Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BEKAS TPM, MUSA HITAM PUN TIDAK PERCAYA JIKA PR PERINTAH NEGARA BANGKRAP

Posted: 12 Mar 2013 05:55 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

APABILA PR perintah maka bangkrap lah negara.  Ini hujah pemimpin Umno yang telah bergelumang dengan berbagai unsur rasuah dan penyelewengan.  Siapa boleh nafi KM Melaka Ali Rustam pernah dihukum bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno kerana terlibat di dalam rasuah politik wang sewaktu pemilihan di dalam parti Umno dahulu?  Mengapa beliau terus diberi amanah menjadi KM Melaka?  


Jawapannya adalah Umno tidak pernah merasa jijik dengan rasuah.  Begitu juga dengan Isa Samad, bahkan dipilih menjadi calon dan menang di Bagan Pinang.  Ketua Pemuda Umno, KJ juga sama terlibat di dalam rasuah politik wang. Bukan Pembangkang yang tuduh, Lembaga Disiplin Umno sendiri yang sebut.  

Benarkah jika PR perintah, negara boleh bangkrap?  Bekas Timbalan Perdana Menteri yang juga bekas Timbalan Presiden Umno, Musa Hitam pun naik pening dengan dakwaan pemimpin Umno sekarang.  Beliau tidaklah sebodoh seperti pemimpin yang ada sekarang kerana beliau pernah berada di dalam kerajaan dan beliau sekarang bukannya ahli atau pemimpin PR, tetapi ikhlasnya beliau tahu propaganda Umno sekarang memperlihatkan betapa bimbangnya Umno jika hilang kuasa.  Hilang kuasa bererti mereka tidak lagi boleh mengaut kekayaan negara.

Musa Hitam bercakap kepada pemberita selepas menghadiri Bicara Minda 'Survival Ekonomi Melayu' di Kompleks Karangkraf baru-baru ini berkata, " Tidak ada pihak yang sanggup dan sengaja membiarkan ekonomi jatuh kerana ia tanggjungjawab selepas diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah negara.  "Hasrat mereka (Pakatan) sama seperti yang lain iaitu untuk berkhidmat kepada rakyat.  "Sebab itu mereka bersaing untuk menang dalam PRU dan untuk membuktikan siapa lebih layak," katanya.

Dakwaan pemimpin Umno ternyata tidak masuk akal samasekali.  Adakah dengan dasar membantu rakyat boleh mengakibatkan negara bangkrap?  Peliknya melakukan rasuah dan komisyen jutaan ringgit tidak pula dikatakan boleh membangkrapkan negara?  Itulah perangai pemimpin Umno yang begitu bimbang rahsia mereka bocor apabila PR mengambilalih Putrajaya.  Lihat sahaja apa yang terjadi pada Khir Toyo.  Andainya PR tidak memerintah Selangor, adakah kita yakin Khir Toyo boleh diseret ke mahkamah?  

Isu Altantuya, isu komisyen kapal selam, pembelian RIV oleh Rejimen Komando, Isu NFF (lembu kondo), PKFZ, pemberian IC kepada pendatang dan banyak lagi boleh diselesaikan dengan cepat dan mereka yang bersalah pastinya akan diseret ke mahkamah. Itulah yang menggerunkan pemimpin Umno.  Justeru itulah mereka mencanangkan kepada rakyat bahawa negara akan bangkrap jika PR memerintah dengan dasarnya membantu rakyat.  Hanya yang bengap sahaja boleh terima dakwaan itu.

SOKONG PAKATAN RAKYAT

0
sumber :-

SOKONG PAKATAN RAKYAT


PAS BUKAN LAWAN UMNO SAHAJA

Posted: 12 Mar 2013 04:26 PM PDT

Apabila Anuar Ibrahim menyertai Umno pada 1982 dahulu, Nakhaei Hj Ahmad menulis sebuah buku bertajuk lebih kurang " Anwar : Masuk Umno Tak Syaraei". Banyaklah hujah yang dilontarkan oleh Nakhaei tentang tidak bolehnya Anwar masuk Umno itu ibarat sebuah tesis MA. Ha ha.  Tetapi entah macam mana selepas itu Nakahei pula yang masuk Umno. Woooo.  

Antara hujah Nakahei yang masih saya ingat di dalam buku itu ialah beliau mengatakan Umno itu sebuah "sistem". Umno bukan sekadar satu parti politik biasa sahaja. Umno menganut satu ideologi  pragmatis, satu fikrah materialism dan sentiasa akur dengan kuasa politik dunia yang anti Islam.  Cukup hebat hujah ini. Saya boleh terima hujah tersebut.   Maka tak hairanlah jika uztaz-ustaz biasa boleh masuk Umno kerana agak sukar memahami Umno ini sebagai satu sistem yang tidak selaras dengan islam. Geng sosialis sahaja yang cair dengan istilah neo-kolonialism, kapitalism, pertumbuhan ekonomi, pertentangan kelas, penswastaan, jurang pendapatan, monopoli dan pelbagai lagi  istilah. Semua istilah tersebut  membentuk i satu sistem yang yang membelenggu corak pemerintahan sebuah negara. 

Untuk membolehkan "sistem"   ini terus hidup, maka pelbagai strategi digunakan untuk rakyat mendokong sistem ini tanpa sedar termasuklah dari golongan ugama. Sistem ini akan menonjolkan kepada golongan ugama bahawa mereka adalah mesra agama.  Mereka akan merderma dan menyumbang berjuta ringgit untuk program agama, selagi golongan agama tidak menghalang mereka memonopoli harta negara.  Tulang belakang sistem ini ialah sang politikus dan sang korporat.  Janganlah pelik jika sang kapitalis ini akan membiayai pusat tahfiz, pondok, pendakwah-pendakwah, dan ahli politik dari Pas

Puak korporat/kapitalis ini hanya hidup dalam politik Malaysia yang memberi naungan atas nama Melayu. Atas nama Melayu mereka membolot dan memonopoli projek dan permit  dari sang pemerintah BN.  Dan apabila BN mahu tumbang, maka janganlah hairan mereka akan bekerja siang dan bermalam tanpa kecewa,  memujuk pihak Pas agar bersama dengan Umno, kononnya atas nama Islam dan Melayu.  Kalau pimpinan Pas gagal memahami soal kelangsungan "sistem" ini, maka Pas akan bersekongkol dengan Umno untuk meneruskan hayat "sistem" yang bukan sahaja menjadi alat sang kapitalis Umno tetapi tunduk kepada aliran politik dunia yang tidak senang dengan Islam.  

Terima kasih Nakhaei yang menguatkan keyakina saya untuk menentang sistem ini. Saya tak lihat Umno sebagai parti Melayu tetapi sebagai satu sistem yang bobrok. Berkatalah sifolan: Otak Nakhaei memang bergeliga tetapi bodoh bila masuk  Umno.  Ha ha. Apa pun Nakhaei masuk Umno seorang diri tanpa bawa sekapal dari Pas berpeluk dengan Umno. Wooooo. Apa khabar Idris Ahmad, tokoh walak Pas?



WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Lahad Datu: Najib akan tahan Anwar? (LM)

Posted: 12 Mar 2013 10:41 PM PDT

KONSPIRASI TERKINI UMNO?
Anwar mungkin ditahan tak lama lagi – Rafizi


Terdapat kebimbangan bahawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin akan ditangkap tidak lama lagi kerana Perdana Menteri Najib Razak dan parti pemerintahannya Umno menuduh beliau sebagai dalang pencerobohan di Lahad Datu.

Ahli-ahli parti PKR Anwar menjangka perkara paling buruk mungkin akan berlaku, berdasarkan maklumat yang diterima daripada sumber di peringkat tinggi serta jika dibaca daripada rentetan peristiwa yang "dirancang" mereka merasa ini bertujuan untuk mewujudkan perasaan benci terhadap pemimpin berusia 64 tahun itu. 

Bacaan seterusnya (& video):   Lahad Datu: Najib akan tahan Anwar?

PAS: Insentif diumumkan Najib hanyalah skim lama

Posted: 12 Mar 2013 09:06 PM PDT


Bahasa

PAS: Insentif diumumkan Najib hanyalah skim lama

Oleh Mohd Farhan Darwis

March 13, 2013
Husam Musa mencadangkan kepada Putrajaya agar perkhidmatan tentera dan polis dikira sebagai perkhidmatan kritikal dan mendapat elaun perkhidmatan kritikal seperti doktor dan sebagainya. - Gambaer fail  KUALA LUMPUR, 13 Mac — Pengumuman Datuk Seri Najib Razak mengenai penambahbaikan skim gaji kakitangan awam dan pasukan keselamatan termasuk angkatan tentera dan polis jelas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa adalah skim yang telah diguna pakai selama ini, dan tiada insentif baru diperolehi pasukan keselamatan negara tersebut.

Husam menegaskan, perdana menteri sekadar mengumumkan sesuatu yang telah sedia digunapakai di dalam perkhidmatan polis dan tentera  sejak 2010.

"Pada hakikatnya, tiada apa-apa insentif baru yang diperolehi oleh tentera dan polis," kata Ahli Dewan Undangan Negeri Salor itu dalam satu kenyataan awal hari ini.
Exco kerajaan negeri Kelantan itu turut menegaskan, dengan mengulangi pengumuman lama, Najib umpama mempermainkan pasukan keselamatan tersebut.

"Menyanyikan lagu lama untuk tentera dan polis jelas mempermainkan anggota tulang belakang keamanan negara ... ia juga menunjukkan terputusnya perdana menteri dengan isu dan masalah yang dihadapi khususnya oleh anggota tentera," katanya dalam kenyataan tersebut.
Jelasnya lagi, pada 2010, perkhidmatan polis telah mensyaratkan ijazah sarjana muda bagi kemasukan untuk pangkat Inspektor yang mana sebelum itu hanyalah sekdar keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Angkatan tentera juga jelasnya telah mengubah syarat kemasukan bagi pangkat Leftenan Muda dengan meletakkan iajazah sarjana muda sebagai syarat kemasukan pada Januari tahun ini.
"Dengan perubahan ini secara automatiknya syatat kemasukan bagi Leftenan Muda dan Inspektor ialah gred gaji 41, syarat kemasukan lazim bagi pemegang ijazah untuk penjawat awam am," katanya, dan menambah, syarat itu sebenarnya turut diguna pakai bagi pangkat-pangkat tertinggi kemudian.

Justeru, beliau turut mencadangkan kepada Putrajaya agar perkhidmatan tentera dan polis dikira sebagai perkhidmatan kritikal dan mendapat elaun perkhidmatan kritikal seperti doktor dan sebagainya kerana mereka mendedahkan diri kepada bahaya sepanjang masa bertugas.
Malah, Husam juga mencadangkan skim perkhidmatan graduan tentera dan polis disamakan dengan perkhidmatan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) bagi menarik lebih ramai golongan muda menyertai pasukan keselamatan tersebut.

"Sementara itu, bagi pegawai-pegawai lain-lain pangkat (Leftenan Muda dan Inspektor ke bawah), mereka juga sepatutnya mendapat kelayakan elaun dan skim perumahan yang sama tarafnya dengan pegawai2 pelaksana di dalam perkhidmatan awam," katanya lagi.

"Antara perubahan yang ditunggu-tunggu oleh anggota tentera antara lain penetapan band gaji yang sama iaitu band 5."

Tegasnya lagi, banyak lagi cadangan penambahbaikan skim perkhidmatan tentera yang ditunggu oleh anggota pasukan keselamatan, namun langsung tidak disentuh Najib sewaktu mengumumkan perkara itu Isnin lalu di Putrajaya.

NAJIB GUNA MASA KECEDERAAN

Posted: 12 Mar 2013 08:59 PM PDT

 Oleh Daing Yahya

DALAM ramai-ramai Perdana Menteri di Malaysia, Najiblah yang paling lama memerintah tanpa mandat rakyat. Jika zaman Tun M, selepas sahaja beliau ditabal menggantikan Hussein Onn beliau terus panggil pilihan raya umum. Begitu juga dengan Pak Lah, mantan PM yang ditendang keluar oleh UMNO. Tak lama selepas naik takhta menggantikan Tun M, beliau terus bubar Parlimen untuk pastikan beliau kukuh dalam kuasa politiknya dan memang beliau berjaya pada 2004.

Tapi Najib, beliau dah naik singgahsana selama empat tahun tapi masih ragu-ragu nak bubarkan Parlimen. Kononnya beliau yakin sangat, dia ke hulu ke hilir mencanang bahawa beliau tiada masalah nak hadapi pilihan raya umum. Tapi nampaknya kata-kata beliau itu tak boleh pakai, kata berani tapi tak berani berdepan. Jemputan berdebat dengan Anwar pun sampai ke sudah tak menjadi.
Dalam ramai PM di Malaysia, Najib juga satu-satunya PM yang paling banyak menghabiskan duit secara tunai atas nama rakyat. Beliau kata kerajaan ada duit, ekonomi pun bagus. Dia beri bermacam-macam imbuhan tu atas alasan kerana nak membantu rakyat, tapi kita nak soal, adakah rakyat sedang susah dan terhimpit dengan segala macam bebanan kos sara hidup yang melambung tinggi? Kalau ekonomi bagus, kenapa rakyat susah?

Nampaknya, kata-kata Najib ini tak boleh pakai sebab lain yang dikata, lain pula yang dibuat.
Dalam ramai-ramai PM di Malaysia, Najib jugalah satu-satunya PM yang terpaksa menggunakan khidmat perunding imej luar (APCO) untuk membantu menggilap imejnya di mata dunia dan rakyat. Ini pelik kerana jika Najib berimej bersih dan suci, mengapa perlu menghabiskan puluhan juta untuk menaikkan imejnya?

Biasanya, orang yang guna khidmat perunding imej ni selalunya bermasalah dari segi 'imej'nya. Kadangkala imej atau namanya buruk, ada trek rekod yang kotor atau ada masalah ketidakyakinan diri bila berdepan dengan rakyat. Jadi, adakah Najib mempunyai satu daripada masalah itu?
Nampak gayanya, sikap Najib ini tak boleh pakai. Lain yang diniatkan, lain pula yang dikerjakan.
Katanya lagi, Najib juga merupakan satu-satunya PM yang gagal mengawal tindak-tanduk isterinya dalam politik. Dulu, isteri PM, semuanya berperanan sebagai pengiring PM dalam setiap gerak-kerja politik tetapi isteri Najib lain pula kisahnya.

Katanya, setiap kali Rosmah menjalankan 'tugasnya' sebagai isteri PM, pengiring beliau melebihi pengiring PM. Apalah nak jadi dengan PM Najib ni. Kalau ikut budaya Melayu, suami yang tak tahu jaga kelakuan isteri, tu petanda dia ketua yang tak bagus. Tapi entah la, biar rakyat yang tentukan.
Kini, Najib nampak serba tak kena. Daripada sehari ke sehari tarikh PRU-13 yang ditunggu-tunggu tak muncul-muncul. Yang terlepas entah berapa kali. Sekarang, Najib terpaksa manfaatkan masa 'kecederaan' untuk memastikan suasana berpihak kepadanya sebelum mengumumkan pembubaran Parlimen.

Seperti main bola sepak, masa kecederaan ini sangat genting. Bagi pihak yang di depan, suka sangat tendang bola keluar garisan tepi. Tetapi bagi pasukan yang sedang ketinggalan, pastinya akan menggunakan kesempatan ini dengan menagih ehsan pengadil untuk mendapat sepakan penalti.
Mereka akan guna pelbagai helah untuk menjatuhkan badan seolah-olah dikasari oleh pihak yang dah di depan. Kalau boleh, dia mahu pengadil sengaja memberikan kad merah untuk pemain lawan. Inilah taktik permainan bola sepak.

Adakalanya dalam politik, taktik sebegini akan digunakan, lebih-lebih lagi diwaktu 'masa kecedaraan'. Kita berdoa moga-moga PR tak leka dan terlalu selesa dengan keadaan ini. Selagi wisel penamat belum berbunyi, pastikan bola sentiasa dikawal di kaki kita.-Roketkini.com



Print Friendly

NAJIB PERLU MASA LAGI UNTUK PILIHANRAYA?

Posted: 12 Mar 2013 07:53 PM PDT

  • PRU: Saya perlukan masa, kata Najib
  • Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau perlu membuktikan kepada rakyat terlebih dahulu bahawa pelan serta agenda transformasi yang dibawanya berjaya. 


  •   Menurut PM lagi , beliau ingin melihat kejayaan proses transformasi berjalan.Bermakna kena tunggu gaji kakitangan kerajaan berjalan bulan Julai ini lah, baru nampak akan kesannya.Selagi krisis ini berjalan, berbagai peristiwa masih belum selesai, PM Najib akan biarkan Parlimen terbubar dengan sendirinya pada April nanti,SPR akan mengambil alih selama  2 bulan.
KENAPA

1. Isu PI bala bukan mudah untuk dinafikan.
2. Kes Bapa Saifool Azlan yang membuat pengakuan dan akan meronda seluruh negara.
3. kenaikan gaji kakitangan awam Julai untuk menarik undi.
4. kes Lahad Datu memerlukan beberapa bulan untuk Melayu mudah lupa.
5. Di seluruh negara bendera Bn di pasang merata tempat. Seolah-olah hanya ada parti bn sahaja dalam MaLaysia ni.ini utk mengabui parti lawan.
6.,Jika Anwar Ibrahim di tangap, Apa kesannya ?......demontrasi dan darurat?
7.Akhirnya Bn menang lagi

 CUBA BACA SUMBER INI.

Sumber memberitahu The Malaysian Insider baru-baru ini parlimen mungkin dibubarkan seawal 25 Mac, dua hari sebelum Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor dan Negeri Sembilan tamat tempoh.
"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai 60 hari untuk mengadakan pilihan raya tetapi kemungkinan besar akan menunggu sehingga semua DUN dan parlimen dibubarkan," kata satu sumber lain.

Sumber tersebut mengatakan empat negeri Pakatan Rakyat (PR) berkemungkinan besar akan membubarkan DUN pada waktu sama bagi memastikan pilihan raya umum dijalankan untuk semua negeri kecuali Sarawak yang telah menjalankan pilihan raya negeri pada 2011.

"Pilihan raya umum akan diadakan pada April, sama ada pada minggu kedua atau ketiga kerana BN yakin sokongan besar pada ketika itu," tambah sumber tersebut.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menjelajah ke seluruh negara untuk program TV3 Jelajah Janji Di Tepati sepanjang tahun selain dari lawatan ke tempat popular Malaysia dalam usaha untuk melibatkan diri dengan pelbagai demografi rakyat Malaysia.










Ada kemungkinan Amerika di belakang Krisis Lahad Datu ?

Posted: 12 Mar 2013 07:35 PM PDT

 DARI BLOG GENDANG PERANG

 

Operasi Sulit Serang Sabah*

"Kemampuan memiliki senjata untuk penembak tepat adalah antara yang paling memeranjatkan. Ini kerana rifle penembak tepat yang paling murah pun dikatakan berharga RM60,000 satu unit.

"Malah ada yang mencecah harga RM200,000 ke RM300,000 dan sehingga lebih RM1 juta (jarak tembakan melebihi 5 kilometer)," lapor laman itu lagi.

Satu lagi insiden yang perlu diberi perhatian adalah kehadiran kapal USS Guardian di Laut Sulu. Agak memeranjatkan apabila kapal USS Guardian dikatakan terkandas di kawasan terumbu karang Tubbuhata.

Menjadi tanda tanya kenapa kejadian tersebut terjadi pada 17 Januari iaitu 24 hari sebelum pendaratan penceroboh ke atas Sabah pada 11 Februari 20113.

Yang pasti kapal perang tersebut sengaja belayar keluar dari laluan asalnya dan agak pelik kenapa kapal secanggih itu boleh tersasar dan gagal mengenal pasti kawasan terumbu karang di kawasan Tubbataha Reef.

Pihak Tubbataha Reef Marine Ranger telah beberapa kali memberi amaran kepada komander USS Guardian supaya jangan menghampiri kawasan terumbu karang tersebut. Tetapi bagaikan dirancang USS Guardian tetap meneruskan perjalanannya dan enggan berhenti.

Timbalan Pengerusi WWF-Filipina, Jose Ma.Lorenzo Tan berasa hairan dan tidak percaya kenapa USS Guardian dengan sengaja menghampiri kawasan terumbu karang tersebut.

Berdasarkan risikan Filipina, kapal perang tersebut telah melakukan satu operasi rahsia dan kehadiran mereka langsung tidak dimaklumkan kepada pihak berkuasa Filipina

"The question is: Who did they inform? The governor of Palawan (Abraham Mitra) did not know. The Tubbataha Protected Area Management Board did not know. The Western Command (of the Armed Forces of the Philippines) did not know,"

USS Guardian mendakwa kapal mereka tersangkut di kawasan terumbu tersebut, ketika itu apabila pengawal marin Filipina cuba menghampiri kapal tersebut mereka diberi amaran dan USS Guardian bersedia untuk menembak pihak marin Filipina.

"There were eight rangers on speed boats. And they could not even approach. The ship was on general quarters (alarm),"

Vos Apollo milik Malaysia sedia memunggah
minyak daripada USS Guardian

Menjadi tanda tanya kapal perang tersebut telah dimusnahkan dan segala peralatannya diangkut secara tergesa-gesa. Dalam sejarah Amerika inilah kali pertama kapal perang mereka dimusnahkan dalam keadaan aman bukan di medan perang.

Berdasarkan maklumat risikan dari Filipina, terdapat banyak kegiatan dilakukan dengan alasan mengadakan operasi menyelamat dan memunggah barang-barang.

Tetapi aktiviti mereka dibuat secara rahsia. Yang menghairankan pihak keselamatan Filipina kenapa anak kapal USS Guardian tidak dihantar ke Filipina kerana lokasinya paling hampir sebaliknya anak-anak kapal USS Guardian terus dihantar ke Jepun.

Selepas kejadian memindahkan anak kapal selesai, Sultan Bantilan Muhammad Muizzudin II pemimpin dari gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang menentang serangan ke atas Sabah mendedahkan ada pihak yang lebih besar di belakang Jamalul Kiram III.

Menurutnya terdapat kehadiran sekumpulan lelaki berkulit putih di dalam kumpulan bersenjata Kiram sebelum mereka menyusup masuk ke Sabah.

*Baca & cuba fahamkan. 1 pihak "salah perhitungan", 1 pihak "ambik kesempatan" & 1 pihak lagi "jadi kambing hitam".

Gambar berikut menunjukkan proses melerai USS Guardian. Ke mana kelengkapan tentera di hantar?

Kelengkapan diangkut keluar
Kehadiran kren
Melerai komponen kapal
kredit gambar militaryphotos,net
1 Undi Untuk Barisan Nasional adalah 1 Persetujuan Menggadai Keselamatan Negara pada Rakyat Negara Asing..!

KENALI WAJAH-WAJAH PENGGANAS INI

Posted: 12 Mar 2013 09:23 AM PDT

Inilah anak-anak bakal pewaris kaum melayu baru....



Lihatlah kain lilit kepala tu..... kalimah ...... fuiyo.... siap kaler merah lagi.... fuiyo lagi sekali..... 

Sekarang lihat sendiri apa yang mereka perjuangkan...... 
 
DUIT...DUIT...DUIT
 
DIPETIK DARI ManjongMari


DIMANA UMNO KUAT DISITU MELAYU MEREMPAT- NIZAR

Posted: 12 Mar 2013 09:01 AM PDT


MT: Peranan Marcos rampas Sabah (LM)

Posted: 12 Mar 2013 07:37 AM PDT

Marhaintua mengungkap sejarah permasalahan di Sabah:

Peranan mendiang Ferdinand Marcos Merampas Sabah daripada Malaysia

Dengan tewasnya Diosdado Macapagal dalam pertandingan kerusi Presiden Filipina, lantas melonjak naik nama Ferdinand Marcos sebagai pemimpin Filipina yang baru.

Kerajaan Malaysia yang amat tertekan dengan sikap Presiden Macapagal yang mencetuskan isu tuntutan Sabah oleh Sultan Sulu, merasa lega dengan pelantikan Marcos, kerana memikirkan beliau akan bangun memajukan negaranya sendiri seperti yang dilaungkan olehnya sebelum itu. 

Artikel panjang oleh Marhaintua di:  MT: Peranan Marcos rampas Sabah

PENDEDAHAN MUSA HASSAN TELAH LAMA BERLAKU

Posted: 11 Mar 2013 09:50 PM PDT


.
.



Kenyataan palsu dalam afidavit Najib


PM Najib telah mengikrarkan dua afidavit, iaitu pada 21 dan 23 September 2011, bagi menyokong permohonan beliau untuk mengenepikan sepina, yang mengehendaki beliau memberi keterangan dalam perbicaraan kes Sodomi II. Isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor juga mengikrarkan affidavit berasingan pada 21 September 2011 dalam permohonan yang sama.

Pada bulan November 2011, saya telah menyampaikan maklumat bertulis kepada KPN dan Menteri Dalam Negeri, berkaitan penegasan mustahak yang diikrarkan oleh PM Najib, yang boleh dibuktikan sebagai tidak benar atau palsu.

Setakat yang saya ketahui, dalam perkara pembikinan afidavit palsu yang dikemukakan dalam sesuatu perbicaraan, adalah tanggungjawab pegawai penyiasat kes atau Timbalan Pendakwa Raya, untuk membuat laporan polis supaya dakwaan tersebut disiasat berasingan. Ianya bukan tanggungjawab tertuduh atau peguambela tertuduh membuat laporan tersebut.

Kesalahan membuat affidavit palsu atau memberi keterangan palsu, adalah kesalahan yang tergolong sebagai kesalahan terhadap Keadilan Awam (Public Justice) dan bukan kesalahan terhadap seseorang individu. Malangnya setakat yang diketahui, tidak ada sebarang siasatan yang dilakukan ke atas perkara ini, mungkin kerana kes ini melibatkan Perdana Menteri.

Saya menegaskan di sini bahawa bukan sahaja PM Najib tidak akan dapat memberi penjelasan berkaitan kenyataan palsu yang beliau telah ikrarkan dalam afidavit tersebut, malahan beliau akan menghadapi masaalah untuk menjelaskan berkaitan kekalutan mengenai nama beliau sendiri.

Ketika mengangkat sumpah jawatan sebagai PM keenam pada April 2009, dengan nama Allah, beliau malafazkan nama beliau sebagai Muhammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak. Semasa mengikrarkan afidavit pada September 2011 beliau menegaskan nama beliau sebagai Najib bin Tun Haji Abdul Razak dan menggugurkan nama Muhammad dari nama beliau. Sementara ketika menandatangani Ikrar Integriti PRU-13 pada Februari 2013 pula, beliau memberikan nama beliau sebagai Najib Razak sahaja, dengan menggugurkan nama "Muhammad" dari nama beliau dan nama "Abdul" dari nama Allahyarham bapa beliau.

Jika nama sendiri, sama ada terdapat nama Muhammad atau pun tidak, Perdana Menteri boleh keliru, apatah lagi dengan perkara lain. Apa pula nama yang beliau lafazkan ketika mengangkat sumpah di-masjid Guar Perahu? Wallahua'lam.

Apa pun PM Najib tidak boleh menafikan yang beliau mengikrarkan afidavit-afidavit tersebut sedemikian rupa, di atas kerelaan dan kehendak beliau sendiri. Beliau tidak boleh menyalahkan orang lain sekalipun peguam dan penasihat beliau.

PM Najib juga wajar sedar, bahawa kekeliruan berkaitan nama beliau yang sebenar dan kekalutan beliau melafazkan sumpah jawatan dan sumpah simpan rahsia sebagai PM Malaysia ke-6, boleh menyebabkan kesahan (legitimacy) beliau sebagai perdana menteri dicabar, sekiranya peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dipatuhi sepenuhnya.












Pendedahan Musa Hassan
Dakwaan terhadap Musa Hassan dan Gani Patail kerana telah memalsukan keterangan DNA dan lain lain pemalsuan melibatkan kes salahguna kuasa dan liwat terhadap Anwar Ibrahim, serta dalam penyiasatan insiden mata lebam telah dibuat menerusi pelbagai saluran sejak 1998 lagi.

Namun begitu, Musa Hassan dan Gani Patail serta kerajaan, telah menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tersebut, walaupun rekod mahkamah dan Suruhanjaya Diraja Siasatan, menunjukkan dakwaan tersebut adalah berasas dan boleh dibuktikan sebagai benar.

Bagaimanapun pada 31 Mei 2012 secara tiba-tiba Musa Hassan sendiri, ketika diwawancara oleh pemberita Malaysiakini, akhirnya telah mengaku bahawa memang betul beliau ada mengambil contoh darah Anwar (dari simpanan pihak Hospital Kuala Lumpur) untuk ujian DNA di atas tilam masyhur yang kontroversi itu.

Pengakuan Musa Hassan yang dibuat hampir 14 tahun kemudian itu, telah membuktikan dua perkara yang sangat penting. Pertama, keterangan DNA Anwar yang dikatakan terdapat di atas tilam masyhur tersebut adalah palsu dan diperolehi menerusi jalan fraud, penipuan dan menyalahi undang-undang.

Kedua, afidavit Musa Hassan yang diikrarkan pada 2 September 1998 dan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kes jenayah No:45-40-1998, menyatakan beliau telah memperolehi laporan forensik pada ketika itu, adalah palsu memandangkan tindakan Musa 'mencuri' contoh darah tersebut dari HKL ialah pada 15 Oktober 1998.

Mengenai peranan Musa Hassan dan Gani Patail dalam merekacipta keterangan DNA di atas tilam tersebut, telah saya jelaskan secara terperinci menerusi surat terhad saya bertarikh 27 Disember 2010 dialamatkan kepada KPN dengan salinannya kepada Perdana Menteri dan Peguam Cara Negara yang kesemuanya telah mengesahkan penerimaannya.


Persoalannya ialah mengapa polis tidak memanggil Musa Hassan untuk siasatan lanjut setelah beliau membuat pendedahan terbuka pada 31 Mei 2012 itu? Beliau bukan sahaja pegawai penyiasat kes salahguna kuasa, malah beliau merupakan penyelia penyiasatan semua kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim. Di samping itu, Musa telah turut memberi keterangan di Mahkamah Tinggi bersabit dengan kes kes tersebut sementara Gani Pula pula bertindak sebagai ketua pendakwa.



Adakah polis mengelak daripada menyiasat semula terhadap pendedahan Musa Hassan sedemikian itu disebabkan kebimbangan hasil siasatannya kelak, akan membongkar dan mengaitkan penglibatan pemimpin-pemimpin politik tertentu pada ketika itu? Terserah kepada KPN untuk menjelaskannya kepada seluruh rakyat. Mereka berhak mengetahui.







dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Kenapa pula dengan abang ipar Tun Mahathir ni?

Posted: 12 Mar 2013 12:38 AM PDT


 Ya..di kabarkan yang dia juga bakal ikut kem Pakatan Rakyat ...

dollah yankee -
Kem mana?.. PKR? atau PAS?.
DAP..? DAP mungkin tidak kot?!

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Anwar Bakal DiTangkap Lagi??

Posted: 12 Mar 2013 07:43 PM PDT

Anwar Ibrahim ini kalau menurut teori Umno yang lahabau ni memang seorang manusia yang pelik. Dia develop keinginan seks sesama jenis (kalu mengikut Tan Sri Hanif Omar) sekitar tahun 1992 iaitu ketika berusia 44-45 tahun. Begitulah yang diberitahu oleh Bekas KPN yang jadi orang kuat Genting Berhad (syarikat perjudian terulung negara naungan Umno) tersebut dalam bicara yang akhirnya menghantar Anwar selama 6 tahun ke dalam penjara Sg. Buloh. Untuk rekod Tan Sri Hanif juga testify dalam Mahkamah Tinggi Agustine Paul bahawa dia tidak pernah jumpa ayat larangan judi dalam Al-Quran (so to speak seorang saksi paling wibawa yang Umno pernah ada).
 
Sebelum tu tak pernah ada cerita Anwar ini kaki liwat, kaki china doll bla bla bla hatta dari Ibrahim Ali sekalipun Ibrahim pernah duduk satu sel dengan Anwar ketika ditahan di bawah ISA. Kalau menurut teori Pak Subky Latif, sepatutnya kalau Anwar itu ada kecenderungan meliwat, tentulah Ibrahim Ali itu wajar menjadi mansa pertama. Tambahan lagi kulit Ibrahim licin macam katak kalau nak dibandingkan dengan Munawar Anees, lelaki keturunan Pakistan itu. Hehe..
 
Yang pasti dan merupakan fakta yang tak dapat disangkal ialah Anwar sudah dibebaskan 2 kali dari tuduhan meliwat (Liwat 1 oleh Mahkamah Persekutuan dan Liwat 2 oleh Mahkamah Tinggi). Beliau dipenjarakan bukan atas tuduhan liwat tetapi salahguna kuasa (yang tidak melibatkan sesenpun wang negara) kununnya mengarahkan polis 'gempak' pengadu/saksi kes liwat 1. Persoalannya, kalau Liwat 1 itu sebenarnya tidak berlaku dan hanya fitnah belaka, bagaimanakah salahguna kuasa itu akan berlaku? Alangkah gilanya Umno ini?
 
Selepas itu apa lagi yang tidak dituduh si Anwar ini. Ada akaun RM3 billion, agen berbagai agen, seks depan belakang, lelaki perempuan, blablabla sehinggalah serangan Sulu yang mula2nya tak merbahaya kata Hishamuddin itupun kerja Anwar. Ada orang kata, badak air tak boleh bunting itupun salah Anwar. Cheh!!
 
Jadi, berita di bawah ini jangan dipandang enteng. Umno dengan kerjasama macai2, dia boleh buat macam2 benda walaupun tak masuk akal. Bersedialah Anwar.
 
Marilah kita berdoa agar kerja gila Umno ini berakhir dengan berlangsungnya PRU13 yang dah tak seberapa hari lagi.
 

LATEST UMNO CONSPIRACY? Anwar may be arrested soon - Rafizi warns
Written by  Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle
 

There is mounting fear that Opposition Leader Anwar Ibrahim might be arrested soon, with Prime Minister Najib Razak and the ruling Umno party charging him for allegedly masterminding the Lahad Datu intrusion.
 
Members of Anwar's PKR party fear the worst may happen, based on information received from high-level sources as well as from reading a recent chain of "orchestrated" events they worry are aimed to create hate towards the 64-year-old leader.
 
A resurgent Anwar is widely expected to form and lead the next federal government, and if he is 'taken down', the Opposition's advance could well be stymied.
 
"I think it is my duty to at least not to underestimate any of this possibility because the stakes are very high. If you talk to anyone, it is clear to all that there is every likelihood that Pakatan Rakyat is going to win," PRK strategy director Rafizi Ramli told Malaysia Chronicle.
 
"I think initially we dismissed it but once you start looking at how the orchestration has taken place in the last 2 weeks and the whole message seems to converge on implicating Anwar Ibrahim as the person behind the whole thing, I don't think it is far-fetched for us to take that precaution because this country has seen things worse than that. If they had subjected Anwar Ibrahim to two cases of made-up sodomy charges, I don't think it is beyond them to implicate Anwar Ibrahim one way or another as political capital this close to election. So we are monitoring, we do our best to gather as much information but I think the public also has to take vigilance if there is any attempt to implicate Anwar Ibrahim with what is happening in Sabah, I think it should be rejected immediately because it is nothing more than Umno's political ploy."
 
Stirring up enough public anger against Anwar, Tian Chua
 
The heat on the beleaguered Najib has intensified following the death of 2 soldiers on Tuesday, bringing to 10 the total death toll so far for the Malaysian security forces deployed to control the Lahad Datu crisis. And with the timing of the country's 13th general election imminent, the 59-year-old Najib will have to his move soon.
 
"I think they are trying to gauge the level of public anger they can create towards Anwar and Pakatan Rakyat. The pattern is clear, you can see on TV everyday how Anwar's words are manipulated, even his song about Umno losing Sabah is twisted. Old photos of his meeting with Nur Misuari (the Moro National Liberation Front chairman) are shown to insinuate there was a conspiracy with the Sulu Sultan to invade Sabah. And even though Anwar has denied it and the Sulu Sultanate has denied it, they will just ignore and twist everything to suit their purpose," Tan Kee Kwong, a senior leader in PKR, told Malaysia Chronicle.
 
"The same tactic applies for Tian Chua. He is the Chinese element for Umno to use to get the Malays all upset and worked up over so as to drive home Mahathir's accusation Anwar will sell the country to the Chinese if he becomes PM. They are forcing the 'police mati katak' (police died unnecessarily) comments on Tian even though he has proof he did not utter those words. For the Umno elite, there is no rhyme or reason. When they are desperate, anything goes."
 
Not the first time
 
PKR may have grounds for its concerns. Comments issued a day ago by Defense Minister Zahid Hamidi that the government would monitor the Philippine media for information on who was the mastermind behind the Lahad Datu crisis, sparked suspicion something was up.
 
"I believe the Philippine media will publish more information. I do not want to implicate any individual. Let the Philippine media say it," Bernama reported Zahid as saying on Tuesday.
 
If Anwar is indeed arrested and charged for what would be tantamount to treason, the implications for the Malaysian elections may not necessarily be as Najib hopes or Umno forecasts.
 
But while it may convince the rural Malay voters to stand by Umno, it could also trigger a massive wave of protest votes towards the Opposition. The 2008 election is a good testimony, revealing a surprisingly independent-minded Malaysian electorate, capable of forming their own opinions.
 
And going by the sharp downtrend in Najib's popularity since taking office in April 2009, he would do well to remember that if past gung-ho tactics had failed to stem the public's loss of confidence in him, arresting Anwar on such overtly political grounds is more likely to backfire than not.
 
Among the conspiracies that Najib has been accused of hatching to derail the Opposition include the launching of a second round of fabricated sodomy charges against Anwar in2008, triggering a coup d'etat against the PR-led Perak state government in 2009, as well as the BN media-led Datuk T sex scandal in 2011.
 
To nab Anwar for having plotted the Lahad Datu intrusion is hence not outside of Najib's capability.
Najib is also bound to find support from former premier Mahathir Mohamad, whom many say has the most to lose if PR won GE13 and Anwar became the next PM.
 
Not only did Mahathir sack and jail Anwar in 1998 on the first round of trumped-up sodomy charges, Anwar has warned that Mahathir's sons, who are listed on the Forbes' index of the world's richest, would have to pay back any money corruptly carted away over the years.

Mail Kijo kena jawab dengan fakta ni...Hehe!!

Posted: 12 Mar 2013 12:00 AM PDT

Ini bukan cerita Restoran Hidayah Maju yob!!


Selamatkah Melayu jika Datum Jelatek dibatalkan? — Guru Pencen

12 MAC — Saya adalah salah seorang penduduk asal Keramat dan telah menetap di kawasan ini lebih daripada 40 tahun yang lalu. Saya melihat anak-anak saya membesar, berkahwin dan kini hidup bersama keluarga mereka sendiri di kawasan ini juga. 
Amira dan Nazib, kedua-dua cucu saya yang sering menziarahi membawa keceriaan kepada hidup saya setelah lima tahun bersara daripada menjadi guru. Kehidupan saya sedikit terganggu kebelakangan ini akibat polemik yang melanda kawasan Jalan Enggang dan Taman Keramat melibatkan pembinaan projek pangsapuri mewah Datum Jelatek. Pelbagai tohmahan, fitnah dan cerita dilemparkan oleh kedua-dua belah pihak yang menyokong dan menentang projek ini. Perseteruan ini begitu menjelekkan dan memualkan rakyat yang sebelum ini hidup dengan aman di kawasan ini. 
Kawasan Keramat yang lebih 90peratus dihuni oleh orang Melayu kini dibayangi persepsi bahawa ia akan dibanjiri oleh orang China dan warga Singapura yang diwar-warkan akan membeli pangsapuri tersebut. Adakah orang Melayu akan terhakis daripada salah satu penempatan awal Melayu di bandar Kuala Lumpur? Atau adakah Melayu akan terhimpit di celah-celah pembangunan pesat seperti mana yang berlaku di Kampung Baru? Apakah dengan projek ini orang Melayu akan dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah atau adakah ini satu perancangan untuk meminggirkan orang Melayu? 
Sebuah organisasi korporat Melayu, PKNS, dituduh oleh pihak yang begitu lantang bersuara, merancang dengan begitu teliti untuk membuang Melayu dari kawasan Keramat. Manakala, bagi mereka yang teguh mempertahankan PKNS, mendakwa organisasi inilah yang berusaha untuk memperkasakan Melayu di dalam dan luar negeri. 
Bagi penduduk setempat, emosi dan sentimen begitu menusuk hati bagai selumbar untuk membenci PKNS dan kerajaan Negeri Selangor. Adakah rakyat begitu bodoh untuk menerima tohmah dan fitnah tanpa sebarang usul periksa? Apakah mereka fikir rakyat tidak mempunyai akal dan pertimbangan yang waras untuk membezakan yang mana intan dan yang mana kaca? 
Pertama-tama, projek ini bukan baru sahaja dilancarkan, ianya telah dibincangkan dan menjadi buah mulut lebih daripada 10 tahun yang lalu. Malah ada kenalan saya yang gambarnya terpampang di dada-dada akhbar dua tahun lepas menerima pampasan yang lumayan hampir setengah juta ringgit daripada PKNS bagi pembangunan semula kawasan tersebut. Malah flat empat tingkat asal tersebut bukan baru hendak dirobohkan tetapi telahpun dirobohkan dan kawasan tersebut diratakan. Proses ini bukan baru tetapi sudah mengambil masa beberapa tahun.  
Soalan saya kepada Salleh Samad yang menerajui kumpulan anti Datum Jelatek ini, di manakah tuan semasa perbincangan awal dan pendengaran awam projek ini? Dimanakah Salleh Samad yang mendabik dada sebagai wira Melayu semasa penduduk asal dengan gembira dan berlapang dada menerima pampasan lumayan daripada PKNS? Dimanakah Salleh Samad ini, ketika jentolak dan kren merobohkan flat Jelatek tersebut dua tahun lalu? Kenapa Salleh dan konco-konco Umnonya daripada Umno Bahagian Ampang (Ismail Kijo), GPRS (Sohaimi Shahadan), GAPS (Hamidzun Khairuddin) dan JMM (Azwanddin Hamzah) tidak merantai diri mereka ke jentolak dan kren tersebut untuk menggagalkan rancangan merobohkan flat Jelatek tersebut dua tahun lalu? Kenapa baru kini mereka berkokok nyaring membakar emosi dan sentimen Melayu dipinggirkan? 
Begitu jelas, motif mereka adalah politik dan mainan mereka adalah emosi rakyat. Hanya untuk meraih undi politik, mereka terpekik-pekik melolong menjerit Ketuanan Melayu. Adakah Melayu selamat di bawah manusia-manusia hipokrit ini? TIDAK!!! Orang Melayu bukanlah lembu yang boleh dicucuk hidungnya dan diheret untuk bersama dengan niat serta hati busuk kumpulan lidah bercabang ini. Usaha ayah dan ibu tanpa mengenal erti penat menyekolahkan saya dan adik-adik, mengajar saya bahawa ilmu cukup penting dan maklumat adalah senjata yang cukup ampuh. 
Bagaimana mungkin sebuah organisasi yang 99 peratus warga kerjanya terdiri daripada orang Melayu sanggup menekan bangsa sendiri. Tidak logik dan tidak masuk akal. Setelah diteliti, nilai asal hartanah flat lama Jelatek hanya sekitar RM2.5 juta, manakala pampasan 15 kali ganda bernilai RM25 juta yang diberikan kepada 144 penduduk asal telah membolehkan ramai Melayu kini memiliki kediaman lain yang lebih selesa seperti banglo, semi-d dan sebagainya.  
Kerajaan negeri yang meletakkan kuota jualan 50 peratus dan diskaun sebanyak 10 peratus kepada Bumiputera terus menjamin kelangsungan Bumiputera di kawasan ini. Malah nilai kasar hartanah yang dimiliki oleh orang Melayu di Datum Jelatek mencecah RM500 juta dan dijangka meningkat kepada RM700 juta selepas projek ini selesai dimuktamadkan. Daripada nilai pasaran sebanyak RM2.5 juta, nilai milikan hartanah Bumiputera dijangka mencecah sebanyak RM700 juta selepas projek ini disiapkan. Ini merupakan lonjakan paradigma sebanyak 280 kali ganda. Sudah pasti yang untungnya adalah Melayu itu sendiri. Keluasan asal flat lama Jelatek yang dimiliki Melayu hanyalah sekitar 80,000 kaki persegi dan setelah projek ini disiapkan orang Melayu akan memilki lebih daripada 350,000 kaki persegi haratanah yang bernilai tinggi. Melayu manakah yang akan rugi? Fitnah tidak berupaya mematahkan fakta. 
Adakah Melayu akan hilang di kawasan majoriti mereka sendiri? Saya dimaklumkan bahawa PKNS menjual hampir 85 peratus rumah mereka kepada orang Melayu. Projek Alam Nusantara PKNS di Setia Alam yang merupakan kawasan pegangan bebas itu lebih 70 peratus dijual kepada orang Melayu. Siapa yang mengatakan bahawa Melayu tidak mempunyai kemampuan itu hanya menidakkan dan memperlekehkan Melayu itu sendiri. Organisasi korporat Melayu seperti PKNS inilah yang harus disokong dan terus dibantu oleh orang Melayu itu sendiri. PKNS seharusnya dipuji dan diangkat kerana menerusi perancangan pembangunan ini, taraf hidup orang Melayu terus dipertingkat dan dilonjak lebih tinggi. Keuntungan yang bakal dicapai oleh PKNS tidaklah seberapa malah keuntungan ini akan terus disalurkan untuk membina lebih banyak rumah mampu milik seperti pembinaan 1,422 unit rumah berkembar satu tingkat di Bukit Botak yang melibatkan kerugian RM80 juta kepada PKNS demi untuk melihat orang Melayu hidup dalam keadaan yang lebih selesa. 
Mungkin Salleh Samad, Ismail Kijo, Sohaimi Shahadan, Hamidzun Khairuddin dan Azwanddin Hamzah semuanya berang kerana mereka tidak berupaya membolot komisyen daripada projek ini? Mereka tidak mempunyai peluang menjadi orang tengah kerana PKNS melaksanakan tender terbuka. Bayangkan jika mereka membolot 10 peratus komisyen daripada projek ini RM100 juta ringgit akan masuk kocek mereka tanpa sebarang faedah kepada orang Melayu. Tetapi akibat daripada komisyen yang mereka tidak terima itu, rakyat akan mendapat ribuan rumah mampu milik diseluruh Selangor. PKNS tidak mengayakan dua tiga kerat pemimpin Melayu elit Umno yang hidup dengan komisyen dan rasuah. 
PKNS mementingkan kehidupan rakyat marhaen dan terbanyak. Melayu harus berubah daripada mentaliti gerai dan menerima gelombang kemajuan dan pembangunan. Kita tidak boleh lagi terus keinggalan. Penyediaan puluhan ruang-ruang niaga mampu milik untuk manfaat Bumiputera di Datum Jelatek akan memberi peluang kepada orang Melayu terus meningkatkan ekonmi mereka sejajar dengan arus pembangunan. Walaupun Melayu yang berniaga kerepek dan pisang goreng dibantu, sebahagian Melayu juga perlu di lonjakkan untuk berniaga di kompleks niaga seperti di Datum Jelatek. PKNS kini terbuka untuk melatih usahawan-usahawan Melayu tempatan dari Keramat untuk mengisi kekosongan ruang-ruang niaga tersebut.  
Salleh Samad dan pembesar Umno, Ismail Kijo mahu Melayu terus merempat dan kekal sebagai rakyat kelas ketiga walau di tanah sendiri. Mereka tidak mahu Melayu berjaya dalam ilm pengetahuan dan perniagaan. Untuk mereka jika Melayu itu cerdik dan pandai, maka ia akan menutup peluang mereka untuk rasuah, ia akan menutup peluang mereka untuk memegang tampuk kekuasaan dan mereka tidak akan berupaya untuk membuncitkan perut mereka membolot kekayaan. Dua tiga kerat pemimpin elit Umno telah lari daripada perjuangan asal membela rakyat, mereka hidup mewah berkereta besar, rumah agam bertingkat-tingkat akibat daripada rasuah dan salah guna kuasa. 
Sebelum Ismail Kijo mahu mendabik dada kononnya sebagai calon DUN Bukit Antarabangsa dan meraih undi rakyat Keramat, beliau harus menjawab isu bahawa beliau jualkan tanah rizab sekolah agama kepada bukan Melayu. Pemimpin fasik sebeginikah yang harus kita percaya? Pemimpin bangsawan Umno kini menjilat ludah mereka sendiri kerana bersikap anti-pembangunan bukan kerana mereka prihatin dengan nasib rakyat tetapi mementingkan kocek dan saku mereka. Tampuk kuasa menjadi motif utama, wang ringgit menjadi taruhan.  
Selamatkan Melayu daripada pembohongan dan fitnah Umno serta juak-juak mereka! Saya tidak mahu cucu-cucu saya tinggal di flat lama AU3 yang terbiar dan tidak terurus itu. Saya mahu mereka hidup selesa tanpa dibebani masalah jenayah dan sosial. Datum Jelatek akan membantu mereka mencapai impian saya untuk kehidupan selesa mereka. Akhirul Kalam, Wassalamu'alaikum warahmatullah.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.
 

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kirams eyed Sabah incursion last year: Saycon

Posted: 12 Mar 2013 09:17 PM PDT

MANILA - An adviser to Sulu Sultan Jamalul Kiram III revealed Wednesday the forces of the sultanate had wanted to stake its claim to Sabah, Malaysia as early as August last year.
Pastor "Boy" Saycon, secretary-general of Council for Philippine Affairs (COPA) and a long-time friend of the Kirams, said the sultan's followers, led by Raja Muda Agbimuddin Kiram, had started planning to go to Sabah last year due to the Aquino administration's supposed failure to hold talks with them.
Saycon said Agbimuddin had originally planned to set off for Sabah in August last year but the plan did not push through. He said the plan was put off to September and then November.
"Gusto na nilang tumulak last year eh. Ang sabi ko makasisira iyan doon sa ginagawa nating preparation sa petition sa International Court of Justice," Saycon told dzMM.
Read More / Baca Lagi >>

23 Kiram men dead, Haji Musa still alive: spokesman

Posted: 12 Mar 2013 09:16 PM PDT

MANILA – Twenty-three followers of self-styled Sulu sultan Jamalul Kiram III have been killed in Malaysia since the start of the Sabah conflict, the sultan's spokesman said Wednesday. He said former Moro National Liberation Front commander Haji Musa is still alive, contrary to reports that he had been killed last week.
Speaking to ABS-CBN, spokesman Abraham Idjirani said he had just spoken to Raja Muda Agbimuddin Kiram who confirmed that Musa is still alive, contrary to the claims of Malaysian police.
"He is still alive and they have regrouped at 1 a.m. Wednesday. They are drinking coffee. The Malaysian news report is wrong," Idjirani said.
An Astroawani report said Musa is the deputy chief of the "royal sultanate army", led by Agbimuddin. It said Musa plotted the move of Agbimuddin's group to go to Lahad Datu and revive the sultanate's claim over Sabah, Malaysia.
A radio dzMM report said Idjirani also confirmed that 23 of Agbimuddin's men have been killed in the conflict. The information came from Princes Jacel Kiram, who spoke to Agbimuddin.
Earlier police reports said at least 63 people have been killed in the Sabah conflict. Authorities have also arrested at least 97 people throughout the state and are investigating if they have links to the incursion.
Read More / Baca Lagi >>

32 Kiram followers nabbed near Turtle Islands

Posted: 12 Mar 2013 09:12 PM PDT

By


ZAMBOANGA CITY, Philippines—The Philippine military reported that 32 suspected followers of Sultan Jamalul Kiram III were  been intercepted near Taganak in the municipality of Turtle Islands on Wednesday.
Details of the interception were not clear, however, such as where the 32 men were headed or if they were armed or not.
Lieutenant General Rey Ardo, commander of the military's Western Command, confirmed that the interception took place.

Exodus From Sabah Continues

Posted: 12 Mar 2013 09:11 PM PDT

By: Nonoy E. Lacson and Raymund F. Antonio
 
EVACUEES FROM SABAH (EPA) – Filipino evacuees from Sabah arrive at the port of Bongao, Tawi-Tawi, some 180 kilometers from the Malaysian town of Lahad Datu, Sabah. 
 
BONGAO, Tawi-Tawi – Close to 700 Filipino Muslims arrived in this province aboard four motor launches last Monday, sending indications that more evacuees are expected to arrive as tension between the Royal Army of the Sultanate of Sulu and the Sabah police forces continued to rise.
Governor Sadikul Sahali said Task Force Tabang reported that about 50 refugees arrived shortly before sundown on Monday at a mini wharf at the village of Kasulutan in this town aboard a temper (mini boat) and pump boat.
Sahali said the refugees were immediately transported to the Mindanao Institute of Technology (MIT) facilitated by a military trucks.
Three other medium size wooden motor launch transporting 523 refugees also docked at Taganak island near the border of the Philippine sea waters to Malaysia.
Aboard the three wooden vessels were 240 men, 132 women, 130 children, and 21 infant, he said.
The evacuees will be transported to this capital town anytime via naval boat, according to Sahali.
Other Filipino Muslims arrived in Tawi-Tawi aboard smaller boats.
Read More / Baca Lagi >>

COMPLETE SOLUTION TO SABAH PROBLEMS

Posted: 12 Mar 2013 09:08 PM PDT

KOTA KINABALU: Now that the situation in Sabah has attracted the attention of the United Nations (UN) whose Secretary-General has urged the Malaysian government to find an amicable solution, the Government should take the opportunity to invite the UN to facilitate a total and complete solution of the Sabah issue," said Datuk Dr Jeffrey Kitingan.
The STAR Sabah Chief said the internal security problems and international issues facing Sabah including the claim on Sabah by the Philippines or Sulu which had culminated into the Lahad Datu bloodbath require a long-term diplomatic and political solution, not a military one.
"The persistent longstanding Sabah claim by Manila and Sulu and the military altercation in Lahad Datu have clearly demonstrated that Sabah is not safe," he said. "This insecurity is against the promise of security to us before the formation of Malaysia."
"In addition, the armed intrusion can be attributed directly to the Umno/BN government which had helped, supported, armed and trained the armed insurgency in Southern Philippines and the wanton issuance of ICs to foreigners for the purpose of increasing Umno's vote bank to ensure its victory in the general elections.
Read More / Baca Lagi >>

'SYAITAN' PALING DIKEHENDAKI DI MALAYSIA

Posted: 12 Mar 2013 09:05 PM PDT


LAHAD DATU: Pemimpin kumpulan bersenjata Sulu, 'Syaitan' Azzimudie Kiram dipercayai menjadi orang yang paling dikehendaki dalam senarai polis. Berusia sekitar 60-an, beliau melibatkan diri dalam perniagaan pengangkutan ikan dan kerap berulang-alik dari Lahad Datu ke Kunak, Semporna, Sandakan, Tawau dan Kota Kinabalu. Menurut penduduk di sini, lelaki yang berpindah ke Semporna dari Lahad Datu baru-baru ini dipercayai telah menghilangkan diri. Sumber percaya saudara kepada 'Syaitan' Sulu ini turut membantu melibatkan kumpulan lelaki bersenjata di Kg Tanduo.

Agbimuddin Kiram Dipercayai Masih Bersembunyi di Tanjung Batu

Posted: 12 Mar 2013 09:03 PM PDT

LAHAD DATU: Agbimuddin Kiram yang mengetuai pengganas Sulu dipercayai masih bersembunyi bersama anak buahnya di sekitar Tanjung Batu dan beberapa kampung sekitar Felda Sahabat 16, dekat sini.
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, berkata Agbimuddin dipercayai berusaha melepasi kepungan pasukan keselamatan tetapi diyakini tidak akan mampu berbuat demikian berikutan kepungan ketat di darat dan laut oleh pasukan keselamatan.
Beliau berkata demikian pada sidang media, di Felda Sahabat 16, pada pagi Rabu.

Krisis Sabah : Tuduhan media Filipina berat

Posted: 12 Mar 2013 09:01 PM PDT


LAPORAN media Filipina terutamanya Inquirer.net yang mendakwa pasukan keselamatan Malaysia terutamanya polis bertindak kejam terhadap rakyat Filipina di Sabah adalah satu tuduhan yang amat berat dan menjejaskan imej negara.
Tuduhan media Filipina berat Dalam laporan itu, beberapa individu ditemubual wartawan Inquirer.net mendakwa pasukan polis ketika melakukan operasi mengesan militan Sulu di kawasan perkampungan di Sandakan bertindak ganas dengan mengarahkan lelaki Filipina berlari sebelum menembak mati mereka.

Malah laporan bertarikh 10 Mac dengan tajuk We're treated like animals (Kami dilayan seperti binatang) itu jelas berniat jahat kerana hanya mengambil testimoni dari beberapa individu, tanpa kenyataan rasmi pejabat kedutaan Malaysia di Manila.

Laporan itu menyebut seorang wanita, Amira Taradji, 32, Jumaat lalu, melalui detik-detik hitam dalam hidupnya kerana mendakwa adiknya, Jumadil ditembak mati oleh polis.

Inquirer.net turut memuatkan Amira menyebut sebahagian lelaki yang ditahan, walaupun sudah menunjukkan dokumen imigresen, tetap ditembak mati.
Read More / Baca Lagi >>

Kisah penduduk Tg Batu: 'Lapan jam ditawan'

Posted: 12 Mar 2013 09:00 PM PDT


Kisah penduduk Tg Batu: 'Lapan jam ditawan' LAHAD DATU - Bayangkan sekiranya kita ditawan oleh kumpulan bersenjata yang tidak diketahui asal usulnya... Begitulah yang berlaku kepada lebih 30 penduduk Tanjung Batu dekat sini pada 1 Mac lalu.

"Senjata api dipegang kejap. Kami takut. Bimbang. Jika senapang picu senapang dipetik sudah pasti nyawa kami melayang...

"Seorang penduduk kampung marah-marah. Tidak puas hati dengan kemunculan penceroboh yang mengacau kehidupan aman kami. Dia merengus.

"Sepantasnya penceroboh itu menghampirinya. Parang panjang di tangan diacu ke leher penduduk kampung itu. Kami yang melihat terasa gerun."

Detik-detik cemas itu dilalui hampir lapan jam oleh penduduk Tanjung Batu, apabila mereka diarahkan meninggalkan rumah dan berkumpul di satu kawasan lapang bagi memudahkan kawalan.

Read More / Baca Lagi >>

Azmin ke SKMM hari ini untuk siasatan isu RCI Sabah

Posted: 12 Mar 2013 08:59 PM PDT

* Gambar HiasanKUALA LUMPUR 13 MAC: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali hari ini akan disoal siasat Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) berhubung isu Siasatan Suruhanjaya Diraja (RCI) berkenaan pemberian kad pengenalan (IC) kepada warga asing di Sabah.
Perkara itu dimaklumkan menerusi kenyataan pejabat Azmin awal pagi ini.

Beliau akan hadir bersama peguam ke Ibu Pejabat SKMM itu di Cyberjaya pada jam 2.00 petang.
Azmin dipanggil SKMM pada Jumaat lalu.
"Siasatan ke atasnya dalam isu RCI yang bersangkutan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai pemberian IC kepada warga asing di Sabah," kata kenyataan itu.
Satu sidang media dijangka akan dibuat sejurus selepas Azmin disoal siasat.

Konflik Lahad Datu berlanjutan akibat campur tangan politik – Lt Jen (B) Ghafir

Posted: 12 Mar 2013 08:57 PM PDT

jenKUALA LUMPUR 13 MAC: Pasukan keselamatan negara gagal menyelesaikan konflik di Lahad Datu, Sabah dalam masa singkat ekoran campur tangan politik kerajaan BN, kata mantan Timbalan Panglima Tentera Darat Malaysia, Leftenan Jeneral (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid.
Beliau menganggap Ops Daulat secara keseluruhan gagal menentang penceroboh kerana tumpuan operasi terganggu dengan matlamat politik.
"Terlalu banyak objektif politik, (contohnya) nak 'tangkap' Datuk Seri Anwar Ibrahim. Isu politik yang dibawa menyebabkan tentera tidak jelas dengan objektif operasi mereka.
"Jadi saya rasa (ia punca) operasi keselamatan 'gagal sepenuhnya' sejak hari pertama," katanya pada Forum 'Solidariti Lahad Datu' di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) malam tadi.
Beliau merujuk tuduhan media kawalan Umno BN mengaitkan Ketua Umum KEADILAN itu dengan pencerobohan pengganas Sulu, di Sabah.
Ops Daulat dilancarkan polis dan tentera Malaysia pada 2 Mac lalu untuk menamatkan pencerobohan kumpulan bersenjata dari Sulu, Filipina yang menduduki Kampung Tanduo, Lahad Datu bermula 12 Februari lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Lt.Jen (B) Ghafir : 'Ops Daulat berlanjutan kerana tiada risikan taktikal'

Posted: 12 Mar 2013 08:54 PM PDT

Ops Daulat terus berlanjutan walaupun ia sepatutnya memakan masa sehari sahaja kerana ketiadaan risikan taktikal lengkap oleh pasukan pertahanan, kata mantan timbalan panglima Tentera Darat Malaysia Leftenan Jeneral (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid.

Menurutnya, maklumat risikan taktikal yang lengkap akan membolehkan pasukan keselamatan negara mengekang kemaraan pengikut Jamalul Kiram III daripada menduduki Kampung Tanduo, Lahad Datu sewaktu pencerobohan mula berlaku.

"Kalau kita tahu bagaimana taktik musuh, walaupun dia masuk dengan 200 orang dia tidak akan sempat berada di (Kampung) Tanduo atau berada di pinggiran (Kampung) Tanduo.

"Jadi saya rasa operasi dijalankan tanpa risikan taktikal kerana ia berpanjangan sampai ke hari ini," katanya dalam forum 'Solidariti Lahad Datu' di Kuala Lumpur malam tadi.

Ops Daulat dilancarkan polis dan tentera Malaysia pada 2 Mac lalu untuk menamatkan pencerobohan kumpulan bersenjata dari Sulu, Filipina yang menduduki Kampung Tanduo, Lahad Datu bermula 12 Februari lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Manila braces for Filipino exodus from Sabah conflict zone

Posted: 12 Mar 2013 08:52 PM PDT

Police personnel check the identity of passengers on a road leading to Kampung Tanduo, in Lahad Datu March 8, 2013. — Reuters picKUALA LUMPUR, March 13 ― The Philippine government is readying for a potential refugee crisis in its southern islands with Filipinos fleeing Sabah's restive east coast as Malaysia's defence forces step up the hunt for Sulu militants it regards as terrorists.
Philippine President Benigno Aquino III has ordered government officials to stock up on food supplies and step up humanitarian support to Filipinos ― including illegal emigrants seeking better jobs ― who have started returning to the republic by the hundreds since last Friday, the Philippine Daily Inquirer reported today.
"The president wants the heads of government agencies to ensure that there will be sufficient supply of food and government support to our countrymen in Basilan, Sulu and Tawi-Tawi.
"The president ordered us to ensure the safety of Filipinos living in those areas and that the government is ready in case there will be an influx of evacuees," Philippine Interior Secretary Mar Roxas was quoted as saying.
The Aquino administration has ordered 100,000 sacks of rice to be delivered to evacuation centres in the south Philippines, the paper reported, as fear over food shortages appeared to be driving up prices of the staple there.
Read More / Baca Lagi >>

Al Fatihah : Pemergiannya demi pertahankan negara

Posted: 12 Mar 2013 08:44 PM PDT

Musa Hitam: "Melayu" Jangan terlalu bergantung pada kerajaan

Posted: 12 Mar 2013 08:41 PM PDT

Lahad Datu: Polis buka dua kertas siasatan

Posted: 12 Mar 2013 08:40 PM PDT

Sidang Media Ops Daulat (13 Mac 2013, 10.50am)

Posted: 12 Mar 2013 08:31 PM PDT

SIARAN LANGSUNG NAJIB RUPA-RUPANYA PALSU BELAKA?

Posted: 12 Mar 2013 04:56 PM PDT

 

SIARAN LANGSUNG SANDIWARA!!!!


Clever clever squirrel jumping at last fall on the ground also.

Dihebohkan seluruh negara kata malam ini ada siaran langsung berinteraksi dengan Najib Razak.. Rakyat soal dia jawab secara spontan.

Boleh tanya apa-apa jua soalan tetapi kena hantar soalan terlebih dahulu kepada penganjur...Ertinya soalan kena tapislah beb!!!.. Bukanlah kira secara langsung.

Paling memalukan Najib terkantoi terlondeh terburai terbarai ialah audien yang datang di studio rakaman mendengar jawapan Najib.

Ada dua kelompok yang berbeza duduk dibelakang Najib...WAKENA BEB!!!  SUDAH KANTOI MALU TERLONDEH TERBURAI TERBARAI!!!!!...

MANA NAJIB MAU LETAK MUKA....DAPATI SIARAN LANGSUNG ADALAH PENIPU SEMATA-MATA IANYA ADALAH SIARAN RAKAMAN AWAL!!!!!


SAMPAI SIARAN LANGSUNG PUN SANGGUP UMNO MENIPU RAKYAT!!!!

JADI APA JAMINAN PERKARA LAIN UMNO TIDAK MENIPU!!!!!!!,, JENIS SIARAN LANGSUNG SANDIWARA!!!!.. TAK HABIS-HABIS UMNO BERSENDIWARA.

Nasihat Pada Pakatan Rakyat..Tumpukan Usaha Untuk Merampas Putrajaya.

Posted: 12 Mar 2013 04:47 PM PDT

PRU13 makin hampir, Pakatan Rakyat nampaknya masih bergelut dengan permasalahan daftar pengundi yang kebanyakan meragukan. SPR pula buat pekak badak sebab semuanya itu ada hasilkerjanya atas arahan UMNO bagi memastikan kemenangan berpihak kepada UMNO nanti dan pegawai SPR akan terus bertugas dalam SPR tetapi jika UMNO/BN tumpas, maka nasib dan kedudukan pegawai tinggi SPR akan tergugat kerana ada kemungkinan mereka akan disiasat kerana bersekongkol dengan UMNO membuat kerja-kerja menipu dalam pilihanraya dan khianat kepada amanah rakyat serta akan diseret ke mahkamah, ini tidak mustahil akan berlaku.

Kepada Pakatan Rakyat, tumpukan usaha kepada semua kawasan Parlimen kerana dengan kemenangan kawasan Parlimen sahaja kita akan berjaya ke Putrajaya. Jangan bimbang tentang Dun dan negeri kerana jika kita berjaya berkuasa di Putrajaya, usaha untuk menjatuhkan kerajaan negeri yang dikuasai oleh UMNO/BN amat mudah sekali. Ini adalah kerana kita sedia maklum boleh dikatakan semua wakil rakyat UMNO hidup mewah, maka inilah yang akan kita korek untuk mengetahui dari mana mereka dapat wang yang sebegitu banyak.
SPRM akan kita tugaskan dan jika perlu tambah kakitangan untuk menyiasat semua ADUN UMNO/BN kelak dan mana-mana yang terbukti terlibat dengan rasuah, jangan lepaskan...heret ke mahkamah, jika sabit kesalahan maka jawatan mereka sebagai ADUN akan gugur dengan sendirinya, maka dengan ini jika diadakan sekali pilihanraya kecil pun calun-calun lain dari UMNO/BN akan fikir dua kali untuk dicalunkan kerana jika menang pun akan disiasat juga harta mereka sehingga ke akar umbi. Akhirnya negeri-negeri yang dikuasai UMNO/BN akan tumbang dengan sendirinya dan Pakatan Rakyat akan menguasai negeri-negeri tersebut dengan mudah.
Read More / Baca Lagi >>

Ramai Pemimpin UMNO Bahagian Bakal Kena Pecat

Posted: 12 Mar 2013 04:47 PM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Selain sokongan rakyat yang masih tidak menentu terhadap UMNO dan BN, masalah lain yang turut memeningkan kepala Najib yang kini dianggap sedang memimpin sebuah kerajaan sementara kerana sudah melebihi tempoh lima tahun ialah kemungkinan berlakunya sabotaj daripada kalangan ahli dan pimpinan UMNO sendiri.

 Jika unsur sabotaj berlaku di banyak kawasan Parlimen atau DUN dan menyebabkan beralihnya beberapa ratus undi, harapan BN untuk mengekalkan Putrajaya tentunya menjadi semakin tipis.

Walapun perbuatan sabotaj ini telah diperingatkan banyak kali, sama ada oleh Najib mahupun lain-lain pemimpin tetapi realitinya ia sangat sukar dibendung terutama di kalangan pemimpin yang sentiasa bernafsu tinggi sama ada untuk menjadi calon ataupun mahu kekal lagi bergelar Yang Berhormat.

Di beberapa negeri kini bukan saja terlihat keghairahan beberapa pemimpin yang sedang berusaha menonjolkan diri sebagai calon, bahkan sudah mulai kedengaran ungkapan-ungkapan kata yang berbaur ugutan terhadap parti jika mereka tidak terpilih sebagai calon.Read More / Baca Lagi >>

Musa Hitam: Tidak boleh ambil mudah isu Lahad Datu

Posted: 12 Mar 2013 04:43 PM PDT


Tun Musa Hitam
SHAH ALAM - Isu pencerobohan di Lahad Datu tidak wajar diambil mudah!

Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam berkata, kerajaan perlu kaji dengan lebih mendalam dan melihat isu ini dengan lebih jauh.

Katanya, isu ini tidak harus ditangani seperti dahulu menerusi kaedah ketenteraan tanpa mengira kesan sampingan.

"Jangan ambil mudah seperti isu lain, jangan ucapkan syabas terlalu awal. Kita perlu sedar, ini adalah isu yang belum pernah berlaku sebelum ini.

"Kita perlu pertimbang untuk buat kajian terperinci dan melihat isu ini lebih jauh. Isu ini bukan hanya perang menembak, (tetapi) peperangan psikologi," katanya, semalam.

Musa turut menegaskan kerajaan perlu berhati-hati bagi mengelakkan kesan negatif terhadap negara.

"Apa yang kita boleh buat dengan mereka (pengganas), kerana mereka ada di sana.

"Jika isu ini jadi negatif dan anggap semua orang Sulu adalah musuh, anda akan menghadapi masalah, kerana mereka sudah ada di sana," kata beliau.

Beliau turut melahirkan rasa khuatir isu ini jadi serius.

"Apa yang perlu kita buat, saya tidak tahu bukan kerja saya, tetapi saya amat khuatir terhadap isu ini," katanya.

Ada penceroboh dapat kerakyatan Malaysia melalui Mykad biru

Posted: 12 Mar 2013 04:39 PM PDT

Oleh Saiful Bahri Kamaruddin
BANGI: Tentera dan polis perlu lebih berwaspada di perairan dan persisiran pantai negara berikutan pencerobohan pengikut-pengikut Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan militan Barisan Pembebasan BangsaMoro (MNLF) memasuki Sabah.

Timbalan Dekan (Penyelidikan dan Inovasi) Universiti Malaysia Sabah (UMS), Zaini Othman berkata insiden itu adalah suatu amaran bahawa bukan semua orang dari selatan Filipina yang memasuki timur Sabah berniat murni.
  
Ketika menyampaikan wacana bertajuk 'Insiden Lahad Datu' anjuran Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 4 Mac lalu, Zaini berkata walaupun Malaysia tidak mengiktiraf tuntutan Sultan Sulu terhadap negeri Sabah, negara mesti bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.
Beliau menganggap tuntutan ke atas Sabah sebagaimana dibuatnya kini amat lemah dilihat dari faktor sejarah dan undang-undang.
Tuntutan oleh Sultan Sulu itu adalah berdasarkan pemilikan tanah di Sabah bukannya mengenai kedaulatan negeri itu.
Kedaulatan, katanya, adalah kuasa yang kekal dan mutlak negeri - dan bukan individu - bagi ketaatan kepada pemerintah dalam wilayahnya. Kuasa ini dijadikan hakikat melalui perlembagaan dan undang-undang negeri. Apabila diperlukan polis negeri dan tentera boleh dipanggil untuk menyokong penguatkuasaan kedaulatan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu: Siapa Abubakar Abdilnasser?

Posted: 12 Mar 2013 04:35 PM PDT

ABUBAKAR Abelnasser adalah anak kepada Abdilnasser Kiram. Abdilnasser Kiram pula adik kepada Jamalul Kiram III.
Abubakar yang menetap di Sabah senantiasa in-contact dengan Agbimuddin Kiram, bapa saudaranya. Agbimuddin merupakan individu yang paling diehendaki oleh pasukan keselamatan ekoran tindakan keganasan di Lahad Datu dan Semporna.
Agbimuddin berjaya dihubungi oleh jurucakap Jamalul Kiram Abraham Idjirani kira-kira jam 2 pagi semalam, menurut jurucakap itu, Agbimuddin kini masih berada dilokasi pertempuran dan masih berusaha untuk berkumpul dengan anggota kumpulannya.
Agbimuddin menurut Idjirani mengesahkan telah kehilangan 23 pengikutnya tidak termasuk dua semalam di Sungai Nyamuk, Kg Tanjung Batu.
Setakat ini, pasukan keselamatan negara menyatakan telah 57 pengganas maut, walaupun hanya menjumpai 25 mayat.
Read More / Baca Lagi >>

TANAH DIAMBIL ALIH : UMNO GAGAL BELA MELAYU

Posted: 12 Mar 2013 04:26 PM PDT

Lahad Datu conspiracy: Anwar may be arrested soon - Rafizi warns

Posted: 12 Mar 2013 04:19 PM PDT

Lahad Datu conspiracy: Anwar may be arrested soon - Rafizi warnsThere is mounting fear that Opposition Leader Anwar Ibrahim might be arrested soon, with Prime Minister Najib Razak and the ruling Umno party charging him for allegedly masterminding the Lahad Datu intrusion.
Members of Anwar's PKR party fear the worst may happen, based on information received from high-level sources as well as from reading a recent chain of "orchestrated" events they worry are aimed to create hate towards the 64-year-old leader.
A resurgent Anwar is widely expected to form and lead the next federal government, and if he is 'taken down', the Opposition's advance could well be stymied.
"I think it is my duty to at least not to underestimate any of this possibility because the stakes are very high. If you talk to anyone, it is clear to all that there is every likelihood that Pakatan Rakyat is going to win," PRK strategy director Rafizi Ramli told Malaysia Chronicle.
"I think initially we dismissed it but once you start looking at how the orchestration has taken place in the last 2 weeks and the whole message seems to converge on implicating Anwar Ibrahim as the person behind the whole thing, I don't think it is far-fetched for us to take that precaution because this country has seen things worse than that. If they had subjected Anwar Ibrahim to two cases of made-up sodomy charges, I don't think it is beyond them to implicate Anwar Ibrahim one way or another as political capital this close to election. So we are monitoring, we do our best to gather as much information but I think the public also has to take vigilance if there is any attempt to implicate Anwar Ibrahim with what is happening in Sabah, I think it should be rejected immediately because it is nothing more than Umno's political ploy."
Stirring up enough public anger against Anwar, Tian Chua
The heat on the beleaguered Najib has intensified following the death of another 2 soldiers on Tuesday, bringing to 10 the total death toll so far of Malaysian security personnel deployed to control the Lahad Datu crisis. And with the timing of the country's 13th general election imminent, the 59-year-old Najib will have to his move soon.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT