. |
Kampung Temboro perlu dimalui (Bhg4 dan akhir) Posted: 20 Dec 2013 03:57 AM PST CATATAN MUSAFIR Dalam catatan akhir siri ziarah musafir ke kampung Temboro, Karas, Magetan, Jawa Timur Indonesia ini saya hendak bercerita mengenai pondok pesentren Al Fatah yang menjadi mercutanda dan daya tarik kepada kampung Temboro, juga menjadi destinasi tujuan saya ke situ minggu lepas.
Tawarikh pondok pesetren Al Fatah Temboro, menurut satu catatan dikutip dari internet, ia dibangunkan pada tahun 1940-an semasa zaman Belanda lagi. Ia diasaskan oleh seorang Kiyai Haji (KH) Sarbun Siddik yang dikenali dengan Mbah Siddik r.h. Mbah Siddik merupakan seorang pengamal tarikqat Nasybandiyyah Khalidiyyah yang katanya sempat berbai'ah (mengambil) amalan wirid tariqat berkenaan di Jabbar al Qubais, Makkah semasa almaruhm menunaikan Haji. Liku-liku kewujudan pondok ini, sebelum ia menjadi sebutan seperti hari ini menghadapi sunahtullah dan lumrah sama dengan badan-badan atau gerakan Islam yang lain. Mulanya ia hanya sebuah kumpulan kecil sahaja terdiri daripada sanak saudara Mbah Siddik sebagai pengikut dan pengamalnya. Tempat kegiatan zikir, suluk, berjemaah dan sebagainya berlangsung di sebuah surau kecil yang pada hari ini merupakan masjid yang menjadi pusat utama pondok pesetren Al Fatah yang kapasitinya berkali-kali ganda dengan dulu.
Mulanya juga segala kegiatan dan dakwah di pondok pesentren itu berjalan secara dalaman, di kalangan pengikut dan pengamal sahaja, ia baru terbuka setelah kedatangan seorang ahli Tabligh dari India yang memberi ilham kepada Kiyai Mahmud untuk memperluaskan ruang lingkup dakwahnya. Selepas kedatangan pendakwah Tabligh itu dakwah ke luar dilakukan oleh anak-anak pesentren itu. Sesuai dengan kewujudan sistem pembelajaran yang diperluaskan dan method dakwah setelah itu menjadikan pondok pesentren ini menjadi tarikan umum dan sekaligus menjadi pondok pesentren tersebut bertambah maju. Kemudian pengajian diperluaskan lagi dengan pengajian tahfidzual Quran, madrasah Diniyah yang bukan saja di kalangan pendudukan tempatan tetapi orang luar dari dearah sekitar seperti Mageten, Madiun, Ngowi, Solo dan Wonogiri datang berpondok di situ.
Dari sentri awalnya seramai puluhan, kini angkanya mencecah kepada belasan ribu. Menurut angkat tidak rasmi seramai kira-kira 6,000 sentri dipondok berkenaan yang menduduki di tiga institusi atau pun tahap pengajian. Kira-kira 2,500 yang mengikut pengajian hafal Quran dan hadith, manakala 2,500 terdiri dari sentri wanita dan 1,000 sentri pra sekolah yang berumur 12 tahun ke bawah.
Semasa kunjungan itu rombongan saya bertiga sempat dibawa meninjau ke pusat-pusat pengajian atau sektor pondok berkenaan yang terdiri dari tiga sektor yang berkedudukan berasingan. Pusat pengajian al Quran, Hadith dan madrasah Tsnawiyah dan Aliyah terletak di pondok pusat. Pondok pusat ini merupakan bangunan dan masjid pertama di bangunkan sekitar tahun 40-an. Manakala untuk pre sekolah terletak agak jauh sekitar 1.5 km dari pusat pondok. Satu lagi sektor atau bahagian ialah ditempatkan untuk pelajar (sentri) perempuan. Sekolah atau pusat pengajiannya terletak di sebuah bangunan yang dipagar setinggi lebih kurang tujuh kaki. Kawasan ini dilarang kepada kaum lelaki memasukinya, ia dikawal tetap. Semua sentri wanita memakai jilbab hitam. Selain sentri perempuan yang menyewa atau datang memondok terdapat juga sentri dari kampung berdekatan, mereka berulang alih ke pondok pengajian.
Mereka yang datang terdiri dari semua peringkat usia, golongan tua dan juga anak-anak muda. Menurut seorang pengawal di situ, pada hari-hari menjelang 1 Muharram atau menjelang 10 Ramadhan orang luar akan berbodong-bodong memasuki ke kawasan pondok itu untuk beriktikah, mendirikan solat tarawih serta bersuluk. Kebanyakn mereka sudah pasti merupakan ahli tariqat Nasybandiyyah Khalidyyihah.
Bagaimana pun saya sebagai tetamu disediakan rumah tamu khas. Mana-mana tetamu atau musafir kelana akan ditempatkan di rumah tamu yang boleh menampung kira-kira 30 orang tetamu sekaligus. Makan minum disediakan oleh tukang masak terdiri dari anak-anak sentri yang menyediakan makan atau bekerja secara shif. Makanan mereka boleh tahan juga. Mungkin juga perlu disebut disini, pondok ini ada sistem integrasi tersendiri dalam melaksanakan amanah dan kebajikan demi melahirkan sentri berilmu. Untuk memondok di sini tidak memerlukan biaya yang mahal. Pihak pondok tidak mengenakan kos yang tinggi. Kalau pun perbelanjaan yang agak berat sedikit sewaktu mendaftar, iaitu sebanyak RM500 untuk sepanjang hayat. Manakala yuran bulanan untuk makan minum dan penempatan dikenakan RM100 sebulan.
Apa yang dipraktikan oleh pondok pesentren Al Fatah itu sangatlah bertepatan dengan motto dan falasafhnya untuk melahirkan sentri yang berilmu, cintakan Tuhan dan mempunyai semangat dan komitmen tinggi untuk menyebarkan dakwah ke atas muka bumi ini sesudah keluar nanti. Pondok pesentren Al Fatah tidak mementingkan komersial, jelas kelihatan kewujudannya sebagai memenuhi tuntutan agar meramaikan manusia nyang cintakan Allah yang mempunyai nilai dan kualiti agama sebenarnya dan tabah berjihad di jalan Allah. [wm.kl.6:56 pm 20/12/13] # Saya pohon keampuan kepada pihak pengelola pondok pesentren Al Fatah sekiranya catatan saya ini tidak menempati atau tersasar dari apa yang sebenarnya. |
You are subscribed to email updates from . To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan