pekerjanya itu.

Sayangnya, sehingga habis wang syilingnya dibaling ke bawah, lelaki itu masih belum juga mendongak ke atas.Lantas, ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.

Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu. Setelah merasa sakit dan terganggu ,lelaki itu mendongak ke atas,melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yg menyerangnya tadi. Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yg sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.

P/S : Sahabat sekalian, kisah ini sekadar tamsilan antara kita dengan Yang Maha Pencipta. Tanpa sedar, Allah sering menjatuhkan 'syiling' lambang rezeki, rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita. Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sebagai satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas untuk mengingati dan bersyukur dengan kurniaan-Nya.Tetapi, kita acap kali lalai untuk 'mendongak' ke atas sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa mengucapkan terima kasih.

Seperti kisah ketua dan pekerja tadi, apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian, lalu Dia jatuhkan pula 'batu' yg berupa musibah, kegagalan, keperitan dan pengalaman yg menyakitkan. Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu,barulah kita teringat untuk mendongak,menadah tangan bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita.
Selamat Berpuasa..

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


PRK Kuala Besut: Pengundi mahu kempen sederhana kerana Ramadan

Posted: 10 Jul 2013 09:12 PM PDT

Penduduk Kuala Besut berharap kempen parti politik sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut diadakan secara sederhana terutamanya bagi memelihara kemuliaan bulan Ramadan.

Menurut penduduk tempatan yang ditemui Bernama, tanpa kempen 'keterlaluan' pun pengundi tetap akan membuat pilihan dengan kecenderungan memihak kepada calon yang bijak berkempen secara berhemah seperti menjaga percakapan dan bahasa yang digunakan.

Peniaga kedai runcit di pekan Kuala Besut, Wee Shin Ai @ Wee Ew Hwa, 60, berkata rakyat kini bijak menilai dan lebih menghormati calon 'matang' yang tidak menyerang peribadi lawan, sebaliknya memaklumkan agenda pembaharuan jika terpilih menjadi wakil rakyat.

"Tidak perlu cakap banyak, cuma ambil tahu apa yang rakyat mahu. Di sini tidak ada bank komersil, menyebabkan kami terpaksa pergi ke Jerteh untuk urusan bank setiap bulan terutamanya bagi mereka yang menjalankan perniagaan," katanya.

Wee berkata kekurangan bank komersil perlu diatasi memandangkan Kuala Besut merupakan laluan masuk ke destinasi pelancongan terkenal Pulau Perhentian, menyebabkan pelancong termasuk dari luar negara mengalami kesukaran mengeluarkan wang tunai.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Kuala Besut: Calon PAS, Che Long janji tak akan ambil elaun wakil rakyat jika menang..ia akan jadi dana rakyat

Posted: 10 Jul 2013 09:05 PM PDT

Menjelang saja masa untuk berkempen dalam Pilihanraya maka berbagai-bagai jenis janji yang akan dihamburkan kepada kita rakyat jelata.

Tujuannya ialah untuk memikat hati kita, ada janji yang dijanjikan setelah segala yang berkaitan dengannya diambil kira..

Ada janji yang ditabur begitu saja tanpa memikirkan risiko atau implikasi yang akan diterima jika ianya dilaksanakan..

Contohnya dalam pilihanraya-pilihanraya yang telah berlalu, ada calon yang berjanji "Saya akan berpindah kekawasan ini jika saya menang, supaya rakyat lebih mudah untuk bertemu dengan saya.."

Tapi bila dah menang.. hampeh, bila ditanya kenapa tak pindah ke sini?.. jawabnya "Kesian kat isteri saya.. dia dah biasa dengan suasana di sebelah Pulau tu, susah jugak dia nak terima suasana di sini.."

Lagi satu contoh.. "Meskipun keluarga saya tinggal di Kuala Lumpur, saya berjanji itu bukanlah satu halangan bagi saya untuk meluangkan lebih masa buat rakyat yang memilih saya sebagai wakil Rakyat.. saya akan korbankan waktu untuk keluarga saya demi rakyat..."

Bila dah menang, banyak rungutan diterima dari pengundi mengatakan YB mereka susah nak penuhi jemputan, maka AJK Cabang terpaksalah bertanya.. "Kenapa kurang waktu yang diluangkan buat rakyat?".

Jawapannya ialah.. "Saya ada keluarga di KL, setiap Sabtu dan Ahad saya perlu pulang kepangkuan keluarga saya di KL.. Saya tak boleh nak 24 jam bersama rakyat.."

Ada juga yang berjanji "Saya akan buka sebuah klinik di kawasan bandar ini bagi membantu yang kurang mampu.. Saya juga akan sediakan sekurang-kurangnya dua buah Pusat Khidmat disini jika saya menang.."

Bila dah menang... janji tinggal janji...

Itu adalah sebahagian janji.. janji yang dibuat hanya untuk menyakinkan rakyat..

Bagi PRK Kuala Besut ini pula Calon PAS bagi PRK Kuala Besut, Azlan Yusof atau Che Long berjanji beliau tidak akan mengambil elaun wakil rakyat jika beliau dipilih oleh rakyat menjadi Adun.

Semoga beliau mengotakan apa yang dijanjikannya itu.. jangan pula bila dah menang nanti kata "Saya terpaksa mengambil elaun itu untuk digunakan bagi membiayai kos operasi pusat khidmat saya..."

Dan lebih baik rasanya jika beliau mengambil elaun itu dan serahkan kepada beberapa keluarga yang memerlukannya...

Tapi berapa orang rakyat yang akan mendapat faedah dari elaun yang diagihkan itu?.. tentu ianya tidak adil bagi keluarga-keluarga lain yang juga memerlukannya tetapi tidak mendapatnya..Read More / Baca Lagi >>

PRK Kuala Besut: Kelebihan Che Long ‘senang kkiro, mudah bbaso’

Posted: 10 Jul 2013 07:49 PM PDT

KUALA LUMPUR: Calon PAS, Azlan Yusof (gambar) atau lebih mesra dengan panggilan Che Long merupakan seorang yang sentiasa bersama para pengundi yang merasai secara mendalam pasang surut kehidupan di Kuala Besut.


Kelebihan ini, menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bakal memberi saingan kepada calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abdul, yang lebih banyak berada di luar kawasan Besut berbanding Che Long.

"Kelebihan yang dimiliki oleh calon PAS yang dianggap calon "Senang Kkiro, Mudah Bbaso" bagi penduduk Kuala Besut diharap mampu mencatat sejarah 16:16 yang hangat diperkatakan semenjak Adun Kuala Besut BN, Allahyarham Abdul Rahman meninggal dunia," uljar beliau dalam satu kenyataan.

Berdasarkan pengamatan beliau, Tuan Ibrahim berkata rata-rata masyarakat di daerah Besut dan seluruh negara mengharap satu rekod sejarah politik tanahair akan tercatat.

"Seandainya PAS memenangi kerusi Kuala Besut, kedudukan kerusi menjadi sama rata 16:16. Ini yang akan menjadi suatu penantian, apakah bentuk kerajaan Terengganu selepas catatan sejarah itu?" soal beliau.

Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata faktor calon banyak mempengaruhi pengundi di Kuala Besut kali ini.

Keadaan sosioekonomi pengundi yang sebahagiannya terlibat dalam pertanian dan perikanan selain pelancongan, hujahnya, memerlukan wakil rakyat yang sanggup bergelumang susah senang dengan mereka.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Kuala Besut: Che Long yakin menang

Posted: 10 Jul 2013 07:48 PM PDT

BESUT – Calon Pas, Endot @ Azlan Yusof, 48, yakin menang, dengan beri gambaran jelas beliau mampu tewaskan calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman.

Walaupun calon Pas pada PRU13 lalu, Napisah Ismail kalah dengan majoriti cukup besar kepada calon BN, Endot atau lebih dikenali Che Long seolah-olah tidak menganggapnya halangan merealisasikan hasrat parti.

Bendahari Pas Kawasan Besut berumur 48 tahun itu turut menunjukkan sikap positif dengan memikirkan kemenangan sebagai laluan kejayaan untuk merebut kerusi N01.

"Biasalah, apabila kita berlawan, apabila kita 'fight', kita kena yakin dulu kita akan menang. Insya-ALLAH, Tuhan akan beri kemenangan kepada kita," katanya selepas Ceramah Perisytiharan Calon Pas di Kampung Nail, Kuala Besut, semalam.

Pada masa sama, beliau akan bergerak mendekati rakyat dengan moto 'Sedia Berkhidmat' sepanjang kempen.

Read More / Baca Lagi >>

Halim Saad saman kerajaan Malaysia RM2 bilion

Posted: 10 Jul 2013 07:46 PM PDT

Taikun, Halim Saad mengambil tindakan saman RM2 bilion terhadap kerajaan Malaysia, Khazanah Nasional dan bekas menteri berkaitan penyerahan kawalan konglomerat, Renong yang bermasalah kepadanya.
Dalam kenyataan pembelaan, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (gambar) dan dua lagi defendan, bagaimanapun mempertikai saman Halim dan wajar dibatal berikutan ia terkeluar dari tempoh iaitu melebihi enam tahun dari peristiwa itu.
Ia didakwa bermula pada Ogos 2002 apabila Halim diberitahu, Khazanah Nasional tidak akan melayan tuntutannya untuk bayaran pukal.
Teras tuntutan yang menjadi perbincangan ramai ialah peristiwa yang membawa Halim menyerahkan kawalan Renong dan peranan yang dimainkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ahli perniagaan saman Ahmad Zahid selepas polis didakwa abai aduan

Posted: 10 Jul 2013 07:40 PM PDT

Seorang ahli perniagaan mengambil tindakan saman terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selepas polis tidak mengambil sebarang tindakan terhadap laporannya.
Amir Bazli Abdullah berbuat demikian berikutan mendakwa polis mengabai laporannya mengenai kejadian Ahmad Zahid menumbuk mukanya di Kelab Rekreasi Country Heights di Kajang, pada 16 Januari 2006
Beliau juga mendakwa Ahmad Zahid yang ketika itu Timbalan Menteri Penerangan, mengugut membunuhnya selepas ditahan secara tidak sah di rumah Ahmad Zahid di Country Heights.
Dalam kenyataan tuntutannya, Amir Bazli menuntut kos ganti rugi khas, umum dan teruk, dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
Bercakap kepada The Malaysian Insider, semalam, beliau berkata, laporan polis sudah dibuat di balai Dang Wangi pada hari sama tetapi dipindah ke balai Kajang.
"Seorang polis berpangkat cif inspektor merakam kenyataan saya selama tiga hari," katanya.
Beliau berkata, tiga pegawai polis bertemunya yang dirawat di sebuah hospital di Kelantan dan ada mengambil laporan perubatannya.
"Tiga empat bulan kemudian, cif inspektor itu memberitahu kes itu  diklasifikasi sebagai 'tiada tindakan selanjutnya'. Saya persoalkan kerana dia berjanji akan siasat dengan adil.
"Pegawai itu memohon maaf dan berkata 'tangannya terikat' kerana ia arahan dari atas."
Amir kemudian cuba bertemu Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan di Bukit Aman untuk mendapatkan penjelasan tetapi mendakwa Musa enggan berjumpa.
"Saya sebaliknya disuruh berjumpa dengan Setiausaha KPN tetapi dia juga tidak mahu bertemu saya," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Pemandu desak perubahan lebih radikal perangi rasuah

Posted: 10 Jul 2013 03:05 PM PDT

Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) Jabatan Perdana Menteri akan mendesak ke arah perubahan lebih radikal dalam usaha memerangi rasuah di Malaysia di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Membanteras Rasuah.
Pengarah NKRA Anti Rasuah Pemandu, Ravindran Devagunam berkata Pemandu mengakui keputusan 2013 Global Corruption Barometer (GCB) yang dikeluarkan Transparency International dan menjadikannya sebagai dorongan untuk terus mendesak ke arah lebih banyak pembaharuan.
"Tinjauan umum itu jelas menunjukkan masih banyak yang kita perlu lakukan. Kita perlu menggandakan usaha dan terus mendesak ke arah penambahbaikan merangkumi bidang sosial, politik dan perniagaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Tinjauan umum GCB yang dijalankan di lebih 100 negara mendapati lebih separuh penduduk yang ditinjau di seluruh dunia percaya kegiatan rasuah semakin buruk sejak dua tahun lalu.
Sampel kaji selidik di setiap negara membabitkan kira-kira 1,000 penduduk dan menyimpulkan pengagregatan data dengan gender, pendapatan, kumpulan umur, penduduk bandar atau luar bandar.
Dalam kaji selidik GCB yang dikeluarkan semalam, 87 peratus rakyat Malaysia bersetuju bahawa orang kebanyakan boleh membawa perubahan dalam usaha memerangi rasuah.
Ravindran berkata kaji selidik itu menunjukkan jumlah peratusan memberangsangkan orang ramai yang sedia bekerjasama dalam membasmi rasuah.
"Dengan pakatan kukuh dan pembabitan yang sewajarnya, kita akan mampu mewujudkan desakan awam agar berlaku perubahan yang sangat diperlukan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada jaminan kerja graduan tamat latihan perguruan

Posted: 10 Jul 2013 03:01 PM PDT

KUALA LUMPUR: Secara prinsipnya, tiada dasar jaminan pekerjaan dalam melaksanakan pelantikan dan penempatan graduan yang telah tamat latihan perguruan di IPTA dan IPGM.

Sebaliknya, pelantikan dan penempatan guru baharu berdasarkan kekosongan jawatan yang mencukupi bagi membolehkan setiap graduan yang tamat pengajian dengan jayanya dan memenuhi syarat pelantikan skim dilantik berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran

Demikian jawapan bertulis kementerian itu kepada soalan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar di Dewan Rakyat, hari ini.
Dalam soalannya, Nurul Izzah meminta Menteri Pendidikan menyatakan:-

(a) rasional penghapusan jaminan kerja bagi graduan perguruan lulusan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA); dan
(b) perancangan jangka panjang untuk graduan ini sekiranya tidak ditempatkan di mana-mana sekolah.
Walau bagaimanapun, kementerian itu menjelaskan pelaksanaan dasar perjawatan ketat yang diputuskan oleh kerajaan mulai 2010, dan keputusan melanjutkan had umur persaraan kepada 60 tahun telah memberi kesan kepada jumlah kekosongan perjawatan yang terhad dan tidak dapat menampung bekalan graduan yang bakal bergraduat mulai tahun 2013.

Justeru, walaupun sebahagian graduan adalah ditaja oleh kementerian, pelantikan adalah tertakluk kepada kekosongan jawatan.

"Perkara ini jelas dinyatakan dalam perjanjian biasiswa yang ditandatangani antara kementerian dan graduan yang terlibat," ujar kementerian itu lagi.

Akta Hasutan 1948: Zahid perlu tegas dan berani, jangan 'mati pucuk'.

Posted: 10 Jul 2013 02:56 PM PDT

Akta Hasutan 1948 menjadi isu hangat dan polimik yang besar bukan sahaja di Dewan Parlimen tetapi juga di tepi-tepi jalan dan warung-warung dimana rakyat biasa memberikan reaksi yang berbagai-bagai. Ia menjadi hangat kerana Najib telah berjanji untuk memansuhkan Akta ini pada tahun lepas sebagai salah satu janji pilihanraya beliau.
Ini merupakan satu usaha dan perjuangan pihak pembangkang sebegitu lama bagi Akta ini dihapuskan kerana terlalu mudah Akta ini dipergunakan untuk menekan pihak lawan oleh yang berkuasa. Akta ini digubal pada tahun 1948 sejurus selepas wujudnya Persekutuan Tanah Melayu yang menggantikan Malayan Union semasa itu.
Akta ini sudah berusia dan ia telah berada dengan kita sejak begitu lama. Tetapi ia mula menjadi isu kerana kelemahan pimpinan UMNO dan BN sendiri sehinggakan pihak pembangkang menggunakan isu ini dengan begitu 'expedient' sekali dan ia bersabit dengan kehendak politik pihak tertentu.
Dulunya Akta ini tidak mudah untuk diperjuangkan oleh pihak pembangkang yang menganggapnya sebagai satu akta yang terlalu menekan dan bertentangan dengan kebebasan bersuara dan sebagainya. Pembangkang tidak pernah berjaya untuk membawa ia diperbincangan dimana-mana kerana kekuatan UMNO dan BN selama ini begitu kuat dan tidak mudah untuk digoyahkan oleh mana-mana pihak termasuk pembangkang.
Akta ini adalah Akta yang sangat tua, malahan lebih tua dari Perikatan atau BN. Sekarang UMNO dan BN sedang dalam keadaan yang paling lemah, maka apabila berada dalam keadaan lemah maka ia memudahkan pembangkang untuk memperjuangkan penghapusannya. UMNO begitu lemah kepimpinannya kerana pimpinannya tidak mempunyai kudrat pemikiran untuk memperkuatkan diri. Apabila kepimpinan lemah pemikirannya maka mudahlah elemen luaran mempengaruhi ramai dan membawa bersama tekanan terhadap BN itu.
Read More / Baca Lagi >>

Polemik Akta Hasutan Jadikan Najib Makin Keseorangan

Posted: 10 Jul 2013 02:54 PM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Pertikaian yang semakin berlarutan sejak beberapa lama mengenai pemansuhan Akta Hasutan 1948 sebenarnya makin memeningkan kepala Najib. Bermula dengan penangkapan beberapa pemimpin dan aktivis pembangkang dibawah Akta Hasutan selepas pilihanraya umum lalu, episod mengenai mengenai akta ini kini merebak menjadi virus yang menyakitkan bagi Najib. 

Penangkapan yang berturutan dilakukan oleh kerajaan akhirnya menyebabkan pihak pembangkang mendesak Najib tidak lagi menggunakan akta itu kerana beliau sudah berjanji mahu memansuhkannya.

Sementara pihak pembangkang menuntut beliau menyatakan pendirian dan bertegas meneruskan pemansuhan akta yang dijanjikannya sejak Julai 2012 itu, desakan daripada dalam UMNO pula mahukan beliau mengekalkan akta tersebut. Pelbagai pihak dalam UMNO melihat ia masih relevan untuk keharmonian dan keamanan negara.

Bermula dengan Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri yang bersuara lantang mahukan akta itu terus dikekalkan untuk kepentingan rakyat dan ketenteraman negara, beberapa pemimpin lain dalam UMNO turut berpendirian sama dengan dengan beliau. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Shahidan Kassim yang baru dilantik menganggotai kabinet juga sependirian dengan Zahid dan tidak setuju dengan Najib yang melantiknya sebagai menteri.

Bebeberapa Ahli Parlimen juga menyatakan pendirian yang sama bahawa Akta Hasutan perlu dikekalkan. Malah bekas Perdana Menteri, Mahathir juga mahu Akta Hasutan terus dikekalkan kerana berpendapat ianya merupakan suatu bentuk percegahan yang baik untuk negara berbilang kaum seperti Malaysia ini.Read More / Baca Lagi >>

Morsi Tak Sempat Laksanakan 3 Tugasan Penting Kerana Rampasan Kuasa

Posted: 10 Jul 2013 02:44 PM PDT

Pertama, Presiden Mursi berencana memencenkan sekitar 6000 orang hakim berusia 60 tahun lebih, dan beliau akan merekrut pegawai-pegawai yang lebih muda. Direncanakan pula penrekrutan 12 ribu hakim pembantu dari sarjana-sarjana terbaik lulusan tahun 2007 – 2012.
Kedua, Presiden Mursi juga merencanakan memencenkan sekitar 5 ribu perwira berpangkat kolonel ke atas. Juga direncanakan percepatan promosi bagi 15 ribu leftenan yang belum bekerja, untuk mengisi kekosongan posisi akibat pemencenan para kolonel itu.
Ketiga, 'Pemutihan' dokumen atau rekaman data kejahatan yang akan berlaku efektif pada 10 Agustus. Tindakan ini direncanakan untuk memberi kesempatan kepada warga yang pernah dieksploitasi oleh Departemen Dalam Negeri Mesir (untuk melaksanakan tindakan-tindakan melawan hukum, termasuk kekerasan) agar memperbaiki diri dan hidup mereka. Sebelumnya mereka di-bully oleh pegawai Kementerian Dalam Negeri untuk mengikuti perintah (melakukan kejahatan) atau masuk penjara.

Morsi Opponents Killed in Egypt Clashes

Posted: 10 Jul 2013 02:40 PM PDT

Muslim Brotherhood leader's arrest ordered for 'inciting violence'

Posted: 10 Jul 2013 02:38 PM PDT

PRK Kuala Besut: Che Long Komited Membantu Rakyat

Posted: 10 Jul 2013 02:35 PM PDT

PRK Kuala Besut: Biodata Calon PAS

Posted: 10 Jul 2013 08:12 AM PDT


Nama : Haji Azlan @ Endut Bin Yusof
Asal : Kampung Baharu, Kuala Besut (Anak Jati)
Umur : 48 tahun
Pekerjaan
: Ahli Perniagaan Perkayuan
: Seorang Kontraktor Bangunan dan Kejuruteraan Awam - Kelas A
Pendidikan
: Sijil Pelajaran Malaysia – Sekolah Menengah Kuala Besut
: Sijil Kontraktor Institut Latihan Perindustrian Malaysia
Isteri : Cik Zabiah Mohammad (44 tahun)
Anak : 6 Orang
Jawatan Dalam PAS                   : Bendahari PAS Kawasan Besut 

Egypt orders arrest of Brotherhood leader

Posted: 10 Jul 2013 07:42 AM PDT

Jutaan Rakyat Mesir Berterawih Di Dataran Raba'ah

Posted: 10 Jul 2013 07:31 AM PDT

(Suasana terawih para penyokong Morsi di Dataran Raba'ah malam tadi)

MESIR: Meskipun berdepan peluru hidup dan keganasan tenteta, para penyokong Dr.Mohamad Morsi langsung tidak berganjak dari Dataran Raba'ah yang menyaksikan puluhan orang terkorban ditembak tentera Subuh kelmarin.

Malah dikatakan jumlah kehadiran di dataran ini semakain ramai sehingga memeningkan pasukan polis dan tentera Mesir yang telah melakukan rampasan kuasa terhadap Morsi minggu lalu.

Malam tadi, jutaan penyokong Morsi menjadikan Dataran Raba'ah sebagai medan menyambut 1 Ramadhan. Malah mereka juga nekad akan berkampung di sini sehingga Morsi dibebaskan dari tahanan tentera.

Suasana terawih malam tadi meyaksikan mereka membentuk saf memenuhi setiap ruang kosong di kawasan tersebut sekaligus merubah dataran itu kepada lautan manusia.

Jalan-jalan menuju ke dataran itu juga dilihat penuh dengan penyokong yang membentuk saf memanjang sehingga puluhan kilometer.
Read More / Baca Lagi >>

PETIKAN UCAPAN Mursyidul Am Ikhwan Muslimin Dr. Badi'e

Posted: 10 Jul 2013 07:30 AM PDT

Petikan ucapan Mursyidul Am Ikhwan muslimin, beliau sekarang diburu oleh anjing Askar sekularisme. Moga Allah memelihara Tuan Guru Dr. Badi'e dan seluruh pejuang Ikhwan yang sedang bersolidariti di sana sekarang menuntut supaya DR MORSI di lantik sebagai Pemimpin yang sah.

gambar  Dr. Badi'eI
Alhamdulillah ke atas perhimpunan yang mulia ini, perhimpunan yang menggambarkan realiti sebenar di mesir dan halatujunya. Allah yang maha berkuasa ke atas siapa yang telah melakukan kerosakan dengan penuh rasa bongkak, Allah maha berkuasa ke atas semua pengkhianat dan pelampau yang melampaui terhadap hak agama mereka dan tanah airnya, Allah maha berkuasa ke atas sesiapa yang telah menjual darah2 para shuhada'.


Kita akan berusaha melindungi mesir dari cubaan untuk mencuri kebangkitan rakyat, kita akan terus kekal di sini dan disemua medan perhimpunan di seluruh Mesir demi melindungi presiden yang telah kita lantik.


Wahai pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi Mesir, 

Wahai semua puak dan kumpulan yang mewakili rakyat Mesir,
Read More / Baca Lagi >>

‘Jenayah Apabila Berlaku Kepada Rakyat Ia Persepsi, Bila Kena Menteri Ia Realiti’

Posted: 10 Jul 2013 07:27 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 JULAI : Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi didakwa menggunakan alasan peningkatan jenayah sebagai sebab untuk mengembalikan semula Ordinan Darurat(EO).
Menurut Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali pengakuan Zahid itu muncul berikutan kediaman seorang menteri kabinet dipecah masuk oleh penjenayah baru-baru ini.
Tegas Azmin, sebelum ini setiap kali perkara berkenaan jenayah ini dibangkitkan, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberikan jawapan bahawa ia merupakan satu persepsi.
"Namun semalam semasa sesi penggulungan, menteri menegaskan ia bukan lagi persepsi tetapi kadar jenayah sememangnya tinggi di negara ini.
"Apabila berlaku jenayah kepada rakyat, ia dianggap persepsi tetapi apabila berlaku kepada pemimpin atau menteri, ia adalah realiti," tegas Azmin.
Azmin juga menyoal, adakah dengan pengakuan menteri ini mahu dijadikan alasan untuk kerajaan mengembalikan EO yang telah dihapuskan.
Untuk rekod EO dimansuhkan pada tahun 2011 berikutan dakwaan ia tidak bersifat demokratik.
Sejak ia dimansuhkan, kira-kira 2,000 tahanan dibebaskan.
Dalam pada itu, Azmin turut menyelar tindakan Kerajaan Pusat dan anggota polis yang didakwa hanya berdiam diri apabila kes jenayah berlaku kepada rakyat di negara ini.

Rafah masih ditutup, sukarkan warga Palestin

Posted: 10 Jul 2013 07:25 AM PDT


MESIR: Hari ini masuk hari kelima pintu di sempadan Rafah ditutup oleh tentera Mesir selepas menjatuhkan Presiden Dr Muhammad Morsi melalui rampasan kuasa minggu lalu.

Akibat penutupan itu, ratusan warga Palestin di wilayah Mesir berkumpul dan berkampung di pintu tersebut menunggu ianya dibuka untuk ke Gaza.

Ianya termasuk para pesakit yang memerlukan rawatan segera di Hospital Mesir.

Perkara itu disahkan Menurut pegawai kementerian kesihatan Palestin, Dokter Asyrof kepada media.

"Setiap hari, puluhan warga Palestin yang menderita sakit menunggu dibukanya pintu perlintasan Rafah, agar mereka dapat segera berubat di Hospital Mesir atau tempat lainnya," katanya.

Sementara itu, Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Gaza Islam Shahwan berkata, perbincangan sedang dilakukan antara pihak Palestin dengan Mesir untuk membuka kembali pintu Rafah.
Read More / Baca Lagi >>

Rakyat Palestin sengsara ekoran konflik di Mesir

Posted: 10 Jul 2013 07:24 AM PDT


KUALA LUMPUR: Konflik yang melanda Mesir dengan rampasan kuasa pihak tentera terhadap Presiden Dr. Mohamad Morsi menambah kesengsaraan penduduk di Palestin.

Ini kerana penduduk Palestin, khususnya di Semenanjung Gaza bergantung kehidupan dengan Mesir dalam aktiviti seharian mereka, dalam mendapatkan pelbagai sumber kehidupan.

Malangnya, sejak rampasan kuasa di Mesir 3 Julai lalu, tentera Mesir telah mengarahkan agar satu-satunya pintu keluar dari Palestin di Rafah, Mesir ditutup.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid, yang mengecam penutupan sempadan Rafah itu, berkata sempadan Rafah adalah talian hayat untuk Gaza yang bertarung hidup dengan bekalan asas.

"Tindakan menutup sempadan Rafah ini telah mendedahkan penduduk Gaza kepada keperitan dan penderitaan yang baru, di samping kemungkinan Israel akan melancarkan serangan adalah satu senario yang tidak bileh diketepikan," tegas beliau.

Beliau berkata demikian pada satu sidang media, di pejabat Mapim, di sini, hari ini. (Gambar)

Tambah beliau penutupan sempadan Rafah dengan alasan tentera Mesir sering diserang anasir dari tentera Hamas yang tidak terbukti kebenarannya, tidak boleh diterima.
Read More / Baca Lagi >>

TIGA SITUASI YANG MENGGERUNKAN ASKAR DI RABA'AH MALAM INI

Posted: 10 Jul 2013 07:20 AM PDT

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/q71/1069875_203608336464104_1984137295_n.jpg
Saya kira pada malam pertama bulan Ramadhan, telah terdapat tanda-tanda kemenangan di pihak yang benar. Perhatikan situasi berikut:

1) Apabila Syeikh 'Umum Qurra' Mesir, Dr.Ahmed Isa Ma'sarawy telah sudi turun ke dataran Raba'ah dan seterusnya mengimami solat terawih bersama-sama rakyat. Beliau turun bagi menyatakan sokongan kepada Presiden yang sah Dr.Mursi dan menolak rampasan kuasa. Bukan itu sahaja,Dr.Isa yang terkenal dengan kepakaran dalam bidang Al-Quran itu turut mengumumkan akan menjadi imam terawih di dataran Raba'ah sepanjang Ramadhan.

2) "Jabhah Ulamak Al-Azhar", sebuah badan terkemuka yang mengumpulkan ulamak Al-Azhar telah mengambil awal Ramadhan sebagai masanya untuk menyatakan sokongan kepada Dr.Mursi. Presiden Jabhah, Dr.Yahya Ismail Hablush (gambar) yang berucap di pentas utama Raba'ah menyatakan bahawa tindakan askar melakukan rampasan kuasa merupakan satu jenayah dan haram di sisi undnag-undang. Jabhah juga turut mengkritik pendirian Syeikh Al-Azhar Dr.Ahmed Toyyib. Jabhah Ulamak ini telah wujud di awal tahun 60-an lagi sebelum diharamkan oleh rejim Jamal Abdul Nasser. Sebelum itu, pelantikan Syeikh Al-Azhar adalah dibincangkan dalam Jabhah ini, bukan dilantik oleh Presiden Mesir.

3) Kemunculan 6 orang bekas menteri kabinet Mursi memberikan kekuatan baru kepada rakyat. Mereka menaiki pentas dan memberikan ucapan menolak rampasan kuasa dibuat oleh tentera. Kesemua mereka telah meletakkan jawatan beramai-ramai beberapa hari selepas rampasan kuasa sebagai tanda protes kepada tentera. Mereka ialah Dr.Usamah Yasin (bekas Menteri Belia), Dr.Bassem Audah (bekas Mentei Perdagangan Dalam Negeri), Dr. Hatim Abdul Latif (bekas Menteri Pengangkutan), Khaled Azhari (bekas Menteri Buruh dan Sumber Manusia), Dr.Yahya Hamed (bekas Menteri Pelaburan) Dr.Mustafa Mus'ad (bekas Menteri Pengajian Tinggi). Kesemua mereka adalah menteri kabinet dalam kerajaan Dr.Hisham Qandil sebagai Perdana Menteri dan mewakili Ikhwan Muslimin/FJP.

Saya yakin ketiga-tiga situasi ini akan menambahkan lagi tekanan kepada askar dan kerajaan "perampas" hari ini. Kemenangan mereka semakin hampir insya-Allah..

Sumber : Akhukum Abdul Malik

Lebih 60 kesan cedera bukti Karuna didera sampai mati dalam tahanan Polis

Posted: 10 Jul 2013 07:16 AM PDT

Suren lagiLebih 60 kesan kecederaan ditemui pada tubuh P Karuna  Nithi yang mati dalam tahanan polis pada 1 Jun lalu.
Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran mendedahkan hasil bedah siasat ke atas mangsa yang dijalankan di Hospital Seremban oleh Dr Sharifah Safoorah Syed Alwee Al'idrus.
"Perkara yang paling mengejutkan ialah lebih 60 kesan kecederaan dikenalpasti di seluruh tubuh mangsa," kata Surendran pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Kesan luka tersebut ditemui bermula dari bahagian kepala, muka, bahu, dada, pinggang dan seluruh anggota badan mangsa.
"Bermakna mangsa telah didera dengan begitu teruk sehingga menyebabkan kematian," katanya.
"Punca kematian ditulis sebagai kegagalan buah pinggang untuk berfungsi. Ini mengarut. Mana ada orang mati secara tiba-tiba kerana kegagalalan buah pinggang," bidas Surendran.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan sokong penubuhan MECD asalkan bebas rasuah – Rafizi

Posted: 10 Jul 2013 07:15 AM PDT

Rafizi_bahas_SPRMPakatan Rakyat sentiasa menyokong penubuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) yang bertujuan mempertingkat ekonomi bumiputera selagi ia berteraskan ketelusan, keterbukaan dan bebas rasuah, kata Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli.
"Untuk rekod Dewan (Rakyat), saya perlu maklumkan bahawa Pakatan Rakyat tidak pernah mempersoal satu kementerian yang diberi amanah untuk memajukan dan mempertingkan kedudukan ekonomi bumiputera selagi ia dibuat dengan penuh ketelusan, terbuka dan bebas dari rasuah.
"Apa yang dipersoalkan selama ini adalah keberkesanan agensi-agensi ini kerana tidak nampak bagaimana ada peningkatan mendadak dari segi penglibatan dan juga kemajuan bumiputera seperti yang digariskan kerajaan sendiri," kata Rafizi yang juga Pengarah Strategi KEADILAN pada sidang Parlimen hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Operasi Tanpa Lesen: PR Persoal Layanan Istimewa PM Kepada Malindo Air

Posted: 10 Jul 2013 07:14 AM PDT

pesawat-malindo-air copy
KUALA LUMPUR, 10 JUL : Seorang pemimpin Pakatan Rakyat(PR) hari ini mempersoalkan layanan istimewa Kerajaan Pusat terhadap Malindo Air meskipun audit kelayakan ke atas syarikat penerbangan tersebut untuk memperoleh Lesen Perkhidmatan Udara belum selesai.
Malindo Air dilancarkan tahun pada 12 September 2012 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sedangkan tarikh operasinya diumum pada Mei 2014.
Sedangkan menurut Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, lesen yang dikeluarkan oleh Jabatan Penerbang Awam (DCA) itu hanya diberikan pada 28 Februari lalu.
Katanya, tindakan itu sama sekali bercanggah dengan kenyataan Menteri Pengangkutan sebelum ini berhubung kriteria pemberian lesen perkhidmatan udara iaitu 'lulus dalam menjalani audit teknikal'.
"Maksudnya Najib melancarkan dan mengumumkan tarikh operasi sebelum DCA dapat menjalankan audit ke atas kelayakan syarikat tersebut untuk memperoleh lesen berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


3 MAMAK DOK KALUT....HANGPA TENGOK DALAM VIDEO NI

Posted: 10 Jul 2013 06:40 AM PDT



Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


PANDANGAN DARI PEMBACA

Posted: 10 Jul 2013 06:00 PM PDT



 TAMAROD 
GARIS POLITIK ANAK MUDA
LEBAI OPORTUNIS
Gua caya lu Hisham,puak2 lebai selalunya oportunis ,Khomeini yg lebai syiah blh disisihkan oleh puak2 lebai di Iran ketika lawan Syah bila berjaya " Islamic Revolution 1979 " dan Syah tumbang , puak2 lebai berduyun2 pegang jubah Khomeini.Walaupun Syiah ada idola nya Imam Husyin,lebai tetap oportunis.

 Puak lebai sunni lagi teruk, perjuangan tanpa idola, bila tak ada hujah alih alih aja sebut Muhammad s.a.w. Kan Muhammad s.a.w datuk kpd Husyin .Tak mungkin idola Husyin - Hassan Al Bana . on MEMAHAMI APA YANG BERLAKU DI MESIR
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/11/13
 SAMA MACAM MADEY
isham same je mcm madey..due2 nyanyok,nk spin cucuk angin tp terbau taik busuk berak dlm sluar..sudah2 la menulis pasal politik/imperialis bagai org tue,sb ko dh nyanyuk,realiti dunia ank mude skg laiiiiiinnn!!! tulis je pasal burung belatok ke burung pegar ke.kisah bdk2 kecik sblom tido,boleh jugak income msuk,xpyh la mengharap duet dr badan2 anti-Islam on MEMAHAMI APA YANG BERLAKU DI MESIR
Anonymous
on 7/11/13
 ON9 DENGAN ALLAH
Tt yg suka pluralkan islam dgn agama lain pun posa ke? Rekalah agama sendiri jgn dok ciplak stgh2 ajaran islam yg kena dgn nafsu je. Sapolah kamu tt nk nilai ajaran Allah swt? yg ini sesuai, yg itu tk sesuai. Kamu lebih bijak dr Allah swt? Sedar diri tt! Elok kau belajar agama dr dok merapu spt diatas. Kitab Allah swt dan hadis Rasulullah saw penuh dgn ilmu dan hikmah yg maha tinggi! on MERAYAKAN HARI PERTAMA
Abdul Haq
on 7/10/13
 
MEDIA DUNIA
Aden ikuti program politik di Aljazeera, BBC dan CNN mengenai perkembangan politik Mesir tapi belum jumpa pencerahan seperti yang diturunkan oleh TT. Pencerahan yang dibawa oleh TT sulit untuk pengikutnya yang tidak faham politikal ekonomi dan perjuangan sejagat, bukan seperti perjuangan Islam yang walaupun dikatakan sejagat tapi pada hakikatnya lebih memihak kepada mereka yang sebulu dengan kepercayaan agama Islamnya,

dan menjadi masealah jika populasi itu mempunyai pelbagai agama dan juga ada populasi yang tak percaya agama. Jadi memanag sosialisme itu yang tak pandang bulu agama kecuali untuk kepentingan semua/majoriti. Oarng banyak tak faham sosialis kerana istilah itu sudah banyak kena momokan atau propaganda kapitalis/korporat/media. on MEMAHAMI APA YANG BERLAKU DI MESIR
Anonymous
on 7/10/13













---------

SELAMAT BERSAHUR DAN BERSUBUH

Posted: 10 Jul 2013 02:01 PM PDT





BERSAHUR  PAGI INI

baru selesai bersahur
makan nasi dagang
dengan ikan tongkol




silap
ini nasi jualan buka puasa
nasi dah macam basi
lembik dan tak perisa
gulai ikan pun  tak panas
sayur kacang sejuk menjuk

justeru
masih belum bertemu
masih mencari
kedai makan
warung makan
yang khusus
untuk bersahur



MENYELEWENG DI JALAN TAR
lalu singgah kedai bundle
khemah kedai mula dipasang
tapi masih belum hebat lagi
kerana itu kedai bundle  tak padat
dan tak sibuk

kedai kueh raya belum muncul
yang banyak muncul di jalan tar
ialah kedai bundle jual kasut

----------

PROJEK TIPU RAKYAT DI RAHSIAKAN

Posted: 10 Jul 2013 01:42 PM PDT



 TAMAROD
GARIS POLITIK ANAK MUDA

Perbincangan TPP pusingan ke-18 di Malaysia
KUALA LUMPUR 10 Julai - Pusingan ke-18 perbincangan Perjanjian Trans-pasifik (TPP) bakal diadakan di negara ini, bertempat di Sutera Harbour Resort, Kota Kinabalu, Sabah, dari 15 Julai hingga 25 Julai ini.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... TAHUKAH KENAPA TETIBA BUAT DI KOTA KONABALU?... kah kah kah..

kah kah kah...JAWABNYA SENANG SAJE.... kah kah kah..

kah kah kah...INI PROPJEK JUAL NEGARA.... kah kah kah...

kah kah kah...INI PROJEK TIPU RAKYAT.... kah kah kah..

kah kah akh.... INI PROJEK BUNGKUS DAN  JUAL MELAYU.... kah kah kah..

kah kah kah...BUAT JAUH JAUH... BIAR TAK ADA YANG BERDEMO.... kah kah kah..

woit...NAPA TAK BUAT DI WASHINGTON DC... LAGI BAIK.... kah kah kah

NOTA
apa jadi dengan dewan perniagaan melayu?
apa jadi dengan pukasa?
apa jadi dengan pukida?
apa jadi dengan pukipm?
sennyap saje
bila melayu kena jual
kah kah kah

TEATER
POLITIK DAN BERAMAL
MALAM INI



--------

SENYUM SESUDAH BERBUKA

Posted: 10 Jul 2013 08:30 AM PDT



TALIPON CAP AYAM
alhamdulilah. sehari dah lepas, bos! 29 hari lagi nak lalu. slow2 kayuh. dah arwah phone lu, kena ganti baru la yang smart bukan dumb. kasi upgrade sket, baru awek tertawan melihat! kahkahkah awek hari ni materialistik, bos. 

mana awek nak rapat kalau lu masih guna dumb phone walaupun dorang sendiri banyak yang bimbo pun.... (sexist giler!) sorry awek peminat TT. kahkahkah.... on MERAYAKAN HARI PERTAMA
Publish | Delete | Spam
Anonymous

at 8:04 PM

-------

MERAYAKAN HARI PERTAMA

Posted: 10 Jul 2013 04:04 AM PDT




SELAMAT BERBUKA PUASA





aku berbuka hari pertama
dengan buah manggis
kopi o kosong

udang masak lemak
tidak pedas 
tidak bersantan
gulai udang dengan susu




NOTA
talipon aku tidak berbunyi satu hari
bila aku rapati
baru aku sedar
talipon aku sudah mati
aku cuba hidupkan  
tapi gagal

dalam perut talipn ini
ada number kawan dan kenalan
maka terputuslah hubungan

bila talipon mati
semua terputus
sebelum teknoloji ini
semua number aku tulis

teknoloji ini baik
tapi teknoloji ini lemah


PETANG INI HARI PERTAMA
petang pertama aku lalui dengan  damai 
terik pun tidak
redup pun tidak

awan puteh memagar langit biru 


angin bertiup
tidak kencang
tidak malas

di padang rumput aku nampak
ratusan burung pipit uban
mamagut biji rumput
kemudian terbang mengikut angin
lenyap dari mata

betapa nikmatnya jika hidup ini
dipupus angin
belayar dari padang ke padang
meragut  rumput
menyebar benih

oh alam yang indah ini
oh alam yang aku lihat ini
hari demi hari
sedang terbakar

apakah burung burung ini sedar
bahawa bumi semakin panas

apakah burung burung ini sedar
air laut semakin muntah

apakah burung burung ini sedar
salju di khutub utara semakin cair

dua minggu dahulu
aku tak nampak burung burung ini
aku tak terdengar kicipan suara si pipit uban
kemana si pipit uban menghilang
apakah mereka sedar tentang jerebu

ketika jerebu melanggar
dimanakan mereka bermalam
ketika jerebu melanggar
bahang yang panas
dan angin mati
di mana burung burung ini mencari air
di mana burung burung ini berpesta makan petang

aku tidak ada jawapan
aku hanya tahu bertanya


-------

MEMAHAMI APA YANG BERLAKU DI MESIR

Posted: 09 Jul 2013 10:30 PM PDT







TAMAROD 
GARIS POLITIK ANAK MUDA
 KUTUK RAMPASAN KUASA - RAYAKAN TAMAROD

Revolusi masih lagi berjalan di Mesir. Anak muda masih lagi turun ke jalan raya. Dataran Tahrir masih lagi  dipenuhi oleh ribuan anak muda. Morsi telah disingkir oleh tentera. Penyokong Morsi telah keluar ke jalan raya. Lebih dari 30 warga Mesir telah gugur tewas. Revolusi belum mencapai tujuan.

Dalam suasana inilah saya  yang telah  menerima banyak pesanan ringkas, saya telah menerima e-mail – menerima desakan untuk menerangkan dan membuka wacana pencerahan tentang apa sebenarnya yang sedang berlaku di Mesir pada ketika ini.

Untuk pencerahan bersama – pertamanya kita semua wajib menolak campur tangan tentera yang telah menyingkirkan Presiden Morsi.  Rakyat dunia dan warga demokratik tidak akan menerima tindakan tentera yang bercanggah dengan garis dan cita-cita demokrasi. Rampasan kuasa tentera  atas apa sahaja tujuan wajib ditolak dan dilawan.

Untuk memahami apa yang berlaku sekarang kita wajib memahami apa yang berlaku dua tahun dahulu. Amat jelas bahawa Revolusi Mesir  Pertama dua tahun dahulu telah dibajak.  Ada pembajakan yang dilakukan dengan jelas. Dan ada pembajakan yang kabur dan mungkin tidak terlihat dimata kasar.
Revolusi Pertama memperlihatkan gerakan spontan anak-anak muda yang bangun menentang 30 tahun rejim zalim Husni Mubarak. Revolusi Pertama ini memiliki sejarahnya sendiri. Revolusi ini adalah hasil rentetan dari babak babak sejarah penindasan  dan pengumpulan 30 tahun kemarahan rakyat.

 Revolusi Pertama ini muncul satelah 30 tahun warga Mesir diinjak-injak oleh rejim Mubarak yang disokong oleh imperialis Anglo-Amerika dan Zionis Israel. Rejim Mubarak naik tahtha pada tahun 1975 satelah Presiden Anwar Sadat mati dibunuh. Sadat dibunuh kerana belot. Sadat  membuat perjanjian damai – Camp David – dengan Zionis Israel.

Perjanjian Camp David ini dilihat sebagai pembelotan yang menusuk ke jantung hati  warga Mesir dan bangsa Arab. Mesir negara terbesar Arab telah dimandulkan melalui Camp David. Beberapa tahun sesudah Camp David satu demi satu gerakan Pembebasan Palestin membelot sama.  Pertama belot ialah Al-Fatah dibawah pimpinan Arafat yang meninggalkan 'garis berjuang angkat senjata' mereka. Sesudah Perjanjian Camp David kelihatan pembelotan  dan bekerjasama dengan Zionis Israel dilakukan secara terbuka tanpa segan silu.

Pada tahun 2005 Hosni Mubarak dengan licik telah menipu pilihan raya Presiden. Mubarak dengan licik telah menggunakan SPR Mesir untuk memastikan pilihan raya akan dimenangi oleh partinya – National Demokratik Party. Sama saperti SPR di Malaysia, SPR Mesir juga merancang dan menggunakan pelbgai taktik untuk memastikan National Demokratik Parti akan menang. Ancaman telah digunakan. Duit dan dinar telah membeli sokongan. Ramai  politikus yang dibeli. Paling menonjol ialah memasukan kertas undi ke dalam peti undi. Penipuan  pilihan raya ini telah mendapat bantahan tetapi tentera telah mematahkan segala bentuk bantahan.

Tetapi, pada 2011 semuanya berubah. Anak muda Mesir – malah anak muda seluruh dunia -   telah melihat kejayaan  anak-anak muda Tunisia menjatuhkan  Presiden Zainalabidin Ben Ali. Anak anak muda Tunisia telah menggunakan jalan raya sebagai wadah politik. Politik jalan raya telah berjaya menumbangkan rejim yang zalim. Politik jalan raya ini telah disambut dan diambil  oleh  anak-anak muda Mesir. Mereka juga meraih kejayaan melalui jalan raya.

Tetapi jelas Revolusi Pertama ini telah dibajak. Untuk memahami pembajakan mari kita melihat  apa yang telah berlaku.

Parti Ikhwan Muslimin dalah  parti politik yang besar di Mesir.  Ketika anak muda dijalan raya parti ini telah  mengambil garis untuk TIDAK bersama anak anak muda. Sebagai contoh, mari kita ingati kembali tarikh 18 Disember 2011 dimana dunia terperanjat melihat imej seorang anak gadis  yang sedang dibelash oleh tentera Mubarak. Anak gadis ini dipukul dan diheret diatas jalan raya  sehingga dunia melihat  melihat perut dan colinya berwarna biru.

Dunia gempar dan marah atas keganasan soldadu Mesir ini. Tetapi Ihkawan Muslimin TIDAK mengeluarkan apa-apa kenyataan. Tidak mengutuk dan tidak bersuara. Ikhwan buat deek.  Ini kerana parti ini tidak mahu dilihat ' bertelagah atau berkonfrontasi' dengan  tentera. Ini  juga dilakukan  kerana parti ini tidak bagitu yakin akan gerakan jalan raya anak muda. Maka parti ini mengambil sikap -  tunggu dan lihat  - sebelum turun ke jalan raya.

Dua minggu sebelum Mubarak dijatuhkan anak-anak muda telah merancang gerakan jalan raya yang paling besar. Ketika ini Parti Ikhwan Muslimin juga tidak memberi arahan secara resmi  agar ahli-ahlinya turun. Walau pun dalam satu juta yang berhimpun di Dataran Tahrir pasti ada puluhan ribu ahli Parti Abang Muslim ini.
Sesudah Mubarak tumbang maka Parti Ikhwan telah masuk secara sedar ke dalam kancah politik Mesir. Parti ini telah mencalonkan Morsi walau pun pada awalnya ada beberapa nama yang telah muncul. Anak-anak muda ketika itu memberi sokongan yang penuh kepada pemilihan Presiden malah rakyat Mesir bergumbira dengan jatuhnya Mubarak.

Pilihanraya Presiden telah diadalakn pada 16/17 June 2012. Muhamad Morsi dari Freedom and Justice Party telah menang tipis mengalahkan Ahamed Shafik. Morsi hanya mendapat 51.7% dari jumlah undi manakala Shafik mendapat 48.3%. Seawal ini  telah jelas dapat dilihat  bahawa satengah dari warga  Mesir  TIDAK bersama  Morsi.

Walau apa pun peratusnya,  Morsi secara sah telah dipilih oleh warga Mesir untuk dinobatkan sebagai Presiden. Ini hakikat. Morsi adalah Presiden yang saheh.  Sesudah Morsi dinobatkan sebagai Presiden -  jelas  politik Mesir telah diletakan dilandasan demokratik. Pemilihan Morsi adalah pemilian yang demokratik. Ini satu kerjayaan Revolusi Pertama.

Harus diakui bahawa aparachik ,  elit politik dan elit ekonomi dari rejim lama masih berselirat.  Masih kukuh ditangga kuasa. Harus diakui bahawa selama 30 tahun Mubarak berkuasa tentera Mesir telah menjadi satu kumpulan yang tersusun dan memiliki kepentingan ekonomi.  Tentera di Mesir telah dirasuah untuk mendapatkan  kesetiaan dan sokongan mereka. Tentera Mesir, bukan saperti tentera lain dalam dunia ini -  tentera Mesir  telah mencampuri dunia perniagaan.

Hampir 30% ekonomi Mesir dimiliki oleh Tentera.  Tentera Mesir memiliki  syarikat pemaju. Memiliiki 16 buah kilang yang besar. Kilang ini bukan hanya membuat senjata ianya membuat mesin basuh,  kain baju dan barangan rumah. Tentera juga menjadi  pemaju utama – contohnya  Bandar Nasr itu didirikan oleh syarikat tentera. Tentera juga membina lebuh raya, hotel, jambatan, sekolah dan dan dan.  

Justeru disini kita wajib memahami bahawa tentera Mesir ini bukan saperti tentera profesional lagi. Tentera Mesir telah menjadi satu kumpulan bersenjata  yang bukan hanya memiliki kepentingan ekonomi malah mereka sendiri menjalankan aktiviti ekonomi.

Bayangkan sebuah hotel yang dibangunkan oleh tentera ditepi Laut Tengah. Para buruhnya bukan diambil dari luar tetapi para soldadu itulah yang mengetuk dan dan menukul membina bangunan. Para soldadu ini dibayar dengan duit gaji tentera. Banyangkan mana mungkin syarikat pembinaan bersaing dengan syarikat tentera.

Apa yang saya ingin paparkan disini ialah elit tentera Mesir adalah juga elit politik dan elit ekonomi. Kita akan gagal memahami politik Mesir jika kita tidak mengambil  kira  dan memahami hakikat bahawa tentera Mesir itiu sendiri bergerak sebagai satu parti politik yang tersusun. Tentera di Mesir  bukan hanya jentera daullah tetapi telah menjadi daulah.  Ini hakikat.

Kedatangan Morsi sebagai Presiden Mesir pada awalnya melahirakan hu ha hu ha yang hebat. Tetapi Morsi tidak  dapat memecahkan tembok-tembok elit yang berkepentingan. Dalam masa yang sama elit politik, elit ekonomi, dan elit tentera terus bekerja rapat dengan  kuasa imperial  Anglo-Amerika. Morsi juga dilihat mengikut rentak yang sama untuk memastikan kuasanya berterusan.

Dalam strateji kuasa imperial,  Mesir adalah negara Arab terbesar dan terpenting. Jika Mesir berjaya  dimandulkan maka keseluruhan bumi  Arab akan mandul sama. Kuasa imperialis  sedar bagaimana mereka telah ditentang hebat – diseluruh bumi Arab -  oleh garis nasionalisma Presiden Nasser. Dalam negara Nasser telah membawa arus ekonomi progresif- hinggakan Nasser berjaya memilik negarakan Terusan Suez.

 Diluar pula  Naseer bersama Sukarno , Tito dan Chau En Lai telah melahirkan blok Negara Berkecuali.  Ini adalah gerakan anti-imperialis ini telah memberi dorongan kepada banyak negara  tanah jajahan untuk bangun melawan menuntut kemerdekaan termasuk Tanah Melayu.

Kesilapan awal yang dilakukan oleh Morsi ialah dirinya  gagal untuk menjadi Presiden Mesir. Morsi  menjadikan dirinya bukan Presiden Mesir tetapi Presiden Ikhwan Muslimin.  Morsi tidak menjalankan dasar keterbukaan untuk mengakui bahawa  bukan semua warga Mesir bersetuju denmgan dasar Ikhwan. Morsi gagal untuk memahami apa makna 48.3% yang tidak bersama.

Untuk memahami apa yang saya maksudkan ' bukan  Presiden Mesir ' samalah saperti apabila Hadi Awang menjadi Menteri Besar Terangganu atau Azizan menjadi Menteri Besar Kedah, atau Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang atau  Khalid menjadi MB  Selangor  – mereka  wajib TIDAK dilihat sebagai MB parti mereka sahaja.  Mereka seharusnya  dirayakan untuk menjadi MB  atau Ketua Menteri untuk seluruh warga – yang menyokong dan tidak menyokong.

Morsi tidak dilihat sebagai Presiden Mesir. Semakin dikritik semakin membebal. Sama saperti apa yang telah berlaku di Kedah di bawah Azizan. Ketidak puasan orang ramai makin terkumpul. Anak-anak muda dari Dataran Tahrir semakin tidak puas hati

Paling memeranjat dunia ialah pada 14 Jun yang lalu  Morsi memutuskan hubungan diplomatik dengan Syria. Morsi meminta agar negara imperialis  dan Nato membuat sekatan udara keatas Syria.

Dalam masa yang sama Morsi tidak pula mengusik Perjanjian Camp David. Morsi tidak pula memutuskan hubungan diplomatik dengan Zionis Israel.  Dasar ini  bukan hanya memeranjat dunia malah  anak-anak muda    Mesir melihat bahawa Revolusi Pertama mereka telah dibajak. Lalu mereka menubuhkan gerakan anak muda yang dipanggil Tamarrod. (TT) - bersambung



 NOTA
tulisan ini telah disiarkan
daalam akhbar SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan akhbar minggun ini
sila pukul talipon: 03-92-21-1045

-----------

PENCERAHAN TAMAROD

Posted: 09 Jul 2013 09:30 PM PDT



TAMAROD
GARIS POLITIK ANAK MUDA


 TAMAROD DAN TENTERA
TT, lu baca petikan rencana di bawah. Lu masih percaya ka yang Tamarod ini bukan gerakan yang dirancang oleh Tentera Mesir sendiri? Soalannya: Kenapa Tamarod menjemput tentera untuk masuk campur, malahan menganggap bahawa campurtangan tentera adalah suatu "kejayaan"?

 Baca petikan ini: "In the lead up to the protests, one Tamarod organizer, Hazem el-Zohery, said in an interview that he would consider it a "success" if the Army intervened". Baca pula petikan ini di mana terdapat keraguan di kalangan aktivis muda dengan "roadmap" yang diajukan oleh tentera di mana pemerintahan transisisi dipenuhi oleh pegawai-pegawai tentera (a council made up largely of military men) 

"In private, some of the activists working alongside Tamarod have whispered about the military's potential connection to their new movement. When Tamarod's leaders held a meeting with a newly formed "June 30" opposition front to unveil their road map for Egypt's future—which included a transitional government with on BERITA DARI MESIR - REVOLUSI DI BAJAK LAGI
Anonymous
on 7/9/13

PUTAR BELIT MACAM AUTA
TT sebagai bekas tahanan tanpa bicara ISA pun nampaknya menyokong Tamarod yang menyokong tentera yang menahan Mursi dan pemimpin2 Ikhwan tanpa bicara! Nampak sangat yang analisa TT dah semakin bercelaru dan berbelit-belit macam auta UMNO! 

Kalau Tamarod ni betul2 jujur, sepatutnya Tamarod tuntut tentera untuk bebaskan Mursi dan pemimpin kanan Ikhwan daripada tahanan! Kenapa Mursi dan pemimpin2 Ikhwan masih ditahan tanpa sebarang perbicaraan? Inikah Tamarod yang disokong oleh TT? 

Memperjuangkan revolusi konon! Kalau betol2 revolusioner, tuntut tentera bebaskan Mursi dan pemimpin2 kanan Ikhwan! Kenapa tak ada seorang pun pemimpin Tamarod menuntut pembebasan tahanan tanpa bicara yang dilakukan oleh Tentera Mesir ini? on BERITA DARI MESIR - REVOLUSI DI BAJAK LAGI
Anonymous
on 7/9/13

PILIHANRAYA YANG ADIL
TT ni dah buat perangai UMNO. banyak AUTA dan MENIPU. Tamarod ni gerakan yang telah disusup masuk oleh agen-agen tentera mesir untuk gulingkan kerajaan ikhwan yang telah DIPILIH secara DEMOKRATIK melalui PILIHANRAYA YANG ADIL. Jangan kelentong la TT. Apa bajak-bajak? 

Siapa yang bajak? Yang sebenarnya dibajak adalah demokrasi bila Tamarod menyokong tentera dan menjemput tentera kembali ke pentas politik! Baca wawancara ini TT. Tengok apa leader Tamarod cakap. Ini petikan sebahagiannya:

 Q. Does that exclude the military or those affiliated to the Islamist parties from the next government? A. As I said, the main criterion will be competence. Whoever this prime minister was, if he is competent, then that is fine. 

Nampak TT? Tamarod ni tak kisah walaupun Tentera Mesir yg merupakan talibarut Amerika dan Israel memimpin Mesir! Baca penuh wawancara di sini TT: http://www.aawsat.net/2013/07/article55308770 Analisa TT dah tumpul dan banyak salah! Malaysian Durian tak jadi-jadi. on BERITA DARI MESIR - REVOLUSI DI BAJAK LAGI
Anonymous

on 7/9/13



---------

RADIO BANGSAR UTAMA KE BESUT

Posted: 09 Jul 2013 08:30 PM PDT




RADIO BANGSAR UTAMA
akan membuat laporan langsung 
dari besut
tim radio bangsar
akan melaporan suasan penamaan calon
politik satempat
dan
suasana bulan puasa di besut

PENDENGAR  RADIO BANGSAR
dalam dan luar negara
sila layari
stesen punk rock
berani langgar - laporan jelas



  • Calon BN; Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman, 37, Jurutera Awam Jabatan Pengairan dan Saliran


  • Calon PAS; Azlan @ Endut Yusof, 48, ahli perniagaa



  • TEATER  DIBUKA
    MALAM KHAMIS INI

    JEMPUTAN 
    KHAMIS INI
    SELAK:SERAK
      arahan Fared Jamaluddin dari produksi Rumah Anak Teater (RAT).
    Teater ini akan dipentaskan bermula 11 Julai  2013
    di PJ Live Arts, Petaling Jaya pada jam 8.30 malam
    Harga tiket diantara RM50 hingga RM25
     tempahan dalam talian di www.tix.my 
     tempahan panggilan di 03-79-60-04-39 dan 017-228-98-46.
    Sepuluh peratus hasil jualan tiket akan disumbangkan kepada
     Tabung Membantu Mangsa Mati Dalam Tahanan.


    -----


    JANGAN BUAT TAK FAHAM

    Posted: 09 Jul 2013 07:30 PM PDT



    NGO  JAKARTA
    TUNGGU PELUANG

    Anwar Ibrahim
    KUALA LUMPUR - PR mempersoalkan tindakan kerajaan melantik beberapa bekas menteri sebagai penasihat kepada kementerian dan juga diserapkan semula sebagai anggota Kabinet.


    Penasihat kementerian: Apa rasional lantik bekas menteri

    Salmiyah Harun09 Jul 2013
    KUALA LUMPUR:Pakatan Rakyat mempertikaikan pelantikan beberapa bekas menteri sebagai penasihat di kementerian yang diberi jawatan sama taraf dengan menteri.



    KAH KAH KAH

    KAH KAH KAH
    KAH KAH KAH


    woit... TAK KAN TAK FAHAM....kah kah kah..

    kah kah kah...TAK KAN TAK SEDAR.... kah kah kah..

    kah kah kah...KALAU RAIS YATIM TAK DI LANTIK....ROBENAH AKAN SAMPAI.... kah kah kah..

    kah  kah kah...PERLANTIKAN ITU UNTUK SELAMAT DARI KES ROGOL.... kah kahj kah

    NOTA
    jawatan ini 
    sampai rais yatim mati
    kalau tidak
     ngo di jakarta akan bertindak
    kah kah kah



    ------------

    BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT