Ahad, 29 Disember 2013

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Temuramah Bekas Model Playboy Felixia Yeap Di TV Al Hijrah

Posted: 29 Dec 2013 02:32 AM PST



Wanita yang patut dicontohi oleh wanita masa kini. Kenapa perlu mendedahkan aurat sedangkan kita sedia maklum hukumnya Haram. Semoga kita semua mendapat hidayah dan petunjuk dariNYA.

Kenaikan harga barang: Tiada aduan atau menteri tidak mendengar? – Abdul Hadi Alias

Posted: 28 Dec 2013 10:06 PM PST



December 29, 2013

Saya membaca penuh minat laporan-laporan mengenai kenaikan harga barang. Selaku rakyat biasa, pastinya pengumuman menggila daripada kerajaan ini sedikit sebanyak memberi kegusaran kepada saya.

Ramai berpendapat, sebagai salah seorang penduduk Sarawak, pastinya kurang terasa dengan pengumuman demi pengumuman yang dibuat dan bakal dibuat mengenai kenaikan harga barang. Di Sarawak, tiada pengumuman kenaikan tarif elektrik dan kenaikan tol.

Ya, secara umumnya, penduduk Sarawak tidak begitu terjejas dengan pengumuman-pengumuman ini. Ini kerana, sudah sekian lama penduduk Sarawak dibebankan dengan kos sara hidup jauh lebih tinggi berbanding Semenanjung Malaysia.

Tol-tol yang mahal di Sarawak
Cadangan kenaikan tol-tol dalam bandar sekitar Lembah Klang memang merungsingkan. Bayangkan kenaikan sekitar RM0.30 hingga RM1.00 bakal meningkatkan perbelanjaan harian pengguna tol sebanyak RM9- RM30 sebulan.

Namun, rakyat Sarawak tidaklah merasai kenaikan harga tol ini. Pertama, kerana ia kenaikan harga tol dalam bandar. Tol-tol sebegini tidak wujud di Sarawak. Kedua, kerana tol-tol Sarawak sudah jauh lebih mahal daripada itu. Seperti yang pernah diulas oleh Ketua Pemuda Sarawak, tol Jambatan Miri-Kuala Baram yang panjangnya hanya sekitar 1 kilometer, mengenakan tol RM10 bagi satu arah.

Begitu juga dengan Jambatan Lanang, Sibu, yang pernah dijanjikan 'kajian' untuk pemansuhan tol oleh Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman Abu Mansor pada tahun 2011, masih mengenakan bayaran tol RM3. Panjang jambatan ini hanyalah 1.2 km. Harapnya 'kajian' Kementerian Kerjaraya ini bakal disiapkan dalam waktu terdekat kerana sudah ramai yang mengadu terbeban dengan bayaran tol ini. (Jambatan Pulau Pinang, yang sepanjang 7.5 km, mengenakan bayaran tol RM9.40 bagi kenderaan kelas dua).

Tarif elektrik yang mahal
Pengumuman kenaikan tarif elektrik oleh TNB berkuat kuasa 1 Januari 2014 baru-baru ini adalah secara purata akan memberikan kenaikan 10.6% kenaikan atau 3.03 sen/kWh. Namun kenaikan ini dikatakan tidak menjejaskan lebih 70% pengguna elektrik yang menggunakan elektrik dengan kadar minimum (kurang 300kWh).

Namun, sudah sekian lama, tarif elektrik yang dikenakan oleh kepada penduduk Sarawak ialah 34.00 sen/kWh bagi 100kWh pertama dan 29.00 sen/kWh bagi 100-200kWh kedua berbanding tarif elektrik Semenanjung Malaysia ialah 21.80 sen/kWh bagi 200kWh pertama.

Mengambil peratus mudah perbandingan dengan penduduk Semenanjung, sebanyak lebih 70% penduduk kelas bawahan dan sederhana terbeban dengan kadar tinggi ini.

Namun, yang lebih menarik adalah peratusan perbandingan dengan penduduk Semenanjung sebenarnya tidak tepat, kerana masih ramai penduduk Sarawak yang tidak mendapat bekalan elektrik yang sempurna. Sebagai contoh, Kampung Pasir, Lutong yang terletak tidak jauh dari pusat minyak dan gas Miri, masih menggunakan jenerator elektrik sehingga ke hari ini.

Taraf kampung setinggan lebih menyukarkan mereka untuk mendapat kemudahan asas yang sempurna, ditambah pula kebimbangan dengan matlamat kerajaan negeri ke arah 'Setinggan Sifar' menjelang 2015 tanpa ada usaha ikhlas menempatkan mereka ke penempatan yang lebih sempurna.

Dasar Kabotaj: Kenaikan berganda harga minyak
Pastinya kenaikan harga minyaklah yang paling membebankan rakyat Sarawak. Namun, kenaikan ini merupakan kenaikan berganda bagi kami penduduk Sarawak. Dasar Kabotaj, yang digunakan kerajaan sejak tahun 1990 melalui pindaan Ordinan Perkapalan Saudagar 1952, sudah lama menyebabkan harga barangan ke Sabah dan Sarawak jauh lebih mahal berbanding Semenanjung Malaysia. Kenaikan harga minyak ini pastinya meningkatkan kos logistik barangan pengguna. Bagi penduduk Sarawak, kenaikan ini seperti sudah jatuh ditimpa tangga. Secara umumnya, dasar ini membantu melindungi industri perkapalan domestik, tetapi natijahnya, kos barangan yang lebih mahal di Sabah dan Sarawak.

Tiada aduan, atau menteri yang tidak mendengar?
Beberapa hari yang lepas, seorang menteri dengan selamba menyatakan tiada aduan dan rungutan mengenai kenaikan harga barangan menunjukkan rakyat menyokong kenaikan ini. Tidak lama selepas itu, menteri yang sama menyatakan rakyat jangan merungut mengenai kenaikan harga barangan.

Soalan saya kepada menteri ini, adakah tiada aduan, atau rakyat dibisukan atau menteri sendiri tidak mahu mendengar? Tidak lama selepas menteri ini membuat kenyataan-kenyataan ini, saya melawat
sebuah kampung di pinggir Bandar Miri. Mereka bukan sahaja mengadu, malah marah dengan kenaikan harga barang ini. Kata mereka, hanya gaji mereka yang tidak naik-naik!

Daftar masuk sahaja laman sosial Facebook atau Twitter atau apa-apa sahaja laman sosial, pastinya banyak luahan perasaan rakyat mengenai kenaikan harga barangan ini. Pelik, jika tulisan 'main-main' yang mungkin rekaan mengenai 'Himpunan Jatuhkan Kerajaan' dipandang serius dan dibuat aduan polis seluruh Malaysia oleh pengampu-pengampu kerajaan, masakan tidak pula mereka dan menteri terpandang aduan dan luahan mengenai kenaikan harga barang?

Di mana menteri ini ketika rakyat sedang merintih mengadu? Adakah menteri ini tidak mendengar? – 29 Disember, 2013.

Nota kaki: Adakah saya juga diarah keluar Malaysia oleh Ketua Wanita Umno Kuantan selepas ini? Mohon jangan diarah, saya masih sayangkan Malaysia. Cuacanya kurang enak akhir-akhir ini, tapi makanannya kelas pertama dunia! -

* Penulis adalah Ketua Penerangan Pemuda PAS Sarawak.

Cola, bukan jalan keluar – Abdul Hadi Jusoh

Posted: 28 Dec 2013 10:05 PM PST


Saya berpandangan, cadangan pemberian Elaun Bantuan Sara Hidup (Cola) sebanyak RM300 kepada kakitangan swasta tidak akan memberikan kesan yang signifikan kepada rakyat kebanyakan. Ini kerana, peningkatan kos yang berlaku dalam produksi akan dikembalikan semula kepada pengguna/rakyat dalam bentuk kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Justifikasinya, jika dengan perlaksanaan gaji minimum pun pihak majikan sudah "tidak sen...ang duduk", apatah lagi dengan pemberian Cola.

Akibatnya nanti, Cola yang diterima bulan-bulan tidak memberikan "apa-apa makna" kepada yang menerima, bahkan terpaksa menanggung bebanan kenaikan harga barang barangkali akan melebihi nilai Cola yang diterima! Terutamanya, golongan yang tidak berpendapatan tetap di ceruk desa sana.

Cadangan saya, pihak kerajaan perlu melihat kembali "corak dan tujuan perbelanjaan" mereka agar kesan yang paling aula adalah nilai tambah kepada gaji bersih yang diterima oleh setiap pekerja, baik yang berada di sektor kerajaan mahupun swasta. Bukannya, terlalu menumpu kepada projek-projek mega tertentu yang hanya memberikan kesan signifikan kepada sebahagian kecil masyarakat serta melabarkan jurang pendapatan antara rakyat.

Namun, perkara seperti ini hanya dapat dilaksanakan oleh pemimpin yang benar-benar tinggi hikmah dan kebijaksanaannya. Bukan dengan hanya menghentam kembali rakyat dengan pelbagai kenyataan (seperti keluar dari Malaysia jika tidak suka dengan kerajaan yang ada) seolah-olah seperti sudah terlupa bahawa rakyatlah yang memilih mereka satu ketika dulu, dan akan memilih kembali empat tahun daripada sekarang. – 29 Disember, 2013.

Harga Minuman Dijangka Lebih Mahal Akibat Kenaikan Kos Bekalan Ais

Posted: 28 Dec 2013 08:26 PM PST



Oleh RAZAK AHMAD, YEE XIANG YUN dan CRYSTAL CHIAM SHIYING

PETALING JAYA: Kenaikan harga dalam banyak perkara mengakibatkan masalah besar kepada premis makanan yang mungkin akan menaikkan harga mereka.

Terbaru apabila terdapat pengumuman kenaikan harga daripada pembuat ais.

Jika kedai-kedai makan mahu menaikkan harga minuman, maka mereka kini mungkin menemui alasan yang terbaik.

Sejak Rabu lalu, harga satu blok 50 kilogram (kg) ais akan dinaikkan sebanyak RM2.50, manakala kos bagi 10kg tiub ais akan menigkat kos 50 sen lagi.

Bergantung kepada lokasi, satu blok 50kg kini dijual pada kira-kira RM10, manakala beg ais tiub boleh didapati pada harga sekitar RM3.

Perkara ini berikutan satu pengumuman oleh Tube Ice Manufacturers Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya pada Selasa.

Seramai 26 anggota persatuan itu termasuk Atlas Edible Ice Sdn Bhd, merupakan pembekal utama di kebanyakan negeri.

Penjual makanan telah pun mengalami penarikan balik subsidi gula dan kenaikan kos pengangkutan yang dibawa oleh subsidi bahan api yang lebih rendah.

Presiden Persatuan Pemilik Restoran India Malaysia, Datuk R. Ramalingam Pillai berkata, pembekal ais mahu meningkatkan harga ais ke seluruh negara kerana kebanyakan mereka merupakan adalah untuk kesemua tempat dan ini bermakna keuntungan restoran akan meningkat.

Presiden Persatuan Penjaja Pulau Pinang, Ooi Thean Huat berkata, ahli-ahlinya tidak lagi dapat menampung kesemua kenaikan harga.

"Tetapi jika kita menaikkan harga, ia akan menjadi peningkatan yang kecil," kata Ooi.

Pengerusi Perniagaan Kecil-Kecilan Johor Bahru, Chin Yoke Weng berkata, anggota persatuan akan mengekalkan harga minuman walaupun kenaikan harga ais tetapi Timbalan Presiden Pengguna Bumiputera Johor, Norizan Tarmeze berkata, beliau menjangkakan banyak restoran akan menaikkan harga minuman.

Di Pulau Pinang, Pengerusi Persatuan Koo Soo Kwong Choon Tong Restaurant dan Tea-House , Vinah Yee Yook Chee berkata, pembekal telah memaklumkan kepada persatuan itu peningkatan yang akan berlaku.

"Mereka memberitahu kami bahawa mereka tidak mempunyai pilihan tetapi perlu menaikkan harga disebabkan kenaikan harga elektrik dan bahan api. Kami tidak mampu untuk berbuat apa-apa kerana pembekal perlu berniaga juga bagi mendapatkan keuntungan," katanya.

Rafizi kesal polis tidak ambil tindakan terhadap blogger Umno

Posted: 28 Dec 2013 08:23 PM PST




Oleh: Norhayati Umor

KUALA LUMPUR 29 DIS : Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli akan mengambil tindakan undang-undang ekoran tuduhan mengaitkan beliau dengan perancangan letupan bom pada malam 31 Disember ini.

Beliau turut kesal dengan tindakan polis yang memanggil beliau untuk diberi keterangan sedangkan perkara itu jelas disebarkan oleh blogger Barisan Nasional (BN).

Rafizi SAMRafizi menyifatkan tindakan polis itu sebagai tidak adil kerana tidak memanggil pihak yang bertanggungjawab dalam sebaran berita terbabit.

"Tuduhan itu jelas rekaan dari blogger Umno, saya sangat kesal dengan pihak polis yang berat sebelah memanggil saya untuk memberi keterangan.

"Sedangkan yang sepatutnya dipanggil atau memberi keterangan dan disiasat ialah blogger Umno kerana mereka bertindak menjejaskan ketenteraman awam dengan menyebarkan berita palsu," katanya kepada Selangor Kini ketika ditemui di Program Advokasi Anti Pemerdangangan Manusia, di Pangsapuri Intan, di sini.

Rafizi turut mempersoalkan tindakan polis yang sebelum ini tidak pernah menyoal siasat blogger Umno walaupun pelbagai fitnah dilemparkan berunsurkan jenayah.

"Kalau perkara itu orang biasa, sudah lama polis letak mereka dalam penjara.

"Tapi blogger Umno, sampai sekarang bukan mereka yang disiasat sedangkan mereka yang lakukan segala fitnah dan menjejaskan ketenteraman awam, sebaliknya orang macam saya yang kena tuduh.

"Oleh itu, saya kesal dengan tindak tanduk polis, jika polis bertindak melampaui batas, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang," katanya.

Difahamkan, Rafizi dipanggil memberi keterangan di Balai Polis Dang Wangi, pada 11 pagi,hari ini.

Sebelum ini, beberapa blogger mengeluarkan satu lampiran yang kononnya dipintas masuk ke e-mail milik Rafizi berhubung letupan bom di lima kawasan sekitar Kuala Lumpur pada 31 Disember.

Rafizi sebelum ini, menafikan penglibatan Pakatan Rakyat dalam bantahan yang akan diadakan ekoran kenaikan harga barangan pada 31 Disember ini di Dataran Merdeka.

EZY

Makin ‘panas’, Premis naik suhu penyaman udara ekoran tarif elektrik naik

Posted: 28 Dec 2013 08:09 PM PST




SHAH ALAM 29 DIS : Keadaan akan menjadi lebih 'panas' di dalam bangunan pada 2014 apabila pusat membeli-belah, bangunan tinggi dan pejabat akan meningkatkan suhu penyaman udara bagi mengurangkan kos elektrik.

Persatuan Pengurusan Kompleks Beli-belah dan Bangunan Tinggi Malaysia 400 ahlinya di seluruh negara untuk menetapkan penghawa dingin mereka pada suhu 23° C atau 24°C.

naik suhuMenurut persatuan itu, penyaman udara melibatkan penggunaan tenaga yang terbesar iaitu kira-kira 65 peratus di dalam bangunan komersial.

Presidennya, H.C. Chan berkata, kebanyakan pusat membeli-belah di negara ini kini terlalu sejuk, dengan suhu antara 21°C hingga 23°C.

"Kita boleh dan perlu menaikkan suhu beberapa darja terutama sekali dengan kenaikan kos tenaga. Realitinya adalah kita perlu menjadi cekap dari segi penggunaan tenaga dan mengelakkan pembaziran kerana elektrik adalah perbelanjaan terbesar utama kita," katanya dipetik dari M-Star.

harga-naikAhli jawatankuasa Persatuan Pengurusan Bangunan Malaysia dan Hartanah Antarabangsa Persekutuan Malaysia, Richard Chan berkata, penggunaan penghawa dingin mencatatkan jumlah yang terbesar dalam bil elektrik di pusat membeli-belah dan bangunan tinggi.

"Kompleks atau pusat membeli-belah yang lebih besar membayar antara RM2 juta dan RM3 juta sebulan hanya untuk penggunaan penghawa dingin sahaja," katanya.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan berkata, syarikat perlu mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kenaikan tarif elektrik.

"Tetapkan penghawa dingin anda pada suhu optimum untuk mengelakkan pembaziran dan mematikan suis kesemuanya apabila kakitangan berada di luar untuk makan tengah hari," katanya.

MEF mewakili 4,500 ahli dan 18 gabungan persatuan perdagangan.

EZY

Pemuda PAS kerah anak muda sertai himpunan Turun

Posted: 28 Dec 2013 06:16 PM PST




HARAKAHDAILY

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Malaysia akan menggerakkan mobilisasi anak muda supaya menyertai himpunan Turun pada malam 31 Disember ini bagi membantah kenaikan harga barangan.

Ketuanya, Suhaizan Kaiat menegaskan Pemuda PAS tidak berhasrat menggulingkan sesiapa melalui himpunan ini kerana masih percaya dengan sistem pilihanraya untuk menurunkan pemerintah.

Sebaliknya, penyertaan rakyat dalam himpunan itu nanti sebagai menyatakan hasrat dan perasaan resah dengan kenaikan pelbagai harga barang dan peningkatan kos sara hidup.

Perhimpunan itu juga katanya merupakan hak demokrasi rakyat untuk berkumpul sebagai tanda solidariti terhadap lebih kurang 27juta rakyat Malaysia yang sebahagian besarnya bakal menerima kesan buruk hasil kenaikan kos sara hidup yang amat mendadak ini.

"Saya akan turut sama di Dataran dan seluruh pemuda PAS peringkat negeri akan berperanan untuk membangkitkan kesedaran dan menggembeling tenaga rakyat agar turut serta malam 31 Disember 2013 nanti.

"Ini bukan himpunan menggulingkan kerajaan tetapi himpunan ini adalah hak demokrasi mengikut lunas-lunas perlembagaan," katanya dalam satu kenyataan.

Himpunan turun sempenan malam menyambut tahun baru otu dianjurkan NGO Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) bagi membantah kenaikan harga beberapa barangan yang diumumkan kerajaan BN yang sekaligus akan menyebabkan peningkatan kos hidup .

Penjelasan Terkini Dr Rani

Posted: 28 Dec 2013 04:48 PM PST



sudah-sudah la umno nak fitnah orang. mereka sedang nak tunjuk keadilan dalam islam.

jangan sekat.

Tiada ulasan: