Selasa, 5 November 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


anjing UMNO ini apa yang dia cakap semuanya untuk memenangkan parti yang dia makan gaji buta dengannya...serupa dengan cakap ketua SPRM semuanya untuk membodohkan rakyat....!!!!

Posted: 05 Nov 2013 12:12 AM PST

SPR: Jualan murah gula, beras di Sungai Limau tiada unsur rasuah

Orang ramai berebut-rebut membeli gula, beras dan milo yang dijual murah di karnival anjuran BN di Bukit Besar, Sungai Limau.

ini bukan ke rasuah...wah lu...aziz  banggang...kalau nak buat jualan muarah kenapa waktu pilihanraya...ini menipu dan merasuah rakyat namanya....!!!

Suruhanjaya Piliihan Raya (SPR) menyifatkan jualan murah gula dan beras oleh Barisan Nasional (BN) semasa tempoh berkempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau tidak mengandungi unsur rasuah kerana pengundi masih diberi kebebasan memilih calon pilihan mereka.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar), berkata tiada undang-undang pilihan raya yang berkaitan jualan murah dan kebenaran daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) mesti diperoleh bagi mengadakan jualan tersebut.

"Tiada dalam undang-undang pilihan raya pasal jualan ini. Saya ingat perkara ini di bawah KPDNKK bagi memohon kebenaran mengadakan jualan murah atau jualan amal.

"Apa yang saya tahu ia tidak melanggar peraturan. Saya tidak dimaklumkan mengenai perkara ini. Kalau dibuat jualan kepada orang ramai, tidak menjadi masalah tetapi jika dipanggil pengundi membeli dengan harga murah kemudian menggesa pengundi untuk mengundi calon tertentu, itu tidak dibenarkan," katanya

BN pada Ahad lalu mengadakan karnival jualan murah di Bukit Besar iaitu sebuah kawasan yang terletak kira-kira 19 kilometer dari Bandaraya Alor Setar dengan satu kilogram gula boleh dibeli pada harga RM1 berbanding harga pasaran RM2.84 dan sekampit beras 5 kilogram dijual RM5 berbanding harga pasaran sebanyak RM13.

Abdul Aziz berkata, sesebuah pilihan raya akan dikira sebagai rasuah apabila pengundi diminta untuk mengundi calon tertentu dan pengundi tersebut pula menunjukkan bukti mereka mengundi calon tersebut.

Katanya, mereka yang datang untuk membeli di karnival jualan murah itu tidak dapat dipastikan siapa yang mereka undi dan kemenangan PAS membuktikan jualan tersebut tidak berjaya mempengaruhi pengundi.

"Kita pun tak tahu siapa yang hadir ke jualan murah tersebut dan siapa yang mereka undi. Jika ada unsur rasuah maka saya sendiri akan berhubung dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Perkara ini serupa dengan memberi tambang balik kepada pengundi. Pengundi berhak memilih sendiri calon pilihan mereka. Saya tidak dengar ada yang berbicara tentang jualan murah. Bukit Besar majoriti pengundinya menyokong PAS. Majoriti besar dalam tiga kawasan di situ.

"Maknanya mereka tidak 'termakan' dengan perkara itu. Mereka beli sahaja namun undi tetap rahsia. Bukan ada orang yang tahu. Kita beri apa-apa pun, mereka ambil tapi tidak semestinya mereka ikut. Itu bukan rasuah," katanya.

Abdul Aziz berkata, pilihan raya yang berlangsung semalam berjalan lancar meskipun terdapat beberapa perkara yang merencatkan suasana pembuangan undi.

Katanya, sikap agresif dan tutur kata yang kurang sopan dilontarkan sesetengah penyokong menyebabkan suasana pilihan raya berlangsung dalam keadaan yang kurang menyenangkan.

"Secara keseluruhan, perjalanan pilihan raya semalam berlangsung dengan baik dan insiden kecil perkara biasa dalam pilihan raya. Kempen di sini memang dahsyat terutama perangai mereka. Penyokong parti tidak patut berkelakuan sedemikian terutama perkataan dan bahasa badan yang kurang enak dilontarkan.

"Saya tidak mahu sebut parti mana. Perbuatan yang tidak enak ini sehingga menyebabkan saya mengambil keputusan membatalkan lawatan ke tempat tertentu kerana saya lihat penyokong seperti sudah hilang fikiran. Anda boleh bayangkan suasananya. Namun perbuatan sedemikian tidak mencemarkan keputusan pilihan raya," katanya.

Karnival jualan murah yang dianjurkan BN pada saat-saat akhir tempoh berkempen itu sedikit sebanyak mengundang kegusaran PAS untuk mempertahankan kerusi itu.

Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau semalam menyaksikan calon PAS Mohd Azam Abd Samat memperoleh sebanyak 12,069 undi manakala calon BN Dr Ahmad Sohaimi Lazim pula memperoleh undi sebanyak 10,985 sekaligus menyaksikan PAS menang dengan majoriti sebanyak 1,084.

Sejumlah 23,249 pengundi atau 85.5% daripada keseluruhan pengundi keluar menjalankan tanggungjawab membuang undi semalam.

Semua 17 pusat pembuangan undi kerusi DUN Sungai Limau secara rasmi ditutup pada jam 5 petang semalam.

Pilihan raya kecil itu diadakan bagi mengisi kekosongan kerusi tersebut berikutan penyandangnya allahyarham, Tan Sri Azizan Razak yang kembali ke rahmatullah pada 26 September lalu.

Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir pula menyifatkan kejayaan BN mengurangkan majoriti undi PAS lebih daripada separuh dalam pilihan raya itu adalah satu kemenangan.

Beliau berkata, BN menerima keputusan pilihan raya itu, namun berjanji tidak akan menghentikan usaha mendekati sekolah pondok seperti yang terkandung dalam Aku Janji BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) demi meningkatkan syiar Islam.

Katanya, kerajaan negeri BN akan meneruskan dua projek yang diumumkan, iaitu jalan raya Guar Chempedak ke Pulau Bunting dan cadangan membina pelabuhan di pulau itu.

Walaupun PAS berjaya memenangi kerusi DUN Sungai Limau, majoriti undi yang diperoleh Mohd Azam merosot sebanyak 61 peratus berbanding majoriti diperoleh Azizan.

Mohd Azam memperoleh majoriti undi 1,084 berbanding 2,774 undi yang dimenangi Azizan.

Sementara itu, BN walaupun kalah dalam pilihan raya itu memperoleh anjakan undi sebanyak 4.4% berbanding dalam PRU13 Mei lalu

 

 

penyapu sial

 

 

Istilah apa ini kalau bukan rasuah..istilah apa ini kalau bukan orang berkepentingan..istilah apa ni kalau spr menyebelahi kerajaan..

yg jual tu Barisan Nasional maknanya nak beli sokongan lah tu. BN bukannya peniaga tapi Parti politik yg bertanding dlm kawasan tersebut. BODOOOHHHH

2 kerajaan jadi pondan bila di tewaskan oleh PAS di DUN Sungai Limau....!!!!

Posted: 04 Nov 2013 05:55 PM PST

kuncu kuncu porno BN yang mewakili  2  kerajaan  membelasah teruk PAS  dan PR tapi akhirnya jadi pondan di pilihanraya DUN Sungai Limau

Segala jenis taktik ,wang dan jentera  kerajaan  di gunakan gagal menghasilkan kemenangan  yang akhirnya maruah hanya mampu  di baluti dengan bendera dacing yang  dah mereput...tahniah BN...anda telah di bogelkan oleh penduduk sg limau...nasib baik ada bendera haprak tu...kalau tak mana nak sorok tubuh badan  yang berdanau dengan segala  jenis  kurap dan panau!!!

 

Kita menyifatkan kemenangan PAS di Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau amat manis kerana berjaya menewaskan dua kerajaan yang bergabung menentang mereka.

Kita berdepan dengan dua kerajaan dalam pilihan raya ini, kerajaan negeri Kedah dan kerajaan pusat dan kita menang..

Calon PAS Mohd Azam Abdul Samad menewaskan calon BN Dr Ahmad Sohaimi Lazim dengan majoriti 1,084 malam tadi.

Walaupun majoriti PAS berkurangan namun kegembiraan jelas terbayang di wajah hampir 10,000 penyokong PAS yang berkumpul di sebelah bendang padi itu.

Mereka diarahkan berkumpul di situ sebaik sahaja berita PAS menang tersebar, manakala mereka yang mempunyai pas masuk pergi ke pusat penjumlahan undi untuk mendengar keputusan rasmi daripada Suruhanjaya Pilihan Raya SPR 

Mereka bawa segala macam ke sini, itik dan juga lembu, tetapi PAS tetap menang, walaupun  pelbagai pemberian BN kepada penduduk Sungai Limau di taburkan.

Di Bukit Besar, kubu kuat PAS, gula hanya dijual RM1 sekilo dalam karnival anjuran BN walaupun harga gula kini ialah RM2.85 selepas kerajaan menghentikan subsidi gula sebanyak 34 sen dalam bajet baru-baru ini.

Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar yang juga pengarah pilihan raya ini mungkin antara orang yang paling gembira dengan kemenangan ini.

Ini kerana, pilihan raya ini adalah ujian pertama kepada kepimpinannya selaku Pesuruhjaya PAS Kedah selepas mengambil alihnya daripada allahyarham Tan Sri Azizan Razak selepas pilihan raya umum lalu.

"Saya sangat bimbang kerana ini adalah cabaran kepada saya selaku pesuruhjaya PAS Kedah untuk memimpin pilihan raya kecil ini kerana kita berhadapan dengan dua kerajaan," kata Mahfuz.

Kekurangan majoriti yang diperolehi oleh PAS adalah kerana kira-kira 1,000 penyokong PAS di luar kawasan tidak boleh pulang untuk mengundi kerana pilihan raya ini diadakan pada hari bekerja iaitu Isnin.

Jika mereka dapat balik, kita  yakin jumlah majoriti PAS  akan sama seperti pilihan raya umum lalu..

Allahyarham Azizan menang dengan majoriti 2,774 undi dalam pilihan raya umum ke-13, Mei lalu.

Sementara itu, Azam ketika memberikan ucapan pertamanya berkata, kemenangan ini menambahkan keyakinan bahawa PAS mesti terus memperjuangkan mesej Islam yang dibawanya

demokrasi kepala butoh BN guna pendatang asing dan pilihanraya di adakan pada hari bekerja itu yang anak syaitan di kenali bangga banggakan...!!!!

Posted: 04 Nov 2013 05:25 PM PST

Kejayaan BN kurangkan majoriti PAS, satu kemenangan, kata Mukhriz

Kejayaan BN kurangkan majoriti PAS...kejayaan haramjadah SPR juga...jangan lupa jasa2  besar SPR yang membantu penipuan besar besaran  di mana mana  pilihanraya  di negara ini...!!!

Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir (gambar) menyifatkan kejayaan Barisan Nasional (BN) mengurangkan majoriti undi PAS lebih daripada separuh dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau, adalah satu kemenangan.

"Daripada aspek itu, ia satu kemenangan agak baik walaupun kita gagal menangi kerusi Sungai Limau," katanya kepada pemberita di Bilik Gerakan BN di Yan, malam tadi.

Beliau berkata, BN menerima keputusan PRK itu, namun berjanji tidak akan menghentikan usaha mendekati sekolah pondok seperti yang terkandung dalam Aku Janji BN pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) demi meningkatkan syiar Islam.

"Kita tetap bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku di sini kerana daripada perspektif kerajaan, kita tidak bersifat pilih kasih," katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri BN akan meneruskan dua projek yang diumumkan, iaitu jalan raya Guar Chempedak ke Pulau Bunting dan cadangan membina pelabuhan di pulau itu.

Pada PRK semalam, PAS mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau dengan majoriti 1,084 undi. Calonnya Mohd Azam Abd Samat, 37, memperoleh 12,069 undi berbanding calon BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim, 52, yang mendapat 10,985 undi.

Walaupun PAS menang kerusi DUN Sungai Limau, majoriti undi yang diperoleh Mohd Azam merosot sebanyak 61 peratus berbanding majoriti diperoleh bekas penyandang, Tan Sri Azizan Abdul Razak. Mohd Azam memperoleh majoriti undi 1,084 berbanding 2,774 undi yang dimenangi Azizan.

Sementara itu, BN walaupun kalah dalam PRK itu memperoleh anjakan undi sebanyak 4.4% berbanding dalam PRU13 Mei lalu.

Pada PRU13 calon BN Mohd Fazillah Mohd Ali memperoleh 10,520 undi, dan kini Ahmad Sohaimi memenangi 10,985 iaitu pertambahan sebanyak 465 undi.

Ditanya faktor kekalahan BN, Mukhriz berkata, ia bukan disebabkan faktor calon memandangkan kedua-dua parti bertanding meletakkan calon yang berwibawa daripada segi ketokohan.

"Mungkin ada unsur lain seperti ideologi politik. Saya juga terkilan kerana tohmahan yang mereka lakukan pada setiap pilihan raya kecil," katanya.

Mukhriz bagaimanapun mempertikaikan pengundi di kawasan Bukit Besar yang lebih ramai memandangkan di situ cuma sekolah pondok sahaja dan jumlah penduduk sekitar ratusan orang.

"Sejak dahulu lagi, tempat ini sering memberi undi kepada PAS. Bukan bermaksud kita persoalkan tetapi ia masih berlegar dalam pemikiran, adakah tindakan mendaftar orang luar sebagai pengundi boleh diterima sebagai amalan demokrasi," katanya.

Daerah Mengundi Bukit Besar mempunyai 2,359 pengundi berdaftar yang merupakan jumlah terbesar daripada 19 daerah mengundi dalam kawasan DUN Sungai Limau.

Mukhriz juga merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada jentera BN dari seluruh negara yang bertungkus lumus membantu BN Negeri Kedah pada sepanjang PRK DUN Sungai Limau.

"Kerjasama dan bantuan yang dihulurkan amat dihargai. Walaupun kalah, saya berharap ia tidak mematahkan semangat semua pihak di dalam memperjuangkan, memperkasakan BN, apatah lagi bermuafakat untuk membela nasib rakyat," katanya.

Sementara itu, Ahmad Sohaimi menerima keputusan PRK itu dengan hati terbuka.

"Kita kena percaya pada rukun Iman dan kada dan kadar yang ditentukanNya," katanya.

 

 

 

penyapu sial

 

 

 

Kejayaan BN berjaya mengurangkan majoriti undi PAS ....... adalah satu kemenangan, ia ibarat seorang isteri yang obesiti berjaya mengurangkan berat badan adalah satu kemenangan buat dirinya. suaminya tetap sayang padanya kerana dia orang sama pada kacamata suami walaupun fizikalnya berubah. Maknanya PAS tetap MENANG .....adakah tindakan mendaftar orang luar sebagai pengundi boleh diterima sebagai amalan demokrasi. Nak tanya Mukhriz " adakah tindakan memberi I/C pada pendatang asing kat Sabah oleh bapanya boleh diterima sebagai amalan demokrasi....

Muhriz....ko guner segala jentera Kerajaan Persekutuan dan Negeri... konak bermegah... itu prinsip Demokrasi ker yg ko blajar! Anak sama bapak samer aje auta

Mengurangkan majoriti undi bukan saja kejayaan Nasional Nasional (BN), tetapi kejayaan SPR Malaysia kerana bikin hari pilihanraya Sg. Limau pada hari bekerja.

Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia HARUS BANYAK BELAJAR DARI KOMISI PEMILU INDONESIA.MEMALUKAN RANTAU ASIA AJA.....

Tiada ulasan: