Isnin, 23 Disember 2013

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Akibat tidak solat, muka mayat jadi HITAM!

Posted: 23 Dec 2013 11:30 PM PST

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.

Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih, badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa. Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu, wajah jenazah semakin hitam. Selepas lima minit berlalu, barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya, tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.

Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 pagi. Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung.

Ustaz," kata wanita itu."Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.

Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya, namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya

"Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya."Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih."Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan,wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat. Tiba di luar saya bertanya kepadanya.

"Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya.Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak.Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab.Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. "kata saya untuk menggertaknya.

Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya.Sambil mengesat airmata, dia berkata,"Ustaz, anak saya ni memang baik,patuh dan taat kepada saya.Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja,dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun.Dia memang anak yang baik.Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang,Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik.Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai,dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin.Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut.

Jawapannya itu memeranjatkan saya.Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang,maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya.Mungkin itulah yang berlaku.Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya,malah diaibkan dengan warna yang hitam.

Selepas menceritakan perangai anaknya,wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.

Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula.Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah,saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya.

Selepas memperkenalkan diri, saya berkata,"Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari.Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut,"Orang tua mana pula?" katanya.

Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya,wajahnya, tuturannya serta pakaiannya."Kalau wanita itu yang ustaz katakan,perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!"Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi.Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?

Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya,saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam.Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi,yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun.Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia.
Kalau 80,000 tahun?

Ingatlah..azab meninggalkan solat fardhu ini amat dahsyat dan tidak putus-putus seksaannya dari kehidupan dunia hinggalah kehidupan akhirat..Semoga kita semua mengambil iktibar dari cerita ini dan menjadi orang yang sentiasa menjaga solat,InsyaAllah.. -via Islam Iman Ihsan

TURUNKAN Najib, azam tahun baru 2014 rakyat Malaysia

Posted: 23 Dec 2013 10:09 PM PST

TURUNKAN Najib, azam tahun baru 2014 rakyat Malaysia
Beberapa hari saja lagi, tahun baru 2014 akan menjelma. Seperti kebiasaannya setiap kali menjelang ketibaan tahun baru, perkara yang selalu dilakukan oleh kebanyakan orang ialah menanam azam masing-masing supaya apa yang mahu dicapai pada tahun tersebut sentiasa tersemat dalam hati dan menambahkan lagi kegigihan untuk berusaha.
Ada yang azamnya mahu memiliki kereta, membeli rumah baru, menamatkan zaman bujang, memiliki syarikat sendiri dan bermacam-macam lagi. Pendek kata, azam yang dipasang adalah bergantung kepada keupayaan seseorang dan apa yang mahu dicapainya.
Untuk tahun 2014 ini, apakah azam yang sesuai untuk rakyat Malaysia agaknya?
Rata-rata rakyat Malaysia kini sedang terbelenggu dengan pelbagai kenaikan yang dilakukan oleh kerajaan. Dengan kenaikan minyak, gula, cukai pintu, astro, letrik, tambang bas, LRT, monorel, tol dan pelbagai lagi, barangkali tahun 2013 boleh diisytiharkan sebagai tahun paling banyak barang dan perkhidmatan dinaikkan dalam sejarah hampir 57 tahun kemerdekaan negara.
Lebih memilukan hati rakyat ialah semua kenaikan itu dilakukan ketika kerajaan lantang melaungkan slogan "rakyat didahulukan" serta di ketika BN hanya memperolehi kemenangan tipis dalam PRU 13 yang baru saja berlalu.
Tidak dapat dinafikan juga bahawa semua kenaikan ini adalah berpunca daripada kegagalan kerajaan melonjakkan tahap ekonomi sehingga hutang negara terus bertambah, sementara pendapatan terus berkurangan. Ini menyebabkan kerajaan hanya melihat kaedah menaikan harga barang, menghapuskan subsidi dan meningkatkan kadar cukai untuk mengisi kantung perbendaraan negara.
Ini menjadikan kegelisahan dan kemarahan rakyat makin kuat kedengaran di mana-mana. Perdana Menteri, Najib Razak kini paling dipersalahkan atas semua perkara ini kerana beliau dilihat sebagai nakhoda yang gagal.
Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara atau PAC, Nur Jazlan Mohamed turut membayangkan bahawa pelbagai kenaikan yang berlaku sekarang umpama BN sedang menempa kekalahan dalam PRU 14 nanti. Menurut beliau, kenaikan ini menyebabkan rakyat, terutamanya pengundi bandar dan separa bandar menjadi lebih marah kepada rakyat.
Katanya, jika dalam PRU 13 lalu BN di kalah di kawasan-kawasan tersebut, dalam PRU 14 nanti kekalahan yang lebih teruk bakal diterima BN kesan daripada peningkatan kos sara hidup ini.
Seorang pensyarah, Redhuan Tee Abdullah yang selama ini dilihat sentiasa menyokong kerajaan, turut tidak dapat menyembunyikan rasa gelisahnya dengan mengingatkan bahawa kenaikan kadar tol akan menyebabkan ramai yang beralih untuk menyokong PR dalam pilihanraya akan datang.
Malah, secara berterus-terang juga beliau memberitahu, ramai rakan-rakannya yang dulu pro BN tetapi kini sudah menyampah dengan kerajaan.
Pemimpin pembangkang pula saban hari menyelar kegagalan Najib mengawal kenaikan ini dan memintanya lebih memikirkan soal kebajikan serta kesejahteaan rakyat.
Sebelum pilihanraya lalu, PR sudah banyak kali mengingatkan rakyat bahawa pelbagai kenaikan akan berlaku sekiranya BN terus dikekalkan memerintah negara ini. Dengan ingatan itu sudah menjadi kenyataan sekarang kini, apa yang lebih mengharukan ialah Najib juga turut memungkiri beberapa akujanjinya sendiri semasa kempen pilihanraya lalu.
Dalam keadaan semua rakyat tertekan sekarang ini, jika perlu menanam azam untuk menyambut ketibaan tahun 2014 nanti, keazaman yang paling munasabah bagi semua rakyat Malaysia ialah memastikan Najib dapat diturunkan daripada kerusi Perdana Menteri yang sedang diempukinya.
Segala azam lain tidak akan lebih bermakna selain daripada azam untuk menurunkan Najib sebagai Perdana Menteri. Najib kini sudah dilihat sebagai liabiliti bagi rakyat negara ini dan lebih lama beliau berada di kerusinya sekarang, pasti akan menjadikan kehidupan rakyat lebih sengsara jadinya dan banyak kenaikan lagi akan dilakukan.
Bagi rakyat biasa, perubahan dan pembaharuan dalam kehidupan mereka hanya mungkin berlaku setelah berlakunya perubahan dalam kepimpinan negara. Bagi yang pro BN pula, sedarlah bahawa lagi lama Najib kekal sebagai Perdana Menteri, lagi merosot sokongan rakyat. Dengan luahan kemarahan semakin kuat daripada dalam UMNO dan BN sendiri, potensi untuk BN kalah dalam pilihanraya akan datang lebih terbuka jika parti dan kerajaan kekal dipimpin oleh Najib berbanding pemimpin lain.
Lagi pula, dengan majoriti rakyat meluahkan rasa marah terhadap Najib sekarang ini, terus-terusan mahu mengekalkan Najib adalah petanda bahawa UMNO dan BN juga turut tidak mengutamakan kepentingan rakyat.
Yakinlah bahawa negara ini akan lebih baik jika tanpa Najib. Perkembangan kebelakangan ini menunjukkan beliau sudah hilang upaya dan tandus kreativiti untuk terus memajukan negara serta memberi kebahagiaan kepada rakyat.
Dengan semua rakyat, pro BN dan pro PR, masing-masing menjadikan hasrat mahu menurunkan Najib sebagai azam tahun tahun 2014 ini, ia adalah perjuangan murni yang tidak mustahil akan membuahkan kejayaan. Tanamkanlan keazaman untuk menjadikan tahun 2014 permulaan untuk memberi lebih tekanan dan desakan agar akhirnya Najib dapat diundurkan dan punca segala masalah kesengsaraan rakyat dapat diatasi.
Sentiasalah ingat, suara rakyat tetap suara keramat. - http://shahbudindotcom.blogspot.com 
Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=112142:turunkan-najib-azam-tahun-baru-2014-rakyat-malaysia&Itemid=2#ixzz2oMxTJMXu
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

Pengerusi Turun @ Azan Safar ditahan polis

Posted: 23 Dec 2013 09:36 PM PST

Polis menahan Pengerusi Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), Azan Safar di Kuala Lumpur malam tadi dan akan disiasat mengikut seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012 di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi jam 10.00 pagi ini berhubung satu rancangan perhimpunan pada malam ambang tahun baru 2014 yang dikatakan berniat menggulingkan kerajaan.
Azan ditahan reman kira-kira jam 12 tengah malam tadi ketika sedang makan bersama kawan-kawannya di sebuah restoran di Kampung Baru.
Azan yang sebelum ini melancarkan Turun di hadapan Kompleks Membeli-belah Sogo merancang untuk mengadakan himpunan ketika sambutan ambang tahun baru 2014 di Dataran Merdeka sebagai protes kenaikan harga barang dan perkhidmatan.
Kerajaan baru-baru ini mengumumkan tarif elektrik akan naik sebanyak 15 peratus bermula Januari 2014. Selain itu, kadar tol di 15 lebuh raya juga dijangkakan naik.
Pada September, Putrajaya memotong subsidi petrol RON 95 dan diesel yang menyaksikan kenaikan harga bahan bakar itu dan harga barang keperluan asas lain.
Pada Oktober semasa membentangkan Bajet 2014, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga menteri kewangan mengumumkan subsidi gula dihapuskan secara serta-merta.
Kumpulan aktivis Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengutuk polis kerana menahan Azan malam tadi.
"Kini masih dalam rumah pasung. SAMM mempersoalkan apa keperluan tangkapan seperti ini ? Boleh sahaja panggil elok - elok datang ke balai polis untuk ambil maklumat," kata kumpulan aktivis itu dalam satu kenyataan hari ini.
"SAMM mendesak pembebasan segera Azan Safar," kata kenyataan itu. – 24 Disember, 2013. -TMI

Bantahan larangan dedah payu dara gagal

Posted: 23 Dec 2013 04:20 PM PST

Rio de Janeiro: Bantahan yang diuar-uarkan secara meluas bagi mempertahankan hak untuk tampil separuh bogel di pantai bandar raya ini tidak mendapat sambutan Sabtu apabila hanya segelintir wanita yang berbuat demikian.
Lebih 100 jurugambar bersesak di pantai berpasir Ipanema apabila wanita pertama menanggalkan bahagian atas bikininya bagi sebagai membantah undang-undang itu. Hanya tiga atau empat lagi wanita menyusulinya.
"Payudara tidak berbahaya," kata Olga Salon, 73, penduduk asal Rio sambil menanggalkan colinya.


Brazil mempunyai reputasi sebagai negara seks liberal di peringkat antarabangsa dan berbogel bukan saja boleh diterima, malah turut diamalkan ketika karnival.
Foto
PETUGAS media mengelilingi seorang wanita yang menanggalkan colinya sebagai bantahan terhadap larangan agar tidak tampil separuh bogel di pantai Ipanema, di Rio de Janeiro, Brazil, Sabtu lalu.

Ratusan ribu warga asing yang akan mengunjungi Brazil tahun depan untuk Piala Dunia dan Olimpik dua tahun berikutnya bakal menyaksikan bikini yang mendedahkan bahagian belakang pemakainya.

Namun, mengikut kanun jenayah Brazil bertarikh 1940-an, perbuatan separuh bogel dalam kalangan wanita ialah "tindakan lucah" dan boleh dijatuhkan hukuman penjara tiga bulan hingga setahun atau denda.

Malah, pengkritik undang-undang mengakui beberapa individu sudah disabitkan dengan kesalahan itu.

Bantahan Sabtu lalu itu adalah kejadian terbaru dalam perdebatan mengenai bahagian tubuh yang dibenarkan didedah di pantai Rio.

Penganjur memberitahu media, langkah itu adalah reaksi terhadap insiden November lalu apabila aktres Cristina Flores dimarahi pengawal pantai selepas dia menanggalkan bajunya ketika sesi penggambaran di pantai Ipanema.

"Mereka meluru ke arah saya dan menjerit sambil mengarahkan saya memakai semula baju, seolah-olah ada bom yang akan meletup jika saya tidak mematuhi arahan," katanya. - AP

Saya rasa bersyukur apabila isteri saya membuat keputusan untuk berhijab - Aaron Aziz

Posted: 23 Dec 2013 08:38 AM PST


KUALA LUMPUR: Pelakon Aaron Aziz menzahirkan rasa syukur apabila isterinya Diyana Halik, 30, akhirnya membuat keputusan untuk berhijab selepas pulang daripada bercuti di Hong Kong pada Ahad lalu.
Aaron atau nama sebenarnya Aaron Mustapha Aziz, 37, berkata, dia ada meminta isterinya untuk bertudung selepas menunaikan umrah dua tahun lalu, namun tidak memaksa wanita itu untuk berbuat demikian.
"Saya bersyukur akhirnya dia ambil keputusan untuk bertudung dengan ikhlas tanpa sebarang paksaan.
"Sebelum ini ada juga meminta dia berhijab iaitu selepas pulang menunaikan umrah dua tahun lalu, namun saya tidak mahu terlalu memaksa dan biar dia melakukannya dengan kerelaan hatinya sendiri," katanya ketika ditemui pada sidang media Oh My English-Hello America, di Hotel Hilton, Isnin.
Tambah Aaron, dia mengetahui niat isterinya untuk berhijab sudah lama, namun belum benar-benar bersedia untuk keputusan tersebut.
Aaron berkata, dia juga mahu anak-anaknya mengikuti perubahan tersebut demi kebaikan keluarga mereka.
"Saya mahu anak-anak pun sama berubah juga, kalau boleh tidak mahu mereka pakai terlalu seksi atau singkat.
"Dahulu kalau saya tegur mereka akan mereka akan mempersoalkannya, kali ini biar mereka juga ikut seperti ibu mereka," katanya.
Sementara itu, Diyana berkata, tindakan mengenakan selendang di kepala ketika berada di pesawat dalam perjalanan pulang dari percutian di Hong Kong menjadi titik mula hatinya terbuka untuk terus bertudung.
Tambahnya lagi, Aaron kerap kali menghantar video-video dan bercerita tentang hari kiamat menguatkan lagi hatinya untuk berhijrah.
"Sejak kebelakangan ini, Aaron banyak bercerita tentang petanda kiamat dan perkara itu menguatkan hati saya untuk bertudung.
"Sebelum ini memang saya sudah ada niat untuk berubah, cuma hati masih belum benar-benar bersedia," katanya yang belum berkesempatan membeli tudung untuk membolehkan imejnya kelihatan lebih sempurna. - mStar

Artis : Syamsul Yusof @ KL Gengstar berimej baru bersama Ustaz Azhar Idrus ... Alhamdulillah

Posted: 23 Dec 2013 01:08 AM PST

imej baru syamsul yusof
Tidak diketahui sejak bila Syamsul Yusof tampil dengan imej sebegini. Namun memang sejuk mata memandang Syamsul Yusof yang berjubah putih, memakai kopiah dan sering kelihatan bersama Ustaz Azhar Idrus. Mungkinkah dugaan yang menimpa filem arahannya iaitu KL Gangster 2 menyebabkan Syamsul mencari hikmah dengan cara mendampingi orang-orang berilmu agama.
Malah menerusi akaun Twitternya, Syamsul banyak berkongsi kata-kata nasihat dan ilmu agama untuk tatapan para pengikutnya. Abang Nara pasti persoalan yang bermain di minda peminat Syamsul ialah adakah perubahan imej ini menandakan persaraan Syamsul daripada dunia hiburan tanah air?
imej baru syamsul yusof
Semoga Syamsul Yusof menjumpai apa yang dicarinya. Semoga akan ketemui ketenangan yang dimahukan. Sama-samalah kita doakan. Lagi beberapa gambar imej baru Syamsul Yusof dengan membaca artikel ini sepenuhnya.
imej baru syamsul yusof
imej baru syamsul yusof
imej baru syamsul yusof
imej baru syamsul yusof
imej baru syamsul yusof

Tiada ulasan: