Selasa, 31 Disember 2013

edyesdotcom

edyesdotcom


#RPDM31D: Himpunan Paling Istimewa Dalam Sejarah (episod 1)

Posted: 30 Dec 2013 10:46 PM PST

Tulisan Santai
31 Disember 2013

#RPDM31D: Himpunan Paling Istimewa Dalam Sejarah 
(episod satu daripada dua)

Saya telah menulis mengenai mengapa kita perlu bangkit melawan, respon daripada laporan Sinar Harian pada 3 minggu yang lalu. Di akhir tulisan tersebut, saya mengajak anak muda bangkit dan lawan. Bila nak lawan? 31 Disember adalam masanya. Lawan bukan bererti cipta kekecohan, lawan beerti mencipta sejarah, berhimpun dan berprotes secara aman di dalam kompartment Dataran Merdeka, sesuatu yang tidak pernah berlaku pada pasca reformasi 1998. 

Justeru sempena Gerakan 31 Disember ini berlangsung, saya tidak bercadang untuk menulis perkara yang sama, tetapi ingin saya ceritakan betapa istimewanya himpunan Protes Ambang Tahun Baru di Dataran Merdeka yang akan bermula jam 10 malam ini, berbanding himpunan lain sebelumnya. 

Saya pernah terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam beberapa himpunan besar sebelum ini, termasuk Bersih 2, Bersih 3, Janji Demokrasi, HKR112 dan juga siri Black505. Namun tidak ada yang lebih baik dari apa yang saya lalui ketika mempromosikan #RPDM31D atau himpunan TURUN.

Ketika bersih 2 pada Julai 2011, himpunan ini dianjur oleh gagasan NGO Bersih. Ia dipromosikan dalam keadaan yang sangat tersusun, dengan cabaran yang sangat keras dari pihak polis. Ketika ini, Khalid Abu Bakar sebagai chef de Mission pasukan polis kerana IGP tidak sehat. 

Memang keras provokasinya, sesiapa yang memakai baju kuning akan ditangkap walaupun beberapa hari sebelum himpunan bermula. Sehingga pada hari kejadian, kotaraya Kuala Lumpur menjadi ghost town sejak pagi. Tiada kenderaan lalu lalang di Jalan TAR dan Jalan Raja Laut, anda boleh baring di situ jika mahu.

Sasaran himpunan ketika itu ialah berhimpun di Stadium Merdeka. Tetapi ia langsung tidak dibenarkan. Kawat berduri mengelilingi jalan masuk ke stadium merdeka. Lokasi yang menghimpun paling ramai ketika itu ialah di depan Dataran Maybank, di sini perlawanan Bersih 2 bermula. Pertempuran di depan puduraya berlaku, sehingga crowd besar terpecah dua. Akhirnya crowd ini bergabung semula di Jalan Silang, bergerak menuju ke KLCC dan berakhir di sana dengan satu kematian. Alfatehah buat saudara pejuang Arwah Baharuddin.

Kemudian tahun 2012, sekali lagi rakyat berhimpun dalam aksi Bersih 3.0. Kita berhimpun dengan harapan pilihanraya umum ke-13 dilaksanakan dengan bersih dan adil. Ada 8 tuntutan Bersih 3.0, antaranya ialah mendesak penggunaan dakwat kekal. Ya sudah tentu dakwat kekal yang kekal, bukan dakwat kekal yang tidak kekal.

Himpunan Bersih 3.0 menyasarkan Dataran Merdeka sebagai lokasi protes 'duduk dan bantah'. Pada waktu ini, terlihat kegentaran pemerintah apabila mengusulkan Stadium Merdeka sebagai alternatif tempat berhimpun, padahal kami sudah minta pada Bersih 2 yang lalu namun tidak dilayan. Ketika Dataran Merdeka jadi pilihan, mereka bagi pula stadium yang dulu dikeliling dengan kawat berduri. Kami katakan, sorry.

Himpunan bermula dengan aman, walaupun tidak tenang apabila ribuan telah memenuhi perkarangan Dataran Merdeka sejak pagi. 

Hebatnya himpunan ini, ramainya manusia, banyaknya rakyat. Sepanjang jalan Tun Perak, jalan TAR dan jalan Tun HS Lee, jalan Raja Laut dan Jalan Kuching dipenuhi lebih 200 ribu peserta demonstrasi. Kita dapat lihat bandaraya Kuala Lumpur berjaya dikuningkan pada tanggal 28 April 2013. Mereka ingin masuk ke Dataran Merdeka. Bagi mereka, dataran ini adalah milik rakyat dan ia perlu dimerdekakan.

Akhirnya, pada jam 3.13pm, telah meletus pertempuran dengan pihak FRU. Ketika itu seharusnya Dataran Merdeka dibenarkan masuk kerana ratusan ribu sedang bersesak di tengah beberapa batang jalan. Ramai yang cedera apabila ratusan canister pemedih mata jatuh dari langit. Rakyat bagaikan serangga yang disembur racun oleh pemerintah. Tidak cukup dengan itu, pihak polis umpama gangster memukul sesiapa sahaja yang berjaya dicekup. Mereka yang dipukul itu bukan pencuri, tetapi rakyat yang memegang hak berhimpun secara aman. Klip video dan gambar menjadi saksi bersejarah.

Himpunan berakhir dengan tangkapan yang besar pada jam 7 petang. Malah ada yang dipukul ketika azan berkumandang setelah berlindung di masjid. Samada ini tindakan ala-zionis atau tidak, anda nilaikan sendiri. Saya sempat melarikan diri tetapi ramai komrad SAMM diberkas, dipijak dan dibelasah, termasuklah che'GuBard sendiri. 

Pihak polis tidak mahu himpunan berlarutan di sebelah malam, kerana itu operasi tangkapan paling besar dan 'bergaya' berlangsung di hujung senja. Saya yakin himpunan pada sebelah malam akan beri kelebihan kepada demonstran manakala pihak berkuasa pula akan hilang separuh dari penglihatan umumnya (pandangan dari heli dan menara). 

Seterusnya, himpunan Janji Demokrasi atau turut dikenali sebagai Janji Bersih pada tanggal 30 Ogos 2012. Buat pertama kali himpunan berlangsung pada sebelah malam, ideanya ialah kita sambut ambang merdeka dengan protes rakyat meminta tuntutan bersih dilaksana. Janji Demokrasi hanya dipromosi dalam media sosial sahaja tetapi berjaya menghimpun lebih 20 ribu rakyat berbaju kuning di perkarangan Dataran Merdeka. 

Ketika itu, kita cukup kekuatan dan boleh saja rempuh masuk ke Dataran Merdeka yang penuh dengan persiapan sambutan kemerdekaan di sebelah paginya. Tapi rakyat masih punya kesabaran, dan sebenarnya sebab belum ditipu dalam PRU. Himpunan bersurai selepas disambut secara simbolik di Dataran DBKL. Seronoknya himpunan malam, sejuk dan cukup bertenaga. Tiada gangguan dari pihak berkuasa. Janji Demokrasi membuktikan sesuatu - himpunan aman jika polis beri kerjasama dan tidak ganggu.

Masuk tahun 2013, tahun pilihanraya. Untuk tempuh pilihanraya, kekuatan rakyat harus ditonjolkan. Maka Himpunan Kebangkitan Rakyat disusun selama hampir 3 bulan lamanya. Himpunan ini disusun hampir sepenuhnya oleh Pakatan Rakyat. Seperti himpunan Bersih, SAMM bantu mobilisasi dengan sebuah roadshow dengan pakej 13 lokasi di seluruh negara, bermula dua minggu sebelum hari besar. Saya mengambil peluang berucap di atas pentas roadshow ini di setiap negeri yang dijayakan oleh SAMM dan rakan sekutu.

HKR112 atau KL112 ini berakhir dengan Stadium Merdeka dipenuhi dan kebajiran penyokong melimpah hingga ke jalan Maharajalela. Tidak banyak yang boleh diceritakan dalam himpunan ini. Tiada perlawanan, polis beri laluan. Himpunan tunjuk kekuatan ini juga ada permit.

Akhirnya, tanggal 5 Mei 2013, Pakatan Rakyat tumbang di PRU-13 akibat penipuan pilihanraya yang melampau. Maka bermulalah siri himpunan Blackout, himpunan suara rakyat di amcorp mall dan #RPDM31D.

Bersambung...

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

8,000 BAHAN KEMPEN NYAH TAIB SEMPENA PELANCARAN KEMPEN

Posted: 30 Dec 2013 08:59 PM PST

Kenyataan Media

31 Disember 2013


8,000 BAHAN KEMPEN NYAH TAIB SEMPENA PELANCARAN KEMPEN


Bagi pihak Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Sarawak mengucapkan terima kasih kepada team SAMM Kebangsaan yang datang dari perbagai negeri hadir bersama sempena Lawatan Kerja SAMM ke Sarawak pada 27 – 30 Disember 2013 lalu.


Bermula dari program di Baram iaitu bersama Komuniti yang bangkit dan penduduk yang bakal menjadi mangsa kemusnahan Empangan Baram jika dibina sebelum program pertemuan anak muda di Miri, sehinggalah bengkel dan diskusi anak Muda di Kuching. Ucapan penghargaan dan terima kasih juga buat aktivis – aktivis sekutu SAMM Sarawak yang turut membantu program – program yang diadakan.


Agenda utama lawatan kali iaitu melancarkan kempen kesedaran NYAH TAIB (Tamak, Angkuh,Ingkar,Bongkak). Punca utama masalah pemimpin kaya tetapi negeri miskin ialah Taib maka kempen ini mensasarkan Taib sahaja bukan Bn. Taib terlalu berkuasa sehinggakan ramai pemimpin berpotensi dalam Bn juga menjadi 'bongsai'. 


Kempen Nyah Taib ialah kempen kesedaran mengajak rakyat termasuk anggota dan pemimpin PBB dan Bn untuk mendesak Taib supaya berundur segera mungkin.


Kempen ini mengandungi perbagai pendekatan antaranya 1 juta bahan kempen (risalah dan dvd) ke seluruh pelusuk Sarawak bagi menerangkan dan membongkarkan kekayaan dan kepincangan pentadbiran Taib. Dalam tempoh 3 bulan pertama 100 orang aktivis serba boleh anak tempatan akan dilatih bagi menjayakan gerak kerja kempen ini. Bukan setakat mengendalikan kempen tetapi mereka akan terlatih dalam bidang perang saraf juga.


Masalah kita selama ini ialah kempen kita disenyapkan (media black out) dan perbagai halangan. Maka untuk pelancaran kali ini kami telah mencuba pendekatan berbeza bagi memecah kepungan tersebut. 


Pada peringkat awal kami mencadang satu gimik pelancaran dibuat di depan rumah Taib sendiri tetapi respon luar jangka diperolehi, ugutan ala gangster termasuk tekanan dari pasukan keselamatan cukup hebat. Maka kami mengalihkan ke tempat lain dengan cara lain kerana sasaran kami depan rumah Taib cuma media event bukan sasaran utama.


Menjelang lawatan kerja SAMM ke Sarawak ramai kelihatan panik mungkin kerana kempen Nyah Taib mensasarkan Taib Mahmud sahaja maka Taib sendiri menggunakan kempen ini untuk mengukur kesetiaan orang orangnya.  Taib sendiri panik dan terbang keluar negeri dan hanya berani memerhatikan dari luar. 


Sememangnya bila mensasarkan Taib sahaja kami memperolehi isyarat sokongan dari dalam Bn sendiri yang sedar betapa Taib perlu berundur. Tetapi sudah tentu di depan Taib pengampu akan bersuara maka bukan sedikit laporan polis dan pengampu mengeluarkan kenyataan termasuk ugutan ala gangster. Seminggu lebih SAMM Sarawak menjadi isi berita termasuk muka depan akhbar tempatan.


Seperti dijangka bila gendang dipalu SAMM Sarawak dan sekutu maka termakan dengan propaganda SAMM Sarawak, beratus sekutu terpaksa berpanas berhujan, makan nasi bungkus melaung – laungkan kesetiaan kepada Taib di depan rumahnya. Malah kesian dengan anggota polis yang dua hari terpaksa berkhemah dan membuat sekatan sekitar jalan ke rumah Taib.


Selaku gerakan muda SAMM Sarawak cukup kreatif dengan mensasarkan tumpuan mereka ke rumah Taib maka kelonggaran ini kami gunakan untuk mengedarkan risalah dan dvd (bahan kempen Nyah Taib) ke seluruh pelusuk kawasan dan akhirnya hampir 8,000 bahan kempen tersebar.


Ini baru pelancaran, kempen ini akan berterusan dengan perbagai aktiviti sepanjang tahun 2014. SAMM Sarawak memohon kerjasama semua dan mengajak semua anak muda Sarawak tak kira dalam dan luar Sarawak untuk bersama dengan perbagai program khususnya sepanjang 2014.


SAMM telah menyusun 2014 sebagai tahun menyusun gerakan anak muda Sarawak dan Taib harus berundur. Walaupun SAMM ditekan kiri dan kanan fokus untuk menyusun gerakkan muda dan mempertingkatkan kesedaran rakyat tidak pernah lari.

 

Sekian

 

Perjuangan adalah perlaksanaan kata – kata

Selamatkan Sarawak, Selamatkan Malaysia

 

Azan Akma

Penyelaras SAMM Kuching

Email :akmal.zahraa@gmail.com

Facebook :Azan Akma

Twitter :azan_akmal@twitter.com

Web rasmi : www.anakmudamalaysia.


Tiada ulasan: